Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2652 - RIA Bilag 4
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. april 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. april 2005 – rådsmøde (retlige og
indre anliggender) den 14. april 2005 – vedlægges Justitsministeriets supplerende notat
vedrørende dagsordenspunkt 20.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Oversigt over supplerende samlenotat vedrørende dagsordenspunkt 20, der
forventes behandlet på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 14. april
2005.
Side:
2-5
Dagsordenspunkt 20
FN-konventionen mod korruption (B-punkt,
Justitsministeriet, forventes sat på dagsordenen
for rådsmødet med henblik på drøftelse).
Dagsordenspunkt 20: FN-konventionen mod korruption
Nyt notat.
Resumé
Punktet er sat på dagsordenen med henblik på en drøftelse af
medlemsstaternes holdning til Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af
FN’s Korruptionskonvention.
Der er ikke på nuværende tidspunkt fremlagt et forslag til vedtagelse, hvorfor
grundlaget for drøftelserne efter det oplyste vil blive Kommissionens forslag
til rådsbeslutning fra januar 2004. Efter dette forslag bemyndiges Rådets
formand til at udpege de personer, der på et senere tidspunkt, når der måtte
være truffet afgørelse om Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af FN’s
Korruptionskonvention, kan undertegne konventionen på vegne af Det
Europæiske Fællesskab.
Dagsordenpunktet rejser ikke spørgsmål i forhold til nærhedsprincippet, og
det har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Der ses
ikke at foreligge offentlige tilkendegivelser om medlemslandenes holdninger.
Fra dansk side er man generelt positiv over for Det Europæiske Fællesskabs
undertegnelse af FN’s Korruptionskonvention.
1.
Baggrund
Ved resolution 55/61 af 4. december 2000 besluttede FN’s
Generalforsamling at etablere en ad hoc-komité med det formål at udarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
et udkast til en FN-konvention mod korruption. Endvidere blev FN’s
generalsekretær pålagt at indkalde til et ekspertmøde.
På baggrund heraf blev der i Wien i perioden fra den 30. juli til 3. august
2001 afholdt et ekspertmøde, hvor man fastlagde referencerammerne for ad-
hoc komitéens fremtidige arbejde. Et uformelt møde i den nedsatte ad hoc-
komité blev afholdt i Buenos Aires, Argentina, i perioden fra 4.-7. december
2001. Ad hoc-komitéen afholdt efterfølgende i perioden fra januar 2002 til
oktober 2003 yderligere syv plenarmøder i Wien.
Forud for ad hoc-komitéens tredje session bemyndigede Rådet
Kommissionen til at forhandle de af konventionens bestemmelser, der faldt
inden for fællesskabets kompetence. Det drejer sig bl.a. om bestemmelser om
regnskaber og revision, om offentlige indkøb og om foranstaltninger til
bekæmpelse af hvidvaskning af penge.
På ad hoc-komitéens sidste møde i oktober 2003 blev der opnået enighed om
et udkast til en FN-konvention mod korruption (Draft United Nations
Convention against Corruption). Konventionen blev uden afstemning
vedtaget af FN’s Generalforsamling ved resolution 58/4 af 31. oktober 2003.
Konventionens artikel 67 åbner mulighed for, at visse regionale økonomiske
organisationer kan undertegne konventionen, hvis mindst én af medlemsstaterne
også har undertegnet den.
Konventionen blev åbnet for undertegnelse den 9. december 2003 i Mérida i
Mexico. Mere end halvdelen af EU-medlemsstaterne har undertegnet
konventionen, og Det Europæiske Fællesskab vil således også kunne
undertegne den. Fællesskabets undertegnelse kræver imidlertid, at Rådets
formand bemyndiges til at udpege de personer, der kan undertegne
konventionen på vegne af Det Europæiske Fællesskab.
Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af konventionen vil indebære, at
fællesskabet forpligtes til at bringe fællesskabsretten i overensstemmelse med
konventionen i det omfang, der er tale om bestemmelser i konventionen, der
hører under fællesskabskompetence, samt at Fællesskabets institutioner på de
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
områder, hvor der er fællesskabskompetence, iværksætter og varetager de
forpligtelser, som følger af konventionen.
Kommissionen fremlagde ultimo 2003 et forslag til rådsbeslutning, i henhold
til hvilket Rådets formand bemyndiges til at udpege de personer, der på et
senere tidspunkt, når der måtte være truffet afgørelse om Det Europæiske
Fællesskabs undertegning af FN’s Korruptionskonvention, kan undertegne
konventionen på vegne af Det Europæiske Fællesskab.
Forslaget blev fremsat med hjemmel i Traktaten om oprettelse af Det
Europæiske Fællesskab artikel 47, stk. 2, 57, stk. 2, 95, 179 og 181
sammenholdt med artikel 300, stk. 1, 1. led.
Forslaget blev fremlagt med henblik på vedtagelse på rådsmødet (GAERC)
den 8. december 2003. Få dage inden rådsmødet blev punktet imidlertid taget
af dagsordenen, angiveligt fordi der mellem England og Spanien var
uenighed om Gibraltar-spørgsmålet.
2.
Indhold
2.1. Dagsordenpunktet
Som nævnt indledningsvis forventes en drøftelse af medlemsstaternes
holdning til Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af FN’s
Korruptionskonvention.
2.2. FN’s Korruptionskonvention
FN-konventionen mod korruption (United Nations Convention against
Corruption) udgør et af de mest omfattende strafferetlige, multilaterale
instrumenter i verden. Konventionen indeholder en række forpligtelser for
de deltagende stater, særligt med hensyn til forebyggelse af korruption,
kriminalisering af forskellige former for korruption samt internationalt
samarbejde på området.
Det fremgår af konventionens artikel 1, at den har til formål at fremme og
styrke foranstaltninger med henblik på at forebygge og bekæmpe korruption
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
mere effektivt. Herudover skal konventionen fremme, lette og støtte
internationalt samarbejde og teknisk bistand, herunder for så vidt angår
tilbageførsel af aktiver. Endelig har konventionen til formål at fremme
retskaffenhed, ansvarlighed og korrekt forvaltning af offentlige anliggender
og offentlig ejendom.
Konventionen indeholder kapitel 1 om generelle bestemmelser, kapitel 2 om
forebyggende foranstaltninger, kapitel 3 om kriminalisering og
retshåndhævelse, kapitel 4 om internationalt samarbejde, kapitel 5 om
tilbageførsel af formuegoder, kapitel 6 om teknisk bistand og udveksling af
oplysninger, kapitel 7 om implementeringsmekanismer og kapitel 8 om
afsluttende bestemmelser.
Justitsministeriet er i færd med at udarbejde et notat til Folketingets
Retsudvalg om konventionens lovgivningsmæssige konsekvenser.
3.
Gældende dansk lovgivning
Sagen giver ikke anledning til at redegøre for gældende dansk lovgivning.
4.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Sagen har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
5.
Høring
Der har ikke været foretaget høring.
6.
Nærhedsprincippet
Den politiske drøftelse ses ikke at berøre nærhedsprincippet.
7.
Andre landes kendte holdninger
Der foreligger ikke offentlige tilkendegivelser om de andre medlemsstaters
holdning til Det Europæiske Fællesskabs undertegnelse af FN’s
Korruptionskonvention. Under forudsætning af, at Gibraltar-spørgsmålet er løst,
forventes imidlertid samtlige EU-medlemsstater at kunne støtte Det Europæiske
Fællesskabs undertegnelse af konventionen, idet en ganske betydelig del af
medlemsstaterne allerede har undertegnet konventionen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
8.
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side er man positiv over for Det Europæiske Fællesskabs
undertegnelse af konventionen.
9.
Europa-Parlamentet
Sagen har ikke været forelagt Europa-Parlamentet.
10.
Specialudvalget for politimæssigt og retligt samarbejde
Sagen har ikke været drøftet i Specialudvalget for politimæssigt og retligt
samarbejde.
11.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg
Det under pkt. 1 nævnte forslag fra Kommissionen blev forelagt for
Folketingets Europaudvalg og Retsudvalg til orientering forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 8. december 2003.