Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2662 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453322_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9197/05 (Presse 123)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2662. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 30. maj 2005
Formand
Fernand BODEN
Luxembourgs minister for landbrug, vinavl og landdistrik-
tudvikling samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6217 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9197/05 (Presse 123)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0002.png
30.V.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om forordningen om
finansiering af den fælles landbrugspolitik.
Det vedtog forordningen om ændring af forordning (EF) nr. 1868/94 om kvoteordningen for
pro-
duktion af kartoffelstivelse.
Rådet vedtog endvidere:
-
-
konklusioner om en
EU-handlingsplan for bæredygtig skovforvaltning
en forordning om forlængelse af overgangsforanstaltningerne for forebyggelse af, kontrol med
og udryddelse af visse
transmissible spongiforme encephalopatier
en fælles holdning om
restriktive foranstaltninger
over for de enkeltpersoner, der hindrer
fredsprocessen i
Sudan,
i medfør af De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1591
(2005).
-
9197/05 (Presse 123)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0003.png
30.V.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FINANSIERING AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK....................................................... 7
RISIKOSTYRING.......................................................................................................................... 8
KARTOFFELSTIVELSE ............................................................................................................... 9
EVENTUELT ............................................................................................................................... 10
Mishandling af dyr - især hunde og katte - der indføres fra Asien......................................... 10
Biobrændstoffer ................................................................................................................... 10
GMO - procedurer for tilladelse af nye organismer .............................................................. 11
Støtteforanstaltninger til mælkemarkedet ............................................................................. 11
Mundtligt indlæg fra den franske delegation om foranstaltninger til kontrol med TSE
hos små drøvtyggere ............................................................................................................ 11
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Skove - EU-handlingsplan* -
Rådets konklusioner
...........................................................................................12
EU's tiltrædelse af den internationale konvention om beskyttelse af plantenyheder*..........................................14
Spongiforme encephalopatier - Forlængelse af overgangsforanstaltningerne.....................................................14
FISKERI
Tekniske ændringer vedrørende fangster og kvoter samt dybhavsarter ..............................................................15
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9197/05 (Presse 123)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.V.2005
FORBINDELSERNE MED TREDJELANDE
Tyrkiet - Finansiel førtiltrædelsesstøtte ............................................................................................................16
Sudan - Restriktive foranstaltninger .................................................................................................................16
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Uddannelse - Civilbeskyttelse - Det Europæiske Jernbaneagentur.....................................................................17
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-stater - Den Europæiske Udviklingsfond .................................................................................................17
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................18
9197/05 (Presse 123)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0005.png
30.V.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Den Tjekkiske Republik:
Petr ZGARBA
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Alexander MÜLLER
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Dominique BUSSEREAU
Irland:
Mary COUGHLAN
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Cypern:
Timmy EFTHYMIOU
Letland:
Laimdota STRAUJUMA
Litauen:
Kazimira PRUNSKIENE
Luxembourg:
Fernand BODEN
Octavie MODERT
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Statssekretær, Forbundsministeriet for Forbrugerbeskyttel-
se, Fødevarer og Landbrug
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Minister for landbrug, fødevarer, fiskeri og land-
distriktspørgsmål
Minister for landbrug og fødevarer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Statssekretær , Landbrugsministeriet
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og mellem-
store virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet, statsse-
kretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling samt
statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Understatssekretær, Ministeriet for Landbrug og Land-
distriktudvikling
Statssekretær for landbrug og fiskeri, Ministeriet for Miljø
og Landdistriktspørgsmål
Minister for landbrug, naturspørgsmål og fødevarekvalitet
Ungarn:
Ferenc NYUJTÓ
Malta:
Francis AGIUS
Nederlandene:
Cornelis Pieter VEERMAN
9197/05 (Presse 123)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0006.png
30.V.2005
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Wojciech OLEJNICZAK
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Franci BUT
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Bulgarien:
Boyko BOEV
Rumænien:
Mugur CRĂCIUN
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Minister for Landbrug og Landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Statssekretær, Landbrugs-, Skovbrugs- og Fødevaremini-
steriet
Landbrugsminister
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, fødevarer og forbrugerspørgsmål
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Viceminister for landbrug og skovbrug
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
Kommissionen:
Mariann FISCHER BOEL
Markos KYPRIANOU
Medlem
Medlem
9197/05 (Presse 123)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0007.png
30.V.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FINANSIERING AF DEN FÆLLES LANDBRUGSPOLITIK
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om en kompromistekst om forslaget til for-
ordning om finansiering af den fælles landbrugspolitik, som formandskabet har forelagt, og som
Kommissionen har tilsluttet sig. Den italienske delegation meddelte, at den har til hensigt at stemme
imod. Forordningen vil blive vedtaget, når teksten er blevet endeligt udformet af jurist-lingvisterne.
Formålet med forordningen er at fastlægge én enkelt retlig ramme for finansieringen af den fælles
landbrugspolitik via to fonde, ELFUL (for udvikling af landdistrikterne, der for øjeblikket drøftes
inden for rammerne af et særskilt forslag til forordning, jf. 11495/04) og EGFL.
Den periode, der opereres med for finansielle korrektioner i forbindelse med regnskabsafslutning
for ELFUL-udgifter, er fastsat til 24 måneder. Bestemmelsen vil sætte Kommissionen i stand til at
gå 24 måneder tilbage i tiden for at nægte samfinansiering af en type udgifter, den anser for at være
ikke-refusionsberettigede.
Kommissionen og medlemsstaterne påtager sig et ligeligt ansvar for de ELFUL-beløb, der skal ind-
drives, hvis der konstateres uregelmæssigheder og forsømmelser. For beløb, der overstiger 1 mio.
EUR, analyseres varetagelsen af det finansielle ansvar i hvert enkelt tilfælde.
Hvad angår beføjelsen til at gribe ind i tilfælde af budgetoverskridelser fastslår den vedtagne for-
ordning, at Kommissionen, hvis der er risiko for overskridelse af det planlagte årlige loft, kan og
skal træffe de passende foranstaltninger, den har til sin rådighed, for at justere udgifterne. Hvis disse
foranstaltninger viser sig utilstrækkelige, bør Kommissionen snarest muligt foreslå Rådet supple-
rende tiltag.
De to fonde vil hver især bevare deres særlige karakteristika, herunder det forhold, at EGFL tildeles
ikke-opdelte bevillinger, medens ELFUL tildeles opdelte bevillinger, for hvilke N+2-reglen efter-
fulgt af automatisk frigørelse opretholdes. Betalingstempoet er også forskelligt for de to fondes
vedkommende (henholdsvis månedligt og kvartalsvis) ligesom behandlingen af beløb, der inddrives
som følge af uregelmæssigheder. Inden for rammerne af EGFL kan disse beløb således genanven-
des af medlemsstaterne inden for rammerne af det samme program for landdistriktudvikling.
Denne forordning omfatter også regler om budgetdisciplin, der tager hensyn til reformen af den fæl-
les landbrugspolitik, som omhandlet i forordning (EF) nr. 1782/2003. Reglerne vedrører bl.a. fast-
sættelsen af de beløb, der årligt er til rådighed til EGFL-udgifter, prognoser for overholdelsen af de
betalingsfrister, der pålægges medlemsstaterne, og regler vedrørende eventuelle nedsættelser eller
suspensioner af de månedlige eller kvartalsvise betalinger.
9197/05 (Presse 123)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0008.png
30.V.2005
RISIKOSTYRING
Rådet udvekslede synspunkter om Kommissionens meddelelse om risiko- og krisestyring i landbru-
get
(7177/05).
Under debatten udtalte delegationerne sig især om indførelsen af sikkerhedsnet i de fælles markeds-
ordninger i tilfælde af kriser på markedet, eventuel offentlig finansiering af krisestyringsforanstalt-
ninger og de tre nye muligheder, Kommissionen har foreslået som krise- og risikostyringsredskaber.
Formanden konstaterede afslutningsvis, at der var bred enighed om de betingelser, der er nødvendi-
ge for gennemførelsen af eventuelle nye instrumenter:
– indførelsen af nye redskaber og de dertil knyttede finansieringsregler må ikke gå ud over den of-
te udmærkede måde, hvorpå de allerede eksisterende instrumenter fungerer på nationalt plan,
f.eks. på området forsikringer mod naturkatastrofer:
– de nye foranstaltninger skal fuldt ud opfylde kriterierne i "den grønne boks", som defineret af
Verdenshandelsorganisationen (WTO);
– selv om offentlig finansiering kan være nødvendig, især i forbindelse med etablering og iværk-
sættelse af nye redskaber, er det også nødvendigt med et medansvar og et økonomisk bidrag fra
landbrugsproducenterne.
Efter behandlingen konkluderede formandskabet, at Rådets drøftelser havde givet tilstrækkeligt
mange anvisninger, som kan danne grundlag for Kommissionens overvejelser og fremtidige arbej-
de, så den kan tage hensyn til dem i de forslag, som den forelægger Rådet i nær fremtid.
9197/05 (Presse 123)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0009.png
30.V.2005
KARTOFFELSTIVELSE
Rådet vedtog med kvalificeret flertal Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr. 1868/94
om en kvoteordning for produktion af kartoffelstivelse
(5494/05 + ADD 1).
Den italienske, polske
og litauiske delegation stemte imod.
Formålet med forordningen er at videreføre de eksisterende kvoter for kartoffelstivelse i en toårig
periode (produktionsårene 2005/2006 og 2006/2007), også for de seks nye producentmedlemsstater
(Polen, Tjekkiet, Letland, Litauen, Estland, Slovakiet). De nuværende kvoter for kartoffelstivelse,
der blev fastsat ved Rådets forordning (EF) nr. 1868/94, med senere ændringer, udløber i juni 2005
ved udgangen af produktionsåret 2004/2005. Rådet skal fordele det hidtil treårige kontingent mel-
lem medlemsstaterne fra juli 2005.
Efter reformen af den fælles landbrugspolitik i juni 2003 betales 40% af den nuværende støtte som
betaling til bedriften, og de resterende 60% som støtte til landbrugere, der producerer kartofler til
fremstilling af stivelse.
9197/05 (Presse 123)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0010.png
30.V.2005
EVENTUELT
Mishandling af dyr - især hunde og katte - der indføres fra Asien
Den svenske delegation, der blev støttet af en lang række delegationer, gjorde Rådet og Kommissi-
onen opmærksom på de eventuelle foranstaltninger, der kunne træffes på fællesskabsplan for at be-
kæmpe importen af dyr bestemt til produktion af skind og pelse, der udsættes for store lidelser
(8974/05).
Delegationen opfordrede Kommissionen til snarest muligt at forelægge Rådet forslag
med henblik på at forbyde import til Fællesskabet af disse produkter
1
.
Kommissær Kyprianou oplyste, at han har anmodet Kommissionens tjenestegrene om at iværksætte
en grundig undersøgelse af, hvilket retsgrundlag der vil kunne foreslås for en eventuel fællesskabs-
ordning, enten på basis af overholdelse af reglerne om dyrevelfærd, eller med henblik på at sikre
forbrugerbeskyttelsen på basis af overholdelse af mærkningsreglerne. Han håber i den forbindelse,
at han snart kan meddele Rådet resultaterne af dette arbejde.
De foreliggende oplysninger afslører, at disse dyr, der indføres fra visse asiatiske lande, undertiden
bliver flået levende eller bliver mishandlet. Den offentlige mening i Sverige har reageret voldsomt
på denne mishandling og ønsker en forebyggende indsats. Flere medlemsstater har indført nationale
foranstaltninger, der forbyder import af skind og pelse, især fra hunde og katte.
Biobrændstoffer
Den franske og den tyske delegation, der blev støttet af en lang række delegationer, gentog deres
anbefalinger til Kommissionen og de øvrige medlemsstater om, at udviklingen af biobrændstoffer
fremskyndes, og at der udarbejdes en europæisk handlingsplan for biomasse inden udgangen af
2005
(9293/05).
Den 21. juni 2004 debatterede Rådet spørgsmålet om fornyelige råstoffer på grundlag af et fælles
memorandum (10250/04), der blev fremlagt af den tyske, østrigske, franske og polske delegation.
Teksten blev støttet af den tjekkiske, ungarske, luxembourgske og spanske delegation. Ovennævnte
delegationer havde opfordret Kommissionen til at tilpasse den lovgivningsmæssige ramme, så det
bliver muligt at støtte produktionen af innovative nonfoodprodukter yderligere. Denne opfordring
skal ses på baggrund af Kommissionens meddelelse om fornyelige energikilder i EU, der blev ved-
taget den 26. maj 2004, og hvis mål det er at sikre, at energi produceret fra fornyelige energikilder
inden 2010 udgør 12% af det samlede energiforbrug i EU.
1
For yderligere information se: http://www.efbanet.com/index.htm.
9197/05 (Presse 123)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.V.2005
GMO - procedurer for tilladelse af nye organismer
Den italienske delegation, der blev støttet af flere delegationer, gjorde Rådet opmærksom på, at når
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet bliver anmodet om at vurdere en ansøgning om mar-
kedsføring af et genetisk modificeret produkt (på grundlag af forordning 1829/2003 eller direktiv
2001/18/EF), analyserer den kun de videnskabelige data, som ansøgeren leverer. Delegationen ville
imidlertid finde det hensigtsmæssigt, hvis Autoriteten selv var i stand til at foretage de analyser, der
er nødvendige for en uafhængig vurdering af sikkerheden af de produkter, der ønskes markedsført.
Kommissær Kyprianou tog dette ønske til efterretning. Han anførte imidlertid, at det i henhold til
forordning (EF) 1829/2003 allerede kræves, at ansøgeren vedlægger en detaljeret liste med oplys-
ninger, og at Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet kan kræve supplerende oplysninger, når
den skønner, at de leverede data er utilstrækkelige. Han understregede ligeledes, at alle de test, der
forelægges Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet, er udført af godkendte laboratorier, og at
indførelsen af en ordning med krydskontrol, hvor Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet vil
skulle fremlægge sine egne data, vil være uforenelig med gældende praksis i andre sektorer, hvor
der kræves en godkendelsesprocedure.
Han sagde dog, at Kommissionen eventuelt vil kunne undersøge spørgsmålet som led i udarbejdel-
sen af den rapport, der er omhandlet i forordningen om oprettelse af Den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritet, tre år efter oprettelsen af denne.
Støtteforanstaltninger til mælkemarkedet
Den irske delegation, der blev støttet af flere delegationer, gjorde Rådet og Kommissionen opmærk-
som på de vanskeligheder, der er på mælkemarkedet for tiden
(9458/05).
Delegationen finder det
vigtigt, at der på det tidspunkt, hvor næste fase af prisnedsættelsen skal indledes, sikres markedsdel-
tagerne en periode med stabilitet, så industrien kan konsolidere sine markedsandele, navnlig gen-
nem foranstaltninger truffet af forvaltningskomitéen med hensyn til eksportrestitutioner.
Kommissær Mariann Fisher Boel noterede sig denne anmodning, men var imod et indgreb fra
Kommissionens side som ønsket af denne delegation.
Mundtligt indlæg fra den franske delegation om foranstaltninger til kontrol med TSE hos
små drøvtyggere
Rådet noterede sig et mundtligt indlæg fra den franske delegation om de nationale foranstaltninger,
der er iværksat for at overvåge BSE hos små drøvtyggere, efter at der er konstateret et tilfælde hos
en ged født i 2000 (jf.
6574/05),
og indtil Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet har udtalt
sig om spørgsmålet.
9197/05 (Presse 123)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0012.png
30.V.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
Skove - EU-handlingsplan* -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
som henviser til Rådets resolution af 15. december 1998 om en skovbrugsstrategi for Den
Europæiske Union,
som har noteret sig Kommissionens rapport om gennemførelsen af EU’s skovbrugsstrategi
i perioden 1999–2004,
som erkender, at erfaringerne fra gennemførelsen af EU's skovbrugsstrategi i sidste periode
viser, at skovene spiller en væsentlig rolle for den generelle bæredygtige udvikling, navnlig
i landdistrikterne, og at skove samtidig er afgørende for opfyldelsen af EU's forpligtelse til
standse tabet af biodiversitet, afbøde klimaændringer og bekæmpe ørkenspredning,
som erkender, at skovsektoren i EU har økonomisk, økologisk og social betydning, og at
skove og skovbrug kan bidrage til såvel Lissabon-målene om bæredygtig økonomisk vækst
og konkurrenceevne som Gøteborg-målene om bevaring af naturressourcernes mængde og
kvalitet,
som noterer sig, at de grundlæggende principper og elementer, der er skitseret i skovbrugs-
strategien for Den Europæiske Union, fortsat har gyldighed, men at dens gennemførelse
skal tilpasses til den nye politiske kontekst,
som erkender, at skovsektorens begrænsede synlighed og behovet for større sammenhæng
mellem skovbrugsrelaterede politikker samt ændringer i den globale, regionale og nationa-
le politiske kontekst taler for, at EU's skovbrugsstrategi skal ajourføres som grundlag for
EU-handlingsplanen for skovbrug med henblik på en proaktiv tilgang, således at skovsek-
toren kan styrke sin konkurrenceevne og økonomiske levedygtighed og leve op til de sti-
gende behov og forventninger fra samfundets side samt klare de udfordringer, som globali-
seringen medfører,
2.
3.
4.
5.
6.
9197/05 (Presse 123)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30.V.2005
7.
som tager i betragtning, at EU's skovbrugsstrategi giver en referenceramme for skovbrugs-
relaterede politikker og initiativer, men at der er behov for at styrke sammenhængen mel-
lem disse politikker og initiativer og inden for Kommissionen forstærke koordinationen
mellem Kommissionen og medlemsstaterne,
udtrykker tilfredshed med Kommissionens forslag om at udvikle en EU-handlingsplan for
skovbrug, som skal tilvejebringe en sammenhængende ramme for gennemførelsen af
skovbrugsrelaterede foranstaltninger på EU- og medlemsstatsniveau og tjene som et in-
strument til samordning såvel mellem forskellige EU-foranstaltninger som mellem EU's
foranstaltninger og medlemsstaternes skovpolitik,
anmoder Kommissionen om i tæt samarbejde med medlemsstaterne og i samråd med de
interesserede parter at udarbejde et forslag til denne handlingsplan og forelægge det for
Rådet senest medio 2006
er af den opfattelse, at handlingsplanen på en afbalanceret måde bør tage de økonomiske,
økologiske og sociale aspekter af bæredygtig skovforvaltning op, bl.a. i international sam-
menhæng,
henstiller, at der i handlingsplanen fastsættes et sammenhængende sæt foranstaltninger i
tråd med Lissabon- og Gøteborg-strategierne, der bygger på klare mål, som skal være ind-
byrdes vekselvirkende med og vejledende for andre EU-politikkers mål og for gennemfø-
relsen af skovbrugsrelaterede internationale forpligtelser,
henstiller også, at Kommissionen i tæt samarbejde med medlemsstaterne præsenterer de
eksisterende instrumenter på EU-plan, der kan anvendes til at virkeliggøre de foreslåede
foranstaltninger,
mener, at handlingsplanen bør spænde over skovbrugsrelaterede foranstaltninger såvel på
EU-plan som i medlemsstaterne, herunder nationale skovprogrammer,
opfordrer Kommissionen til at styrke de nuværende EU-værktøjer og –metoder for at
fremme samordning, kommunikation og samarbejde mellem de forskellige sektorpolitik-
ker, som har indflydelse på skovbruget, og den rolle, som de relevante udvalg og komitéer
bør spille på EU-plan, herunder navnlig den rolle, der tiltænkes Den Stående Skovbrugs-
komité."
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
9197/05 (Presse 123)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0014.png
30.V.2005
EU's tiltrædelse af den internationale konvention om beskyttelse af plantenyheder*
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af EU's tiltrædelse af den internationale konvention om
beskyttelse af plantenyheder (UPOV), der vedrører international anerkendelse af intellektuel ejen-
domsret for personer, som har skabt, opdaget eller forædlet en plantesort (8824/05).
UPOV-konventionen, der blev vedtaget i Genève den 19. marts 1991, giver forædlere af nye plante-
sorter en eksklusiv ejendomsret på grundlag af en række ensartede, klart definerede principper.
Fællesskabet betaler på frivillig basis fem bidragsenheder til UPOV's årlige budget med virkning fra
budgetperioden 2005.
Spongiforme encephalopatier - Forlængelse af overgangsforanstaltningerne
Rådet vedtog en forordning om forlængelse af perioden med overgangsforanstaltninger for så vidt
angår forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse transmissible spongiforme encephalopa-
tier indtil den 1. juli 2007
(dok. PE-CONS 3620/05).
Disse overgangsforanstaltninger, der er fastsat i forordning 999/2001
1
, forlænges i afventning af
revisionen af de varige foranstaltninger samt fastlæggelsen af en samlet TSE-strategi. De finder an-
vendelse på hele produktionskæden og markedsføringen af levende dyr og animalske produkter.
1
EFT L 147 af 31.5.2001, s. 1. Forordningen er senest ændret ved forordning 260/2005 (EUT L 46 af
17.2.2005, s. 31).
9197/05 (Presse 123)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0015.png
30.V.2005
FISKERI
Tekniske ændringer vedrørende fangster og kvoter samt dybhavsarter
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) 27/2005 for så vidt angår fiskerimulig-
hederne i grønlandske, færøske og islandske farvande og torskefiskeri i Nordsøen og om ændring af
forordning (EF) 2270/2004 for så vidt angår fiskerimulighederne for dybhavshajer og skolæst
(8877/05 og 8684/05 ADD1).
Denne nye forordning indarbejder følgende præciseringer i forordning (EF) 27/2005 om fastsættelse
for 2005 af fiskerimulighederne i Fællesskabets farvande
1
:
– EU får i 2005 adgang til at fiske 1000 tons stor grønlandsk krabbe i grønlandske farvande, hvoraf
875 tons tildeles Spanien og 125 tons Irland. Det er endvidere blevet aftalt med de grønlandske
myndigheder, at hele rødfiskekvoten i område V og XIV kan fiskes med flydetrawl.
– Antallet af fiskedage pr. kalendermåned i Nordsøen til fartøjer, der fisker med trukne redskaber
med kvadratmaskede vinduer, fastsættes til 9 i stedet for de nuværende 12 for ikke at bringe gen-
opretningen af torskebestanden i fare.
Forordning (EF) 2270/2004 om fastsættelse for 2005 og 2006 af fiskerimulighederne for dybhavs-
fisk
2
ændres således:
– Ved fiskeri efter sort sabelfisk i farvandene omkring Azorerne tages der bifangster af dybhavsha-
jer. For at undgå unødig genudsætning bør der derfor fastsættes en bifangstkvote for disse arter.
Den samlede fangst af sort sabelfisk i farvandene omkring Azorerne anslås til 700 tons, hvortil
kommer bifangster af dybhavshajer på ca. 120 tons i stedet for 14 tons som oprindeligt fastsat.
Direkte fiskeri efter dybhavshajer er ikke tilladt.
– Fiskerimulighederne for skolæst i ICES-afsnit Vb og underområde VI og VII (EF-farvande og
internationale farvande) ændres som følge af en regnefejl.
1
2
EUT L 12 af 14.1.2005.
EUT L 396 af 31.12.2004.
9197/05 (Presse 123)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0016.png
30.V.2005
FORBINDELSERNE MED TREDJELANDE
Tyrkiet - Finansiel førtiltrædelsesstøtte
Rådet vedtog en forordning, der indeholder nogle ændringer af den finansielle førtiltrædelsesstøtte
til Tyrkiet med henblik på at bringe instrumentet i overensstemmelse med bestemmelserne i EU's
finansforordning
(7110/05).
Disse ændringer af forordning 2500/2001 er nødvendige, for at Tyrkiet fortsat kan være omfattet af
de foranstaltninger, der navnlig gennemføres af Kontoret for Teknisk Bistand og Informationsud-
veksling (TAIEX) inden for rammerne af retningslinjerne for indirekte central forvaltning, som om-
handlet i den finansforordning, der har fundet anvendelse på fællesskabsbudgettet siden den 1. ja-
nuar 2003.
Sudan - Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en fælles holdning om indførelse af restriktive foranstaltninger (begrænsning af be-
vægeligheden og indefrysning af pengemidler) mod personer, der vanskeliggør fredsprocessen, i
medfør af De Forenede Nationers Sikkerhedsråds resolution 1591(2005)
(8383/05).
Den fælles holdning bekræfter også våbenembargoen i medfør af fælles holdning 2004/31/FUSP.
Sikkerhedsrådets resolution 1556(2004), der blev vedtaget i juli 2004, pålægger en embargo på vå-
ben til alle enkeltpersoner og ikke-statslige enheder, der opererer i staterne Norddarfur, Syddarfur
og Vestdarfur. Resolution 1591(2005), der blev vedtaget i marts 2005, udvider anvendelsesområdet
for denne embargo til alle stridende parter i Darfur. Den indeholder endvidere foranstaltninger, der
skal hindre indrejse i eller transit gennem medlemsstaternes område for visse personer, der er an-
klaget for alvorlige brud på menneskerettighederne og den humanitære folkeret, brud på våbenhvi-
len eller obstruktioner af fredsprocessen. I henhold til resolutionen iværksættes der indefrysning af
aktiver - som krævet i resolution 1591 og vedtaget i en særskilt forordning - tilhørende disse perso-
ner, der vil blive udpeget af FN's sanktionskomité. Disse foranstaltninger trådte i kraft den
28. april 2005.
De foranstaltninger, der er indført i medfør af fælles holdning 2994/31/FUSP, forbliver i kraft.
Rådet vedtog også en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 131/2004 for at tillade teknisk
og finansiel bistand til humanitære formål, med henblik på beskyttelse eller til aktiviteter under De
Forenede Nationer, Den Afrikanske Union eller Den Europæiske Union som en fravigelse af de
gældende embargoregler
(8368/05).
9197/05 (Presse 123)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0017.png
30.V.2005
DET EUROPÆISKE ØKONOMISKE SAMARBEJDSOMRÅDE
Uddannelse - Civilbeskyttelse - Det Europæiske Jernbaneagentur
Rådet godkendte udkastene til afgørelser truffet af Det Blandede EØS-Udvalg (EØS) om ændring af
EØS-aftalen vedrørende:
– en afgørelse om at udvide samarbejdet på uddannelsesområdet, der fastlægger rammerne for
samarbejdet og fastsætter betingelserne for EØS-EFTA-staternes deltagelse i EF-programmer og
-aktioner ved fra den 1. januar 2005 at indarbejde afgørelse 2241/2004/EF om en samlet fælles-
skabsramme for større gennemsigtighed i kvalifikationer og kompetencer (Europass) i aftalen
(8091/05)
– en afgørelse om at udvide samarbejdet på civilbeskyttelsesområdet mellem de kontraherende
parter i EØS-aftalen ved at indarbejde afgørelse 2005/12/EF om udvidelse af Fællesskabets
handlingsprogram for civilbeskyttelse i aftalen
(8094/05)
– en afgørelse, der fastlægger rammerne for EØS-EFTA-staternes deltagelse i Det Europæiske
Jernbaneagentur
(8320/05).
Af hensyn til retssikkerheden og ensartetheden i det indre marked skal Det Blandede EØS-udvalg
indarbejde al relevant EF-lovgivning i EØS-aftalen så snart som muligt efter vedtagelsen.
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-stater - Den Europæiske Udviklingsfond
Repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i Rådet, har vedtaget en afgørelse om
at fastsætte skæringsdatoen for, hvornår der ikke længere vil blive disponeret over midler fra 9. Eu-
ropæiske Udviklingsfond, til den 31. december 2007
(7226/05).
Denne afgørelse påvirker ikke det beløb, der er afsat til finansiering af investeringsfaciliteten som
en revolverende fond forvaltet af Den Europæiske Investeringsbank.
9197/05 (Presse 123)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453322_0018.png
30.V.2005
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Johanna MIKL-LEITNER, "Landesrätin", medlem af
delstaten Niederösterreichs regering, til suppleant til Regionsudvalget som efterfølger for Edmund
FREIBAUER for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006.
9197/05 (Presse 123)
18
DA