Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2665 - konkurrenceevne
Offentligt
1453333_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
9501/05 (Presse 133)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2665. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Luxembourg, den 6.-7. juni 2005
Formand
Jeannot KRECKÉ
Luxembourgs minister for økonomi og udenrigshandel
François BLITGEN
Luxembourgs arbejds- og beskæftigelsesminister, minister
for kultur, videregående uddannelse og forskning samt mini-
ster for trossamfund
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6219 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
9501/05 (Presse 133)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0002.png
6.-7.VI.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog:
et direktiv om
erhvervsmæssige kvalifikationer,
der letter mobiliteten i det indre marked
for personer med kvalifikationer,
konklusioner vedrørende processen med en
"bedre regulering",
der udgør Rådets svar på
en nylig meddelelse fra Kommissionen om dette emne og indeholder en række prioriteter,
navnlig med henblik på det kommende britiske formandskab,
en forordning inden for
transeuropæiske
net om ændring af de gældende regler for
Fæl-
lesskabets støtte,
på samlingen den 7. juni retningslinjer vedrørende udformningen af det kommende
euro-
pæiske rumprogram.
Disse retningslinjer var desuden genstand for en indgående debat på
det
andet fælles møde i "Rumrådet",
som fandt sted på ministerplan mellem Den Euro-
pæiske Union og Den Europæiske Rumorganisation.
9501/05 (Presse 133)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0003.png
6.-7.VI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED........................................................................... 8
BEDRE REGULERING ................................................................................................................. 9
REACH ........................................................................................................................................ 12
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING (2007-2013) ............................................. 13
ITER............................................................................................................................................. 14
EUROPÆISK RUMPOLITIK ...................................................................................................... 15
EVENTUELT ............................................................................................................................... 20
SOLVIT............................................................................................................................... 20
Kommende EF-handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse (2007-2013)........... 20
Situationen i fiskeforarbejdningsindustrien........................................................................... 21
Forslag til Rådets direktiv om en særlig indrejseprocedure for tredjelandsstatsborgere
med henblik på videnskabelig forskning............................................................................... 21
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Brasilien..................................................22
INDRE MARKED
Anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer ............................................................................................22
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
9501/05 (Presse 133)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.VI.2005
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Terrorismebekæmpelse - Restriktive foranstaltninger over for visse personer og enheder..................................22
EKSTERNE FORBINDELSER
Støtte til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien - Restriktive
foranstaltninger ...............................................................................................................................................23
HANDELSPOLITIK
Verdenshandelsorganisationen: integrerede kredsløb med flere chips................................................................24
Antidumping - Vietnam, Pakistan og Filippinerne - Lysstofrør .........................................................................24
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Konjunkturstatistikker* ...................................................................................................................................24
TRANSPORT
Fællesskabets støtte inden for transeuropæiske net* .........................................................................................25
9501/05 (Presse 133)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0005.png
6.-7.VI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Geneviève TUTS
Den Tjekkiske Republik:
Martin JAHN
Petr KOLÁŘ
Miroslav SOMOL
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Leo BJØRNSKOV
Tyskland:
Jürgen TRITTIN
Edelgard BULMAHN
Estland:
Edgar SAVISAAR
Mailis REPS
Grækenland:
Dimitrios SIOUFAS
Christos FOLIAS
Spyridon TALIADOUROS
Spanien:
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Salvador BARBERA
Joan TRULLEN
Frankrig:
Catherine COLONNA
François GOULARD
François LOOS
Irland:
Micheál MARTIN
Italien:
Guido POSSA
Mario VALDUCCI
Cypern:
Yiorgos LILLIKAS
Letland:
Ina DRUVIETE
Kaspars GERHARDS
Litauen:
Viktor USPASKICH
Raimundas MOCKELIŪNAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
François BILTGEN
Stedfortrædende fast repræsentant
Vicepremierminister, med ansvar for økonomiske spørgs-
mål
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Viceindustri- og handelsminister, med ansvar for Europa-
spørgsmål
Miljøminister og minister for nordisk samarbejde
Statssekretær
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og reaktor-
sikkerhed
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Økonomi- og kommunikationsminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Udviklingsminister
Statssekretær for økonomi- og finansspørgsmål
Statssekretær for undervisning og trossamfund
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Generalsekretær
Generalsekretær
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
Viceminister med ansvar for videregående uddannelse og
forskning
Viceminister med ansvar for industrispørgsmål
Minister for erhvervspolitik, handel og beskæftigelse
Viceminister for uddannelse, universiteter og forskning
Statssekretær for erhvervspolitik
Minister for handel, industri og turisme
Uddannelses- og videnskabsminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Økonomiminister
Viceminister for uddannelse og videnskab
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
9501/05 (Presse 133)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0006.png
6.-7.VI.2005
Octavie MODERT
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet, statsse-
kretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling samt
statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Chef for statssekretariatet for integration og eksterne øko-
nomiske forbindelser, Udenrigsministeriet
Statssekretær
Minister for konkurrenceevne og kommunikation
Økonomiminister
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Statssekretær for økonomiske spørgsmål (i international
sammenhæng: minister for udenrigshandel)
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Statssekretær, Forbundsministeriet for Transport, Innova-
tion og Teknologi
Minister for videnskab og digitalisering
Statssekretær, Økonomi- og Arbejdsministeriet
Minister for videnskab, teknologi og videregående uddan-
nelse
Statssekretær for handel, tjenesteydelser og forbrugerbe-
skyttelse
Økonomiminister
Statssekretær, Ministeriet for Videregående Uddannelser,
Videnskab og Teknologi
Uddannelsesminister
Statssekretær, Økonomiministeriet
Handels- og industriminister
Erhvervsminister
Arbejds- og pensionsminister
Statssekretær for videnskab og innovation
Ungarn:
Péter GOTTFRIED
Miklós BODA
Malta:
Censu GALEA
Nederlandene:
Laurens Jan BRINKHORST
Maria van der HOEVEN
Catharina Elisabeth Godefrida van GENNIP
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Eduard MAINONI
Polen:
Michal KLEIBER
Jacek PIECHOTA
Portugal:
Mariano GAGO
Fernando SERRASQUEIRO
Slovenien:
Andrej VIZJAK
Janez MO�½INA
Slovakiet:
Martin FRONC
László POMOTHY
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Thomas ÖSTROS
Det Forenede Kongerige:
Alan JOHNSON
Lord SAINSBURY of TURVILLE
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Charlie McCREEVY
Stavros DIMAS
Markos KYPRIANOU
Janez POTOČNIK
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Medlem
9501/05 (Presse 133)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0007.png
6.-7.VI.2005
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Igor DAMYANOV
Silvana LUBENOVA
Rumænien:
Ioan-Codruţ ŞEREŞ
Adrian CIOCANEA
Anton ANTON
Uddannelses- og videnskabsminister
Generalsekretær
Økonomi- og handelsminister
Statssekretær, Ministeriet for Europæisk Integration
Statssekretær, Uddannelses- og Forskningsministeriet
9501/05 (Presse 133)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0008.png
6.-7.VI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
TJENESTEYDELSER I DET INDRE MARKED
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport vedrørende forslaget til direktiv om tjeneste-
ydelser i det indre marked, og bekræftede, at det har til hensigt at fortsætte behandlingen af dette
prioriterede spørgsmål med henblik på at nå frem til en aftale under hensyntagen til Parlamentets
udtalelse, som forventes at foreligge i oktober 2005.
Formålet med Kommissionens forslag er at fjerne hindringerne for etableringsfriheden for tjeneste-
ydere og den frie udveksling af tjenesteydelser medlemsstaterne imellem. Forslaget dækker mange
forskellige former for servicevirksomhed. Det indeholder også en række undtagelser som f.eks. fi-
nansielle tjenesteydelser, elektroniske kommunikationstjenester og -netværk og de fleste transport-
tjenester, og det skal kun gælde for tjenesteydere, der er etableret i en medlemsstat.
9501/05 (Presse 133)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0009.png
6.-7.VI.2005
BEDRE REGULERING
Efter at have hørt indlægget fra Kommissionens næstformand Günter Verheugen om Kommissio-
nens arbejde på dette område og fra den britiske delegation, som præsenterede sit arbejdsprogram
med hensyn til dette initiativ, vedtog Rådet følgende konklusioner:
"RÅDET,
SOM ERINDRER OM Det Europæiske Råds konklusioner af 22.-23. marts 2005, hvori Kommis-
sionen og Rådet anmodes om aktivt at arbejde videre på at forbedre de reguleringsmæssige rammer;
1.
BEKRÆFTER, at bedre regulering er EU-institutionernes og medlemsstaternes fælles an-
svar, og at det tillægger den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning
1
stor betydning
som ramme for samarbejdet mellem institutionerne;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED Kommissionens meddelelse af 16. marts 2005 om
bedre regulering til gavn for vækst og beskæftigelse i Den Europæiske Union
2
som grund-
lag for en fælles indsats for at forbedre de reguleringsmæssige rammer i Den Europæiske
Union og som et af nøgleelementerne i fornyelsen af Lissabon-strategien; TILSLUTTER
SIG målsætningen om at forbedre rammebetingelserne for økonomisk vækst, beskæftigelse
og produktivitet i EU, idet det sikres, at målsætningerne vedrørende lovgivningen opfyldes
uden alt for store administrative omkostninger;
OPFORDRER Kommissionen til aktivt at forfølge de målsætninger, der er omhandlet i
dens meddelelse, med hensyn både til udviklingen af integrerede konsekvensanalyser af ny
lovgivning og til indførelsen af en fortsat og systematisk proces for forenkling af eksiste-
rende lovgivning, idet gældende fællesskabsret overholdes;
2.
3.
1
2
EUT C 321 af 31.12.2003, s. 1.
7797/05 COMPET 57.
9501/05 (Presse 133)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.VI.2005
4.
UDTRYKKER TILFREDSHED MED,
at der lægges vægt på tidlig høring af de berørte parter,
at det er planen at gøre mere brug af eksterne eksperter, idet det især understreger
behovet for gennemsigtighed i denne henseende,
at der i begyndelsen af 2006 indledes en omfattende uafhængig evaluering af konse-
kvensanalysesystemet,
at der vil blive anvendt retningslinjer for konsekvensanalyse (Impact Assessment
Roadmaps) som middel til at forbedre gennemsigtigheden i processen;
5.
OPFORDRER Kommissionen til i sine konsekvensanalyser at undersøge en bred række
muligheder, herunder eventuelt ikke-lovgivningsmæssige, som potentielt kan opfylde mål-
sætningerne i et forslag;
FORPLIGTER SIG til at foretage konsekvensanalyser af Rådets betydelige ændringer i
lovgivningsforslag på grundlag af dels erfaringerne med det pilotprojekt, der blev gennem-
ført under det nederlandske formandskab, dels opfølgningsforslagene i formandskabets
rapport til Rådet (konkurrenceevne) på samlingen i marts og dels en interinstitutionel fæl-
les indstilling til konsekvensanalyse og UDTRYKKER i denne forbindelse TILFREDS-
HED MED udsigterne til en aftale om en sådan strategi inden juni 2005. FORPLIGTER
SIG desuden til at fortsætte arbejdet på interinstitutionelt plan og til at tage emnet op igen
inden udgangen af 2006 på grundlag af de seneste erfaringer;
SER FREM TIL hurtige fremskridt med Kommissionens pilotprojekt om måling af admi-
nistrative omkostninger med henblik på at aftale en fælles metode, der bl.a. skal anvendes i
forbindelse med konsekvensanalyser og forenkling;
UDTRYKKER TILFREDSHED MED, at Kommissionen har til hensigt at foretage mere
udførlige analyser af lovgivningsforslag, der endnu ikke er vedtaget, især i forbindelse med
gennemførelsen af Lissabon-målene; NOTERER SIG, at medlemsstaterne har til hensigt at
fremsætte forslag herom over for Kommissionen, uden at dette dog berører Kommissio-
nens initiativret;
6.
7.
8.
9501/05 (Presse 133)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.VI.2005
9.
ERINDRER OM listen fra november 2004 over Rådets prioriteter for forenkling, NOTE-
RER SIG Kommissionens igangværende arbejde hermed og FORVENTER, at Kommis-
sionen tager relevante initiativer;
UDTRYKKER i denne forbindelse TILFREDSHED MED Kommissionens nylige initiativ
til at spørge om medlemsstaternes prioriteter i forbindelse med forenkling og TILKENDE-
GIVER, AT DET HAR TIL HENSIGT fortsat at være involveret i forenkling og at reagere
på Kommissionens prioriteter i november 2005; FORPLIGTER SIG desuden til at fortsæt-
te bestræbelserne på hurtigt at vedtage de forslag om forenkling, der endnu ikke er vedta-
get, og til at fortsætte arbejdet på interinstitutionelt plan med at tilpasse arbejdsmetoderne i
denne henseende som forudset i den interinstitutionelle aftale om bedre lovgivning;
OPFORDRER medlemsstaterne til under fuld overholdelse af subsidiaritets- og proportio-
nalitetsprincippet at øge de igangværende bestræbelser på at forbedre reguleringsrammen
på nationalt plan, herunder ved direkte høring af de berørte parter, forenkling af lovgivnin-
gen og konsekvensanalyser. OPFORDRER desuden medlemsstaterne til at sætte målbe-
vidst ind for rettidigt at gennemføre EU-ret i national lovgivning og til at overveje at fore-
tage en gennemgang af national lovgivning for at sikre sig, at den er forenelig med EU-
reglerne navnlig for så vidt angår markedshindringer og åben konkurrence på det indre
marked;
BEKRÆFTER, at det vender tilbage til spørgsmålet om bedre regulering i oktober 2005
for at evaluere de fremskridt, der er sket."
10.
11.
12.
9501/05 (Presse 133)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0012.png
6.-7.VI.2005
REACH
Rådet noterede sig formandskabets situationsrapport vedrørende udkastet til forordning om registre-
ring, vurdering og godkendelse af samt begrænsninger for kemikalier (REACH) og om oprettelse af
et europæisk kemikalieagentur.
Rådet havde en orienterende debat i nærværelse af Kommissionens næstformand Günter Verheugen
og miljøkommissær Stavros Dimas.
Den orienterende debat drejede sig om en række spørgsmål, som figurerer i formandskabets rapport,
nemlig: agenturets rolle i forbindelse med dossier- og stofvurdering - navnlig hvad angår samarbej-
det mellem agenturet og medlemsstaterne - samt de konklusioner, der skal drages af arbejdet med
konsekvensanalyser vedrørende REACH.
Ved afslutningen af debatten sammenfattede formanden drøftelserne således:
"Rådet understregede sin vilje til at fremme REACH-forslaget med henblik på at nå til politisk
enighed i forlængelse af Europa-Parlamentets udtalelse.
For så vidt angår dossiervurdering bekræftede debatten i Rådet den i vid udstrækning positive hold-
ning til agenturets styrkede rolle samtidig med, at der blev mindet om betydningen af at bibeholde
de nationale kapaciteter med henblik på at leve op til udfordringerne og bevare kapaciteten med
hensyn til vurdering af stoffer, der kan indebære en sundheds- og/eller miljørisiko. På baggrund
heraf opfordrer Rådet de forberedende organer til at undersøge eventuelle konsekvenser af de alter-
native forslag med samme strenghed som den, der blev anvendt ved analysen af Kommissionens
forslag - ligeledes med hensyn til de fællesskabsressourcer, der er nødvendige til gennemførelsen.
Med hensyn til resultaterne af arbejdet i det luxembourgske formandskabs workshop om REACH,
er Rådet af den opfattelse, at de hidtil gennemførte konsekvensanalyser har givet tilstrækkelig viden
til at forhandlingerne kan fortsætte på basis af Kommissionens forslag med henblik på at nå frem til
et system, der kan anvendes i praksis.
Rådet opfordrer de forberedende organer til at fortsætte forhandlingerne om alle aspekter af Kom-
missionens forslag og under behørig hensyntagen til de konsekvenser, den nye lovgivning vil få for
SMV'er, for producenter/importører af stoffer i mindre mængder og for den europæiske industris
internationale konkurrenceevne.
Endelig er Rådet fast besluttet på at tage hensyn til alle resultaterne af konsekvensanalyserne, når
det træffer sin politiske beslutning.
9501/05 (Presse 133)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0013.png
6.-7.VI.2005
SYVENDE RAMMEPROGRAM FOR FORSKNING (2007-2013)
Med forbehold af de igangværende drøftelser om de finansielle overslag havde Rådet en indgående
debat om visse spørgsmål i forbindelse med kapitlerne om "samarbejde" og "menneskelige ressour-
cer" i Kommissionens forslag om det syvende rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling
og demonstration (2007-2013). Der vil blive taget hensyn til delegationernes bemærkninger under
de kommende drøftelser af programmet. Rådet opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at
fortsætte behandlingen af forslaget inden for rammerne af proceduren for fælles beslutningstagning
med Europa-Parlamentet.
9501/05 (Presse 133)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0014.png
6.-7.VI.2005
ITER
1
Rådet noterede sig oplysningerne fra forskningskommissær Janez POTOČNIK om situationen med
hensyn til de internationale forhandlinger om den fremtidige konstruktion af en international termo-
nuklear forsøgsreaktor (ITER). Rådet opfordrede Kommissionen til at fortsætte forhandlingerne i
overensstemmelse med retningslinjerne fra Rådet og Det Europæiske Råd inden for de fastsatte fri-
ster.
1
ITER er det engelske navn for projektet vedrørende den internationale termonukleare forsøgsreaktor. Der del-
tager seks parter i forhandlingerne, nemlig Kina, Sydkorea, USA, Japan, Rusland og EU.
9501/05 (Presse 133)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0015.png
6.-7.VI.2005
EUROPÆISK RUMPOLITIK
Det andet møde i "Rumrådet"
1
fandt sted mellem Rådet for Den Europæiske Union og Den Europæ-
iske Rumorganisation (ESA). Det blev ledet i fællesskab af François Biltgen, Luxembourgs minister
for kultur, videregående uddannelse og forskning samt formand for Rådet (konkurrenceevne), og
Edelgard Bulmahn, tysk forbundsminister for uddannelse og forskning samt formand for ESA's mi-
nisterråd. I mødet deltog også Günter Verheugen, næstformand i Europa-Kommissionen og ansvar-
lig for erhvervspolitik, industriens konkurrenceevne og rumspørgsmål, samt Jean-Jacques Dordain,
ESA's generaldirektør.
"Rumrådet" havde en udveksling af synspunkter vedrørende retningslinjerne for udarbejdelsen af
det kommende europæiske rumprogram. Günter Verheugen, næstformand i Kommissionen, frem-
lagde en meddelelse, som er resultat af det fælles arbejde mellem EU og ESA ("Europæisk rumpoli-
tik - foreløbige elementer").
De to formænd for "Rumrådet" bekræftede, at nedenstående retningslinjer er blevet godkendt af
Rådet for Den Europæiske Union og ESA's ministerråd i henhold til deres respektive regler.
Retningslinjer vedrørende udformningen af det kommende europæiske rumprogram
1.
På det første fælles og samtidige møde i Rådet for Den Europæiske Union og Ministerrådet
for Den Europæiske Rumorganisation ("Rumrådet") konstaterede man behovet for at udar-
bejde et europæisk rumprogram inden senest ultimo 2005. Det fælles sekretariat har i sam-
råd med Gruppen på Højt Plan vedrørende Rumpolitik udarbejdet et dokument om en eu-
ropæisk rumpolitiks foreløbige elementer, som forholder sig til retningslinjerne fra Rumrå-
dets første møde. På andet møde i Rumrådet tages strategien i dette dokument til efterret-
ning, og det bekræftes på ny, at det på sit næste møde, der er berammet til ultimo 2005, vil
godkende en europæisk rumpolitik og et europæisk rumprogram for perioden indtil 2013.
Disse vil blive udformet af det fælles sekretariat i nært samarbejde med medlemsstaterne,
især i Gruppen på Højt Plan vedrørende Rumpolitik, og i samråd med private og offentlige
interessenter.
1
Ifølge rammeaftalen mellem EF og ESA består "Rumrådet" af jævnlige fælles og samtidige møder i Rådet for
Den Europæiske Union og ESA’s ministerråd. Formålet med møderne er: a) at udstede retningslinjer, som støt-
ter opfyldelsen af aftalens formål, b) at give anbefalinger vedrørende de vigtigste elementer i særaftalerne, c) at
rådgive parterne om, hvordan de kan styrke samarbejdet og d) at føre tilsyn med, at aftalen fungerer effektivt
og virkningsfuldt. Det første møde i Rumrådet fandt sted den 25. november 2004 i Bruxelles.
9501/05 (Presse 133)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.VI.2005
2.
Især bekræftes det på Rumrådets møde, at den europæiske rumpolitik bør indeholde føl-
gende hovedelementer:
a)
b)
den europæiske rumstrategi med skitsering af målsætningerne
det europæiske rumprogram med en liste over de vigtigste aktiviteter og projekter
med henblik på opfyldelse af strategien og med angivelse af omkostningerne og fi-
nansieringskilderne hertil
de vigtigste bidragyderes tilsagn om at engagere sig i deres respektive roller og an-
svar og
de vigtigste gennemførelsesprincipper.
c)
d)
Det europæiske rumprogram skal være det fælles, altomfattende og fleksible programmati-
ske grundlag for ESA's, EU's og deres respektive medlemsstaters aktiviteter. Eksisterende
kapaciteter skal anvendes mest muligt, og der skal sikres komplementaritet.
3.
Rumrådet anbefaler, at det fuldt udarbejdede udkast til en europæisk rumpolitik udvikles
på grundlag af disse retningslinjer i overensstemmelse med EF-ESA-rammeaftalen og
ESA-konventionen. Det bemærker navnlig følgende:
Om strategi:
Rummet er af strategisk betydning for Europa, et redskab, der kan være til gavn for
EU's politikker, europæiske regeringer og europæiske borgere. Mange europæiske og
nationale politikker drager allerede fordel af operative rumsystemer, der er integreret
i hermed relaterede jordbaserede systemer. Rumbaserede systemer skal i stigende
grad udarbejdes på grundlag af brugernes behov under hensyn til fordelene ved at an-
vende europæiske løsninger, der nyder bred støtte, og som bidrager til den strategiske
betydning af rummet for Europa. Den europæiske rumpolitik vil bestræbe sig på at
sikre, at disse fordele får kontinuitet, og at de omfatter alle.
9501/05 (Presse 133)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.VI.2005
Roller og ansvar:
EU vil gøre brug af sit fulde potentiale og gå forrest, når der skal konstateres og
grupperes brugerbehov, og samle den politiske vilje til at støtte disse og de bredere
politiske målsætninger. Under hensyn til kravene om streng budgetdisciplin samt ob-
jektiv evaluering vil EU tage ansvaret for at sikre, at de operative tjenester til støtte
for dets politikker står kontinuerligt til rådighed, og bidrage til udvikling, deploye-
ring og drift af den tilsvarende relevante europæiske ruminfrastruktur, især i forbin-
delse med Galileo og GMES. EU vil også fortsat sikre de bedst mulige lovrammer
for at lette innovation, adgang til internationale markeder og effektiv koordinering
mellem ESA og den europæiske holdning i internationale fora.
ESA og dets medlemsstater og samarbejdende stater vil udvikle rumteknologier og
-systemer, der støtter innovation og global konkurrenceevne og forbereder fremtiden.
Deres aktiviteter vil blive koncentreret om rumforskning og om grundlæggende red-
skaber, som er en forudsætning for udnyttelse og udforskning af rummet: adgang til
rummet, videnskabelig viden og rumteknologier. De vil fortsat tilstræbe topkvalitet i
rumbaseret videnskabelig forskning. På frivilligt grundlag vil de støtte den videnska-
belige udarbejdelse, herunder også validering, af rumsystemer, der opfylder bruger-
nes behov, herunder også behov, der er relevante for EU-politikker.
De fleste EU- og ESA-medlemsstater investerer allerede i operative infrastrukturer
via deres medlemskab af EUMETSAT og vil overveje erfaringerne i forbindelse med
lignende organisationer og EUMETSAT's rolle i relation til mere omfattende opera-
tive tjenester.
Om prioriteter inden for det europæiske rumprogram:
EU vil lægge vægt på rumbaserede applikationer for at bidrage til gennemførelsen af
sine politikker, især Galileo og den globale miljø- og sikkerhedsovervågning
(GMES).
9501/05 (Presse 133)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.VI.2005
ESA-aktiviteterne vil være koncentreret om at sikre en garanteret og konkurrence-
dygtig adgang til rummet via en serie af løfteraketter, at tilstræbe videnskabelig top-
kvalitet i viden om rummet, fra rummet og i rummet, at udnytte sin ekspertise i ud-
forskning af solsystemet og at udvikle teknologier til opretholdelse af en globalt
konkurrencedygtig europæisk rumindustri, der er rustet til at opfylde Europas fremti-
dige behov med hensyn til rumsystemer, herunder i alle elementer i værdikæden.
De enkelte EU- eller ESA-medlemsstater vil have ansvaret for at fastlægge deres na-
tionale bidrag til det europæiske rumprogram og give det fælles sekretariat dette in-
put, således at det kan overvejes at lade det indgå i det generelle europæiske rumpro-
gram, der skal forelægges på næste møde i Rumrådet.
Om de vigtigste gennemførelsesprincipper:
Gennemførelsen af den europæiske rumpolitik kræver en industripolitik, der er af-
passet efter de særlige forhold i en sektor med stor statslig indflydelse. Denne politik
bør motivere alle interessenter i Europa til i) at opretholde og udbygge deres viden-
skabelige og teknologiske ekspertise og kapaciteter og ii) at tilskynde medlemsstater
og interessenter til at foretage de nødvendige investeringer for at opretholde eksperti-
se, uafhængighed i udvalgte, afgørende teknologier og en globalt konkurrencedygtig
rumindustri. Dette er meget vigtigt for at Europas økonomiske og politiske målsæt-
ninger kan blive opfyldt, og for, at vækst og beskæftigelse dermed kan blive styrket.
De vigtigste instrumenter med henblik herpå vil for EU's vedkommende især være
syvende rammeprogram for forskning, teknologi og udvikling, programmet for de
transeuropæiske net samt konkurrenceevne- og innovationsprogrammet og for ESA's
vedkommende en kombination af obligatoriske og frivillige programmer. Omkost-
ningerne ved programmerne vil blive vurderet i det europæiske rumprogram, hvor
det klart bør fremgå, at brugerpolitikker i fremtiden nødvendigvis må komme mere
fyldestgørende til udtryk i finansieringsordningen.
9501/05 (Presse 133)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6.-7.VI.2005
Forvaltningen af EU's rumprogrammer vil blive baseret på effektivitet i henhold til
rammeaftalen mellem EF og ESA og på grundlag af ESA's forvaltning og tekniske
ekspertise, vil foregå i samarbejde med de relevante agenturer og enheder i Europa
og tilgodese faktorer som f.eks. rummets integration i jordbaserede systemer og for-
skelligartetheden af finansieringskilder. Forvaltningen af ESA-programmer vil bygge
på regler fastsat i ESA-konventionen.
4.
Rumrådet noterer sig, at de afgørelser om fremtidige programmer, der vil blive truffet på
det kommende møde i ESA-Ministerrådet, og afgørelsen om EU's finansielle overslag vil
afgøre, hvorvidt programmet kan tilfredsstille den europæiske rumpolitiks ambitioner.
Rumrådet opfordrer det fælles sekretariat til i nært samråd med Gruppen på Højt Plan ved-
rørende Rumpolitik at indkredse mulige omkostningseffektive scenarier til den bedst muli-
ge organisering af rumaktiviteterne i Europa i fremtiden samt at indlede en omfattende
vurdering af disse i forhold til de nuværende processer, idet der tages hensyn til alle rele-
vante faktorer. Det opfordrer det fælles sekretariat til at aflægge rapport om resultaterne af
denne vurdering.
5.
9501/05 (Presse 133)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0020.png
6.-7.VI.2005
EVENTUELT
SOLVIT
Rådet noterede sig indlægget fra Charles McCreevy, kommissær med ansvar for det indre marked
og tjenesteydelser, om Kommissionens rapport om, hvordan problemløsningsnettet for det indre
marked (SOLVIT) fungerer.
SOLVIT-nettet blev lanceret i juli 2002 for at hjælpe borgere og virksomheder med at løse proble-
mer som følge af forkert anvendelse af fællesskabslovgivningen. Når en borger eller en virksomhed
støder på problemer med manglende overholdelse af deres rettigheder på det indre marked, kan de
henvende sig til SOLVIT-centret i deres egen medlemsstat, som fremsender sagen til det tilsvarende
center i det land, hvor problemet er opstået. De to centre samarbejder herefter om at finde en løs-
ning inden for en frist på ti uger.
Nettet behandlede 289 sager i 2004, hvilket svarer til 72% flere end i 2003. Ifølge Kommissionens
rapport er der fundet en løsning på fire ud af fem sager. Den udfordring, der nu skal tages op, består
i at gøre SOLVIT mere kendt som et hurtigt og gratis alternativ til domstolene.
Charles McCreevy understregede endvidere i sit indlæg betydningen af, at medlemsstaterne stiller
de nødvendige menneskelige og økonomiske ressourcer til rådighed for deres SOLVIT-centre, såle-
des at systemet kan fungere effektivt.
Kommende EF-handlingsprogram for sundhed og forbrugerbeskyttelse (2007-2013)
Rådet noterede sig det skriftlige indlæg fra Markos Kyprianou, kommissær med ansvar for sundhed
og forbrugerbeskyttelse, om det nye forslag om et EF-handlingsprogram, som samler alle aktioner
på sundheds- og forbrugerbeskyttelsesområdet for perioden (2007-2013) i ét enkelt program.
9501/05 (Presse 133)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0021.png
6.-7.VI.2005
Situationen i fiskeforarbejdningsindustrien
Efter anmodning fra den danske delegation havde Rådet en kort drøftelse af konsekvenserne for fi-
skeforarbejdningsindustrien i medlemsstaterne af Kommissionens afgørelse af 27. april 2005 om
indførelse af en midlertidig antidumpingtold på importen af laks med oprindelse i Norge
1
.
Forslag til Rådets direktiv om en særlig indrejseprocedure for tredjelandsstatsborgere med
henblik på videnskabelig forskning
Efter anmodning fra den nederlandske delegation orienterede Kommissionen Rådet om situationen
for så vidt angår forslaget til direktiv og de to forslag til henstillinger, der skal lette tredjelandsstats-
borgeres indrejse med henblik på videnskabelig forskning i Det Europæiske Fællesskab.
1
EUT L 104 af 23.4.2005, s. 5.
9501/05 (Presse 133)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0022.png
6.-7.VI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
FORSKNING
Aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbejde mellem EU og Brasilien
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale om videnskabeligt og teknologisk samarbej-
de mellem EU og Brasilien, som blev undertegnet den 19. januar 2004
(8702/05, 11680/03).
Formålet med denne aftale er at fremme, udvikle og lette samarbejdsaktiviteterne på områder af
fælles interesse ved at udføre og støtte videnskabelige og teknologiske forsknings- og udviklingsak-
tiviteter.
INDRE MARKED
Anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
Rådet vedtog et direktiv om anerkendelse af erhvervsmæssige kvalifikationer
(jf. pressemeddelelse
9775/05 Presse 137).
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Terrorismebekæmpelse - Restriktive foranstaltninger over for visse personer og enheder
Rådet ajourførte listen over personer, grupper og enheder, over for hvilke der som led i terrorisme-
bekæmpelsen gælder restriktive foranstaltninger (indefrysning af pengemidler, andre finansielle ak-
tiver og økonomiske ressourcer samt politisamarbejde og retsligt samarbejde mellem medlemssta-
terne); disse foranstaltninger blev indført i december 2001. Listen var sidst blevet ajourført den
14. marts 2005
(jf. pressemeddelelse 6199/05).
9501/05 (Presse 133)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0023.png
6.-7.VI.2005
Rådet vedtog med henblik herpå to retsakter:
en fælles holdning, som ajourfører fælles holdning 2001/931/FUSP
1
af 27. december 2001
og ophæver fælles holdning 2005/220/FUSP af 14. marts 2005
en afgørelse om gennemførelse af forordning (EF) nr. 2580/2001
2
om vedtagelse af speci-
fikke restriktive foranstaltninger og om ophævelse af afgørelse 2005/221/EF.
Den ajourførte liste offentliggøres i EUT L 144 af 8. juni 2005.
Gruppen "Lashkar e Tayyaba (LET)/Pashan-e-Ahle Hadis" er taget ud af listen som følge af beslut-
ning truffet den 2. maj 2005 af Sanktionskomitéen nedsat under De Forenede Nationers Sikkerheds-
råd om at medtage denne gruppe på den liste, der blev oprettet ved resolution 1267(1999) - enkelt-
personer eller enheder, der tilhører eller har forbindelse med Taliban og organisationen Al-Qaida.
I henhold til denne beslutning af 2. maj 2005 blev samme gruppe den 11. maj 2005 ved Kommis-
sionens forordning 717/2005
3
tilføjet på listen over personer og enheder, der har tilknytning til
Usama bin Laden, Al-Qaida-organisationen og Taliban, over for hvilke der gælder foranstaltninger
til indefrysning af økonomiske ressourcer fastsat i forordning 881/2002
4
.
Listen i bilaget til forordning 881/2002 ajourføres regelmæssigt for at tage hensyn til de tilpasnin-
ger, der foretages af Sanktionskomitéen nedsat under De Forenede Nationers Sikkerhedsråd i hen-
hold til resolution 1267 (1999).
EKSTERNE FORBINDELSER
Støtte til Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere Jugoslavien -
Restriktive foranstaltninger
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af listen over personer i bilaget til fælles holdning
2004/694/FUSP, mod hvem Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende Det Tidligere
Jugoslavien (ICTY) har rejst tiltale, og hvis midler og økonomiske ressourcer er blevet indefrosset
(9012/05).
Efter at Vujadin Popovic og Nebojsa Pavkovic er overført til ICTY's forvaringsenhed, og efter
ICTY's vedtagelse af en kendelse om tilladelse til at trække tiltalen mod Goran Borovnica tilbage,
idet denne anses for at være afgået ved døden, er navnene på disse tre personer blevet fjernet fra
listen.
1
2
3
4
EFT L 344 af 28.12.2001, s. 93. Fælles holdning, som senest ændret ved fælles holdning 2004/500/FUSP af
17. maj 2004 (EUT L 196 af 3.6.2004, s.12).
EFT L 344 af 28.12.2001, s. 70.
EUT L 121 af 13.5.2005, s. 62.
EFT L 139 af 29.5.2002, s. 9.
9501/05 (Presse 133)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0024.png
6.-7.VI.2005
HANDELSPOLITIK
Verdenshandelsorganisationen: integrerede kredsløb med flere chips
Rådet bemyndigede Kommissionen til at føre forhandlinger om en aftale med USA, Japan, Korea
og Taiwan om toldfrihed for integrerede kredsløb med flere chips (MCP).
Antidumping - Vietnam, Pakistan og Filippinerne - Lysstofrør
Rådet vedtog en forordning om udvidelse af de endelige antidumpingforanstaltninger på importen
af kompaktlysstofrør med indbygget elektronisk drosselspole (CFL-i) med oprindelse i Kina, som
indførtes ved Rådets forordning (EF) nr.1470/2001, til også at omfatte importen af samme vare af-
sendt fra Vietnam, Pakistan og Filippinerne
(9019/05).
ØKONOMISKE OG FINANSIELLE ANLIGGENDER
Konjunkturstatistikker*
Rådet vedtog en forordning til forbedring af EU's konjunkturstatistikker
(PE-CONS 3606/05 og
8755/05 ADD1).
Forordningen stiller især krav om udarbejdelse af et importprisindeks for industriprodukter og et
produktionsprisindeks for tjenesteydelser. Den stiller også krav om, at visse vigtige økonomiske
indikatorer udarbejdes med større hyppighed og indberettes med kortere frister.
Konjunkturstatistikkerne giver Den Europæiske Centralbank de oplysninger, den har behov for til
gennemførelsen af pengepolitikken. Forordningen er en del af den handlingsplan om statistikkrav i
Den Økonomiske og Monetære Union, hvori der blev stillet krav om en forbedring af de statistik-
ker, som er omfattet af forordning 1165/98, som således er ændret.
9501/05 (Presse 133)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453333_0025.png
6.-7.VI.2005
TRANSPORT
Fællesskabets støtte inden for transeuropæiske net*
Rådet vedtog en forordning om ændring af Rådets forordning 2236/95 om generelle regler for Fæl-
lesskabets støtte inden for transeuropæiske net (3615/05,
8757/05 ADD1).
Denne forordning hæver loftet for fællesskabsfinansiering af projekter inden for telekommunika-
tionssektoren til 30%.
Forordning 2236/95 begrænser den samlede fællesskabsstøtte til projekter inden for telekommuni-
kationssektoren til højst 10% af de samlede investeringsomkostninger. Da omkostningerne ved en
forberedende undersøgelse i forbindelse med en tjeneste i telekommunikationssektoren udgør en
betydelig del af den samlede investering, der kræves til etablering af tjenesten, er denne sats ikke
tilstrækkelig til at fremme etableringen af tjenester, der yder et vigtigt bidrag til informationssam-
fundets udvikling.
9501/05 (Presse 133)
25
DA