Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2669 - landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
9. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 17. juni 2005 –
rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-22. juni 2005 – vedlægges Ministeriet
for Familie- og Forbrugeranliggenders supplerende notat vedrørende
dagsordenens punkt 8.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
184319_0002.png
2
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
Den 7. juni 2005
SAMLENOTAT
Rådsmøde (Landbrug og fiskeri) den 20.-22. juni 2005 –
Familie- og Forbrugerministeriets område
8.
Forslag til Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af
influenza
KOM (2005) 171
Orienterende drøftelse
s
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
184319_0003.png
3
NOTAT OM RÅDSMØDE
(Landbrug og fiskeri den 20.-22. juni 2005)
8.
Forslag til Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til
bekæmpelse af aviær influenza.
KOM (2005) 171
Genoptryk af grundnotat til Folketingets Europaudvalg oversendt 30. maj 2005.
Resumé
Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser om fugleinfluenza
(aviær influenza/AI), som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, for at sikre en mere
effektiv forebyggelse og bekæmpelse af AI-udbrud. Endvidere vil det begrænse den sundhedsrisiko,
de tab for erhvervene og de skadevirkninger for samfundet generelt, der er forbundet med denne
sygdom. De gældende bestemmelser bliver ændret på følgende centrale punkter:
1. Ændring af definitionen af AI, så anvendelsesområdet for bekæmpelsesforanstaltningerne bliver
udvidet til også at omfatte lav patogen (lav smitterisiko) AI-virus, der vil kunne udvikle sig til
højpatogen (høj smitterisiko) AI-virus. Der vil dog blive sondret mellem de to former for AI,
sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger, der er målrettet de forskellige risici, de
respektive virus udgør.
2. Indførelse af obligatorisk overvågning for AI-virus med lav smitterisiko i alle medlemsstater.
3. Nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser.
4. Nye, fleksible bestemmelser om bekæmpelse af lav- og højsmitsom AI-virus hos andre tamfugle
end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter.
5. Nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers sundhed skal sikre samarbejdet
mellem medlemsstaternes veterinær- og sundhedsmyndigheder i tilfælde af påvisning af aviær
influenza.
6. Tildeling af beføjelser til Kommissionen (ved forskriftsprocedure) til at iværksætte yderligere og
mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at oprette en AI-vaccinebank.
Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet, navnlig udbrud
forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af virusset til mennesker fra fugle eller andre dyr,
på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et virus, som fuldt ud tilpasser sig mennesket og kan
forårsage en influenzapandemi i stil med den spanske syge i 1917-1919. En sådan pandemi
kunne koste millioner af menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekvenser på
verdensplan.
En vedtagelse af forslaget vurderes at styrke sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Baggrund
Kommissionen har ved KOM(2005) 171 af 28. april 2005 fremsendt forslag til
Rådets direktiv om fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af aviær influenza
(fugleinfluenza, AI). Forslaget er modtaget fra Rådssekretariatet 3. maj 2005 i dansk
sprogversion.
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 37 og kan vedtages af Rådet med
kvalificeret flertal efter høring af Europa-Parlamentet.
Nærhedsprincippet
Det er vurderingen, at nærhedsprincippet er overholdt, idet der er tale om
ændringer af og tilføjelser til allerede eksisterende EU-regler vedr.
fællesskabsforanstaltninger til bekæmpelse af AI. Det vurderes endvidere at være
ønskeligt med fælles EU-regler for at sikre en samlet europæisk indsats for at
forebygge og bekæmpe AI.
Formål og indhold
Kommissionen vil med forslaget ajourføre de gældende fællesskabsbestemmelser
om aviær influenza, som er indeholdt i Rådets direktiv 92/40/EØF, for at sikre en
mere effektiv forebyggelse og bekæmpelse af AI-udbrud. Endvidere vil det
begrænse den sundhedsrisiko, de tab for erhvervene og de skadevirkninger for
samfundet generelt, der er forbundet med denne sygdom.
Tamfjerkræ er generelt fri for AI-virus. Visse vilde fugle og frem for alt
svømmefugle såsom ænder og gæs virker imidlertid som permanente "depoter" af
AI-virus med lav smitterisiko (Lav Patogen Aviær Influenza, LPAI), som fra tid til
anden spredes til tamfjerkræ. Det er ikke muligt at stoppe spredningen af virus
blandt vilde fugle i naturen. Det betyder, en vedvarende risiko for overførsel af AI-
virus fra vilde fugle til tamfugle, hvor virus kan mutere til en meget smitsom type
(Høj Patogen) AI, som medfører ekstremt høj dødelighed blandt fugle, og kan
sprede sig til svin og mennesker.
Videnskabelige eksperter vurderer, at udbrud af AI, der ikke bliver bekæmpet,
navnlig udbrud forårsaget af bestemte virustyper, efter overførsel af virusset til
mennesker fra fugle eller andre dyr, på et tidspunkt kan føre til, at der opstår et
virus, som fuldt ud tilpasser sig mennesket og kan forårsage en influenzapandemi i
stil med den spanske syge i 1917-1919. En sådan pandemi kunne koste millioner af
menneskeliv og få store samfundsøkonomiske konsekvenser på verdensplan.
Der har i de seneste år været alvorlige udbrud af AI med høj smitterisiko (HPAI)
hos mange forskellige fuglearter i flere forskellige dele af verden. Hundreder af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
millioner af fugle er døde eller er blevet aflivet som led i
sygdomsbekæmpelsesforanstaltningerne, og fjerkræindustrien har lidt meget store
tab. Under disse udbrud er der også indberettet flere tilfælde af infektion hos
mennesker, som i visse tilfælde har haft dødelig udgang.
For at reducere risikoen for spredning af sygdommen vil de nugældende
bestemmelser om bekæmpelse af AI således blive ændret på følgende centrale
punkter:
Med forslaget bliver det gjort obligatorisk at foretage AI-overvågning i alle
medlemsstater, og der bliver fastlagt krav til de nationale overvågningsprogrammer.
Anvendelsesområdet for bekæmpelsesforanstaltningerne bliver udvidet til også at
omfatte LPAI, og der bliver opstillet specificerede krav til de nødvendige
foranstaltninger i tilfælde af udbrud. Der bliver således sondret mellem de to
former for AI-virus, sådan at der kan anvendes bekæmpelsesforanstaltninger,
målrettet de forskellige risici, de respektive typer udgør. Disse detaljerede
bestemmelser vedrører nedslagning, zoner, sporing, destruktion, rengøring og
desinfektion, m.v.
Der indføres nye og mere fleksible vaccinationsbestemmelser. Det vil fortsat være
forbudt at vaccinere mod AI som en alment forebyggende foranstaltning, men
nødvaccination kan iværksættes, når der er risiko for, at et udbrud truer med at
sprede sygdommen. En medlemsstat skal forelægge Kommissionen en plan til
godkendelse, førend nødvaccination kan påbegyndes. Nødvaccinations-planen skal
godkendes i komiteprocedure.
Endvidere gives der mulighed for at medlemsstater kan indføre forebyggende
vaccination af fjerkræ og andre fugle, hvis de vurderer, at bestemte dele af deres
område, bestemte karakteristika ved deres fjerkræproduktion eller bestemte
kategorier af fjerkræ eller andre fugle er forbundet med en særlig høj risiko for så
vidt angår indslæbning og spredning af AI. Medlemsstaten skal forelægge
Kommissionen en vaccinationsplan til godkendelse.
Forslaget tilføjer bestemmelser om bekæmpelse af LPAI og HPAI hos andre
tamfugle end fjerkræ, såsom fugle i zoologiske haver og truede dyrearter, herunder
at fugle/fjerkræ der bliver holdt som kæledyr under særlige vilkår ikke nødvendigvis
kræves aflivet ved et udbrud.
Der foreslås nye bestemmelser, som med henblik på at beskytte menneskers
sundhed skal sikre samarbejdet mellem medlemsstaternes veterinær- og
sundhedsmyndigheder i tilfælde af påvisning af AI. Der skal hurtigt etableres
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
forholdsregler for at forebygge influenzainfektioner hos personer i kontakt med de
smittede dyr.
Medlemsstaterne pålægges at opstille beredskabsplaner, og omfattende krav hertil er
fastsat i forslaget. Beredskabsplanerne skal tages op til revision mindst hvert femte
år. Kommissionen skal afgøre om planen lever op til kravene, og planerne, med
eventuelle pålagte ændringer, skal godkendes i komiteprocedure.
Det foreslås desuden, at medlemsstaterne straks skal kunne opstille et nationalt
krisecenter for sygdomsbekæmpelse i tilfælde af udbrud, og der opstilles en række
krav vedr. tilstedeværelse af tilstrækkelige midler, udstyr, personale, organisation,
planer for samarbejde med andre myndigheder m.v. De nationale krisecentre skal
straks kunne suppleres af lokale krisecentre, hvor der på tilsvarende vis opstilles en
række krav til udstyr og opgavevaretagelse for disse enheder.
Kommissionen tildeles beføjelser til i forskriftkomitéprocedure at kunne iværksætte
yderligere og mere specifikke AI-bekæmpelsesforanstaltninger og til at oprette en
AI-vaccinebank. Medlemsstaterne vil få adgang til den fælles bank og herudover
kan medlemsstater oprette nationale vaccinebanker.
Der er tale om minimumsbestemmelser, og medlemsstaterne har således generelt
mulighed for at træffe yderligere foranstaltninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentets udtalelse foreligger endnu ikke.
Gældende dansk ret
Aviær influenza er omfattet af lov nr. 432 af 9. juni 2004 om hold af dyr samt
bekendtgørelse nr. 921 af 10. november 1994 om særligt smitsomme sygdomme
hos fjerkræ og andre fugle i fangeskab.
En vedtagelse af forslaget vil ikke kræve lovændring, men kan implementeres ved
ny bekendtgørelse.
Konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
En vedtagelse af direktivet skønnes at styrke beskyttelsesniveauet i Danmark.
Forslaget skønnes at få statsfinansielle konsekvenser, idet implementeringen af
direktivet forudsætter et langt mere aktivt basis-beredskab i Fødevarestyrelsen,
herunder en årlig målrettet overvågning, tilpasning og vedligeholdelse af
beredskabsplanen for AI samt systematisk efteruddannelse af personale.
Omfanget af de finansielle konsekvenser forventes at blive på ca. 4 mio. kr. årligt.
Merudgiften skal finansieres inden for Fødevarestyrelsens ramme, idet der dog
eventuelt vil være grundlag for en finansiering af de nye foranstaltninger ved
brugerbetaling fra erhvervets side.
Der vurderes ikke at være samfundsøkonomiske konsekvenser af forslaget, men
det skal bemærkes, at et eventuelt udbrud af AI i Danmark forventes at få meget
voldsomme økonomiske konsekvenser for erhvervet og staten.
Høring
Forslaget er sendt i høring i en kreds af relevante organisationer og institutioner,
men der er ikke modtaget høringssvar.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er grundlæggende enig i forslaget.
Orientering om andre landes positioner
Man er fra dansk side ikke bekendt med officielle tilkendegivelser om forslaget i
andre medlemsstater.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Der er fremsendt grundnotat om forslaget den 30. maj 2005.