Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2663 - beskæftigelse m.v.
Offentligt
1453342_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8980/05 (Presse 117)
PRESSEMEDDELELSE
2663. samling i Rådet
Beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og forbrugerpolitik
den 2.-3. juni 2005 i Luxembourg
Formand
François BILTGEN
Luxembourgs arbejds- og beskæftigelsesminister, minister
for kultur, videregående uddannelse og forskning samt mini-
ster for trossamfund
Marie-Josée JACOBS
Luxembourgs minister for familiespørgsmål og integration
samt ligestillingsminister
Mars DI BARTOLOMEO
Luxembourgs sundheds- og socialminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
8980/05 (Presse 117)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0002.png
2.-3.VI.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om et udkast til forordning om, hvilke ernæ-
rings- og sundhedsanprisninger der må anføres på mærkning, præsentation og reklame for fødeva-
rer.
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed om et udkast til forordning om tilsætning af
vitaminer, mineraler og andre stoffer til fødevarer.
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om iværksættelse af en aftale mellem ar-
bejdsmarkedets parter om visse aspekter af arbejdstiden for arbejdstagere i jernbanesektoren, der
udfører grænseoverskridende tjenester.
Rådet nåede til politisk enighed om udkastene til forordninger om ændring af forordningerne om
oprettelse af hhv. et europæisk arbejdsmiljøagentur og et europæisk institut til forbedring af livs- og
arbejdsvilkårene.
Rådet nåede frem til en generel indstilling til et udkast til beslutning om retningslinjer for medlems-
staternes beskæftigelsespolitikker (2005-2008).
8980/05 (Presse 117)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0003.png
2.-3.VI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK .................................................................................... 8
Retningslinjer for beskæftigelse 2005-2008............................................................................ 8
Arbejdstagere i jernbanetransportsektoren - aftale mellem arbejdsmarkedets parter.............. 10
Bilbao-agenturet og Dublin-Instituttet .................................................................................. 11
Arbejdstid ............................................................................................................................ 13
Økonomisk migration .......................................................................................................... 15
Europæisk institut for ligestilling mellem mænd og kvinder ................................................. 17
Beijing-handlingsprogrammet – Rådets konklusioner........................................................... 18
SUNDHED ................................................................................................................................... 22
Lægemidler til pædiatrisk brug............................................................................................. 22
Ernæringsanprisninger ......................................................................................................... 24
Tilsætning af vitaminer og mineraler samt visse andre stoffer til fødevarer .......................... 25
Handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse....................................................... 26
Fedme, ernæring og fysisk aktivitet - Rådets konklusioner ................................................... 28
Hiv/aids - Rådets konklusioner............................................................................................. 32
Mental sundhed - Rådets konklusioner ................................................................................. 37
Eventuelt....................................................................................................................................... 41
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8980/05 (Presse 117)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen
8980/05 (Presse 117)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0005.png
2.-3.VI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Rudy DEMOTTE
Den Tjekkiske Republik:
Zdeněk ŠKROMACH
Petr SLÁMA
Danmark:
Lars Løkke RASMUSSEN
Lars BARFOED
Claus Hjort FREDERIKSEN
Tyskland:
Renate KÜNAST
Gerd ANDRES
Klaus Theo SCHRÖDER
Estland:
Jaak AAB
Grækenland:
Panos PANAGIOTOPOULOS
Spanien:
Elena SALGADO MÉNDEZ
Frankrig:
Christian MASSET
Irland:
Mary HARNEY
Tony KILLEEN
Social- og sundhedsminister
Vicepremierminister og arbejds- og socialminister
Viceminister for sundhed med ansvar for sygeforsikring
Indenrigs- og sundhedsminister
Minister for familie- og forbrugeranliggender
Beskæftigelsesminister
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse, fødevarer og
landbrug
Parlamentarisk statssekretær for forbundsministeren for
økonomi og arbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Sundhed og Social
Beskyttelse
Socialminister
Minister for beskæftigelse og social sikring
Minister for sundheds- og forbrugerspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister, minister for sundhed og børn
Viceminister, Irlands Ministerium for Erhvervspolitik,
Handel og Beskæftigelse, med særligt ansvar for arbejds-
spørgsmål, herunder erhvervsuddannelse
Arbejds- og socialminister
Sundhedsminister
Arbejdsminister og minister for social sikring
Sundhedsminister
Sundhedsminister
Socialminister
Sundhedsminister
Social- og arbejdsminister
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Minister for familiespørgsmål og integration samt ligestil-
lingsminister
Sundheds- og socialminister
Italien:
Roberto MARONI
Francesco STORACE
Cypern:
Christos TALIADOROS
Andreas GAVRIELIDES
Letland:
Gundars BËRZIŅŠ
Dagnija STAĶE
Litauen:
�½ilvinas PADAIGA
Vilija BLINKEVIČIŪTĖ
Luxembourg:
François BILTGEN
Marie-Josée JACOBS
Mars DI BARTOLOMEO
8980/05 (Presse 117)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0006.png
2.-3.VI.2005
Ungarn:
Gábor CSIZMÁR
Jenő RÁCZ
Malta:
Louis GALEA
Louis DEGUARA
Nederlandene:
Johannes Franciscus HOOGERVORST
Henk VAN HOOF
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Maria RAUCH-KALLAT
Polen:
Pawel SZTWIERTNIA
Rafał BANIAK
Magdalene SRODA
Portugal:
António CORREIA DE CAMPOS
Fernando MEDINA
Slovenien:
Janez DROBNIČ
MAndrej BRUČAN
Slovakiet:
�½udovít KANÍK
Peter OTTINGER
Finland:
Tarja FILATOV
Liisa HYSSÂLÂ
Sverige:
Hans KARLSSON
Morgan JOHANSSON
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Alan JOHNSON
Rosie WINTERTON
Arbejds- og beskæftigelsesminister
Sundhedsminister
Minister for undervisning, ungdom og beskæftigelse
Minister for sundhed, ældrespørgsmål og lokal sundheds-
pleje
Minister for sundhed, velfærd og sport
Statssekretær for arbejds- og socialspørgsmål
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Forbundsminister for sundhed og kvindespørgsmål
Understatssekretær, Sundhedsministeriet
Understatssekretær, Socialministeriet
Ligestillingsminister (kvinder-mænd)
Sundhedsminister
Statssekretær for beskæftigelse og erhvervsuddannelse
Arbejds-, familie- og socialminister
Sundhedsminister
Minister for arbejds-, social- og familiespørgsmål
Statssekretær, sundhedsministeriet
Arbejdsminister
Omsorgsminister
Minister, Erhvervsministeriet, med ansvar for arbejdsmar-
kedsspørgsmål
Minister, Socialministeriet, med ansvar for folkesundhed
og sociale ydelser
Landbrugsminister, med ansvar for forbrugerspørgsmål
Arbejds- og pensionsminister
Viceminister, Sundhedsministeriet
Kommissionen:
Vladimír ŠPIDLA
Markos KYPRIANOU
Medlem
Medlem
8980/05 (Presse 117)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0007.png
2.-3.VI.2005
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Ivanka CHRISTOVA
Rumænien:
Gheorghe BARBU
Mircea CINTEZA
Vicearbejds- og socialminister
Arbejdsminister, med ansvar for social solidaritet og fami-
liespørgsmål
Sundhedsminister
8980/05 (Presse 117)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0008.png
2.-3.VI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
BESKÆFTIGELSE OG SOCIALPOLITIK
Retningslinjer for beskæftigelse 2005-2008
Rådet nåede frem til en generel indstilling til et udkast til beslutning om retningslinjer for medlems-
staternes beskæftigelsespolitikker (2005-2008).
Følgende retningslinjer er omfattet af en generel indstilling:
·
At gennemføre beskæftigelsespolitikker, der sigter mod fuld beskæftigelse, bedre kvalitet og pro-
duktivitet i arbejdet og styrket social og territorial samhørighed
·
At anlægge en livscyklustilgang til arbejdet
·
At sørge for rummelige arbejdsmarkeder, gøre det mere attraktivt at arbejde og sikre, at det for
jobsøgende, herunder handicappede, og ikke-erhvervsaktive betaler sig at arbejde
·
At forbedre matchningen af arbejdsmarkedsbehovene
·
At skabe større fleksibilitet og samtidig sikkerhed i beskæftigelsen og begrænse opdelingen af
arbejdsmarkedet, idet der samtidig tages behørigt hensyn til arbejdsmarkedsparternes rolle
·
At sørge for beskæftigelsesfremmende udvikling af arbejdskraftomkostninger og lønfastsættel-
sesmekanismer
·
At udvide og forbedre investering i menneskelig kapital
·
At tilpasse uddannelsessystemerne til nye kompetencekrav
Disse retningslinjer skal bidrage til at nå de tre mål for medlemsstaternes beskæftigelsespolitikker:
– Nødvendigheden af at gøre det mere attraktivt at arbejde, øge arbejdsudbuddet og modernisere
de sociale beskyttelsessystemer
8980/05 (Presse 117)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
– Behovet for at fremme arbejdstageres og virksomheders omstillingsevne
– Nødvendigheden af at investere yderligere i menneskelig kapital gennem bedre uddannelse og
færdigheder.
I forlængelse af retningslinjerne fra Det Europæiske Råds forårsmøde i 2005 udgør forslaget til be-
slutning om retningslinjer for beskæftigelsen et af elementerne i udkastet til integrerede retningslin-
jer for vækst og beskæftigelse. Resultaterne af Rådets drøftelser vil derfor blive forelagt Det Euro-
pæiske Råd til godkendelse i juni. De integrerede retningslinjer vil danne grundlag for de nationale
reformprogrammer, som medlemsstaterne skal forelægge i efteråret 2005.
Beskæftigelsesudvalget og Udvalget for Social Beskyttelse afgav fælles udtalelse den 13. maj 2005
(8986/05). Europa-Parlamentet afgav udtalelse den 26. maj 2005. Det Økonomiske og Sociale Ud-
valg afgav udtalelse den 31. maj. Regionsudvalget har endnu ikke afgivet udtalelse.
Foreslået retsgrundlag: artikel 128, stk. 2, i traktaten - høring af Europa-Parlamentet, Det Økonomi-
ske og Sociale Udvalg, Regionsudvalget og Beskæftigelsesudvalget er obligatorisk.
8980/05 (Presse 117)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0010.png
2.-3.VI.2005
Arbejdstagere i jernbanetransportsektoren - aftale mellem arbejdsmarkedets parter
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til direktiv om iværksættelse af en aftale om visse
aspekter af arbejdstiden for mobile arbejdstagere, der udfører interoperable grænseoverskridende
tjenester i jernbanesektoren, indgået i januar 2004 mellem arbejdsmarkedets parter (Det Europæiske
Transportarbejderforbund (ETF) og Fællesskabet af de Europæiske Jernbaner (CER))
1
.
Direktivet vil formelt blive vedtaget på en kommende samling i Rådet. Østrig, Slovakiet og Det
Forenede Kongerige har oplyst, at de vil undlade at stemme ved den formelle vedtagelse af retsak-
ten.
Da nogle delegationer har givet udtryk for betænkeligheder med hensyn til konsekvenserne af visse
af direktivets aspekter, navnlig i forbindelse med liberaliseringen af jernbanesektoren, har Kommis-
sionen lovet, at den inden den fastsatte dato for direktivets omskrivning
2
vil aflægge rapport til Rå-
det om de økonomiske og sociale følger af denne aftale, samt tage de nødvendige initiativer i tilfæl-
de af en ny aftale mellem arbejdsmarkedets parter.
Aftalen omfatter hovedsagelig bestemmelser om daglig og ugentlig hviletid, pauser, køretid, forteg-
nelse over arbejdstimer samt om fremtidig evaluering og opfølgning.
På det socialpolitiske område giver artikel 139, stk. 1, i traktaten som bekendt arbejdsmarkedets
parter på fællesskabsplan mulighed for at indlede en dialog, som kan føre til overenskomstmæssige
forbindelser, herunder aftaler, som efter fælles anmodning fra de underskrivende parter kan iværk-
sættes ved en afgørelse, som Rådet træffer på forslag af Kommissionen. Den 8. februar 2005 fore-
lagde Kommissionen sit forslag til direktiv (6364/05) og vedlagde den aftale, der var indgået mel-
lem arbejdsmarkedets parter.
Retsgrundlag: artikel 139, stk. 2, i traktaten, der kræves ikke høring af Europa-Parlamentet
3
1
2
3
Direktiv 2003/88/EF om visse aspekter i forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden, EUT L 299 af
18.11.2003, s. 9, giver mulighed for at fravige artikel 3, 4, 5, 8 og 16 for så vidt angår arbejdstagere i jernbane-
transportsektoren, som arbejder om bord på tog.
3 år efter direktivets ikrafttræden
Europa-Parlamentet har dog vedtaget en initiativbeslutning den 26. maj 2005 (B6-03/9/2005).
8980/05 (Presse 117)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0011.png
2.-3.VI.2005
Bilbao-agenturet og Dublin-Instituttet
Rådet nåede til politisk enighed
1
om hvert af forordningsudkastene om ændring af forordningerne
om oprettelse af:
– et europæisk arbejdsmiljøagentur
2
(9121/05);
– et europæisk institut til Forbedring af livs- og arbejdsvilkårene
3
(9119/05).
Formålet med forordningsudkastene er navnlig at få disse to institutioner til at arbejde mere effek-
tivt, især i forbindelse med EU's udvidelse.
Europa-Parlamentet afgav udtalelser den 28. april 2005.
Forordningerne vil blive vedtaget formelt under en kommende samling i Rådet.
Retsgrundlag: artikel 308 - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet, Rådet træffer afgørelse
med enstemmighed.
Det Europæiske Arbejdsmiljøagentur (Bilbao)
De fleste af Europa-Parlamentets ændringer er blevet modtaget positivt af Rådet og indarbejdet i
teksten.
Agenturets hovedopgaver er:
·
at indsamle og formidle oplysninger i medlemsstaterne med henblik på at informere fællesskabs-
instanserne, medlemsstaterne og de berørte kredse
·
at fremme og støtte samarbejde og udveksling af oplysninger og erfaringer
1
2
3
Rådet nåede frem til en generel indstilling til disse forordningsudkast den 4. oktober 2004 (Pressemeddelelse
12400/04).
Forordning (EF) nr. 2064/94 (EFT L 216 af 20.8.1994, s. 1), ændret ved forordning (EF) nr. 1654/2003 (EUT
L 245 af 29.9.2003, s. 38).
Forordning (EØF) nr. 1365/75 (EFT L 139 af 30.5.1975, s. 1), ændret ved forordning (EF) nr. 1649/2003 (EFT
L 245 af 29.9.2003, s. 25).
8980/05 (Presse 117)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
·
at give navnlig Kommissionen de oplysninger, den har brug for til at udarbejde og vurdere lov-
givningen og foranstaltningerne vedrørende sikkerhed og sundhed på arbejdspladsen.
Som led i sine aktiviteter er Bilbao-agenturet særlig opmærksomt på små og mellemstore virksom-
heder.
Agenturets hovedkendetegn er dets oplysningsnet af nationale focal points. Gennem dette netværk
arbejder agenturet tæt sammen med medlemsstaternes ansvarlige nationale myndigheder og de
forskningscentre, der er udpeget til at koordinere og videresende information til og fra agenturet.
Agenturet har en trepartsbestyrelse bestående af nationale regerings-, arbejdsgiver- og arbejdstager-
repræsentanter. Desuden er Kommissionen repræsenteret i bestyrelsen.
Formålet med det foreliggende forslag er at styrke bestyrelsens strategiske rolle og samtidig over-
drage flere administrative opgaver til det allerede eksisterende forretningsudvalg og dermed formelt
anerkende dettes rolle.
Rådet vedtog Kommissionens forslag om at ændre den oprindelige forordning, således at bestyrel-
sen træffer beslutninger med absolut flertal, dog ikke når der er tale om beslutninger om det årlige
arbejdsprogram og beslutninger med budgetmæssige konsekvenser for de nationale focal points, der
også kræver samtykke fra flertallet af medlemmerne af gruppen af regeringsrepræsentanter.
Det Europæiske Institut til Forbedring af Leve- og Arbejdsvilkårene (Dublin-Instituttet)
Instituttets opgaver består i på baggrund af praktisk erfaring at udvikle og uddybe overvejelser om
forbedring af livsmiljøet og arbejdsvilkårene på mellemlang og lang sigt og at udpege de faktorer,
der kan udvirke ændringer.
Instituttets bestyrelse har en trepartsbestyrelse bestående af nationale regerings-, arbejdsgiver- og
arbejdstagerrepræsentanter. Desuden er Kommissionen repræsenteret i bestyrelsen.
Formålet med dette forslag er at styrke bestyrelsens strategiske rolle og samtidig overdrage flere
administrative opgaver til det allerede eksisterende forretningsudvalg og dermed formelt anerkende
dettes rolle.
Der er indføjet en række bestemmelser med henblik på at lade vedtægten for EU-tjenestemænd om-
fatte instituttets personale. Instituttet har hidtil haft sin egen vedtægt.
8980/05 (Presse 117)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0013.png
2.-3.VI.2005
Arbejdstid
Rådet drøftede et ændret forslag til direktiv om ændring af direktiv 2003/88/EF om tilrettelæggelse
af arbejdstiden
1
, som Kommissionen havde forelagt den 31. maj 2005
(9554/05)
som følge af Euro-
pa-Parlamentets førstebehandlingsudtalelse, som blev afgivet den 11. maj 2005
(8725/05).
Der erindres om, at formålet med Kommissionens forslag er at forbedre retssikkerheden med hen-
syn til arbejdstidsreglerne, navnlig som følge af Domstolens dom vedrørende den inaktive del af
vagtperioder inden for visse erhverv, bl.a. inden for lægestanden
2
.
De vigtigste ændringer, som direktivforslaget sigter mod at indføje i direktiv 2003/88/EF, vedrører:
– udvidelse af referenceperioden for beregning af den ugentlige maksimale arbejdstid til 12 måne-
der
– indførelse af definitioner af "vagtperiode" og af "inaktiv del af vagtperioden"
– betingelserne for anvendelse af muligheden for at afvige fra bestemmelserne vedrørende den
ugentlige maksimale arbejdstid ("opt-out").
Efter drøftelserne i Rådet drog formanden følgende mundtlige konklusioner:
– Flertallet af medlemsstaterne har ikke haft tid til at se nærmere på det ændrede forslag, som
Kommissionen forelagde den 31. maj. Det var derfor endnu ikke muligt at drage nogen endelige
konklusioner.
– Det vigtigste punkt i drøftelserne vedrørte "opt-out". Der afspejlede sig to vidt forskellige hold-
ninger blandt medlemsstaterne. Nogle ønskede valgfrihed og understregede nødvendigheden af
økonomisk vækst og ønskede derfor "opt-out". Andre mente, at den årlige opgørelse af referen-
ceperioden med henblik på beregning af den ugentlige arbejdstid giver så stor smidighed, at "opt-
out" kan defineres nøjagtigt. Der var mange nuancer mellem disse holdninger. Delegationerne
var desuden rede til at søge et rimeligt kompromis, da det haster med at finde en fællesskabsløs-
ning for håndtering af den inaktive del af vagtperioder efter Domstolens dom i sag SIMAP og
JAEGER.
1
2
EUT L 299 af 18.11.2003, s. 9.
Sag SIMAP og Jaeger.
8980/05 (Presse 117)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
– Formanden noterede, at en acceptabel løsning for Rådet og Europa-Parlamentet navnlig kunne
afhænge af, hvilke overvejelser man vil gøre sig dels med hensyn til problemerne for de ansatte i
sundhedssektoren, dels de problemer, der skyldes, at lønmodtagerne i mange medlemsstater har
indgået indtil flere arbejdskontrakter.
– Formanden noterede sig, at Kommissionen vil tage hensyn til disse to aspekter, når den i sit ænd-
rede forslag fastsætter "opt-out"-fristen, som dog kan forventes forlænget. Men mange delegati-
oner var betænkelige ved, at der ikke er fastsat objektive kriterier for en sådan forlængelse og
understregede, at der må træffes en afgørelse, der tilgodeser medlemsstaternes interesser. For-
manden noterede sig desuden, at Kommissionen er åben over for et kompromis.
– Da der var for lidt tid og manglende politisk vilje til at fortsætte drøftelserne, pålagde Rådet De
Faste Repræsentanters Komité at sørge for opfølgning af drøftelserne og orientere Rådet herom.
Retsgrundlag: artikel 137, stk. 2 - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet - Rådet træffer afgø-
relse med kvalificeret flertal.
8980/05 (Presse 117)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
Økonomisk migration
Rådet udvekslede synspunkter om grønbogen om en EU-metode til at styre økonomisk migration
(5436/05), som Kommissionen havde forelagt den 14. januar 2005, og drøftede navnlig, hvordan
den indvirker på de nationale arbejdsmarkeders måde at fungere på inden for rammerne af den eu-
ropæiske beskæftigelsesstrategi.
Grønbogen vedrører indrejseprocedurer for økonomiske migranter fra tredjelande. Den foreslår en
række muligheder med henblik på gradvis indførelse af fællesskabsretlige rammer i overensstem-
melse med en handlingsplan, som Kommissionen skulle forelægge i år. Handlingsplanen vil være
en opfølgning af vedtagelsen af Haag-programmet, som er blevet et brohoved med hensyn til virke-
liggørelsen af et område med frihed, sikkerhed og retfærdighed.
Formålet med drøftelsen var at give Kommissionen mulighed for at få et foreløbigt indtryk af dele-
gationernes holdning til de spørgsmål, der stilles i grønbogen.
Debatten vedrørte navnlig følgende tre emner:
– fællesskabsforanstaltninger (f.eks. minimumstandarder, fremskyndede indrejseprocedurer i til-
fælde af mangel på arbejdskraft i en given sektor, forbedring af EURES-ordningen ...) der kan
overvejes for tredjelandsstatsborgeres adgang til de nationale arbejdsmarkeder, idet der i øvrigt
må udvises smidighed for at respektere de forskellige nationale situationer
– mulighed for en sektorbestemt løsning med henblik på tredjelandsstatsborgeres adgang til de na-
tionale arbejdsmarkeder for at fremme adgangen for visse migrantkategorier, alt efter behov
– nødvendigheden af en bedre synkronisering af procedurerne dels for indvandring og adgang til
arbejdsmarkedet, dels for social integrering af tredjelandsstatsborgere i værtslandet.
Under drøftelsen erkendte delegationerne, at migrationsspørgsmålet bør gøres til genstand for en
indsats på EU-plan, da tredjelandsstatsborgeres indrejse i en medlemsstat har følger for alle Den
Europæiske Unions medlemsstater. En sådan indsats bør dog fuldt ud respektere subsidiaritetsprin-
cippet og fastsætte fælles rammer for visse aspekter, uden derved at gribe ind i medlemsstaternes
ansvar for styring af migrationsstrømmene.
8980/05 (Presse 117)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
Delegationerne kom i deres indlæg ind på følgende spørgsmål: sondringen mellem aspekter, der
skal løses på EU-niveau (f.eks. databaser med oplysninger om arbejdsmarkedsbehovene), og aspek-
ter der bedre kan løses nationalt; behovet for smidige løsninger, hvor der tages hensyn til medlems-
staternes særpræg (f.eks. forskellig demografisk udvikling i de enkelte medlemsstater); behovet for
at sikre, at der ikke er en EU-statsborger, der er parat til at tage det job, der tilbydes en tredjelands-
statsborger, og behovet for at lade migrationspolitikken være ledsaget af foranstaltninger til integra-
tion af migranterne.
I øvrigt erindrede en række delegationer om, at der endnu ikke er opnået fri bevægelighed for ar-
bejdskraften i Den Europæiske Union.
Kommissionen oplyste, at den ville tage hensyn til disse bemærkninger ved udarbejdelsen af sin
handlingsplan.
8980/05 (Presse 117)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0017.png
2.-3.VI.2005
Europæisk institut for ligestilling mellem mænd og kvinder
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse er Rådet nået frem til en generel indstilling til et udkast
til forordning om oprettelse af et europæisk institut for ligestilling mellem mænd og kvinder.
Kommissionen forelagde sit forslag i overensstemmelse med konklusionerne fra Det Europæiske
Råd den 17. og 18. juni 2004 (punkt 43)
1
.
Formålet med Kommissionens forslag (7244/05)er at oprette et institut, som kan yde
EU−institutionerne og medlemsstaterne teknisk bistand, navnlig med hensyn til indsamling, analyse
og spredning af oplysninger og sammenlignelige data og udvikling af redskaber, som kan bidrage til
integration af politikkerne for ligestilling af mænd og kvinder.
Instituttet skal bidrage til at fremme og styrke ligestilling mellem mænd og kvinder, det skal bistå
EU-institutionerne med at bekæmpe al kønsbaseret forskelsbehandling, og bidrage til, at EU's bor-
gere får bedre kendskab til spørgsmål vedrørende ligestilling mellem mænd og kvinder.
Der vil blive truffet et mellemstatslig afgørelse om instituttets hjemsted. De delegationer, der er in-
teresserede, har indgivet deres kandidatur.
Retsgrundlag: artikel 13, stk. 2, og artikel 141, stk. 3, i traktaten - samrådsprocedure med Europa-
Parlamentet, Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
1
10679/04.
8980/05 (Presse 117)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
Beijing-handlingsprogrammet – Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
som anerkender, at:
ligestilling mellem kvinder og mænd er et grundlæggende princip i Den Europæiske Union som
fastsat i EF-traktaten og et af Fællesskabets mål og en af dets opgaver, og at ligestilling mellem
kvinder og mænd på alle områder er en specifik opgave for Fællesskabet,
som bekræfter, at:
det er en umistelig, integrerende og uadskillelig del af de universelle menneskerettigheder, at kvin-
der og piger i fuldt omfang nyder godt af alle menneskerettigheder, og dette er vigtigt for forbedrin-
gen af kvinders og pigers stilling og for fred og udvikling,
og som tager følgende i betragtning:
1.
efter FN's fjerde verdenskvindekonference i Beijing i 1995 anmodede Det Europæiske Råd
i Madrid (15.-16. december 1995) om en årlig gennemgang af medlemsstaternes gennem-
førelse af Beijing-handlingsprogrammet;
siden 1999 har de forskellige formandskaber udarbejdet kvantitative og kvalitative indika-
torer på nogle af de 12 kritiske områder i Beijing-handlingsprogrammet, dvs.: 1999 -
Kvinders deltagelse i den politiske beslutningsproces; 2000 - Kvinder i økonomien (bedre
sammenhæng mellem arbejdsliv og familieliv); 2001 - Kvinder i økonomien (ligeløn);
2002 - Vold mod kvinder; 2003 - Kvinders og mænds deltagelse i den økonomiske beslut-
ningsproces; 2004 - Seksuel chikane på arbejdspladsen. Rådet har hvert år vedtaget kon-
klusioner om disse indikatorer;
det luxembourgske formandskab for Rådet for Den Europæiske Union præsenterede en
rapport på den europæiske konference, der blev afholdt den 2.-3. februar 2005 i Luxem-
bourg om gennemførelse af Beijing-handlingsprogrammet og resultatet af 23. særlige sam-
ling i De Forenede Nationers Generalforsamling (Beijing + 5), der indeholder en analyse af
fremskridtene i Den Europæiske Union, af nationale mekanismer, deres metoder og red-
skaber, og peger på hindringer for fuld gennemførelse af ligestilling mellem kønnene samt
de største udestående udfordringer;
2.
3.
8980/05 (Presse 117)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
4.
Europa-Parlamentets beslutning af 10. marts 2005 om "Opfølgning af Beijing-
handlingsprogrammet "Platform for Action" (Beijing + 10)" og Det Europæiske Økonomi-
ske og Sociale Udvalgs udtalelse af 9. februar 2005 om "Beijing + 10: Evaluering af, hvor
langt man er nået med hensyn til ligestilling mellem kønnene i Europa og i udviklingslan-
dene";
den fælles erklæring vedtaget den 4. februar 2005 af EU's ministre med ansvar for ligestil-
lingspolitikker som grundlag for fremtidige europæiske strategier;
den politiske erklæring vedtaget den 4. marts 2005 på 49. møde i Kommissionen for Kvin-
ders Status om gennemførelse af Beijing-handlingsprogrammet og resultatet af 23. særlige
samling i De Forenede Nationers Generalforsamling i 2000, som bekræfter erklæringen og
Beijing-handlingsprogrammet,
ANERKENDER konklusionerne i det luxembourgske formandskabs rapport om "Frem-
skridt inden for EU" til opfølgning af Beijing-handelsprogrammet og resultatet af formand-
skabets konference om gennemgang af gennemførelsen af Beijing-handlingsprogrammet,
som blev afholdt den 2.-3.-februar 2005 i Luxembourg:
HILSER MED TILFREDSHED den erklæring, som EU's medlemsstaters ministre med
ansvar for ligestillingspolitik vedtog i Luxembourg den 4. februar 2005 som led i gennem-
gangen af gennemførelsen af Beijing-handlingsprogrammet (Beijing + 10), og resultatet af
23. særlige samling i De Forenede Nationers Generalforsamling i 2000;
HILSER MED TILFREDSHED den politiske erklæring, som FN's medlemsstater vedtog
på 49. møde i Kommissionen for Kvinders Status den 4. marts 2005 i New York;
BEKRÆFTER PÅ NY sin støtte og sit engagement til fuld gennemførelse af de opstillede
mål og forpligtelserne i erklæringen og handlingsprogrammet fra den fjerde verdenskvin-
dekonference i Beijing, den politiske erklæring Beijing +5 og resultatet af 23. særlige sam-
ling i De Forenede Nationers Generalforsamling;
5.
6.
1.
2.
3.
4.
8980/05 (Presse 117)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
5.
BEKRÆFTER PÅ NY sit tilsagn om at fremme ligestilling mellem kønnene og styrke
kvinders indflydelse og stilling, herunder gennem udviklingssamarbejde og partnerskab, og
anerkender, at ligestilling mellem kønnene og styrkelse af kvinders indflydelse og stilling
har grundlæggende betydning for at opnå bæredygtig udvikling og udrydde fattigdom;
UNDERSTREGER behovet for konkrete skridt til både gennemførelse af ligestillings-
aspektet og støtte til specifikke aktioner med henblik på at opnå ligestilling mellem kønne-
ne;
TILSKYNDER medlemsstaterne og Kommissionen til at prioritere udarbejdelse af meto-
der og værktøjer til integrering af ligestillingsaspektet, bl.a. gender budgeting, gender audit
og kønsspecifik konsekvensanalyse, i fremtiden og til at videreudvikle ekspertise og un-
dervisning i ligestillingsspørgsmål;
UNDERSTREGER betydningen af en bedre dialog og et bedre samarbejde med det civile
samfund og arbejdsmarkedets parter;
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til i forbindelse med aktiviteter under
programmet for ligestilling mellem kvinder og mænd, arbejdet i det kommende europæiske
institut for ligebehandling af mænd og kvinder og andre fællesskabsaktiviteter fortsat at
fokusere på de kritiske områder, der er nævnt i Beijing-handlingsprogrammet;
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at støtte, fremme og udbrede forsk-
ning, fortsat at forbedre indsamlingen og sammenfatningen af rettidige, pålidelige, sam-
menlignelige data opdelt efter køn om de mange faktorer, der hindrer kvinder i at nyde
godt af deres civile, politiske, økonomiske, sociale og kulturelle rettigheder, herunder deres
ret til udvikling, og om de krænkelser, som specielt kvinder og piger udsættes for, at ud-
brede resultaterne og bruge de indsamlede data til at opstille tidsbestemte mål og at evalue-
re gennemførelsen af kvinders menneskerettigheder;
OPFORDRER medlemsstaterne og Kommissionen til at styrke de institutionelle mekanis-
mer og skabe en ramme for evaluering af gennemførelsen af Beijing-handlingsprogrammet
med henblik på en mere konsekvent og systematisk overvågning af fremskridtene;
HENSTILLER TIL Kommissionen, at den i sin årlige rapport til Det Europæiske Råds for-
årsmøde medtager den vurdering af relevante indikatorer, der er udviklet med henblik på
opfølgning af gennemførelsen af Beijing-handlingsprogrammet;
6.
7.
8.
9.
10.
11.
12.
8980/05 (Presse 117)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
13.
BEKRÆFTER, at den gruppe på højt plan med ansvar for integrering af kønsaspektet, som
Kommissionen har nedsat, har til opgave at følge op på Beijing-handlingsprogrammet i
Rådet og sikre integrering af kønsaspektet i Rådets forskellige sammensætninger;
UNDERSTREGER betydningen af en styrkelse af forbindelsen mellem gennemførelsen af
konventionen om afskaffelse af alle former for diskrimination imod kvinder og den valgfri
protokol hertil, Beijing-handlingsprogrammet, Kairo-handlingsprogrammet, erklæringen
og handlingsprogrammet fra København, årtusinderklæringen og årtusinderklæringens ud-
viklingsmål og understreger nødvendigheden af, at der på europæisk plan vedtages en sam-
menhængende strategi for disse forskellige mål, der er gensidigt forstærkende;
OPFORDRER KRAFTIGT medlemsstaterne og Kommissionen til at sikre, at Beijing-
erklæringen og -handlingsprogrammet og Kairo-handlingsprogrammet integreres fuldt ud i
forberedelsen og resultatet af årtusindtopmødet i september 2005. Med henblik på at styrke
kvindernes indflydelse og stilling og opfylde årtusindudviklingsmålene bør der desuden ta-
ges fuldt hensyn til kønsperspektivet, når årtusinderklæringen revideres på højt plan, og
dette bør integreres ved hjælp af de syv strategiske prioriteter, der er fastlagt i årtusindpro-
jekterne."
14.
15.
8980/05 (Presse 117)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0022.png
2.-3.VI.2005
SUNDHED
Lægemidler til pædiatrisk brug
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse havde Rådet en orienterende drøftelse om et forslag til
forordning om lægemidler til pædiatrisk brug
(13880/04)
med henblik på den videre behandling af
teksten.
Debatten vedrørte følgende to spørgsmål:
– forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikats gyldighed som incitament til investeringer
i industrien for lægemidler til børn
– offentlig adgang til oplysninger om kliniske forsøg med børn for at undgå unødvendige forsøg.
Under debatten blev det især fremhævet, at det er vigtigt at fremme forskningen og forbedre adgan-
gen til lægemidler til pædiatrisk brug på dette område, da der er behov for at fremstille lægemidler,
der er tilpasset børns særlige fysiske og psykiske kendetegn.
Delegationerne erkendte endvidere, at forlængelse af det supplerende beskyttelsescertifikats gyldig-
hed ville virke som et incitament. Nogle delegationer ønskede dog at fortsætte behandlingen af for-
slaget, navnlig med hensyn til forlængelsens varighed
1
og datoen for revision af en sådan ordnings
konsekvenser, da en sådan foranstaltning også kan have mindre positive virkninger (f.eks. forsinket
markedsføring af generiske lægemidler).
Generelt gik delegationerne ind for en bredere offentlig formidling af resultaterne af de kliniske for-
søg, hvis man dermed kan undgå unødvendige kliniske forsøg, men mente, at man måtte fortsætte
overvejelserne vedrørende bl.a. formidlingens omfang.
Der erindres om, at dette forslag er en opfølgning af Rådets resolution fra december 2000
2
, hvori
Kommissionen opfordres til at forelægge forslag om udvikling af klinisk forskning, for at der kan
blive bragt lægemidler på markedet i EU, som fuldt ud tilgodeser børns specifikke behov. Det an-
slås således, at 50 - 90% af de lægemidler, der anvendes i pædiatrien, aldrig er blevet undersøgt
specifikt eller godkendt til anvendelse i denne aldersgruppe.
1
2
Kommissionen foreslår 6 måneder.
Se Pressemeddelelse 14517/00.
8980/05 (Presse 117)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0023.png
2.-3.VI.2005
Hovedformålet med forslaget er at forbedre børns sundhed og samtidig fjerne hindringerne for han-
delen inden for EU med lægemidler til børn.
Der er tale om følgende mål:
·
sikre at de lægemidler, der anvendes i pædiatrien, underkastes forskning af høj kvalitet;
·
påse, at disse lægemidler bliver behørigt godkendt;
·
forbedre oplysninger om anvendelsen af lægemidler, der specifikt er bestemt til børn.
Man skal undgå at udsætte børn for unødvendige kliniske forsøg.
Med henblik herpå indeholder forslaget en kombination af forpligtelser og incitamenter, hvor den
vigtigste forpligtelse er kravet om at levere et pædiatrisk forskningsprogram som en del af procedu-
ren for at opnå markedsføringstilladelse. Incitamenter gives gennem forlængede enerettigheder eller
for ikke-patenterede lægemidler indførelsen af en ny type markedsføringstilladelse.
Den foreslåede ordning omfatter humanmedicinske lægemidler som omhandlet i direktivet om op-
rettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemidler.
Forslaget indfører også et par ændringer til forordningen om indførelse af et supplerende beskyttel-
sescertifikat for lægemidler
1
, direktivet om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicin-
ske lægemidler
2
og forordningen om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og
overvågning af human- og veterinærmedicinske lægemidler
3
, der alle er udarbejdet i fuld overens-
stemmelse med EU's direktiv om kliniske forsøg
4
.
Foreslået retsgrundlag: artikel 95 i traktaten - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet - Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
1
2
3
4
Forordning (EØF) nr. 1768/92 (EFT L 182 af 2.7.1992, s. 1), senest ændret ved tiltrædelsesakten af 2003.
Direktiv 2001/83/EF (EFT L 311 af 28.11.2001, s. 67), senest ændret ved direktiv 2004/27/EF (EUT L 136 af
30.4.2004, s. 34).
Forordning (EF) nr. 726/2004 (EUT L 136 af 30.4.2004, s. 1).
Direktiv 2001/20/EF (EFT L 121 af 1.5.2001, s. 34).
8980/05 (Presse 117)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0024.png
2.-3.VI.2005
Ernæringsanprisninger
Rådet nåede med enstemmighed til politisk enighed om et udkast til forordning om, hvilke ernæ-
rings- og sundhedsanprisninger
1
der må anføres på mærkning, præsentation og reklame for fødeva-
rer.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse den 26. maj 2005. Teksten til forordningsudkastet vil formelt
blive vedtaget f Rådet som
fælles holdning
efter endelig udformning på de officielle sprog og der-
næst blive forelagt Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Fødevareindustrien har reageret på en stigende forbrugerinteresse i de oplysninger, der er anført på
mærkningen af fødevarer, ved at fremhæve produkters næringsværdi ved hjælp af anprisninger i
kommerciel kommunikation (mærkning, præsentation og reklame).
For at undgå at vildlede forbrugerne og for at sikre, at anprisninger anvendes rigtigt som et mar-
kedsføringsredskab, er formålet med den foreslåede forordning alene at tillade anprisninger, der er
klare og meningsfyldte for forbrugeren. Den person, der markedsfører fødevaren, bør kunne be-
grunde anprisningen.
Den foreslåede forordning dækker fødevarer, der skal leveres som sådanne til slutbrugeren eller le-
veres til restauranter, hospitaler, skoler, kantiner og lignende storkøkkener.
Kommissionen har foreslået
(11646/03)
en harmonisering af reglerne på EU-plan for at sikre et højt
forbrugerbeskyttelses- og folkesundhedsniveau og for at fjerne de hindringer for fødevarers frie be-
vægelighed og for et velfungerende indre marked, der skyldes forskellige nationale lovgivninger.
Foreslået retsgrundlag: artikel 95 i traktaten - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet - Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
1
En anprisning er en meddelelse, der erklærer, foreslår eller antyder, at en fødevare har særlige egenskaber; en
sundhedsanprisning er en anprisning, der erklærer, foreslår eller antyder, at der er en forbindelse mellem en fø-
devare og sundhed; en ernæringsanprisning er en anprisning, der erklærer, foreslår eller antyder, at en fødevare
har særlige ernæringsegenskaber på grund af sit kalorieindhold eller sine næringsstoffer (f.eks. "fedtfattig"
"stort C-vitamin-indhold", "proteinrig").
8980/05 (Presse 117)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0025.png
2.-3.VI.2005
Tilsætning af vitaminer og mineraler samt visse andre stoffer til fødevarer
Rådet nåede med kvalificeret flertal til politisk enighed
1
om et udkast til forordning om tilsætning af
vitaminer og mineraler samt visse andre stoffer til fødevarer.
Europa-Parlamentet afgav udtalelse den 26. maj 2005. Teksten til forordningsudkastet vil formelt
blive vedtaget f Rådet som
fælles holdning
efter endelig udformning på de officielle sprog og der-
næst blive forelagt Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Formålet med forordningsudkastet er at harmonisere de nationale bestemmelser for tilsætning af
næringsstoffer (vitaminer og mineraler samt visse andre stoffer) til fødevarer og sikre, at de mar-
kedsførte fødevarer er sikre og mærket relevant og klart, således at forbrugerne kan foretage bevid-
ste valg, samt at varerne ikke udgør nogen risiko for folkesundheden. Denne harmonisering er også
nødvendig for at fremme disse varers frie bevægelighed i Fællesskabet. I teksten nævnes det, hvilke
vitaminer og mineraler der kan tilsættes fødevarer, og i hvilken form og under hvilke betingelser.
Forordningsudkastets bestemmelser gælder ikke kosttilskud, som er omfattet af direktiv
2002/46/EF
2
, og berører ikke de specifikke bestemmelser for levnedsmidler til særlig ernæring, nye
levnedsmidler og nye levnedsmiddelingredienser, tilsætningsstoffer og aromaer og godkendte øno-
logiske fremgangsmåder og behandlingsmetoder.
Foreslået retsgrundlag: artikel 95 i traktaten - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet - Rådet
træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
1
2
Danmark vil stemme imod, når denne forordning vedtages.
EFT L 183 af 12.07.2002, s. 51.
8980/05 (Presse 117)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0026.png
2.-3.VI.2005
Handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse
Rådet drøftede afsnittet om sundhed i forslaget til afgørelse om oprettelse af et handlingsprogram
for sundhed og forbrugerbeskyttelse (2007/2013)
(8064/05).
Ifølge forslaget til programmet for Fællesskabets indsats inden for sundhed og forbrugerbeskyttelse
2007-2013 skal EU's fremtidige indsats inden for folkesundhed fokusere på fem mål:
– beskytte borgerne mod sundhedstrusler
– fremme politikker, der fører til en sundere livsstil
– bidrage til at reducere forekomsten af alvorlige sygdomme i EU
– bidrage til udvikling af mere effektive sundhedssystemer og
– støtte ovennævnte mål ved at tilvejebringe oplysninger og analyser om sundhed.
Drøftelserne fokuserede på spørgsmålet om, hvorvidt disse mål svarer til sundhedsministrenes for-
ventninger.
Under drøftelserne fik delegationerne lejlighed til at meddele deres foreløbige reaktioner på Kom-
missionens forslag, hvori de igangværende to programmer for folkesundhed og forbrugerbeskyttelse
samles under ét.
1
Delegationerne understregede endvidere, at det er nødvendigt at øge den merværdi, som de fælles
aktioner tilfører, og mindede bl.a. om nytten af et bedre samarbejde mellem medlemsstaternes sund-
hedssystemer og en bedre imødegåelse af grænseoverskridende sundhedstrusler (pandemier).
1
Afgørelse nr. 1786/2002/EF (EFT L af 9.10.2002, s. 1) og nr. 20/2004/EF (EUT L 5 af 9.1.2004, s. 1), ændret
ved afgørelse nr. 786/2004/EF (EUT L 138 af 30.4.2004, s. 7).
8980/05 (Presse 117)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
De mindede endvidere om, at risikofaktorerne skal imødegås for at forebygge de store sygdomme.
Efter drøftelserne konkluderede formanden, at delegationerne i vid udstrækning var enige i de mål,
som Kommissionen havde foreslået.
Foreslået retsgrundlag: artikel 152 og 153 i traktaten - samrådsprocedure med Europa-Parlamentet -
Rådet træffer afgørelse med kvalificeret flertal.
8980/05 (Presse 117)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0028.png
2.-3.VI.2005
Fedme, ernæring og fysisk aktivitet - Rådets konklusioner
Rådet havde en udveksling af synspunkter om spørgsmålet om bekæmpelse af fedme, hvorefter det
vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
UNDERSTREGER, at traktatens artikel 152 foreskriver, at der skal sikres et højt sund-
hedsbeskyttelsesniveau ved fastlæggelsen og gennemførelsen af alle Fællesskabets politik-
ker og aktiviteter, og at artikel 153 foreskriver, at forbrugerbeskyttelseshensyn inddrages
ved udformningen og gennemførelsen af andre af Fællesskabets politikker og aktiviteter;
ERINDRER OM, at et af målene i programmet for Fællesskabets indsats inden for folke-
sundhed (2003-2008) er at fremme sundheden og forebygge sygdomme ved at inddrage
sundhedsdeterminanter i alle politikker og aktiviteter, især ved at udarbejde og gennemføre
strategier og foranstaltninger vedrørende livsstilsrelaterede sundhedsdeterminanter, såsom
ernæring og fysisk aktivitet, bl.a. med henblik på bevidstgørelse af offentligheden;
HENVISER TIL Rådets resolution af 14. december 2000 om sundhed og ernæring
1
, kon-
klusionerne fra Rådet og sundhedsministrene, forsamlet i Rådet, af 15. maj 1992 vedrøren-
de ernæring og sundhed
2
, resolutionen af 3. december 1990 om en fællesskabsaktion ved-
rørende ernæring og sundhed
3
, Rådets konklusioner af 2. december 2002 om fedme
4
, Rå-
dets konklusioner af 2. december 2003 om sund levevis
5
samt Rådets konklusioner af
2. juni 2004 om fremme af hjertesundheden;
UNDERSTREGER PÅ NY Den Europæiske Unions støtte til vedtagelsen af den globale
strategi for kost, fysisk aktivitet og sundhed på Verdenssundhedsforsamlingen i maj 2004
og anerkender det afgørende bevismateriale i rapporten om kost, ernæring og forebyggelse
af kroniske sygdomme
6
, som understøtter de foranstaltninger, der foreslås i den globale
strategi;
ERKENDER, at usund levevis i stadig højere grad bidrager til den belastning, som det be-
tydelige antal kroniske sygdomme udgør;
2.
3.
4.
5.
1
2
3
4
5
6
EFT C 20 af 23.1.2001, s. 1.
EFT C 148 af 12.6.1992, s. 2.
EFT C 329 af 31.12.1990, s. 1.
EFT C 11 af 17.1.2003, s. 3.
EUT C 22 af 27.1.2004, s. 1.
Diet, Nutrition and the Prevention of Chronic Diseases, Report of a joint WHO/FAO Expert Consultation,
WHO Technical Report Series 916, 2003.
8980/05 (Presse 117)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
6.
ERKENDER de muligheder, som fremme af sund kost og fysisk aktivitet giver for at
mindske risikoen for en række sygdomme og helbredstruende tilstande såsom fedme, for-
højet blodtryk, hjertesygdomme, diabetes, slagtilfælde, osteoporose og visse kræftformer
samt for at forbedre livskvaliteten i betydelig grad;
ERKENDER de gavnlige virkninger - såvel for de enkelte borgere som for de nationale
sundhedssystemer - af sund kost og fysisk aktivitet med henblik på forebyggelse og be-
handling af kroniske sygdomme;
NOTERER SIG MED BEKYMRING den stigende forekomst af fedme i hele Den Euro-
pæiske Union, navnlig hos børn, samt de negative følger heraf for blandt andet sundheden
på hjerte-kar-området og type 2-diabetes;
ERKENDER, at det er vigtigt at afhjælpe de uligheder, der kan forekomme i medlemssta-
terne med hensyn til fedme, kost og fysisk aktivitet;
ERKENDER, at fedme er en tilstand med mange forskellige årsager, der kræver en bred
forebyggelsesstrategi, herunder en fælles indsats fra flere aktører på lokalt, regionalt, nati-
onalt, europæisk og globalt plan;
ERKENDER, at det er nødvendigt at sikre inddragelse af alle aktører med henblik på at
skabe en social bevidsthed omkring betydningen af sund kost og fysisk aktivitet, især hos
børn, og modvirke vildledende reklamer;
HILSER den europæiske handlingsplatform for kost, fysisk aktivitet og sundhed, som
Kommissionen netop har iværksat, VELKOMMEN som et vigtigt fremskridt på dette felt,
der forventes at bidrage til at fremme sund ernæring og fysiske aktiviteter og til at bringe
den nuværende fedmetendens til ophør gennem en beslutsom indsats fra de aktører, der er
repræsenteret i handlingsplanen, og TILSKYNDER medlemsstaterne, til at iværksætte pas-
sende initiativer som led i deres samlede nationale strategi samt indgå i et samspil med den
europæiske handlingsplan;
UNDERSTREGER betydningen af at styrke sammenhængen mellem indsatsen for at
fremme sund kost og fysisk aktivitet og andre fællesskabspolitikker, bl.a. inden for land-
brugs-, transport-, miljø-, kultur-, uddannelses- og forbrugerpolitik. Hver gang der forbere-
des ny eller revideret fællesskabslovgivning med konsekvenser for ernæring og fysisk ak-
tivitet, bør der tilstræbes et samspil med målsætningen for de sundhedspolitiske foranstalt-
ninger. Desuden bør bekæmpelse af fedmeepidemien og fremme af sund kost og fysisk ak-
tivitet integreres i dagsordenen for andre relevante rådssamlinger;
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
8980/05 (Presse 117)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
14.
ERKENDER, at fysisk aktivitet må anses for en fast bestanddel af en sund livsstil, og at
det er yderst vigtigt at lære at sætte pris på sport og fysisk aktivitet i skolen og i fritiden
samt modtage undervisning om sund levevis fra en tidlig alder;
UDTRYKKER DERFOR TILFREDSHED MED, at Kommissionen agter at fremlægge en
grønbog om ernæring, fysisk aktivitet og sundhed senere på året samt forberede en medde-
lelse fra Kommissionen i 2006, der skal inddrage resultaterne af den offentlige høring, som
indledes med grønbogen;
OPFORDRER medlemsstaterne og i relevant omfang Europa-Kommissionen til at udfor-
me og gennemføre initiativer med henblik på at fremme sund kost og fysisk aktivitet, her-
under:
1)
at sætte borgerne i stand til at vælge sund kost og sikre, at der er økonomisk over-
kommelige og let tilgængelige muligheder for at få sund kost
at øge borgernes viden om forholdet mellem kost og sundhed samt mellem energi-
indtag og energiforbrug, om kostvaner, der nedsætter risikoen for kroniske sygdom-
me, og om valg af sunde fødevarer
at sikre, at forbrugerne ikke vildledes af reklame- og markedsføringsaktiviteter, og
navnlig at børns godtroenhed og begrænsede erfaring med medierne ikke udnyttes
at sætte sundhedspersonale, herunder ernæringseksperter, samt andre fagfolk med
godkendte kvalifikationer på dette område, i stand til rutinemæssigt at give praktisk
vejledning til patienter og deres familie om fordelene ved en optimal kost og større
fysisk aktivitet, samt at bidrage til udveksling af god praksis på dette område
at opfordre de aktører, der har mulighed for at bidrage til fremme af sund kost (f.eks.
fødevareproducenter, forarbejdningsindustrien, detailhandlere og cateringvirksomhe-
der), til at tage initiativer med dette sigte, for eksempel gennem frivillige foranstalt-
ninger eller aftaler
at integrere ernæring og fysisk aktivitet i alle relevante politikker på lokalt, regionalt,
nationalt og europæisk plan som f.eks. politikkerne til mindskelse af de skadelige
virkninger af umådeholdent alkoholforbrug, samt at skabe de nødvendige betingelser
til støtte herfor
15.
16.
2)
3)
4)
5)
6)
8980/05 (Presse 117)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
7)
at overvåge tendenserne med hensyn til sund ernæring og fysisk aktivitet i befolk-
ningen og videreudvikle forskningen og det videnskabelige grundlag for indsatsen på
dette område, bl.a. gennem udveksling af god praksis på europæisk plan
at fremme undervisning om og udbuddet af sund kost i skolerne, navnlig med hensyn
til overdreven indtagelse af meget energiholdige mellemmåltider og sukkersødede
læskedrikke, og tilskynde børn og unge til at motionere dagligt
at udvikle aktiviteter for børn vedrørende ernæring og idræt som en integreret del af
den almindelige sundhedsundervisning, der også bør fokusere på spørgsmål som be-
kæmpelse af rygning, umådeholdent alkoholforbrug og narkotikamisbrug samt
fremme seksuel og mental sundhed
at tilskynde arbejdsgiverne til at tilbyde et udvalg af sund kost i personalekantinerne
og eventuelt sørge for faciliteter, der tilskynder til fysisk aktivitet
at fremme udvikling af bymiljøer, der lægger op til fysisk aktivitet, herunder at sørge
for sikre cykelstier og fodgængerstier."
8)
9)
10)
11)
8980/05 (Presse 117)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0032.png
2.-3.VI.2005
Hiv/aids - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner om bekæmpelse af hiv/aids:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM HENVISER til forpligtelseserklæringen om hiv/aids vedtaget den 27. juni 2001 på
De Forenede Nationers Generalforsamlings særlige samling om hiv/aids, der er et tegn på,
at man er ved at finde den respons, der er nødvendig for en vellykket bekæmpelse af
hiv/aids,
SOM HENVISER TIL Rådets henstilling af 18. juni 2003 om forebyggelse og reduktion af
helbredsskader forbundet med narkotikamisbrug
1
, hvori det understreges, at medlemssta-
terne for at opnå en betydelig reduktion af narkotikarelaterede helbredsskader skal tilbyde
et udvalg af forskellige tjenester og faciliteter,
SOM PÅ NY BEKRÆFTER betydningen af konferencen
"Breaking the Barriers -
Partnership to fight HIV/AIDS in Europe and Central Asia"
(den 23.-24. februar 2004 i
Dublin, Irland), i og med at den understregede den trussel, som det stigende antal hiv/aids-
tilfælde udgør,
SOM i den forbindelse HENVISER TIL den anmodning om at styrke Den Europæiske
Unions kapacitet til effektivt at bekæmpe spredningen af hiv/aids, som blev fremsat i Dub-
lin-erklæringen om partnerskabet til bekæmpelse af hiv/aids i Europa og Centralasien,
SOM UDTRYKKER TILFREDSHED MED Vilnius-erklæringen fra ministerkonferencen
"Europe and HIV/AIDS - New Challenges, New Opportunities"
(den 17. september 2004 i
Vilnius, Litauen), der understreger behovet for en fælles indsats for at
styrke
det overord-
nede forebyggelsesarbejde, bl.a. opbygning af menneskelige ressourcer og bæredygtige
sundhedsinfrastrukturer, for at
give alle adgang til
pleje, støtte og behandling og for at
op-
bygge
effektive partnerskaber mellem regeringerne, civilsamfundet, den private sektor og
internationale partnere; som desuden ERKENDER, at de mest sårbare befolkningsgrupper
i Europa omfatter stiknarkomaner og deres seksualpartnere, homoseksuelle mænd, prosti-
tuerede, kvinder udsat for menneskehandel, fanger, etniske minoriteter og migranter, der
har tætte forbindelser til lande med en høj forekomst af hiv/aids,
2.
3.
4.
5.
1
EUT L 165 af 3.7.2003, s. 31.
8980/05 (Presse 117)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
6.
SOM UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens arbejdsdokument af
8. september 2004 med titlen
"En koordineret og integreret strategi for bekæmpelse af
hiv/aids-epidemien i Den Europæiske Union og de omkringliggende lande",
SOM UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens meddelelse til Rådet og
Europa-Parlamentet af 29. oktober 2004 med titlen
"En sammenhængende europæisk poli-
tisk ramme for eksterne foranstaltninger til bekæmpelse af hiv/aids, malaria og tuberkulo-
se"
og ANERKENDER Rådets konklusioner af 23. november 2004, hvori Rådet tilsluttede
sig nævnte meddelelse og opfordrede bl.a. Kommissionen og medlemsstaterne til at sikre,
at seksuel og reproduktiv sundhed er en væsentlig del af bekæmpelsen af hiv og aids,
SOM HENVISER TIL Rådets konklusioner af 23. november 2004 om et fornyet tilsagn fra
EU om støtte til den internationale konference om befolkning og udvikling (ICPD) inden
for rammerne af årtusindudviklingsmålene,
SOM NOTERER SIG udvekslingen af god praksis med hensyn til forebyggelse gennem
informationskampagner, adgang til antiretroviral behandling med særlig fokus på stiknar-
komaner og migranter samt forebyggelse af overførsel fra mor til barn på mødet i den ud-
videde hiv/aids-tænketank (den 5.-6. april 2005 i Luxembourg),
SOM SER MED TILFREDSHED PÅ det uformelle ministermøde "Sundhed i Europa: be-
skyttelse af europæiske borgeres sundhed" (den 13.-14. april 2005 i Paris) om en europæ-
isk strategi og forskning i en hiv-vaccine,
SOM UNDERSTREGER, at hiv/aids-epidemien og de underliggende fænomener, der bi-
drager til dens spredning, er almindelig udbredt, forårsager menneskelig lidelse og invali-
ditet, øger risikoen for social udstødelse og har negativ indvirkning på de nationale øko-
nomier,
SOM ERKENDER, at der ud over en fortsat styrkelse af de eksisterende metoder til fore-
byggelse af sygdommen er behov for at videreudvikle forskning, overvågning og metoder
til effektive indgreb med henblik på at kunne tackle hiv/aids-epidemien med dens mange
facetter,
SOM ERKENDER, at hiv/aids, ligesom andre epidemier af smitsomme sygdomme, i vid
udstrækning får næring fra samme faktorer, herunder bl.a. manglende lighed mellem mænd
og kvinder, fattigdom og social marginalisering af de mest sårbare befolkningsgrupper,
7.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
8980/05 (Presse 117)
33
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
14.
SOM ANERKENDER, at der er behov for at tackle de mange problemer i forbindelse med
bekæmpelsen af hiv/aids-epidemien ved at øge samarbejdet mellem Kommissionen, med-
lemsstaterne, tiltrædelses-, kandidat- og nabolandene og internationale organisationer som
f.eks. UNAIDS med inddragelse af personer, der lever med hiv/aids, og de berørte civil-
samfund,
SOM NOTERER SIG, at det er medlemsstaterne, der har det primære ansvar for sundheds-
systemerne, men at der er en ekstra gevinst ved at tackle hiv/aids-epidemien på både euro-
pæisk og globalt plan, bl.a. ved at anvende relevante udviklingspolitikker,
15.
OPFORDRER medlemsstaterne til
·
at fremme gennemførelsen af Dublin-erklæringen om partnerskabet til bekæmpelse af hiv/aids i
Europa og Centralasien og Vilnius-erklæringen fra ministerkonferencen
"Europe and HIV/AIDS
- New challenges, New Opportunities"
·
at tage yderligere skridt til at sikre, at der i samarbejde med personer, der lever med eller er ramt
af hiv, gennemføres, opretholdes og videreudvikles nationale koordinationsstrukturer, strategier
og finansieringsplaner for hiv/aids, som omfatter flere sektorer, og at der udveksles god praksis
og erfaringer på fællesskabsplan
·
at tage yderligere skridt til at forbedre den almindelige viden om forebyggelsen af hiv-smitte og
andre seksuelt overførte infektioner og øge offentlighedens bevidsthed herom samt informere om
seksuel og reproduktiv sundhed og udvikle og gennemføre evidensbaserede, målrettede aktivite-
ter med henblik på at dække bestemte sårbare befolkningsgrupper
·
at tage yderligere skridt til at fremme sikker og ansvarlig seksuel adfærd og praksis, herunder
brug af kondom, og udbygge stiknarkomaners adgang til forebyggelse, behandling for narkoti-
kamisbrug og skadebegrænsningstjenester
·
at træffe passende foranstaltninger til at rådgive og støtte personer med hiv/aids, deres familier
og venner og til, gennem relevant lovgivning eller med andre midler, at skabe og opretholde en
respektfuld, ikke-diskriminerende og tolerant indstilling og adfærd i samfundet over for personer
med hiv/aids
8980/05 (Presse 117)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
·
fortsat at arbejde på at opretholde og videreudvikle et bæredygtigt, økonomisk overkommeligt og
tilgængeligt sundhedssystem som grundlag for forebyggelse, behandling og pleje og i den for-
bindelse lægge særlig vægt på, at alle, der har behov for det, har adgang til antiretroviral behand-
ling samt anden lægebehandling til en overkommelig pris
·
i samarbejde med Kommissionen og med behørig hensyntagen til Fællesskabets rammeprogram
for forskning at styrke samarbejdet om kliniske forsøg i den fortsatte stræben efter at udvikle
hiv-vacciner og mikrobiocider som led i et samlet globalt svar
·
at tage hensyn til muligheden for at anvende horisontale EF-finansieringsinstrumenter ved gen-
nemførelsen af samlede nationale strategier
·
at fortsætte et tæt samarbejde med Kommissionen og andre relevante internationale organisatio-
ner og agenturer, når de planlægger og aftaler specifikke bilaterale aktioner som led i naboskabs-
og udviklingspolitikker,
OPFORDRER Kommissionen til
·
at støtte medlemsstaternes indsats for at implementere Dublin-erklæringen og Vilnius-
erklæringen
·
at bidrage til bestræbelserne på at forbedre den almindelige viden om forebyggelsen af hiv-smitte
og andre seksuelt overførte infektioner og øge offentlighedens bevidsthed herom
·
at bidrage til aktiviteter, der sigter mod at skabe en respektfuld, ikke-diskriminerende og tolerant
indstilling og adfærd i samfundet over for personer med hiv/aids
·
at lette anvendelsen af bestående EF-finansieringsinstrumenter til gennemførelsen af samlede
nationale hiv/aids-strategier i medlemsstaterne og i nabolandene
·
at fremme investering i relevant forskning og udvikling af effektive, adfærdsmæssige og risiko-
reducerende samt profylaktiske tiltag, såsom vacciner og mikrobiocider, og i helbredelse
·
at tilskynde Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme til yderlige-
re at styrke og koordinere de nuværende aktiviteter vedrørende overvågning af overførbare syg-
domme, herunder hiv/aids, i koordination med nationale institutter og internationale specialise-
rede laboratorier
8980/05 (Presse 117)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0036.png
2.-3.VI.2005
·
at lette samarbejdet mellem medlemsstaterne, tiltrædelses-, kandidat- og nabolandene og de rele-
vante internationale organisationer for at fremme udvekslingen af god praksis og fælles projekter
·
at fremme og fortsætte dialogen og samarbejdet med lande på regionalt og globalt plan samt med
internationale organisationer såsom UNAIDS inden for såvel sundheds- som udviklingspolitik,
for at gøre yderligere regionale og globale fremskridt i bekæmpelsen af spredningen af hiv."
Disse konklusioner vil blive forelagt Det Europæiske Råd i juni sammen med de konklusioner, der
blev vedtaget af Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 24. maj 2005.
1
1
8817/05.
8980/05 (Presse 117)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0037.png
2.-3.VI.2005
Mental sundhed - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner vedrørende en fællesskabsindsats for mental sundhed:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM ERINDRER OM Rådets resolution af 18. november 1999 om fremme af mental
sundhed
1
, som bl.a. opfordrer Kommissionen til at overveje at integrere aktiviteter over
temaet mental sundhed i det fremtidige handlingsprogram for folkesundhed,
SOM ERINDRER OM Rådets resolution af 29. juni 2000 om foranstaltninger vedrørende
sundhedsdeterminanter
2
SOM ERINDRER OM Rådets konklusioner af 5. juni 2001 om en fællesskabsstrategi til
mindskelse af alkoholrelaterede skader
3
, der bl.a. understreger, at der er en nøje sammen-
hæng mellem alkoholmisbrug, social udstødning og psykisk sygdom,
SOM ERINDRER OM Rådets konklusioner af 15. november 2001 vedrørende bekæmpel-
se af stress- og depressionsrelaterede problemer
4
, der bl.a. opfordrer medlemsstaterne til at
træffe foranstaltninger til at øge kendskabet til fremme af mental sundhed inden for den
primære sundhedspleje og andre sundhedstjenester samt de sociale tjenester,
SOM erindrer om Rådets konklusioner af 2. juni 2003 om bekæmpelse af stigmatisering og
forskelsbehandling i forbindelse med psykiske sygdomme
5
, der bl.a. opfordrer medlems-
staterne til i særlig grad at fokusere på den virkning, som problemer i forbindelse med
stigmatisering og forskelsbehandling på grund af psykiske sygdomme har i alle alders-
grupper, og sikre, at disse problemer erkendes, idet der lægges særlig vægt på at begrænse
risikoen for social udstødelse,
SOM ERINDRER OM Rådets konklusioner af 2. juni 2004 om mindskelse af alkoholrela-
terede skader og om unge, der understreger, at problemerne med alkoholrelaterede døds-
fald og lidelser, især blandt unge, som kunne være undgået, er blevet et fælles anliggende,
og at der er behov for samarbejde og koordinering på fællesskabsplan.
2.
3.
4.
5.
6.
1
2
3
4
5
EFT C 86 af 24.3.2000, s. 1.
EFT C 218 af 31.7.2000, s. 8.
EFT C 175 af 20.6.2001, s. 1.
EFT C 6 af 9.1.2002, s. 1.
EUT C 141 af 17.6.2003, s. 1.
8980/05 (Presse 117)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0038.png
2.-3.VI.2005
7.
SOM ERINDRER OM, at formålet med programmet for Fællesskabets indsats inden for
folkesundhed (2003-2008)
1
bl.a. er at sikre et højt sundhedsbeskyttelsesniveau hos menne-
sker ved fastlæggelsen og gennemførelsen af alle Fællesskabets politikker og aktiviteter
ved fremme af en integreret sundhedsstrategi på tværs af sektorer og at løse problemer med
helbredsmæssige og mentale uligheder,
SOM BIFALDER resultatet af WHO's europæiske ministerkonference om mental sundhed
- "Facing the Challenges, Building Solutions" den 12.-15. januar 2005 i Helsinki, der frem-
hævede betydningen af at udarbejde en dagsorden og gennemføre en handlingsplan for
medlemsstaterne for de næste fem til ti år vedrørende mental sundhed med særlig vægt på
at fremme menneskers velbefindende og få dem til at fungere bedre ved at fokusere på de-
res forcer og ressourcer, således at deres fleksibilitet styrkes og deres beskyttende eksterne
faktorer forbedres,
SOM BIFALDER erklæringen og handlingsplanen fra konferencen, som sundhedsmini-
strene for WHO's medlemsstater i den europæiske region har tilsluttet sig som svar på ud-
fordringen om i de næste fem til ti år at udarbejde, gennemføre og evaluere politikker og
lovgivning med henblik på aktiviteter inden for mental sundhed, som kan forbedre hele be-
folkningens velbefindende,
SOM ERKENDER, at der er en
2
vigtig sammenhæng mellem indsatsen for mental sundhed
og Kommissionens meddelelse om den social- og arbejdsmarkedspolitiske dagsorden,
navnlig for så vidt angår fremme af en strategisk tilgang til bekæmpelse af forskelsbehand-
ling og fremme af ligestilling mellem mænd og kvinder,
SOM UNDERSTREGER nødvendigheden af i højere grad at erkende, at mental sundhed
afhænger af omfattende sociale, økonomiske og strukturelle faktorer, og at den bidrager
afgørende til nationernes sociale kapital, samt nødvendigheden af at søge synergier mellem
handlingsplanen og resultaterne af de projekter, der finansieres over Fællesskabets nuvæ-
rende og fremtidige folkesundhedsprogrammer,
SOM GENTAGER, at der er behov for at fremme synligheden af og den offentlige be-
vidsthed om dels betydningen af mental sundhed hos den enkelte, dels den specifikke rolle,
der knytter sig til, og de fordele, der kan opnås ved at udforme og gennemføre relevante og
sammenhængende folkesundhedspolitikker,
8.
9.
10.
11.
12.
1
2
EFT L 271 af 9.10.2002, s. 1.
KOM(2005) 33 endelig af 9.2.2005.
8980/05 (Presse 117)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
13.
SOM FINDER, at spørgsmålet om mental sundhed bør uddybes yderligere som en integreren-
de faktor i Fællesskabets nuværende og kommende sundhedsstrategi,
SOM BIFALDER Kommissionens hensigt om i løbet af sommeren 2005 at forelægge en
grønbog om mental sundhed med forslag til en indsats såvel på fællesskabsplan som i med-
lemsstaterne vedrørende oplysning om mental sundhed, fremme af mental sundhed og fore-
byggelse af mentale sygdomme med henblik på at udstikke godkendte rammer for indsatsen
og overvågningen,
14.
OPFORDRER medlemsstaterne til:
– alt efter deres respektive behov at rette den fornødne opmærksomhed mod gennemførelsen af
den erklæring og handlingsplan, som blev godkendt af WHO's europæiske ministerkonference
om mental sundhed og samtidig erkende, at gennemførelsen af de relevante aktioner skal ses i et
langsigtet perspektiv;
– at tage skridt til at indsamle sammenlignelige data af god kvalitet om mental sundhed og om de
økonomiske og sociale følger af almene mentale sundhedsproblemer, om nødvendigt under an-
vendelse af Fællesskabets folkesundhedsprogram;
– at tage skridt til at udforme og gennemføre omfattende, integrerede og effektive ordninger vedrø-
rende mental sundhed, som omfatter fremme og forebyggelse samt behandling, rehabilitering,
pleje og rekonvalescens, således som det blev fremhævet i den erklæring, der blev vedtaget af
WHO's europæiske ministerkonference om mental sundhed;
– at videreudvikle relevante overvågnings- og evalueringsmekanismer, som gør det muligt at fore-
tage fornuftige og pålidelige sammenligninger af situationen med hensyn til mental sundhed
samt tilskyndelses- og forebyggelsespraksis i og mellem medlemsstaterne indbyrdes;
– at overveje den bedst mulige anvendelse af relevante finansieringsinstrumenter såsom struktur-
fondene, Phare og Twinning-programmerne, som kan dække specifikke behov og udfordringer
med hensyn til mental sundhed
OPFORDRER Kommissionen til:
– i samarbejde med WHO og andre relevante internationale organisationer at støtte gennemførel-
sen af den erklæring og handlingsplan, som blev vedtaget af WHO's europæiske ministerkonfe-
rence om mental sundhed,
8980/05 (Presse 117)
39
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.-3.VI.2005
– at sikre, at der i den samlede konsekvensanalyse af fremtidig relevant fællesskabslovgivning ta-
ges hensyn til mentale sundhedsaspekter,
– at fremhæve den nøje sammenhæng mellem mental og fysisk sundhed og alkohol- og narkotika-
misbrug,
– at den i sine aktiviteter vedrørende mental sundhed er særlig opmærksom på sårbare stadier i li-
vet med særligt fokus på spædbørn, børn og unge samt ældre."
8980/05 (Presse 117)
40
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0041.png
2.-3.VI.2005
Eventuelt
Formandskabet og Kommissionen orienterede endvidere Rådet om følgende punkter:
– Det europæiske år for arbejdstagernes mobilitet (2006)
(9326/05)
– G10-gruppen vedrørende Lægemidler
(9368/05)
– Forslag til Rådets forordning om fastsættelse af gebyrer til Det Europæiske Agentur for Læge-
middelvurdering (7798/05)
– Det internationale sundhedsregulativ
– inden for rammerne af WHO (9416/05)
– WHO's rammekonvention om tobakskontrol (9443/05)
– Planlægning af Fællesskabets beredskab og indsats over for influenzapandemier (9419/05)
– Forslag til direktiv om tilsætningsstoffer til fødevarer og sødestoffer - Statusrapport
– Det Europæiske Center for Forebyggelse af og Kontrol med Sygdomme (9420/05)
– Miljø og sundhed (9421/05)
– Udviklingen inden for sundhedsydelser i Den Europæiske Union (9422/05)
– Formandskabets aktiviteter - Afholdte og planlagte konferencer (9303/05)
– Beretning om gennemførelsen af direktivet om tobaksvarer (9423/05
+ 9487/05)
– Ikke-forskelsbehandling og lige muligheder – Forslag til afgørelse om at gøre 2007 til ligestil-
lingsår
(9631/05)
8980/05 (Presse 117)
41
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453342_0042.png
2.-3.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
Ingen
8980/05 (Presse 117)
42
DA