Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2667+2668 - almindelige anl. Bilag 6, FOU Alm.del Bilag 74, UPN Alm.del Bilag 52, URU Alm.del Bilag 153
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 10. juni 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 13.-14. juni 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 16.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
184485_0002.png
2
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
J.nr.:
Bilag:
Udenrigsministeriet
Supplerende bidrag til samlenotat for
rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 13.-14. juni
2005 -
Dagsordenpunkt 16: EU's
adfærdskodeks for våbeneksport
Dato:
9. juni 2005
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har stillet forslag om at give EU’s adfærdskodeks for våbeneksport
juridisk forpligtende karakter gennem vedtagelse af en Fælles Holdning. Det kan ikke
udelukkes, at spørgsmålet forelægges på mødet i Rådet den 13. juni 2005.
2. Baggrund
EU’s adfærdskodeks for våbeneksport er vedtaget ved en erklæring fra Rådet
i 1998. Kodeksen har til formål at sætte høje fælles standarder, som betragtes
som et minimum for forvaltning og tilbageholdenhed i forbindelse med
overførsel af konventionelle våben i alle medlemsstaterne, og at udbygge
udvekslingen af relevante oplysninger med henblik på større
gennemsigtighed.
På baggrund af medlemsstaternes erfaringer med anvendelsen af kodeksen
siden 1998 har man fra begyndelsen af 2004 gennemgået kodeksen med
henblik på forbedringer. På arbejdsgruppeniveau er der i foråret 2005 opnået
enighed om en række ændringer, som vil styrke kodeksen, men som ikke
ændrer den fundamentalt.
Medlemsstaterne har derefter skullet tage stilling til, om kodeksen bør gives
juridisk forpligtende karakter, dvs. vedtages som en Fælles Holdning. Der har
været svingende tilslutning hertil, men formandskabet har nu fremlagt et
forslag herom. Det kan ikke udelukkes, at spørgsmålet forelægges på det
kommende møde i Rådet den 13. juni 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens artikel 15 er hjemmelsgrundlag.
4. Nærhedsprincippet
Såfremt man ønsker juridisk at forpligte alle medlemsstater til at overholde
adfærdskodeksen er man nødt til at lave et fælles instrument. Derfor er
nærhedsprincippet overholdt.
5. Formål og indhold
Forslaget har til formål at give EU’s adfærdskodeks for våbeneksport juridisk
forpligtende karakter.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Adfærdskodeksen implementeres allerede i dag i henhold til national
lovgivning i medlemsstaterne, i Danmark våbenloven under
Justitsministeriets ressort. De foreslåede tilføjelser til den nuværende tekst,
som ligger på linie med dansk praksis vedrørende våbeneksport, og forslaget
om at gøre kodeksen juridisk forpligtende gennem vedtagelse af en Fælles
Holdning vurderes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side har man lagt vægt på at styrke adfærdskodeksen og gøre den
så forpligtende som muligt, og herunder støttet vedtagelse i form af en Fælles
Holdning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til forslaget om at gøre adfærdskodeksen
juridisk forpligtende gennem vedtagelse af en Fælles Holdning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.