Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
2651 - økofin Bilag 2, FIU Alm.del Bilag 86, FIU Alm.del Bilag 43, PØU Alm.del Bilag 31
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. april 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. april 2005 –
rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 12. april 2005 – vedlægges
Finansministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 2a.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
5. marts
F12 RD
Supplerende aktuelt notat vedrørende ECOFIN den 12. april 2005
Dagsordenspunkt 2a):
Vurdering af opdateret stabilitetsprogram for
Grækenland
Resumé: Rådet ventes at vedtage en udtalelse om Grækenlands stabilitetsprogram, som
bl.a. anbefaler, at Grækenland gennemfører de nødvendige permanente tiltag for at sikre en
korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2006, reducerer det
konjunkturrensede underskud med mindst 0,5 pct. af BNP årligt fra 2007 og frem
m.h.p. at sikre et budget tæt på balance eller i overskud, gennemfører reformer for at styrke
den finanspolitiske holdbarhed, og styrker kvaliteten af budgetstatistikken.
Indhold
ECOFIN ventes at vedtage en udtalelse om Grækenlands stabilitetsprogram i
overensstemmelse med den sædvanlige procedure vedrørende stabilitets - og
konvergensprogrammer, hvor alle EU-lande deltager i beslutningen.
ECOFIN ventes herudover at drøfte opfølgningen på Grækenlands pålæg af
17. februar 2005 i overensstemmelse med proceduren vedrørende pålæg,
hvor eurolandene, på nær det berørte land, deltager i beslutninger, jf.
dagsordenspunkt 2.b.
ECOFIN vedtog den 17. februar 2005 en beslutning om Grækenland i form
af et pålæg under Traktatens artikel 104.9. Grækenland blev bl.a. pålagt at
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør senest
i 2006, og – med henblik på at nå dette mål – at sikre fuld gennemførelse af
2005-budgettet og yderligere budgetforbedrende tiltag af permanent karakter
svarende til 0,6 pct. af BNP i 2006, og at fremlægge en rapport vedrørende
efterlevelse af disse anbefalinger senest den 21. marts 2005.
Grækenland har i opfølgning på dette pålæg fremlagt en rapport i form af et
stabilitetsprogram af 21. marts 2005 (en revideret version af et
stabilitetsprogram af december 2004). Programmet tager højde for en ny
finanspolitisk pakke, som skal bidrage til at sikre et underskud unde r 3 pct. af
BNP i 2006, og som blev offentliggjort af den græske regering den 29. marts
2005.
Grækenlands budgetunderskud
udgjorde ifølge programmet 6,1 pct. af BNP i
2004. Eurostat har endnu ikke verificeret dette budgettal, der således kan
blive genstand for en efterfølgende revision. Programmet sigter på at
reducere underskuddet til 3,7 pct. af BNP i 2005 (en budgetforbedring på 2,4
procentenheder i 2005) og yderligere til 2,9 pct. af BNP i 2006, således at
budgetsaldoen i givet fald overholder 3-procentskriteriet i 2006, jf.
ECOFIN’s pålæg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
155827_0003.png
3
Tabel 1. Makroøkonomiske nøgletal for Grækenland
2003
2004
2005
2006
2007
2008
Offentlige finanser:
------------------------- Pct. af BNP --------------------
Offentlige indtægter ................................... 43,4
44,4
45,4
46,1
46,7
Offentlige udgifter (inkl. renter) ................ 48,6
50,4
49,1
49,0
49,2
Faktisk budgetsaldo ..................................... -5,2
-6,1
-3,7
-2,9
-2,4
Primær budgetsaldo ............................. 0,6
-0,4
1,8
2,7
3,3
Offentlig gæld ...............................................
109,3
110,5
109,5
107,2
104,7
Øvrige nøgletal:
------------------------------ Pct. -------------------------
Real BNP-vækst ........................................... 4,7
4,2
2,9
3,0
3,0
Inflation (BNP deflator) ............................. 3,5
3,4
3,4
3,1
2,9
Beskæftigelsesvækst ..................................... 1,3
2,8
0,9
1,0
1,0
Ledighed, (pct. af arbejdsstyrken) ............. 10,4
11,0
11,0
10,8
10,4
------------------------- Pct. af BNP --------------------
2,1
1,6
1,5
1,5
Output gap
1
................................................. …
Konjunkturrenset
budgetsaldo
-7,0
-4,4
-3,5
-3,0
(Grækenland/Kommissionen)
1
..............
Anm.: 1: Kommissionens beregninger baseret på informationen i programmet.
Kilde: Stabilitetsprogram for Grækenland, 21. marts 2005.
Programmets konsolideringsplan – der fra 2004 til 2006 således skal reducere
underskuddet med godt 3 procentenheder – bygger på en reduktion af de
offentlige udgifter på knap 1,5 procentenhed og en stigning i de offentli ge
indtægter på godt 1,5 procentenhed i denne periode.
Den offentlige gæld skønnes at være øget til 110,5 pct. af BNP i 2004 og
planlægges herefter nedbragt med ca. 1 procentenhed 109,5 pct. af BNP i
2005 for herefter at falde til 107,2 pct. af BNP i 2006.
Den angivne udvikling i de offentlige finanser relaterer sig til det mest
forsigtige scenario blandt tre alternative scenarier i programmet, idet dette
scenario ifølge Kommissionen er det klart mest realistiske scenario og ligger
på linje med Kommissionens egne skøn i forårsprognosen (som er
offentliggjort den 4. april 2005). I dette scenario skønnes den reale BNP-
vækst at falde fra et meget højt niveau på over 4 pct. i de forudgående år til
knap 3 pct. i 2005 og ca. 3 pct. i 2006-2007. Vækstafdæmpningen bidrager til
en moderat afdæmpning af output gap, der falder fra et højt niveau på over 2
pct. i 2004 til ca. 1,5 pct. i 2005 og de følgende år.
Den konjunkturrensede budgetsaldo ventes i lyset af det faldende output gap
forbedret lidt mere end den faktiske saldo, nemlig med ca. 3,5
procentenheder fra et underskud på 7 pct. af BNP i 2004 til et underskud på
3,5 pct. af BNP i 2006.
Kommissionen konstaterer, at programmets planlagte underskud er mindre
end Kommissionens egne skøn for underskuddet på 4,4-4,5 pct. af BNP i
2005 og 2006, men understreger, at Kommissionens prognose blev afsluttet
før, og således ikke tager højde for Grækenlands annoncering af de nye
budgettiltag i 2005. Kommissionen vurderer, at dette forklarer en stor del af
forskellen mellem budgetskønnene hos hhv. Grækenland og Kommissionen,
men at der er en række risici knyttet til de græske skøn for både indtægter og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
udgifter. Kommissionen vurderer således, at det kan vise sig nødvendigt, at
de græske myndigheder gennemfører yderligere budgetforbedrende tiltag i
2006 for at sikre et underskud på under 3 pct. af BNP i 2006.
Kommissionen vurderer, at Grækenland står over for alvorlige risici i forhold
til målet om at sikre de offentlige finansers holdbarhed på lang sigt som følge
af den aktuelle høje gæld og fremtidige kraftige stigninger i udgifter på især
pensionsområdet, hvor Grækenland dog har planer om reformer.
Kommissionen vurderer, at Grækenland – selv hvis programmets
økonomisk-politiske planer gennemføres – vil have behov for en yderligere
permanent forbedring af de offentlige finanser på omkring 6,5 pct. af BNP
for at sikre finanspolitisk holdbarhed på lang sigt, og at det derfor vil være
nødvendigt med omfattende reformer og konsolidering.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Proceduren
vedrørende
medlemslandenes
stabilitets-
og
konvergensprogrammer har ikke statsfinansielle eller lovgivningsmæssige
konsekvenser
for
Danmark.
Danmark
fremlægger
sit
eget
konvergensprogram, der indeholder en vurdering af rente, inflation og de
offentlige finanser i Danmark.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har ikke tidligere modtaget notater om det
opdaterede konvergensprogram fra 2004 for Grækenland.
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Fra dansk side vil man kunne støtte Rådets udtalelse om Grækenlands
stabilitetsprogram i den form, der kan opnås enighed om.
Vedrørende andre landes holdning
Rådet ventes at vedtage en udtalelse om stabilitetsprogrammet for
Grækenland, der bl.a. anbefaler, at
-
Grækenland bør gennemføre de nødvendige permanente tiltag for at sikre
en korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2006, reducere
det konjunkturrensede underskud med mindst 0,5 pct. af BNP årligt fra
2007 og frem m.h.p. at sikre et budget tæt på balance eller i overskud,
gennemføre reformer for at styrke den finanspolitiske holdbarhed, og at
styrke kvaliteten af budgetstatistikken.