Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2648 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453324_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
6974/05 (Presse 46)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2648. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 14. marts 2005
Formand
Fernand BODEN
Luxembourgs minister for landbrug, vinavl og landdistrikt-
udvikling samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9589 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
6974/05 (Presse 46)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0002.png
14.III.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om oprettelse af et
EF-fiskerikontrolagentur.
6974/05 (Presse 46)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0003.png
14.III.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI ......................................................................................................................................... 7
EF-fiskerikontrolagentur ........................................................................................................ 7
LANDBRUG .................................................................................................................................. 8
Plantesundhedsaftale mellem EU og Rusland ......................................................................... 8
Udvikling af landdistrikterne.................................................................................................. 9
Risiko- og krisestyring i landbruget...................................................................................... 10
- Skovbrugsstrategi .............................................................................................................. 12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 13
Beskyttelse af hvaler i den vestlige del af Kanalen ............................................................... 13
Veterinærmemorandum mellem EU og Rusland................................................................... 13
Tørkesituation i Portugal...................................................................................................... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Plantebeskyttelsesmidler..................................................................................................................................15
Racerent avlskvæg...........................................................................................................................................15
EKSTERNE FORBINDELSER
Krisestyring - Aftaler med New Zealand og Argentina - Operation Althea........................................................16
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
6974/05 (Presse 46)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2005
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Serbien - Aftale om handel med tekstilvarer.....................................................................................................16
Moms - Nederlandene .....................................................................................................................................17
Moms - Cypern ...............................................................................................................................................17
Moms - Danmark ............................................................................................................................................18
6974/05 (Presse 46)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0005.png
14.III.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Yves LETERME
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for institutionelle reformer, landbrug, havfiskeri
og landdistrikter
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse, fødevarer og
landbrug
Landbrugsminister
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og
landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Statssekretær for landbrug og skovbrug
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og mellem-
store virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Generaldirektør
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Miljøminister og minister for landdistriktspørgsmål
Generaldirektør
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Den Tjekkiske Republik:
Jaroslav PALAS
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Renate KÜNAST
Estland:
Ester TUIKSOO
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Irland:
Mary COUGHLAN
Italien:
Paolo Scarpa BONAZZA BUORA
Cypern:
Timmy EFTHYMIOU
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Kazimira PRUNSKIENE
Luxembourg:
Fernand BODEN
Frank SCHMIT
Ungarn:
Imre NÈMETH
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Ate OOSTRA
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Wojciech OLEJNICZAK
6974/05 (Presse 46)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0006.png
14.III.2005
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Franci BUT
Slovakiet:
Marián RADOŠOVSKÝ
Finland:
Pekka PESONEN
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Ben BRADSHAW
Minister for landbrug, fiskeri og skovbrug
Statssekretær, Landbrugs-, Skovbrugs- og
Fødevareministeriet
Statssekretær, Landbrugsministeriet
Statssekretær
Minister for landbrug, fødevarer og forbrugerspørgsmål
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Statssekretær og minister for naturbevarelse og fiskeri
Kommissionen:
Mariann FISCHER BOEL
Joe BORG
Markos KYPRIANOU
Medlem
Medlem
Medlem
6974/05 (Presse 46)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0007.png
14.III.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FISKERI
EF-fiskerikontrolagentur
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed på grundlag af et kompromisforslag fra for-
mandskabet, som Kommissionen har tilsluttet sig, om det ændrede forslag til forordning om opret-
telse af et EF-fiskerikontrolagentur og om ændring af forordning (EØF) nr. 2847/93 om indførelse
af en kontrolordning under den fælles fiskeripolitik. Denne tekst bliver vedtaget som A-punkt på en
kommende samling efter jurist-lingvisternes endelige udformning.
Det stadig udestående spørgsmål om bestyrelsens sammensætning og bestyrelsesmedlemmernes og
navnlig Kommissionens stemmeret blev afgjort således: hver af de 25 medlemsstater har én stemme
pr. medlemsstat, Kommissionen får seks stemmer og således seks stemmer i bestyrelsen. En fælles
erklæring fra Rådet og Kommissionen, der er knyttet til artikel 25, understreger, at det således fast-
satte antal repræsentanter for Kommissionen ikke må udgøre en præcedens for andre agenturer
fremover.
De vigtigste ændringer i forhold til det oprindelige forslag vedrører primært udvidelsen af agentu-
rets opgaver til også at omfatte koordinering af inspektøruddannelsen. Agenturet vil desuden skulle
samarbejde med medlemsstaterne om udvikling af kontrol- og inspektionsteknikker, tilrettelæggelse
af det operationelle samarbejde og detaljerede fælles ressourceanvendelsesplaner.
Dette forslag (9149/04), der blev forelagt Rådet den 29. april 2004, udgør den sidste del af reformen
af den fælles fiskeripolitik, der blev indledt i december 2002. Det omfatter indførelse af ensartede
inspektioner i Fællesskabet, en operativ koordination på grundlag af sammenhængende kontrol- og
inspektionsplaner (MCS), og at medlemsstaterne samler de nationale kontrol- og inspektionsres-
sourcer i en pulje til fælles anvendelse tilrettelagt af et EF-organ i overensstemmelse med disse
kontrol- og inspektionsprogrammer. Agenturet tilrettelægger den fælles anvendelse af nationale res-
sourcer på grundlag af en relevant fællesskabsplan.
Det Europæiske Råd besluttede på mødet den 13. december 2003, at agenturet skulle have hjemsted
i Vigo, Spanien. Agenturets årsbudget anslås til 5 mio. EUR og dets personale til 49 ansatte.
Europa-Parlamentet er i denne forbindelse blevet hørt på grundlag af traktatens artikel 37 og afgav
udtalelse på mødet den 22. februar 2005 i Strasbourg.
6974/05 (Presse 46)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0008.png
14.III.2005
LANDBRUG
Plantesundhedsaftale mellem EU og Rusland
Rådet noterede sig nøje, hvor langt man er nået med forhandlingerne på plantesundhedsområdet
med Den Russiske Føderation, og ønskede i den forbindelse at understrege, at det er vigtigt, at han-
delsforbindelserne på området planter og vegetabilske produkter mellem Fællesskabet og Den
Russiske Føderation er normale, er baseret på tillid og er i overensstemmelse med internationale be-
stemmelser om plantesundhed. Rådet gentog, at det giver sin fulde støtte til Fællesskabets forhand-
lere.
6974/05 (Presse 46)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2005
Udvikling af landdistrikterne
Rådet havde en orienterende debat om et forslag, der blev fremsat i juli 2004 om oprettelsen af Den
Europæiske Landbrugsfond for Udvikling af Landdistrikterne (ELFUL) (11495/04). Drøftelserne
om udvikling af landdistrikterne tog udgangspunkt i et spørgeskema fra formandskabet og drejede
sig om minimumssatser for udgifter foreslået pr. opgave vedrørende udvikling af landdistrikterne
(15%, 25% og 15%, dvs et samlet tal på 55% for de tre opgaver), minimumssatsen for LEADER-
opgaven (7%) samt om anvendelsen af LEADER-reserven (3%).
Rådet gennemgik ligeledes sideløbende Kommissionens dokument (6956/05) om de strategiske ret-
ningslinjer for udviklingen af landdistrikterne for perioden 2007-2013. Denne gennemgang gav mi-
nistrene mulighed for at fremsætte idéer og forslag på området. Dette forberedende dokument un-
derstreger prioriteterne og målsætningerne for udviklingen af landdistrikterne i denne periode og
skal ses i sammenhæng med Lissabon- og Göteborg-strategierne.
For så vidt angår skitseringen af de strategiske retningslinjer gav Rådet Kommissionen idéer og for-
slag, der vil være nyttige med henblik på afslutningen af arbejdet med de strategiske retningslinjer,
bl.a. at subsidiaritetsprincippet skal overholdes. Et flertal af delegationerne så positivt på retnings-
linjerne i denne strategi, men generelt udtrykte flere delegationer betænkeligheder med hensyn til
indholdet, der blev fundet for stift og uden tilstrækkelig fleksibilitet for medlemsstaterne. Hvad an-
går dokumentets form ønskede flere delegationer navnlig, at man i denne tekst medtager den euro-
pæiske model for multifunktionelt landbrug, der blev fastlagt under det luxembourgske formand-
skab i 1997. Rådet får lejlighed til at vende tilbage til dette emne på en kommende samling, når
Kommissionen har forelagt et forslag, der ventes til juni, om de nævnte retningslinjer.
For så vidt angår spørgeskemaet om mindstesatser og reserven på 3% kunne Rådet konstatere, at
delegationernes holdninger ikke har ændret sig meget siden sidste rådssamling om dette emne i no-
vember 2004, og at der er temmelig stor modstand mod fastsættelsen af obligatoriske mindstesatser
for finansiering for hver af opgaverne. Flere delegationer mente, at et sådant system er for stift og
ikke giver medlemsstaterne en passende smidighed. Rådet noterede sig, at nogle delegationer med-
delte, at de ikke som sådan afviser princippet om fastsættelse af mindstesatser, men at de havde for-
skellige synspunkter med hensyn til satserne, i forslaget. Formandskabet understregede i den for-
bindelse, at et fremtidigt kompromis i givet fald må indeholde lavere mindstesatser.
Rådet kunne med hensyn til indførelsen af reserven konstatere, at en række delegationer ikke som
sådan var imod idéen, men var i tvivl om, hvorvidt det kunne lade sig gøre. Disse delegationer
gjorde bl.a. gældende, at det vil være vanskeligt at planlægge udgifterne i forbindelse med et sup-
plerende rammebeløb, der måske først vil være til rådighed i løbet af de sidste to år af programme-
ringsperioden. Nogle delegationer anførte, at en tildeling af reserven alene på grundlag af
LEADER-programmernes tidligere succes reelt vil være til ulempe for de nye medlemmer af Den
Europæiske Union. Til gengæld gav et stort flertal af delegationerne udtryk for støtte til LEADER-
strategien og understregede programmernes dynamiske virkning for beskæftigelsen.
6974/05 (Presse 46)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2005
Risiko- og krisestyring i landbruget
Rådet noterede sig kommissær Mariann Fischer-Boels forelæggelse af en meddelelse om risiko- og
krisestyring i landbruget (7177/05). Rådet vender tilbage til dette emne på samlingen i maj. I mel-
lemtiden vil en arbejdsgruppe se på denne meddelelse allerede fra slutningen af marts.
Den franske, italienske, polske, spanske, græske, tyske, østrigske, portugisiske og cypriotiske dele-
gation ønskede at takke Kommissionen for denne meddelelse, som blev anset for at supplere den
reform af den fælles landbrugspolitik, der blev indledt i 2003. Flere af disse delegationer udtrykte
ønske om, at de foranstaltninger, der er omhandlet i meddelelsen, også skal gælde de fælles mar-
kedsordninger vertikalt, bl.a. i form af hastebestemmelser. Nogle af disse delegationer gav udtryk
for skepsis over for det forholdsvis lave gradueringsbeløb (1%), der oprindelig var afsat til at finan-
siere disse foranstaltninger, og nogle gjorde gældende, at denne procentsats skal anvendes fleksi-
belt. En delegation understregede nødvendigheden af at have ét juridisk instrument til risiko- og
krisestyring navnlig for at undgå enhver konkurrencemæssig forskelsbehandling mellem medlems-
staterne.
Selv om meddelelsen udelukker enhver generalisering af bestemmelserne om sikkerhedsnet i de
forskellige markedsordninger i tilfælde af markedskrise, således som det er tilfældet i oksekøds-
sektoren, udelukkede kommissær Mariann Fischer-Boel dog ikke muligheden for at undersøge de
specifikke behov i forbindelse med hver situation i de fælles markedsordninger. Kommissæren
mindede om, at finansieringen af disse foranstaltninger kan sikres ved 1% af midlerne fra gradue-
ringen opnået ved at formindske den direkte støtte og overføre de således sparede midler til udvik-
ling af landdistrikterne. Disse foranstaltninger kan integreres i opgave 1 ((landbrugs- og skovbrugs-
sektorens konkurrencedygtighed) i det nuværende forslag om udvikling af landdistrikterne, der er
forelagt for Rådet.
Meddelelsen om risikostyring indeholder tre anvendelsesmuligheder, som vurderes med henblik på,
at de helt eller delvis kan afløse Fællesskabets og medlemsstaternes ad hoc-kriseforanstaltninger,
samtidig med at de opfylder kriterierne i WTO's grønne boks:
·
EU-deltagelse eller national eller regional deltagelse i finansieringen på højst 50% af de forsik-
ringspræmier mod naturkatastrofer - produktionstab større end 30% af den gennemsnitlige land-
brugsproduktion i den foregående treårs-periode - der betales af landmændene.
·
Støtte til gensidige forsikringsfonde i landbruget i form af gradvis aftagende, midlertidig EU-
støtte for hver landmand til den administrative drift af fonden.
·
Suppleringsstøtte på visse betingelser til politikken for landdistriktsudvikling bestemt til almin-
delig dækning af indkomstkriser som følge navnlig af investeringer i strukturomlægning.
6974/05 (Presse 46)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2005
På samlingen i Rådet (landbrug og fiskeri) den 29. september 2003, hvor reformen af den fælles
landbrugspolitik blev vedtaget, gav Kommissionen tilsagn om at undersøge specifikke foranstalt-
ninger til risiko-, krise- og naturkatastrofestyring i landbruget og at forelægge Rådet en rapport samt
eventuelt passende lovgivningsforslag inden udgangen af 2004. På samlingen i december 2003 op-
fordrede Rådet Kommissionen til at forelægge en oversigt over medlemsstaternes risikostyrings-
værktøjer, at undersøge fordele og ulemper ved de forskellige risikostyringsværktøjer og eventuelle
nye værktøjer samt at evaluere mulighederne for at yde statsstøtte i landbrugssektoren.
6974/05 (Presse 46)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2005
Skovbrugsstrategi
Rådet noterede sig kommissær Mariann Fischer-Boels forelæggelse af meddelelsen "Rapport om
gennemførelsen af EU’s skovbrugsstrategi" (7181/05), der giver af en kortfattet beskrivelse af den
seneste udvikling i EU's skovbrugssektor og af fremtidsperspektiverne. Den tjekkiske delegation så
med tilfredshed på vedtagelsen af denne meddelelse, idet den understregede, at Fællesskabet med
udvidelsen med ti nye medlemsstater har øget sit skovbrugspotentiale og sine skovbrugsressourcer
væsentligt, og den oplyste, at den er meget interesseret i en bedre koordinering af skovbrugspolitik-
ken og EU-foranstaltningerne. Rådet pålagde Specialkomitéen for Landbrug at foretage den første
gennemgang af denne meddelelse.
Rapporten indeholder dels en handlingsplan, der udgør en sammenhængende ramme for at skabe en
forbindelse mellem EU-foranstaltningerne og skovbrugspolitikken, dels foranstaltninger, der skal
lette koordineringen mellem de forskellige sektorer - landbrug, industri, miljø - der har indvirkning
på skovbrugssektoren. I rapporten understreges det, at skovene kan indebære mange fordele, som
offentligheden i høj grad værdsætter, for samfundet. En mere dynamisk strategi for forvaltningen af
de europæiske skove er nødvendig fremover ifølge rapporten. I den forbindelse mener Kommissio-
nen, at udviklingen af EU-handlingsplanen for bæredygtig skovforvaltning kan give den impuls, der
er nødvendig for omdannelsen af strategien til en dynamisk proces, der kan opfylde samfundets nye
forventninger.
6974/05 (Presse 46)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0013.png
14.III.2005
EVENTUELT
Beskyttelse af hvaler i den vestlige del af Kanalen
Rådet noterede sig Det Forenede Kongeriges forslag, der fik støtte fra den tyske og den svenske
delegation, vedrørende bifangster af hvaler, navnlig delfiner, i fiskeriområdet i den vestlige del af
Kanalen (ICES-afsnit VIIe).
Med henblik på at beskytte hvalerne ved at mindske utilsigtede fangster i den vestlige del af
Kanalen ønsker Det Forenede Kongerige, at ICES snarest muligt iværksætter en undersøgelse på
baggrund af de nye oplysninger, der er fremskaffet gennem de igangværende programmer, navnlig
observatørordningen inden for rammerne af forordning (EF) nr. 812/2004 af 26. april 2004 og EU-
programmet (NECESSITY) samt de programmer, der er iværksat på nationalt plan.
Det Forenede Kongerige beklagede, at den generelle rapport, som Kommissionen ajourfører, og
som er omhandlet i artikel 7 i forordning (EF) nr. 812/2004, først forelægges for Rådet fra 2008.
Kommissær Joe Borg oplyste, at han deler Det Forenede Kongeriges bekymring, og støttede dets
initiativ. Han mindede til orientering om, at der i øjeblikket foretages en pilotundersøgelse af bi-
fangster af hvaler, hvori der deltager et videnskabeligt konsortium bestående af britiske, franske,
irske, nederlandske og danske repræsentanter. Han anførte ligeledes, at der var iværksat en fuld-
stændig evaluering af bifangster inden for rammerne af et EU-program, hvis resultater vil foreligge
i løbet af to år. Han takkede også medlemsstaterne, fordi de hurtigt havde fremsendt ajourførte op-
lysninger, der gør det muligt at følge udviklingen i delfinbestanden og begrænse omfanget af bi-
fangster.
Veterinærmemorandum mellem EU og Rusland
Rådet noterede sig den skriftlige orientering vedrørende iværksættelsen af det memorandum, der er
indgået med Den Russiske Føderation om veterinærcertifikater. I den forbindelse noterede Rådet sig
med tilfredshed, at visse problemer i forbindelse med eksport af animalske produkter er blevet løst
efter indførelsen af harmoniserede certifikater pr. 1. januar 2005, og det understregede, at der skal
arbejdes videre i denne retning, for at der på sigt kan indgås en bilateral veterinæraftale mellem EU
og Rusland på grundlag af et tæt samråd mellem medlemsstaterne og Fællesskabet.
Tørkesituation i Portugal
Den portugisiske delegation henledte medlemsstaternes og Kommissionens opmærksomhed på den
vanskelige situation, Portugal står i som følge af den tørke, der hærger det portugisiske område, og
som anses for at være den værste i de sidste 25 år.
6974/05 (Presse 46)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2005
Den portugisiske delegation ønskede bl.a., at Kommissionen hurtigt godkender visse foranstaltnin-
ger, der allerede er anmodet om, således at producenterne ikke straffes yderligere, og at korn, der i
øjeblikket er oplagret til intervention, kan sendes af sted for at råde bod på manglen på foder. Dele-
gationen oplyste ligeledes, at den, hvis tørken bliver ved i andet kvartal, vil være nødt til at overveje
at yde statsstøtte og vil bede Rådet og Kommissionen om tilladelse hertil.
Den ungarske delegation udtrykte sympati med den portugisiske delegation og oplyste, at Ungarn
havde oplevet en tilsvarende situation i 2003, og foreslog at anvende interventionslagrene af korn
for at råde bod på manglen på foder til kvæget, idet Fællesskabet skal påtage sig omkostningerne til
transport af kornet. Den spanske delegation redegjorde for situationen i Spanien, der svarer til situ-
ationen i Portugal, og oplyste, at Kommissionen vil modtage rapporter om de skader på afgrøderne
af frugt og grøntsager og citrusfrugter, som de dårlige vejrforhold er skyld i.
Kommissær Mariann Fischer-Boel så med tilfredshed på den sympati, som delegationerne gav ud-
tryk for over for Portugal, og oplyste, at Kommissionen var blevet behørigt underrettet om den al-
vorlige situation i Portugal, og påtog sig at yde støtte til Portugal i denne krisesituation. Hun med-
delte, at såfremt Portugal tilsender Kommissionens tjenestegrene en anmodning om statsstøtte for at
udligne tabene i landbrugsindkomsten på grund af tørken, vil de pågældende tjenestegrene hurtigt
undersøge sagen under overholdelse af fællesskabslovgivningen på statsstøtteområdet. Kommissæ-
ren mindede også om, at der siden 4. marts 2005 er sket en forhøjelse af forskuddene på kvægpræ-
mier for 2004, samt at det er blevet tilladt at anvende braklagte jorder til foderformål. Hun anførte
endelig, at Kommissionen vil tage bilaterale kontakter med den portugisiske delegation for hurtigt
at få løst dette problem.
6974/05 (Presse 46)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0015.png
14.III.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Plantebeskyttelsesmidler
Rådet vedtog et direktiv om ændring af bilag VI til direktiv 91/414/EØF for så vidt angår plantebe-
skyttelsesmidler, der indeholder mikroorganismer (5599/05).
I direktiv 91/414/EØF fastlægges ensartede principper for vurdering og godkendelse af plantebe-
skyttelsesmidler. Disse principper gælder udelukkende for vurdering og godkendelse af kemiske
plantebeskyttelsesmidler. Det nye direktiv fastlægger ensartede principper for plantebeskyttelses-
midler, der indeholder mikroorganismer.
I henhold til direktivet skal alle plantebeskyttelsesmidler, der findes på EF-markedet underkastes en
ensartet vurdering for så vidt angår deres effektivitet og deres risiko for den menneskelige sundhed
og miljøet.
Direktivet garanterer, at disse vurderinger udføres på en sammenhængende måde, således at natio-
nale forskelle i vurderingerne undgås.
Plantebeskyttelsesmidler er virksomme stoffer og præparater, som indeholder et eller flere aktive
stoffer i den form, i hvilken de leveres til brugeren, og som er bestemt til at beskytte planter eller
planteprodukter mod alle skadegørere, at øve indflydelse på planters livsprocesser, at bevare plante-
produkter, at ødelægge uønskede planter eller at ødelægge plantedele.
Medlemsstaterne har 12 måneder fra det nye direktivs ikrafttrædelsesdato til at gennemføre det i
national lov.
Racerent avlskvæg
Rådet vedtog et direktiv om ændring af direktiv 87/328/EØF med hensyn til sædbanker og anven-
delsen af æg og embryoner fra racerent avlskvæg (6061/05).
Direktiv 87/328/EØF er blevet ændret for at sikre sammenhæng i EF-lovgivningen og er nu rettet
ind efter resten af lovgivningen om racerent avlskvæg for så vidt angår æg og embryoner.
6974/05 (Presse 46)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0016.png
14.III.2005
Ifølge det nye direktiv skal sæden udtages, behandles og opbevares på tyrestationer (med egenpro-
duktion) eller eventuelt i sædbanker (uden egenproduktion), der er godkendt i henhold til direktiv
88/407/EØF.
Ifølge direktiv 87/328/EØF om godkendelse af racerent avlskvæg til avlsbrug skal sæd til handel
inden for Fællesskabet udtages, behandles og opbevares på en officielt godkendt tyrestation, og di-
rektiv 88/407/EØF om fastsættelse af de veterinærpolitimæssige krav i forbindelse med handelen
inden for Fællesskabet med frosset tyresæd og indførsel heraf tillader opbevaring af sæd ikke blot
på tyrestationer, men også i sædbanker.
Medlemsstaterne har 24 måneder efter offentliggørelsen af dette direktiv i EU-Tidende til at gen-
nemføre det i national lovgivning.
EKSTERNE FORBINDELSER
Krisestyring - Aftaler med New Zealand og Argentina - Operation Althea
Rådet vedtog afgørelser om godkendelse af indgåelsen af aftaler med hhv. New Zealand og
Argentina om disse landes deltagelse i EU's militære krisestyringsoperation i Bosnien-Hercegovina
(operation Althea)
(6658/05, 6756/05 og 6990/05 ADD 1).
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Serbien - Aftale om handel med tekstilvarer
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en aftale mellem Det Europæiske
Fællesskab og Serbien om handel med tekstilvarer (5684/05).
Denne aftale suspenderer importkvoterne til gengæld for, at Serbien afvikler sin told. De suspende-
rede kontingenter bliver ikke genstand for dobbeltkontrol som følge af, at aftalen om tekstilvarer og
beklædningsgenstande ophører. Aftalen indeholder vigtige bestemmelser om markedsadgang (en
plan for toldafvikling over tre år og bestemmelser om ikke-toldmæssige hindringer) samt en klausul
om genindførelse af kvantitative restriktioner for begge parters vedkommende i tilfælde af, at de
ikke overholder deres respektive forpligtelser.
Inden Serbien tiltræder Verdenshandelsorganisationen (WTO), undersøges det nærmere, hvorledes
denne aftale fungerer. Såfremt Serbien bliver medlem af WTO inden denne aftales udløb, vil WTO-
aftalerne og -reglerne blive anvendt fra datoen for Serbiens tiltrædelse af WTO.
Aftalen gælder ikke for Kosovo.
6974/05 (Presse 46)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.III.2005
Moms - Nederlandene
Rådet vedtog en beslutning om forlængelse af beslutning 2000/256/EF om bemyndigelse af
Nederlandene til at anvende en foranstaltning, der fraviger bestemmelserne i artikel 11 i sjette
direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om omsætningsafgifter
(6551/05).
Denne beslutning bemyndiger Nederlandene til i forbindelse med levering af varer og tjenesteydel-
ser at medregne værdien af guld, der anvendes af leverandøren og stilles til rådighed af modtageren,
i beskatningsgrundlaget i tilfælde, hvor leverancen af guld til modtageren er fritaget for moms.
Beslutningen udløber på datoen for ikrafttrædelsen af et direktiv om en rationalisering af fravigelser
i henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF, der vedrører merværdiafgiftsunddragelse i forbindelse
med afgiftsfritagelse for investeringsguld, eller senest den 31. december 2009.
Moms - Cypern
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Cypern til at anvende en foranstaltning, der fravi-
ger artikel 11 i sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
omsætningsafgifter (6552/05).
Cypern bemyndiges til at anvende normalværdien som beskatningsgrundlag for en levering på føl-
gende betingelser:
·
den betalte modværdi er mindre end normalværdien af leveringen
·
modtageren af leveringen har ikke ret til at fratrække hele momsbeløbet
·
leverandøren og modtageren er forbundet med forbindelser af privat, retlig eller økonomisk art
·
en række faktiske forhold gør det muligt at konkludere, at disse forbindelser af privat, økono-
misk eller retlig art har påvirket fastlæggelsen af beskatningsgrundlaget.
Denne fravigelse udløber på datoen for ikrafttrædelsen af et direktiv om en rationalisering af fravi-
gelser i henhold til artikel 27 i direktiv 77/388/EØF, som bekæmper momsunddragelse med værdi-
ansættelse af leveringer mellem forbundne parter, eller senest den 1. juni 2009.
6974/05 (Presse 46)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453324_0018.png
14.III.2005
Moms - Danmark
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af Danmark til at anvende en foranstaltning, der fra-
viger artikel 14, stk. 1, litra d), i sjette direktiv 77/388/EØF om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om omsætningsafgifter, med henblik på at forhindre visse former for skattesvig eller -
unddragelse og på at undgå tab af momsindtægter (6549/05).
Danmark bemyndiges til at pålægge moms på indførsel af blade, tidsskrifter og lignende, der tryk-
kes i Fællesskabet og sendes til privatpersoner i Danmark.
Denne beslutning gælder indtil den 31. december 2010.
6974/05 (Presse 46)
18
DA