Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Finansudvalget 2004-05 (2. samling), Det Politisk-Økonomiske Udvalg 2004-05 (2. samling)
2651 - økofin Bilag 3, FIU Alm.del Bilag 44, PØU Alm.del Bilag 28
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
5. april 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 8. april 2005 –
rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 12. april 2005 – vedlægges
Finansministeriets supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 2b.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
5. april 2
f12 RDE
Supplerende aktuelt notat vedrørende ECOFIN den 12. april 2005
Dagsordenspunkt 2b): Proceduren vedr. uforholdsmæssigt store
underskud: Opfølgning på Rådets beslutning om at rette et pålæg
under Traktatens artikel 104.9 til Grækenland
Resumé: Kommissionen ventes at præsentere en meddelelse om Grækenlands opfølgning på
Rådets pålæg til Grækenland af 17. februar 2005, der konkluderer, at Grækenlands
budgetstrategi synes at være i overensstemmelse med pålæggets anbefalinger og at det aktuelt
ikke er nødvendigt med yderligere skridt i proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
Denne konklusion ventes støttet af Rådet (der - f.s.v.a. beslutninger, som vedrører pålæg -
har deltagelse af eurolandene, på nær det berørte land).
Baggrund
Rådets henstilling under Traktatens artikel 104.7 om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør i 2005
ECOFIN vedtog den 5. juli 2004 på grundlag af henstillinger fra
Kommissionen dels en rådsbeslutning om eksistensen af et uforholdsmæssigt
stort underskud i Grækenland, jf. Traktatens artikel 104.6, og dels en
rådshenstilling til Grækenland om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7.
Rådshenstillingen til Grækenland anbefaler bl.a., at de græske myndigheder
bringer situationen med et uforholdsmæssigt stort budgetunderskud til ophør
hurtigst muligt og senest i 2005, og – for at nå dette mål – iværksætter
budgetkorrigerende foranstaltninger, hovedsageligt af strukturel karakter,
svarende til 1 pct. af BNP akkumuleret i 2004 og 2005, helst ligeligt fordelt
mellem de to år.
Revision af Grækenlands statistik for offentlige finanser
I slutningen af 2004 blev der gennemført en revision af Grækenlands statistik
for offentlige finanser, som indebar, at Grækenlands opgjorte underskud for
2003 og skønnet for underskuddet i 2004 var væsentlig større end vurderet
på tidspunkterne for Kommissionens iværksættelse af proceduren
vedrørende uforholdsmæssigt store underskud den 19. maj 2004 og for
Rådets henstilling af 5. juli 2004. Hvis resultatet af statistikrevisionen havde
været kendt på tidspunktet for henstillingen, ville den påkrævede anbefaling
om budgetforbedringer for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP
senest i 2005 have været større.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Rådets beslutning under Traktatens artikel 104.8 om manglende iværksættelse af
virkningsfulde foranstaltninger inden for tidsfristen i henstillingen under artikel 104.7.
ECOFIN vedtog den 18. januar 2004, på grundlag af en henstilling fra
Kommissionen, en rådsbeslutning, der slår fast, at Grækenland har ikke
iværksat virkningsfulde foranstaltninger i opfølgning på henstillingen under
artikel 104.7 af 5. juli 2004 inden for den i henstillingen fastsatte tidsfrist den
5. november 2004.
Rådets beslutning under Traktatens artikel 104.9 om at rette pålæg til Grækenland om
korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i 2006
ECOFIN vedtog den 17. februar, på grundlag af en henstilling fra
Kommissionen, en rådsbeslutning, der retter pålæg til Grækenland om at
træffe foranstaltninger til at korrigere det uforholdsmæssigt store underskud
senest i 2006. Beslutningen indebærer, at
Grækenland skal
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør
så hurtigt som muligt og senest i 2006 i kraft af
-
en streng gennemførelse af 2005-budgettet som det er vedtaget af
Parlamentet. Dette bør – på basis af Kommissionens makroøkonomiske
skøn og det skønnede underskud på 5,5 pct. af BNP i 2004 – sikre et
faktisk underskud på ca. 3,6 pct. af BNP i 2005, og
-
gennemførelse af budgetforbedrende tiltag af permanent karakter,
som sikrer en korrektion af underskuddet på mindst 0,6 procentenheder i
2006. Dette bør – på basis af Kommissionens makroøkonomiske skøn og
under forudsætning af at 2005-budgettet implementeres fuldt ud – sikre, at
underskuddet bringes under 3 pct. af BNP i 2006
-
styrke indsatsen for at identificere og kontrollere faktorer udover
nettolåntagningen, som bidrager til ændringer i gældens niveau, m.h.p.
at sikre, at den offentlige bruttogæld mindskes tilstrækkeligt og nærmer
sig referenceværdien på 60 pct. af BNP med tilfredsstillende hastighed i
overensstemmelse med korrektionen af det uforholdsmæssigt store
underskud
-
styrke indsatsen for at sikre rettidig og korrekt budgetstatistik i
overensstemmelse med EU-reguleringen.
-
-
fremlægge en rapport, senest den 21. marts 2005, der redegør for planer
om beslutninger rettet mod at respektere anbefalingerne i denne
beslutning. Kommissionen og Rådet vil analysere rapporten m.h.p. at
vurdere Grækenlands efterlevelse af denne beslutning.
fremlægge rapporter inden den 31. oktober 2005, 30. april 2006 og 31.
oktober 2006, der redegør for fremskridt i forhold til at respektere
anbefalingerne i denne beslutning. Kommissionen og Rådet vil
analysere disse rapporter m.h.p. at vurdere Grækenlands efterlevelse af
denne beslutning.
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
-
gennemføre de nødvendige tiltag for at sikre, at budgetkonsolidering i
retning af et mellemfristet budget tæt på balance eller i overskud
fortsætter gennem en reduktion af det konjunkturrensede underskud
med mindst 0,5 pct. af BNP per år efter korrektionen af det
uforholdsmæssigt store underskud.
gennemføre effektive tiltag for at leve op til denne beslutning senest
den 21. marts 2005.
-
Rådets beslutninger om pålæg følger en stemmeregel, hvor beslutninger
kræver et flertal på to tredjedele af sine medlemmers stemmer, idet stemmer
afgivet af det berørte medlemsland dog ikke medregnes (jf. artikel 104.13),
ligesom stemmerettighederne for medlemslande med dispensation (inklusive
Danmark) suspenderes (jf. artikel 122.5). Rådets beslutning om pålæg til
Grækenland blev truffet i enighed.
Indhold
ECOFIN ventes på rådsmødet den 12. april at behandle Grækenlands
opfølgning på Rådets pålæg under artikel 104.9 til Grækenland.
Grækenland har i opfølgning på Rådets pålæg af 17. februar 2005 fremlagt en
rapport i form af et stabilitetsprogram af 21. marts 2005. Programmet tager
højde for en ny finanspolitisk pakke, som skal bidrage til at sikre et
underskud under 3 pct. af BNP i 2006, og som blev offentliggjort af den
græske regering den 29. marts 2005.
Grækenlands budgetunderskud udgjorde ifølge programmet 6,1 pct. af BNP i
2004. Eurostat har endnu ikke verificeret dette budgettal, der således kan
blive genstand for en efterfølgende revision. Programmet sigter på at
reducere underskuddet til 3,7 pct. af BNP i 2005 (en budgetforbedring på 2,4
procentenheder i 2005) og yderligere til 2,9 pct. af BNP i 2006, således at
budgetsaldoen i givet fald overholder 3-procentskriteriet i 2006, jf.
ECOFIN’s pålæg.
Kommissionen ventes at præsentere en meddelelse om Grækenlands
opfølgning på Rådets pålæg, der konkluderer, at Grækenlands budgetstrategi
synes at være i overensstemmelse med pålæggets anbefalinger og at det
aktuelt ikke er nødvendigt med yderligere skridt i proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud. Kommissionen ventes dog også at
vurdere, at det kan vise sig nødvendigt, at de græske myndigheder
gennemfører yderligere budgetforbedrende tiltag i 2006 for at sikre et
underskud på under 3 pct. af BNP i 2006.
Denne konklusion ventes støttet af Rådet (der - f.s.v.a. beslutninger, som
vedrører pålæg - har deltagelse af eurolandene, på nær det berørte land),
eventuelt i form af rådskonklusioner eller konklusioner fra Rådets formand.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen statsfinansielle eller lovgivningsmæssige konsekvenser.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Opfølgningen på rådsbeslutningen om et pålæg til Grækenland under artikel
104.9 har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Iværksættelsen af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store underskud
over for Grækenland og Rådets henstilling under artikel 104.7 blev forud for
ECOFIN den 5. juli 2004 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p.
forhandlingsoplæg. Rådsbeslutningen under artikel 104.8 om Grækenlands
manglende efterlevelse af rådshenstillingen blev forud for ECOFIN den 18.
januar 2005 forelagt Folketingets Europaudvalg m.h.p. forhandlingsoplæg.
Rådsbeslutningen om et pålæg til Grækenland under artikel 104.9 blev forud
for ECOFIN den 17. februar 2005 forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering.
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Som følge af Danmarks forbehold over for ØMU’ens tredje fase er Danmark
ikke omfattet af og har ikke stemmeret i forbindelse med rådsafgørelser i
relation til bl.a. artikel 104.9, jf. Traktatens artikel 122.3 og 122.5. Fra dansk
side tager man således Rådets behandling af Grækenlands opfølgning på
Rådets pålæg under artikel 104.9 til Grækenland til efterretning.
Vedrørende andre landes holdning
Rådet (der - f.s.v.a. beslutninger, som vedrører pålæg - har deltagelse af
eurolandene, på nær det berørte land) ventes at støtte en konklusion i en
meddelelse fra Kommissionen, der finder, at Grækenlands budgetstrategi
synes at være i overensstemmelse med pålæggets anbefalinger og at det
aktuelt ikke er nødvendigt med yderligere skridt i proceduren for
uforholdsmæssigt store underskud.