Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2654 - transport, tele og energi
Offentligt
1453332_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
7933/05 (Presse 84)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2654. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
den 21. april 2005 i Luxembourg
Formand
Lucien LUX
Luxembourgs miljøminister og trafikminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
7933/05 (Presse 84)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0002.png
21.IV.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om revisionen af
Eurovignet-direktivet
om kørselsafgifter for tunge
godskøretøjer for benyttelse af vejinfrastrukturerne.
Rådet nåede frem til en generel indstilling til
Marco Polo II-programmet
i afventen af en afgørelse
om de finansielle overslag (2007-2013) samt til forslaget til forordning om forbedring af
informati-
onen til flypassagerer.
Med hensyn til
Galileo
vedtog Rådet en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede
forhandlinger med Marokko med henblik på indgåelse af en samarbejdsaftale, og det nåede til
enighed om en delvis generel indstilling til gennemførelsen af etablerings- og ibrugtagningsfasen
samt driftsfasen af det europæiske program for satellitbaseret radionavigation i afventen af en af-
gørelse om de finansielle overslag (2007-2013).
7933/05 (Presse 84)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0003.png
21.IV.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT ...................................................................................................................... 7
Eurovignet * .......................................................................................................................... 7
Internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser ............................................... 8
Forbedring af jernbanefragtens ydelser................................................................................... 9
INTERMODALE SPØRGSMÅL.................................................................................................. 10
Marco Polo II....................................................................................................................... 10
LUFTFART .................................................................................................................................. 12
Forbindelserne udadtil på luftfartsområdet ........................................................................... 12
Information til passagerer om det transporterende luftfartsselskabs identitet......................... 13
Bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly ....................................... 14
EVENTUELT ............................................................................................................................... 15
Sikkerhed i forbindelse med jernbanetransport ..................................................................... 15
Sikkerhed for passagerer i natbusser..................................................................................... 15
Søtransport........................................................................................................................... 16
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
1
Galileo - Marokko ...........................................................................................................................................17
Galileo - etablerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen............................................................................17
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
7933/05 (Presse 84)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.IV.2005
INTERNATIONAL RET
Konvention om normerne for arbejde til søs.....................................................................................................17
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde på særlige områder........................................................................................................................17
7933/05 (Presse 84)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0005.png
21.IV.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Renaat LANDUYT
Den Tjekkiske Republik:
Daniela KOVALČÍKOVÁ
Danmark:
Flemming HANSEN
Tyskland:
Manfred STOLPE
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Mihail-Georgios LIAPIS
Spanien:
Fernando PALAO
Frankrig:
Gilles de ROBIEN
Irland:
Peter GUNNING
Italien:
Paolo UGGÉ
Cypern:
Harris THRASSOU
Letland:
Vigo LEGZDIŅŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Lucien LUX
Paul SCHMIT
Ungarn:
Zsolt Csaba HORVÁTH
Malta:
Jesmond MUGLIETT
Nederlandene:
Karla Maria PEIJS
Melanie SCHULTZ van HAEGEN-MAAS
Østrig:
Hubert GORBACH
Polen:
Krzysztof OPAWSKI
Minister for mobilitet
Vicetrafikminister, kontoret for lovgivning, strategi og
EU-spørgsmål
Trafik- og energiminister
Forbundsminister for transport, byggeri og boligspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Trafik- og kommunikationsminister
Generalsekretær
Minister for infrastruktur, transport, fysisk planlægning,
turisme og havspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for infrastruktur og transport
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Trafik- og Kommunikationsministeriet
Trafik- og kommunikationsminister
Miljøminister og trafikminister
Regeringskommissær
Vicestatssekretær
Minister for byudvikling og veje
Minister for transport, offentlige arbejder og vandforvalt-
ning
Statssekretær for transport, offentlige arbejder og vandfor-
valtning
Vicekansler og forbundsminister for transport, innovation
og teknologi
Minister for infrastruktur
7933/05 (Presse 84)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0006.png
21.IV.2005
Portugal:
Mário LINO
Slovenien:
Janez BO�½IČ
Slovakiet:
Pavol PROKOPOVIČ
Finland:
Perttu PURO
Sverige:
Jonas BJELFVENSTAM
Det Forenede Kongerige:
Tony McNULTY
Minister for offentlige arbejder, transport og kommunika-
tion
Trafikminister
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Statssekretær i Trafik- og Kommunikationsministeriet
Statssekretær, Erhvervsministeriet
Vicetrafikminister
Kommissionen:
Jacques BARROT
Næstformand
7933/05 (Presse 84)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0007.png
21.IV.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
LANDTRANSPORT
Eurovignet *
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om revisionen af Eurovignet-direktiv
1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer, idet den bel-
giske, estiske, maltesiske og portugisiske delegation meddelte, at de ville stemme imod, og den fin-
ske og den græske delegation, at de ville afholde sig fra at stemme. Når jurist-lingvisterne har af-
sluttet den endelige udformning af betragtningerne og gennemgangen af teksten, vil Rådet på en
kommende samling formelt vedtage sin fælles holdning, som derefter forelægges for Europa-
Parlamentet som led i den fælles beslutningstagning.
Formålet med dette lovgivningsforslag, som ændrer Eurovignet-direktiv 1999/62/EF, er at sikre lige
behandling af operatører på de vejnet, der er omfattet, og at fremme afgiftssystemer, hvor omkost-
ninger i forbindelse med infrastrukturer overføres til transportbrugerne.
Teksten til direktiv, som Rådet er blevet enigt om, opfylder kravene til en moderne transportpolitik,
idet den tilfører de nuværende rammer påviselige og væsentlige forbedringer:
·
Bekæmpelse af trafikbelastning og miljøskader: reglerne for differentiering af vejafgifterne giver
f.eks. medlemsstaterne mulighed for at fordoble vejafgifterne for at tilskynde til anvendelse af
mindre forurenende lastbiler eller fastsætte en nulafgift for vejafgifterne på visse tidspunkter af
døgnet for at imødegå trafikbelastningen;
·
Finansiering af alternative infrastrukturer: bestemmelserne vedrørende ekstraafgifter ("mark up")
åbner mulighed for en forhøjelse af vejafgifterne på 15% (og 25% for grænseoverskridende pro-
jekter såsom Brenner-tunnellen) i forbindelse med infrastrukturer beliggende i bjergområder.
Indtægterne fra denne forhøjelse skal investeres i prioriterede projekter af europæisk interesse,
som indgår i de europæiske transportnet;
·
Gennemsigtige og objektive vejafgifter, som Kommissionen kan kontrollere: der indsættes en ny
angivelse af, hvilke former for omkostninger, der kan dækkes, samtidig med en ny definition af
"anlægsomkostninger". Et bilag til direktivet angiver desuden de grundlæggende beregningsprin-
cipper, der skal etablere en fælles reference for alle de nye vejafgiftsordninger. Teksten skal også
præcisere størrelsen af de nedslag, der kan gives hyppige brugere. Der indføres endelig en ny
kontrolordning for at sikre at de grundlæggende beregningsprincipper anvendes, og Kommissio-
nen får beføjelse til at tydeliggøre disse principper efter udvalgsproceduren;
·
Forenelighed med offentlig-private partnerskaber: teksten gør det muligt, at vejafgifterne også
omfatter en fortjenstmargen. Ordningen for kontrol med anvendelsen af de grundlæggende be-
regningsprincipper tager desuden specifikt hensyn til det særlige tilfælde med koncessionskon-
trakter.
7933/05 (Presse 84)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.IV.2005
Internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser
Rådet havde en orienterende debat på baggrund af formandskabets spørgeskema vedrørende forsla-
get til forordning om internationale jernbanepassagerers rettigheder og forpligtelser (tredje jernba-
nepakke). Rådet gav De Faste Repræsentanters Komité mandat til at fortsætte drøftelserne af dette
forslag på baggrund af de retningslinjer, der blev udstukket ved afslutningen af debatten.
Den ordning, som Kommissionen ønsker at indføre, bygger dels på COTIF (konvention om interna-
tionale jernbanebefordringer) og dens såkaldte CIV-tillæg (fælles regler for kontrakten om interna-
tional befordring af passagerer og international transport af bagage med jernbane), dels på de fæl-
lesskabsregler, der er vedtaget for flypassagerer, samtidig med, at der foreslås nye foranstaltninger.
Formålet med forslaget til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om internationale jernbane-
passagerers rettigheder og forpligtelser er at fastlægge disse passagerers rettigheder og forpligtelser
for gøre den internationale jernbanepassagerbefordring mere effektiv og attraktiv. Forslaget fastsæt-
ter navnlig bestemmelser om:
– indførelse af et integreret internationalt informations- og reservationssystem
– et større erstatningsansvar for jernbanevirksomheden i tilfælde af passagerers død eller tilskade-
komst, end det var tilfældet i COTIF/CIV-systemet
– en mere fordelagtig skadeserstatningsordning i tilfælde af forsinkelse, ikke-opnået tilslutnings-
forbindelse eller aflysning af forbindelse, end det var tilfældet i COTIF/CIV-systemet
– assistance til bevægelseshæmmede personer.
7933/05 (Presse 84)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.IV.2005
Forbedring af jernbanefragtens ydelser
Rådet noterede sig en situationsrapport fra formandskabet om forslaget til forordning om erstatning
ved manglende overholdelse af kontraktlige kvalitetskrav i forbindelse med jernbanefragt (tredje
jernbanepakke).
Jernbaneselskaberne og jernbanefragtkunderne har ifølge denne forordning pligt til at fastsætte kva-
litetskrav for jernbanefragt og for erstatninger, såfremt fragtkontraktens kvalitetskrav ikke opfyldes.
Forslaget omfatter alle nationale og internationale jernbanefragttjenester i Fællesskabet.
Den foreslåede lovgivningsramme giver således et fælles grundlag, som tager sit udgangspunkt i de
grundlæggende principper i COTIF (konventionen om internationale jernbanebefordringer) samt
CIM-bilaget hertil (Uniform Rules concerning the Contract of International Carriage of Goods by
Rail, inden for rammerne af Vilnius-protokollen til COTIF af 1999). Den giver markedsaktørerne
kontraktlig frihed, men definerer samtidig fall-back-regler for transportørers og kunders ansvar samt
som erstatningsniveauer.
7933/05 (Presse 84)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0010.png
21.IV.2005
INTERMODALE SPØRGSMÅL
Marco Polo II
Rådet
1
har i afventen af Europa-Parlamentets førstebehandling enstemmigt vedtaget en delvis gene-
rel indstilling til forslaget til forordning om det andet "Marco Polo"-program (2007-2013) for EF-
tilskud til forbedring af godstransportsystemets miljøpræstationer. Der er tale om en delvis generel
indstilling, da Rådet først vil vedtage en afgørelse om budgetrammen for programmet, når der er
truffet afgørelse om de finansielle perspektiver for perioden 2007-2013.
Dette nye forslag til Marco Polo-program - der dækker perioden 2007-2013 - er en udvidet udgave
af det nuværende program
2
. Den overordnede budgetramme, som foreslået af Kommissionen, er på
740 mio. EUR for hele perioden, dvs. ca. 106 mio. EUR pr. år. Sammenlignet med det nuværende
program er dets geografiske dækning bredere, og der foreslås to nye projekttyper: motorveje til søs
og trafikforebyggelsesprojekter.
Følgende 5 aktioner kan opnå finansiering inden for rammerne af "Marco Polo II-programmet:
a) Katalysatorprojekter, b) Motorveje til søs, c) Trafikoverflytning, d) Trafikforebyggelse, e) Fælles
læring.
Rådet besluttede at ændre det samlede niveau for minimumstærskler og tærskler for trafikoverflyt-
ning, som angivet i nedenstående oversigt:
1
Rådet har afgivet følgende erklæring til optagelse i mødeprotokollen:
"Rådet er nået frem til en delvis generel indstilling med hensyn til artikel 1-10 og artikel 12-16, som det kan tage
op til fornyet behandling på baggrund af Europa-Parlamentets udtalelse eller nye forhold, herunder eventuelt
virkningerne af den finansieringsramme, der skal fastlægges i lyset af en samlet aftale om de finansielle over-
slag, navnlig for så vidt angår den kvantitative politiske målsætning i artikel 1."
Det første Marco Polo-program dækker perioden 2003-2006 med en budgettildeling på 75 mio EUR (se forord-
ning 1382/2003, offentliggjort i EUT L 196 af 2.8.2003).
2
7933/05 (Presse 84)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0011.png
21.IV.2005
Projekttype
p.m.
forordning 1382/2003
Marco Polo I
Kommissionens forslag
Rådets generelle indstilling
Katalysator-
projekt
Motorveje til søs
€ 1,5 mio.
€ 3 mio.
€ 2 mio.
ikke omfattet
€ 4 mio.
2 mia. T-km
€ 2,5 mio.
1,25 mia. T-km
€ 0,5 mio
250000 T-km
€ 1 mio
500000 T-km
€ 250 000
Trafikover-
flytning
€ 0,5 mio
250 000 T-km
€ 1 mio
500 000 T-km
€ 1 mio
500 000 T-km
Trafikforebyggel-
se
ikke omfattet
Fælles læring
€ 250 000
€ 250 000
7933/05 (Presse 84)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0012.png
21.IV.2005
LUFTFART
a)
Forbindelserne udadtil på luftfartsområdet
Forhandlinger mellem EU og USA om en luftfartsaftale
Næstformand Jacques Barrot underrettede Rådet om de kontakter, han har haft med de amerikanske
myndigheder.
Rådet gav udtryk for tilfredshed med, at Kommissionen hurtigst muligt vil fortsætte forhandlinger-
ne med USA med henblik på en samlet aftale på luftfartsområdet.
Fortsættelsen af forhandlingerne bør tage sit udgangspunkt i udkastet til aftale af juni 2004. Der bør
gøres fremskridt vedrørende de væsentlige spørgsmål, som Kommissionen har taget op, nemlig for-
skriftssamarbejdet med hensyn til sikkerhed, konkurrence og statsstøtte, trafikrettigheder og forbin-
delsen mellem de forskellige etaper af denne aftale. For så vidt angår markedsadgang, noterede Rå-
det, at den amerikanske regering er i færd med at undersøge det centrale spørgsmål vedrørende ejer-
forhold og kontrol af luftfartsselskaber.
b)
Meddelelse fra Kommissionen om udvikling af dagsordenen for Fællesskabets eks-
terne luftfartspolitik
Rådet påhørte forelæggelsen ved Jacques Barrot, næstformand med ansvar for transport, af medde-
lelsen "Udvikling af dagsordenen for Fællesskabets eksterne luftfartspolitik". Denne meddelelse er
et svar på flere medlemsstaters ønske om at etablere en mere varig overordnet ramme for udviklin-
gen af den eksterne luftfartspolitik.
c)
Meddelelse fra Kommissionen om forbindelserne mellem Den Europæiske Union og
Kina
Rådet påhørte forelæggelsen ved Jacques Barrot, næstformand med ansvar for transport, af medde-
lelsen fra Kommissionen om oprettelse af forbindelser mellem Den Europæiske Union og Kina in-
den for civil luftfart.
d)
Meddelelse fra Kommissionen om forbindelserne mellem Den Europæiske Union og
Rusland
Rådet påhørte forelæggelsen ved Jacques Barrot, næstformand med ansvar for transport, af medde-
lelsen fra Kommissionen om oprettelse af forbindelser mellem Den Europæiske Union og Rusland
inden for civil luftfart.
7933/05 (Presse 84)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.IV.2005
Information til passagerer om det transporterende luftfartsselskabs identitet
I afventen af Europa-Parlamentets førstebehandling vedtog Rådet enstemmigt en generel indstilling
til forslaget til forordning om information til passagerer om, hvilket luftfartsselskab der udfører en
given flyvning, og om udveksling af sikkerhedsinformation mellem medlemsstaterne.
På baggrund af det tragiske flystyrt ved Sharm el Sheikh den 3. januar 2004 fremlagde Kommissio-
nen den 16. februar 2005 dette forslag til forordning, som navnlig har til formål at sikre bedre in-
formation til passagerer om luftfartsselskaber, der af sikkerhedsgrunde nægtes at operere i én eller
flere medlemsstater, og om identiteten af de luftfartsselskaber, der udfører de flyvninger, som disse
passagerer benytter.
Med teksten til forordning som ændret af Rådet vil passagerer få bedre information, end de får nu,
især takket være:
·
Kommissionens offentliggørelse af en "sortliste" over alle de luftfartsselskaber, som medlems-
staterne af sikkerhedsgrunde har nægtet tilladelse til at udføre passagerflyvning til dens lufthavne
eller til at benytte dens luftrum. Denne liste skal være en nøjagtig gengivelse af alle de forskelli-
ge nationale lister med angivelse af, i hvilken medlemsstat de respektive forbud gælder.
·
det kontraherende luftfartsselskabs forpligtelse til at sikre, at passageren ved reservationen får
oplysning om det transporterende luftfartsselskabs identitet. Hvis det transporterende luftfartssel-
skabs præcise identitet ikke kendes på reservationstidspunktet, skal det kontraherende luftfarts-
selskab informere passageren om, hvilke luftfartsselskaber der ved dets bemyndigelse kan for-
ventes at udføre den eller de pågældende flyvninger. I sidstnævnte tilfælde oplyser det kontrahe-
rende luftfartsselskab ligeledes det transporterende luftfartsselskabs identitet, så snart denne er
blevet fastslået. Det transporterende luftfartsselskab skal desuden sørge for, at passageren får op-
lysning om enhver ændring i forbindelse med det transporterende luftfartsselskab, og under alle
omstændigheder at passageren informeres senest i forbindelse med check-in. Disse regler finder
anvendelse på flyvninger, når disse:
a)
b)
afgår fra en lufthavn på en medlemsstats område, hvor traktaten finder anvendelse
afgår fra en lufthavn beliggende i et tredjeland, til en lufthavn på en medlemsstats område,
hvor traktaten finder anvendelse, hvis det kontraherende luftfartsselskab er et EF-selskab,
eller
afgår fra en lufthavn beliggende i et tredjeland, hvis flyvningen er en del af en transport-
kontrakt, der er indgået i Fællesskabet, og flyvningen er påbegyndt i Fællesskabet.
c)
7933/05 (Presse 84)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.IV.2005
Bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly
Rådet hørte næstformanden i Kommissionen med ansvar for transport, Jacques Barrot, som forelag-
de forslaget til forordning om bevægelseshæmmede personers rettigheder, når de rejser med fly.
Dette forslag tager sigte på at fastlægge en stabil og præcis fællesskabslovgivning for at påtage sig
ansvaret for bevægelseshæmmede personer og finansiere de ekstra omkostninger. Forslaget til for-
ordning forbyder først og fremmest flyselskaber at afvise at godtage reservationer fra personer eller
at lade dem gå om bord på grund af handicap eller alder. Det giver dernæst bevægelseshæmmede
personer ret til vederlagsfri bistand i lufthavne og om bord på fly.
Ifølge dette forslag er det lufthavnenes forvaltningsorganer, der skal være ansvarlige for bistanden i
lufthavnene og tilrettelægge den mod en ydelse fra flyselskaberne. Ansvaret for bistand om bord på
flyet skal derimod fortsat ligge hos flyselskaberne.
Forslaget til forordning fastsætter også, at bevægelseshæmmede personers rettigheder bedre kan
beskyttes, hvis de pågældende personer i god tid underretter selskaberne og lufthavnenes forvalt-
ningsorganer om deres særlige behov. Endelig indeholder det en anmodning til medlemsstaterne om
at fastsætte sanktioner og oprette instanser til behandling af klager.
7933/05 (Presse 84)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0015.png
21.IV.2005
EVENTUELT
Sikkerhed i forbindelse med jernbanetransport
Rådet noterede sig den belgiske delegations anmodning vedrørende sikkerhed i forbindelse med
jernbanetransport og næstformand Jacques Barrots indlæg om dette spørgsmål.
Sikkerhed for passagerer i natbusser
Rådet noterede sig den danske delegations anmodning vedrørende sikkerhed for passagerer i nat-
busser samt Kommissionens og den tyske delegations indlæg om dette spørgsmål.
7933/05 (Presse 84)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21.IV.2005
Søtransport
Næstformand Barrot henledte Rådets opmærksomhed på det gensidige udbytte, der efter Kommis-
sionens opfattelse kan blive resultatet, hvis Fællesskabet tiltræder Den Internationale Søfartsorgani-
sation (IMO) og i forlængelse af denne afgørelse deltager i gennemførelsen af den fremtidige kon-
vention om normerne for arbejde til søs inden for rammerne af Den Internationale Arbejdsorganisa-
tion (ILO).
Rådet noterede sig denne anmodning og pålagde De Faste Repræsentanters Komité at drøfte sagen.
7933/05 (Presse 84)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0017.png
21.IV.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
TRANSPORT
Galileo - Marokko
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med Ma-
rokko om en samarbejdsaftale mellem Det Europæiske Fællesskab og dette land om udvikling af et
civilt globalt satellitnavigationssystem.
Galileo - etablerings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen
Efter den enighed, der allerede var opnået i december 2004, formaliserede Rådet en delvis generel
indstilling til forslaget til forordning om gennemførelse af etablerings- og ibrugtagningsfasen samt
driftsfasen af det europæiske program for satellitbaseret radionavigation, idet det venter med at tage
endelig stilling, til drøftelserne om de kommende finansielle overslag 2007-2013 er afsluttet.
Forslaget til forordning har til formål at sikre videreførelsen af programmerne for det europæiske
globale satellitnavigationssystem (GNSS) ved at fastlægge de nærmere bestemmelser for finansie-
ring af Galileo-programmets etablerings- og ibrugtagningsfase samt driftsfasen, herunder et bidrag
fra Fællesskabet.
INTERNATIONAL RET
Konvention om normerne for arbejde til søs
Rådet vedtog en afgørelse om forhandlingerne om bestemmelserne i udkastet til konvention om
normerne for arbejde til søs inden for rammerne af Den Internationale Arbejdsorganisation (ILO).
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Samarbejde på særlige områder
Rådet godkendte en række udkast til afgørelser truffet af Det Blandede Udvalg vedrørende Det Eu-
ropæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) om ændring af EØS-aftalen om samarbejde på
særlige områder ud over de fire friheder, nemlig:
7933/05 (Presse 84)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453332_0018.png
21.IV.2005
·
en afgørelse om udvidelse i 2005 af samarbejdet om gennemførelse og udvikling af det indre
marked
(6907/05)
·
en afgørelse om udvidelse i 2006 af samarbejdet i den audiovisuelle sektor ved at forlænge va-
righeden af programmerne Media-uddannelse og Media Plus - Udvikling, distribution og mar-
kedsføring
(7205/05)
·
en afgørelse om udvidelse af samarbejdet inden for forskning og teknologisk udvikling, således
at det omfatter den forberedende aktion i forbindelse med fremme af Europas sikkerhedsforsk-
ning i 2005
(6799/05)
·
en afgørelse om udvidelse af samarbejdet på miljøområdet, navnlig som led i Fællesskabets sjet-
te miljøhandlingsprogram
(7337/05)
og
·
en afgørelse om udvidelse af samarbejdet om initiativ, iværksætterånd og små og mellemstore
virksomheder
(7530/05).
Det Blandede EØS-udvalg skal indarbejde al relevant EF-lovgivning i EØS-aftalen af hensyn til
retssikkerheden og ensartetheden i det indre marked.
7933/05 (Presse 84)
18
DA