Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2652 - RIA
Offentligt
1453338_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7721/05 (Presse 74)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2652. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 14. april 2005
Formand
Luc FRIEDEN
Justitsminister, minister for statens finanser og budget samt
forsvarsminister
Nicolas SCHMIT
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
for Luxembourg
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9548 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
7721/05 (Presse 74)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0002.png
14.IV.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en generel debat om forslaget til en forordning om indførelse af en europæisk beta-
lingspåbudsprocedure med henblik på at give kreditorer mulighed for hurtigt og så enkelt som mu-
ligt at inddrive forfaldne pengekrav på et nærmere angivet beløb. Et stort flertal af delegationerne
var af den opfattelse, at denne procedure bør begrænses til kun at gælde for grænseoverskridende
tvister.
Rådet havde en orienterende drøftelse om udveksling af oplysninger fra strafferegistre. For EU-
borgeres vedkommende var der bred enighed om, at adgangen til oplysninger om domme skal ske
via den medlemsstat, hvor den dømte er statsborger. For tredjelandsstatsborgere oprettes der et eu-
ropæisk register.
Rådet gav sin tilslutning til en trinvis tilgang til gennemførelsen af tilgængelighedsprincippet og
besluttede i denne forbindelse at begynde at arbejde med seks oplysningstyper, som er vigtige for
gennemførelse af kriminalefterforskningen.
Rådet vedtog konklusioner om et gensidigt informationssystem mellem de ansvarlige for medlems-
staternes indvandrings- og asylpolitikker og vedtog en resolution om en samlet EU-politik mod kor-
ruption.
Rådet besluttede med enstemmighed at lægge hovedsædet for Det Europæiske Grænseagentur i
Polen.
7721/05 (Presse 74)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0003.png
14.IV.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 4
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EUROPÆISK BETALINGSPÅBUDSPROCEDURE..................................................................... 6
UDVEKSLING AF OPLYSNINGER FRA STRAFFEREGISTRE................................................. 8
RIA-FINANSIERINGSPROGRAMMER ....................................................................................... 9
GENNEMFØRELSEN AF TILGÆNGELIGHEDSPRINCIPPET................................................. 11
RAPPORT OM EN EKSPERTMISSION OM ULOVLIG INDVANDRING TIL LIBYEN.......... 13
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Liste over myndigheder, der har direkte adgang til Schengen-informationssystemet (SIS).................................15
Konventionen om søfarendes identitetsdokumenter ..........................................................................................15
Gensidigt informationssystem mellem de ansvarlige for medlemsstaternes indvandrings- og asylpolitikker
-
Rådets konklusioner
......................................................................................................................................15
En samlet EU-politik mod korruption*.............................................................................................................17
EKSTERNE FORBINDELSER
Republikken Guinea - konsultationsprocedure i henhold til Cotonou-aftalen*...................................................18
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................19
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7721/05 (Presse 74)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0004.png
14.IV.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Den Tjekkiske Republik:
František BUBLAN
Roman POLÁŠEK
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Otto SCHILY
Brigitte ZYPRIES
Estland:
Väino REINART
Grækenland:
Leonidas EVANGELIDIS
Spanien:
José Antonio ALONSO SUAREZ
Juan Fernando LÓPEZ AGUILAR
Frankrig:
Dominique de VILLEPIN
Dominique PERBEN
Irland:
Frank FAHEY
Fast repræsentant
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Fast repræsentant
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Fast repræsentant
Generalsekretær
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister og minister for indre sikkerhed og
lokale friheder
Seglbevarer, justitsminister
Viceminister, Justitsministeriet, Ministeriet for Ligestilling
og Lovreformer, med særligt ansvar for
ligestillingsspørgsmål
Fast repræsentant
Justitsminister og minister for offentlig orden
Justitsminister
Indenrigsminister
Vicejustitsminister
Justitsminister, minister for statens finanser og budget
samt forsvarsminister
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og ind-
vandring
Indenrigsminister
Justitsminister
Vicepremierminister og justits- og indenrigsminister
Justitsminister
Italien:
Rocco Antonio CANGELOSI
Cypern:
Doros THEODOROU
Letland:
Solvita ĀBOLTIŅA
Litauen:
Gintaras Jonas FURMANAVIČIUS
Gintaras SVEDAS
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Mónika LAMPERTH
József PETRÉTEI
Malta:
Tonio BORG
Nederlandene:
Piet Hein DONNER
7721/05 (Presse 74)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0005.png
14.IV.2005
Østrig:
Liese PROKOP
Karin MIKLAUTSCH
Polen:
Ryszard KALISZ
Andrzej KALWAS
Portugal:
António COSTA
Alberto COSTA
Slovenien:
Dragutin MATE
Robert MAROLT
Slovakiet:
Vladimír PALKO
Daniel LIPŠIC
Finland:
Kari RAJAMÄKI
Johannes KOSKINEN
Sverige:
Thomas BODSTRÖM
Charlotte SVENSSON
Det Forenede Kongerige:
Baroness SCOTLAND of ASTHAL
Baroness ASHTON of UPHOLLAND
Forbundsindenrigsminister
Forbundsjustitsminister
Indenrigs- og forvaltningsminister
Justitsminister
Ministro de Estado og Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Indenrigsminister
Vicepremierminister og justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Justitsminister
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Viceminister for strafferetssystemet og lovreformer
Statssekretær, Ministeriet for Forfatningsspørgsmål
Kommissionen:
Franco FRATTINI
Næstformand
7721/05 (Presse 74)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0006.png
14.IV.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
EUROPÆISK BETALINGSPÅBUDSPROCEDURE
Rådet havde i afventen af Europa-Parlamentets udtalelse en generel debat om dette forordnings-
forslag med henblik på fortsættelsen af arbejdet i de forberedende organer.
Formålet med forslaget er at indføre en europæisk betalingspåbudsprocedure med henblik på at give
kreditorer mulighed for hurtigt og så enkelt som muligt at inddrive forfaldne pengekrav på et nær-
mere angivet beløb.
I lyset af denne debat kunne formandskabet konstatere følgende:
·
som svar på spørgsmålet om, hvorvidt forordningen kun skal omhandle grænseoverskridende
sager eller også skal finde anvendelse i forbindelse med nationale betalingspåbudsprocedurer,
var et meget stort flertal af delegationerne af den opfattelse, at den europæiske betalingspåbuds-
procedure bør begrænses til kun at gælde for grænseoverskridende tvister,
·
hvad angår spørgsmålet om, hvorvidt det er nødvendigt at fremlægge dokumentation i forbindel-
se med indgivelsen af en anmodning, var der bred enighed i Rådet om at fastsætte, at anmoderen
i anmodningen om et europæisk betalingspåbud altid skal anføre en kort beskrivelse af mindst ét
af de beviser, der begrunder kravet, og at den relevante dokumentation eller kopi heraf skal ved-
lægges anmodningen som begrundelse for kravet, hvis domsstaten kræver dette, i overensstem-
melse med en erklæring fra denne stat,
·
et stort flertal af delegationerne mente, at retten ved udstedelsen af et europæisk betalingspåbud
bør gøre sagsøgte bekendt med kravet og med dennes ret til at gøre indsigelse inden en måned.
Når denne frist er udløbet og efter behørig kontrol, kan retten i domsstaten erklære betalingspå-
buddet for eksigibelt,
·
samtlige delegationer var af den opfattelse, at det europæiske betalingspåbud bør kunne være
eksigibelt i de øvrige medlemsstater i Den Europæiske Union uden mellemliggende procedure,
dvs. uden at der kræves en afgørelse om eksigibilitet i fuldbyrdelsesstaten, forudsat at der er til-
strækkelige processuelle garantier.
7721/05 (Presse 74)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2005
En hurtig inddrivelse af udestående fordringer, hvis berettigelse ikke bestrides, er afgørende for
virksomhederne i EU og for, at det indre marked kan fungere effektivt. En juridisk ramme, som ik-
ke sikrer en kreditor adgang til en hurtig inddrivelse af ubestridte krav, kan give dårlige debitorer en
vis straffrihed og dermed tilskynde dem til forsætligt at tilbageholde betalinger til deres egen fordel.
For sen betaling kan være en medvirkende årsag til insolvens, som udgør en trussel mod virksom-
hedernes og især de små og mellemstore virksomheders overlevelse, og som i mange tilfælde koster
arbejdspladser. Hvis virksomhederne er nødt til at føre langtrukne, besværlige og dyre retssager blot
for at få inddrevet ubestridte fordringer, kan det ikke undgå at forværre disse problemer.
Alle medlemsstaterne prøver at afhjælpe problemet med de mange inddrivelser af ubestridte krav
via retssystemet ud fra deres egne nationale synsvinkler og inden for deres egne processuelle syste-
mer og traditioner. Der er naturligt nok stor forskel på, hvilke løsninger man har fundet, både hvad
angår den tekniske udformning af løsningerne og hvor godt de fungerer. I nogle medlemsstater er de
vigtigste redskaber i forbindelse med ubestridte krav udeblivelsesdomme, en særlig summarisk rets-
forfølgning som led i den almindelige civilproces eller endog foreløbige retsmidler, der reelt funge-
rer som endelige domme, eftersom sagerne i praksis kun yderst sjældent går videre.
I de fleste af medlemsstaterne har en særlig betalingspåbudsprocedure dog vist sig at være et yderst
nyttigt redskab til at sikre en hurtig og omkostningseffektiv inddrivelse af krav, som ikke er juridisk
omtvistede.
De enkelte medlemsstaters betalingspåbudsprocedurer er vidt forskellige hvad angår centrale aspek-
ter såsom anvendelsesområde, kompetence til at udstede påbud eller formelle og materielle betin-
gelser for at opnå en positiv afgørelse. På trods af forskellene mellem de eksisterende regler har de
alle visse fællestræk, som kan danne grundlag for en definition af, hvad en betalingspåbudsprocedu-
re er.
Den 22. marts 2004 fremlagde Kommissionen et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om indførelse af en europæisk betalingspåbudsprocedure. Forslaget er omfattet af den fælles
beslutningsprocedure. Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet førstebehandlingsudtalelse.
7721/05 (Presse 74)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0008.png
14.IV.2005
UDVEKSLING AF OPLYSNINGER FRA STRAFFEREGISTRE
Rådet havde en orienterende debat om udveksling af oplysninger fra strafferegistre for at afstikke de
generelle retningslinjer for de kommende drøftelser og specielt for Kommissionens fremtidige for-
slag om sammenkobling af de nationale strafferegistre.
Der er i øvrigt fremlagt oplysninger fra Tyskland og Frankrig, der sammen med Belgien og Spanien
har givet tilsagn om at indlede et pilotforsøg med sammenkobling af strafferegistre, der forventes at
være funktionelt ved udgangen af 2005.
På grundlag af drøftelserne konstaterede formandskabet, at der i Rådet var bred enighed om følgen-
de elementer:
·
udveksling af oplysninger skal bygge på bilateral kommunikation mellem strafferegistre
·
for EU-borgeres vedkommende skal adgangen til oplysninger om dommene ske via domslandet,
hvor den dømte er statsborger. Det land, hvor den dømte er statsborger, skal også samle oplys-
ningerne om tidligere straffedomme for EU-borgere og optage alle de domme, der er afsagt i en
anden EU-stat mod sine statsborgere. De nærmere retningslinjer for en sådan forpligtelse (an-
vendelsesområde, filtrering, lagringsperiode, sletning, osv.) skal behandles indgående på et sene-
re tidspunkt på basis af et forslag, som Kommissionen vil udarbejde inden sommer 2005
·
for tredjelandsstatsborgere eller når den dømtes nationalitet ikke er kendt af domslandet, skal der
oprettes et europæisk register, der gør det muligt at identificere domslandet.
Der skal henvises til, at Det Europæiske Råd den 4.-5. november 2004 ved vedtagelsen af Haag-
programmet gjorde spørgsmålet om udveksling mellem medlemsstaterne af oplysninger om straffe-
domme til en prioritet og anmodede Kommissionen om at udarbejde nye forslag.
Kommissionen fremlagde den 25. januar 2005 "Hvidbogen om udveksling af oplysninger om straf-
fedomme og om virkningen heraf i Den Europæiske Union".
Den har også afholdt to ekspertmøder om denne hvidbog og om den hertil knyttede gennemførlig-
hedsundersøgelse.
7721/05 (Presse 74)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0009.png
14.IV.2005
RIA-FINANSIERINGSPROGRAMMER
Kommissionen forelagde Rådet sine nye forslag vedrørende frihed, sikkerhed og retfærdighed i
henhold til det næste finansielle overslag for perioden 2007-2013.
Rådet vil vende tilbage til dette punkt på en af sine kommende samlinger.
For at nå dette mål baserer Kommissionen sig på tre rammeprogrammer, der skal erstatte det store
antal instrumenter, som Kommissionen i øjeblikket forvalter på dette område.
Med henblik på at fuldt ud at gennemføre tanken om et europæisk statsborgerskab foreslår Kom-
missionen rammeprogrammet "Grundlæggende rettigheder og retfærdighed". Integrationen af
chartret om grundlæggende rettigheder i forfatningstraktaten medfører, at EU er retligt forpligtet til
at sikre, ikke blot at de grundlæggende rettigheder respekteres, men også at der gøres en aktiv ind-
sats for at fremme dem. Retten til fysisk integritet bør ligeledes sikres ved bekæmpelse af vold. Op-
lysning om narkotika og forebyggelse af narkotikaforbrug spiller ligeledes en vigtig rolle i forbin-
delse med beskyttelse af folkesundheden.
Programmet vil gøre det muligt at udvikle aktioner, der ville være mindre effektive, hvis de blev
gennemført på nationalt plan, såsom det retlige samarbejde på både det civilretlige og det strafferet-
lige område, der vil gøre det muligt for enkeltpersoner og virksomheder at gøre deres interesser som
hhv. borgere og virksomheder gældende i andre medlemsstater, og sikre, at kriminalitet straffes
overalt.
Rammeprogrammet vedrørende "solidaritet og håndtering af migrationsstrømme" skal understøtte
nationale foranstaltninger, der navnlig tager sigte på:
at forbedre effektiviteten af kontrollen ved EU's ydre grænser og samtidig sikre, at rejsen-
de, der er i god tro, kan krydse grænserne uden problemer
at finansiere kurser i samfundsoplysning, udvikle en interkulturel uddannelse og lærebøger,
der henvender sig til nyankomne og (lokale) myndigheder, og fremme integrationsproces-
sen
at sikre en passende modtagelse af personer, der kræver international beskyttelse i EU, og
en retfærdig og effektiv behandling af deres asylansøgning
at rådgive afviste asylansøgere og illegale indvandrere med henblik på at sikre en værdig
tilbagevenden til deres oprindelsesland.
Hovedmålene med det foreslåede rammeprogram "Sikkerhed og beskyttelse af frihedsrettighederne"
er følgende:
7721/05 (Presse 74)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2005
at fremme og videreudvikle forebyggelse af organiseret eller anden kriminalitet og be-
kæmpelse heraf, navnlig terrorisme, menneskehandel, forbrydelser mod børn, narkotika-
handel, våbenhandel, korruption og svig
at beskytte borgerne, deres frihedsrettigheder og samfundet mod terrorangreb og beskytte
EU ved at fremme og udvikle forebyggelse, forberedelse og håndtering af følgerne af ter-
rorangreb.
Kommissionen har foreslået et budget for området retfærdighed, sikkerhed og frihed på
8,3 mia. EUR i 2004-priser (eller 9,5 mia. EUR i faste priser inklusive inflationsfremskrivninger).
Dette udgør en stigning på 228% mellem 2006, der er budgetprogrammeringens sidste år, og 2013.
7721/05 (Presse 74)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0011.png
14.IV.2005
GENNEMFØRELSEN AF TILGÆNGELIGHEDSPRINCIPPET
Rådet har, uden at det indvirker på de igangværende drøftelser, givet sin tilslutning til en progressiv
tilgang til gennemførelsen af dette princip, som består i:
at udvælge seks typer oplysninger, der anses for at være af betydning for efterforskning i
kriminalsager:
·
DNA
·
fingeraftryk
·
ballistik
·
registreringsdata for motorkøretøjer
·
telefonnumre (både hemmelige og offentlige) og
·
minimumsdata til identifikation af personer (indeholdt i civilregistrene).
og
at fastlægge de mest hensigtsmæssige bestemmelser for gennemførelsen af tilgængelig-
hedsprincippet blandt følgende punkter:
·
indirekte adgang til oplysninger efter anmodning
·
direkte adgang til en anden medlemsstats databaser
·
indirekte adgang til en anden medlemsstats oplysninger gennem et centralt register
·
oprettelse eller udvidet brug af centrale europæiske og internationale databaser og
·
øget adgang til politioplysninger, der offentliggøres af medlemsstaternes retshåndhæ-
velsesmyndigheder.
7721/05 (Presse 74)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2005
Der forelægges en første rapport om de tekniske bestemmelser for gennemførelse af tilgængelig-
hedsprincippet for de seks typer oplysninger for Rådet inden udgangen af 2005.
Haag-programmet (EUT C 53 af 3.3.2005) fastsætter, at fra 1. januar 2008 bør udvekslingen af
retshåndhævelsesoplysninger foregå efter tilgængelighedsprincippet, hvilket betyder, at en
retshåndhævelsesperson i en medlemsstat, som har brug for oplysninger for at kunne varetage sine
opgaver, skal kunne indhente disse i en anden medlemsstat.
Oplysninger, som er tilgængelige, skal udveksles så hurtigt som muligt mellem de retshåndhævende
myndigheder i EU's medlemsstater ledsaget af passende databeskyttelsesforanstaltninger.
Tilgængelighedsprincippet vedrører også anvendelsen af tekniske midler, der skal gøre det muligt
for de retshåndhævende myndigheder at finde ud af, om de retshåndhævende myndigheder i andre
medlemsstater ligger inde med oplysninger, som er af interesse for den efterforskning, som de er i
gang med. I denne forbindelse hedder det i Haag-programmet, at "metoderne
til udveksling af op-
lysninger
skal gøre fuld brug af ny teknologi og skal være tilpasset hver enkelt type information,
hvor det er relevant gennem gensidig adgang til eller interoperabilitet mellem nationale databaser
eller direkte (online) adgang, bl.a. for Europol, til eksisterende centrale EU-databaser såsom SIS
(Schengen Information System)."
De 25 medlemsstaters justits- og indenrigsministre drøftede spørgsmålet på deres uformelle samling
i januar 2005. Kommissionen har offentliggjort en meddelelse om en "forbedring af de retshåndhæ-
vende myndigheders adgang til oplysninger" og afholdt en række ekspertmøder, hvor eksperter fra
medlemsstaterne har drøftet forskellige måder at gennemføre princippet på.
Andet vigtigt igangværende arbejde i denne forbindelse, som vil lette adgangen til oplysninger, er
adgangen til VIS (Visa Information System), udviklingen af Europols informationssystem og ad-
gangen til databaserne med de nationale strafferegistre.
Uden for EU-strukturerne har en række medlemsstater også indledt forskellige drøftelser, som er af
væsentlig betydning for gennemførelsen af tilgængelighedsprincippet. For nylig har visse medlems-
stater besluttet at anmode deres eksperter om at se nærmere på udvekslingen af oplysninger inden
for en række sektorer.
7721/05 (Presse 74)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0013.png
14.IV.2005
RAPPORT OM EN EKSPERTMISSION OM ULOVLIG INDVANDRING TIL LIBYEN
Rådet havde en første drøftelse af denne rapport, efter at Kommissionen havde præsenteret den.
Formandskabet udtrykte tilfredshed med Libyens samarbejde og oplyste, at Rådet vil tage dette
spørgsmål op til fornyet drøftelse på en kommende samling med henblik på vedtagelse af operatio-
nelle konklusioner.
I november 2002 fandt Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser), at det var yderst
vigtig at indlede et samarbejde med Libyen om indvandring.
Den 14. april 2003 gav Rådet sit samtykke til, at der blev sendt en ekspertmission til Libyen for at
indlede drøftelser om ulovlig indvandring.
Kommissionen tilrettelagde en undersøgelsesmission i maj 2003 for at se, om Libyen ville samar-
bejde på området.
Efter denne undersøgelsesmission besluttede Rådet den 16. juni 2003 at tilrettelægge en ny mission
af rent teknisk art og pålagde de forberedende organer at udarbejde denne missions mandat.
Kommissionens tjenestegrene fremsendte mandatet til de libyske myndigheder, der accepterede det.
Ekspertmissionen, som Kommissionen ledede, og som medlemsstaternes eksperter og en repræsen-
tant for Europol deltog i, forløb fra den 26. november til den 5. december 2004.
7721/05 (Presse 74)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2005
*
*
*
Under frokosten drøftede ministrene følgende spørgsmål:
Det Europæiske Grænseagentur
Ministrene besluttede med enstemmighed at placere Det Europæiske Grænseagenturs ho-
vedsæde i Polen. Denne afgørelse blev bekræftet af Rådet og vil blive formelt vedtaget på
en kommende samling. De noterede sig også forberedelserne med henblik på etableringen
af agenturet, som skulle være funktionsdygtigt den 1. maj 2005. Det første møde i agentu-
rets bestyrelse kan finde sted i begyndelsen af maj 2005.
Taskforcen af politichefer
Ministrene blev orienteret om de fremskridt, som taskforcen af politichefer har gjort siden
november 2004.
Samarbejde med de arabiske lande
Den østrigske delegation gjorde rede for samarbejdet mellem EU og de arabiske lande om
indre sikkerhed.
*
*
I tilknytning til Rådets samling:
Undertegnelse af konventionen om tiltrædelse af Rom-konventionen af 1980
De ti nye medlemsstater undertegnede konventionen om tiltrædelse af Rom-konventionen af 1980
og de respektive protokoller med de tilpasninger, der er foretaget ved senere indgåede tiltrædelses-
konventioner (dok.
6238/05, 6240/05).
Rom-konventionen af 1980 sigter mod at fastsætte ensartede regler om, hvilken lov der skal anven-
des på kontraktlige forpligtelser i Den Europæiske Union.
Undertegnelse af tilbagetagelsesaftale med Albanien
En aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Albanien om tilbagetagelse af personer, der er bo-
siddende uden tilladelse blev undertegnet af formandskabet (Nicolas SCHMIT), Kommissionen
(Franco FRATTINI) og Albanien (Ermelinda MEKSI).
*
7721/05 (Presse 74)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0015.png
14.IV.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Liste over myndigheder, der har direkte adgang til Schengen-informationssystemet (SIS)
Rådet noterede sig listen over de kompetente myndigheder, der har tilladelse til direkte søgning af
data i Schengen-informationssystemet
(dok. 16023/04+COR 1).
Konventionen om søfarendes identitetsdokumenter
Rådet vedtog en beslutning om bemyndigelse af medlemsstaterne til i Det Europæiske Fællesskabs
interesse at ratificere Den Internationale Arbejdsorganisations konvention om søfarendes identitets-
dokumenter
(dok. 6686/05).
De lande, der har tiltrådt konventionen, skal til enhver af deres statsborgere, der arbejder som søfa-
rende og anmoder herom, udstede et identitetsdokument for søfarende. Udstedelsen af dette identi-
tetsdokument kan underlægges samme betingelser som betingelserne i den nationale lovgivning for
udstedelse af rejselegitimation.
Gensidigt informationssystem mellem de ansvarlige for medlemsstaternes indvandrings- og
asylpolitikker -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som tager følgende i betragtning:
i Haag-programmet tilskyndes der til en "intensiveret indsamling, tilvejebringelse, udveksling og
effektiv anvendelse af ajourførte informationer og data om enhver relevant udvikling i migratio-
nen";
7721/05 (Presse 74)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2005
i Kommissionens meddelelse med titlen "Undersøgelse af forbindelsen mellem lovlig og ulovlig
indvandring" tilskyndes der til en mere intensiv og målrettet anvendelse af høringer og informa-
tionsudveksling på bestemte områder, der har stor betydning for flere medlemsstater eller hele EU;
det luxembourgske formandskab og Kommissionen sendte den 11. februar 2005 en skrivelse til
ministrene for retlige og indre anliggender, hvori det påpeges, at det er nødvendigt at indføre et
informationssystem mellem de ansvarlige for medlemsstaternes indvandrings- og asylpolitikker i
forbindelse med vigtige afgørelser, der skal træffes af en eller flere medlemsstater;
indførelsen af et sådant system blev drøftet første gang på RIA-Rådets samling den 24. febru-
ar 2005, hvor alle delegationerne stillede sig positivt til princippet om at indføre et sådant system;
der skal tages hensyn til medlemsstaternes og Fællesskabets respektive beføjelser på indvandrings-
og asylområdet,
– FINDER, at indvandrings- og asylspørgsmål er af fælles interesse på området med frihed, sik-
kerhed og retfærdighed, der især er kendetegnet af fri bevægelighed for personer, og derfor kræ-
ver samordnede, solide og effektive arbejdsrelationer mellem de nationale myndigheder, der er
ansvarlige for indvandrings- og asylpolitikkerne;
– BEKRÆFTER, at det er vigtigt at indføre et gensidigt informationsnet mellem medlemsstaternes
myndigheder på indvandrings- og asylområdet;
– ER AF DEN OPFATTELSE, at et sådant system vil bidrage til at øge den gensidige tillid og vil
føre til en mere samordnet tilgang for så vidt angår medlemsstaternes indvandrings- og asylpoli-
tikker;
– OPFORDRER Kommissionen til inden udgangen af maj 2005 at forelægge Rådet et forslag til
indførelse af et gensidigt informationssystem mellem de ansvarlige for medlemsstaternes ind-
vandrings- og asylpolitikker, som tager udgangspunkt i, at det er nødvendigt at formidle oplys-
ninger om foranstaltninger, der forventes at få stor betydning for flere medlemsstater eller hele
EU, og som muliggør informationsudveksling mellem medlemsstaterne og med Kommissionen
på anmodning af en af dem;
– ER AF DEN OPFATTELSE, at et sådant system ikke må medføre en urimelig forøgelse af med-
lemsstaternes arbejdsbyrde, og at indførelsen heraf derfor skal give anledning til en forenkling
og sammenlægning af eksisterende systemer, strukturer og netværk på EF-niveau."
7721/05 (Presse 74)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.IV.2005
En samlet EU-politik mod korruption*
Rådet vedtog en resolution om en samlet EU-politik mod korruption
(dok. 6902/05, 6901/2/05)
EU's samlede politik mod korruption tager navnlig sigte på:
·
at skabe yderligere fremskridt i bekæmpelse og forebyggelse af korruption på EU-
niveau
·
at indkredse de områder, hvor yderligere forbedringer er nødvendige
·
at foreslå fremtidige EU-initiativer i EU's institutioner, EU's medlemsstater og uden for
EU.
I sin resolution tilskynder Rådet de medlemsstater, som endnu ikke har gjort det, til at ratificere og
gennemføre følgende instrumenter til bekæmpelse af korruption:
·
anden protokol til EU-konventionen om beskyttelse af De Europæiske Fællesskabers fi-
nansielle interesser
·
EU-konventionen om bekæmpelse af bestikkelse, der involverer tjenestemænd ved De
Europæiske Fællesskaber eller i Den Europæiske Unions medlemsstater
·
Europarådets straffe- og civilretskonventioner om korruption, og
·
FN-konventionen mod korruption.
For så vidt angår mekanismen til evaluering og kontrol af anvendelsen af internationale instrumen-
ter til bekæmpelse af korruption, anmoder Rådet Kommissionen om at undersøge alle realistiske
valgmuligheder, såsom deltagelse i Europarådets mekanisme, Sammenslutningen af Stater mod
Korruption (Greco), og en mekanisme til evaluering og kontrol af EU-instrumenter, der er baseret
på udvikling af en gensidig evaluerings- og kontrolmekanisme.
7721/05 (Presse 74)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0018.png
14.IV.2005
EKSTERNE FORBINDELSER
Republikken Guinea - konsultationsprocedure i henhold til Cotonou-aftalen*
Rådet vedtog en afgørelse om afslutning af konsultationsproceduren med Republikken Guinea ved-
rørende menneskerettighederne, de demokratiske principper og retsstaten i Guinea (Cotonou-
aftalens artikel 96)
(dok. 7367/05, 7440/1/05).
Afgørelsen indeholder et brev til Guineas premierminister, hvori EU giver udtryk for sine forvent-
ninger med hensyn til de tilsagn, som Guineas regering har afgivet hovedsageligt vedrørende:
– revision af valglovgivningen
– respekt for menneskerettigheder og de grundlæggende frihedsrettigheder
– tilladelse til etablering af private elektroniske medier inden lokalvalget i juni 2005
– fortsættelse af decentraliseringsprocessen og foranstaltninger til styrkelse af den makroøkonomi-
ske forvaltning og sektorreformerne.
Efter konsultationerne og som følge af de fremskridt, der er gjort indtil nu, og den indsats der endnu
skal gøres, blev det besluttet at vedtage følgende foranstaltninger i henhold til Cotonou-aftalens ar-
tikel 96:
– samarbejdet fortsættes på basis af restbeløb fra 6., 7., 8. og 9. Europæiske Udviklingsfond (EUF)
– der kan desuden bevilges støtte til programmer til styrkelse af civilsamfundet, respekten for og
styrkelse af demokratiet, menneskerettighederne og god regeringsførelse samt styrkelse af frie
medier
– bidragene til regionale projekter vil blive behandlet enkeltvis
– de humanitære aktioner og handelssamarbejdet vil blive fortsat
– 9. EUF er blevet nedsat med et beløb på 65 mio. EUR som led i midtvejsrevisionen.
7721/05 (Presse 74)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453338_0019.png
14.IV.2005
Den Europæiske Union vil fortsat nøje følge situationen i Guinea. Der vil til stadighed blive ført en
forstærket politisk dialog med henblik på at befæste demokratiet og retsstatsforhold, særligt ved af-
holdelse af parlamentsvalg i 2007, samt befæste bestræbelserne med hensyn til menneskerettighe-
derne og de grundlæggende frihedsrettigheder.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog et svar på den genfremsatte begæring 15/c/03/05 fremsat af David CRONIN (7561/05
+ COR 1),
idet den franske, svenske og finske delegation stemte imod.
7721/05 (Presse 74)
19
DA