Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Uddannelsesudvalget 2004-05 (2. samling)
Det Europæiske Råd 22-23/3 2005 Bilag 14, UDU Alm.del Bilag 42
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere.
Bilag
Journalnummer
1
400.C.2-0
EUK
21. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges i forbindelse
med Det Europæiske Råd i Bruxelles den 22.-23. marts 2005 Rådets (ud-
dannelse, ungdom og kultur) konklusioner om uddannelse og erhvervs-
uddannelse i forbindelse med midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien,
6604/05.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152632_0002.png
2
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
Bruxelles, den 21. februar 2005
(OR. en)
6604/05
EDUC 29
SOC 76
RESULTAT AF DRØFTELSERNE
den:
21. februar 2005
i:
Rådet (uddannelse, ungdom og kultur)
Tidl. dok. nr.:
6327/05 EDUC 19 SOC 53 + COR 1
Vedr.:
Rådets konklusioner om uddannelse og erhvervsuddannelse i forbindelse med m
revisionen af Lissabon-strategien
I henhold til det mandat, som Det Europæiske Råd gav på mødet den
4.-5. november 2004, vedtog Rådet (uddannelse, ungdom og kultur)
ovennævnte konklusioner, som de følger nedenfor, med henblik på fore-
læggelse for Det Europæiske Råd på dets forårsmøde i Bruxelles
(den 22.-23. marts 2005) i forbindelse med midtvejsrevisionen af Lissa-
bon-strategien.
________________________
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152632_0003.png
3
KONKLUSIONER OM UDDANNELSE OG ERHVERVSUD-
DANNELSE VEDTAGET AF RÅDET (UDDANNELSE, UNG-
DOM OG KULTUR) I FORBINDELSE MED
MIDTVEJSREVISIONEN AF LISSABON-STRATEGIEN
RÅDET,
som tager følgende i betragtning:
1.
Det nye strategiske mål for Den Europæiske Union, som blev fast-
sat af Det Europæiske Råd i Lissabon den 23.-24. marts 2000 og
bekræftet af Det Europæiske Råd i Stockholm den 23.-24. marts
2001, er at blive "den mest konkurrencedygtige og dynamiske vi-
denbaserede økonomi i verden, en økonomi, der kan skabe en
holdbar økonomisk vækst med flere og bedre job og større social
samhørighed".
Livslang læring, der omfatter alle former for læring på alle niveauer
og dimensioner af uddannelse og erhvervsuddannelse, yder et væ-
sentligt bidrag til at nå alle disse mål og sikre en bæredygtig udvik-
ling, som det blev erkendt af Det Europæiske Råd i Lissabon.
Den kendsgerning, at ca. 33 millioner personer i EU ikke er er-
hvervsaktive, at den europæiske arbejdsstyrke ældes, og at 32% af
personerne i den erhvervsaktive alder (78 millioner) har ringe kvali-
fikationer, sammenholdt med, at kun 15% af de nye job i de kom-
mende fem år vil kunne besættes af personer med en elementær
skoleuddannelse, medens 50% af de nye job vil kræve højt kvalifi-
cerede arbejdstagere.
De fremskridt, der er gjort, navnlig i forbindelse med arbejdspro-
grammet "Uddannelse og Erhvervsuddannelse 2010" på nationalt
og på europæisk plan.
Kommissionens meddelelse til Det Europæiske Råds forårsmøde i
2005 ("Samarbejde om vækst og beskæftigelse - En ny impuls til
Lissabon-strategien") og behovet for at indkredse områder, hvor
Det Europæiske Råd kan støtte yderligere fremskridt.
2.
3.
4.
5.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
UNDERSTREGER, AT
6.
Vidensamfundet er det centrale element i Lissabon-strategien. Bi-
draget dertil fra uddannelse og erhvervsuddannelse er derfor af af-
gørende betydning, da de tilvejebringer det uomgængeligt nødven-
dige kompetencegrundlag og kreative potentiale.
Lissabon-målene for konkurrenceevne og økonomisk vækst kan
kun realiseres, hvis de unge, der kommer ud på arbejdsmarke-
det, har gennemgået tilstrækkelig uddannelse og
erhvervsuddannelse af høj kvalitet i overensstemmelse med
samfundets udvikling.
En mere effektiv investering i uddannelse og erhvervsuddannel-
se fører generelt til en væsentlig forøgelse af et lands national-
produkt og bidrager til de lærendes fremtidige indtægt.
Uddannelse og erhvervsuddannelse af bedre kvalitet samt bedre
adgang og større deltagelse gør det ikke alene muligt for et sta-
digt stigende antal mennesker at udvikle sig personligt, men bi-
drager også til holdbar økonomisk vækst, social samhørighed og
flere og bedre job.
Større deltagelse og højere gennemførelsesprocenter inden for
den grundlæggende uddannelse og erhvervsuddannelse vil have
en positiv virkning på arbejdsstyrkens kvalitet, fremme den en-
keltes beskæftigelsesegnethed og således begrænse de offentlige
udgifter.
Sektoren for videregående uddannelse befinder sig på skilleve-
jen mellem forskning, uddannelse og innovation og er derfor
væsentlig for Den Europæiske Unions konkurrenceevne.
Ingen avanceret økonomi kan overleve uden en konstant opgra-
dering af befolkningens personlige kvalifikationer, uanset de
pågældendes alder. Livslang læring er derfor af fundamental be-
tydning, og der bør tilskyndes dertil i alle medlemsstater. Den
øger arbejdsstyrkens samlede kompetenceniveau og gør det mu-
ligt for den enkelte at tilpasse sig til de hastigt ændrede behov på
arbejdsmarkedet og til nye teknologier, og den forbedrer betin-
gelserne for erhvervsmæssig og geografisk mobilitet. I den for-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
bindelse er en grunduddannelse i ikt (digitale færdigheder) for
alle af afgørende betydning.
7.
Med hensyn til holdbar vækst og "flere og bedre job" udgør ud-
dannelse og erhvervsuddannelse grundlaget for skabelse af job af
højere kvalitet og for holdbar vækst. Dette gælder i endnu højere
grad for videnbaserede samfund og økonomier.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Der kan kun skabes flere job på grundlag af en bedre og mere
jobintensiv økonomisk vækst; dette kræver endvidere, at ar-
bejdsstyrken har de kvalifikationer og kompetencer, som iværk-
sætterne og virksomhederne har brug for.
Job af højere kvalitet indebærer et højere kompetenceniveau hos
arbejdstageren, hvilket igen indebærer større individuel udvik-
ling på alle uddannelses- og erhvervsuddannelsesniveauer og
igennem hele livet under hensyn til den demografiske foran-
dring. Uddannelse og erhvervsuddannelse og ikke-formel og
uformel læring er midler til at opnå dette.
Uddannelse og erhvervsuddannelse øger unges bevidsthed om
miljødimensionen og deres forståelse for, at selv om holdbar
økonomisk vækst skal dække de nuværende generationers be-
hov, må den ikke bringe de kommende generationers behov i fa-
re.
8.
I forbindelse med "større social samhørighed" er uddannelse og
erhvervsuddannelse medvirkende til at fremme forståelse og tole-
rance. Uddannelse og erhvervsuddannelse giver desuden alle en
chance for en mere retfærdig start i livet.
Tidlig uddannelse giver de bedste chancer for at udvikle de so-
ciale færdigheder hos børn og forberede dem på den stadigt me-
re multikulturelle verden, vi lever i, og navnlig for at give børn
med færre muligheder en bedre forberedelse til skolegangen.
Uddannelse i aktivt borgerskab i bredeste forstand, herunder
mulighederne for deltagelse i civilsamfundet, er endnu et middel
til at bekæmpe social og kulturel udstødelse og lette integration i
samfundet for unge såvel som for personer med særlige behov.
ERINDRER OM, AT
9.
Rådet i overensstemmelse med Lissabon-konklusionerne er nået til
enighed om et samlet og integreret arbejdsprogram, der nu benæv-
nes "Uddannelse og Erhvervsuddannelse 2010". Rådet og Kom-
missionen understregede i deres fælles interimsrapport til Det Eu-
ropæiske Råd, som blev vedtaget i februar 2004, tre prioriterede
områder for umiddelbar videre handling:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Målrette reformer og investeringer mod nøgleområderne for det
videnbaserede samfund.
Gøre livslang læring til en realitet.
Etablere et europæisk område for uddannelse og erhvervsuddan-
nelse.
10.
Der er opnået enighed om Europass og om andre centrale spørgs-
mål såsom identifikation og validering af ikke-formel og uformel
læring, kvalitetssikring i forbindelse med erhvervsuddannelse samt
livslang vejledning. Der bør nu gives prioritet til gennemførelsen af
disse aftaler på nationalt plan. De fremtidige prioriteter for refor-
mer og investering i erhvervsuddannelse er defineret i de rådskon-
klusioner, der blev vedtaget den 15. november 2004, og som er
grundlaget for Maastricht-kommunikéet, der blev vedtaget den 14.
december 2004.
Takket være Bologna-processen er der gjort fremskridt med til-
skyndelse til reform af læseplanerne i den videregående uddannelse
over hele Europa. Endvidere blev Erasmus Mundus programmet
vedtaget i december 2003 for at fremme EU som et af verdens
bedste lærecentre. Mere handling og støtte fra EU's side ville imid-
lertid sætte de højere uddannelsesinstitutioner i stand til opfylde
den vigtige rolle, de har med hensyn til gennemførelsen af Lissa-
bon-målene.
For at overvåge de fremskridt, der gøres med arbejdsprogrammet,
vedtog Rådet i maj 2003 en række benchmarks for EU som helhed.
De er yderst vigtige for Lissabon-strategien og bør derfor nås se-
nest i 2010.
Der er en modernisering af uddannelses- og erhvervsuddannelses-
systemerne i gang på nationalt plan, men der er stadig langt igen,
før de nødvendige reformer er gennemført.
11.
12.
13.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152632_0009.png
9
HENSTILLER AT:
14.
der med henblik på Rådets og Kommissionens næste fælles rapport
til Det Europæiske Råd i 2006 gøres en yderligere indsats på euro-
pæisk og nationalt plan, der tager hensyn til midtvejsrevisionen af
Lissabon-strategien i overensstemmelse med prioriteterne i "Ud-
dannelse og Erhvervsuddannelse 2010", som de fremgår af den fæl-
les interimsrapport for 2004, herunder navnlig en indsats for at
udvikle humankapitalen:
Målrette reformer og investeringer mod nøgleområderne i
det videnbaserede samfund:
Gennemføre Lissabon-målsætningen om en væsentlig forøgelse
og effektiv udnyttelse af offentlig og privat investering i uddan-
nelse og erhvervsuddannelse.
Udvikle en ekspertisekultur og evalueringssystemer, der sikrer,
at EU's uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer bliver et
kvalitetsmæssigt forbillede for resten af verden.
Forbedre forvaltningspraksis på nationalt plan ved at inddrage
alle de relevante aktører, herunder arbejdsmarkedets parter, og
ved at forbedre koordinationen mellem de involverede offentlige
myndigheder.
Styrke synergien og komplementariteten mellem uddannelse og
andre politikker såsom beskæftigelse, forskning og innovation
og makroøkonomisk politik.
Gøre livslang læring til en realitet:
De nationale strategier for livslang læring bør tilstræbe at sikre, at
alle borgere erhverver de nøglekompetencer, de har brug for i et
vidensamfund, og at der skabes åbne, attraktive og tilgængelige læ-
ringsmiljøer. Følgende foranstaltninger kan bl.a. bidrage til at nå
disse mål:
Forøgelse af tilbuddene om livslang læring, f.eks. ved hjælp af
fjernundervisning og navnlig ved brug af ikt.
Fremme af livslang læring gennem foranstaltninger, der kan for-
lige arbejds- og familielivet.
Udarbejdelse af modeller til videreuddannelse med udgiftsdeling
(arbejdsgivere, arbejdstagere og offentlige tjenester).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
152632_0010.png
10
Udvikling af nationale strategier, der bl.a. tager sigte på at fjerne
de nuværende forskelle i store og små virksomheders og højt
kvalificerede og lavt kvalificerede personers adgang til tilbud
om livslang læring.
Vedtagelse af det fremtidige integrerede handlingsprogram in-
den for livslang læring.
uddannelse:
Etablere et europæisk område for uddannelse og erhvervs-
Styrke den åbne koordinationsmetode, f.eks. ved:
at arbejde i studiegrupper af ligemænd, så medlemssta-
terne får mulighed for at fokusere på de områder, som
de prioriterer højest
at gøre uddannelses- og erhvervsuddannelsesstatistik-
kerne mere omfattende, præcise og pålidelige
at identificere indikatorer på nye områder og gøre dem
operationelle, som det var tanken i den fælles interims-
rapport, herunder den indikator for fremmedsprogs-
kundskaber, som Det Europæiske Råd efterlyste på sit
møde i Barcelona i marts 2002.
at vedtage fælles referencepunkter på europæisk plan på områ-
der såsom centrale kundskaber samt uddannelse af lærere og un-
dervisere
Styrke de højere uddannelsesinstitutioners rolle i Lissabon-
strategien og højne den højere uddannelses kvalitet for at gøre
den mere attraktiv på internationalt plan samt forøge de stude-
rendes og de ansattes mobilitet.
Fremme synergien og komplementariteten mellem videregående
uddannelse og forskning for at stimulere innovation og beskæf-
tigelse gennem unge forskeres mobilitet og nettet af ekspertise-
centre.
Udvikle den europæiske referenceramme for kvalifikationer se-
nest i 2006 som en fælles reference, der dækker både erhvervs-
uddannelse og almen uddannelse (sekundær og videregående
uddannelse), baseret på kvalifikationer og udbytte af læringen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
OPFORDRER DET EUROPÆISKE RÅD TIL:
15.
at bekræfte, at livslang læring er og fortsat vil være en absolut for-
udsætning for at nå Lissabon-målene. I den forbindelse er den vel-
lykkede gennemførelse af arbejdsprogrammet "Uddannelse og Er-
hvervsuddannelse 2010" af afgørende betydning for såvel udvikling
af viden og innovation som for at skabe flere og bedre job.
at følge op på midtvejsrevisionen ved at prioritere:
indførelse i medlemsstaterne inden 2006 af samlede og sam-
menhængende strategier for livslang læring, der omfatter alle de
niveauer og dimensioner af uddannelse og erhvervsuddannelse,
der skal til for at udvikle de nødvendige færdigheder og kompe-
tencer, idet alle de berørte aktører inddrages i dette arbejde
fremme af ekspertise på alle uddannelses- og erhvervsuddannel-
sesniveauer for at bidrage til beskæftigelse, vækst og social
samhørighed
gennemførelse af arbejdsprogrammet "Uddannelse og Erhvervs-
uddannelse 2010" i medlemsstaterne, herunder den nødvendige
forøgelse og mere effektive udnyttelse af investeringen i uddan-
nelse og erhvervsuddannelse
udbyggelse af det europæiske samarbejde om uddannelse og er-
hvervsuddannelse med henblik på at stimulere og støtte refor-
mer, navnlig gennem:
o
læring gennem studiegrupper mellem ligemænd, som gøres
mere relevant for medlemsstaternes behov
16.
o
bedre kvalitet af overvågningen af de fremskridt, der gøres
o
øgede bidrag fra erhvervsuddannelse, videregående uddan-
nelse og forskning til Lissabon-strategien
o
udvikling og gennemførelse af en europæisk referenceram-
me for kvalifikationer.
17.
at opfordre Rådet (uddannelse, ungdom og kultur) til at bidrage til
overvågningen af de aspekter, der henhører under dets kompeten-
ce, dvs. uddannelse og erhvervsuddannelse, inden for rammerne af
Lissabon-strategiens indberetningsmekanismer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
18.
at inkludere initiativet til en europæisk ungdomspagt i midtvejsrevi-
sionen af Lissabon-strategien med henblik på at fremme en genera-
tion af unge europæere med kvalitetsjob og et højere uddannelses-
niveau, som efter- og videreuddanner sig for bedre at kunne tilpas-
se sig, og udstikke retningslinjer for konkrete foranstaltninger til
dette formål i forbindelse med "Uddannelse og Erhvervsuddannel-
se 2010" og de eksisterende programmer.
________________________