Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2639 - Uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. marts 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Undervisningsmi-
nisteriets redegørelse for rådsmøde (uddannelse og ungdom) den 21. februar
2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
147885_0002.png
2
(rev II) Referat af Rådsmøde den 21. februar 2005 (Uddannelse og ungdom)
1. Vedtagelse af dagsorden
Vedtaget.
2. Vedtagelse af A-punkter
Vedtaget.
Uddannelsesdelen
Uddannelsesdelen blev ledet af undervisningsminister fra Luxembourg Mady
Delvaux-Stehres og ungdomsdelen af familieminister Marie-Josée Jacobs.
Kommissionen var repræsenteret ved kommissær for uddannelse, ungdom
og kultur Jan Figel. Den danske delegation blev ledet af ambassadør Jeppe
Tranholm Mikkelsen.
Der blev afholdt en frokostdrøftelse kl. 13.15 for undervisningsministrene
om, hvad europæisk uddannelse kan gøre for at afhjælpe effekterne af flod-
bølgekatastrofen i Asien.
3. Bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde om midtvejsevaluerin-
gen af Lissabon-strategien
Formandskabet vægt på at vi ikke må glemme de unges grundlæggende ud-
dannelse, når vi sætter ekstra fokus på videregående uddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Kommissæren understregede at der ikke kun skal fokuseres på uddannelse af
lønmodtagere men på hele samfundsborgere. Han gjorde opmærksom på at
uddannelse i høj grad hænger sammen med emnerne ungdom, kultur og
statsborgerskab. Samtidig så han gerne en styrket europæisk anerkendelse af
uddannelses betydning.
Kommissæren mente at det er meget nødvendigt at få styr på Lissabon stra-
tegien igen. Det skal ske ved at vi koncentrerer os om færre aktiviteter.
Kommissæren gav 6 konkrete bud på, hvad der er nødvendigt for at komme
videre på uddannelsesområdet:
1. Mere effektive investeringer er nødvendige for generelt at modernise-
re uddannelser
2. Opfordring til medlemslande om at indføre deres strategi for livslang
læring og de skal samtidig godkendes inden udgangen af i år.
3. Universiteternes rolle er at udbrede viden og innovation. Kommissio-
nen kommer snart med et konkret forslag for videregående uddannel-
se.
4. Forbedre kvalitet inden for erhvervsuddannelse via Maastrich kom-
munikeet og Københavnerdeklarationen.
5. European Qualification Framework skal bruges til at fremme mobili-
tet på arbejdsmarkedet og til akademiske formål. Skal vedtages i 2006.
Kommissionen fremsætter snarest skitse.
6. Ungdomsinitiativet - indsats for at forhindre unge i at forlade skolen
for tidligt
Kommissæren understregede at det er nødvendigt med mere monitorering
for at kunne se, om vi dels når målene og dels bevæger os i den rigtige ret-
ning.
Der var generelt stor tilfredshed med teksten blandt delegationerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Fra d ansk sid e blev d et bl.a. frem hævet, at:
d et er vigtigt m ed høj prioritet til u d d annelsesom råd et,
d er skal være en balance m ellem fokus på grund ud d annelse og
vid eregåend e ud d annelse,
d er skal sikres social sam hørighed
d er er behov for øget prod uktivitet og fornyelse,
d er fortsat skal være fokus på livslang læring
Danmark understregede at viden i bred forstand er afgørende for konkurren-
ceevnen. Forskning, viden og uddannelse står i centrum i det nye regerings-
grundlag og i Lissabon strategien.
Danmark støttede Kommissionens ideer om at styrke rapporteringsdelen via
en forenkling. Danmark understregede at man ikke tror at det vil fjerne fokus
fra uddannelsesområdet, men tværtimod vil sikre områdets horisontale place-
ring.
Formandskabet konkluderede at teksten med enkelte ændringsforslag var
vedtaget.
4. De europæiske uddannelsessystemers effektivitet og lighed
Punktet var til forelæggelse og udveksling af synspunkter. Formandskabet
havde taget initiativ til at Rådet tog en drøftelse af de europæiske uddannel-
sessystemers effektivitet og lighed med udgangspunkt i resultaterne fra to
forskningsprojekter. To eksperter fra universiteter i München og Mons præ-
senterede deres studier om emnet forud for diskussionen. Det forventes, at
Kommissionen på et senere tidspunkt vil præsentere nye initiativer inden for
emnet.
Fra dansk side blev det fremhæver, at man via PISA undersøgelsen og et ny-
ligt OECD review er opmærksom på problematikken. Det er dog ikke et
spørgsmål om at tilføre flere penge. Danmark har et velorganiseret og velfi-
nansieret system, et decentralt system og afsluttende eksaminer med ekstern
eksamination. Men Danmark har haft en tendens til at fokusere på gennem-
snit, og dermed ikke fokusere tilstrækkeligt på de stærke og svage elever.
Derfor vil Danmark fokusere på:
Fagligheden af læreruddannelsen,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Evalueringskultur, systematik og obligatorisk brug af tests
Lederskabet på den enkelte skole
Læsning, naturfag, matematik
Kendskab til egen kultur i en globaliseret verden
Ungdomsdelen
5. Bidrag til Det Europæiske Råds forårsmøde om midtvejsevaluerin-
gen af Lissabon-strategien
Konklusionsteksten blev vedtaget uden ændringer. Alle delegationer der tog
ordet udtrykte deres tilfredshed med ungdomspagten.
Det lykkedes ikke for én af de oprindelige forslagslande at give ungdomspag-
ten et helt konkret og bindende indhold forud for mødet i marts i Det Euro-
pæiske Råd. Et stort flertal af delegationer og Kommissionen talte for at der
skulle ske en konkretisering af indholdet gennem konsultation med bl.a. ung-
domsorganisationer og andre relevante aktører.
Formandskabet og kommissær Jan Figel havde i sidste uge haft møde i Rot-
terdam med Det Europæiske Ungdomsforum, som var meget tilfredse med
ideen om ungdomspagten.
Kommissæren understregede at det er først gang at ungdommen fremtræder
så tydeligt på europæisk plan. Han lagde stor vægt på at ungdomsorganisatio-
ner bliver inddraget i konkretiseringen af pagten. Og understregede at alle
ideer inden for ungdomspagten er i overensstemmelse med de ideer, som er
fremme på europæiske plan. Det bliver dermed samme retning som hidtil
men med et stærkere fokus.