Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Udvalget for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 2004-05 (2. samling)
2669 - landbrug og fiskeri Bilag 9, FLF Alm.del Bilag 256
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. juni 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevareministe-
riets redegørelse for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 20.-21. juni 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
8. kontor / JWP
Den 24. juni 2005
FVM 283
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 20. – 21. juni 2005
1. Ny landdistriktspolitik 2007-2013
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om et kompromisforslag
om den nye landdistriktspolitik for 2007-2013. Kommissionens forslag med fo-
kus på 3 akser i den nye landdistriktspolitik blev i hovedtræk opretholdt:
1. Vækst og udvikling
2. Natur og miljø
3. Bredere landdistriktsudvikling.
Budgetfordelingen mellem de tre akser i landdistriktspolitikken blev tilpasset
således, at minimum 10 % af EU-midlerne skal anvendes til akse 1 (vækst og
udvikling) og akse 3 (bredere landdistriktsudvikling) mod 15 % som oprindeligt
foreslået af Kommissionen, mens minimum 25 % fortsat skal anvendes til akse 2
(natur og miljø).
For så vidt angik anvendelsen af Leader-metoden blev minimumsandelen nedsat
til 5 % mod 7 % som oprindeligt foreslået af Kommissionen, og endvidere fik de
10 nye medlemsstater mulighed for en indfasning mod de 5 % i 2013, idet mi-
nimum 2,5 % over perioden 2007-2013 skulle anvendes til Leader-metoden. Den
særlige reserve til brug for Leader-metoden i 2011-2013 faldt endvidere bort.
Under landdistriktspolitikkens akse 1 om vækst og udvikling blev der øgede
muligheder for at yde støtte til investeringer udover til mikro, små og mellemsto-
re virksomheder, idet større virksomheder med over 250 ansatte og en årlig om-
sætning over 50 mio. €, men med indtil 750 ansatte eller under 200 mio. € i år-
lig omsætning, vil kunne modtage støtte til investeringer med en sats svarende til
det halve. Der vil endvidere kunne ydes tilskud til samarbejde i forbindelse med
innovative projekter – de nærmere bestemmelser herfor skal fastlægges i en for-
valtningskomité.
Under landdistriktspolitikkens akse 2 om natur og miljø blev der skabt øgede
muligheder for støtte til gennemførelsen af Natura 2000 og Vandrammedirekti-
vet. Derudover blev medfinansieringssatsen hævet fra 40 % i Kommissionens
forslag til 70 % i det endelige kompromis for skovrejsning. Miljøvenlige jord-
brugsforanstaltninger forbliver endvidere obligatoriske.
Med hensyn til udpegningen af ugunstigt stillede områder blev fastlæggelsen af
kriterier for udpegningen af ugunstigt stillede områder med naturbetingede
ulemper udsat til 2008 med henblik på ikrafttræden fra 2010.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Derudover blev der under landdistriktspolitikkens akse 3 om støtte til øget diver-
sificering af økonomien og forbedring af livskvaliteten i landdistrikterne indsat
mulighed for støtte til kultur- og fritidsaktiviteter i landdistrikterne.
Efter ønske fra særligt de nye medlemsstater blev det endvidere som en undta-
gelse muligt at yde støtte til dækning af MOMS som en integreret del af projekt-
udgiften i de særlige tilfælde, hvor MOMS’en ikke kan refunderes.
Fastlæggelsen af den samlede finansielle ramme for landdistriktspolitikken
2007-2013 samt budgetfordelingen mellem medlemsstaterne vil blive fastlagt
efterfølgende i forbindelse med en samlet aftale om de finansielle rammer for
EU for 2007-2013.
Der blev dog vedtaget en generel tekst om fordelingen af landdistriktsmidlerne,
hvor det blev tilføjet, at der skulle tages hensyn til ”objektive kriterier” ved for-
delingen af landdistriktsmidlerne mellem medlemsstaterne.
I forbindelse med den politiske enighed blev der blandt andet afgivet en række
erklæringer af Kommissionen af mere teknisk art.
2. Forslag om aftale mellem EU og USA om beregning af toldsatser for ris
Rådet vedtog forslaget som A-punkt uden debat.
3. Forslag om ændring af handelsnormer for æg
Rådet vedtog forslaget som A-punkt uden debat.
4. Udkast til aftale mellem EU og USA om handel med vin
Sagen blev taget af dagsordenen.
5. Ny fiskerifond for 2007-2013
Forslaget blev drøftet under en bordrunde. Formandskabet konstaterede, at sagen
ikke var klar til beslutning og anmodede COREPER om at fortsætte drøftelserne
af forslaget.
6. Forslag om bevarelsesforanstaltninger i Middelhavet
Formandskabet konstaterede uden en egentlig drøftelse, at sagen ikke var klar til
beslutning og anmodede COREPER om at fortsætte drøftelserne af forslaget.
7. Forslag om minimumsregler for beskyttelse af slagtekyllinger
Sagen blev taget af dagsordenen.
8. Forslag om bekæmpelse af fugleinfluenza
Der var en generel anerkendelse af formandskabets arbejde med forslaget. Fra
visse medlemsstaters side blev der lagt stor vægt på, at der blev sikret en til-
strækkelige EU-medfinansiering af foranstaltningerne til bekæmpelse af fuglein-
fluenza. Formandskabet understregede, at man skulle have yderligere drøftelser
af forslaget, samt at man ville afvente udtalelsen fra Europa-Parlamentet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
9. Forslaget om områder i den ydre periferi
Forslaget var ikke sat på dagsordenen, men forventes vedtaget som A-punkt på
et senere rådsmøde.
Under
dagsordenspunktet eventuelt
blev der blandt andet rejst følgende punk-
ter:
Kommissionen orienterede om
forvaltning af blåhvilling,
hvor Norge ensidigt
havde lukket for fiskeriet af blåhvilling efter et fald i bestanden på 25 %. Dette
skulle ses i sammenhæng med de vanskelige kvoteforhandlinger i Nordsøen
mellem EU, Island og Rusland, mens Norge og Færøerne ikke havde fastsat fa-
ste kvoter. Kommissionen foreslog en løsning, hvor der skete en lukning af blå-
hvilling fiskeriet i de vestlige farvande og en reduktion af EU’s kvoter i de reste-
rende farvande.
En række medlemsstater, herunder Belgien, Spanien, Letland, Frankrig, Irland,
Litauen, Cypern, Italien, Grækenland, Estland og Polen fremhævede problemer-
ne med de
høje brændstofpriser i fiskerisektoren.
Der var en række forslag
om støtte eller lån til mere miljøvenlige motorer samt en ændring af minimums-
satserne for statsstøtte (de minimis). Tyskland påpegede den potentielle fare for
konkurrenceforvridning. Kommissionen understregede, at man ville afdække
mulighederne på dette område, men Kommissionen understregede endvidere, at
der allerede var en effekt af den ofte fordelagtige beskatning af brændstofpriser-
ne i fiskerisektoren.
Tyskland og Østrig anmodede Kommissionen, om at overvejelser om
bæredyg-
tig handel
indgik i landbrugsforhandlingerne i WTO – særligt i forhold til at
sikre særlig adgang for bæredygtige produkter. Kommissionen understregede
vanskelighederne ved at anvende officielle standarder i den forbindelse og un-
derstregede, at det i sidste ende var op til forbrugerne at vælge disse produkter.