Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2653 - Konkurrenceevne Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
28. april 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Økonomi- og Er-
hvervsministeriets samt Videnskabsministeriets redegørelse for rådsmøde
(indre marked, industri og forskning) den 18. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Referat af mødet i Rådet for Konkurrenceevne (indre marked, industri
og forskning) den 18. april 2005
Pkt. 1.a: Opfølgning på DER: Lissabon-strategi
Kommissionen fremlagde sit udkast til integrerede retningslinjer for vækst og be-
skæftigelse 2005-2008.
Der var enighed om, at Konkurrenceevnerådet skal bidrage til implementeringen af
Lissabon-strategien om vækst og beskæftigelse med fokus på de mikroøkonomiske
aspekter. Der var også enighed om en operationel og praktisk implementering af de
kommende integrerede retningslinjer på grundlag af Kommissionens oplæg, der
skal følges op med effektive nationale handlingsplaner.
Formandskabet konkluderede, at der var enighed om at afholde et rådsmøde (Kon-
kurrenceevne) den 10. maj 2005, hvor Rådet vil vende tilbage til sagen.
Pkt. 1.b: Bedre regulering – forenkling af lovgivningen
Kommissionen præsenterede sin meddelelse om bedre regulering (KOM(2005)97).
Kommissionen lagde især vægt på reguleringens betydning for konkurrenceevnen;
bedre regulering handler om at regulere mere effektivt og øge kvaliteten, samtidigt
med at erhvervslivets omkostninger nedbringes. EU-lovgivningen må tilpasses de
moderne behov.
Der var opbakning til det forelagte forslag til indsatsområder og en generel under-
stregning af, at der nu var behov for at nå konkrete resultater. En række delegatio-
ner lagde stor vægt på, at det i forbindelse med regelforenklingsindsatsen var vigtigt
at tage hensyn til alle 3 søjler i bæredygtighedsstrategien - økonomi, miljø og de
sociale aspekter.
UK oplyste, at man vil benytte sit kommende formandskab til at forstærke konkur-
renceevnetilgangen.
Danmark støttede Kommissionens oplæg. Danmark oplyste endvidere om danske
erfaringer med brug af en systematisk metode til måling af administrative byrder og
fastsættelse af kvantitative målsætninger, som både vil kunne forbedre virksomhe-
dernes rammevilkår nationalt og på EU-niveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Formandskabet konkluderede, at man vil vende tilbage til spørgsmålet på rådsmø-
det (Konkurrenceevne) den 6.-7. juni 2005.
Pkt. 2: Rammeprogram for konkurrenceevne og innovation
Kommissionen præsenterede udkastet til rammeprogrammet for konkurrenceevne
og innovation (CIP) og lagde vægt på, at det integrerede program var et afgørende
instrument til at nå Lissabon-målsætningen. Kommissionen understregede, at CIP
er komplementært til Kommissionens forslag til 7. rammeprogram for forskning og
teknologisk udvikling.
Formandskabet takkede for præsentationen og oplyste, at formandskabet forudså
en drøftelse af CIP på det kommende rådsmøde (Konkurrenceevne) den 10. maj
2005.
Pkt. 3: Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om syvende ramme-
program for forskning (EF og EURATOM)
Forskningskommissær Potočnik præsenterede forslagets overordnede struktur med de
fire delprogrammer: Samarbejde, Idéer, Mennesker og Kapaciteter. Særligt fremhæ-
vedes tematisk kontinuitet i forhold til sjette rammeprogram, overskuelighed i pro-
gramstrukturen, fælles teknologiinitiativer, Det Europæiske Forskningsråd, investe-
ringer i forskningsinfrastruktur, støtte til udvikling af europæisk forskningspotentiale,
EIB-involvering i forskningsfinansiering samt forenkling af de finansielle og admini-
strative procedurer. Med hensyn til sidstnævnte nævnte kommissæren, at Kommissio-
nen foreslår en eksternalisering af administrationen af dele af rammeprogrammet for
ikke at øge Kommissionens personale til administration hvis budgettet fordobles.
Rådet havde herefter en bordrunde med en første udveksling af synspunkter.
Kommissionens forslag blev meget positivt modtaget af alle medlemslande. Der var
opbakning fra en række lande til forslaget om en fordobling af forskningsbudgettet.
Flere lande mindede dog om, at deres holdning er, at det samlede EU-budget skal
holdes inden for 1 pct. af BNI. Der var bred opbakning til forslaget om etablering af et
europæisk forskningsråd med excellence som grundkriterium for udvælgelsen af pro-
jekter. Der var generelt også støtte til de foreslåede ni temaer. Mange medlemslande
fremhævede behovet for at sikre industrirelevansen i syvende rammeprogram. I den
forbindelse efterlyste flere lande 15 pct.-målsætningen for SMV-deltagelse fra sjette
rammeprogram. Flere lande, herunder Danmark, foreslog en særskilt debat i Rådet om
sikring af industri/SMV-deltagelse og videnspredning. De fleste lande støttede også
Kommissionens bestræbelser på at øge forenklingen.
Pkt. 4: ITER: De næste skridt
Under frokosten opnåedes enighed om et sæt formandskabskonklusioner, der bekræf-
tede rådets opbakning til placeringen i Cadarache (Frankrig) og indgåelse af en inter-
national aftale før juli 2005 med henblik på at påbegynde opførelsen inden udgangen
af 2005, jf. konklusionerne fra DER i marts 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Pkt. 5: Menneskelige ressourcer inden for forskning og udvikling: Kvinder og
videnskab, forskeres karriere og mobilitet.
Forskningskommissæren indledte med at fremhæve behovet for skabelsen af gode
rammer for forskere i Europa, så der kan skaffes de ekstra 700.000 forskere, der vil
være brug for til at løfte den ekstra forskningsindsats, der er forudset ved en forøgelse
af investeringerne i forskning og udvikling i EU til 3 pct. af BNP. En vigtig forudsæt-
ning for at skaffe flere forskere er, at flere kvinder bliver tiltrukket til forskerfaget.
Der forelå fra formandskabet et kompromisforslag til rådskonklusioner.
Forslaget indeholdt bl.a. en række opfordringer til medlemslandene inden for områ-
derne kvinder og videnskab samt forskeres karriere og mobilitet. Med hensyn til kvin-
der i forskning indeholdt kompromisteksten en opfordring til medlemslandene om at
sikre en væsentlig forøgelse af antallet af kvinder i ledende stillinger inden 2010 samt
fremme deres deltagelse i industriel forskning og teknologi. En mindre gruppe af
lande ønskede indført en kvantitativ målsætning på 25 pct. for det gennemsnitlige
antal kvinder i EU i ledende stillinger i den offentlige forskningssektor i 2010.
Resultatet af drøftelserne blev, at der i konklusionsteksten blev indført en målsætning
om som et første skridt at nå et EU-gennemsnit på 25 pct. kvinder i ledende stillinger i
den offentlige forskningssektor uden henvisning til, hvornår det skal ske.
Pkt. 6: Rådskonklusioner om bæredygtig europæisk turisme
Der var i øvrigt enighed om rådskonklusionerne om bæredygtig europæisk turisme.