Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2663 - beskæftigelse m.v. Bilag 5
Offentligt
F i o I s t r æ d e 1 7
9
T e l e f o n 7 7 4 1 7 7
beskæftigelse m.v. - Bilag 5
P o s t b o k s 2 1 8 8
4 1 m
T e l e fa x 7 7
2663 ~
Offentligt
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
Dok.33632
25. maj 2005
Møde i Europaudvalget 27. maj 2005
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til udvalgte punkter på
Europaudvalgets dagsorden den 27.
maj 2005 kl. I I.
Rådsmøde nr. 2663 (beskæfti2else, socialpolitik, sundhed otz
forbruizerbeskvttelse) den 2.-3.
iuni 2005
Pkt. 9. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådetsforordning om
lægemidler til pædiatrisk brug og
om ændring afforordning (EØF)] 768192, direktiv 20011831EF
ogforordning (EF) nr. 726104. Poli-
tisk drøftelse. KOM (2004) 0599.
• Regeringen opfordres til at støtte forslaget, da der mangler
viden om lægemidlers virkninger på
børn.
• Der bør etableres en pædiatrisk ekspertkornité inden for EMEA,
som skal vurdere og godkende
forskning.
• Alle forskningsresultater bør offentliggøres, og der bør sikres
koordinering af undersøgelser.
J.
Se uddybning i vedlagte høringssvar af 15. november 2004.
PÅ-t. 12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets beslutning om
etablering af et handlingspro-
gramfor sundhed ogforbrugerbeskyttelse (200 7-2013). Politisk
drøftelse (åben debat). KOM(2005)
0115.
• Målsætningen om at beskytte borgerne imod risici og trusler bør
udvides til at omfatte områder,
hvor den enkelte har valgmuligheder, men alligevel udsættes for
risici.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
• Regeringen opfordres til at støtte målet om at sikre synergier
mellem de nationale sundhedssy-
sterner og derved opnå større effektivitet og bedre ydelser.
• Der bør sikres flere ressourcer til forbrugerrepræsentation i
standardiseringsarbejde.
Pkt. 13. Udkast til rådskonklusioner omfedme, ernæring ogftsisk
aktivitet Vedtagelse og drø else.
.ft
Regeringen opfordres til at støtte forslaget med følgende
tilføjelser:
Kommissionen skal opfordres til at arbejde for en bedre
erriæringsmærkning, herunder indførsel
af obligatoriske næringsdeklarationer og indførsel af et
europæisk, obligatorisk trafiklysernæ-
ringsmærke, der skal være en samlet grafisk fortolkning af
næringsdeklarationen og indføres
sammen med det kommende forslag om næringsdeklarationer.
Kommissionen skal opfordres til at indføre et europæisk forbud
mod al markedsføring af usunde
fødevarer over for børn.
Kommissionen skal opfordres til at lade EFSA udarbejde
ernæringsprofiler, dvs. kriterier for
fødevarer, der kan karakteriseres som "sunde" eller "usunde".
Disse kriterier skal kunne benyttes
til al relevant lovgivning, fx vedr. trafiklysmærke,
anprisninger og markedsføring.
Hvad angår et ernæringsmærke og forbud mod markedsføring henviser
Forbrugerrådet til kravene i
J.
vedlagte bilag, som omhandler disse emner både på nationalt og på
europæisk niveau.
Rådsmøde nr. 2664 (retflac op- indre anfluender) den 2.-3. iun!
2005
Pkt. 2. Rammeafgørelse om logning afdata om teletrafik.
enighed
Politisk
Forbrugerrådet har ingen indvendinger imod, at der på EU-plan
indføres en rammeafgørelse om
logning af data, idet indholdet ikke afviger væsentligt fra de
nationale rammer, som Danmark al-
lerede har vedtaget Gf. lovbekg. 661 af I 0. juli 2003 om
konkurrencen og forbrugerforhold på te-
lernarkedet som ændret ved lov nr. 225 af 3 I. marts 2004)
Forbrugerrådet støtter, at hver medlerrisstat selv fastsætter
reglernes nærmere indhold og i den
forbindelse er underlagt direktiv 95/46/EF om
persondatabeskyttelse
Forbrugerrådet gør i den forbindelse opmærksom. på, at det
ikke er tilstrækkeligt, at det nærmere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indhold af de allerede eksisterende danske regler samt de
eventuelle Ændringer, denne rammeaf-
gørelse medfører, fastsættes administrativt.
J.
Se uddybning i vedlagte høringssvar af 6. februar 2002.
Med venlig hilsen
Rasmus Kjeldahl
Villy Dyhr
Direktør
for Politisk Afdeling
F i o l s t r æ d e1 7øP o s t b o k s 2 1 8 8ED K - i 0 I 7K ø b e n h a
v nK
T e i e f o n : 7 7 4 1 7 7 4 1 0 T e l e f a x7 7 4 1 7 7 4 2 9 E m a i
lf b r @ f b
RADET
Chef
Indenrigs- og Sundhedsministeriet
Udgiver af
Slotsholmsgade 10 - 12
Tzok+lest
1216 København K
Margrethe Nielsen
Att. Paul Schilder
Dok. 29096/ph
E-mail: [email protected]
15. november 2004
Lægemidler til pædiatrisk brug
Indenrigs- og Sundhedsministeriet har med brev af 2. november 2004 sendt
Europa-Parlarnentets og
Rådets forslag til forordning om lægernidler til pædiatrisk brug og om
ændring af visse forordninger
og direktiver i høring.
Det er på den ene side Forbrugerrådets opfattelse, at der knytter sig
mange etiske problemstillinger
til at foretage forsøg på børn, også når det gælder lægemidler. På den
anden side opfatter
Forbrugerrådet den nuværende situation som uacceptabel, fordi børn
behandles med lægemidler,
som kun er afprøvet på voksne, og der mangler viden om lægernidlers
gavnlige og skadelige
virkninger på børn. Der er efter Forbrugerrådets opfattelse behov for at
rette op på denne situation,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
således at børn på lige fod med voksne kan sikres adgang til virksomme
lægemidler af høj kvalitet.
Forbrugerrådet kan på den baggrund støtte det foreliggende forslag og de
overordnede intentioner i
forslaget.
Forbrugerrådet ser det hensigtsmæssigt at etablere en pædiatrisk
ekspertkomité inden for EMEA,
som skal vurdere og godkende producenternes forskning, når det gælder
lægemidler til børn.
Forbrugerrådet har bernærket, at ekspertkornitéen skal vurdere og
godkende lægerniddelprodu-
centemes testplaner, og at det skal foregå med hensyntagen til, at der
kun må foretages test på børn,
hvis der er mulige terapeutiske fordele for børn forbundet med det
pågældende lægemiddel, at det
skal undgås, at der foretages overlappende test, eller at test gentages,
og at test på børn ikke må
forsinke markedsføringstilladelse til medicin til voksne.
Forbrugerrådet lægger endvidere meget stor vægt på, at
forskningsresultater, uanset om de er
positive eller negative, skal offentliggøres, og at
lægerniddelproducenterne skal forpligtes til dette.
Det er endvidere væsentligt, at disse oplysninger fremgår af
produktinformationen. Det er også
positivt, at der i forslaget lægges op til at indarbejde infonnation om
alle igangværende og afsluttede
pædiatriske undersøgelser i EudraCT.
Forbrugerrådet finder det meget væsentligt, at producenten skal
frernlægge en plan for lægerniddel-
overvågningen efter markedsføringstilladelsen, samt at der er mulighed
for at stille skærpede krav til
denne lægerniddelovervågning.
Endelig vil Forbrugerrådet støtte etableringen af et pædiatrisk
undersøgelsesprograrn, MICE.
Med venlig hilsen
Villy Dyhr
Nielsen
Chef for Politisk Afdeling
Sundhedspolitisk medarbejder
0
F
a
T
f
Margrethe
i
v
e
b
o
n
l
r
l s t r æ d e 1 7SP o s t b o k s 2 1 8 80D K - 1 0 1 7K ø b e n h
K
e f o n7 7 4 1 7 7 4 1 0 T e l e f a x7 7 4 1 7 7 4 2 0 E m a i l :
@ f b r . d k RADET
Henrik Bruun Johannessen
Udgiver af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerstyrelsen
T@nk+Test
E-mail: [email protected]
Margrethe Nielsen
Dok. 33438/ph
I I. maj 2005
Forbrugerrådet skal hermed kommentere Kommissionens forslag "Healthier,
safer, more confiderit
citizens: a Health and Consurner protection Strategy (COM (2005) 115
final), som er sendt i høring i
EU-specialudvalget for forbrugerbeskyttelse.
Ud fra et forbrugerperspektiv er det positivt med et handlingsprogram for
sundhed og forbrugerbe-
skyttelse.
Der opstilles i programmet tre fælles målsætninger for både sundhed og
forbrugerbeskyttelse. Den
første af disse målsætninger drejer sig om at beskytte borgerne imod
risici og trusler, som ligger
uden for den enkeltes kontrol. Efter Forbrugerrådets opfattelse er det
ikke tilstrækkeligt at lade pro-
grammet omfatte risici og trusler uden for den enkeltes kontrol.
Programmet er også nødt til at for-
holde sig til områder, hvor den enkelte faktisk har en valgmulighed, men
alligevel udsætter sig for
risici. Det gælder feks. på tobaksområdet. Det er et tilbagevendende
problem, at produkter på niar-
kedet viser sig efter langs tids anvendelse at være forbundet med risici.
I de tilfælde er det af væsent-
lig betydning, at der træder en forbrugerbeskyttelse i kraft i form af
lydhørhed, registrering af ulyk-
ker, skader m.v., og at det ikke blot overlades til den enkeltes
valgmuligheder at undgå risici og trus-
ler.
Forbrugerrådet opfatter det som meget positivt, at programmet ud over de
indledende og meget
overordnede afsnit faktisk også bidrager med meget konkrete handlinger og
værktøjer til implemen-
tering af programmet. Ud fra et forbrugerperspektiv er det umiddelbart
meget positivt at koble hand-
lingsprograninier sammen på henholdsvis sundhedsområdet og
forbrugerbeskyttelse. Dels bidrager
det til at se sundhedsområdet mere bredt, end det traditionelt er
tilfældet, og dels er det hensigts-
mæssigt at lade politik på de to områder ses i en sammenhæng.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerrådet hæfter sig især ved målet om at sikre synergier mellem de
nationale sundhedssyste-
mer og derved opnå større effektivitet og bedre ydelser. Efter
Forbrugerrådets opfattelse kan dette
mål komme patienter og forbrugere til gode, fordi vi i de europæiske
lande har mange af de samme
sundhedsmæssige problemer. Forbrugerrådet er af den opfattelse, at
samarbejde mellem de nationale
sundhedssysterner kan medføre fordele for patienter og forbrugere.
Endelig vil Forbrugerrådet gøre opmærksom på behovet for at sikre
forbrugerrepræsentation i stan-
dardiseringsarbejde. Det er et område, som har behov for et løft og for
flere ressourcer med henblik
på at sikre forbrugerperspektivet ved udarbejdelse af standarder og en
udfordring af producentper-
spektivet.
Forbrugerrådet forventer senere at få forslaget til høring.
Med venlig hilsen
Villy Dyhr
Margrethe Nielsen
Chef for Politisk Afdeling
Sundhedspolitisk medarbejder
Forbrugerrådet kræver, at familie- og forbrugerministeren snarest muligt
indfører et trafiklysernæringsmærke på alle fødevarer
Trafiklysernæringsmærket skal være en samlet, grafisk fortolkning af
næringsdeklarationen
og samtidig være et redskab, der kan:
* fungere som en neutral og troværdig modvægt til industriens
markedsføring
* hjælpe forbrugeren til nemt og hurtigt at kunne træffe et sundt valg i
indkøbssituationen
Forbrugerrådet har følgende krav til mærket:
• De usunde produkter skal også mærkes, da der er et stort problem med,
at industrien mar-
kedsfører og mærker varer med højt indhold af sukker og/eller fedt, så
de ser sundere ud,
end de reelt er
• Mærket skal baseres på 3 kategorier (trafiklys): rød, gul, grøn
svarende til Spis lidt, mo-
derat, meget ("usund", "midt imellem", "sund")
Mærket skal på alle varer
Mærket skalplaceres tydeligtpåforsiden og ikke gemmes, som det ofte
ses med nærings-
deklarationeme
Kriterierne for inddeling affødevarer skal baseres på indholdet
affedt, mættetjedt, suk-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ker (alle sukkerarter (mono- og disaccharider» samt kosfflbre
Der skal kun være ét mærke pr. produkt. Hvis der fx optræder et grønt
mærke for fedt og
et rødt for sukker, vil det forvirre forbrugeren, da det ikke fremgår,
hvordan det skal væg-
tes.
Grænsernefor indholdet affedt, mættetfedt, sukker og kostfibre skal
til dels baseres på de
grænseværdier, EUforeslår iforbindelse medforordningen om anprisninger
(som disku-
teres og forventes vedtaget i løbet af 2005). Grænserne er ens for
alle faste fødevarer og
ens for alle drikkevarer. Anvendelse af EU-grænseværdier forbedrer
mulighederne for at
lave en EU-mærkningsordning, og på længere sigt vil det være en
fordel, at der kan ska-
bes enighed om ernæringsprofiler for fødevarer på EU-plan, der både
kan benyttes ved
lovgivning omkring ernæringsmærker, anprisninger, markedsføring,
næringsdeklarationer
OSV.
Udformningen af mærket skal være en rød, gul eller grøn Smiley
* ururugerraueLN KUDKrete furslag til cil 11JUUC1.
*
Fødevarer opdeles grundlæggende i faste og flydende (drikkevarer) med
forskellige ind-
holdsgrænser. Se skema nedenfor for indholdsgrænser. Grænsen mellem
grøn og gul sva-
rer til EU-Kommissionens forslag til grænser for, hvornår visse
ernæringsanprisninger må
anvendes. Grænsen mellem gul og rød svarer til et af
Fødevarestyrelsens forslag til græn-
seværdier i "Rapport om ny ernæringsmærkning, februar 2005".
Det er den dårligste "karakter", der afgør den samlede vurdering,
dvs. den bliver rød, hvis
vurderingen er rød for blot et af næringsstoffeme, selvom alle andre
er grønne
Indholdet af kostfibre benyttes kun for brød og cerealier (kom, gryn,
morgenmadsproduk-
ter mv.)
Undtagelser: Følgende fødevarer får altid det grønne mærke:
• Uforarbe
.det (frisk) frugt og grønt (må godt være fx snittet
salat, men ikke tørret frugt
eller syltet/rnarineret frugt eller grønt)
• Fisk uden tilsat fedtstof. Hvis fisk tilsættes fedtstof (fx makrel
i tomat, tun i olie), er
det kun det tilsatte fedt, der vurderes
Næringsstof
Rød
Fedt
15g1100g
Grøn
Gul
> 3 g/100 g og<
> 1,5g/I 00 mi og <
> 1,5g/I 00 g og<
Faste fødevarer
< 3 g/100 g
> 15 g/100 g
Drikkevarer
< 1,5 g/l 00 ml
7,5g/I 00 ml
> 7,5 g/100 mi
Mættet
Faste fødevarer
< 1,5 g/100 g
5g/l 00 g
> 5 g/100 g
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fedt
Drikkevarer
< 0,75 g/100 mi
> 0,75g/100 mi
og<2,5g/100 mi
> 2,5 g/100 ml
Sukker
Faste fødevarer
< 5 g/100 g
> 5g/100 g og <
log/100 g
> 10 g/100 g
Drikkevarer*
_< 2,5 g/] 00 ml
> 2,5g/I 00 nil og
< 5g/I 00 mi
> 5 g/100 mi
Kostrib-
Faste fødevarer
> 6 g/100 g
> 3g/l 00 g og <
6g/l 00 g
< 3 g/100 g
re**
Drikkevarer
Sukker indgår ikke i vurderingen af mælk og kærnernælk, der ikke er
tilsat næringsstoffer
(fx tilsat sukker), aroma mv.
** Kostfibre indgår kun i vurderingen af brød og cerealier
Forbrugerrådets supplerende krav:
Danmark skal stemme imod, at EU's forordning om erriærings- og
sundhedsanprisninger,
som forventes vedtaget i løbet af 2005, kommer til at blokere for
trafiklysinærker, både
nationale og et kommende europæisk
Danmark skal arbejde for, at der indføres et obligatorisk
trafiklysmærke på EU-plan i for-
bindelse med den kommende forordning om næringsdeklarationer (forslag
fra EU-
Kommissionen forventes i 2006)
Et ernæringsmærke skal ikke være en erstatning for obligatoriske,
letlæselige og standar-
diserede næringsdeklarationer, men et supplement
Et ernæringsmærke skal ikke være en erstatning for formidling af
generelle kost- og mo-
tionsråd.
LA IIJY L IIU@Ir,@ S-Kal 111a1KW-waIC-3 u v @,1 I01 I0IDiug@,Ink,.
ID-11u11u11A 11.;1I lui III 1u1111g a.L, aL U@_,1 @.-I
tale om en simplificering af spørgsmålet om ernæringsrigtig, kost
Ovenstående model er et forslag. De bagvedliggende kriterier for
ordningen, herunder
undtagelser, kan ændres, hvis en bred kreds af ernæringseksperter
finder frem til en mere
brugbar model.
Et forbud kan ikke stå alene
Et trafiklysmærke på alle fødevarer kan ikke stå alene, hvis
fedmekurven skal knækkes. Det er afgørende,
at alle aktører erkender, at det er et samfundsproblem og tager
deres del af ansvaret. Der er brug for en
bred vifte af tiltag for at afhjælpe problemerne med den stigende
forekomst af fedme. Til sammenligning
kan nævnes tobak, hvor regulering af markedsføringen,
informationskampagner, undervisning, rygefor-
bud et stigende antal steder, hjælp til rygestop, skatter, advarsler
på pakkerne mv. tilsammen har medført
en ændret attitude i befolkningen over for rygning samt et stort
fald i antallet af rygere.
Forbrugerrådet arbejder bl.a. for:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
* et forbud mod markedsføring af usunde fødevarer over for børn
* obligatoriske, letlæselige og standardiserede
næringsdeklarationer
* øget tilgængelighed af ernæringsrigtige fødevarer med et højt
naturligt næringsstofindhold og med
høj spisekvalitet, herunder også et bredt udbud af
ernæringsrigtig fastfood og convenienceprodukter
samt et sundere fødevaresortiment i restauranter, cafeterier,
kiosker samt i den offentlige kostforplej-
nin-
* at ernæringsrelateret produktinformation via markedsføring,
mærkning, oplysninger på internettet
mv. er korrekt, lødig, veldokumenteret samt i overensstemmelse
med fødevarernes reelle nærings-
værdi og den officielle ernæringspolitik
* at det bliver nemt og overskueligt for forbrugerne altid at kunne
træffe et sundt valg gennem udbre-
delse af information om fødevarernes sammensætning og indhold
* at der tages offentlige og private tiltag, som fremmer indtaget
af sunde fødevarer
* at metoder til fremme af ernæringsrigtige kostvaner undersøges,
og at de, der virker, anvendes
* at information om sunde kostvaner, hensigtsmæssig tilberedning og
opbevaring formidles effektivt til
befolkningen, herunder til specifikke grupper
* at der undervises i grundskolen om fødevarers sammensætning,
sundhed, sikkerhed og kvalitet
Se også w~fbr.dk/smiley
Der er ingen grunde til at lade være:
Forbrugerrådet kræver et dansk forbud nu mod
markedsføring af usunde fødevarer over for børn under 16 år
Følgende typer markedsføring skal omfattes af forbudet:
6 Alle deciderede reklamer for usunde fødevarer, hvor enten produktet
eller selve
markedsføringen direkte henvender sig til børn under 16 år
-6 Al børnernålrettet omtale af eller brug af figurer, symboler mv. for
usunde fødevarer -
f.eks. på internettet eller i informationsmateriale - medmindre det
har karakter af sober
ernæringsoplysning. Dette betyder fx, at Kinderæg eller Frosties-
tigeren ikke må optræde i
børnespil på nettet, eller at melodier/jingler/lyde, der forbindes med
usunde produkter,
ikke må bruges til mobilringetoner
Al markedsføring af usunde fødevarer i medier for børn, omkring
børneprogrammer eller
andre steder, som primært ses af børn
Følgende vil ikkevære omfattet af forbudet:
• Virksomheder kan arrangere skoleturneringer mv., hvis navne, logoer,
figurer mv. for
usunde produkter ikke anvendes
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
• Virksomheder kan udarbejde skolernateriale om kost og ernæring mv.,
hvis det lever op til
kriterierne om sober ernæringsinformation.
Ved "usunde fødevarer" forstås fødevarer, der blandt andet er rige på
sukker, salt og fedt, og
som derfor ikke lever op til en række kriterier, som fastsættes af
Fødevarestyrelsen.
Myndighederne skal desuden definere en klar grænse mellem markedsføring
og sober
ernæringsoplysning, herunder også information på internettet, så de
usunde produkter aldrig
kommer til at optræde i en kontekst, der fremstiller dem mere sunde, end
de reelt er.
Ligeledes skal det defineres, i hvilket omfang markedsføring over for
børn via markedsføring
målrettet familier kan reguleres.
I Sverige og Norge er der et forbud mod tv-reklamer, der henvender sig
til børn under 12 år.
EU's kommissær for fødevarer og forbrug Markos Kyprianou vil bede
industrien om at stoppe
markedsføringen over for børn frivilligt senest i starten af 2006. Hvis
de ikke lever op til det,
vil EU lovgive på området. Forbrugerrådet mener, at Danmark skal arbejde
aktivt for
europæisk lovgivning, men at vi ikke skal nøjes med at vente på EU.
Danmark skal allerede
nu ved et dansk forbud signalere, at vi mener det.
Forbrugerrådet opfordrer til, at der snarest muligt efter valget
frerrisættes et lovforslag om et
Et forbud kan ikke stå alene
Et forbud mod markedsføring af usunde produkter kan ikke stå alene, hvis
fedmekurven skal kriækkes.
Det er afgørende, at alle aktører erkender, at det er et samfundsproblem
og tager deres del af ansvaret.
Der er brug for en bred vifte af tiltag for at afhjælpe problemerne med
den stigende forekomst af fedme.
Til sammenligning kan nævnes tobak, hvor regulering af markedsføringen,
informationskampagner,
undervisning, rygeforbud et stigende antal steder, hjælp til rygestop,
skatter, advarsler på pakkerne mv.
tilsammen har medført en ændret attitude i befolkningen over for rygning
samt et stort fald i antallet af
rygere.
Forbrugerrådet arbejder generelt for:
* øget tilgængelighed af ernæringsrigtige fødevarer med et højt
naturligt næringsstofindhold og med
høj spisekvalitet, herunder også et bredt udbud af erriæringsrigtig
fastfood og convenienceprodukter
samt et sundere fødevaresortiment i restauranter, cafeterier, kiosker
samt i den offentlige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
kostforplejning
* at ernæringsrelateret produktinfori-nation via markedsføring,
mærkning, oplysninger på internettet
mv. er korrekt, lødig, veldokurnenteret samt i overensstemmelse med
fødevarernes reelle
næringsværdi og den officielle ernæringspolitik
* at det bliver nemt og overskueligt for forbrugerne altid at kunne
træffe et sundt vale, gennem
udbredelse af information om fødevarernes sammensætning og indhold
* at der tages offentlige og private tiltag, som fremmer indtaget af
sunde fødevarer
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Anette Høyrup
Dok.
FBR Lib: 1 144. 1 /-
6. februar 2002
Forbrugerrådets bemærkninger til regeringens terrorpakke
Der henvises til Lovforslag L 35 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, lov om konkurren-
ce- og forbrugerforhold på telemarkedet, våbenloven, udleveringsloven
samt lov om udlevering
af lovovertrædere til Finland, Island, Norge og Sverige mv.
(Gennemførelse af FN-
konventionen til bekæmpelse af finansiering af terrorisme, gennemførelse
af FN's Sikkerheds-
råds resolution nr. 1373 (2001) samt øvrige initiativer til bekæmpelse af
terrorisme m.v.).
Forbrugerrådet hilser regeringens intentioner om terrorbekæmpelse
velkommen. Det er natur-
ligt, at der fra lovgivers side reageres på verdenssituationen efter
ulykken den I I. september
2001. De nye regler må dog ikke vedtages i en sådan hast, at man ikke
når at tage den nødven-
dige og dybdegående diskussion af, hvilke konsekvenser reglerne har for
danske borgeres rets-
sikkerhed i et demokratisk samfund.
Forbrugerrådet ønsker med denne henvendelse at fremkomme med
bernærkninger til lovforsla-
gets § 2 om indgreb i meddelelseshemmeligheden jf. forslagets § 786, der
udvider registrerin-
gen af borgernes elektroniske kommunikation:
"Det påhviler udbydere af telenet eller teletjenester at foretage
registrering og opbevaring i I år
af teletrafik til brug for efterforskning og retsforfølgning af strafbare
forhold. Justitsministeren
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
fastsætter efter forhandling med ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling nærinere reg-
ler om denne registrering og opbevaring".
Øget registr@r@
Forbrugerrådet er skeptisk overfor den udvikling samfundet tager i
retning af øget elektronisk
registrering af persondata på bekostning af privatlivets fred.
Forbrugerrådet går ind i denne di-
skussion fordi, de nye muligheder for registrering oftest tilvejebringes
via den omfattende brug
af elektroniske produkter og services - i forin af pc'ere og
mobiltelefoner - som er populære
Iblandt forbrugerne.
For mindre end et år siden vedtog Folketinget loven om udvidet
teleoplysning, som giver tele-
udbydere og politiet mulighed for at kortlægge borgeres geografiske
færden, når de anvender
deres mobiltelefon i nærheden af gerningsstedet til en forbrydelse. Den
udbredte brug af inter-
net og mobiltelefoner betyder endvidere, at der registreres et stigende
antal oplysninger om den
enkelte person. Senest er der fremsat et lovforslag om øget
karneraovervågning i banker; et for-
slag, som fejer sig til rækken af love, der tillader videoovervågning.
Nærværende lovforslag er
ikke blot et skridt på vejen mod øget registrering, men åbner tilmed op
for oprettelse af databa-
ser med personoplysninger, hvilket Forbrugerrådet finder særligt
problematisk.
Den samlede effekt kendes ikke
Den enkelte lov kan isoleret set være velbegrundet, idet den forfølger et
fornuftigt fonnål som
bekæmpelse af alvorlig kriminalitet. Problemet, som Forbrugerrådet ser
det, er, at den samlede
effekt af de forskellige love ikke tages i betragtning, og at der ikke er
overblik over hvor langt
lovgiver ønsker at gå i retning af øget registrering. Samtidigt er det
vigtigt at gøre opmærksom
på, at oprettelse af databaser indebærer, at borgerne mister kontrollen
over deres egne personda-
ta, idet disse oplagres hos virksomheder. Selve opbevaringen af data,
som lovforslaget lægger
op til, højner risikoen for misbrug, hvilket øger utrygheden for
borgerne.
Usikkerhed bremser udviklingen
Det er uheldigt, hvis en generel usikkerhed blandt borgerne med hensyn
til misbrug af person-
oplysninger bremser afgivelse af oplysninger og dermed IT-udviklingen,
hvilket også er til er-
hvervslivets ugunst. Forbrugerrådet finder, at der er behov for en
grundlæggende diskussion af
sikkerheden omkring databaserne og selve ejerskabet til de pågældende
oplysninger. Hvis bor-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
gerne sikres ejerskab til egne persondata samt en form for anonymitet,
vil incitamentet til afgi~
velse af personoplysninger blive større, samtidig med at incitamentet til
misbrug mindskes.
En så direkte adgang til registrering og opbevaring af data, som L 35
lægger op til, vil generere
en enorm mængde information, idet et stort antal borgere kommunikerer
elektronisk i dag. Lag-
ring af 1P-adresser, som identificerer brugeren, og e-rnail data, der
viser hvem den enkelte har
sendt til og modtaget e-mails fra, kan samlet give en detaljeret
kortlægning af den enkelte bor-
gers adfærd. Oplysningerne skaber præcise personprofiler, og bliver
dermed af yderst følsom
karakter.
Den omfattende registrering af persondata skaber efter Forbrugerrådets
opfattelse stor utryghed
i samfundet, dels pga. usikkerheden omkring risikoen for misbrug, dels
fordi den øgede regi-
strering får karakter af overvågning, da dataene opsamles uanset
efterforskningsmæssig rele-
vans. Registreringen er særlig betænkelig, idet den rammer lovlydige,
borgeres fri udveksling af
informationer, og fordi der er stor sandsynlighed for, at de for politiet
relevante personer, går fri
af registreringen, da de vil være klar over opdagelsesrisikoen ved brug
af elektronisk kommuni-
kation.
Endvidere er der risiko for lempeligere adgang til selve indholdet af de
e-inails og srns-
beskeder, der registreres. Brancheforeninger har advaret imod, at
lovforslaget, uanset hensigten
med blot at registrere afsender- og modtageroplysninger, uundgåeligt
medfører, at indholdet
registreres og arkiveres i databaserne. Lovforslaget tager ikke højde
for den risiko for misbrug,
som registrering af sådanne oplysninger kan medføre. Forbrugerrådet
ønsker også at gøre op-
inærksom på, at eksperter har fremført, at beskyttelsen i kraft af en
betingelse om retskendelse
kan være illusorisk. Efter politiets statistik accepteres politiets
anmodning om indgreb i 97% af
tilfældene, hvorfor det bør diskuteres, hvorvidt kravet om
dommerkendelsen kan fa' karakter af
et gummistempel.
Ejerskab til egne data
Forbrugerrådet er grundlæggende imod den øgede oprettelse af databaser
med lagret personda-
ta. Afgivelse af persondata. øger utrygheden, men en decideret lagring og
akkumulering af in-
formation om den enkelte kan krænke individets integritet, idet borgerne
mister kontrol over
deres egne data. Forbrugerrådet er af den opfattelse, at det er borgerne
selv, der som privatper-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
soner bør kunne kontrollere deres egne data og ikke overlade kontrollen
til virksomheder, som
er drevet af kommercielle- og/eller efterforskningsmæssige interesser.
Forbrugerrådet er natur-
ligvis enig i det efterforskningsmæssige behov som i visse situationer
kan være tilstede. Når
registrering sker, og hvis decideret opbevaring er nødvendig, bør man
overveje at skabe system,
der i højere grad sikrer den enkelte borger en form for anonymitet, der
samtidig muliggør poli-
timæssig efterforskning.
Lovmzulering samt information
I det tilfælde Folketinget vedtager lovforslaget som fremsat, finder
Forbrugerrådet det betænke-
ligt, at de nænnere regler omkring hvilke data, der skal gemmes, og i
hvilken periode, skal fast-
sættes administrativt i en bekendtgørelse. Reglernes indhold har
afgørende betydning for over-
vågningens omfang og kan fa' vidtgående konsekvenser for borgernes
integritet. Lovforslaget
bør derfor som minimum stille krav om, at de nærinere regler skal
vedtages ved lov, således at
indholdet fastsattes efter en demokratisk debat og efter grundig
behandling i Folketinget. Så-
fremt den nærrnere regulering fastsattes administrativt, er
Forbrugerrådet skeptisk overfor reg-
len om, at det er Justitsministeriet, der - som politirnyndighed - er
initiativtager til bekendtgø-
relsen og således blot efter forhandling med ministeren for videnskab,
teknologi og udvikling
skal forfatte det nærrnere indhold.
Endvidere bør det efter Forbrugerrådets opfattelse udtrykkeligt fremgå af
lovteksten, at person-
datalovens regler om den dataansvarliges oplysningspligt finder
anvendelse. Det er således af-
gørende, at borgerne ved brug af de produkter og services som medfører
registrering bliver
fuldt informeret herom. Forbrugerrådet må opfordre til, at tele- og
intemetudbyderrie får en de-
cideret persondatapolitik, som eksempelvis fremgår af abonnernentsvilkår
og lignende.
Behov for debat
Det er vigtigt at finde den rigtige balance mellem på den ene side
bekænipelse og opklaring af
kriminalitet og på den anden side beskyttelse af borgernes grundlæggende
krav på privatlivs-
fred. Udviklingen går stærkt, og resulterer i mange reguleringstiltag,
der samlet set kan skabe
utryghed for den enkelte. Usikkerhed omkring den øgede registrering kan
som nævnt medføre
en tilbageholdenhed i brugen af IT, hvilket går imod den politiske
målsætning om Danmark
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
som førende IT-nation.
For at kunne tage kvalificeret stilling til, hvor langt Danmark skal gå i
retning af øget registre-
ring, vil Forbrugerrådet opfordre Folketinget til at nedsætte et udvalg,
der skal have til opgave
at skabe et overblik over den samlede lovgivning på området. Endvidere
må Forbrugerrådet
anbefale, at der tages en grundlæggende diskussion om retten til - og
kontrollen over - egne
persondata. Sikkerhedskravene til oprettelse af elektroniske databaser
bør vurderes og borger-
nes anonymitet sikres. Dette er efter Forbrugerrådets opfattelse en
forudsætning for at opnå
tilstrækkelig tryghed for borgerne og hindre, at Danmark får karakter af
et overvågningssam-
fund.
Med venlig hilsen
Kirsten Nielsen
Formand
cc: Justitsministeriet
6
6