Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2646 - økofin
Offentligt
1453345_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6873/05 (Presse 43)
(OR. fr,en)
PRESSEMEDDELELSE
2646. samling i Rådet
Økonomi og finans
Bruxelles, den 8. marts 2005
Formand
Jean-Claude JUNCKER
Luxembourgs premierminister, ministre d'Etat og finansmini-
ster
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6873/05 (Presse 43)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0002.png
8.III.2005
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet gennemgik de vigtigste elementer i revisionen af
stabilitets- og vækstpagten
i forbindelse
med forberedelsen af mødet i Det Europæiske Råd den 22. og 23. marts 2005.
Rådet vedtog udtalelser om de stabilitets- og konvergensprogrammer, som en tredje række med-
lemsstater har udarbejdet for 2005 (andre var tidligere blevet godkendt i januar og februar), og
fremsatte en ny henstilling med henblik på at få situationen med et uforholdsmæssigt stort under-
skud i
Ungarn
bragt til ophør.
Med henblik på Det Europæiske Råds forårsmøde drøftede Rådet de vigtigste nøglespørgsmål ved-
rørende de overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker og gennemførelsen af den euro-
pæiske indsats for
vækst.
Rådet vedtog også en indstilling vedrørende Lorenzo Bini Smaghis udnævnelse til medlem af Den
Europæiske Centralbanks direktion.
6873/05 (Presse 43)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0003.png
8.III.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER ................................................................. 7
Cypern, Spanien, Letland, Litauen, Ungarn, Slovenien og Det Forenede Kongerige............... 7
PROCEDURER I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD........ 7
Ungarn................................................................................................................................... 7
REVISION AF STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN ................................................................. 8
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE............................................ 9
Lissabon-strategien for økonomiske reformer - "Dokument om nøglespørgsmål"................... 9
Den europæiske indsats for vækst -
Rådets konklusioner........................................................
9
VIRKSOMHEDER - MINDSKELSE AF DE ADMINISTRATIVE BYRDER............................. 11
EU'S BUDGET............................................................................................................................. 12
Prioriteter for 2006 -
Rådets konklusioner
............................................................................ 12
Decharge for 2003 og 2002.................................................................................................. 15
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Ikke-finansielle kvartalsregnskaber ..................................................................................................................20
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
1
Den Europæiske Udviklingsfond - Regnskabsåret 2003....................................................................................21
Anvendelsen af den reserve, der er afsat under rammebeløbet under 9. Europæiske Udviklingsfond *...............21
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6873/05 (Presse 43)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
UDVIDELSE
Bulgarien - Forbrugerbeskyttelse - Informationsudvekslingssystem ..................................................................22
UDNÆVNELSER
Direktør for Den Europæiske Centralbank........................................................................................................22
6873/05 (Presse 43)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0005.png
8.III.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
THor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Taavi VESKIMÄGI
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Thierry BRETON
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Domenico SINISCALCO
Cypern:
Iacovos N. KERAVNOS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Rolandas KRISCIUNAS
Luxembourg:
Jean-Claude JUNCKER
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
Tonio FENECH
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Alfred FINZ
Polen:
Miroslaw GRONICKI
Portugal:
António BAGÃO FELIX
Slovenien:
Andrej BAJUK
Vicepremierminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og finansmi-
nister
Økonomi-, finans- og industriminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicestatssekretær, Finansministeriet
Premierminister, ministre d'Etat og finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsminis-
ter
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Viceministerpræsident, finansminister
Statssekretær, Forbundsfinansministeriet
Finansminister
Finansminister og minister for offentlig forvaltning
Finansminister
6873/05 (Presse 43)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0006.png
8.III.2005
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Vicepremierminister og finansminister
Vicestatsminister, finansminister
Finansminister
Finansminister
Kommissionen:
Siim KALLAS
Joaquín ALMUNIA
Næstformand
Medlem
Endvidere deltog:
Jean-Claude TRICHET
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Jan Willem OOSTERWIJK
Formand for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
6873/05 (Presse 43)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0007.png
8.III.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STABILITETS- OG KONVERGENSPROGRAMMER
Cypern, Spanien, Letland, Litauen, Ungarn, Slovenien og Det Forenede Kongerige
Rådet vedtog udtalelser om de stabilitets- og konvergensprogrammer, som Cypern, Spanien, Let-
land, Litauen, Ungarn, Slovenien og Det Forenede Kongerige har udarbejdet for 2005 (7126/05,
7127/05, 7128/05, 7129/05, 7131/05, 7132/05 et 7133/05).
Der er tale om den tredje række af programmer, der er blevet godkendt i år. De programmer, der er
udarbejdet af størstedelen af de øvrige medlemsstater, blev godkendt på samlingerne den 18. januar
og 17. februar 2005.
PROCEDURER I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Ungarn
Rådet vedtog en henstilling til Ungarn om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort un-
derskud til ophør.
Henstillingen, der bygger på traktatens artikel 104, stk. 7, indeholder en række korrigerende foran-
staltninger med det formål senest i 2008 at få det uforholdsmæssigt store underskud bragt ned under
referenceværdien på 3% af bruttonationalproduktet (BNP), som fastsat i traktaten. På grund af de
særlige omstændigheder i Ungarn, nemlig igangværende strukturtilpasninger i forbindelse med lan-
dets nylige tiltrædelse af EU, kan det ikke foretage en kortfristet, men kun en mellemfristet korrek-
tion af sit uforholdsmæssigt store underskud.
I juli 2004 havde Rådet allerede vedtaget en henstilling, der anmodede de ungarske myndigheder
om at iværksætte de foranstaltninger, der var fastlagt i landets konvergensprogram for 2004. Den
18. januar vedtog Rådet en beslutning (jf. traktatens artikel 104, stk. 8), hvori det konstaterer, at
Ungarn ikke havde truffet virkningsfulde foranstaltninger til opfølgning af henstillingen. I de kon-
klusioner, der blev vedtaget samtidig, erkendte Rådet, at de ungarske myndigheder havde truffet
foranstaltninger, der bidrog til at mindske underskuddet i 2004 og 2005, men det fandt, at disse for-
anstaltninger var utilstrækkelige til at undgå, at landet langt fra når de fastsatte mål.
For lande uden for euroområdet finder etaperne i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud i henhold til artikel 104, stk. 9 og 11, ikke anvendelse. I Ungarns tilfælde har den
økonomiske og budgetmæssige kontekst ændret sig, siden Rådet vedtog den første henstilling i hen-
hold til artikel 104, stk. 7, i juli 2004.
Selv om de justeringsplaner, Ungarn har fastlagt, og navnlig det mål om et underskud på 3,8% af
BNP, der er fastsat for i år, kan anses for passende, er de politikker, der føres i øjeblikket, utilstræk-
kelige til at nå målene, og Rådet insisterer på, at der inden den 8. juli 2005 iværksættes virknings-
fulde foranstaltninger.
6873/05 (Presse 43)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0008.png
8.III.2005
REVISION AF STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Rådet gennemgik de vigtigste elementer i forbindelse med revisionen af stabilitets- og vækstpagten
med henblik på mødet i Det Europæiske Råd den 22.-23. marts 2005. Formandskabet har indkaldt
ministrene til et supplerende møde den 20. marts om dette emne i forbindelse med forberedelsen af
Det Europæiske Råd.
Drøftelserne vedrørte såvel forvaltningen af pagten som reglerne for overvågningen af medlemssta-
ternes økonomiske politikker og gennemførelsen af proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud.
Pagten er under revision efter fem års gennemførelse på baggrund af en meddelelse, som Kommis-
sionen offentliggjorde i september 2004. Revisionen af pagten er en opfølgning af Domstolens dom
af 13. juli i sag C-27/04 (Kommissionen mod Rådet), der præciserede Kommissionens og Rådets
respektive roller med hensyn til dens anvendelse.
Stabilitets- og vækstpagten skal sikre sunde offentlige finanser som et middel til at styrke forudsæt-
ningerne for prisstabilitet og en stærk, vedvarende og beskæftigelsesskabende vækst inden for ram-
merne af EU's økonomiske og monetære union. Den består af to rådsforordninger og en resolution
fra Det Europæiske Råd samt en adfærdskodeks, som Rådet har godkendt.
6873/05 (Presse 43)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0009.png
8.III.2005
FORBEREDELSE AF DET EUROPÆISKE RÅDS FORÅRSMØDE
Lissabon-strategien for økonomiske reformer - "Dokument om nøglespørgsmål"
Rådet godkendte en rapport om de vigtigste spørgsmål i forbindelse med gennemførelsen af de
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker (BEPG), der er fastsat for medlemsstaterne
for perioden 2003-05, i forbindelse med midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien for økonomiske
reformer, som fastlagt i marts 2000
(7147/05).
Denne rapport bliver fremsendt til Det Europæiske
Råd til mødet den 22.-23. marts.
Rapporten, der er udarbejdet under formandskabets ansvar, fastsætter holdningen med henblik på
ajourføringen af BEPG og klarlægger Rådets rolle i forbindelse med BEPG og den multilaterale
overvågning i forbindelse med Lissabon-strategien. Den udpeger to store udfordringer, der stiller
sig i vejen for Europas potentiale, nemlig skuffende resultater for så vidt angår vækst og beskæfti-
gelse og strukturelle underskud. Den foreslår, at revisionen af Lissabon-strategien bliver en lejlig-
hed til at indføre de nødvendige foranstaltninger med henblik på at lette og øge tempoet i strukturre-
formerne.
Rådet understreger, at Europa i højere grad bør koncentrere sig om vækst og beskæftigelse for at nå
de mål, der blev fastlagt i Lissabon, inden for rammerne af en solid makroøkonomisk styring og un-
der samtidig hensyntagen til den sociale samhørighed og den miljømæssige bæredygtighed.
Den europæiske indsats for vækst - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet opfordrede i marts 2004 Kommissionen til at aflægge rapport til Det Europæiske Råd (via
Økofin-Rådet) om gennemførelsen af nationale initiativer, der tager sigte på øget vækst og vækst-
potentiale, og som kunne øge det europæiske vækstinitiativs positive virkninger.
Økofin-Rådet har med tilfredshed noteret sig medlemsstaternes 2. rapport om deres bidrag til det
europæiske vækstinitiativ og noterer sig, at en række medlemsstater allerede har taget skridt til at
styrke initiativet gennem nationale tiltag, heraf nogle med EIB's finansielle støtte. Rådet noterer sig
med tilfredshed disse bidrag.
Rådet henleder Det Europæiske Råds opmærksomhed på nedenstående spørgsmål og noterer sig i
denne forbindelse, at initiativets forventede indvirkning på de offentlige investeringer varierer af-
hængigt af transportinfrastruktur, telekommunikation samt investeringer i FoU og innovation:
6873/05 (Presse 43)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
Forbedring af transportinfrastrukturen indgår som led i de nuværende nationale økonomiske
strategier i de fleste medlemsstater. Nogle lande har omdirigeret offentlige udgifter for således
at fremskynde investeringer i centrale transportinfrastrukturprojekter. I andre lande har initia-
tivet ikke afgørende påvirket investeringsplanerne for 2004 og 2005.
Medens investeringer i telekommunikationsinfrastruktur hovedsagelig er markedsbetingede,
har en række lande direkte eller indirekte støttet udvikling af højkapacitetsnet, især i tyndt be-
folkede og fjernt beliggende områder.
Med hensyn til investeringer i FoU og innovation har en række medlemsstater taget skridt til
at fremme den private sektors deltagelse eller til at inddrage offentlig støtte og privat kapital i
innovative programmer. På adskillige centrale teknologiske områder, der er fastlagt i "quick-
start"-programmet, er strategiske forskningsdagsordener blevet udarbejdet eller er ved at blive
udarbejdet af offentlige og private interessenter og forventes at medføre iværksættelse af pro-
jekter og udvikling af forskningsinfrastrukturer.
Mange lande har gjort en indsats for at mobilisere private midler til finansiering af infrastruk-
tur navnlig ved at forbedre rammebetingelserne for offentlig-privat partnerskab.
Som ønsket af Det Europæiske Råd forelægger Kommissionen og Den Europæiske Investerings-
bank inden udgangen af 2007 en midtvejsevaluering af vækstinitiativet. Med henblik herpå skal
Kommissionen og medlemsstaterne sikre, at de relevante oplysninger om de nationale foranstalt-
ninger til støtte for initiativet gøres tilgængelige.
Rådet opfordrer medlemsstaterne til via budgetplanlægning og forbedring af de ikke-finansielle in-
vesteringsvilkår at sikre gennemførelsen af de grænseoverskridende infrastrukturprojekter fra
"quick-start"-programmet samt innovations- og FoU-projekter og derved øge vækstinitiativets sam-
lede virkninger.
I forbindelse med midtvejsrevisionen af Lissabon-strategien fremhæver Rådet endvidere initiativets
rolle som instrument til at fremme potentiel vækst, navnlig ved at udvide og forbedre europæiske
infrastrukturer inden for det indre marked og ved at øge investeringerne i forskning og udvikling i
overensstemmelse med de prioritetsområder, som Kommissionen har fastlagt.
Rådet understreger behovet for at fortsætte disse bestræbelser som led i holdbare budgetpolitikker
samt stabilitets- og vækstorienterede makropolitikker og fremhæver i overensstemmelse med Øko-
fin-Rådets konklusioner fra november 2003 nødvendigheden af, at kun de projekter, der anses for at
være økonomisk og finansielt levedygtige, prioriteres."
6873/05 (Presse 43)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0011.png
8.III.2005
VIRKSOMHEDER - MINDSKELSE AF DE ADMINISTRATIVE BYRDER
Rådet noterede sig status over drøftelserne i Kommissionen om lettelsen af de potentielle byrder,
overholdelsen af EU-lovgivning og -regulering pålægger erhvervslivet.
På mødet i marts 2005 opfordrede Det Europæiske Råd Kommissionen, Europa-Parlamentet og Rå-
det til at samarbejde om udarbejdelse af konsekvensvurderinger for nye lovgivninger i EU og op-
fordrede medlemsstaterne til at bestræbe sig på at fremskynde gennemførelsen af deres initiativer til
nationale lovgivningsmæssige reformer.
I konklusionerne fra samlingen den 21. oktober 2004 havde Rådet opfordret Kommissionen til at
udforme pilotprojekter med henblik på tidligst muligt i 2005 at anvende en fælles metode til at måle
de administrative byrder, der følger af EU's lovgivning og -regulering.
Metoden er et resultat af et fælles initiativ vedrørende den lovgivningsmæssige reform, der blev
lanceret sidste år af de fire formandskaber for årene 2004 og 2005 (Irland, Nederlandene, Luxem-
bourg og Det Forenede Kongerige) med henblik på at øge den europæiske industris konkurrenceev-
ne.
6873/05 (Presse 43)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0012.png
8.III.2005
EU'S BUDGET
Prioriteter for 2006 - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner, der skal være grundlag for drøftelserne med Europa-
Parlamentet og Kommissionen om udarbejdelsen af budgettet for 2006:
"1.
Rådet bekræfter, at den interinstitutionelle aftale af 6. maj 1999 (IIA) udgør grundlaget for
dets arbejde, og at det vil anvende denne aftale fuldt ud i 2006. Det noterer sig med tilfreds-
hed, at de finansielle overslag for 2000-2006 har vist sig at være et nyttigt instrument til den
årlige budgetprocedure. Det forventer, at det samme vil være tilfældet for budgetproceduren
for 2006, som bliver sidste gang med de nuværende finansielle overslag.
I den forbindelse giver Rådet på ny udtryk for, at det er vigtigt at de nuværende finansielle
overslag overholdes, hvilket forudsætter, at Fællesskabets udgifter fortsat ligger inden for de
grænser, der er fastsat heri. Der skal med henblik på forsvarlig økonomisk forvaltning og
imødegåelse af uforudsete forhold bevares tilstrækkelige margener under alle lofterne for
hvert enkelt udgiftsområde, bortset fra udgiftsområde 2.
2.
Rådet henviser til den udmærkede samarbejdsånd, der inden for rammerne af den interinstitu-
tionelle aftale af 6. maj 1999 har kendetegnet arbejdet med at opstille budgetterne i de foregå-
ende regnskabsår, og det er overbevist om vigtigheden af at fortsætte det gode samarbejde
mellem budgetmyndighedens to parter og Kommissionen. Rådet ser frem til at fortsætte i en
sådan effektiv samarbejdsånd i forbindelse med budgetproceduren for 2006.
Rådet finder, at Fællesskabets budget inden for rammerne af de finansielle overslag skal stille
tilstrækkelige midler til rådighed til gennemførelse af EU's forskellige politikker. Det under-
streger, at det er nødvendigt at overholde en samlet budgetdisciplin. Det fremhæver, at dette
indebærer anvendelse af samme grad af budgetmæssig tilbageholdenhed, som EU's medlems-
stater udøver i deres egne nationale budgetter.
Rådet minder om vigtigheden af en stram styring af betalingsbevillingerne. Omfanget af beta-
lingsbevillinger på budgettet bør være tilstrækkeligt til at opfylde de forskellige forpligtelser,
EU har påtaget sig på baggrund af den hidtidige gennemførelse og de reelle behov for 2006.
3.
4.
6873/05 (Presse 43)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
5.
Rådet understreger, at forpligtelsesbevillingerne bl.a. på baggrund af absorptionskapaciteten
bør afspejle reelle og veldefinerede behov og være forenelige med de finansielle overslag.
For bedre at kunne fastlægge forpligtelsesbevillingerne, og for at Rådet kan opstille og be-
kræfte prioriteter, ønsker det derfor at fremhæve vigtigheden af, at der i god tid foreligger til-
strækkelige aktivitetsoplysninger og finansielle oplysninger om udgiftsforslag.
6.
Rådet gentager sin støtte til forelæggelsen af budgettet på grundlag af den aktivitetsbaserede
budgetlægningsmetode, især gennemførelsen af specifikke, målelige, realiserbare, relevante
og tidsbestemte målsætninger, hensigtsmæssige resultatindikatorer og fuldstændige evalue-
ringsprocedurer i de fællesskabsprogrammer, som har konsekvenser for Fællesskabets budget,
jf. finansforordningen.
I den forbindelse erkender Rådet de væsentlige fremskridt, der er gjort i de tidligere år, men
opfordrer Kommissionen til at tage hensyn til delegationernes bemærkninger efter den indgå-
ende gennemgang af en række aktivitetsredegørelser i 2005, for at forbedre dem på grundlag
af disse erfaringer.
Rådet bekræfter, at det er fast besluttet på behørigt at anvende den information om aktivitets-
baseret budgetlægning, der er tilvejebragt, sammen med det foreløbige budgetforslag under
drøftelserne af hele budgetproceduren for 2006, navnlig med hensyn til begrundelsen for de
foreslåede ændringer i bevillingerne.
7.
Rådet understreger, at det er vigtigt, at der i forbindelse med det foreløbige budgetforslag for
2006 på passende måde tages hensyn til de finansielle konklusioner fra Det Europæiske Råd i
København i december 2002
Med hensyn til specifikke udgiftsområder i de finansielle overslag peger Rådet på følgende
vigtige elementer for opstillingen af 2006-budgettet:
8.1. Med hensyn til udgiftsområde 1 opfordres Kommissionen til at forelægge realistiske
prognoser for udgifterne til den fælles landbrugspolitik i sit foreløbige budgetforslag.
Opmærksomheden bør især rettes mod at sikre, at betalingsbevillingerne for udgifter
vedrørende udvikling af landdistrikterne er nøjagtige.
8.
6873/05 (Presse 43)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
8.2. For så vidt angår udgiftsområde 2 om strukturforanstaltninger finder Rådet, at samtidig
med at de forpligtelser, der blev indgået på Det Europæiske Råd i København og Berlin,
fuldt ud respekteres, bør der fastlægges et nøjagtigt betalingsbevillingsniveau for struk-
turfondene. Efter dets opfattelse bør forbedringer af de prognoser, der udarbejdes af
Kommissionen, fortsættes på baggrund af oplysninger fra medlemsstaterne. Det opfor-
drer Kommissionen til i rette tid at sørge for ajourførte overslag. Endvidere understreger
Rådet, at det er vigtigt med en yderligere forenkling af procedurerne, der kan lette gen-
nemførelsen.
8.3. Med hensyn til udgiftsområde 3 vedrørende interne politikker fremhæver Rådet, at det
er vigtigt med en passende finansiering af de foranstaltninger, der er truffet i henhold til
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i Lissabon. Der bør også rettes særlig opmærk-
somhed mod finansieringen af aktioner vedrørende indvandring og samarbejde om og
kontrol af de ydre grænser. Der bør bevares en tilstrækkelig margen under loftet for det-
te udgiftsområde, hvilket indebærer en omdefinering af de prioriterede behov.
8.4. Med hensyn til udgiftsområde 4 vedrørende foranstaltninger udadtil er Rådet af den op-
fattelse, at alle programmer og aktioner bør finansieres inden for rammerne af det nye
loft i de finansielle overslag. Det minder om, at tildelingerne til FUSP-budgettet bør væ-
re tilstrækkelige til at opfylde nuværende og fremtidige behov. I betragtning af at nogle
udgifter er blevet overført til andre relevante udgiftsområder, mener Rådet, at der efter
omprioritering og reallokering af bevillinger er plads til finansiering af yderligere behov
for genopbygning i Irak og de sydøstasiatiske lande, der er ramt af flodbølgekatastrofen,
inden for loftet for dette udgiftsområde. Rådet minder om, at IIA kræver, at institutio-
nerne så vidt muligt sikrer, at der er tilstrækkelige margener til rådighed til uforudsete
forhold.
8.5. Med hensyn til udgiftsområde 5 vedrørende administrative udgifter opfordrer Rådet alle
institutionerne til at udarbejde stramme overslag, der afspejler reelle behov og sikrer en
passende margen under dette udgiftsområde. Endvidere opfordrer det til betydelige be-
sparelser gennem rationalisering, produktivitetsgevinster og udvikling af det inter-
institutionelle samarbejde.
9.
Rådet understreger den store betydning, det tillægger disse retningslinjer i den kommende
budgetprocedure, og opfordrer Kommissionen til at tage behørigt hensyn til dem i sit forelø-
bige budgetforslag for 2006."
6873/05 (Presse 43)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
Decharge for 2003 og 2002
Rådet vedtog en henstilling om decharge til Kommissionen for gennemførelsen af budgettet for
2003.
Rådet vedtog ligeledes uden debat henstillinger til Europa-Parlamentet om decharge for gennemfø-
relsen af budgettet for 2003 til direktørerne for følgende EU-organer:
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
·
Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (5666/05)
Det Europæiske Miljøagentur (5667/05)
Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut (5668/05)
Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene (5669/05)
Det Europæiske Søfartssikkerhedsagentur (5670/05)
Eurojust (5671/05)
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (5672/05)
Det Europæiske Center for Udvikling af Erhvervsuddannelse (5673/05)
Oversættelsescentret for Den Europæiske Unions Organer (5674/05)
Det Europæiske Agentur for Lægemiddelvurdering (5675/05)
Det Europæiske Observatorium for Racisme og Fremmedhad (5676/05)
Det Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og Narkotikamisbrug (5677/05)
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur (5678/05)
Det Europæiske Genopbygningsagentur (5679/05
og ADD1).
Rådet vedtog ligeledes uden debat følgende konklusioner om proceduren for decharge for regn-
skabsåret 2002:
"1.
Rådet noterer sig Kommissionens rapport om de foranstaltninger, den har truffet som reakti-
on på Rådets bemærkninger til dechargeproceduren for 2002. Det ville sætte pris på, at der
indføjes krydsreferencer og henvisninger til nyttige forbindelser mellem rapporten og det
dertil hørende arbejdsdokument.
Rådet hilser med tilfredshed Kommissionens initiativer til at udvikle den nødvendige risiko-
styringskultur, og det støtter dens bestræbelser for inden udgangen af 2005 at kunne vedtage
en fælles metodologisk ramme for at gøre risikostyring til en permanent integreret målsæt-
ning i planlægningen, udførelsen og overvågningen af Kommissionens aktiviteter.
2.
6873/05 (Presse 43)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
3.
Rådet støtter den indsats, Kommissionen gør for at øge samarbejdet med medlemsstaterne
på områder med delt forvaltning for derved at opnå en bedre udnyttelse og forvaltning af
Fællesskabets midler. Endvidere noterer Rådet sig med tilfredshed, at Kommissionen har
truffet foranstaltninger til at præcisere og forenkle de bestemmelser, medlemsstaterne skal
anvende.
Rådet noterer sig med interesse, at Kommissionen er i gang med at udvikle konceptet med én
enkelt revision baseret på øget informationsudveksling og samordning af revisionsarbejdet.
Det er Kommissionens opfattelse, at dette er et grundlæggende skridt til at opnå en revisions-
erklæring. I den forbindelse ser Rådet frem til at modtage detaljerede oplysninger om den kø-
replan, Kommissionen har til hensigt snart at fremlægge.
4.
I forbindelse med reformen af Kommissionen noterer Rådet med tilfredshed, at modernise-
ringen af regnskabssystemet forløber planmæssigt, og at Kommissionen anser en forbedring
af dette for at være en løbende proces.
Mere specifikt ønsker Rådet at fremsætte følgende bemærkninger vedrørende de forskellige
aktivitetsområder:
Egne indtægter
Rådet noterer sig med tilfredshed Kommissionens bestræbelser på at forbedre harmoniserin-
gen af de forskellige statistiske serier for at sikre en fuldstændig regnskabsmæssig behandling
af momsberegningsgrundlagene samt de resultater, den har opnået.
I den forbindelse noterer det sig især den værdifulde brug, Kommissionen gør af Circa intra-
netstedet med henblik på at fremme bedste praksis og gennemsigtighed i forbindelse med
præsentationen af oplysninger til beregning af momsindtægterne.
Fælles landbrugspolitik
Rådet noterer sig med tilfredshed de fremskridt, der er opnået med hensyn til systemerne for
kontrol af de kategorier af udgifter til den fælles landbrugspolitik, der direkte eller indirekte
dækkes af IFKS, og det opfordrer Kommissionen til at træffe passende foranstaltninger til
styrkelse af kontrolsystemerne på områder, der ikke kontrolleres af IFKS, og hvor der stadig-
væk opstår alvorlige problemer såsom høje risici og tilbagevendende fejl.
5.
6873/05 (Presse 43)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
Rådet noterer sig, at Kommissionen mener, at IFKS bidrager til en tilfredsstillende balance
mellem behovet for forenkling og strømlining af procedurer og det nødvendige kontrolniveau.
Strukturforanstaltninger
Rådet noterer sig Kommissionens konstante indsats for at sikre, at der tages hensyn til de
grundlæggende principper i traktaten og finansforordningen i forbindelse med gennemførel-
sen af strukturforanstaltninger. Rådet støtter Kommissionens løbende forpligtelse til at sikre,
at en økonomisk anvendelse af ressourcer forbliver et vigtigt kriterium, når der skal udvælges
projekter, og at der tages hensyn hertil i medlemsstaternes og Kommissionens eget revisions-
arbejde.
Rådet noterer sig, at Kommissionen fortsat arbejder med "tillidskontrakter", som er et red-
skab, der tager sigte på i højere grad at forlade sig på medlemsstaternes revisionsoplysninger.
Rådet er enigt med Kommissionen i, at sådanne kontrakter kunne være et redskab til at opnå
en revisionserklæring. Det påpeger imidlertid, at der ikke er indgået nogen kontrakter endnu,
og opfordrer derfor Kommissionen til at fortsætte bestræbelserne.
Rådet anerkender den indsats, Kommissionen har gjort med hensyn til forvaltningen af struk-
turfondene og til at sikre, at alle berørte parter udviser konsekvens i deres fortolkning af lov-
givningen og retningslinjerne; det opfordrer Kommissionen til at fortsætte denne indsats.
Rådet beklager imidlertid, at de samlede vurderinger fortsat er utilfredsstillende, selv om de er
blevet bedre med tiden, og det opfordrer Kommissionen til i tæt samarbejde med medlemssta-
terne at gøre sit yderste for at tydeliggøre og ajourføre overslagene.
Interne politikker
Rådet finder det meget betænkeligt, at der ikke er gjort fremskridt med henblik på at sikre en
mere effektiv og veldokumenteret kontrol inden for TEN-T-programmet forud for betalinger,
og at Rettens tidligere bemærkninger desværre må siges at være blevet bekræftet. Rådet op-
fordrer indtrængende Kommissionen til at træffe de nødvendige foranstaltninger til at tage
højde for de betænkeligheder, Retten giver udtryk for, og dermed gøre kontrollen mere effek-
tiv.
6873/05 (Presse 43)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
Foranstaltninger udadtil
Rådet noterer sig med tilfredshed, at Kommissionen har forpligtet sig til at vejlede partnerne
med henblik på en bedre overvågning af gennemførelsen af kontrakter på stedet. Rådet noterer
sig især den nye finansieringsvejledning, som Kommissionen har udsendt. Rådet opfordrer i
den forbindelse Kommissionen til at blive ved med at forbedre kontrollen med de begunstige-
des og gennemførelsesorganisationernes udvælgelse af revisorer.
Rådet støtter fortsat reformen af forvaltningen af EF's eksterne bistand med decentralisering
af ansvar til EF-delegationerne i marken, som skal forbedre standarderne for gennemsigtighed
og kontrollerbarhed i EF's eksterne bistand.
Hvad angår Kommissionens løbende arbejde med videreudvikling af revisionsstrategien i re-
lation til Samarbejdskontoret EuropeAid (AIDCO), noterer Rådet sig de forbedringer, der er
gjort med hensyn til risikovurdering og systematisk brug af tjeklister.
Førtiltrædelsesstøtte
Rådet noterer sig den indsats, Kommissionen og de tiltrædende lande har gjort for at indføre
og forbedre tilsyns- og kontrolsystemerne, og det anmoder Kommissionen om at fortsætte
indsatsen med henblik på at afhjælpe de resterende svagheder i disse systemer. Det opfordrer
Kommissionen til at blive ved med at forbedre forvaltningen, navnlig i form af teknisk bistand
og revision. Det finder det positivt, at der afholdes seminarer og uddannelsesworkshops for de
nye medlemsstater, så disse er fuldt opmærksomme på kravene.
Administrationsudgifter
Rådet noterer sig de aktioner, som Kommissionen har planlagt til styrkelse af tilsyns- og kon-
trolsystemerne, herunder mere effektiv anvendelse af stikprøveredskaber til yderligere forud-
gående kontrol, checklister og kontrol på stedet samt styrkelse af efterfølgende kontrol.
Rådet opfordrer Kommissionen til nøje at overvåge gamle og nye agenturers mandat og ar-
bejdsprogrammer med henblik på at fremme mulige synergier og undgå overlapning.
6873/05 (Presse 43)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.III.2005
Finansielle instrumenter og bankaktiviteter
Rådet noterer sig, at Kommissionen har imødekommet dets henstilling om at træffe passende
foranstaltninger til forbedring af EØS-finansieringsmekanismen, navnlig for så vidt angår
kontrol med udgifter, før de afholdes, samt certificering af arbejder.
Med hensyn til aktiviteter i relation til banktransaktioner noterer Rådet sig med tilfredshed, at
de interne bestemmelser er blevet ajourført med særligt henblik på at efterkomme kravene til
de interne kontrolstandarder. Det noterer sig endvidere, at den interne revision af banktransak-
tioner under Kommissionens direkte ansvar er afsluttet. Rådet tilskynder Kommissionen til
fortsat at efterkomme de henstillinger, denne revision har givet, navnlig henstillingerne vedrø-
rende efterfølgende kontrol."
6873/05 (Presse 43)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0020.png
8.III.2005
AUTRES POINTS APPROUVÉS
ØKONOMI OG FINANS
Ikke-finansielle kvartalsregnskaber
Rådet vedtog en forordning om fastlæggelse af en ramme for medlemsstaternes bidrag til udarbej-
delse af ikke-finansielle kvartalsregnskaber efter institutionelle sektorer, idet det accepterede den
ene ændring, som Europa-Parlamentet foreslår i sin førstebehandlingsudtalelse
(15235/04 +
ADD1).
Det anses for nødvendigt at udarbejde kvartalsregnskaber med henblik på analyse af de cykliske
bevægelser i EU's økonomi og af hensyn til den monetære politik i den økonomiske og monetære
union (ØMU). Der er behov for data, for at man kan få et samlet overblik over de institutionelle
sektorers økonomiske adfærd og samspillet mellem dem, jf. den handlingsplan om statistikkrav i
forbindelse med ØMU'en, som Rådet (økonomi og finans) godkendte i september 2000.
De vigtigste emner, der behandles i forordningen, er:
Definitioner and standarder.
For data gælder de standarder, definitioner, klassifikationer og regn-
skabsregler, der er fastlagt i forordning (EF) nr. 2223/96
1
("ENS-forordningen" ).
Indberetningsforpligtelser.
Medlemsstaterne indberetter data for sektoren udlandet og sektoren of-
fentlig forvaltning og service. Lande, hvis BNP er under 1% af totalen for EU25, skal ikke indberet-
te andre sektorers transaktioner (virksomheder og husholdninger).
Tidskrav.
Medlemsstaterne skal forelægge kvartalsvise sektorregnskaber senest 95 dage efter ud-
gangen af det kvartal, disse data vedrører.
Krav om konsistens.
De data, der forelægges, skal være konsistente med de ikke-finansielle kvar-
talsregnskaber for den offentlige forvaltning og de kvartalsvise hovedaggregater for den samlede
økonomi.
1
EFT L 310 af 30.11.1996, s. 1. Senest ændret ved forordning nr. 1267/2003 (EFT L 180 af 18.7.2003, s. 1).
6873/05 (Presse 43)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0021.png
8.III.2005
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Den Europæiske Udviklingsfond - Regnskabsåret 2003
Rådet vedtog henstillinger om Europa-Parlamentets meddelelse af decharge til Kommissionen for
gennemførelsen af transaktionerne under Den Europæiske Udviklingsfond (sjette, syvende, ottende
og niende EUF) for regnskabsåret 2003 (6195/05,
6201/05, 6203/05, 6204/05).
Rådet vedtog ligeledes en erklæring om Revisionsrettens revisionserklæring om 6., 7., 8. og 9. Eu-
ropæiske Udviklingsfonds aktiviteter for regnskabsåret 2003 og vil fremsende denne til Europa-
Parlamentet (6652/05).
Anvendelsen af den reserve, der er afsat under rammebeløbet under 9. Europæiske Udvik-
lingsfond *
Rådet vedtog en afgørelse om den holdning, Fællesskabet skal indtage i AVS-EF-Ministerrådet
vedrørende en afgørelse om overførsel af 172 mio. EUR fra den reserve, der er afsat under ramme-
beløbet til langfristet udvikling under 9. EUF
(6410/05, 6411/05).
Et beløb på 2 mio. EUR afsættes til Den Blandede Parlamentariske Forsamling og et beløb på 170
mio. EUR til internt AVS-samarbejde under rammebeløbet for regionalt samarbejde og regional
integration, heraf:
·
·
·
·
60 mio. EUR til naturressourcer;
65 mio. EUR til støtte for den private sektor og informations- og kommunikationsteknologi;
25 mio. EUR til støtte for bedre metoder og kapacitetsopbygning;
20 mio. EUR til strategisk partnerskab med FN og til støtte for implementeringen af interne
AVS-programmer.
6873/05 (Presse 43)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453345_0022.png
8.III.2005
UDVIDELSE
Bulgarien - Forbrugerbeskyttelse - Informationsudvekslingssystem
Rådet vedtog en afgørelse om Associeringsrådet EU-Bulgariens godkendelse af Bulgariens delta-
gelse i fællesskabssystemet for hurtig udveksling af oplysninger om farer i forbindelse med anven-
delse af forbrugsgoder (Rapex-systemet)
(6708/05 og UE-BG 1904/04).
I 2003 anmodede Bulgarien (samt Rumænien) Kommissionen om at indlede de nødvendige proce-
durer med henblik på at give det adgang til Rapex. Bulgarien og Rumænien har hidtil deltaget aktivt
i det parallelle system Trapex (Overgangssystemet for hurtig udveksling af oplysninger), som er en
pendant til Rapex for kandidatlandene.
UDNÆVNELSER
Direktør for Den Europæiske Centralbank
Rådet vedtog en henstilling, der vil blive forelagt stats- og regeringscheferne for landene i euroom-
rådet med henblik på afgørelse om udnævnelsen af Lorenzo BINI SMAGHI til medlem af Den Eu-
ropæiske Centralbanks direktion for en periode på otte år med virkning fra den 1. juni 2005.
6873/05 (Presse 43)
22
DA