Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2644 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453341_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6479/05 (Presse 38)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2644. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
den 3. marts 2005 i Bruxelles
Formand
François BILTGEN
Luxembourgs arbejds- og beskæftigelsesminister, minister
for kultur, videregående uddannelse og forskning samt
minister for trossamfund
Marie-Josée JACOBS
Luxembourgs minister for familiespørgsmål og integration
samt ligestillingsminister
Mars DI BARTOLOMEO
Luxembourgs sundheds- og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6479/05 (Presse 38)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0002.png
3.III.2005
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en række centrale budskaber til Det Europæiske Råds forårsmøde med henblik på
midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien.
Det nåede frem til en generel (del)indstilling vedrørende udkastet til afgørelse om et fællesskabs-
program for beskæftigelse og social solidaritet (PROGRESS) og vedtog endvidere konklusioner om
globaliseringens sociale dimension.
6479/05 (Presse 38)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0003.png
3.III.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 6
Centrale budskaber med henblik på midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien................... 6
Fælles rapporter om beskæftigelsen og social- og arbejdsmarkedspolitikken .......................... 9
FORBEREDELSE AF DET SOCIALE TREPARTSTOPMØDE.................................................. 11
ARBEJDSPROGRAM FOR BESKÆFTIGELSESUDVALGET OG UDVALGET FOR
SOCIAL BESKYTTELSE ............................................................................................................ 12
GLOBALISERINGENS SOCIALE DIMENSION -
Rådets konklusioner
..................................... 13
FÆLLESSKABSPROGRAM FOR BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL SOLIDARITET
(PROGRESS) ............................................................................................................................... 17
TILRETTELÆGGELSE AF ARBEJDSTIDEN............................................................................ 18
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER (DIVERSE
ÆNDRINGER 2004) .................................................................................................................... 19
PRIVATE PENSIONSORDNINGER ........................................................................................... 20
EVENTUELT ............................................................................................................................... 21
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
HANDELSPOLITIK
Vietnam - Aftale om markedsadgang* .............................................................................................................22
MIGRATION
Albanien og Sri Lanka - Aftaler om tilbagetagelse af personer, der er bosiddende uden tilladelse......................23
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6479/05 (Presse 38)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0004.png
3.III.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Freya VAN DEN BOSSCHE
Den Tjekkiske Republik:
Čestmír SAJDA
Beskæftigelsesminister
Vicearbejds- og socialminister, kontoret under
viceministeren for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union og internationale forbindelser
Beskæftigelsesminister
Parlamentarisk statssekretær for forbundsministeren for
økonomi og arbejde
Socialminister
Minister for beskæftigelse og social sikring
Arbejds- og socialminister
Viceminister under ministeren for beskæftigelse, arbejde
og social samhørighed, med ansvar for arbejdsmarkeds-
forhold
Viceminister, Irlands Ministerium for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for arbejds-
spørgsmål, herunder erhvervsuddannelse
Arbejds- og socialminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Velfærdsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Minister for familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Sundheds- og socialminister
Minister for ungdom, familiespørgsmål og ligestilling
Arbejds- og beskæftigelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Danmark:
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Gerd ANDRES
Estland:
Marko POMERANTS
Grækenland:
Panos PANAGIOTOPOULOS
Spanien:
Jesús CALDERA SÁNCHEZ-CAPITÁN
Frankrig:
Gérard LARCHER
Irland:
Tony KILLEEN
Italien:
Roberto MARONI
Cypern:
Christos TALIADOROS
Letland:
Dagnija STAĶE
Litauen:
Romas ŠVEDAS
Luxembourg:
François BILTGEN
Marie-Josée JACOBS
Mars DI BARTOLOMEO
Ungarn:
Kinga GÖNCZ
Gábor CSIZMÁR
Malta:
Theresa CUTAJAR
6479/05 (Presse 38)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0005.png
3.III.2005
Nederlandene:
Henk VAN HOOF
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Rafał BANIAK
Portugal:
Luís Miguel PAIS ANTUNES
Slovenien:
Janez DROBNIČ
Slovakiet:
�½udovít KANÍK
Finland:
Tarja FILATOV
Sverige:
Hans KARLSSON
Det Forenede Kongerige:
Chris POND
Statssekretær for arbejds- og socialspørgsmål
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Understatssekretær, Socialministeriet
Statssekretær under ministeren, med ansvar for arbejds-
spørgsmål
Arbejds-, familie- og socialminister
Minister for arbejds-, social- og familiespørgsmål
Arbejdsminister
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for
arbejdsmarkedsspørgsmål
Statssekretær, Arbejds- og Pensionsministeriet
Kommissionen:
Vladimír ŠPIDLA
Medlem
6479/05 (Presse 38)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0006.png
3.III.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Centrale budskaber med henblik på midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien
Det Europæiske Råd vil på sit næste møde, som afholdes den 22.-23. marts 2005 i Bruxelles, for en
stor del behandle midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien.
1
Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) havde med henblik på denne eva-
luering en debat om fastlæggelsen af dets bidrag til Det Europæiske Råd inden for områderne
beskæftigelse, socialpolitik og ligestilling. Debatten byggede på følgende dokumenter:
Kommissionens sammenfattende beretning til Det Europæiske Råds forårsmøde: Vækst og
beskæftigelse: en fælles opgave - Et nyt afsæt for Lissabon-strategien
(5990/05)
Kommissionens meddelelse om Den Social- og Arbejdsmarkedspolitiske Dagsorden
(6370/05)
Udkast til den fælles rapport om beskæftigelsen 2004/2005
(6773/05)
Udkast til fælles rapport om social sikring og social integration
(6774/05)
Kommissionens rapport om ligestilling mellem kvinder og mænd, 2005
(6367/05).
1
Det Europæiske Råd definerede på sit møde i Lissabon i marts 2000 følgende strategiske
mål for EU:
at blive den mest konkurrencedygtige og dynamiske videnbaserede økonomi i
verden, en økonomi, der kan skabe en holdbar økonomisk vækst med flere og bedre job og
større social samhørighed inden 2010 (100/1/00).
På mødet i Göteborg i juni 2001 vedtog Det Europæiske Råd strategien for bæredygtig ud-
vikling (med miljødimensionen) som et tillæg til disse mål
(200/1/01).
Lissabon-strategien
består herefter af tre dele: en økonomisk og en social del samt en miljødel.
6479/05 (Presse 38)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.III.2005
Som led i denne debat opfordrede formandskabet delegationerne til at udtale sig om blandt andet:
·
den analyse af udfordringerne, der fremlægges i ovennævnte dokumenter
·
de løsninger, der foreslås for at imødekomme disse udfordringer
·
spørgsmålet om, hvorvidt de redskaber og instrumenter, der foreslås for at genlancere Lissabon-
strategien, er tilstrækkelige
·
den Social- og Arbejdsmarkedspolitiske Dagsordens rolle som social søjle i Lissabon-strategien
·
den rolle og det ansvar, som Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) har
i forbindelse med strategien.
Ved debattens afslutning understregede formanden, at Rådet mener, at der for at imødegå de store
udfordringer, som Den Europæiske Union står over for i dag, skal lægges vægt på økonomisk vækst
og jobskabelse, dog uden at glemme at sikre en handlingsramme for social beskyttelse og social
integration. Den Social- og Arbejdsmarkedspolitiske Dagsorden, som Kommissionen har fremlagt,
er efter Rådets mening en integrerende del af Lissabon-strategien. Rådet erindrede ligeledes om
dens centrale rolle, Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik) spiller i
opfølgningen af strategien.
Disse konklusioner vil komme til udtryk i det brev, som Rådets formand sender til formanden for
Det Europæiske Råds forårsmøde tillige med en række centrale budskaber, som Rådet har vedtaget
på grundlag af det udkast, Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse har udarbej-
det i fællesskab
(6542/1/05).
I disse centrale budskaber erindrer Rådet om, at gennemgangen af Lissabon-strategien skal slå fast,
at der er et samspil mellem politikkerne for økonomisk vækst, skabelse af gode job, modernisering
af den sociale beskyttelse og fremme af bæredygtig udvikling, politikker, der gensidigt styrker hin-
anden.
Rådet mener endvidere, at strategiens nye fokusering på økonomisk vækst og jobskabelse skal gå
hånd i hånd med indsatsen for at fremme de sociale og miljømæssige mål som led i den almindelige
strategi for bæredygtig udvikling.
Det bekræfter desuden, at den åbne koordinationsmetode, som skal udvikles gennem strømlining,
skal bidrage til at styrke Lissabon-strategien og fortsat fremme opfyldelsen af dens mål.
6479/05 (Presse 38)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0008.png
3.III.2005
Rådet erindrer ligeledes om den centrale rolle, Rådet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerpolitik) spiller i opfølgningen af fremskridtene inden for det sociale område, beskæftigelse
og lige muligheder. Det understreger også, at det for at understøtte Lissabon-strategiens mål er vig-
tigt fuldt ud at udnytte EU's finansielle instrumenter, navnlig Den Europæiske Socialfond og det
nye program for beskæftigelse og social solidaritet.
2
Rådet støtter partnerskabstilgangen, der sigter mod en mobilisering af alle aktører, samt forenklin-
gen og strømliningen af de aspekter, der er knyttet til styring.
Rådet mener, at Lissabon-strategiens beskæftigelsesdimension bør fokusere på følgende fire priori-
terede indsatsområder:
·
flere personer skal tilskyndes til at komme i beskæftigelse og forblive beskæftigede
·
arbejdstagernes og virksomhedernes tilpasningsevne skal forbedres
·
der skal investeres mere og mere effektivt i menneskelig kapital, og livslang læring skal gøres til
en realitet
·
der skal sikres en effektiv reformgennemførelse gennem bedre styring.
Med hensyn til social beskyttelse mener Rådet, at et længere arbejdsliv og en højere beskæftigelses-
frekvens stadig er de væsentligste mål.
Foranstaltningerne til social integration skal navnlig tage sigte på at bekæmpe årsagerne til fattig-
dom og udstødelse, og prioriteterne for indsatsen omfatter:
·
forebyggelse af børnefattigdom
·
støtte af familiernes evne til at tage vare på deres medlemmer
·
fremme af ligestilling mellem kønnene og af mulighederne for at forene arbejdsliv og familieliv
2
Se side 18 i denne meddelelse.
6479/05 (Presse 38)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.III.2005
·
forbedring af de sociale tjenesteydelser
·
bekæmpelse af hjemløshed
·
skabelse af nye muligheder for at integrere etniske mindretal og migranter.
Endelig udtrykker Rådet tilfredshed med de foranstaltninger, som Kommissionen agter at foreslå
inden for rammerne af en europæisk ungdomspagt, og med, at Kommissionen agter at klarlægge,
hvilken rolle sociale tjenesteydelser af almen interesse spiller, og hvad der karakteriserer dem.
Fælles rapporter om beskæftigelsen og social- og arbejdsmarkedspolitikken
Rådet vedtog Rådets og Kommissionens fælles rapporter om beskæftigelsen og om social sikring og
social integration, 2005
(6773/05 og 6774/05).
Disse to rapporter, der vil blive forelagt på Det Europæiske Råds forårsmøde, gør status over de
fremskridt, der er gjort, og det arbejde, der endnu skal gøres for at nå Lissabon-strategiens mål.
Den fælles rapport om beskæftigelsen indeholder for første gang en analyse af de 25 medlemsstaters
anvendelse af beskæftigelsesretningslinjerne og Rådets henstillinger for 2004, der tog sigte på op-
fyldelsen af målene fuld beskæftigelse, kvalitet og produktivitet i arbejdet samt styrkelse af den
sociale samhørighed og integration.
6479/05 (Presse 38)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0010.png
3.III.2005
Den er et af bidragene til Det Europæiske Råds konklusioner, som beskæftigelsesretningslinjerne
2005 vil skulle bygge på.
3
Den fælles rapport om social sikring og social integration udgør en afbalanceret og samlet oversigt
over de vigtigste udfordringer, som medlemsstaterne skal klare, hvis de vil nå Lissabon-målene.
For første gang integreres her i en samlet rapport de områder, der er omfattet af den åbne koordina-
tionsmetode, såsom social sikring og integration, og pensioner, der hidtil har været genstand for
særskilte rapporter.
I rapporten anbefales det, at der gøres en indsats for at modernisere de sociale sikringsordninger
gennem beslutsomme og troværdige reformstrategier.
***
Rådet noterede sig desuden:
Kommissionens sammenfattende beretning til Det Europæiske Råds forårsmøde
meddelelsen om Den Social- og Arbejdsmarkedspolitiske Dagsordenen 2006-2010
Kommissionens anden beretning til Det Europæiske Råds forårsmøde om ligestilling mel-
lem kvinder og mænd.
4
3
4
I traktatens afsnit "Beskæftigelse" hedder det i artikel 125, at medlemsstaterne og Fællesska-
bet arbejder på at udvikle en samordnet strategi for beskæftigelse, hvis mål den fastlægger.
Den fælles rapport om beskæftigelsen, henstillingerne til medlemsstaterne og de årlige be-
skæftigelsesretningslinjer indgår alle i den europæiske beskæftigelsesstrategi, som Det
Europæiske Råd lancerede i Luxembourg i november 1997.
Beskæftigelsesstrategiens årlige procedure er fastlagt i traktatens artikel 128:
På grundlag af en
fælles årsrapport fra Rådet og Kommissionen
overvejer Det Europæiske
Råd hvert år beskæftigelsessituationen i Fællesskabet og vedtager konklusioner herom. På
grundlag af disse konklusioner fastlægger Rådet hvert år
retningslinjer,
som medlemssta-
terne skal tage hensyn til i deres egne beskæftigelsespolitikker. Hver medlemsstat forelæg-
ger Rådet og Kommissionen en
årlig national rapport
om de vigtigste foranstaltninger, den
har truffet på baggrund af disse retningslinjer. På grundlag heraf foretager Rådet hvert år en
gennemgang af gennemførelsen af medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker, og det kan
rette
henstillinger
til medlemsstaterne. På grundlag af resultaterne af denne gennemgang
forelægger Rådet og Kommissionen endvidere Det Europæiske Råd en
fælles årsrapport
om
beskæftigelsessituationen i Fællesskabet.
Siden 1997 er den europæiske beskæftigelsesstrategi blevet styrket af de initiativer, som Det
Europæiske Råd har taget på forårsmøderne. På nuværende tidspunkt er beskæftigelsesstra-
tegien bygget op omkring tre generelle mål inden for rammerne af en treårig cyklus: fuld
beskæftigelse, kvalitet og produktivitet i arbejdet samt styrkelse af samhørighed og et
arbejdsmarked, der fremmer integration.
Fremlagt af Kommissionen i henhold til mandat fra Det Europæiske Råds møde i
marts 2003
(se 8410/03, punkt 47).
6479/05 (Presse 38)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0011.png
3.III.2005
FORBEREDELSE AF DET SOCIALE TREPARTSTOPMØDE
I forbindelse med forberedelsen af Det Europæiske Råds forårsmøde drøftede Rådet også forbere-
delsen af det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse, som afholdes den 22. marts i
Bruxelles, forud for Det Europæiske Råds forårsmøde.
Det vigtigste emne for dette års møde vil være midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien. Hoved-
vægten vil sandsynligvis blive lagt på spørgsmål i tilknytning til styring, og navnlig til den rolle,
arbejdsmarkedets parter spiller for strategiens gennemførelse.
Det sociale trepartstopmøde om vækst og beskæftigelse blev indført ved afgørelse 2003/174/EF
5
og
har til formål at sikre kontinuitet i den sociale dialog på højeste niveau mellem Rådet, Kommissio-
nen og arbejdsmarkedets parter.
Trojkaen (formandskabet og de to kommende formandskaber) af stats- og regeringscheferne og
ministrene med ansvar for beskæftigelsen, Kommissionens formand, kommissæren med ansvar for
sociale anliggender og arbejdsmarkedsforhold samt arbejdsmarkedsparternes delegationer mødes
inden hvert forårsmøde i Det Europæiske Råd for at drøfte de forskellige elementer i den integre-
rede økonomiske og sociale strategi, der blev lanceret på Det Europæiske Råd i Lissabon i
marts 2000 og suppleret med bæredygtighedsdimensionen på Det Europæiske Råd i Göteborg
(juni 2001).
5
EFT L 70 af 14.3.2003, s. 31.
6479/05 (Presse 38)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0012.png
3.III.2005
ARBEJDSPROGRAM FOR BESKÆFTIGELSESUDVALGET OG UDVALGET FOR
SOCIAL BESKYTTELSE
Rådet noterede sig arbejdsprogrammet for 2005 for henholdsvis Beskæftigelsesudvalget og Udval-
get for Social Beskyttelse.
6479/05 (Presse 38)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0013.png
3.III.2005
GLOBALISERINGENS SOCIALE DIMENSION -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet,
som henviser til rapporten fra Verdenskommissionen for Globaliseringens Sociale Dimension
("A fair globalization, creating opportunities for all"), som Den Internationale Arbejdsorganisation
udsendte i februar 2004,
som henviser til Kommissionens meddelelse "Den sociale dimension af globaliseringen - EU's poli-
tiske bidrag til at sprede fordelene til alle borgerne"
6
, og
som tager følgende i betragtning:
Den Europæiske Union er baseret på værdier som demokrati, respekt for menneskerettigheder, lige
muligheder og social retfærdighed.
Fremme af den eksterne dimension i EU's beskæftigelses- og social- og arbejdsmarkedspolitik er en
vigtig del af den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden.
EU's stats- og regeringschefer understregede på mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. decem-
ber 2004 betydningen af at styrke globaliseringens sociale dimension i lyset af Verdenskommissio-
nens rapport og forslagene i Kommissionens meddelelse (punkt 53 i formandskabets konklusioner).
Det internationale samfund har udtrykt tilfredshed med Verdenskommissionens rapport og tilken-
degivet sin støtte til en opfølgning heraf, især på 289. og 291. møde i ILO's styrelsesråd i henholds-
vis marts og november 2004, på 92. møde i Den Internationale Arbejdskonference i juni 2004 samt i
resolution A/RES/59/57, som blev vedtaget på FN's 59. Generalforsamling i december 2004,
6
Dok. 9824/04 SOC 269 WTO 62 COMPET 82 - KOM(2004) 383 endelig.
6479/05 (Presse 38)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.III.2005
1.
UNDERSTREGER, at globaliseringsprocessen har givet mange mennesker i hele verden
betragtelige fordele, men at disse fordele ikke er fordelt ligeligt over alle lande og grupper;
NOTERER sig kønsaspektet i denne ulighed;
FREMHÆVER behovet for et effektivt og gennemsigtigt globalt system til styring af pro-
cessen for at undgå en skæv udvikling og for at fremme en bæredygtig udvikling hen imod
en fuldt retfærdig globalisering, der er åben for alle;
FREMHÆVER, at en bedre forvaltning af globaliseringen kræver en indsats fra de udvik-
lede landes og udviklingslandenes side såvel som fra de internationale organisationers side;
UNDERSTREGER, at EU må følge en konsekvent linje i sine interne og eksterne politik-
ker og således bidrage til at maksimere fordelene og minimere omkostningerne ved globa-
liseringen for alle grupper og lande, både inden for og uden for EU;
MINDER OM, at EU gradvist har udarbejdet politikker, som går ud på at sikre, at økono-
miske og sociale fremskridt går hånd i hånd, og at disse har stået deres prøve både internt
og internationalt; FREMHÆVER i den forbindelse især relevansen af Lissabon-strategien
og dens sæt af gensidigt forstærkende politikker, der skal fremme konkurrenceevne,
beskæftigelse, social samhørighed og et bæredygtigt miljø og således tilvejebringe en mere
konsekvent linje i de førte politikker;
FREMHÆVER vigtigheden af, at arbejdsmarkedsparterne og civilsamfundets organisatio-
ner mobiliserer forskellige aktører med henblik på bedre at tackle den sociale dimension af
globaliseringen både inden for og uden for EU;
UNDERSTREGER arbejdsmarkedsparternes rolle i en bedre forvaltning af den kontinuer-
lige omstruktureringsproces, der følger af globaliseringen;
UDTRYKKER TILFREDSHED med Verdenskommissionens interesse for EU's udvik-
lingsmodel og især for Lissabon-strategien, der er baseret på integrerede politikker, som
sigter mod økonomiske resultater, investering i menneskelig kapital og social samhørighed,
arbejdets kvalitet, et højt socialt sikringsniveau og dialogen mellem arbejdsmarkedets par-
ter;
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
6479/05 (Presse 38)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.III.2005
9.
FREMHÆVER den vægt, som Verdenskommissionen lægger på at fremme regional inte-
gration i verden og på at indarbejde en social dimension i den regionale integrationsproces;
MINDER OM sit tilsagn om at fremme grundlæggende arbejdstagerrettigheder og forbedre
de sociale styringssystemer i en globaliseret økonomi, bl.a. inden for rammerne af de eksi-
sterende handelspolitikker og -initiativer, som understreget i Rådets konklusioner af
21. juli 2003;
NOTERER SIG, at Doha-udviklingsdagsordenen er en enestående lejlighed til at bidrage
til sociale udviklingsmål ved at fremme vækst, bekæmpe fattigdom, skabe beskæftigelse
og hæve levestandarden; FREMHÆVER behovet for, at de sociale udviklingsaspekter af-
spejles behørigt i EU's forhandlingspositioner;
ANERKENDER behovet for en integreret tilgang til handelspolitik og social udvikling,
navnlig behovet for at styrke dimensionen bæredygtig udvikling i bilaterale handelsaftaler
og for at fortsætte med at fremme grundlæggende arbejdstagerrettigheder i bilaterale afta-
ler, ledsaget af bæredygtighedsvurderinger og relevant donorstøtte; NOTERER SIG i den
forbindelse, at det er vigtigt, at der foretages en revision af den generelle præferenceord-
ning;
UDTRYKKER TILFREDSHED med bestræbelserne på at fremme virksomhedernes soci-
ale ansvar under hensyntagen til internationalt godkendte standarder; OPFORDRER den
private sektor til at bidrage til initiativer og redskaber i forbindelse med virksomhedernes
sociale ansvar, som kan blive til et stærkt og supplerende middel til at fremme en retfærdig
globalisering;
UNDERSTREGER behovet for at forbedre arbejdsmarkedernes effektivitet og gennemsig-
tighed og for at fremme anstændigt arbejde for alle i verden i henhold til ILO's strategi for
anstændigt arbejde som et middel til at opnå en retfærdig og bæredygtig udvikling, der er
åben for alle, og udrydde fattigdom for at tilgodese økonomiske og sociale fremskridt;
UNDERSTREGER behovet for at tage migrationsspørgsmål op inden for denne ramme;
10.
11.
12.
13.
14.
6479/05 (Presse 38)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.III.2005
15.
UNDERSTREGER behovet for, at EU og andre øger bestræbelserne på at sikre, at der rent
faktisk er en konsekvent linje i de politikker, der føres af de internationale institutioner;
OPFORDRER navnlig til dialog og samarbejde mellem Verdenshandelsorganisationen,
Bretton Woods-institutionerne og Den Internationale Arbejdsorganisation med det formål
at fremme anstændigt arbejde for alle;
OPFORDRER alle andre internationale organisationer til at samarbejde om at fremme an-
stændigt arbejde for alle som et nyttigt middel til at sikre konsekvens med hensyn til at
fremme økonomisk vækst, beskæftigelse og sociale styringssystemer i en globaliseret øko-
nomi;
UNDERSTREGER betydningen af at fremme anstændigt arbejde for alle i EU's forbindel-
ser og i samarbejdsprogrammer med tredjelande og -regioner;
STØTTER, at fremme af anstændigt arbejde medtages som et globalt mål, der skal overve-
jes i forbindelse med den omfattende revision af årtusinderklæringen og årtusindudvik-
lingsmålene, der er berammet til 2005;
UNDERSTREGER betydningen af Verdenskommissionens rapport for det igangværende
arbejde på internationalt plan med sociale spørgsmål, især opfølgningen af verdenstop-
mødet om social udvikling, den fjerde verdenskonference om kvinders rettigheder og De
Forenede Nationers Generalforsamling i 2000;
OPFORDRER Kommissionen til med jævne mellemrum at aflægge rapport om opfølgnin-
gen af dette igangværende arbejde."
16.
17.
18.
19.
20.
6479/05 (Presse 38)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0017.png
3.III.2005
FÆLLESSKABSPROGRAM FOR BESKÆFTIGELSE OG SOCIAL SOLIDARITET
(PROGRESS)
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse nåede Rådet med kvalificeret flertal
7
frem til en del-
vis generel indstilling vedrørende et forslag til afgørelse om et fællesskabsprogram for beskæfti-
gelse og social solidaritet (PROGRESS).
Denne indstillings "delvise" karakter hænger sammen med, at de budgetmæssige aspekter ikke er
blevet behandlet, idet de forbliver udestående indtil fastlæggelsen af EU's fremtidige finansielle
ramme (Finansielle overslag 2007-2013). Artikel 17 i Kommissionens forslag
(11949/04)
indgår
derfor ikke i den godkendte tekst.
Formålet med dette program er at yde økonomisk støtte til gennemførelsen af EU’s målsætninger
inden for beskæftigelse og social- og arbejdsmarkedspolitik og således bidrage til virkeliggørelsen
af Lissabon-strategien.
Det omfatter fem sektioner: beskæftigelse, social beskyttelse og inddragelse, arbejdsvilkår, forskel-
ligartethed og bekæmpelse af forskelsbehandling, ligestilling mellem mænd og kvinder. Det erstat-
ter og samler de fire specifikke nuværende handlingsprogrammer for at sikre gennemførelsen af
disse målsætninger.
7
Den tyske, franske og Det Forenede Kongeriges delegation opretholder parlamentariske
undersøgelsesforbehold på dette stadium.
6479/05 (Presse 38)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0018.png
3.III.2005
TILRETTELÆGGELSE AF ARBEJDSTIDEN
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse underrettede formandskabet Rådet om udviklingen i
arbejdet med forslaget til direktiv om ændring af direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbin-
delse med tilrettelæggelse af arbejdstiden.
Direktivforslaget blev drøftet i detaljer på samlingen i Rådet den 7. december 2004, hvor der blev
opnået en vis konsensus om forlængelsen af referenceperioden for beregning af den maksimale
arbejdstid og bestemmelserne om vagtperioder og kompenserende hvileperioder (jf. pressemedde-
lelse
15140/04).
Det vigtigste udestående spørgsmål vedrører anvendelsesbetingelserne for muligheden for at fravige
bestemmelserne om den maksimale ugentlige arbejdstid ("opt-out").
Formandskabet gjorde status over de tekniske drøftelser, der er blevet ført siden årets begyndelse
for så vidt angår anvendelsen af l'opt-out.
Der mindes om, at de vigtigste ændringer, som direktivforslaget (12683/04) sigter mod at indføre i
direktiv 2003/88/EF, vedrører:
referenceperioden for beregningen af den maksimale ugentlige arbejdstid
8
;
definitionen af "arbejdstid": indførelse af definitionerne af "vagtperiode" og "inaktiv del af
vagtperioden";
betingelserne for anvendelsen af muligheden for at fravige bestemmelserne om den maksi-
male ugentlige arbejdstid ("opt-out").
8
Direktiv 93/104/EF fastsætter ikke nogen absolut grænse for den ugentlige arbejdstid, men et
gennemsnit, der skal beregnes på grundlag af en referenceperiode.
6479/05 (Presse 38)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0019.png
3.III.2005
KOORDINERING AF DE SOCIALE SIKRINGSORDNINGER (DIVERSE ÆNDRIN-
GER 2004)
I afventning af Europa-Parlamentets udtalelse konstaterede Rådet, at der var næsten fuld enighed
om substansen i et udkast til forordning om ændring af forordning nr. 1408/71 og 574/72 om an-
vendelse af de nationale sociale sikringsordninger på personer, der flytter inden for EU (diverse
ændringer 2004) (6801/05
+ ADD 1).
Udkastet til forordning tager sigte på at ajourføre disse to forordninger for at tage hensyn til de
ændringer, der er foretaget i de nationale lovgivninger, navnlig i de nye medlemsstater, siden af-
slutningen af tiltrædelsesforhandlingerne.
Det har også til formål at fuldende forenklingen af procedurerne for tilkendelse af sygehjælp i ud-
landet, som blev indført ved forordning (EF) nr. 631/2004
9
, idet en række af disse ændringer udvi-
des til også at omfatte de tilsvarende procedurer ved tilkendelse af ydelser i forbindelse med
arbejdsulykker og erhvervssygdomme.
9
EFT L 100 af 6.4.2004, s. 1.
6479/05 (Presse 38)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0020.png
3.III.2005
PRIVATE PENSIONSORDNINGER
Formanden for Udvalget for Social Beskyttelse forelagde Rådet en undersøgelse vedrørende private
pensionsordninger.
Denne undersøgelse vedrører de private pensionsordningers nuværende og fremtidige rolle i med-
lemsstaternes pensionssystemer samt deres eventuelle bidrag til en styrkelse af disse systemers
finansielle bæredygtighed.
Der er navnlig tale om lovbestemte ordninger styret af private institutioner, individuelle ordninger i
tilknytning til ansættelsesforhold og ordninger, der bygger på individuelle aftaler med forsikrings-
eller pensionsopsparingsselskaber.
6479/05 (Presse 38)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0021.png
3.III.2005
EVENTUELT
Grønbogen om en EU-metode til at styre økonomisk migration (6806/05)
Den tjekkiske, svenske og slovakiske delegation så med tilfredshed på Kommissionens initiativ,
men oplyste, at de ønsker at drøfte denne problematik på en kommende samling i Rådet (EPSCO).
6479/05 (Presse 38)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0022.png
3.III.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
HANDELSPOLITIK
Vietnam - Aftale om markedsadgang*
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale mellem EU og Vietnam om markedsadgang
(6121/05,
6271/05).
Der er tale om en aftale om fremskyndet gennemførelse af visse forpligtelser, som Vietnam har på-
taget sig i forbindelse med markedsadgang inden for rammerne af landets tiltrædelse af Verdens-
handelsorganisationen (WTO).
Aftalen indeholder bl.a. følgende forpligtelser fra Vietnams side:
·
Vietnam skal sænke sine toldsatser på importen af garn fra EU til 5%
·
Vietnam skal sænke sine toldsatser på importen af vine og spiritus fra EU til 65%
·
Vietnam skal give investorer og tjenesteleverandører fra EU en behandling, som ikke er mindre
gunstig end den, der gives investorer og tjenesteleverandører fra USA og Japan på grundlag af de
bilaterale aftaler mellem Vietnam og disse to lande.
Vietnam indfører en række liberaliseringsforanstaltninger i andre sektorer: cement- og klinkepro-
duktion, telekommunikation, farmaceutisk virksomhed, it-tjenesteydelser, bygge- og anlægsarbej-
der.
Til gengæld ophæver EU de kontingenter for tekstilvarer og beklædningsgenstande, der er indført
over for Vietnam, så landet kan få samme behandling som de nuværende medlemmer af WTO og
tilsvarende konkurrencevilkår. Aftalen indeholder bestemmelser, hvorefter EU kan genindføre disse
kontingenter, hvis Vietnam ikke overholder sine forpligtelser.
Aftalen udløber den dag, hvor Vietnam tiltræder WTO.
6479/05 (Presse 38)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453341_0023.png
3.III.2005
MIGRATION
Albanien og Sri Lanka - Aftaler om tilbagetagelse af personer, der er bosiddende uden tilla-
delse
Rådet vedtog afgørelser om undertegnelse af en aftale med Albanien og indgåelse af en aftale med
Sri Lanka om tilbagetagelse af personer, der er bosiddende uden tilladelse. De to aftaler tager sigte
på at bekæmpe ulovlig indvandring mere effektivt
(5614/05 og 10666/03).
Hvert af disse lande forpligter sig til på begæring af en EU-medlemsstat og uden andre formaliteter
end de i aftalerne fastsatte at tilbagetage enhver statsborger fra et af disse lande, der ikke opfylder
de gældende betingelser for indrejse i eller ophold eller bopæl på den anmodende medlemsstats om-
råde.
Ifølge aftalerne nedsættes der et blandet tilbagesendelsesudvalg, der får til opgave at overvåge den
korrekte anvendelse af bestemmelserne i aftalerne.
6479/05 (Presse 38)
23
DA