Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2661 - uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
12. maj 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 20. maj 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelse og ungdom) den 23.-24. maj 2005 –
vedlægges Undervisningsministeriets notat om de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0002.png
2
Samlenotat til møde i Rådet (Uddannelse, Ungdom og Kultur) den 24.
maj 2005
Uddannelsesdelen
7.
Rådskonklusioner om nye indikatorer inden for uddannelse og
erhvervsuddannelse
- vedtagelse
8.
Symposium den 10. – 11. marts 2005 i Luxembourg: ”Det europæiske
klasseværelse i forandring – mulighederne ved brug af flersproglig
indlæring”
-
information fra formandskabet
Integrerede retningslinier for vækst og beskæftigelse (2005 – 2008)
- debat
Resolution vedtaget af Rådet samt repræsentanter fra medlemsstaternes
regeringer forsamlet i Rådet om evaluering af aktiviteter udført inden for
rammerne af europæisk samarbejde på ungdomsområdet
9.
Ungdomsdelen
10.
-
vedtagelse
11.
Resolution vedtaget af Rådet samt repræsentanter fra medlemsstaternes
regeringer forsamlet i Rådet om implementering af fælles målsætninger for at
øge unges deltagelse i det repræsentative demokrati
-
vedtagelse
12.
Resolution vedtaget af Rådet samt repræsentanter fra medlemsstaternes
regeringer forsamlet i Rådet om implementering af fælles målsætninger for
ungdomsinformation
-
vedtagelse
13. Integrerede retningslinier for vækst og beskæftigelse (2005 – 2008)
- debat
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
14. Diverse
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
7.
Rådskonklusioner om nye indikatorer inden for uddannelse og
erhvervsuddannelse
- vedtagelse
A.
Baggrund og indhold
Formandskabet ønsker, at der bliver vedtaget en resolution om nye
indikatorer på uddannelsesområdet. I udkastet understreges det, at
-
eksisterende data og indikatorer skal bruges, hvor det er muligt,
-
udviklingen af nye indikatorer ikke må medføre unødige finansielle eller
administrative omkostninger for implicerede organisationer eller
institutioner,
-
samarbejdet med andre organisationer på området (OECD, UNESCO,
IEA) bør styrkes.
Kommissionen opfordres til at foretage følgende:
På indikatorområder, hvor der allerede finder dataindsamling sted, eller
EU undersøgelser er planlagt, skal Kommissionen udvikle og fremsende
strategier for det videre arbejde til Rådet. Det gælder følgende
indikatorområder: Investeringernes effektivitet, IKT, mobilitet,
voksenuddannelse, lærere og undervisere, erhvervsfaglig uddannelse,
social inklusion og aktivt medborgerskab.
På indikatorområder, hvor der ikke findes sammenlignelige data, skal
Kommissionen præsentere Rådet for forslag til undersøgelser
vedrørende udvikling af nye indikatorer. Det gælder
indikatorområderne: At lære at lære samt sprogkundskaber.
På indikatorområder, hvor internationale organisationer (OECD,
UNESCO, IEA) planlægger nye undersøgelser, skal Kommissionen
samarbejde med disse med henblik på at opfylde EU's
informationsbehov. På indikatorområdet drejer det sig om følgende:
IKT, voksenundervisning og videreuddannelse af lærere.
I forbindelse med udviklingen af strategier og undersøgelser skal
Kommissionen:
-
analysere deres politiske relevans,
-
præsentere en detaljeret teknisk specifikation af de foreslåede nye
undersøgelser,
-
udarbejde en tidsplan for gennemførelsen af arbejdet,
-
udarbejde et overslag over de forventede udgifter m.v. for såvel
udviklingsarbejdet som dataindsamlingen i medlemsstaterne, som
for Kommissionen.
Endvidere skal Kommissionen udarbejde passende
managementstrukturer, således at medlemsstaterne kan deltage i de
metodiske overvejelser og udviklingsarbejdet samt tage beslutninger,
som sikrer udvikling af relevante data af høj kvalitet og sørger for
overholdelse af tidsplanen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0005.png
5
Endelig skal Kommissionen senest ved udgangen af 2006 rapportere tilbage
til Rådet om dels de initiativer, der er taget på en række områder og dels
vurdere de fremskridt, der er foretaget vedrørende etableringen af en
sammenhængende ramme for indikatorer og benchmarks for opfølgningen
på Lissabon målsætningerne på uddannelsesområdet, herunder overvejelser
om de eksisterende indikatorers egnethed til at følge udviklingen.
B
Nærhedsprincippet
Efter regeringens opfattelse er konklusionerne i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, da der ikke ændres på forholdet mellem national kompetence
og fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne vil ikke have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
D. Høring
På møde i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse den 10. maj 2005 ville
Danmarks Lærerforening (DLF) gerne vide, hvad der gemte sig bag ordene
”passende managementstrukturer” (notatets s. 3) og ville endvidere høre, om
Danmark deltager i ”Pisa-undersøgelsen” om lærerne.
Handelsskolernes Lærerforening (HL) spurgte, om der nu blev opstillet nye
indikatorer for de almene uddannelser og for erhvervsuddannelserne.
FTF udtrykte behov for sammenlignelige data på alle niveauer i
uddannelsessystemet. Problemet var, at man var tilbøjelig til at se på data for de
videregående uddannelser men glemmer ofte de grundlæggende og mellemlange
videregående uddannelser. Endvidere var sammenlignelige data på hele efter- og
videreuddannelsesområdet vigtige.
GL nævnte, at OECD ikke lå inde med specifikke IKT data, hvorfor et samarbejde
på dette område ikke synes muligt.
DA finder formandskabets forslag til resolution fornuftigt. Det er nødvendigt at
anvende eksisterende data og indikatorer, hvor det er muligt, og samarbejde med
andre internationale organisationer om et stabilt datamateriale vil forbedre
målingsmuligheder. På de områder, hvor der ikke findes relevante data, bør
finansielle og administrative omkostninger afvejes i forhold til værdien af de
oplysninger, der ønskes; for mange indikatorer gør det vanskeligt at følge
udviklingen. DA finder, at international benchmarking - herunder i EU - kan
medvirke til at styrke debatten om forbedring af kvaliteten i det danske
uddannelsessystem.
LO er enige i vigtigheden af at arbejde videre på feltet og at den foreslåede
resolution har en rimelig balance mellem ønskerne om flere og bedre indikatorer,
samtidig med at indsatsen skal være ressourcemæssig forsvarlig. Samtidig er det som
beskrevet i resolutionen en vigtig dimension, at udviklingen baseres på
gennemtænkte modeller, der beskæftiger sig såvel med relevans, teknisk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0006.png
6
gennemførlighed og udgiften, og at medlemsstater - inklusive interessenterne - får
mulighed for at forholde sig til denne dimension.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
F.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Det forventes, at Danmark kan tilslutte sig forslaget.
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
Det forventes, at de øvrige medlemslande vil kunne støtte forslaget
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
8.
Symposium den 10. – 11. marts 2005 i Luxembourg: ”Det
europæiske klasseværelse i forandring – mulighederne ved brug af
flersproglig indlæring”
-
information fra formandskabet
A. Baggrund og indhold
Formandskabet afholdt den 11. – 12. marts 2005 en konference i Luxembourg om
brug af fremmedsprog som et indlæringsredskab. Formålet med denne tilgang er
efter formandskabets opfattelse, at man opnår to fordele. Der kan dels ske en
styrkelse fremmedsprogsindlæring og dels kan denne understøtte en faglig
dimension inden for det underviste fag.
B
Nærhedsprincippet
Information om en formandskabskonference er efter regeringens opfattelse i
overensstemmelse med dette princip.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Informationen vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
D. Høring
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse havde ingen bemærkninger til dette
punkt.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
F.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Det forventes, at Danmark vil tage informationen til efterretning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0007.png
7
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
Det forventes, at de øvrige medlemslande vil tage orienteringen til efterretning
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
9.
Integrerede retningslinier for vækst og beskæftigelse (2005 – 2008)
- debat
A.
Baggrund og indhold
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles
den 22.-23. marts 2005 fastslår i relation til midtvejsrevisionen af Lissabon-
strategien, at Rådet på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal
vedtage ”et sæt integrerede retningslinier bestående af to elementer: de
overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne
for beskæftigelsen. Da BEPG er det generelle instrument for samordning af
de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og
mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for så vidt der er
et sammenspil mellem disse og de økonomiske politikker; BEPG skal sikre
den generelle økonomiske sammenhæng mellem strategiens tre
dimensioner.”
Som led i at sikre at de tiltag, som EU og medlemslandene vedtager, bedre
bidrager til at fremme vækst og beskæftigelsen i Europa, besluttede stats- og
regeringscheferne på forårstopmødet den 22.-23. marts 2005 at forbedre
styringen af Lissabon-strategien. Hensigten var at gøre det lettere at prioritere
samtidigt med, at den overordnede balance og synergi mellem strategiens 3
dimensioner blev respekteret, og processen blev rationaliseret. På baggrund
af konklusionerne fra forårstopmødet har Kommissionen således i
nærværende meddelelse (KOM(2005)141) af 12. april 2005 fremlagt forslag
til integrerede retningslinier for fremme af vækst og beskæftigelse i EU. På
grundlag af disse retningslinier skal medlemslandene fastlægge nationale
reformprogrammer, og Kommissionen skal fremlægge et program for
Fællesskabets foranstaltninger, som skal fremme væksten og beskæftigelsen.
De integrerede retningslinier inkorporerer dels de overordnede økonomisk-
politiske retningslinier, dels retningslinierne for beskæftigelsen i et samlet
dokument for derved at præsentere en mere klar vision for, hvordan de
udfordringer, som EU står overfor, kan håndteres.
De integrerede retningslinier udgør således grundlaget for den nye tre-årige
Lissabon-cyklus, som derved dækker perioden 2005-08.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0008.png
8
De integrerede retningslinier forventes behandlet af alle relevante dele af Rådet,
samt drøftet på møder i:
Rådet (konkurrenceevneministre) den 10. maj 2005 og 6. juni 2005,
Rådet (uddannelse og ungdom) den 24. maj 2005,
Rådet (beskæftigelses- og socialministre) den 2.-3. juni 2005,
og (økonomi- og finansministre) den 7. juni 2005, forud for godkendelse af Det
Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005, som forberedes af Rådet (generelle
anliggender) den 23. maj 2005 og den 13. juni 2005.
Efterfølgende vedtages de overordnede økonomisk-politiske retningslinier af Rådet
(økonomi- og finansministre), mens beskæftigelsesretningslinierne vedtages af
Rådet (beskæftigelses- og socialministre).
Hjemmelsgrundlag
De integrerede retningslinier vil blive vedtaget i henhold til de foreskrevne
procedurer i Traktatens artikel 99 og 128.
Indhold
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse
vedrørende de integrerede retningslinier for vækst og job 2005-2008,
herunder en henstilling om de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier (BEPG), jf. traktatens artikel 99, og et forslag til en
rådsbeslutning om retningslinierne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker, jf. traktatens artikel 128. Kommissionens oplæg til
integrerede retningslinier består af dels de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier i form af makroøkonomiske og mikroøkonomiske
retningslinier og dels beskæftigelsesretningslinierne, jf. oversigt.
Oversigt: De integrerede retningslinier for vækst og job (2005-2008)
Makroøkonomiske retningslinier
1
2
3
4
5
6
At sikre økonomisk stabilitet
At sikre økonomisk holdbarhed
At fremme efficient allokering af ressourcer
At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik og
strukturpolitik
At sikre at lønudvikling bidrager til makroøkonomisk stabilitet og vækst
At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Mikroøkonomiske retningslinier
7 At udvide og uddybe det indre marked
8 At sikre åbne og kompetitive markeder
9 At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
10 At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø, fremmende for små
og mellemstore virksomheder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0009.png
9
11 At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre aftalte
prioriterede grænseoverskridende projekter
12
At øge og forbedre investeringer i F&U
13 At fremme innovation og anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (ICT)
14 At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke synergierne
mellem miljøbeskyttelse og vækst
15 At bidrage til en stærk industriel base
Beskæftigelsesretningslinier
16 At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af fuld
beskæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og
styrkelse af social og territorial samhørighed
17 At fremme en livslang tilgang til arbejde
18 At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte grupper
19 At forbedre matching af behov på arbejdsmarkedet
20
At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen og
reducere segmentering på arbejdsmarkedet
21 At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og andre
arbejdskraftomkostninger
22 At udvide og forbedre investeringer i humankapital
23 At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reaktion på
nye kompetencekrav
De retningslinier, der er af særlig relevans for uddannelsesområdet, er 3, 12,
13, 17, 18, 20, 22 og 23. Retningslinierne 22 og 23 er tættest knyttet til
arbejdsprogrammet ”Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010”:
Retningslinie 22: At udvide og forbedre investeringer i menneskelige
ressourcer.
Etablering af effektive livslange læringsstrategier, i overensstemmelse
med europæiske forpligtigelser, herunder passende incitamenter og
omkostningsdelingsmekanismer for virksomheder, offentlige myndigheder og
enkeltindivider, særligt m.h.p. markant reduktion af antal elever, der forlader
skolesystemet tidligt; øget adgang til grundlæggende faglig -, sekundær – og højere
uddannelse, herunder lærlingepladser og iværksættertræning og styrket deltagelse i
videre/fortsat uddannelse og arbejdspladstræning gennem hele livet, særligt for lavt
uddannede og ældre arbejdstagere.
Retningslinie 23: At tilpasse uddannelses- og
efteruddannelsessystemer som reaktion på nye kompetencekrav.
Bedre
identifikation af faglige behov og nøglekompetencer og foregribelse af
fremtidige kvalifikationsbehov; udbrede udbuddet af uddannelses- og
træningsværktøjer; udvikle rammer for gennemsigtighed af kvalifikationer,
deres anerkendelse og validering af ikke-formel og uformel læring; sikre
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0010.png
10
tiltrækningskraft, åbenhed og høje kvalitetsstandarder for uddannelses- og
træningssystemer.
Formandskabet ønsker, at Rådet tager en debat om retningsliniernes betydning for
det uddannelsespolitiske samarbejde. Som udgangspunkt for debatten har
formandskabet formuleret følgende spørgsmål:
1.
Hvorledes ser undervisningsministrene uddannelsesområdets rolle i de
integrerede retningslinier i relation til såvel den økonomiske dimension som
den sociale dimension?
2.
Hvordan sikres undervisningsministrenes aktive deltagelse i den reviderede
Lissabon-strategi, samt hvorledes videreføres arbejdsprogrammet
”Uddannelses og erhvervsuddannelse 2010”, hvilket det Europæiske Råd i
marts 2005 opfordrede til?
-
på nationalt niveau gennem de 2-årlige rapporter?
-
på europæisk niveau gennem en fælles Råds-/Kommissionens rapport og
gennem den aktive involvering af Rådet (Uddannelse) i forberedelsen af
de årlige strømlinede bidrag til det Europæiske Råd
B
Nærhedsprincippet
Medlemslandene har selv ansvaret for deres økonomiske politikker, herunder
makroøkonomisk og mikroøkonomisk politik samt beskæftigelsespolitik, men skal
ifølge traktaten betragte deres økonomiske politikker som spørgsmål af fælles
interesse og samordne dem i Rådet i kraft af de overordnede økonomisk politiske
retningslinier, jf. traktatens artikel 99, og retningslinierne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker, jf. traktatens artikel 128. Da retningslinierne er eksplicit
hjemlet i traktaten, finder regeringen, at meddelelsen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier ventes ikke i sig selv at få
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Gennemførelse af
retningslinierne forventes snarere at have en positiv samfundsøkonomiske effekt.
D. Høring
Rammenotatet har været i høring i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien.
Nedenfor følger resumé af modtagne høringssvar.
DA og DI bakker op om DER’s beslutning af den 22.-23. marts 2005 om
relancering af Lissabon-strategien med fokus på vækst og beskæftigelse og
finder det positivt, at der med de integrerede retningslinier lægges op til
koordinering af makro- og mikroøkonomien samt beskæftigelsespolitikken,
samt at der lægges op til udarbejdelse af kun ét nationalt reformprogram.
DA opfordrer regeringen til at holde et højt ambitionsniveau for sit
reformprogram. Den forventede stagnation i antallet af mennesker i den
arbejdsdygtige alder inden for de næste 5-10 år anses for at være den store
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0011.png
11
udfordring for EU. Der er behov for at øge og kvalificere den europæiske
arbejdsstyrke. DA bemærker, at den lange række af specifikke mål og
indikatorer for beskæftigelsesudviklingen fra tidligere ikke længere er
inkluderet og finder det uheldigt, at mange af de indikatorer, der gør det
muligt at følge udviklingen i medlemslandene, ikke længere skal have en
fremtrædende rolle.
DI anser retningslinierne for at være et godt udgangspunkt for den videre
fælles europæiske reformproces, hvis hensigter afhænger af opfølgningen i de
kommende nationale reformprogrammer. Stabil makroøkonomi, som er
nødvendig for understøtte erhvervslivet, sikres kun ved strukturreformer. DI
nævner, at retningslinie 2 bidrager til at understrege nødvendigheden af at
forøge arbejdsstyrken for at mindske presset på de offentlige finanser, som
vil kunne skabe væksten. Modsat opfordringen i retningslinie 15, vurderer
DI, at det teknologiske potentiale udnyttes bedst ved at sikre ensartede
rammevilkår for alle virksomheder – og ikke ved særlige initiativer rettet mod
smalle målgrupper gennem skabelsen af såkaldte klynger.
LO finder på grundlag af en foreløbig vurdering, at de integrerede
retningslinier er af meget generel karakter, og at det er den nationale
implementering, som vil afspejle om væksten og beskæftigelsen reelt
stimuleres. LO konstaterer med tilfredshed, at der lægges op til et samarbejde
i den makroøkonomiske dialog mellem myndigheder og
interesseorganisationer.
HK finder det positivt, at de eksisterende retningslinier for økonomi og
beskæftigelse integreres i et tre-årigt perspektiv. HK mener, at der er gode
signaler i retningslinierne, især under beskæftigelsesdelen. Det er positivt, at
kvalitet i arbejdet indgår i retningslinie 16, men ser dog gerne endnu stærkere
formuleringer, der tilskynder medlemsstaterne til at udnytte synergierne
mellem kvalitet i arbejdet, produktivitet og beskæftigelse gennem såvel
beskæftigelsespolitik som anden økonomisk politik. HK vurderer vedr.
retningslinie 17, at fremme af livslang tilgang til arbejdet også bør ses i
sammenhæng med at udvide og forbedre investeringer i menneskelige
ressourcer, jf. retningslinie 22. Generelt finder HK, at der mangler en
opfordring til at udnytte den offentlige sektors vækst og
beskæftigelsespotentiale.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) vurderer, at Kommissionen
ignorerer eller trodser signalet fra DER om, at Lissabon-strategiens
miljødimension ikke skal svækkes. DN påpeger, at kun en ud af de 23
retningslinier beskæftiger sig med miljøbeskyttelse – og det på en meget
generel og uforpligtende måde, hvilket er et tilbageskridt i forhold til de
overordnede økonomiske retningslinier fra 2003. Således er omtalen af
Kyoto Protokollen og afkobling mellem vækst og miljøbelastning ikke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0012.png
12
længere medtaget. DN opfordrer til at lægge mere vægt på en systematisk
anvendelse af ”forureneren betaler-princippet”, således at miljømæssige
omkostninger integreres i de økonomiske aktiviteter, samt at der sættes større
fokus på miljø-innovation. DN fremsætter en række konkrete
ændringsforslag.
Kommunernes Landsforening (KL) støtter Kommissionens integration af
retningslinierne for vækst og beskæftigelse, idet dette vil give en mere præcis
og fokuseret tilgang til at skabe øget vækst og beskæftigelse i Europa. KL har
reservationer i forhold til den makroøkonomiske tilgang, den regionale
dimension, miljø og energi og den offentlige sektors rolle. Vedr. retningslinie
7 bakker KL op om det indre marked, men mener ikke nødvendigvis, at EU-
landene bør fremskynde gennemførsel af direktiver vedr. det indre marked,
hvis de kolliderer med andre væsentlige interesser. Vedr. retningslinie 8
vurderer KL, at det er vigtigt med effektiv konkurrence, hvilket der i KL's
øjne allerede er på det danske marked indenfor det kommunale
serviceområde. KL udtrykker eksplicit støtte til retningslinie 9. Vedr.
retningslinie 10 er det KL's holdning, at det er væsentligt med
iværksætterkultur samt at skabe et fremmende miljø for små og mellemstore
virksomheder. KL har ingen holdning til revision af konkurslovgivningen,
men går naturligvis ind for en forbedring af retsprocesserne vedr. bl.a.
virksomhedsomstruktureringer. For så vidt angår retningslinie 12 er det KL's
holdning, at offentlige ressourcer anvendes mest hensigtsmæssigt i
forbindelse med forskning, men det offentliges udgifter dertil skal ikke
nødvendigvis forøges.
Amtsrådsforeningen (ARF) udtrykker på foreløbig basis støtte til de brede
rammer på det økonomisk-politiske og beskæftigelsesområdet, samt ønske
om inddragelse i udarbejdelsen af det nationale reformprogram.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) finder, at retningslinierne er
så overordnede, at de bliver almene og derfor vanskelige at være uenige i,
men ser frem til det kommende nationale reform-program. HTS finder det
stærke fokus på at øge udbuddet af arbejdskraft helt rigtigt. I forbindelse med
fremme af innovation og produktivitet understreger HTS, at forskning og
anvendelse af ny teknologi er vigtige instrumenter, men at det ikke nytter at
satse entydigt på enkelte ”vinder-sektorer”. Indsatsen skal funderes bredt,
bl.a. gennem en generel opkvalificering af den arbejdskraft, der er til
rådighed. HTS finder endvidere, at den afregulering og øgede konkurrence
på en række markeder, herunder for tjenesteydelser, der lægges op til i
retningslinie 8, er en forudsætning for at fremme udviklingen af et indre
marked, og HTS kan tilslutte sig ønsket om en generel sænkning af
statsstøtteniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0013.png
13
FTF støtter relanceringen af Lissabon-strategien med opstilling af integrerede
retningslinier for vækst og beskæftigelse, samt finder det afgørende, at den
økonomiske politik anvendes aktivt til at stimulere vækst og jobskabelse. FTF
finder generelt, at retningslinierne tegner en balanceret strategi frem mod
opfyldelsen af Lissabon-målsætningerne. Det afgørende er imidlertid
medlemslandenes konkrete implementering af retningslinierne og opstilling af
ambitiøse målsætninger. I den forbindelse er det væsentligt, at de indikatorer, der er
udviklet i EU’s fælles beskæftigelsesstrategi, videreføres og udvikles.
FTF opfordrer til, at retningslinierne i højere grad betoner en aktiv
involvering af arbejdsmarkedets parter i implementeringen af et samlet
reformprogram samt opfordrer til, at arbejdsmarkedets parter inddrages på
samme måde, som hidtil har været anvendt i forhold til den nationale
handlingsplan for beskæftigelse.
Akademikernes Centralorganisation og Dansk Metal har ingen bemærkninger.
På mødet i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse den 10. maj 2005 udtrykte
DLF og GL og FTF bekymring for, om ”uddannelse” var ved at miste sin
selvstændige platform. Det er fortsat vigtigt at fastholde den selvstændige
uddannelsessøjle. Sådan som organisationerne så det, var uddannelse blevet til et
værktøj med henblik på at realisere EU’s økonomiske politik og
beskæftigelsespolitikken og forbedre konkurrenceevnen.
Hvordan sikrer man sig kvalitet, når der ”handles” uddannelse? Hvad med
individaspektet, som Danmark også står for?
DA skal henvise til tidligere afgivne bemærkninger afgivet til
Kontaktudvalget for
Lissabon-strategien
og samtidig understreges vigtigheden af, at der med
integrerede retningslinier lægges op til
koordinering
af makro- og mikroøkonomi
samt beskæftigelsespolitkken, samt der lægges op til udarbejdelse af kun
e
t
nationalt reformprogram
. Det er efter DA's opfattelse væsentligt, at der fokuseres
på at kvalificere den europæiske arbejdsstyrke, så den er internationalt
konkurrencedygtig, og regeringen holder i et højt ambitionsniveau i sit
reformprogram herom.
LO er som udgangspunkt enig i det positive i at få integreret retningslinierne
og at de foreslåede retningslinier kan fungere som meget overordnet og
generel ramme.
Vedrørende de to retningslinier, der især berører uddannelsesområdet - nr. 22
og 23 - har LO følgende bemærkninger:
22 - At udvide og forbedre investeringer i menneskelige ressourcer: LO er
enig i behovet for øget aktivitet på såvel ungdoms- som voksenområdet som
skitseret i retningslinien - og dermed behovet for øgede investeringer. En
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0014.png
14
lang række nationale aktiviteter er da også i gang på såvel
erhvervsuddannelses- som VEU-feltet - og det er naturligvis en forudsætning
at dette sker med tæt inddragelse af de sociale parter.
23 - At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reaktion på nye
kompetencekrav. LO er enig i indholdsbeskrivelsen i retningslinien, idet der dog
bør være opmærksomhed på, at der er en række målsætninger af social og kulturel
art, der vil indgå i den konkrete udformning af de pågældende politikfelter. Samtidig
er selve anvendelsen af begrebet "reaktion på" i retningslinien uhensigtsmæssig. Af
flere grunde - bl.a. de hurtigt vekslende kompetencekrav og den relativt lange
"produktionstid" i uddannelsessystemet er det nødvendigt med en meget offensiv
tilgang til fremtidige kvalifikationsbehov, der bl.a. bygger på såvel kvalificerede
forudsigelser af mulige fremtidige kvalifikationsbehov dels en risikovillighed i
forhold til at højne kvalifikationsniveauerne i alle dele af arbejdsstyrken uden
nødvendigvis på forhånd at kende det præcise behov.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal høres i forbindelse med vedtagelse af retningslinierne og
forventes at komme med en udtalelse forud for Det Europæiske Råd den 16.-17.
juni 2005.
F.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side hilses Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede
retningslinier for vækst og job 2005-2008 velkommen som grundlag for
vedtagelsen af de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og
retningslinierne for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker (EG) i Rådet.
Fra dansk side bifalder man integrationen af de eksisterende retningslinier,
som bidrager til den af DER vedtagne refokusering på Lissabon-strategien.
Fra dansk side lægges der vægt på, at retningslinierne udformes, så de har den størst
mulige effekt i forhold til gennemførelsen af den økonomiske politik, der bidrager
til at nå Fællesskabets mål, herunder at integrationen af retningslinierne bidrager til
at opfylde traktatens krav om, at beskæftigelsesretningslinierne er i
overensstemmelse (konsistente) med de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier. DK finder det hensigtsmæssigt, at alle relevante rådsformationer
fortsat skal bidrage til formuleringen og gennemførelsen af de integrerede
retningslinier. Fra dansk side lægges endvidere vægt på, at de integrerede
retningslinier afspejler de danske prioriteter op til forårstopmødet og de
konklusioner, som blev vedtaget på forårstopmødet, herunder at BEPG skal sikre
konsistens i den økonomiske politik.
For så vidt angår spørgsmålene fra formandskabet lægges der vægt på, at Rådet
(Uddannelse) fortsat skal have en aktiv rolle i forbindelse med den reviderede
Lissabon-strategi, samt at omdrejningspunktet for uddannelsespolitiske initiativer
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0015.png
15
og processer fortsat skal være arbejdsprogrammet ”Uddannelse og
erhvervsuddannelse 2010”, jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd. Fra dansk
side vil man være åben over for, at der indarbejdes en henvisning til
arbejdsprogrammet i de integrerede retningslinier.
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
De øvrige EU-lande ventes at hilse Kommissionens meddelelse vedrørende de
integrerede retningslinier for vækst og job 2005-2008 velkommen. Øvrige landes
holdninger til forslag til retningslinier kendes endnu ikke
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er fremsendt til Europaudvalget den 3. maj 2005.
10. Resolution vedtaget af Rådet samt repræsentanter fra
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet om evaluering af aktiviteter
udført inden for rammerne af europæisk samarbejde på ungdomsområdet
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Der forventes vedtaget et sæt konklusioner, som byder EU-Kommis-sionens
kommunikation om implementeringen af den åbne koordinationsmetode på
ungdomsområdet velkommen. Det konkluderes, at processen løbende skal tilpasses
ungdomsområdet i lyset af de stadigt skiftende tendenser blandt unge.
Man tilslutter sig, at der forsat gennemføres processer, som kan understøtte
implementeringen af den åbne koordinationsmetode. Desuden tilslutter man sig, at
der sikres overensstemmelse mellem arbejdet med den åbne koordinationsmetode
som opfølgning på EU-Kommissionens hvidbog fra 2001: ”Et nyt afsæt for
europæisk ungdom” og Ungdomspagten, som blev vedtaget på DER i marts 2005.
B
Nærhedsprincippet
Efter regeringens opfattelse er konklusionerne i overensstemmelse med dette
princip, da der ikke ændres på forholdet mellem national kompetence og
fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
D. Høring
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse havde ingen bemærkninger til dette
punkt.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0016.png
16
F.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Det forventes, at Danmark kan tilslutte sig forslaget, som alene understøtter
igangværende processer.
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
Det forventes, at de øvrige medlemsstater kan støtte forslaget
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
11.
Resolution vedtaget af Rådet samt repræsentanter fra
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet om implementering af
fælles målsætninger for at øge unges deltagelse i det repræsentative
demokrati
-
vedtagelse
A.
Baggrund og indhold
Der forventes vedtaget et sæt konklusioner, som skal understøtte
medlemsstaternes implementering af de fælles målsætninger vedrørende
unges deltagelse. Der er ikke tale om nye målsætninger.
Konklusionerne understreger vigtigheden af dialog mellem de unge og
beslutningstagerne i det repræsentative demokratis institutioner. Desuden
understreges vigtigheden af at understøtte unges deltagelse i foreningslivet
med henblik på, at de ved her at deltage i demokratiske processer bliver
aktive samfundsborgere i fremtiden.
Medlemsstaterne inviteres til at skabe opmærksomhed omkring spørgsmålet
om unges demokratiske deltagelse på nationalt, regionalt og lokalt plan.
EU-Kommissionen og medlemsstaterne inviteres til at indsamle eksisterende viden
om forhindringer for unges deltagelse, samt til at opsamle eksempler på god
praksis. Der opfordres også til at styrke den strukturerede dialog mellem unge og de
politiske ledere.
B
Nærhedsprincippet
Efter regeringens opfattelse er konklusionerne i overensstemmelse med dette
princip, da der ikke ændres på forholdet mellem national kompetence og
fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
D.
Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0017.png
17
På møde i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse den 10. maj 2005
forhørte Dansk Ungdoms Fællesråd (DUF) sig, om det var tanken, at unge også
skulle deltage i fx kommunale ungdomsråd.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
F.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Det forventes, at Danmark kan tilslutte sig forslaget, som alene understøtter
igangværende processer.
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
Det forventes, at de øvrige medlemsstater kan støtte forslaget
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
12.
Resolution vedtaget af Rådet samt repræsentanter fra
medlemsstaternes regeringer forsamlet i Rådet om implementering af
fælles målsætninger for ungdomsinformation
-
vedtagelse
A. Baggrund og indhold
Der forventes vedtaget et sæt konklusioner, som skal understøtte
medlemsstaternes implementering af de fælles målsætninger vedrørende
ungdomsinformation. Der er ikke tale om nye målsætninger.
Konklusionerne understreger vigtigheden af ungdomsinformation som en del af
enhver politik overfor unge. Det understreges, at unge er forskellige, afhængig af
deres alder, køn, socioøkonomisk og geografisk placering og derfor har forskellige
informationsbehov.
EU Kommissionen og medlemsstaterne inviteres til at hæve standarden på
ungdomsinformationsområdet i Europa og til at søge større indsigt i unges
forskelligartede informationsbehov. Der opfordres endvidere til opsamling af
eksempler på god praksis.
B
Nærhedsprincippet
Efter regeringens opfattelse er konklusionerne i overensstemmelse med dette
princip, da der ikke ændres på forholdet mellem national kompetence og
fællesskabsniveau.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne vil ikke få lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0018.png
18
D. Høring
På møde i EU-specialudvalget vedrørende uddannelse den 10. maj 2005
spurgte DUF, om der ville være konkrete handlinger på
ungdomsinformationsområdet.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
F.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Det forventes, at Danmark kan tilslutte sig forslaget, som alene understøtter
igangværende processer.
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
Det forventes, at de øvrige medlemsstater kan tilslutte sig forslaget
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg.
13.
Integrerede retningslinier for vækst og beskæftigelse (2005 – 2008)
- debat
A. Baggrund og indhold
Formandskabets konklusioner fra Det Europæiske Råds møde i Bruxelles
den 22.-23. marts 2005 fastslår i relation til midtvejsrevisionen af Lissabon-
strategien, at Rådet på baggrund af Det Europæiske Råds konklusioner skal
vedtage ”et sæt integrerede retningslinier bestående af to elementer: de
overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og retningslinierne
for beskæftigelsen. Da BEPG er det generelle instrument for samordning af
de økonomiske politikker, bør de fortsat omfatte hele viften af makro- og
mikroøkonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne, for så vidt der er
et samspil mellem disse og de økonomiske politikker; BEPG skal sikre den
generelle økonomiske sammenhæng mellem strategiens tre dimensioner.”
Som led i at sikre at de tiltag, som EU og medlemslandene vedtager, bedre
bidrager til at fremme vækst og beskæftigelse i Europa, besluttede stats- og
regeringscheferne på forårstopmødet den 22.-23. marts 2005 at forbedre
styringen af Lissabon-strategien. Hensigten var at gøre det lettere at prioritere
samtidigt med, at den overordnede balance og synergi mellem strategiens 3
dimensioner blev respekteret, og processen blev rationaliseret. På baggrund
af konklusionerne fra forårstopmødet har Kommissionen således i
nærværende meddelelse (KOM(2005)141) af 12. april 2005 fremlagt forslag
til integrerede retningslinier for fremme af vækst og beskæftigelse i EU. På
grundlag af disse retningslinier skal medlemslandene fastlægge nationale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0019.png
19
reformprogrammer, og Kommissionen skal fremlægge et program for
Fællesskabets foranstaltninger, som skal fremme væksten og beskæftigelsen.
De integrerede retningslinier inkorporerer dels de overordnede økonomisk-
politiske retningslinier, dels retningslinierne for beskæftigelsen i et samlet
dokument for derved at præsentere en mere klar vision for, hvordan de
udfordringer, som EU står overfor, kan håndteres.
De integrerede retningslinier udgør således grundlaget for den nye tre-årige
Lissabon-cyklus, som derved dækker perioden 2005-08.
De integrerede retningslinier forventes behandlet af alle relevante dele af Rådet,
samt drøftet på møder i:
Rådet (konkurrenceevneministre) den 10. maj 2005 og 6. juni 2005,
Rådet (uddannelse og ungdom) den 24. maj 2005,
Rådet (beskæftigelses- og socialministre) den 2.-3. juni 2005,
og (økonomi- og finansministre) den 7. juni 2005, forud for godkendelse af Det
Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005, som forberedes af Rådet (generelle
anliggender) den 23. maj 2005 og den 13. juni 2005.
Efterfølgende vedtages de overordnede økonomisk-politiske retningslinier af
Rådet (økonomi- og finansministre), mens beskæftigelsesretningslinierne
vedtages af Rådet (beskæftigelses- og socialministre).
Hjemmelsgrundlag
De integrerede retningslinier vil blive vedtaget i henhold til de foreskrevne
procedurer i Traktatens artikel 99 og 128.
Indhold
Kommissionen har den 12. april 2005 offentliggjort en meddelelse
vedrørende de integrerede retningslinier for vækst og job 2005-2008,
herunder en henstilling om de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier (BEPG), jf. traktatens artikel 99, og et forslag til en
rådsbeslutning om retningslinierne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker, jf. traktatens artikel 128. Kommissionens oplæg til
integrerede retningslinier består af dels de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier i form af makroøkonomiske og mikroøkonomiske
retningslinier og dels beskæftigelsesretningslinierne, jf. oversigt.
Oversigt: De integrerede retningslinier for vækst og job (2005-2008)
Makroøkonomiske retningslinier
1
2
3
4
At sikre økonomisk stabilitet
At sikre økonomisk holdbarhed
At fremme efficient allokering af ressourcer
At fremme større sammenhæng mellem makroøkonomisk politik og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0020.png
20
5
6
strukturpolitik
At sikre at lønudvikling bidrager til makroøkonomisk stabilitet og vækst
At bidrage til en dynamisk og velfungerende ØMU
Mikroøkonomiske retningslinier
7 At udvide og uddybe det indre marked
8 At sikre åbne og kompetitive markeder
9 At skabe et mere attraktivt erhvervsmiljø
10 At fremme iværksætterkulturen og at skabe et miljø, fremmende for små
og mellemstore virksomheder
11 At udvide og forbedre europæisk infrastruktur og færdiggøre aftalte
prioriterede grænseoverskridende projekter
12
At øge og forbedre investeringer i F&U
13 At fremme innovation og anvendelse af informations- og
kommunikationsteknologi (ICT)
14 At fremme en bæredygtig anvendelse af ressourcer og styrke synergierne
mellem miljøbeskyttelse og vækst
15 At bidrage til en stærk industriel base
Beskæftigelsesretningslinier
16 At gennemføre beskæftigelsespolitikker rettet mod opnåelse af fuld
beskæftigelse, forbedring af kvalitet og produktivitet i arbejdet, og
styrkelse af social og territorial samhørighed
17 At fremme en livslang tilgang til arbejde
18 At sikre rummelige arbejdsmarkeder for jobsøgende og udsatte grupper
19 At forbedre matching af behov på arbejdsmarkedet
20
At forbedre fleksibilitet kombineret med sikkerhed i beskæftigelsen og
reducere segmentering på arbejdsmarkedet
21 At sikre en beskæftigelsesfremmende udvikling i løn og andre
arbejdskraftomkostninger
22 At udvide og forbedre investeringer i humankapital
23 At tilpasse uddannelses- og efteruddannelsessystemer som reaktion på
nye kompetencekrav
Formandskabet ønsker, at der gennemføres en debat om ungdomsområdets
placering i den reviderede Lissabon strategi. På det Europæiske Råds møde i marts
2005 blev der vedtaget en Ungdomspagt, som understreger vigtigheden af i højere
grad at inddrage Europas unge, hvis målene i Lissabon-strategien skal nås. Pagten
samler i første omgang allerede igangværende EU initiativer for unge på
beskæftigelses-, uddannelses- og det sociale/familiepolitiske område under en ny
hat.
Det er et centralt element i Ungdomspagten, at unge skal høres i forbindelse med
udformning af de politikker, der berører dem.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0021.png
21
Ungdomspagten er afspejlet i en række af de integrerede guidelines, og
formandskabet har lagt op til en debat om følgende spørgsmål:
1)
Hvordan ser du ungdomspolitikkens indvirkning på den reviderede Lissabon-
strategi på nationalt niveau, og hvordan ser du din rolle i implementeringen af
den Europæiske Ungdomspagt og de integrerede retningslinier på nationalt
niveau?
Europæisk ungdomspolitik er baseret på den åbne koordinationsmetode
dækkende ”unges aktive medborgerskab” og den Europæiske Ungdomspagt
dækkende beskæftigelse, social integration og uddannelse. Hvordan kan disse
to instrumenter koordineres med henblik på at sikre det bedst mulige resultat
for unge?
Hvordan forestiller du dig at tage højde for unges synspunkter i forbindelse
med opsætning af nationale Lissabon arbejdsprogrammer, når det gælder de
aspekter, der er relateret til unge.
2)
3)
B
Nærhedsprincippet
Medlemslandene har selv ansvaret for deres økonomiske politikker, herunder
makroøkonomisk og mikroøkonomisk politik samt beskæftigelsespolitik, men skal
ifølge traktaten betragte deres økonomiske politikker som spørgsmål af fælles
interesse og samordne dem i Rådet i kraft af de overordnede økonomisk politiske
retningslinier, jf. traktatens artikel 99, og retningslinierne for medlemslandenes
beskæftigelsespolitikker, jf. traktatens artikel 128. Da retningslinierne er eksplicit
hjemlet i traktaten finder regeringen, at meddelelsen er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
C. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens forslag til integrerede retningslinier ventes ikke i sig selv at have
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser. Gennemførelse af
retningslinierne forventes snarere at have en positiv samfundsøkonomisk effekt.
D. Høring
Rammenotatet har været i høring i Kontaktudvalget for Lissabon-strategien.
Nedenfor følger resumé af modtagne høringssvar.
DA og DI bakker op om DER’s beslutning af den 22.-23. marts 2005 om
relancering af Lissabon-strategien med fokus på vækst og beskæftigelse og
finder det positivt, at der med de integrerede retningslinier lægges op til
koordinering af makro- og mikroøkonomien samt beskæftigelsespolitikken,
samt at der lægges op til udarbejdelse af kun ét nationalt reformprogram.
DA opfordrer regeringen til at holde et højt ambitionsniveau for sit
reformprogram. Den forventede stagnation i antallet af mennesker i den
arbejdsdygtige alder inden for de næste 5-10 år anses for at være den store
udfordring for EU. Der er behov for at øge og kvalificere den europæiske
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0022.png
22
arbejdsstyrke. DA bemærker, at den lange række af specifikke mål og
indikatorer for beskæftigelsesudviklingen fra tidligere ikke længere er
inkluderet og finder det uheldigt, at mange af de indikatorer, der gør det
muligt at følge udviklingen i medlemslandene, ikke længere skal have en
fremtrædende rolle.
DI anser retningslinierne for at være et godt udgangspunkt for den videre
fælles europæiske reformproces, hvis hensigter afhænger af opfølgningen i de
kommende nationale reformprogrammer. Stabil makroøkonomi, som er
nødvendig for understøtte erhvervslivet, sikres kun ved strukturreformer. DI
nævner, at retningslinie 2 bidrager til at understrege nødvendigheden af at
forøge arbejdsstyrken for at mindske presset på de offentlige finanser, som
vil kunne skabe væksten. Modsat opfordringen i retningslinie 15, vurderer
DI, at det teknologiske potentiale udnyttes bedst ved at sikre ensartede
rammevilkår for alle virksomheder – og ikke ved særlige initiativer rettet mod
smalle målgrupper gennem skabelsen af såkaldte klynger.
LO finder på grundlag af en foreløbig vurdering, at de integrerede
retningslinier er af meget generel karakter, og at det er den nationale
implementering, som vil afspejle om væksten og beskæftigelsen reelt
stimuleres. LO konstaterer med tilfredshed, at der lægges op til et samarbejde
i den makroøkonomiske dialog mellem myndigheder og
interesseorganisationer.
HK finder det positivt, at de eksisterende retningslinier for økonomi og
beskæftigelse integreres i et tre-årigt perspektiv. HK mener, at der er gode
signaler i retningslinierne, især under beskæftigelsesdelen. Det er positivt, at
kvalitet i arbejdet indgår i retningslinie 16, men ser dog gerne endnu stærkere
formuleringer, der tilskynder medlemsstaterne til at udnytte synergierne
mellem kvalitet i arbejdet, produktivitet og beskæftigelse gennem såvel
beskæftigelsespolitik som anden økonomisk politik. HK vurderer vedr.
retningslinie 17, at fremme af livslang tilgang til arbejdet også bør ses i
sammenhæng med at udvide og forbedre investeringer i menneskelige
ressourcer, jf. retningslinie 22. Generelt finder HK, at der mangler en
opfordring til at udnytte den offentlige sektors vækst og
beskæftigelsespotentiale.
Danmarks Naturfredningsforening (DN) vurderer, at Kommissionen
ignorerer eller trodser signalet fra DER om, at Lissabon-strategiens
miljødimension ikke skal svækkes. DN påpeger, at kun en ud af de 23
retningslinier beskæftiger sig med miljøbeskyttelse – og det på en meget
generel og uforpligtende måde, hvilket er et tilbageskridt i.f.t. de overordnede
økonomiske retningslinier fra 2003. Således er omtalen af Kyoto Protokollen
og afkobling mellem vækst og miljøbelastning ikke længere medtaget. DN
opfordrer til at lægge mere vægt på en systematisk anvendelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0023.png
23
”forureneren betaler-princippet”, således at miljømæssige omkostninger
integreres i de økonomiske aktiviteter, samt at der sættes større fokus på
miljø-innovation. DN fremsætter en række konkrete ændringsforslag.
Kommunernes Landsforening (KL) støtter Kommissionens integration af
retningslinierne for vækst og beskæftigelse, idet dette vil give en mere præcis
og fokuseret tilgang til at skabe øget vækst og beskæftigelse i Europa. KL har
reservationer i forhold til den makroøkonomiske tilgang, den regionale
dimension, miljø og energi, og den offentlige sektors rolle. Vedr. retningslinie
7 bakker KL op om det indre marked, men mener ikke nødvendigvis, at EU-
landene bør fremskynde gennemførsel af direktiver vedr. det indre marked,
hvis de kolliderer med andre væsentlige interesser. Vedr. retningslinie 8
vurderer KL, at det er vigtigt med effektiv konkurrence, hvilket der i KL's
øjne allerede er på det danske marked indenfor det kommunale
serviceområde. KL udtrykker eksplicit støtte til retningslinie 9. Vedr.
retningslinie 10 er det KL's holdning, at det er væsentligt med
iværksætterkultur samt at skabe et fremmende miljø for små og mellemstore
virksomheder. KL har ingen holdning til revision af konkurslovgivningen,
men er naturligvis for en forbedring af retsprocesserne vedr. bl.a.
virksomhedsomstruktureringer. For så vidt angår retningslinie 12 er det KL's
holdning, at offentlige ressourcer anvendes mest hensigtsmæssigt i
forbindelse med forskning, men det offentliges udgifter dertil skal ikke
nødvendigvis forøges.
Amtsrådsforeningen (ARF) udtrykker på foreløbig basis støtte til de brede
rammer på det økonomisk-politiske og beskæftigelsesområdet, samt ønske
om inddragelse i udarbejdelsen af det nationale reformprogram.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) finder, at retningslinierne er
så overordnede, at de bliver almene og derfor vanskelige at være uenige i,
men ser frem til det kommende nationale reform-program. HTS finder det
stærke fokus på at øge udbuddet af arbejdskraft helt rigtigt. I forbindelse med
fremme af innovation og produktivitet understreger HTS, at forskning og
anvendelse af ny teknologi er vigtige instrumenter, men at det ikke nytter at
satse entydigt på enkelte ”vinder-sektorer”. Indsatsen skal funderes bredt,
bl.a. gennem en generel opkvalificering af den arbejdskraft, der er til
rådighed. HTS finder endvidere, at den afregulering og øgede konkurrence
på en række markeder, herunder for tjenesteydelser, der lægges op til i
retningslinie 8, er en forudsætning for at fremme udviklingen af et indre
marked, og HTS kan tilslutte sig ønsket om en generel sænkning af
statsstøtteniveauet.
FTF støtter relanceringen af Lissabon-strategien med opstilling af integrerede
retningslinier for vækst og beskæftigelse, samt finder det afgørende, at den
økonomiske politik anvendes aktivt til at stimulere vækst og jobskabelse. FTF
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0024.png
24
finder generelt, at retningslinierne tegner en balanceret strategi frem mod
opfyldelsen af Lissabon-målsætningerne. Det afgørende er imidlertid
medlemslandenes konkrete implementering af retningslinierne og opstilling af
ambitiøse målsætninger. I den forbindelse er det væsentligt, at de indikatorer, der er
udviklet i EU’s fælles beskæftigelsesstrategi videreføres og udvikles.
FTF opfordrer til, at retningslinierne i højere grad betoner en aktiv
involvering af arbejdsmarkedets parter i implementeringen af et samlet
reformprogram, samt opfordrer til at arbejdsmarkedets parter inddrages på
samme måde, som hidtil har været anvendt i forhold til den nationale
handlingsplan for beskæftigelse.
Akademikernes Centralorganisation og Dansk Metal har ingen bemærkninger.
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse havde på mødet den 10. maj 2005 ingen
bemærkninger til dette punkt.
E. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal høres i forbindelse med vedtagelse af retningslinierne og
forventes at komme med en udtalelse forud for Det Europæiske Råd den 16.-17.
juni 2005.
F.
Holdning
Foreløbig generel dansk holdning
Fra dansk side hilses Kommissionens meddelelse vedrørende de integrerede
retningslinier for vækst og job 2005-2008 velkommen som grundlag for
vedtagelsen af de overordnede økonomisk-politiske retningslinier (BEPG) og
retningslinierne for medlemslandenes beskæftigelsespolitikker (EG) i Rådet.
Fra dansk side bifalder man integrationen af de eksisterende retningslinier,
som bidrager til den af DER vedtagne refokusering på Lissabon-strategien.
Fra dansk side lægges der vægt på, at retningslinierne udformes, så de har den størst
mulige effekt i forhold til gennemførelsen af den økonomiske politik, der bidrager
til at nå Fællesskabets mål, herunder at integrationen af retningslinierne bidrager til
at opfylde traktatens krav om, at beskæftigelsesretningslinierne er i
overensstemmelse (konsistente) med de overordnede økonomisk-politiske
retningslinier. DK finder det ligeledes hensigtsmæssigt, at alle relevante
rådsformationer fortsat skal bidrage til formuleringen og gennemførelsen af de
integrerede retningslinier. Fra dansk side lægges endvidere vægt på, at de
integrerede retningslinier afspejler de danske prioriteter op til forårstopmødet og de
konklusioner, som blev vedtaget på forårstopmødet, herunder at BEPG skal sikre
konsistens i den økonomiske politik.
Den forventede danske holdning er positiv, for så vidt angår Ungdomspagtens
afspejling i de integrerede retningslinier. Fra dansk side lægges der vægt på, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
171510_0025.png
25
Ungdomspagten skal være en integreret del af de igangværende processer og ikke et
fritstående projekt. Fra dansk side vil det kunne støttes, at der indarbejdes en
henvisning til Ungdomspagten i retningslinje 16.
For så vidt angår spørgsmålene fra formandskabet vil man i videst muligt omfang
inddrage de unges synspunkter i forbindelse med aspekter knyttet til Lissabon
strategien, herunder via deltagelse i relevante råd og udvalg. Det vil endvidere blive
fremhævet, at man fra dansk side arbejder aktivt med at styrke det faglige niveau i
skolesystemet, nedbringe frafaldet og forbedre vejledningen, således at unges
økonomiske, sociale og beskæftigelses muligheder fremmes.
Ventet generel holdning blandt de øvrige EU-lande
De øvrige EU-lande ventes at hilse Kommissionens meddelelse vedrørende de
integrerede retningslinier for vækst og job 2005-2008 velkommen. Øvrige landes
holdninger til forslag til retningslinier kendes endnu ikke.
Foreløbige sonderinger viser, at medlemsstaterne er generelt positive overfor den
måde, hvorpå Ungdomspagten er afspejlet i de integrerede retningslinier. Det
overvejes at foreslå en kort tilføjelse til retningslinie nr. 16 , som understreger, at
medlemsstaterne - for at sikre en bedre udnyttelse af unges potentiale - bør trække
på de konkrete forslag til initiativer, der er nævnt i Ungdomspagten.
Dog er der enkelte lande, som gerne havde set en reference til, at Ungdomspagten
skal implementeres i medlemsstaterne ved hjælp af en integreret/tværsektoriel
ungdomspolitik.
G. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er fremsendt til Europaudvalget den 3. maj 2005.