Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2654 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
158130_0001.png
F i o l s t r æ d e 1 7
T e l e f o n : 7 7 4 1 7 7
P o s t b o k s 2 1 8 8
4 1
T e l e f a x : 7 7
4 1
D K - 1 0 1 7
K ø b e n h a v n K
7 7 4 2
E m a i l : f b r @ f b r . d k
Bilag til Europaudvalget
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 21. april 2005
Pkt. 2.b Forslag til forordning om rettigheder og pligter for passagerer i international togtrafik. Drøf-
telse. KOM (2004) 0143.
Forbrugerrådet er positivt indstillet over for en forordning, der sikrer internationale togpassagerers
fundamentale rettigheder. Lovgivning er den eneste måde at sikre passagererne klare og bindende ret-
tigheder. Frivillige aftaler kan være positive, men de kan aldrig erstatte lovgivning.
Forbrugerrådet mener dog, at disse rettigheder ikke kun bør gælde internationale rejsende, men også
nationale rejsende.
I dag er der i Danmark ingen lovfæstede passagerrettigheder for togrejsende. De
rejsende er efterladt med de forskellige togselskabers rejsebetingelser, og disse varierer fra selskab til
selskab. En rapport fra Nordisk Ministerråd
1
i 2004 konkluderede, at de gældende retslige regimer for
regulering af togrejser ud fra et forbrugersynspunkt er utilfredsstillende. Derfor er det nødvendigt at
inkludere de nationale passagerers rettigheder i forordningen. De nationale passagerer rejser jo med
samme tog som de internationale passagerer (de står bare af før grænsen), men med det nuværende
udkast er de nationale passagerer altså dårligere stillede.
Gode pointer og forslag til ændringer:
1.
Forbrugerrådet er positive over for forslaget.
Forordningen bør dog udvides til også at gælde
nationale togpassagerer. Der er i dag kun få selskaber, der tilbyder internationale rejser. Derfor vil
en inkludering af nationale passagerer have en markant større betydning for forbrugerne.
2.
Faste kompensationsregler.
Det er positivt, at der i forslaget er lavet et udkast til kompensations-
regler. Men p.t. hører kompensationsreglerne kun sammen med selve billetprisen. Der er ingen
ulempegodtgørelse. Forbrugerrådet mener derfor, at der i stedet bør indføres et todelt kompensa-
tionssystem, hvor kompensationen består af en fast sum, baseret på forsinkelsen (tid)
og
en varia-
bel sum, baseret på billettens pris.
3.
Klagesystem.
Det er meget positivt, at der lægges op til et klagesystem, der går på tværs af græn-
serne. Forbrugerrådet mener, at det bør fremgå af billetten, hvor man skal klage, således at forbru-
geren let kan finde informationerne. Hvis en forbruger taber en klagesag og vil føre den videre i
retssystemet, så bør forbrugerorganisationer kunne repræsentere forbrugerne i sager mod togsel-
skaberne.
4.
Adgang til information.
Det er positivt, at der stilles krav til informeringen af forbrugeren før,
under og efter rejsen. Forbrugerrådet mener dog, at det er også vigtigt, at der er informationer om
køreplaner tilgængelige på internettet, stationer og andre offentlige steder. Informationer om for-
bindelser (bus, andre tog, metro og sporvogne) er ligeledes nødvendige.
Claus Jørgensen, miljøpolitisk medarbejder ([email protected])
13. april 2005
1
Togpassasjerers rettigheter i Norden, TemaNord 2004:544