Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2642 - RIA Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23.
februar 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Integrationsmini-
steriets notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for
rådsmøde (retlige og indre anliggender) samt mødet i Det Blandede Udvalg
med Norge og Island den 24. februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
NOT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
INM214
8. februar 2
Internationalt ko
2005/4050
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre anliggender)
samt mødet i Det Blandede Udvalg med Norge og Island den 24. februar
2005
Dagsordenspunkt 14): Kommissionens grønbog om en fælles tilgang til
en styret økonomisk indvandring (KOM (2004) 811 endelig) .................................................
Dagsordenspunkt 15): Rådets forordning om ændring af forordning
(EF) nr. 1683/83 om ensartet udformning af visa, og Rådets forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning
af opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere ........................................................................
Dagsordenspunkt 16): Rådets forordning med henblik på ændring af
forordning
(EF)
nr.
539/2001
for
vidt
angår
gensidighedsmekanismen .........................................................................................................
Dagsordenspunkt 17): Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold, KOM (2004) 835
endelig .......................................................................................................................................
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0003.png
3
Dagsordenspunkt 14): Kommissionens grønbog om en fælles tilgang til en
styret økonomisk indvandring (KOM (2004) 811 endelig)
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Grønbogen om en fælles tilgang til en styret økonomisk indvandring indeholder Kommissionens
oplæg til en debat om behovet for arbejdskraftindvandring i EU. Grønbogen rejser ikke spørgsmål
i forhold til nærhedsprincippet. Grønbogen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle kon-
sekvenser. Der foreligger endnu ikke offentligt kendte holdninger til grønbogen fra de øvrige med-
lemslande. Danmark er positiv over for at drøfte behovet på EU’s arbejdsmarked, herunder hvor-
dan man kan tiltrække kvalificeret arbejdskraft.
1. Indledning
Det Europæiske Råd (DER) vedtog på sit møde den 4. – 5. november 2004 et nyt
flerårigt program på området for retlige og indre anliggender. Det fremgår blandt
andet af programmet, at lovlig indvandring vil spille en vigtig rolle med hensyn til
udbygning af den vidensbaserede økonomi i Europa og fremme af økonomisk ud-
vikling og dermed bidrage til gennemførelsen af Lissabon-strategien. Endvidere
bekræftes det i programmet, at de enkelte medlemsstater selv fastlægger antallet af
tilladelser, der udstedes med henblik på arbejde. DER opfordrede Kommissionen
til på baggrund af resultaterne af drøftelserne om en grønbog om arbejdskraftind-
vandring, bedste praksis i medlemsstaterne og dens relevans for gennemførelsen af
Lissabon-strategien inden udgangen af 2005 at forelægge en politikplan for lovlig
migration, herunder indrejseprocedurer, der gør det muligt at reagere hurtigt på
udsving i efterspørgslen på arbejdsmarkedet.
Den 12. januar 2004 vedtog Kommissionen en grønbog om en fælles tilgang til en styret økono-
misk indvandring. Grønbogen udgør et oplæg til debat, der skal drøftes med alle relevante aktører,
hvorefter Kommissionen i overensstemmelse med det nye flerårige program ved udgangen af 2005 vil
forelægge en politikplan om blandt andet EU’s håndtering af lovlig indvandring af nødvendig
arbejdskraft. Kommissionen har anmodet om at modtage bidrag til denne debat inden den 15.
april 2005.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 forventes Kommissionen at præ-
sentere grønbogen og lægge op til en første drøftelse heraf.
2. Indhold
Formålet med grønbogen er at iværksætte en debat mellem EU-institutioner, medlemsstater og
relevante organisationer om den mest passende udformning af fællesskabsregler for indvandring af
økonomiske årsager.
Kommissionen slår fast, at det fortsat er hvert enkelt medlemsland, der fastlægger antallet af tredje-
landsstatsborgere, der tillades indrejse med henblik på arbejde.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0004.png
4
I oplægget skitseres en række muligheder for fælles minimumsregler på området, herunder om der
skal være tale om en generel ramme, eller om fælles regler alene skal gælde på særligt udvalgte
områder. Der skal endvidere tages stilling til, om herboende tredjelandsstatsborgere skal have for-
trinsret frem for tredjelandsstatsborgere uden for EU. Andre centrale spørgsmål er, hvilke procedu-
rer ansøgere skal gennemgå, herunder hvilke krav der skal opfyldes. Der kan være tale om fælles
’fast track procedurer’, green card ordninger eller stillingsopslag i fælles databaser. Endvidere drøf-
tes muligheden for at indføre en jobsøgningstilladelse, opholdstilladelse med henblik på selvstændigt
erhverv, i hvilken udstrækning der skal være fælles ansøgning for arbejdstilladelse og opholdstilla-
delse, samt hvilke rettigheder der skal være knyttet til en arbejdstilladelse. Endelig drøftes spørgs-
mål, der er knyttet til arbejdskraftindvandring, herunder integration, udsendelse og samarbejde
med tredjelande.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark ser frem til at drøfte Kommissionens grønbog om behovet på EU’s arbejdsmarked,
herunder idéudveksling om hvordan EU bedst tiltrækker kvalificeret arbejdskraft. Det skal dog
fortsat være det enkelte medlemsland, der fastlægger antallet af tredjelandsstatsborgere, der tillades
indrejse på dets område med henblik på arbejde.
4. Generelle forventninger til andre landes hold-
ning
Der foreligger endnu ikke offentligt kendte holdninger til grønbogen fra de øvrige med-
lemslande.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet
Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 4. februar 2005.
6. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
Europa-parlamentet har imidlertid modtaget
grønbogen i offentlig høring, men har endnu ikke udtalt sig om sagen.
7. Nærhedsprincippet
Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen.
Et senere forslag til retsakt om eventuelle
tiltag vil blive vurderet i forhold til nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0005.png
5
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser
Grønbogen skønnes hverken at få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser.
Grønbogen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelses-
mæssige konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik blev
orienteret om sagen forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. – 3. december 2004.
Det bemærkes, at grønbogen på daværende tidspunkt endnu ikke forelå.
Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik til orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0006.png
6
Dagsordenspunkt 15): Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1683/83 om ensartet udformning af visa, og Rådets forordning om ændring
af forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladel-
ser til tredjelandsstatsborgere
Integrering af biometriske kendetegn i det ensartede visum og opholdstilla-
delser til tredjelandsstatsborgere
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Indføjelse af biometriske kendetegn i forbindelse med udstedelse af visa og opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere har vist sig teknisk vanskeligt. Rådet forventes at skulle tage stilling til
flere løsningsforslag. Sagen skønnes i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Sagen har ikke i
sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der forventes blandt medlemslandene
flere bud på, hvilken løsningsmodel der bør vælges. Danmark kan ikke umiddelbart støtte anven-
delsen af et smartcard med visumindehavers biometriske data, da løsningen er ressourcekrævende og
uden merværdi for sikkerheden. Danmark er derimod positiv over for at afvente indføjelse af bio-
metriske kendetegn i Visuminformationssystemet.
1. Indledning
Kommissionen fremsatte den 24. september 2003 et forslag til Rådets forordning
om ændring af forordning (EF) nr. 1683/95 om ensartet udformning af visa og et
forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning (EF) nr. 1030/2002
om ensartet udformning af opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere.
På rådsmødet den 27. – 29. november 2003 opnåedes politisk enighed om udform-
ningen af de to forslag. Med forslagene indføres biometriske kendetegn i form af et
ansigtsbillede inden for en frist på to år og fingeraftryk inden for 3 år i visa og op-
holdstilladelser til tredjelandsstatsborgere.
De biometriske kendetegn skal ifølge forslagene
integreres i visumsticker og opholdstilladelse via et lagringsmedium (kontaktløs chip).
Det Europæiske Råd (DER) opfordrede på mødet den 25. – 26. marts 2004 Rådet
til inden slutningen af 2004 at vedtage Kommissionens forslag om indførelse af
biometriske kendetegn i visa og opholdstilladelser med henblik på endelig udarbej-
delse af de tekniske specifikationer, som Kommissionen skulle vedtage inden for
samme frist.
Den 11. november 2004 udsendte Kommissionens tekniske udvalg en rapport om resultatet af
udvalgets undersøgelser af anvendelsen af biometri i det ensartede visum og opholdstilladelser til
tredjelandsstatsborgere. Af rapporten fremgår det, at det ikke med den nuværende teknologi er
muligt at aflæse oplysningerne i den relevante chip, hvis der er indsat flere visumstickere og opholds-
stickere med chip i et og samme pas på grund af såkaldte kollisionsproblemer.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. december 2004 godkendte Rådet en forlængelse
af fristen for vedtagelse af de to forordninger samt de tekniske specifikationer til udgangen af marts
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0007.png
7
måned 2005 med henblik på fortsatte drøftelser af, hvilken løsningsmodel der skal anvendes i
stedet for indsættelse af en chip i visum- og opholdssticker.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 forventes Rådet at tage stilling
til, hvilke af flere løsningsforslag for anvendelse af biometriske kendetegn i forbindelse med udste-
delse af visa og opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere der bør vælges. Sagen skal endvidere
drøftes i Det Blandede Udvalg med deltagelse af Norge og Island på ministerniveau.
2. Indhold
Anvendelse af et smartcard indeholdende en chip med biometriske oplysninger
Under henvisning til at det ikke er muligt at inkorporere en chip i selve visumstickeren på grund
af førnævnte kollissionsproblemer, har Kommissionens tekniske udvalg i sin rapport af 11. no-
vember 2004 undersøgt muligheden for anvendelse af et såkaldt smartcard, der udstedes sammen
med visummet, og som indeholder chippen med de biometriske oplysninger. Kortet har form af et
almindeligt ”plastikkort”.
En sådan løsning er ressourcekrævende og kan formodentlig først sættes i anvendelse samtidig med
gennemførelsen af Visuminformationssystemet (VIS).
Biometriske oplysninger i VIS, herunder en eventuel fremskyndelse af tidsplanen for indlægning af
biometriske oplysninger i VIS
Kommissionens tekniske udvalg konkluderer i sin rapport om anvendelse af biometri i visa og
opholdskort, at man kan vælge at afvente indførelsen af biometriske oplysninger i VIS og derved
undgå store investeringer i løsninger, der muligvis kun bliver midlertidige, og som ikke fører til
anvendelse af biometriske oplysninger væsentligt hurtigere end med VIS. Denne løsning forudsætter
dog, at implementeringen af VIS holder tidsplanen med biometri fra 2007.
DER opfordrede på dets møder i december 2001 og juni 2003 medlemsstaterne til at indføre VIS
og fastlægge retningslinier for udviklingen af systemet. På baggrund heraf vedtog Rådet (retlige og
indre anliggender) den 19. februar 2004 et sæt konklusioner indeholdende retningslinier for VIS,
hvoraf fremgår, at VIS opstartes i fase 1 som et system til udveksling af alphanumeriske oplysnin-
ger, herunder om visumansøger, visumtyper, tidligere udstedte visa og standardsbegrundelser for
afslag og forlængelser, samt digitaliserede fotos. I en senere fase 2 (2007) vil også biometriske ken-
detegn for visumansøgere blive indlagt i VIS med henblik på at give et væsentligt forbedret grund-
lag for verifikations- og identifikationsformål.
Kommissionen har senest oplyst, at den kan skaffe de fornødne finansielle midler til at arbejde for
en fremskyndet gennemførelse af biometriske oplysninger i VIS fra 2007 til 2006. Kommissionen
vil arbejde for en sådan løsning, hvis medlemsstaterne vurderer det muligt og vælger ikke at anven-
de smartcard-løsningen. Kommissionens forslag indebærer således en sammenlægning af fase 1 og 2
for oprettelse af VIS.
Opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere (indlægges ikke i VIS)
VIS-løsningen kan ikke anvendes i forhold til opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere, idet
VIS kun skal anvendes til visa.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0008.png
8
Med henblik på at løse kollisionsproblemet i forhold til opholdstilladelser udstedt som stickere har
formandskabet foreslået, at medlemsstaterne ophører med at anvende stickere, men alene anvender
opholdstilladelser i form af kort. En anden mulig løsning er at bibeholde opholdstilladelser som
stickere og sammen med disse udstede et separat smartcard med en chip indeholdende de biometri-
ske oplysninger i lighed med løsningsmodellen for visa.
Hvis de retsakter, der allerede er opnået politisk enighed om, skal ændres på baggrund af Rådets
drøftelse af de tekniske muligheder, vil der skulle fremsættes selvstændige forslag til Rådet herom.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan ikke umiddelbart støtte anvendelsen af et smartcard indeholdende visumindehavers
biometriske oplysninger, idet løsningen er meget ressourcekrævende og ikke tilføjer spørgsmålet om
sikkerheden i medlemsstaterne nogen merværdi.
Danmark støtter anvendelsen af biometriske kendetegn i VIS og ser i den forbindelse gerne, at det
sker så tidligt som teknisk og finansielt muligt for medlemsstaterne.
Herudover finder Danmark det mest hensigtsmæssigt, at kollisionsproblemet i forhold til opholds-
tickere udstedt til tredjelandsstatsborgere løses ved kun at udstede opholdstilladelser i form af op-
holdskort.
4. Generelle forventninger til andre landes hold-
ning
Der er blandt medlemsstaterne uenighed om, hvorvidt der skal vælges en permanent smartcard-
løsning, som skal køre parallelt med VIS, eller om en sådan ordning er forbundet med for store
finansielle udgifter og en begrænset merværdi.
Et flertal af medlemslandene forventes at støtte, at de biometriske kendetegn kun lagres i VIS.
Der forventes at være bred støtte til, at man ophører med at anvende opholdsstickere og alene an-
vender opholdskort som opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet
Sagen har senest været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
(SPAIS) den 4. februar 2005.
6. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sagen.
7. Nærhedsprincippet
En beslutning om måden for anvendelse af biometriske oplysninger i visa og op-
holdstilladelser til tredjelandsstatsborgere kan kun træffes af medlemsstaterne i for-
ening af hensyn til ensartetheden og muligheden for at aflæse hinandens oplysnin-
ger. Sagen skønnes derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0009.png
9
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser
Sagen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
En smart-card-løsning vil potentielt kunne medføre betydelige udgifter både på nationalt niveau og
på EU-niveau. Sådanne omkostninger kan dog ikke på nuværende tidspunkt opgøres mere nøjag-
tigt, da det afhænger af en række tekniske specifikationer. Tilsvarende gælder for en eventuel frem-
rykning af VIS, fase II.
Sagen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttelsesmæssi-
ge konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 2. december 2004 blev Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret om udskydelse
af fristen for vedtagelse af forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1683/95 og
forslag til forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1030/2002.
Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik til orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0010.png
10
Dagsordenspunkt 16): Rådets forordning med henblik på ændring af
forordning (EF) nr. 539/2001 for så vidt angår gensidighedsmekanis-
men
Nyt notat.
Resumé:
Forslaget til Rådets forordning om ændring af gensidighedsmekanismen i Visumforordningen har
til formål at smidiggøre Visumforordningens bestemmelse om gensidighed i forbindelse med visum-
pligt/-fritagelse. Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget
har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der forventes bred opbakning til
forslaget fra de øvrige medlemslande. Danmark kan støtte forslaget.
1. Indledning
Kommissionen fremsatte den 7. juli 2004 forslag til Rådets forordning om ændring
af forordning nr. 539/2001 – Visumforordningen – for så vidt angår gensidigheds-
mekanismen, der anvendes i tilfælde af, at et visumfritaget tredjeland indfører vi-
sumpligt over for et medlemsland.
Forslaget til forordning er fremsat under henvisning til traktaten om oprettelse af
Det Europæiske Fællesskab, artikel 62, nr. 2), litra b), nr. i), og skal vedtages med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 forventes der op-
nået politisk enighed om forslaget. Sagen forventes endvidere drøftet i Det Blande-
de Udvalg med deltagelse af Norge og Island på ministerniveau.
2. Indhold
Forslaget er fremsat med henblik på at gøre Visumforordningens regel i artikel 1,
stk. 4, om gensidighed/reciprocitet mere fleksibel og praktisk anvendelig samt for-
pligte medlemsstaterne til at anvende reglen. Visumforordningens bestemmelse om
reciprocitet i forbindelse med visumpligt/-fritagelse indebærer, at hvis land A ind-
fører visumpligt for statsborgere fra land B, så skal EU reagere ved at gøre tilsva-
rende over for land A.
Den eksisterende regel findes at være for rigid og realistisk set uanvendelig, da den
forudsætter, at medlemsstaterne med det samme indfører midlertidig visumpligt for
statsborgere fra tredjelande, der er visumfritagede, men som har indført visumpligt
over for den pågældende medlemsstat, medmindre Rådet med kvalificeret flertal
vedtager ikke at indføre en sådan midlertidig visumpligt. Reglen har aldrig været
anvendt i praksis.
Efter det nye forslags artikel 1 forpligter medlemsstaterne sig til inden 90 dage at
meddele Rådet og Kommissionen, at et tredjeland har indført visumpligt for med-
lemsstatens statsborgere. Kommissionen skal herefter straks tage kontakt til det
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0011.png
11
pågældende tredjeland og skal inden 90 dage rapportere til Rådet om resultatet af
drøftelserne med tredjelandet.
Afhængigt af rapportens indhold kan Kommissionen foreslå en midlertidig indfø-
relse af visumpligt for statsborgere fra tredjelandet. Forslag til midlertidig visum-
pligt kan eventuelt fremsættes af Kommissionen efter drøftelserne af rapporten i
Rådet. Rådet skal inden tre måneder vedtage den midlertidige visumpligt med kvali-
ficeret flertal. Hvis Kommissionen finder det nødvendigt, kan den fremsætte nævn-
te forslag uden en forudgående rapport.
Under hele forløbet kan Kommissionen fremsætte forslag om at flytte det pågæl-
dende tredjeland fra listen over visumfrie lande til listen over viseringspligtige lande.
For så vidt angår de tredjelande, der allerede på tidspunktet for forslagets ikrafttræ-
den kræver visum af visse medlemslandes statsborgere gælder ifølge forslagets arti-
kel 2 en 30 dages frist for et medlemslands meddelelse til Rådet og Kommissionen.
Endelig forpligtes Kommissionen til at afgive rapport hvert andet år indtil det tids-
punkt, hvor gensidigheden i visumfritagelsen er genoprettet.
Forslaget, som det foreligger, har tilknyttet et udkast til erklæring, der understreger,
at udformningen af gensidighedsmekanismen på ingen måde forhindrer Den Euro-
pæiske Union i at anvende andre midlertidige tiltag som for eksempel politiske,
økonomiske eller handelsmæssige tiltag i overensstemmelse med det relevante rets-
grundlag herfor med henblik på at genetablere viseringsfrihed for medlemsstatens
borgere.
Erklæringen skal ses på baggrund af en udtalelse fra Rådets Juridiske Tjeneste (RJT)
af 6. december 2004, hvori det konkluderes, at forordningsforslagets hjemmels-
grundlag i afsnit IV i EF-Traktaten ikke kan kombineres med en angivelse af politi-
ske og økonomiske tiltag i selve forordningsteksten, idet en sådan tekst kræver et
andet hjemmelsgrundlag.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark kan støtte vedtagelsen af forslaget, der medfører en smidigere anvendelse
af gensidighedsmekanismen.
4. Generelle forventninger til andre landes hold-
ning
Der forventes bred enighed om forslaget.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamar-
bejdet (SPAIS) den 4. februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0012.png
12
6. Europa-Parlamentet
Forslaget er sendt i høring i Europa-Parlamentet, der endnu ikke har afgivet svar.
7. Nærhedsprincippet
Forslaget til forordning vedrører en ændring af en eksisterende Fællesskabsretsakt,
Rådets forordning nr. 539/2001, og kan derfor alene vedtages af Rådet.
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser
Vedtagelsen af forslag til forordning om ændring af Visumforordningen for så vidt
angår gensidighedsmekanismen har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Sagen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg eller Folketingets
Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0013.png
13
Dagsordenspunkt 17): Europa-Parlamentets og Rådets forordning om visuminformationssy-
stemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt
ophold, KOM (2004) 835 endelig
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens forslag til forordning om VIS har til formål at oprette et elektronisk dataudveks-
lingssystem om visumansøgere, herunder om disses biometriske kendetegn. Forslaget vurderes at
være i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Forslaget har statsfinansielle og lovgivningsmæssige
konsekvenser. Der foreligger endnu ikke offentligt kendte holdninger til forslaget fra de øvrige
medlemslande. Danmark tager præsentationen af forslaget til efterretning.
1. Indledning
På baggrund af konklusioner fra Det Europæiske Råds (DER) møder i Laeken
(2001), Sevilla (2002), Thessaloniki (2003) og Bruxelles (2004) vedtog Rådet (retlige
og indre anliggender) den 19. februar 2004 et sæt konklusioner om visuminformati-
onssystemet (VIS) indeholdende Rådets forventninger til indhold og opbygning af
VIS. Herudover vedtog Rådet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 en
beslutning om etableringen af VIS med henblik på at sikre et retsgrundlag for
Kommissionens tilpasning af sit budget.
Kommissionen har den 28. december 2004 fremsat et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om VIS og udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold.
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel 62, nr.
2), litra b), nr. ii), og artikel 66, og skal vedtages med kvalificeret flertal i overens-
stemmelse med proceduren for fælles beslutningstagen med høring af Europa-
Parlamentet, jf. EF-Traktatens artikel 251.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets
vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-traktaten, og
ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i hen-
hold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til udbyg-
ning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-traktaten, træffer
Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks Stilling inden seks må-
neder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne afgørelse i sin nationale
lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil afgørelsen skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige medlemsstater.
Det fremgår af forordningsforslagets præambel, at der er tale om et forordningsfor-
slag til udbygning af Schengen-reglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0014.png
14
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 24. februar 2005 forventes forslaget
præsenteret af Kommissionen. Forslaget vil ligeledes blive præsenteret i Det Blan-
dede Udvalg med deltagelse af Norge og Island på ministerniveau.
2. Indhold
I forslaget fastlægges formålet med VIS, dets funktioner og ansvarsområder samt
Kommissionens mandat til at oprette og vedligeholde VIS. Herudover fastsættes
procedurer og betingelser for udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne
om ansøgninger om visa til kortvarigt ophold for at lette behandlingen af disse an-
søgninger og afgørelser i forbindelse hermed.
Formålet med VIS er at forbedre administrationen af den fælles visumpolitik, det
konsulære samarbejde og konsultationerne mellem de centrale konsulære myndig-
heder ved at lette udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne om ansøg-
ninger og om afgørelser i forbindelse hermed med henblik på:
-
-
at forebygge trusler mod de enkelte medlemsstaters indre sikkerhed,
at forebygge omgåelse af kriterierne for afgørelse af, hvilken medlemsstat
der er ansvarlig for behandlingen af ansøgningen,
at lette bekæmpelsen af svig,
at lette kontrollen ved kontrolstederne ved de ydre grænser og inden for
medlemsstaternes område,
at bistå med identifikation og tilbagesendelse af ulovlige indvandrere, og
at lette anvendelsen af forordning (EF) nr. 343/2003, Dublin-forordningen.
-
-
-
-
I forslaget defineres medlemsstaternes forpligtelse til at indlægge oplysninger i VIS,
samt behovet for kun at bemyndige en begrænset kreds af visummyndighedernes
medarbejdere til at indlægge og slette oplysninger i VIS. Der fastlægges endvidere
regler for, hvilke oplysninger der skal indlægges samt regler for anvendelsen af disse
oplysninger.
Forslaget indeholder endvidere regler om datasikkerhed i forbindelse med fremsen-
delse af personoplysningerne og ansvaret i forbindelse hermed. Den registreredes
rettigheder med hensyn til databeskyttelse, herunder retten til indsigt i egne oplys-
ninger, behandles endvidere i forslaget, og der fastlægges i den forbindelse en klage-
adgang, hvis indsigt nægtes.
Endelig gives Kommissionen mandat til at udvikle og vedligeholde VIS og til at
etablere de nærmere procedurer og betingelser for udveksling af oplysninger mel-
lem medlemsstaterne om visumansøgninger.
Forslaget lægger op til en gennemførelse af VIS i to faser: Første fase, hvorefter
alene alfanumeriske oplysninger (oplysninger om navn, fødselsdato, nationalitet,
foto o.l.) indlægges i VIS, forventes gennemført inden udgangen af 2006. Anden
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0015.png
15
fase, hvorefter der udover nævnte oplysninger indlægges visumansøgers biometri-
ske kendetegn (fingeraftryk), forventes gennemført inden udgangen af 2007.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter ideen om oprettelse af et fælles system for elektronisk udveksling
af oplysninger om visumansøgere, herunder af biometriske oplysninger.
4. Generelle forventninger til andre landes hold-
ning
Samtlige medlemsstater forventes at støtte ideen om oprettelse af et fælles visumin-
formationssystem.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvan-
dringssamarbejdet (SPAIS).
Dansk Flygtningehjælp har anført, at man ikke har haft mulighed for at fremkomme
med bemærkninger indenfor den fastsatte tidsramme.
6. Europa-Parlamentet
Kommissionen har tillige sendt forslaget til Europa-Parlamentet med henblik på
Europa-Parlamentets stillingtagen til forslaget i overensstemmelse med proceduren
for fælles beslutningstagen, jf. EF-Traktatens artikel 251.
7. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget til forordning, at formålene
med forordningen, hvorefter der skal oprettes et fælles system og fælles procedurer
for udveksling af visumoplysninger mellem medlemsstaterne, ikke i tilstrækkelig
grad kan opfyldes af medlemsstaterne og derfor på grund af foranstaltningens om-
fang og virkninger bedst gennemføres på fællesskabsplan.
Kommissionens aktiviteter er begrænset til oprettelse og vedligeholdelse af det cen-
trale visuminformationssystem, de nationale grænseflader og kommunikationsinfra-
strukturen mellem det centrale VIS og de nationale grænseflader, mens kompeten-
cen for de nationale systemer fortsat ligger hos de enkelte medlemsstater.
Kommissionen anfører endvidere, at forslaget ikke er mere vidtgående, end hvad
der er nødvendigt, idet de oplysninger, der skal indlæses i VIS, er de oplysninger,
som er nødvendige for, at man kan behandle visumansøgningerne. Endvidere er det
nødvendigt at behandle biometriske oplysninger i VIS for at sikre en nøjagtig verifi-
kation og identifikation af visumansøger.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger, idet oprettelsen af et
fælles system for udveksling af oplysninger kræver fælles regler for, hvilke oplysnin-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0016.png
16
ger der skal indlægges med henblik på at få et ensartet sammenligningsgrundlag.
Mængden og arten af de personrelaterede oplysninger, der ifølge forslaget skal ind-
lægges i VIS, findes endvidere at holde sig inden for rammerne af, hvad der er be-
hov for i relation til visumsagsbehandlingen.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konse-
kvenser
Forslaget til forordning har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konse-
kvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke deltager i vedta-
gelsen.
En tilknytning til rådsforordningen på mellemstatsligt grundlag vil have såvel lov-
givningsmæssige som statsfinansielle konsekvenser. Disse vil blive fastlagt i forbin-
delse med fastlæggelsen af dansk holdning til forslaget og inden vedtagelsen heraf.
I forbindelse med vedtagelsen af Rådets beslutning af 8. juni 2004 om indførelse af
VIS, 2004/512/EF, oplystes nedenstående om de statsfinansielle konsekvenser af
dansk deltagelse i VIS. På grund af forsinkede tekniske specifikationer fra Kommis-
sionen foreligger der ikke nyere økonomiske skøn:
Udgifter til national gennemførelse af VIS
”Etablerings- og driftsudgifterne til tilpasning af det nationale visumsystem dækkes
af de enkelte medlemsstater. Afhængig af den endelige udformning af de tekniske
kravspecifikationer, der forventes at foreligge fra Kommissionen i april 2005, kan
implementeringen og driften af visuminformationssystemet medføre betydelige
statsfinansielle konsekvenser, som det på nuværende tidspunkt ikke er muligt at
fastlægge.
Der er i april 2004 nedsat en styregruppe med Integrationsministeriet som formand
og deltagelse af de berørte myndigheder. Styregruppen vil med den nødvendige
bistand udarbejde en redegørelse for de forventede lovgivningsmæssige, administra-
tive, tekniske og statsfinansielle konsekvenser i forbindelse med implementeringen
af VIS og finansieringen af disse. Styregruppen vil som et led i sit arbejde tage stil-
ling til, hvordan visuminformationssystemets krav til myndighedernes – herunder
navnlig Udenrigsministeriets - kommunikationsnet skal evalueres. Analyser af disse
og andre emner vil være af foreløbig karakter, så længe de endelige oplysninger om
visuminformationssystemet ikke foreligger. Resultaterne heraf forelægges i relevant
omfang for regeringen.
Der forventes at være behov for konsulentbistand i forbindelse med gennemførel-
sen af VIS, herunder til beregningen af de statsfinansielle konsekvenser.
På nuværende tidspunkt, hvor de tekniske krav ikke er kendt, er det derfor alene
muligt at give en indikation om, på hvilke områder VIS skønnes at indebære statsfi-
nansielle konsekvenser.
VIS må forventes at indebære behov for udskiftning af PC-udstyr hos såvel Uden-
rigsministeriet som hos Udlændingestyrelsen, Integrationsministeriet og Rigspoliti-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
144927_0017.png
17
et. Hertil kommer investeringer i teknologisk apparatur til optagelse og kontrol af
biometriske kendetegn på de danske repræsentationer i udlandet og i de danske
udlændingemyndigheder.
Der vil være behov for systemtilpasninger i det nationale visumsystem og hos Rigs-
politiet, og der kan forventes betydelige udgifter til nye og kraftigere kommunikati-
onslinjer. Herudover forventes udgifter til bygningsmæssige ændringer på ambassa-
der og konsulater med henblik på optagelse af biometriske kendetegn.
Endelig må der påregnes øgede driftsudgifter til sagsbehandling og videreuddannel-
se af personale på ambassader, konsulater, i Udlændingestyrelsen, Integrationsmini-
steriet og Rigspolitiet samt øgede driftsudgifter til kommunikation og vedligeholdel-
se.
Grænsekontrolposterne og politikredsene skal have mulighed for at søge i VIS, og
de skal gøres i stand til at aflæse og udveksle biometriske kendetegn i overensstem-
melse med standarderne i VIS.”
Udgifter til gennemførelse af den centrale del af VIS
Ved en beslutning om dansk tilslutning på mellemstatsligt grundlag til forordningen
om VIS vil der herudover være statslige merudgifter i form af dansk medfinansie-
ring af opbygningen og driften af den centrale del af VIS. Den refusion af det dan-
ske EU-bidrag, som Danmark modtager for de områder, hvor Danmark ikke delta-
ger, reduceres ved en sådan dansk tilslutning på mellemstatsligt grundlag.
Det danske bidrag beregnes på grundlag af den generelle finansieringsnøgle for
EU's budget, svarende til et bidrag på ca. 2 % af udgifterne.
For årene 2004-2006 er på EU budgettet afsat 30 mio. euro til udviklingen af første
fase af VIS. Det vil sige udviklingen af et system, der indeholder digitaliserede fotos
og alfanumeriske oplysninger. Dansk bidrag frem til 2006 vil dermed udgøre i stør-
relsesordenen samlet op til knap 4,5 mio.kr., afhængigt af tidspunktet for tilslutning
og beslutning vedr. medfinansiering af etableringsudgifter før tilslutning.
For perioden 2007-2013 har Kommissionen lagt op til at afsætte 64 mio. euro på
EU budgettet til investeringsomkostninger med henblik på indlæggelse af biometri-
ske oplysninger i VIS, samt 33 mio. euro til driftsomkostninger. Baseret på Kom-
missionens udspil vil dansk bidrag fra 2007-2013 udgøre i størrelsesordenen samlet
omkring 14,5 mio.kr. eller godt 2 mio.kr. årligt.
Sagen skønnes hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller beskyttel-
sesmæssige konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Euro-
paudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændin-
ge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller for Fol-
ketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. juni 2002 blev Folketin-
gets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
orienteret om Rådets retningslinjer til Kommissionen med henblik på udarbejdelse
af en rapport om indførelse af et visuminformationssystem (VIS).
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2003 blev Folke-
tingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspoli-
tik orienteret om Kommissionens rapport om indførelse af et visuminformationssy-
stem (VIS).
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrati-
onspolitik blev endvidere orienteret om konklusioner om udviklingen af visumin-
formationssystemet forud for rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 16. – 19. decem-
ber 2003 og forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. februar
2004.
Endelig blev Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge-
og Integrationspolitik orienteret om Rådets beslutning om etablering af VIS forud
for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004.
Sagen forventes forelagt Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik til orientering.