Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2649+2650 - Almindelige anl. Bilag 6, UPN Alm.del Bilag 14, URU Alm.del Bilag 30
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
10. marts 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 11. marts 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 16.-17. marts 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplement til samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149355_0002.png
2
SUPPLEMENT TIL AKTUELT NOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
400.P.2-0.
Udenrigsministeriet
Supplement til bidrag til det samlede
aktuelle notat for rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser)
den
16.-17.
marts
2005:
Dagsordenpunkt 1: Forberedelse af
Det Europæiske Råd den 22.-23
marts 2005
Dato:
10. marts 2005
Supplerende høringsnotat vedr. midtvejsevaluering af Lissabon-strategien på
baggrund af møde den 7. marts 2005 i Kontaktudvalget for Lissabon-
strategien
LO udtrykte på foreløbig basis generel tilfredshed med synteserapporten.
Rigtig at fokusere på vækst og beskæftigelse, men vigtigt at sikre balance i
strategien. Der var i rapporten et godt fokus på forskning og udvikling samt
livslang læring. Også rapportens afsnit om fleksibilitet på arbejdsmarkedet
kunne hilses velkommen, så længe det blev koblet med passende
sikkerhedsmekanismer. Der manglede en bedre kobling til de
makroøkonomiske rammer. Det måtte sikres, at de nye medlemslande
tilførtes midler. Nationalt ejerskab og politisk vilje var en afgørende
forudsætning fra strategiens succes. LO forventede at komme med en formel
udtalelse om midtvejsevalueringen af Lissabon-strategien.
Dansk Industri erklærede sig positivt overrasket over rapporten, der var mere
visionær og samtidig operationel end Wim Kok-rapporten. Især udtrykte DI
støtte til at fokusere på vækst og beskæftigelse som det primære. DI fandt, at
nøglen til fremskridt var nationalt ejerskab og politisk vilje, hvilket bl.a. skulle
opnås gennem en reform af governance. DI var bekymret for, at landene
ikke ville forpligte sig tilstrækkeligt på afgørende områder, herunder
fokusering på vækst og beskæftigelse samt governance-reform. De
nuværende budgetforhandlinger var i denne sammenhæng nedslående. Det
var svært at se hvilke lande, der i sidste instans ville kæmpe for styrkelsen af
mere og bedre forskning og udvikling.
Danmarks Naturfredningsforening orienterede om, at man i regi af 92-
gruppen var ved at færdiggøre en rapport som reaktion på synteserapporten.
DN var utilfreds med vægtningen i synteserapporten. Økonomien var ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
149355_0003.png
3
det eneste problemområde. Også miljøet krævede en indsats i samme
omfang. Synteserapportens tekst om miljøinnovation og miljøteknologi var
for løst og uforpligtende. Vigtigt at huske, at miljøteknologi også var
vækstskabende. Oplagte tiltag som afskaffelse af miljøskadelige subsidier (e.g.
kulsubsidier) var helt fraværende. Det var nødvendigt med større fokus på
efterspørgselssiden på miljøområdet, idet udbudssiden efterhånden var godt
dækket. Kommissionens udspil vedr. revision af EU’s bæredygtighedsstrategi
havde rettet noget op på synteserapporten, men ikke tilstrækkeligt.
FTF støttede generelt Kommissionen forslag i synteserapporten, herunder
forslag til reform af governance. FTF fremhævede, at social sikring ikke blot
burde ses som en målsætning, men også som et middel til sammen med
fleksibilitet at kunne skabe et velfungerende arbejdsmarked. Det interessante
var hvordan disse forslag blev udmøntet. Påpegede at Kommissionens
handlingsplan modsat synteserapporten havde en for negativ fokusering på
de mulige tiltag.
Amtsrådsforeningen oplyste, at man endnu ikke have behandlet rapporten
politisk, men var umiddelbart generelt positiv overfor Kommissionens
udspil. Man havde noteret sig, at Kommissionen specifikt henviste til et
samarbejde på alle niveauer både EU, nationalt, regionalt og lokalt, ligesom
det også var positivt, at der lagdes op til et tæt samarbejde med
Regionsudvalget. ARF påpegede at inddragelse af regionale myndigheder i
udarbejdelsen af nationale handlingsplaner især var ønskværdigt. ARF havde
noteret sig, at Kommissionen i forbindelse med serviceydelsesdirektivet var
opmærksom på problemerne omkring oprindelseslandsprincippet. ARF
bifaldt de forskellige tiltag omkring livslang uddannelse og læring, men
noterede sig, at sundhedsområdet var fuldstændigt fraværende i rapporten.
IT Brancheforeningen udtrykte en generel tilfredshed med rapporten og
bemærkede især, at idéen om partnerskab for vækst og beskæftigelse var god.
ITB opfordrede til Lissabon-strategien blev brugt i Danmark i diskussionen
om, hvordan globaliseringen skulle håndteres, og henviste her til oprettelsen
af regeringens Globaliseringsråd. Ydermere må man konstant være
opmærksom på de specifikke gældende danske forhold. Eksempelvis
konsekvensen af at have mange små virksomheder, behovet for at få flere til
at vælge en lang uddannelse, den frie grundforskning, og den manglende
succes med at få flere kvinder på ledelsesposter.
Udenrigsministeriet