Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Uddannelsesudvalget 2004-05 (2. samling)
2661 - uddannelse m.v. Bilag 5, UDU Alm.del Bilag 99
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
1. juni 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Undervisningsmi-
nisteriets redegørelse for rådsmøde (uddannelse og ungdom) den 23.-24. maj
2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
181211_0002.png
2
Notits til Folketingets Europaudvalg om resultaterne af møde i Rådet
(punkterne vedrørende uddannelse og ungdom) den 24. maj 2005
UDDANNELSE
Formandskabet orienterede om at der havde været afholdt et konstruktivt møde
den 23. maj med deltagelse af formandskabstrojkaen, Kommissionen, Rådssekreta-
riatet og repræsentanter for de sociale parter. På mødet havde de sociale parter set
positivt på de integrerede guidelines og brug af nye indikatorer. Mht. Kommissio-
nens meddelelses om universiteter havde der været mange spørgsmål om bl.a.
struktur, finansiering og adgang. Formandskabet understregede at UK vil sætte uni-
versiteterne højt på dagsordenen under deres formandskab.
7.
Rådets konklusioner om nye indikatorer inden for uddannelse og
erhvervsuddannelse
Formandskabet understregede at uddannelse spiller en afgørende rolle inden for
Lissabon processen. I den forbindelse er det afgørende, at man bruger eksisterende
data bedst muligt og derudover samarbejder med internationale organisationer. I
fremtiden vil der komme særligt fokus på indikatorer inden for efteruddannelse af
lærere og sproglige færdigheder. Kommissionen forbereder en rapport til Rådet
inden udgangen af 2006.
Kommissær Jan Figel understregede at vi behøver feedback gennem data for at
kunne følge udviklingen, og for at se hvorfor nogle lande klarer sig bedre end an-
dre. Kommissæren var tilfreds med, at der nu er et politisk mandat til at undersøge
flere nye indikatorer bl.a. inden for sprog og lære at lære. Kommissionen vil præ-
sentere indikatorer inden for sprogkompetencer i starten af juni.
Den danske undervisningsminister fremhævede, at han ser positivt på mere bench-
marking og flere indikatorer, samt ønsker et særligt fokus på erhvervsuddannelser,
tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.
Rådets konklusioner blev vedtaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
8. Symposiet den 10. og 11. marts 2005 i Luxembourg: "Udvikling i under-
visningen i Europa - Flersprogethed åbner nye perspektiver"
Formandskabet orienterede om deres formandskabskonklusioner om brug af
fremmedsprog til at lære andre fag f.eks. i dansk sammenhæng at lære matematik
via engelsk.
Kommissæren Jan Figel så formandskabskonklusionen som et bidrag til det videre
arbejde med sprog og læring. Kommissionen vil rapportere om emnet i løbet af
2007.
9.
Integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2005-2008)
Formandskabet understregede at man ikke direkte skulle diskutere de integrerede
guidelines for beskæftigelse(IG) på dette Rådsmødet. De behandles af Coreper I 25.
og 26. maj. Formandskabet ville dog videreformidle kommentarer fra Rådsmødet,
som så evt. kunne føre til ændringer i IG. Formandskabet henviste til at teksten i
IG inden for uddannelse er hentet næsten 100% fra DER konklusionerne, og at der
var kamp om overhovedet at få uddannelse med i IG.
Debatten afspejlede, at de fleste delegationer ønskede, at Rådet (Uddannelse) fort-
sat skulle være omdrejningspunktet for gennemførelsen af Lissabon-strategien på
uddannelsesområdet gennem arbejdsprogrammet ”Uddannelse og erhvervsuddan-
nelse 2010”. Flere delegationer pegede desuden på, at dette arbejde havde et brede-
re sigte end vækst og beskæftigelse.
Den danske undervisningsminister henviste til, at efter det sidste danske valg var
der nationalt sat fokus på uddannelse, økonomi og globalisering.
Det blev derefter understreget, at Danmark er tilfreds med, at internationale organi-
sationer som f.eks. OECD peger på svage steder i det danske uddannelsessystem.
Af samme grund ser Danmark positivt på mere benchmarking og flere indikatorer
samt udveksling af ’best pratice’.
I Danmark er der f.eks. mange som læser for dårligt, og for indvandrere er frafaldet
inden for videregående uddannelse tæt på 60%. Undervisningsministeren fremhæ-
vede, at han ønskede øget fokus på erhvervsuddannelser, samt tekniske og naturvi-
denskabelige uddannelser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
UNGDOM
10.
Udkast til resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for med-
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om status over aktionerne
inden for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet
Kommissær Jan Figel understregede at europæiske samarbejde om unge har været
succesfuldt. Han mente at den åbne koordinationsmetode havde vist sig, som det
helt rigtige samarbejdsmetode. Derudover understregede han, at det er afgørende
for Kommissionen at fremme det strukturelle samarbejde inden for ungdom.
Formandskabet konstaterede at udkast til resolution var vedtaget.
11. Udkast til resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for medlems-
staternes regeringer, forsamlet i Rådet, om iværksættelse af den fælles
målsætning "øget inddragelse af de unge i det repræsentative demokrati-
ske system"
Kommissær Jan Figel henviste til at deltagelse i det repræsentative demokrati - og
specielt unges deltagelse - er at af de vigtigste elementer for bevarelsen af vores
demokratiske samfund i fremtiden. Der er især vigtigt at de politiske partier er op-
mærksomme på at inddrage unge.
Kommissæren understregede at han ser meget positivt på afholdelse af flere ufor-
melle ministermøder for at sikre fremdrift. Han orienterede om at Østrig planlæg-
ger et møde næste år under deres formandskab.
Formandskabet konstaterede at udkast til resolution var vedtaget.
12.
Udkast til resolution vedtaget af Rådet og repræsentanterne for med-
lemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, om iværksættelse af de fæl-
les målsætninger om information af unge
Kommissær Jan Figel henviste til at Kommissionen afholder en konference om
portaler og informationsspredning i juni måned. Målet er bl.a. at udveksle ’best
practices’.
Formandskabet konstaterede at udkast til resolution var vedtaget.
13.
Integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2005-2008)
Formandskabet understregede at ungdomspagten passer fint inden for den nye
Lissabon proces.
Flere delegationer, herunder den danske, ønskede en reference til ungdomspagten i
starten af de IG, da man så ungdomspagten som et af flere brugbare instrumenter
inden for Lissabon processen. Danmark opfordrede Kommissionen til at sørge for
integrationen af ungdomspagten inden for Lissabon.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Adskillige delegationer gjorde opmærksom på ungdomsaktiviteter på
nationalt plan. Det gennemgående tema var øget dialog med de unge
via ungdomsorganisationer, samt tværgående koordinering nationalt
inden for forskellige områder f.eks. økonomisk og socialt.
Danmark understregede at man har tæt dialog med Dansk Ungdoms Fællesråd,
som blev oprettet under krigen for at fremme demokratiet. De er bl.a. medlem af
EU-specialudvalget, som høres i EU spørgsmål.
Kommissær Jan Figel var tilfreds med, at der var enighed om, at ungdomspagten er
et brugbart instrument inden for Lissabon processen. Han opfordrede til en stærk
national indsats med national koordinering inden for forskellige områder. Kom-
missæren understregede derudover vigtigheden af ungdomsministrenes deltagelse
på EU plan – for at sikre fremdrift.
Kommissionen vil snarest vedtage en meddelelse om gennemførelse af ungdoms-
pagten. Derudover afholder Kommissionen et europæisk forum med deltagelse af
unge og politikere, og lancerer et Internet debatfora i juni.