Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2654 - transport, tele og energi Bilag 4
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
29. april 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Transport- og
Energiministeriets redegørelse for rådsmøde (transport, telekommunikation
og energi) den 21. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
166536_0002.png
2
Notat
Dato
J.nr.
Sagsbeh.
Org. enhed
:
:
:
:
26. april 2005
121-3
RNo
3. Kontor
Re fe ra t a f Rå d s m ød e t (tran s p o rt, te le k o m m u n ik a tion o g
e n e rg i) d e n 21. a p ril 2005.
Dagsordenspunkt 1: Forslag til ændring af direktiv om afgifter på tunge
godskøretøjer for benyttelse af visse infrastrukturer (Eurovignetten). KOM
(2003) 448
Der blev på rådsmødet opnået politisk enighed om forslaget til revision af Eurovig-
nette-direktivet.
Forslaget har til formål at harmonisere betingelserne for opkrævning af vejafgifter
og brugsafgifter med tilknytning til benyttelse af infrastruktur for at sikre fair kon-
kurrence mellem transportoperatørerne.
Kompromiset indebærer, at medlemsstaterne fortsat selv beslutter, hvordan et
eventuelt provenu fra vejbenyttelsesafgifter skal anvendes. Endvidere bliver det
muligt at variere vejbenyttelsesafgifterne i projekter af høj europæisk interesse, som
ligger i direkte konkurrence med andre transportformer, for eksempel i form af
rabatter til storkunder.
Herudover indebærer kompromiset bl.a. en mulighed for forhøjelse af vejbenyttel-
sesafgiften på 15% i bjergrige områder og 25% ved grænseoverskridende projekter.
Dagsordenspunkt 2a: Forslag til forordning om kompensation for manglen-
de opfyldelse af kvalitetsbetingelser i kontrakter om jernbanegodsbefordring.
KOM(2004) 144
Rådet noterede sig formandskabets statusrapport.
Forslaget indebærer en harmonisering af kontraktlige betingelser vedrørende blandt
andet kompensation for tabt gods, for beskadiget gods, for forsinkelser, herunder for
manglende information om forsinkelser og for følgeskader, såvel som en tilpasning
af erstatningsniveauerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Dagsordenspunkt 2b: Forslag til forordning om rettigheder og pligter for
passagerer i international togtrafik. KOM (2004) 143.
Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder og pligter for passagererne på inter-
nationale jernbaneforbindelser.
Rådet havde en drøftelse af forslaget på baggrund af tre spørgsmål fra formandska-
bet. Drøftelsen vedrørte forholdet mellem forordningsforslaget og reglerne fra
konventionen om international jernbanebefordring (COTIF), anvendelsesområdet
og jernbaneselskabernes samarbejde, samt jernbaneselskabernes ansvar.
På baggrund af drøftelsen vil Rådet arbejde videre med forslaget med henblik på at
opnå enighed.
Dagsordenspunkt 3: Forslag til forordning om etablering af det andet ’Marco
Polo* program om EF-tilskud til forbedring af godstransportsystemets mil-
jøpræstationer. KOM (2004) 478.
Rådet blev med enstemmighed enig om en delvis fælles tilgang om forslaget, idet
man afventer Europa-Parlamentets første læsning og forhandlingerne om de finan-
sielle perspektiver for perioden 2007-2013.
Forslaget er en videreførelse af det eksisterende Marco Polo-program (forordning
EF/1382/2003), der løber fra 1. januar 2003-31. december 2006. Programmet har til
formål at aflaste vejnettet samt forbedre transportsystemets miljøpræstationer og
fremme intermodal transport.
Det nye Marco Polo II-program indebærer tilføjelsen af to nye projekttyper: Sømo-
torveje og trafikundgåelsesprojekter.
Dagsordenspunkt 4: Forslag til forordning gom gennemførelse af etable-
rings- og ibrugtagningsfasen samt driftsfasen af det europæiske program for
satellitbaseret radionavigation (Galileo). KOM (2004) 477.
På Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9. - 10. december
2004 enedes man principielt om teksten til forordning, idet man dog understregede,
at den endelige afgørelse om forordningsteksten, især om størrelsen af Fællesska-
bets bidrag til programmet, først kan træffes på grundlag af drøftelserne om de
fremtidige finansielle overslag for 2007-2013.
Dagsordenspunktet blev flyttet op som a-punkt, hvor man bekræftede den delvise
fælles tilgang, Rådet blev enig om på Rådsmødet (transport, telekommunikation og
energi) den 9.-10. december 2004.
Dagsordenspunkt 5: Eksterne forbindelse i luftfartssektoren.
Kommissionen redegjorde på forhandlingerne med USA, der er ved at komme i
gang igen oven på det amerikanske præsidentvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Kommissionen præsenterede endvidere sin meddelelse om strategi for de eksterne
relationer i luftfarten samt udkastene til forhandlingsmandater om at indgå luft-
fartsaftaler med Kina og Rusland.
Rådet noterede sig Kommissionens redegørelse og præsentation.
Dagsordenspunkt 6a: Forslag til forordning gom information af flypassage-
rer om det transporterede luftfartsselskabs identitet og om udveksling af in-
formation om flyvesikkerhed mellem medlemsstater. KOM(2005) 48
Rådet opnåede med enstemmighed fælles tilgang om forslaget til forordning om
information til passagererne om flyselskabers identitet.
Forslaget indebærer, at passagererne sikres ret til oplysning om, hvilket luftfartssel-
skab de skal rejse med, og at medlemsstaterne effektivt udveksler alle sikkerhedsre-
levante oplysninger om luftfartsselskaberne.
Rådet vil nu afvente Europa-Parlamentets første læsning.
Dagsordenspunkt 6b: Forslag til forordning om rettigheder for personer med
nedsat mobilitet i forbindelse med flyrejser.
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af forslaget til forordninger om
rettigheder for personer med nedsat mobilitet i forbindelse med flyrejser.
Kommissionen har foreslået, at det forbydes at diskriminere mod bevægelseshæm-
mede i forbindelse med bestilling og gennemførelse af flyrejser, samt at der sikres
bevægelseshæmmede den nødvendige gratis assistance i forbindelse med flyrejser.
Dagsordenspunkt 7: Eventuelt: Sovebusser
På rådsmødet under eventuelt rejste man fra dansk side spørgsmålet om fælles EU-
regler for sovebusser. Kommissionen og Tyskland støttede den danske anmodning.
Kommissionen vil på den baggrund analysere problemstillingen nærmere.