Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2667+2668 - almindelige anl. Bilag 3, FOU Alm.del Bilag 63, UPN Alm.del Bilag 48, URU Alm.del Bilag 137
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 10. juni 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 13.-14. juni 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 13.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
182394_0002.png
2
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Supplerende bidrag til samlenotat for
rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 13.-14. juni
2005
-
Dagsordenpunkt
13:
Kommissionens
forslag
til
Rådsforordning om handel med visse
anordninger og produkter, der kan
anvendes til henrettelse, tortur og
anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf
(handel med torturinstrumenter)
Dato:
2. juni 2005
Dok. 8887/05 COMER 54 OC 272.
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har stillet forslag om forbud mod handel med visse anordninger og
instrumenter, der kan anvendes til henrettelse, tortur eller anden grusom, umenneskelig eller
nedværdigende behandling eller straf og om kontrol med og tilladelse til handel med visse
produkter, der skal anvendes til formål, der ikke omfatter tortur, men som kunne
anvendes i så henseende.
Forslaget skal modvirke krænkelser af forbudet mod tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, som understreget i retningslinierne
for en EU-politik, der blev vedtaget af Rådet (almindelige anliggender) den 9. april 2001.
2. Baggrund
Kommissionen har fremlagt et forslag til Rådsforordning om at indføre en
særlig handelsordning for visse anordninger og produkter, der kan anvendes
til tortur og anden grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling
eller straf. En sådan ordning skal bidrage til at forhindre overtrædelse af den
grundlæggende menneskeret til ikke at blive udsat for tortur eller anden
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf samt
modvirke anvendelsen af dødsstraf. Dette er et af Den Europæiske Unions
formål med retningslinierne for en EU-politik mod dødsstraf, som blev
vedtaget af Rådet den 29. juni 1998 og med hensyn til tortur og anden
grusom, umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf, der blev
vedtaget af Rådet den 9. april 2001. Disse retningslinier udtrykker klart, at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
EU's holdning er at forhindre anvendelse, fremstilling og forhandling af
sådanne anordninger.
3.
Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 133. Vedtagelse af Rådet med kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5.
Formål og indhold
Forslaget skal bidrage til at modvirke anvendelsen af tortur og anden grusom,
umenneskelig eller nedværdigende behandling eller straf og dødsstraf.
Forslaget omfatter
1. totalforbud mod import og eksport samt teknisk assistance af visse
instrumenter og produkter, der kan anvendes til dødsstraf, tortur eller
anden inhuman eller nedværdigende behandling eller afstraffelse,
f.eks. guillotiner, galger og elektriske stole, jf. forslagets bilag II,
2. nationale myndigheders mulighed for tilladelse til eksport af visse
produkter, der potentielt kan anvendes til tortur og lign., men som er
beregnet til anden anvendelse, f.eks. hånd- og fodlænker og håndjern,
jf. forslagets bilag III.
Forslaget indeholder endvidere en bestemmelse om, at medlemslandene er
forpligtiget til at sikre sig de nødvendige straffeforanstaltninger i de nationale
regelsæt i tilfælde af overtrædelse af forordningens bestemmelser om import
og eksport.
Fra offentliggørelsen af forordningens vedtagelse har medlemslandene 12
måneder til at klargøre den nationale følgelovgivning, som forordningen
nødvendiggør.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i sager, der omhandler handelsforhold med
tredjelande. Europa-Parlamentet har senest den 3. oktober 2001 vedtaget en
resolution, hvori der henstilles til Kommissionen at fremsætte forslag om
indførelse af et passende fællesskabsinstrument, der forbyder handel med visse
instrumenter, hvis praktiske anvendelse har afsløret en risiko for misbrug.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forordningen indebærer, at våbenloven skal ændres, så det ovenfor
beskrevne område, hvor forordning og lov overlapper hinanden, undtages fra
våbenloven.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Herudover skal den gældende strafferamme i § 2, stk. 3, i bemyndigelsesloven
hæves, så der ud over bødestraf tillige bliver mulighed for at idømme
fængselsstraf for overtrædelse af forordningen.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget forventes ikke at afføde et nævneværdigt antal ansøgninger til
danske myndigheder om tilladelse til eksport eller import af pågældende
produkter.
Det forventes, at administrationen af ordningen næppe vil indebære en
administrativ byrde af nævneværdig karakter. Administrationen forventes at
kunne gennemføres inden for de allerede bevilgede rammer. Forslagets
vedtagelse forventes således ikke af få statsfinansielle konsekvenser.
Forslaget skønnes heller ikke at få konsekvenser for samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
9. Høring
Forslaget har været i høring i Handelspolitisk Specialudvalg. Der er ikke
modtaget bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Forslaget er i fuld overensstemmelse med dansk politik. Bekæmpelsen af
tortur er en særlig mærkesag for Danmark. Kravet om indgreb over for
handel med torturinstrumenter indgår i den af Danmark fremlagte resolution
mod tortur, som FN's Menneskerettighedskommission vedtog med
konsensus den 19. april 2005. Alle EU-lande var medforslagsstillere på
resolutionen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget møder generel opbakning blandt medlemslandene og ventes
behandlet som et A-punkt.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har fået forelagt et grundnotat af 23. maj 2005.
Herudover har sagen ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.