Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2657 - landbrug og fiskeri Bilag 6
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. maj 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets redegørelse for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 26. april 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor / LMJ
Den 2. maj 2005
FVM 267
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 26. april 2005
I begyndelsen af mødet blev Bulgarien og Rumænien budt velkommen. Efter
underskrivelsen af Tiltrædelsestraktaten den 25. april kan Bulgarien og Rumæ-
nien deltage i EU-møderne med observatørstatus. Bulgarien og Rumænien del-
tog således for første gang i et rådsmøde (landbrug og fiskeri).
1. Ændring af TAC/kvoter 2005
Punktet var taget af dagsordnen.
2. Forenkling og forbedring af den fælles fiskeripolitiks lovgivningsmæssige
rammer
Rådet vedtog rådskonklusioner som a-punkt uden debat.
3. Femte møde i FN’s skovforum
Rådet vedtog rådskonklusioner som a-punkt uden debat.
4. Forekomst af en ikke godkendt GMO på det europæiske marked (Bt10
majs).
Kommissær Kyprianou redegjorde for Kommissionens reaktion i Bt10 sagen. De
vedtagne foranstaltninger skulle sikre, at GMO-majs ikke indeholder majs af
Bt10 oprindelse. Kommissæren havde på møder i USA mødt forståelse for EU’s
reaktion samtidig med, at Kommissionen overfor de amerikanske myndigheder
havde udtrykt bekymring over den forsinkelse, der havde været med hensyn til
de amerikanske myndigheders informationer til EU om Bt10-problemet. Kom-
missionen havde netop fået oplyst, at GMO-firmaet Syngenta den 25. april 2005
havde afsendt de aftalte prøver til Kommissionen. Tilstrækkeligt referencemate-
riale til brug for analysemetoderne ville derfor ankomme til de nationale referen-
celaboratorier i løbet af en uge. Kommissæren oplyste endvidere, at der pt. fore-
går et arbejde i Det fælles Forskningscenter med at etablere en GMO-databank.
Medlemslandene vil løbende blive informeret herom. Endelig erklærede kom-
missæren sig helt enig i forpligtelsen til at have et fælles harmoniseret EU-
system på GMO-området.
Samtlige medlemslande takkede Kommissionen for en hurtig og konsekvent
indsats i forbindelse med Bt10-sagen. Flere delegationer, herunder Danmark,
understregede dog behovet for en langt mere proaktiv indsats, når det gælder om
at kontrollere GMO’erne. Det skal bl.a. ske ved hjælp af databanken over alle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
godkendte og ikke-godkendte GMO’ere og de analysemetoder, der kan
identificere dem. En databank vil gøre overvågningen af importen effektiv og
gøre det muligt at reagere hurtigere på import af ikke-godkendte GMO’ere. Det
er vigtigt, at EU´s forbrugere kan være sikre på at have et reelt og troværdigt
valg mellem GMO-produkter og traditionelle produkter ved hjælp af udvikling
af generelle GMO-sporingsmetoder. Flere delegationer fremhævede endvidere
behovet for internationale aftaler om GMO-sporingsværktøjer. Enkelte med-
lemslande henviste således til, at der kunne være problemer i forhold til f.eks.
import af ris fra Kina. Kommissæren forsikrede, at der ikke importeres GMO-ris
fra Kina til EU, men sagde samtidig, at Bt10-sagen havde aktualiseret problem-
stillingen med, at der også er andre 3. lande, der eksporterer GMO-materiale til
EU, og som EU ikke har så tætte forbindelser til som f.eks. til USA og Canada.
Kommissionen var indstillet på at fokusere på denne problemstilling blandt an-
det i form af tættere kontakter til f.eks. de kinesiske myndigheder. Nogle få de-
legationer udtrykte ønske om finansiel støtte fra EU til medlemslandene vedr.
håndteringen af GMO-kontrollen. Kommissæren bemærkede hertil, at Kommis-
sionen ikke råder over finansielle midler til brug i denne sammenhæng, men at
det i øvrigt er importørerne og de handlende, der bærer de væsentligste omkost-
ninger.
Den danske fødevareminister udtrykte også tilfredshed med Kommissionens
første reaktion på den ulovlige eksport af Bt-10 majs fra USA, men understrege-
de, at det var helt uacceptabelt, at der kunne opstå en sådan situation. Fra dansk
side lagde man stor vægt på, at lignende fejl blev undgået fremover. Det var i
den forbindelse meget vigtigt, at Kommissionen påtog sig sit ansvar og sikrede
dette. Man var fuldstændig enig i, at der skulle iværksættes aktive foranstaltnin-
ger, der styrkede kontrollen med såvel de godkendte GMO’er som de ikke-
godkendte GMO’er, herunder etablering af en databank med analyseværktøjer.
Fra dansk side så man endvidere frem til, at Kommissionen fastholdt vore han-
delspartnere på, at situationen ikke kan gentage sig.
Formandskabet kunne konkludere, at Rådet var tilfreds med de foranstaltninger
som Kommissionen havde sat i værk i den konkrete sag om Bt10-majs, men at
Rådet ønskede, at Kommissionen fortsatte arbejdet med grundige undersøgelser
af, hvordan en lignende situation undgås i fremtiden.
5. Ny landdistriktspolitik 2007 - 2013
Rådet havde i forlængelse af drøftelsen på rådsmødet den 14. marts 2005 en ny
orienterende drøftelse af forslaget med særlig vægt på spørgsmålet om udpeg-
ningen af de ugunstigt stillede områder. Drøftelsen viste, at delegationerne har
meget delte opfattelser af, hvilke kriterier der skal gælde i den kommende perio-
de 2007 – 2013. Kommissær Mariann Fischer Boel understregede, at afgræns-
ningen med hensyn til de ugunstigt stillede områder har ændret sig med tiden, og
at det var afgørende, at der blev taget hensyn til kritikken fra Europa-
Parlamentet og Revisionsretten, når nye kriterier skal fastlægges. Formålet er, at
der skal holdes liv i aktiviteterne i landdistrikterne i de områder, hvor det er sær-
ligt vanskeligt at drive landbrug. Det skal ske især af hensyn til landskabet og
bæredygtigheden. Om udpegningen og definitionen af de ugunstigt stillede om-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
166993_0004.png
4
råder fremhævede kommissæren, at der bør være tale om fælles objektive krite-
rier som f.eks. jordbunds- og klimatiske forhold, der samtidig er kompatible med
WTO-reglerne, dvs. opfylder kravene i grøn boks.
Fra dansk side blev det særligt fremhævet, at landdistriktspolitikken bør sikre, at
der også bliver mulighed for at yde støtte til innovation i store virksomheder
(f.eks. med over 50 ansatte) med henblik på at skabe vækst og beskæftigelse i
landdistrikterne, ligesom Danmark ønsker at opretholde støtten til en række dan-
ske småøer. Man var enig i, at udpegningen af de ugunstigt stillede områder skal
ske på grundlag af objektive kriterier og et alternativt kriterium vil efter dansk
opfattelse kunne være adgang til infrastruktur.
Formandskabet og Kommissionen sagde afslutningsvist, at man på baggrund af
drøftelserne på de seneste rådsmøder vil vende tilbage til Rådet på mødet ultimo
maj med henblik på at finde det endelige politiske kompromis. Der vil derfor i
forbindelse med majrådsmødet blive afholdt bilaterale konsultationer med med-
lemslandene.
6. Risiko- og krisehåndtering i landbruget
Punktet var taget af dagsordnen.
7. Ændring af de almindelige regler for finansiering af intervention
Forslaget blev vedtaget som a-punkt uden debat.
8. Ændringsbudget nr. 2 til EU’s 2005-budget
Punktet var ikke på dagsordnen.
Under dagsordenspunktet eventuelt rejste den danske fødevareminister proble-
merne vedr.
EU’s eksportstøtte til slagtekvæg.
Hans Christian Schmidt sagde,
at Danmark finder EU-støtten til eksport af levende slagtekvæg til Libanon og
Egypten helt uacceptabel. Det kunne ikke være meningen, at dyrene – oven i
købet med stor økonomisk støtte – skulle transporteres over lange afstande før
slagtning. Eksport skulle være af kød, ikke levende dyr. Gentagne gange var der
blevet vist billeder i medierne af de helt utålelige forhold fra disse lange trans-
porter af levende dyr. Hans Christian Schmidt mente ikke, at det kunne passe, at
EU skulle fortsætte med at bruge EU-borgernes penge til at støtte dette område.
På denne baggrund ville han gerne have oplyst følgende fra Kommissionen: 1)
Hvor mange EU-midler er der udbetalt i eksportstøtte til levende slagtekvæg, og
hvor mange dyr drejer det sig om ? 2) Har der været givet afslag på udbetaling af
eksportstøtte, og hvilke sanktioner har der været ? 3) Hvilke overvejelser har
Kommissionen om den fremtidige brug af eksportstøtte til levende slagtekvæg.
Fødevareministeren understregede, at det jo ikke var første gang, at denne støtte
kaster et negativt lys over EU. Igennem en årrække har Kommissionen forsøgt
sig med stramninger af reglerne, og det har tilsyneladende ikke hjulpet. Fødeva-
reministeren mente derfor, at det var på tide, at EU én gang for alle satte en
stopper for støtten til de lange transporter af levende slagtekvæg og fremhævede,
at man var nødt til at sætte sig ud over, om det økonomisk kunne betale sig eller
ej. Det var nødvendigt, at EU gik forrest og fødevareministeren opfordrede af-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
166993_0005.png
5
slutningsvist Kommissionen til at fremsætte forslag om en afskaffelse af ek-
sportstøtten til levende slagtekvæg.
Tyskland, Storbritannien, Nederlandene, Østrig, Sverige og Luxembourg gav
udtrykkelig støtte til de danske synspunkter og takkede Danmark for initiativet.
Disse delegationer bemærkede blandt andet, at eksportstøtten til levende slagte-
kvæg kastede et dårligt lys på europæisk landbrugspolitik og skadede EU´s ima-
ge blandt befolkningerne. Nederlandene tilføjede, at også eksport af avlsdyr bur-
de være udelukket for eksportstøtte, da det næppe ville få indflydelse på konkur-
renceforholdene i EU for eksporten af avlsdyr. Østrig mente på den anden side,
at støtten til avlsdyr burde opretholdes.
Irland, Spanien, Ungarn, Polen, Frankrig og Tjekkiet henviste til EU´s gældende
lovgivning om dyrevelfærd i forbindelse med eksport af levende dyr og fremhæ-
vede, at det vigtigste var at sikre, at disse regler blev overholdt. Der var efter
disse medlemslandes opfattelse ingen grund til at foretage ændringer i de gæl-
dende bestemmelser. Fra irsk side blev det særligt fremhævet, at Irlands eksport
af levende dyr udgjorde en vigtig del af erhvervets indtægter. Såfremt EU ophø-
rer med at yde eksportstøtte til levende dyr ville det blot medføre, at eksporten
ville komme fra 3. lande med langt dårligere regler for dyrevelfærd.
Kommissær Mariann Fischer Boel sagde, at Kommissionen lagde stor vægt på at
gældende standarder for dyrevelfærd blev overholdt i forbindelse med eksport af
levende kvæg. EU´s lovgivning på området var allerede blevet styrket i 2003,
men Kommissionen ville arbejde på en yderligere styrkelse af kontrollen af ek-
sportstøtten til levende dyr. Kommissæren oplyste, at Kommissionen i juni 2005
vil fremlægge en rapport, der evaluerer området. Denne rapport vil også inde-
holde relevante data. Kommissæren oplyste videre, at Ægypten næsten har stop-
pet for importen af levende kvæg, og at det reelt derfor kun er Libanon, der im-
porterer levende kvæg til slagtning af kulturelle og religiøse årsager. Kommissæ-
ren udtalte, at såfremt EU beslutter ikke at udbetale eksportstøtte til eksport af
levende kvæg til Libanon, så vil Libanon i stedet importere fra fjernere lande
med en helt anden dyrevelfærdsmæssig standard. Kommissæren henviste til Bra-
silien, der eksempelvis i 2003 eksporterede 10.000 dyr til Libanon. Kommissæ-
ren fremhævede også de igangværende forhandlinger i WTO, hvor EU insisterer
på inddragelse af ikke-handelsmæssige forhold som bl.a. overholdelse af dyre-
velfærdsstandarder. Kommissæren fastslog med henvisning til de igangværende
WTO-forhandlinger, at EU ville komme til at betale for indrømmelser 2 gange,
såfremt EU på nuværende tidspunkt valgte at afskaffe eksportstøtten til levende
kvæg. Mariann Fischer Boel understregede afslutningsvist, at hun ikke var res-
sortansvarlig for dyrevelfærd i Kommissionen, men at EU var ledende i verden
på dyrevelfærdsområdet.
Hans Christian Schmidt fastslog, at Danmark ønskede en fjernelse af eksport-
støtten til levende dyr, og at man fra dansk side nøje vil følge op på den kom-
mende rapport fra Kommissionen.
Den nederlandske minister så gerne, at EU afskaffede eksportstøtten samtidig
med, at man i WTO-forhandlingerne sikrede, at andre lande i fremtiden skulle
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
leve op til EU’s standarder på dyrevelfærdsområdet.