Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2671 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
merne af Folketingets Europaudvalg
stedfortrædere
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
15. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 24. juni 2005 – rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005 – vedlægges Transport- og
Energiministeriets samlenotat vedrørende de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
1
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0002.png
TRANSPORT- OG ENERGIMINISTERIET
JUSTITSMINISTERIET
J.nr. 121- 4
juni 2005
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27. - 28. juni 2005
Samlenotat:
Dagsordenspunkt 3: Forslag til direktiv om kørekort, KOM(2003) 621.................................................... 3
Dagsordenspunkt 4:Forslag til forordning om rettigheder og pligter gældende for passagerer i
international togtrafik, KOM(2004) 143. ................................................................................................... 4
Dagsordenspunkt 5: Meddelelse fra Kommissionen: Europæisk handlingsprogram for trafiksikkerheden:
halvering af antallet af trafikofre inden 2010: en fælles opgave, KOM(2004) 143. ................................. 9
Dagsordenspunkt 6: Eksterne relationer på luftfartens område: .............................................................. 10
Dagsordenspunkt 7: Forslag til direktiv om fælles regler for certificering af flyveledere, KOM(2004)
473. ........................................................................................................................................................... 14
Dagsordenspunkt 8: Forslag til beslutning om retningslinjer for transeuropæiske net på energiområdet,
KOM(2003) 742 ....................................................................................................................................... 22
Dagsordenspunkt 9: Forslag til direktiv om energieffektivitet i slutanvendelserne og om energitjenester,
KOM(2003) 739 ....................................................................................................................................... 31
Dagsordenspunkt 10: Meddelelse fra Kommissionen: Grønbog om energieffektivitet. .......................... 38
Dagsordenspunkt 11: Internationale relationer på energiområdet............................................................ 39
2
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
Dagsordenspunkt 3: Forslag til direktiv om kørekort, KOM(2003) 621.
Bidrag fra Justitsministeriet kommer senere.
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
4
Dagsordenspunkt 4:Forslag til forordning om rettigheder og pligter
gældende for passagerer i international togtrafik, KOM(2004) 143.
Revideret notat.
Resumé.
Forslaget in debærer fastsættelse af rettigh eder og pligter for passagerern e på
in tern ation ale jern baneforbin d elser.
Forslaget in deh old er krav ved røren d e: J ern banevirk som h ed erne
erstatn in gsan svar i forhold til passagerne ved even tu elle ulyk k er, aflysnin ger
og forsin k elser, inform ation sn iveauet til passagern e før, u n der og efter rejsen
og h eru n d er også jern ban evirk som hed ernes forpligtigelse til at varetage salg
af billetter til in tern ation ale rejser, han d icaptilgæn geligh ed en sam t
oprettelse af et organ, d er skal være ansvarlig for gen n em f ørelsen af
forord nin gen .
1. Baggrund og indhold
Forslaget til forordning er modtaget i Rådssekretariatet den 5. marts 2004.
Det er fremsat under henvisning til EU-traktaten, særlig artikel 71, og vil
skulle vedtages med kvalificeret flertal efter procedurerne i artikel 251 (fælles
beslutningstagen).
Forslaget indebærer fastsættelse af rettigheder og pligter for passagerne i den
internationale togtrafik inden for fire overordnede områder:
Erstatningsansvar:
Kommissionen har foreslået objektivt erstatningsansvar i
den første version af forslaget. Jernbanevirksomhederne gøres
erstatningspligtig over for passagerne ved ulykker, der medfører skader eller
død. Forsikringsdækningen skal være på minimum 310.000 EUR pr.
passager. Jernbanevirksomhederne gøres samtidig erstatningspligtig over for
beskadiget bagage.
Kompensation.
Ved forsinkelser i ankomsttidspunktet, som overskrider en time
eller ved forsinkelser, der medfører, at passageren ikke når et
korresponderende tog, er jernbanevirksomheden pligtig til at yde enten
økonomisk kompensation og/eller refundere passagerens udgifter til kost og
logi frem til næste korresponderende tog. Sidstnævnte gælder dog ikke
såfremt årsagen til forsinkelsen skyldes forhold, som operatøren ikke kunne
have forudset eller forhindret.
Informationsniveau:
Jernbanevirksomhederne skal på forlangende inden rejsen
levere information om køreplaner, der sikrer den hurtigste forbindelse
mellem to destinationer samt om den billigste forbindelse. Der skal herunder
også informeres om det forventede serviceniveau under rejsen. Under rejsen
skal jernbanevirksomheden bl.a. informere om eventuelle forsinkelser, mulige
videre forbindelser samt om servicen og sikkerheden ombord. Efter rejsen
skal operatøren bl.a. oplyse om klagevejledning. Jernbanevirksomhederne
4
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
5
skal generelt sikre, at offentligheden informeres om aflysninger af interna-
tionale tog.
Handicaptilgængelighed:
Standarter for handicapservice er en væsentlig del af
forordningsforslaget. En af bestemmelserne fastlægger, at stationsforvalteren
skal sikre den nødvendige assistance til ind- og udstigning for
bevægelseshæmmede. Assistancen skal bestilles minimum 24 timer før
assistancen behøves.
Implementering af forordningen:
Hvert medlemsland skal nedsætte et organ, der
sikrer implementeringen af forordningen. Organet skal informere om egne
beslutningsprocesser og -principper til de øvrige medlemslande for at
fremme koordinationen af beslutningsprocessen. Organet skal fungere som
klageinstans for passagerer og det skal være uafhængigt af bl.a.
infrastrukturforvalter og jernbanevirksomhed.
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
2. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget berører følgende gældende dansk ret:
-
Lov om jernbanevirksomhed m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 310 af 28.
april 2003.
-
Bekendtgørelse nr. 1194 af 18. december 2003 om ansvarsforsikring
for skader i forbindelse med jernbanevirksomhed og jernba-
neinfrastrukturforvaltning
Bekendtgørelse nr. 71 af 18. september 1985 om konventionen af 9.
maj 1980 om international jernbanebefordring (COTIF), med dertil
knyttede akter
-
Forslaget til forordning vil være umiddelbart gældende i dansk ret, hvis det
vedtages. Forslaget vurderes ikke at indeholde bestemmelser, der er i konflikt
med gældende dansk ret, men der vil formentlig være behov for at fastsætte
bestemmelser om sanktioner for overtrædelse af forordningens
bestemmelser.
Der vil således skulle foretages ændringer i Lov om jernbanevirksomhed m.v.
og bekendtgørelse nr. 1194 af 18. december 2003 om ansvarsforsikring for
skader i forbindelse med jernbanevirksomhed og jernbaneinfra-
strukturforvaltning.
For så vidt angår bekendtgørelsen om international jernbanebefordring
(COTIF) vil der allerede skulle foretages en ændring af bekendtgørelsen i
forbindelse med Danmarks ratifikation af Vilnius protokollen fra 1999, der er
seneste ændring til COTIF traktaten.
5
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0006.png
6
3. Høring
Forslaget er sendt i høring hos følgende:
Institutioner, virksomheder og organisationer:
Akademikernes Centralorganisation, Amtsrådsforeningen, Arbejderbevæ-
gelsens Erhvervsråd, Arbejdsgiverforeningen for Handel, Transport og
Service, ARRIVA Danmark A/S, DanmarksTransportForskning, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Jernbaneforbund, Danske
Busvognmænd, DSB, Forbrugerrådet, HK/Stat, Trafik & Jernbane,
Hovedstadens Udviklingsråd, HTS, Det Kommunale Kartel, Kommunernes
Landsforening, Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, Metro
Service A/S, NOAH-Trafik, De samvirkende Invalideorganisationer, Spe-
cialarbejderforbundet i Danmark, Statsansattes Kartel, Ældre Sagen,
Ørestadsselskabet I/S.
Følgende har haft bemærkninger til forslaget:
DSB henviser til ”Charter on Rail Passenger Services”, som er udarbejdet
efter kommissionen i 2001 offentliggjorde sin hvidbog om transport ”Eu-
ropæisk transport politik for 2010, Tid til beslutning”. De europæiske jern-
banevirksomheder arbejder i øjeblikket på at gøre charteret operationelt, og
forventer at indføre det med det internationale køreplanskifte i december
2004.
DSB mener grundlæggende, at chartret imødekommer kravene som Kom-
missionen anbefalede i 2001, og finder derfor, at yderligere initiativer på
området bør afvente erfaringerne, der kan gøres på grundlag af dette charter.
Udover denne generelle bemærkning har DSB følgende konkrete bemærk-
ninger til forslaget til forordning.
Det er uklart præcist hvilke rejser forslaget til forordningen omfatter, og der
er samtidigt ikke taget stilling til håndteringen af rejser, hvor en del af rejsen
køres på kontrakt som public-service. Sidstnævnte gælder for hovedparten af
den internationale trafik, der køres i Danmark.
Forordningen tager ikke stilling til sondringen mellem konsekutive opera-
tører og samarbejdende operatører. Som led i liberaliseringen af markedet har
CIT/CIV arbejdet intenst med denne sondring, og som også vurderes
nødvendig at arbejde med her.
DSB betragter det som en mangel, at jernbaneselskabernes forpligtelse ikke
er begrænset yderligere end blot ved naturkatastrofer. Bombetrusler, strejker,
påkørsler eller tilsvarende forhold bør også inkluderes.
6
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
7
Principperne for fordeling af ansvar mellem operatørerne ved forsinkelser
vurderes ikke at være klare.
Forordningens forslag om ”consequential damage” vurderes at være meget
vidtgående og mangler afgrænsning mht. såvel ansvar som erstatningsstør-
relse. DSB anfører, at princippet om ”consequential damage” normalt ikke
optræder i forbrugerbeskyttelse (fx er leverandøren af et køleskab ikke er-
statningspligtig over for de varer, der er beskadiget som følge af en defekt
ved køleskabet).
Forordningen indeholder forslag om, at operatører skal stille deres salgs-,
informations– og reservationssystem til rådighed for andre
jernbanevirksomheder på ikke–diskriminerende vilkår og til
marginalomkostningen ved en enkelt transaktion. DSB anfører, at prisen skal
fastsættes som en del af de samlede omkostninger ved hele systemet, samt at
jernbanevirksomhederne som en del af deres profilering og markedsføring
skal have mulighed for at holde en selvstændig profil på dette område.
Afslutningsvis peger DSB på, at forordningen i sit omfang kan have kon-
kurrenceforvridende konsekvenser da lignende bestemmelser ikke findes på
busområdet samt, at regelsættet skønnes mere vidtgående end de tilsvarende
bestemmelser på luftfartsområdet.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at indebære statsfinansielle konsekvenser.
Forbrugerne sikres med forslaget bedre rettigheder. De forbedrede forhold
forventes at have en positiv effekt på antallet af passagerer i den internationale
togtrafik. Med en ændret demografisk fordeling i de europæiske lande med en
voksende andel af ældre i befolkningen skønnes toget på sigt at blive et
attraktivt befordringsmiddel som alternativ til tog, bil og bus. Da den inter-
nationale passagertogtrafik til og fra Danmark er meget beskedent forventes
forslaget ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konsekvenser.
5. Proportionalitets- og nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at da forslaget sigter mod at forbedre passagernes
rettigheder og det generelle serviceniveau i den internationale togtrafik,
skønnes medlemslandene ikke i stand til i tilstrækkeligt omfang at sikre
gennemførelse af sådanne regler. Behovet for koordination i den internati-
onale passagertogtrafik understøtter nødvendigheden af at reglerne gen-
nemføres på Fællesskabsplan.
Regeringen er enig i, at forslaget er i overensstemmelse med proportiona-
litets- og nærhedsprincippet, idet en forbedring af passagerernes rettigheder i
international passagertogtrafik bedst sikres på fællesskabsplan..
7
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0008.png
8
6. Forhandlingssituationen
Kommissionen præsenterede forslaget som en del af jernbanepakke 3 på et
møde i Rådet den 9. marts 2004. Der var på det tidspunkt ikke specifikke
bemærkninger til forslaget.
Forslaget blev senest drøftet på Rådsmødet (transport, telekommunikation
og energi) den 21. april 2005, hvor Rådet havde en drøftelse af forslaget på
baggrund af tre spørgsmål fra formandskabet. Drøftelsen vedrørte forholdet
mellem forordningsforslaget og reglerne fra konventionen om international
jernbanebefordring (COTIF), anvendelsesområdet og jernbaneselskabernes
samarbejde, samt jernbaneselskabernes ansvar. Formandskabet har ikke
draget nogle konklusioner af drøftelsen.
På det kommende Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den
27.-28. juni 2005 forventes formandskabet at afgive en statusrapport for
arbejdet med forslaget.
7. Dansk Holdning
Fra dansk side finder man umiddelbart, at en forbedring af
passagerrettighederne generelt er et positivt tiltag, som Danmark kan støtte.
Danmark bør som udgangspunkt generelt arbejde for en præcisering af
forslaget, samt af forholdet mellem forslaget og de eksisterende
internationale regelsæt. Forslagets relation til de eksisterende regelsæt på
området synes ikke på nuværende tidspunkt tilstrækkeligt afklaret.
8. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Forslaget er blevet forelagt Folketingets Europaudvalg den 3. marts 2004 og
15. april 2005 til orientering.
8
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
9
Dagsordenspunkt 5: Meddelelse fra Kommissionen: Europæisk
handlingsprogram for trafiksikkerheden: halvering af antallet af
trafikofre inden 2010: en fælles opgave, KOM(2004) 143.
Følger senere fra Justitsministeriet.
9
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0010.png
10
Dagsordenspunkt 6: Eksterne relationer på luftfartens område:
a) Meddelelse fra Kommissionen: Udvikling af dagsordenen for
Fællesskabets eksterne luftfartspolitik
b) Forslag til Rådsbeslutninger om underskrivelse og foreløbig anvendelse
henh. indgåelse af aftalen mellem Fællesskabet og Chile om visse aspekter
af lufttrafik
c) Forhandlinger mellem EU og USA om en aftale vedrørende lufttransport
Resumé: Der er siden 2002 udviklet et nyt "regime" for medlemslandenes
luftfartsrelationer til tredjelande. Kommissionen orienterer i en meddelelse om, hvordan den
forestiller sig gennemført en liberalisering af luftfartsrelationerne til relevante tredjelande, og
Rådet forbereder et sæt konklusioner som reaktion herpå. Kommissionen har forhandlet en
"horisontal" aftale med Chile, som er den første af denne type, og foreslår Rådet at
godkende aftalen. Hvad angår USA, har der siden juni 2004 været pause i
forhandlingerne om etablering af et åbent luftfartsområde, men disse ventes genoptaget inden
længe.
1. Baggrund og indhold
Ad a): Meddelelse fra Kommissionen: Udvikling af dagsordenen for
Fællesskabets eksterne luftfartspolitik
Efter EF-Domstolens dom i 2002 om uforeneligheden af medlemslandenes
bilaterale luftfartsaftaler med Traktaten er der udviklet et nyt "regime" for
medlemslandenes og Fællesskabets luftfartsrelationer til tredjelande.
På denne baggrund fremsendte Kommissionen den 11. marts 2005 en
meddelelse om udvikling af dagsordenen for Fællesskabets eksterne
luftfartspolitik.
Heri redegør Kommissionen for baggrunden for det nye "regime" for
luftfartsrelationerne til tredjelande. Det nævnes, at det vil være i
Fællesskabets interesse at få gennemført en liberalisering af disse relationer.
Dette bør dog ske i faser, baseret på en pragmatisk og realistisk vurdering af
interesser og muligheder.
Der bør efter Kommissionens opfattelse i første omgang etableres et fælles
luftfartsområde med nabolande syd og øst for Unionen med henblik på at
opnå et højt niveau af erhvervsmæssig og lovgivningsmæssig integration for
luftfarten. Der er her bl.a. tale om lande på Balkan og lande ved Middelhavet
og om lande i den tidligere Sovjetunion. Andre samarbejdsformer bør
udvikles med vigtige lande i Asien som Kina, Indien, Japan og Sydkorea med
henblik på at fremme europæiske luftfartsinteresser, sikre fair konkurrence og
tilskynde til reformer og modernisering af international civil luftfart. Også i
andre verdensdele er der lande, som det vil være af interesse at gennemføre
Fællesskabsforhandlinger med.
10
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0011.png
11
Hvad specielt angår Rusland og Kina, har Kommissionen fremsat forslag til
Rådet om at få tildelt mandater til at føre forhandlinger på Fællesskabets
vegne om indgåelse af luftfartsaftaler.
På Rådsmødet den 21. april 2005 præsenterede Kommissionen meddelelsen
om
Fællesskabets
eksterne
luftfartspolitik,
herunder
specielt
luftfartspolitikken over for Kina og luftfartspolitikken over for Rusland.
Herefter har Rådet arbejdet med udformning af et sæt konklusioner som
reaktion på Kommissionens meddelelse. Medlemsstaterne vil kunne tilslutte
sig disse på det forestående Rådsmøde, idet Kommissionen samtidig vil
kunne give dem sin tilslutning. Det er hensigten, at konklusionerne derefter
skal offentliggøres i EU-Tidende.
I konklusionerne byder Rådet Kommissionens meddelelse velkommen og
understreger, at medlemsstater og Fællesskabet har komplementære roller
med hensyn til luftfartsforhandlinger med tredjelande. Det bilaterale
aftalesystem vil i nogen tid endnu udgøre det principielle grundlag herfor,
men i lyset af "open skies"-dommen fra 2002 skal aftalerne bringes i
overensstemmelse med Traktaten, idet alle til rådighed stående midler skal
tages i anvendelse for at undgå afbrydelser i de bilaterale arrangementer.
Rådet hilser velkommen, at der er sket store fremskridt i forhandlingerne
såvel mellem Kommissionen og en række tredjelande på grundlag af det
såkaldte horisontale mandat (vedr. inkorporering af et sæt EU-
standardklausuler i samtlige medlemsstaters bilaterale aftaler med det
pågældende tredjeland) som i forhandlingerne mellem nogle medlemsstater
og tredjelande. Man understreger samtidig, at det er nødvendigt for
medlemsstaterne og Kommissionen at anvende det nye regelsæt på en måde,
der bevarer kontinuiteten og tillader udvikling i luftfartsforbindelserne.
Rådet tilslutter sig Kommissionens opfattelse, at der med hensyn til
beslutning om at give mandat til Kommissionen til forhandlinger om mere
omfattende luftfartsaftaler mellem Fællesskabet og et tredjeland skal lægges
vægt på åbning af markedet og tilnærmelse af regelsæt, der kan sikre lige
konkurrencevilkår.
Rådet understreger, at der i hvert enkelt tilfælde skal kunne påvises en
forventet "værditilvækst" af sådanne aftaler. Det er i den forbindelse vigtigt,
at medlemsstaterne kan forhandle bilateralt om trafikrettigheder og lign.
parallelt med, at Kommissionen forhandler om en mere omfattende
luftfartsaftale.
Hvad angår de igangværende forhandlinger mellem Fællesskabet og USA
opfordrer Rådet til, at Kommissionen bringer disse til en vellykket og
gensidigt tilfredsstillende afslutning så hurtigt som muligt.
11
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0012.png
12
Hvad angår mulige forhandlinger med Rusland understreger Rådet
nødvendigheden af i regi af WTO-forhandlingerne at sikre en tilfredsstillende
løsning vedr. udfasning af udenlandske luftfartsselskabers særlige betalinger
for overflyvning af Sibirien. Endelig erklærer Rådet sig villig til på dette
grundlag at vurdere alle forslag fra Kommissionen om mandat til forhandling
om indgåelse af mere omfattende luftfartsaftaler mellem Fællesskabet og
tredjelande.
Ad b): Forslag til Rådsbeslutninger om underskrivelse og foreløbig
anvendelse henh. indgåelse af aftalen mellem Fællesskabet og Chile om visse
aspekter af lufttrafik
Som led i det nye "regime" for medlemslandenes og Fællesskabets
luftfartsrelationer til tredjelande efter EF-Domstolens dom i 2002 om
uforeneligheden af medlemslandenes bilaterale luftfartsaftaler med Traktaten
gav Rådet i juni 2003 Kommissionen mandat til at indlede forhandlinger med
tredjelande om at erstatte visse bestemmelser i samtlige eksisterende
bilaterale luftfartsaftaler med Fællesskabsklausuler (det såkaldte horisontale
mandat) med henblik på at bringe de bilaterale aftaler i overensstemmelse
med Traktaten.
Udkastet til aftale med Chile vedrører den første færdigforhandlede aftale af
denne type. Ifølge aftalen erstattes en række bestemmelser i
medlemsstaternes, herunder Danmarks, bilaterale aftaler med Chile med
standardklausuler. Der er bl.a. tale om klausuler, der muliggør udpegning af
EU-luftfartsselskaber uanset nationalitet, og det gøres muligt at pålægge afgift
på flybrændstof til brug for chilenske luftfartsselskabers flyvning inden for
EU, hvis man i EU skulle beslutte at vedtage sådanne afgifter gældende for
alle luftfartsselskaber.
Det er hensigten, at aftalen med Chile og tilsvarende aftaler med andre
tredjelande skal indgås som Fællesskabsaftaler, idet Rådet og Kommissionen
på det forestående Rådsmøde vil vedtage en fælles erklæring om, at dette ikke
danner præcedens for andre typer aftaler, og at fx en fremtidig mere
omfattende aftale med USA vil skulle indgås som blandet aftale, dvs. af
Fællesskabet og dets medlemsstater.
På det forestående Rådsmøde vil forslagene om Rådsbeslutninger om
underskrivelse og foreløbig anvendelse henh. indgåelse af aftalen mellem
Fællesskabet og Chile om visse aspekter af lufttrafik blive forelagt til
vedtagelse.
Ad c): Forhandlinger mellem EU og USA om en aftale vedrørende
lufttransport
På baggrund af Rådsbeslutning i juni 2003 foregår der forhandlinger mellem
Fællesskabet og USA om etablering af et åbent luftartsområde.
Efter nogle forhandlingsrunder med USA besluttede Transportministrene på
Rådsmødet i juni 2004, at der endnu ikke var grundlag for at indgå en første
delaftale om etablering af et åbent luftfartsområde. Der har herefter været
12
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
13
sonderinger mellem Kommissionen, der fører forhandlingerne på vegne af
Fællesskabet, og de amerikanske myndigheder med henblik på at kunne
genoptage de formelle forhandlinger.
På Rådsmødet den 21. april 2005 orienterede Kommissionen om de seneste
uformelle kontakter mellem parterne. Rådet gav udtryk for tilfredshed med,
at Kommissionen hurtigst muligt vil fortsætte forhandlingerne med USA
med henblik på en samlet aftale på luftfartsområdet. Disse bør tage
udgangspunkt i aftaleudkastet fra juni 2004, idet der bør gøres fremskridt på
områder som konkurrence, flyvesikkerhed, markedsadgang og investeringer i
luftfartsselskaber samt vedr. det efterfølgende forhandlingsforløb.
På det forestående Rådsmøde vil Kommissionen orientere om status for
forhandlingerne med USA, og der vil blive udvekslet synspunkter herom.
2. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Spørgsmål om forhandlinger med tredjelande har været forelagt Udvalget den
29. november 2002, 21. marts 2003, 3. oktober 2003, 28. november 2003, 3.
marts 2004, 4. juni 2004, 1. oktober 2004 og 15. april 2005 til orientering
samt den 28. maj 2003 til forhandlingsoplæg.
13
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
14
Dagsordenspunkt 7: Forslag til direktiv om fælles regler for
certificering af flyveledere, KOM(2004) 473.
- Revideret notat
Resumé
Forslaget har til formål at øge sikkerhedsstandarderne og forbedre mobiliteten af flyveledere
i EU. Forslaget finder anvendelse på ansøgninger om certifikat til flyveledere og elever
ansat af udbydere af luftfartstjenester, som hovedsageligt tilbyder tjenester til civil lufttrafik.
Der blev opnået fælles tilgang om forslaget på Rådsmødet (transport, telekommunikation
og energi) den 9.-10. december 2004.
1. Baggrund og indhold
Forslaget til direktiv om fælles regler for certificering af flyveledere er fremsat
den 14. juli 2004 under henvisning til Traktatens artikel 80, stk. 2, og skal
vedtages efter proceduren for fælles beslutningstagen med Europa-
Parlamentet (artikel 251).
Forslaget har relation til pakken af forordninger om et fælles europæisk
luftrum (Single European Sky), som trådte i kraft i april 2004. Med fælles
regler for certificering af udøvere af luftfartstjenester, etablering af
funktionelle luftrumsblokke, ensartet klassificering af luftrummet og sikring
af integration mellem de nationale lufttrafikstyringssystemer udgør disse
forordninger grundlaget for oprettelse af et fælles europæisk luftrum.
Kommissionen kan efter en af forordningerne - luftfartstjenesteforordningen
- fremsætte forslag om fælles regler for certificering af flyveledere inden for
Fællesskabet.
Kommissionen har forud for forslaget undersøgt medlemsstaternes praksis
for certificering af flyveledere. Undersøgelsen viste, at der er variationer i
medlemsstaternes procedurer og niveauer for certificering af flyveledere på
trods af eksisterende internationale standarder som udarbejdet af den
internationale luftfartsmyndighedsorganisation ICAO og den europæiske
organisation for luftfartens sikkerhed Eurocontrol.
De konstaterede variationer i medlemsstaternes procedurer og niveauer for
certificering er ifølge Kommissionen ikke længere acceptable inden for
Fællesskabet henset til en øget risiko for sikkerheden i det tæt trafikerede
europæiske luftrum.
Det anføres, at fælles regler for certificering vil forbedre sikkerheden gennem
et ensartet og mere sammenligneligt niveau for flyvelederes kvalifikationer
såvel inden for rammerne af den enkelte udbyder af lufttrafiktjenester som i
forholdet mellem flere udbydere af lufttrafiktjenester. Dette vil bidrage til at
lette etableringen af funktionelle luftrumsblokke på tværs af
14
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
15
medlemsstaternes grænser i forbindelse med oprettelsen af et fælles
europæisk luftrum.
Videre anføres det, at fælles regler for certificering vil føre til en mere effektiv
organisering af arbejdsmarkedet for flyveledere og forbedre forholdene for
flyvelederes frie bevægelighed gennem fjernelse af grundlaget for den
forsigtighed, som nogle medlemsstater i dag måtte have i relation til gensidig
anerkendelse af certifikater udstedt af andre medlemsstater.
Forslaget bygger på eksisterende internationale standarder for certificering af
flyveledere som udarbejdet af den internationale
luftfartsmyndighedsorganisation ICAO (Annex I) og af den europæiske
organisation for luftfartens sikkerhed Eurocontrol (ESARR 5 - Eurocontrol
Safety Regulatory Requirement).
En af forordningerne i pakken om et fælles europæisk luftrum -
luftfartstjenesteforordningen - indeholder bestemmelser om optagelse af
Eurocontrols standarder og sikkerhedskrav inden for forordningens
anvendelsesområde i fællesskabsretten. Med Kommissionens forslag foreslås
det, at Eurocontrol’s ESARR 5 optages i fællesskabsretten i
overensstemmelse med førnævnte forordning. Forslaget indeholder
derudover supplerende bestemmelser om bl.a. certificering af
træningsudbydere og forpligtelse til at auditere alle elementer i systemet for
certificering af flyveledere.
Forslaget finder anvendelse på ansøgninger om certifikat til flyveledere og
elever ansat af udbydere af luftfartstjenester, som hovedsageligt tilbyder
tjenester til civil lufttrafik.
Medlemsstaterne skal udpege en national tilsynsmyndighed til varetagelse af
de opgaver, som påhviler myndigheden i henhold til forslaget. Den nationale
tilsynsmyndighed skal være uafhængig af udbydere af flyvelederuddannelser,
og som minimum uafhængig på det funktionelle plan.
Medlemsstaterne skal sikre, at lufttrafiktjenester alene udøves af behørigt
certificerede flyveledere. Forslaget indeholder krav til udstedelse af
certifikater til flyveledere og elever, herunder krav om alder, uddannelse,
fysisk helbred og sprogfærdigheder. Forslaget indeholder endvidere krav til
udstedelse af certifikatpåtegninger til træningsinstruktører samt kriterier for
opretholdelse af flyvelederes kategoripåtegninger om udøvelse af specifikke
lufttrafiktjenester.
Et certifikat udstedes til en person, der vurderes som kompetent til at agere
som flyveleder eller elev, og er personlig ejendom. Et certifikat skal
indeholde oplysninger om de kategorier af lufttrafiktjenester, som den
enkelte indehaver af certifikatet må udøve (fx tårnkontroltjeneste med/uden
anvendelse af radar, indflyvningskontroltjeneste med/uden anvendelse af
15
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0016.png
16
radar, områdekontroltjeneste med/uden anvendelse af radar). Et certifikat
kan blive tilbagekaldt, hvis der opstår tvivl om en flyveleders kvalifikationer,
eller hvis der er tale om grov uagtsomhed fra en flyveleders side.
Medlemsstaterne skal anerkende flyveledercertifikater udstedt af andre
medlemsstater i overensstemmelse med forslagets bestemmelser.
Den nationale tilsynsmyndighed skal forestå certificering af enheder, som
tilbyder uddannelse af flyveledere. Forslaget indeholder krav til certificering
af uddannelsessteder. Medlemsstaterne skal anerkende certifikater til
uddannelsessteder udstedt af andre medlemsstater i overensstemmelse med
forslagets bestemmelser.
Den nationale tilsynsmyndighed skal regelmæssigt auditere alle elementer af
systemet for certificering af flyveledere og har derudover mulighed for at
kontrollere gennemførelse og overholdelse af forslagets bestemmelser ved
stikprøver.
Europa-Parlamentet foretog den 8. marts 2005 sin første læsning af forslaget.
Europa-Parlamentet foreslår bl.a. at træningen af flyveledere bør lægge vægt
på sikkerhed og krisestyring. Endvidere foreslår Parlamentet at den frie
bevægelse for flyveledere skal sikres og at sprogtræning skal være en
væsentlig del af uddannelsen. Derudover foreslår Parlamentet en betragtning,
der fastlægger princippet om, at det er det pågældende lands
arbejdsmarkedsregler, der gælder ved flyvelederes udøvelse af sit erhverv i
det pågældende medlemsland. Endeligt så foreslår Parlamentet nogle
præciseringer vedrørende helbredscertifikater, således at direktivet er i
overensstemmelse med Den Europæiske Organisation for Luftfartens
Sikkerhed, EUROCONTROL’s standarder.
2. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget berører følgende gældende dansk ret:
Bestemmelser for Civil Luftfart (BL) 6-03 om certificering, generelt.
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-05 om helbredskrav.
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-69 om godkendelse af ikke-dansk certifikat
(validering og konvertering).
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-70 om flyveledercertifikat
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-94 om teoretisk uddannelse til
flyveledercertifikat m.m.
Bestemmelser for Civil Luftfart 6-95 om praktisk uddannelse til
flyveledercertifikat m.m.
16
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0017.png
17
Implementering af direktivet forventes ikke at medføre ændringer af de på
implementeringstidspunktet gældende Bestemmelser for Civil Luftfart,
bortset fra fastsættelse af bestemmelser om krav til sprogfærdigheder.
3. Høring
Kommissionens forslag har tidligere været sendt i høring hos følgende
organisationer:
AOPA Danmark, Billund Lufthavn, Dansam, Dansk Flyvelederforening, Dansk
Industri, DALPA, Erhvervsflyvningens Sammenslutning, Flyvebranchens
Personaleunion, Flyvesikringstjenesten (Naviair), Foreningen af Flyvelederassistenter i
Danmark og Københavns Lufthavne A/S.
Af høringssvarene fra disse fremgår følgende:
Dansk Flyvelederforening (DATCA) er umiddelbart positivt indstillet
overfor en harmonisering af reglerne for certificering af flyveledere inden
for EU.
Fsva. forslagets artikel 2 og definitionen af ”air traffic controller” bemærker
Dansk Flyvelederforening, at der for øjeblikket er en tendens til at udviske
forskellen mellem flyveledelse og diverse former for
flyveinformationstjeneste. De mindre lufthavne og flyvepladser har i en
periode været økonomisk trængte og har derfor undladt at etablere
flyveledelse, selvom trafikmængden har krævet det.
Dertil kommer, at AFIS-operatører i mange tilfælde benytter sig af
radarinformationer, også selv om AFIS-operatører ikke er uddannede til
brugen af radar. Dette kommer som oftest til udtryk gennem fraseologien,
som i flere tilfælde er identisk med den, der bruges inden for flyveledelse.
Dansk Flyvelederforening finder det på den baggrund af stor betydning, at
definitionen af ”air traffic controller” præciseres ved tilføjelse af en
henvisning til de relevante standarder i ICAO’s Annex 1 og Eurocontrol’s
ESARR 5.
Fsva. forslagets artikel 3 om nationale tilsynsmyndigheder ser Dansk
Flyvelederforening gerne, at der etableres en fælles EU-tilsynsfunktion med
henblik på at påse de nationale tilsynsmyndigheders overholdelse af
retningslinierne som fastsat af EU.
Flere af de forhold, der er nævnt i forhold til artikel 2, opleves som værende
i strid med de generelle europæiske retningslinier på området. Det er
endvidere opfattelsen, at det danske tilsyn har ageret meget svagt i de
nævnte sager.
17
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0018.png
18
Dansk Flyvelederforening efterlyser en instans, som der kan rettes
henvendelse til i sager vedrørende det nationale tilsyn. Alternativt foreslås
det, at der oprettes et klagenævn, som kan behandle sager vedrørende de
nationale tilsyn.
Fsva. forholdet mellem civile og militære flyveledere efterlyser Dansk
Flyvelederforening fælles regler for civile certifikater til militære flyveledere
- i hvert fald når der er tale om militære flyveledere, som kontrollerer civil
lufttrafik. Dansk Flyvelederforening ønsker generelt øget fokus på forholdet
mellem civile og militære flyveledere.
Flyvesikringstjenesten (Naviair) bemærker indledningsvist, at
Kommissionens direktivforslag i al væsentlighed ligger tæt op af de krav og
strukturer, som er indeholdt i ESARR 5-dokumenterne som udgivet af
Eurocontrol. Dog er der på en række punkter nye krav, ligesom der i
direktivforslaget er krav, som er skærpet i forhold til Statens
Luftfartsvæsens fortolkning af ESARR 5. Der vil således i forhold til nye
Bestemmelser for Civil Luftfart (BL’er) være forhold, hvor de danske BL’er
i nuværende udkast ikke lever op til direktivforslaget.
Videre bemærkes, at implementeringen af bestemmelserne i ESARR 5 vil
øge Naviair’s samlede ressourceforbrug væsentligt, især i relation til
vedligeholdelse, registrering og validering af det operative personales
kompetencer. Selv om der kan være gode begrundelser for yderligere at
skærpe bestemmelserne i ESARR 5, bør det stedse haves for øje, at enhver
skærpelse uvægerligt vil medføre øget ressourceforbrug hos de involverede
parter, det være sig de nationale tilsynsmyndigheder (SLV), training
providers (Naviair) samt flyveledere og elever.
Naviair har følgende bemærkninger til de enkelte bestemmelser i
direktivforslaget:
Fsva. forslagets artikel 2 om definitioner bemærkes, at der vil være behov
for nøje at overveje, om der bør tilføjes yderligere definitioner. Der er fx
medtaget en definition af ”air navigation service providers”, men der
mangler en definition af ”air navigation services”. Tilsvarende er måske ikke
alle begreber i artikel 7 om kategorier af lufttrafiktjenester (som en
flyveleder er certificeret til) entydige.
Fsva. forslagets artikel 2, stk. 6, litra c, om flyvelederes sprogkundskaber
bemærkes, at det både i forhold til i dag og i forhold til de reviderede BL’er
er et nyt krav, at der skal udstedes påtegninger i forhold til
certifikatindehaveres sprogfærdigheder. Naviair opererer i dag med en
såkaldt PELA test (Proficiency in the English Language), som eleverne skal
bestå i løbet af deres uddannelse. Hvor omkostningstungt det nye krav i
realiteten bliver, kan først vurderes, når direktivet implementeres i dansk
18
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
19
ret. Det må dog under alle omstændigheder forventes, at kravet vil udløse
yderligere ressourceforbrug i forhold til gældende praksis.
Fsva. forslagets artikel 5, stk. 1(a), om krav til udstedelse af certifikater
bemærkes, at det grundlæggende krav om, at elever ubetinget skal være i
besiddelse af studentereksamen eller lignende, er nyt.
Kravet forhindrer Naviair i at optage personer med en luftfartsrelevant
baggrund i et videre uddannelsesforløb til flyveleder. Dette har gennem
tiderne været praksis i forhold til fx AFIS- og FIC-operatører og INFO-
flyveledere. Til disse grupper, som på anden vis har erhvervet sig relevant
erfaring, har der ikke hidtil været stillet krav om en til universitetet
adgangsgivende eksamen. Kravet må anses for at være unødvendigt
begrænsende i forhold til Naviair’s rekruttering af personale, og Naviair
foreslår på den baggrund en ændring af artikel 5, stk. 1(a).
Fsva. forslagets artikel 5, stk. 5(c), bemærker Naviair, at aspiranter fremover
skal være i besiddelse af et gyldigt medical certificate for at kunne deltage i
praktisk indøvning (on the job training, OJT). Dette er en skærpelse i
forhold til i dag, men dog i tråd med ESARR 5 og de reviderede BL’er.
Naviair tager kravet ad notam og finder ikke forholdet problematisk.
Fsva. forslagets artikel 5, stk. 3(b), bemærker Naviair, at kravet om
gennemførelse af eksamen for OJT-instruktører er nyt og forekommer at
være en unødvendig skærpelse, idet den hidtidige praksis har fungeret
tilfredsstillende.
Fsva. forslagets artikel 6, stk. 3 og 4, om kriterier for opretholdelse af
flyvelederes kategoripåtegninger bemærker Naviair, at den foreslåede 5-års
regel er en stor lempelse i forhold til i dag, hvor en dansk flyveleder allerede
efter 18 måneder uden aktiv tjeneste mister sine rettigheder. Med den
reviderede BL 6-70 om flyveledercertifikat udvides denne periode til 2 år.
Videre mangler der en angivelse af den periode, for hvilken den første
kategoripåtegning udstedes.
Fsva. forslagets artikel 7 om flyvelederes kategoripåtegninger bemærkes, at
det bør overvejes at definere alle de i artikel 7 anførte begreber for derved
at sikre klarhed og entydighed. Artiklen er vanskelig at overskue, og det bør
overvejes at forbedre dette.
Fsva. forslagets artikel 8 om sprogfærdigheder anfører Naviair, at forslaget
lægger op til, at både elever og certificeret operativt personale løbende skal
aflægge prøve i sprogfærdigheder. Der er her tale om nye krav, som nemt
vil blive ressourcekrævende at opfylde. Danske flyvelederes
engelskkundskaber er i forvejen tilfredsstillende, og der bør derfor udvises
tilbageholdenhed ved kravenes detaljerede implementering i Danmark.
19
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
20
Fsva. forslagets artikel 10 om certificering af udbydere af træning til
flyveledere bemærkes, at det er et nyt krav, at Training Providers
(træningsudbydere) skal certificeres. Naviair’s uddannelsesvirksomhed
godkendes allerede i dag af Statens Luftfartsvæsen, og det forventes ikke, at
selve certificeringsprocessen vil medføre radikalt øgede krav og øget
ressourceforbrug for Naviair og Statens Luftfartsvæsen. Dette bør der
selvfølgelig tages højde for ved direktivets implementering i Danmark.
Fsva. forslagets artikel 10, stk. 6, bemærkes, at spørgsmålet om gensidig
anerkendelse af certifikater primært er et anliggende for Statens
Luftfartsvæsen. Der er tale om et helt nyt koncept, som vel i højere grad
end hidtil giver mulighed for, at træningsudbydere kan uddanne flyveledere
fra andre lande.
Direktivets mål sigter bl.a. på at sikre arbejdskraftens frie bevægelighed,
hvor gensidig anerkendelse af uddannelsesinstitutioner vil være et nyttigt
værktøj. Det bør dog fordre, at der foreligger en harmoniseret og
gennemsigtig uddannelse af flyveledere i alle medlemslande.
Fsva. forslagets artikel 11 om regnskabsmæssige krav til træningsudbydere
bemærker Naviair, at der - som for air navigation service providers i
forordningspakken om et fælles europæisk luftrum - indføres nye og
skærpede krav til regnskabsaflæggelse, revision m.v. af træningsudbydere.
Kravet vil være ressourcekrævende at opfylde.
Fsva. forslagets artikel 12 om sikring af overholdelse af
kompetencestandarder bemærkes, at kravet om registrering af hver enkelt
certifikatindehavers effektive arbejdsindsats på de respektive sektorer og
positioner m.v. er nyt og en meget væsentlig skærpelse i forhold til ikke
alene gældende praksis, men også i forhold til den kommende reviderede
BL på området. Der er tale om et ressourcekrævende tiltag, som
forudsætter en væsentlig holdningsbearbejdning hos personalet.
Fsva. forslagets artikel 13 om gensidig anerkendelse af flyvelederes
certifikater bemærkes, at bestemmelserne om gensidig anerkendelse af
flyveledercertifikater er nye på området, hvor udenlandske certifikater hidtil
har været underkastet en konkret valideringsprocedure hos Statens
Luftfartsvæsen. Der henvises i øvrigt til bemærkningerne under artikel 10.
4. Statsfinansielle, samfundsøkonomiske og andre konsekvenser
Forslaget skønnes at kunne føre til mindre stigninger i omkostninger for den
nationale tilsynsmyndighed, som skal udpeges i henhold til forslaget.
Omkostningerne vil dog blive udlignet gennem de gebyrer, som opkræves for
tilsynsmyndighedens udstedelse af certifikater til uddannelsessteder,
flyveledere m.fl.
20
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0021.png
21
Forslaget skønnes at kunne føre til mindre stigninger i omkostninger for
udbydere af lufttrafiktjenester. Dette skyldes hovedsageligt forslagets krav
om vedligeholdelse af flyvelederes uddannelse samt eventuelle stigninger i
gebyrer til tilsynsmyndigheden for udstedelse af certifikater.
5. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen vurderer, at et direktiv er det mest hensigtsmæssige
instrument til fastlæggelse af fælles standarder for flyvelederes kompetencer.
Det vil efter forslaget være op til den enkelte medlemsstat at træffe
beslutning om gennemførelse af direktivets standarder. Regeringen er enig
heri.
Det er endvidere regeringens vurdering, at forslaget ikke strækker sig videre
end nødvendigt for at opfylde målsætningen om indførelse af ensartede
standarder for certificering af flyveledere i fællesskabsretten.
6. Forhandlingssituationen.
På Rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 9.-10. december
2004 blev der med enstemmighed opnået fælles tilgang vedrørende
ovenstående forslag, der har til formål at øge sikkerhedsstandarderne og
forbedre mobiliteten af flyveledere i EU.
På det kommende Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi den
27.-28. juni 2005 forventes Rådet at bekræfte den fælles tilgang og vedtage
sin politiske enighed med henblik på at nå til enighed med Rådet.
7. Dansk holdning.
Fra dansk side kan man overordnet støtte Kommissionens forslag om fælles
regler for certificering af flyveledere.
8. Tidligere forelæggelse i Europaudvalget
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 3. december 2004
med henblik på forhandlingsoplæg.
21
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0022.png
22
Dagsordenspunkt 8: Forslag til beslutning om retningslinjer for
transeuropæiske net på energiområdet, KOM(2003) 742
Revideret notat
Resumé
Baggrunden for forslaget er behovet for at der bygges ny infrastruktur for at sikre dels en
gnidningsløs funktion af det udvidede europæiske energimarked, dels de fremtidige el- og
gasforsyninger til EU. De ti nye medlemsstaters tiltrædelse gør det nødvendigt at tilpasse de
eksisterende retningslinjer for de transeuropæiske net på energiområdet (TEN-energi),
navnlig for at afklare tiltrædelseslandenes stilling og mulighederne for finansiering af
projekter af fælles interesse i et udvidet EU. Forslaget er også nødvendigt af hensyn til at
tilpasse retningslinjerne yderligere til EU’s nye tilnærmelsespolitik over for de nye
nabolande efter udvidelsen.
Kommissionen har foreslået at øge det nuværende loft på 10% for bidrag til et projekts
udviklingsfase til 20% for prioriterede projekter, samt at der i særlige tilfælde skal kunne
ydes investeringsstøtte og ikke som hidtil alene støtte til feasibility-studier. Dette forhandles
stadig i Rådet (ECOFIN). En løsning kædes sammen med de overordnede forhandlinger
om de finansielle perspektiver for 2007-2013.
Der er bred enighed om artiklerne samt om strukturen i annekserne til forslaget. Den
seneste kompromistekst søger at forenkle strukturen i Beslutningen så den svarer så meget
som muligt til den Beslutning, som den skal afløse (Nr. 1229/2003). De vigtigste
forenklinger er følgende: Artiklerne 8 (Projekter af europæisk interesse), 9 (Gennemførelse
af projekter af europæisk interesse) og 10 (Den europæiske Koordinator) er blevet slettet,
da de fleste delegationer fandt at de supplerende niveauer af prioriteringer og procedurer var
alt for tunge, over-bureaukratiske og forvirrende. Kommissionen har taget forbehold over for
disse sletninger. Der er også sket en forenkling af strukturen i annekserne, hvori TEN-
projekterne er opstillet – bl.a. er annekserne I og IV slået sammen.
Formandskabet, Europa-Parlamentet og Kommissionen har for at opnå enighed i første
læsning afholdt uformelle trialog-forhandlinger. Forhandlingerne er ikke lykkedes.
Formandskabet forsøger nu at opnå politisk enighed i Rådet om den fælles holdning på
baggrund af teksten til den generelle orientering, med dele af kompromisforslaget fra de
kuldsejlede trialogforhandlinger indarbejdet.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen forelagde den 10. februar 2004 ovennævnte forslag for
Europa-Parlamentet og Rådet. Forslaget, som har hjemmel i EF-traktatens
artikel 156, skal vedtages af Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren
om fælles beslutningstagen i artikel 251 i EF-traktaten. På Rådsmødet den 10.
juni 2004 blev der opnået enighed om den generelle orientering.
Baggrunden for forslaget er, at der siden vedtagelsen af Europa–Parlamentets
og Rådets beslutning nr. 1229/2003/EF af 26. juni 2003 om opstilling af et
22
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0023.png
23
sæt retningslinjer for transeuropæiske net på energiområdet
1
er opstået et
behov for fuldt ud at integrere de tiltrædende lande i retningslinjerne og efter
behov at tilpasse retningslinjerne yderligere til EU’s nye tilnærmelsespolitik
over for de nye nabolande.
Den gradvise etablering af et reelt europæisk marked for elektricitet og gas,
som omfatter flere end 35 lande med en befolkning på over 600 mio.
mennesker, bør ifølge Kommissionen være et klart mellemfristet mål for Den
Europæiske Union, og TEN-energiretningslinjerne vil kunne yde et
værdifuldt bidrag til opfyldelsen af målet.
Mange af projekterne, som forbinder EU med tiltrædelseslandene, er allerede
berettiget til at modtage TEN–midler. I betragtning af den hastighed,
hvormed udbygningen af et udvidet europæisk marked for elektricitet og gas
forløber, er der dog behov for at færdiggøre listen over projekter, som nu er
berettiget til at modtage støtte.
Kommissionen bemærker i den forbindelse, at der i perioden 2007–2013
forventes et investeringsbehov på ca. 28 mia. EUR (20 mia. EUR i EU og 8
mia. i tredjelande) til bygning af prioriterede projekter inden for elektricitets–
og gasnet. Der vil blive brug for yderligere midler til at færdiggøre de andre
projekter af fælles interesse. Disse investeringer foretages hovedsageligt af
energinetoperatørerne og andre private midler, der suppleres med
fællesskabsstøtte og lånemekanismer, hvor det er hensigtsmæssigt.
Rådet af energiministre skal imidlertid ikke tage stilling til budgetmæssige
spørgsmål i relation til forslaget, idet budgettet som helhed for
Transeuropæiske Net behandles i ECOFIN-regi.
Kommissionen anfører, at forslagets formål er at sikre, at der opstilles et sæt
retningslinjer omfattende mål og prioriteringer samt hovedlinjerne i
Fællesskabets aktioner med hensyn til transeuropæiske energinet. I disse
retningslinjer fastlægges projekter af fælles interesse, herunder prioriterede
projekter, inden for transeuropæiske elektricitets– og naturgasnet.
Konkret omfatter forslaget bestemmelser om følgende centrale emner:
Med udkastet til beslutning om Retningslinjer for transeuropæiske
energinet opdateres den eksisterende beslutning til også at omfatte de
10 nye EU-medlemslande.
Foruden de mekanismer, der er nævnt i TEN–retningslinjerne på
energiområdet vedrørende fremme af forberedelsen og
1
EUT L 176 af 15.7.2003, s.11.
23
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
24
gennemførelsen af prioriterede projekter, præsenteres to yderligere
muligheder, nemlig at Kommissionen:
i)
udsteder en erklæring om anerkendelse af den
europæiske interesse, som giver højeste prioritet til
grænseoverskridende prioriterede projekter, der har en væsentlig
betydning for integrationen af de berørte net
ii)
udpeger en koordinator for en given prioritetsakse
eller for et enkelt prioriteret projekt.
Disse nye tiltag foreslås for at løse vanskeligheder i forbindelse
med forskellige tidsplaner, prioriteter og metoder ved analysen
af grænseoverskridende projekter. Vanskelighederne er især
knyttet til meget tidkrævende myndighedsbehandling i
forbindelse med projekter med betydelig lokal borgerinteresse,
herunder bekymring for miljøhensyn m.v.
Blandt forslagene til prioriterede projekter, som er opført i et anneks til
forslaget, figurerer to forslag der påkalder sig særlig dansk interesse. Det
drejer sig for det første om projektet EL7, der sigter på en forøgelse af
samkøringskapaciteten på elområdet og en forbedret integration af el
produceret på kommende store havmølleparker i Danmark og Tyskland.
Projektet er knyttet til den såkaldte Østersøringforbindelse, og omfatter -
foruden Danmark og Tyskland – Norge, Sverige, Finland, Polen, de baltiske
lande og Rusland. Det andet projekt er NG 1, der omhandler etablering og
forstærkning af naturgasledninger som sammenkobler nogle af de vigtigste
europæiske gaskilder, forbedrer interoperabiliteten mellem nettene og øger
forsyningssikkerheden. Projektet omfatter UK og det nordvestlige
europæiske fastland, herunder Holland, Danmark og Tyskland, samt Polen,
de baltiske lande, Finland og Rusland, herunder North Trans og Yamal-
rørledningerne fra Rusland til Europa. Disse projekter er desuden en del af
det såkaldte ”Quick start” program, vedtaget af Det Europæiske Råd
december 2003, jf. også Kommissionens vækstinitiativ.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet sin udtalelse i første læsning. Den
forventes at foreligge i starten af juli 2005.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at målene for den foreslåede beslutning, som er at
fremme investeringer i prioriterede projekter, er at der bygges ny
infrastruktur som sikrer en gnidningsløs funktion af det udvidede europæiske
marked og fremtidige el- og gasforsyninger til EU.
Udbygning med ny infrastruktur forudsætter et tæt og velkoordineret
samarbejde mellem medlemslandene, hvilket bedre kan gennemføres på
fællesskabsplan, i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Regeringen
24
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0025.png
25
finder på den baggrund, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet.
3. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget er ikke reguleret i dansk ret. Gennemførelsen af forslaget forventes
ikke at ville medføre behov for lovændringer.
4. Konsekvenser for Danmark
Administrative og statsfinansielle konsekvenser:
Forslaget forventes ikke at ville medføre administrative eller finansielle
konsekvenser for stat, amter eller kommuner.
Samfundsøkonomiske konsekvenser:
Der kan som følge af forslaget blive tale om, at EU afholder en meget
begrænset del af de udgifter til investeringer i ny transmissionskapacitet, som
ellers skulle have været betalt af de systemansvarlige virksomheder og
opkrævet via elregningen hos forbrugerne. Dette vil betyde en (marginal)
forbedring af samfundsøkonomien ud fra en national betragtning.
Beskyttelsesniveau:
Forslaget vil fremme investeringer i transmissionskapacitet. Ud over øget
forsyningssikkerhed vil et bedre udbygget transmissionsnet kunne forbedre
vedvarende energiformers indpasning i elsystemet og dermed have en positiv
indvirkning på beskyttelsesniveauet i Danmark. Øget transmissionskapacitet
kan dog medføre belastning af landskaber i det omfang, udbygning med
luftledninger bliver et resultat af implementeringen.
5. Høring
Forslaget har været udsendt i høring den 26. januar 2004 til 86 interessenter.
Fra høringssvarene skal følgende fremhæves:
Elkraft System hilser det velkomment at der gøres en indsats for at lette
vedtagelsen og gennemførelsen af transmissionsforbindelser med betydning
for det samlede elsystem.
Med hensyn til den konkrete prioritering af projekter bør der tages hensyn til
det arbejde der pågår i Nordel med udpegningen af prioriterede flaskehalse,
som forventes afsluttet i indeværende år.
Dansk Energi hilser Kommissionens initiativ vedr. en ajourføring af reglerne
om prioriterede europæiske transmissionsforbindelser for el og gas
velkommen.
En væsentlig hindring for realiseringen af de nødvendige
transmissionsforbindelser – specielt for el – er den lange
25
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0026.png
26
myndighedsbehandling. Der ses ikke at være foreslået afgørende initiativer
for at lette på dette.
Kommissionen har i den til ”pakken” hørende ”meddelelse fremført, at
kabellægning i mange tilfælde vil kunne fremme myndighedsbehandlingen,
fordi modstanden blandt beboerne i de berørte områder vil være mindre.
Dansk Energi advarer imod at stille for store forventninger til kabellægning
på 400 kV niveau – særligt på grund af de fortsat meget store omkostninger.
Kommissionen konkluderer selv i sit baggrundsnotat ”Undergrounding
Electricity Lines in Europe” (Kabellægning af elnet i Europa) af 10.
december 2003, at ”forskellen i omkostninger mellem kabellægning og
luftledninger er stadig høj og vil forblive høj, medmindre en fremtidig
masseproduktion af kabler reducerer deres konstruktionsomkostninger”.
Men man siger i den “politiske” konklusion i baggrundsnotatet, at
“ekstraomkostningerne ved at kabellægge disse kritiske afsnit (: flaskehalse)
må forventes at blive opvejet af de øgede fordele for styringen af et integreret
europæisk elmarked uden barrierer ved grænserne”. Men der savnes en
forklaring på, hvordan investering i en kabellagt forbindelse bliver betalt for
denne generelle fordel. Yderligere viser danske erfaringer, at også
kabellægning kan give anledning til lokal modstand i forbindelse med
forskellige konsekvenser af nedgravningen.
Forslaget lider noget under, at man fokuserer på så mange forbindelser af
”fælles interesse”. Og når man vælger væsentligt færre af ”europæisk
interesse” er det ikke særligt klart, hvilke fordele netop disse projekter kan
nyde. Yderligere synes man at overse, at afhjælpning af flaskehalse internt i ét
land i praksis kan være af lige så stor ”europæisk interesse” som forbindelser
mellem to lande.
Endelig stiller Dansk Energi sig noget tvivlende over for, om ”europæiske
koordinatorer” i praksis kan bidrage meget til realiseringen af de mange
vigtige projekter. Dansk Energi lægger i den forbindelse væsentligt mere vægt
på et tæt samarbejde mellem de europæiske systemansvarlige og på deres
samarbejde med regulatorer og andre myndigheder.
Dansk Industri er helt enig i, at en forudsætning for velfungerende
energimarkeder er, at energiinfrastrukturen mellem landene er tilpas
veludbygget til at sikre konkurrencen over grænsen, samt at ejerskab og regler
for benyttelsen af kapaciteten understøtter dette. DI er derfor positiv over
for identificering af vigtige infrastruktur-investeringer, som beslutningen er
udtryk for.
Beslutningen forholder sig til behovet for infrastruktur mellem EU-landene
og lande, der grænser op til EU. Flaskehalse internt i et EU-medlemsland kan
i imidlertid også påvirke handlen mellem landene og har derfor også stor
betydning for udvikling af et konkurrencebaseret indre marked for energi.
26
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0027.png
27
Elsam finder, at Rådsbeslutningen først og fremmest har til hensigt at få
implementeret eksisterende retningslinier for energinetværk i de nye
medlemslande. Det sikrer gennemsigtighed og harmonisering af regler.
Projekterne bør vurderes ud fra både deres bidrag til sikring af et
velfungerende elmarked og forsyningssikkerhed. Der kan dog stilles
spørgsmål ved, om ambitionsniveauet står mål med de tiltag, som foreslås
implementeret i retningslinierne.
Elsam betragter det som positivt, at rådsbeslutningen oplister anbefalede
udbygninger af energinetværk i hele EU og til lande, der grænser op til EU.
Det er med til ikke kun at sikre tilstrækkelig kapacitet, men også tilstrækkelige
leverancer af gas, og er dermed også et bidrag til at sikre forsyningen af
brændsler. Det er dog ikke altid, at øget transmission mellem lande løser
flaskehalsproblemer, hvis det er nationale problemer, der er flyttet til
grænsen. Løsningen vil i disse tilfælde være forstærkning nationalt eller
etablering af flere prisområder.
Det bør fremhæves, at retningsliniernes forslag til udbygning af net ikke er
fuldstændig. Udbygningen med vedvarende energi har de seneste 10 år
ændret kravene til transmissionsnettet i Norden betydeligt. En fortsat
udbygning med især vind i Nordtyskland vil stille nye krav til nettet og kan
medføre behov for alternative forbindelser.
Generelt bør der ved udbygning af transmissionsnettet være fokus på
forbindelse af områder med store forskelle i andelen af vindkraftkapacitet
eller kapacitetsoverskud/-underskud. Det giver de største gensidige
samfundsøkonomiske gevinster.
Det Økologiske Råd samt Organisationen for Vedvarende Energi finder
overordnet, at dette forslags første prioritet burde være at medvirke til en
forstærket miljømæssig bæredygtig udvikling i stedet for som hovedprioritet
blot at medvirke til øget konkurrence og en påstået lavere pris for kunderne.
Transeuropæiske energi netværk bør således kun støttes, hvis disse giver
miljømæssige og/eller bæredygtige fordele, som ikke kunne være opnået ved
gennemførelse af energibesparelser og/eller forbedringer og omlægninger i
de regionale energisystemer.
Det Økologiske Råd samt Organisationen for Vedvarende Energi anbefaler
derfor, at:
Støtte til udbygning af transnationale energitransportsystemer bør kun
ske, når indenlandske, regionale eller lokale bestræbelser for
gennemførelse af energibesparelser er opbrugt. Gennemførelse af
energibesparelser, øgning af energieffektiviteten, udbygning med
27
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
28
kraftvarme og introduktion af et mere fleksibelt forbrug kan i ganske
mange tilfælde sagtens løse nationale energimæssige
forsyningsproblemer til gavn for miljøet og klimaet, uden udbygning
af transmissionsnettene.
Opbygning af transmissionsnet til international transport af
vedvarende energi kan støttes, hvor denne VE lokalt eller regionalt er
så rigelig, at regionale energisystemer ikke kan indpasse tilstrækkelige
mængder VE. Ved opbygningen af det internationale transportsystem
skal der derfor tages hensyn til forskelligheden i energisystemerne,
således at den transmitterede VE kan komplettere energisystemer i
andre lande på en intelligent måde. Dvs. at transportere rigelige
mængder vindenergi til områder med rigelige mængder vandenergi og
omvendt kan være fornuftigt, mens transport af kul-, olie- eller
naturgasbaseret elektricitet til tilsvarende områder med samme
energistruktur ikke kan støttes, da det vil være at kaste penge ud af
vinduet blot af hensyn til en idé om fri konkurrence.
Der skal således ikke gives støtte til opbygning af internationale
energitransmissionssystemer, hvor formålet alene er at øge
konkurrencen mellem ligeværdige energisystemer uden at dette mindst
samtidigt giver markante miljømæssige og klimamæssige fordele.
Hensynet til konkurrence og kundepriser m.v. kan i stedet klares
gennem en fornuftig monopollovgivning, samt en offentlig kontrol af
forsyningssikkerhed, overkapacitet m.v.
Støtte kan endvidere gives til opbygning af transmissionskapacitet
med det formål at forsyne fjerntliggende regioner, såfremt
mulighederne for gennemførelse af regionale energibesparelser og
udnyttelse af regionale/lokale muligheder for VE (vind, biomasse,
biogas m.v.) er opbrugt.
Naturgasledninger fra lande uden for EU25 kan ikke generelt støttes
såfremt de øger EU’s afhængighed af fossile brændsler fra tredjelande.
Undtagelser herfra kan ske, når anvendelse af naturgas markant vil
bidrage til opfyldelsen af EU’s nuværende og kommende
klimamålsætninger, og når andre mere miljøvenlige tiltag såsom
energibesparelser og indfasning af VE kan dokumenteres ikke at
kunne levere mindst samme miljø- og klimaeffekt.
Af hensyn til forsyningssikkerheden og minimering af overkapacitet
på produktionssiden kan opbygningen af energitransmissionssystemer
støttes, hvis dette af miljømæssige og klimamæssige grunde er klart
optimalt. Dette kan dog kun ske, når øvrige muligheder for opnåelse
af forsyningssikkerhed gennem energibesparelser, opbygning af
fleksibelt energisystem, optimal integrering af VE og udbygning med
28
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0029.png
29
kraftvarme kan dokumenteres at være gennemført og alligevel ikke
tilstrækkeligt for opnåelse af en tilstrækkelig reservekapacitet til
dækning af forsyningssikkerheden.
Støtte til opbygning af transmissionskapacitet af energi produceret
ved hjælp af importerede fossile energikilder fra tredjelande kan af
hensyn til EU’s forsyningssikkerhed kun ske i ganske særlige tilfælde,
hvor alle andre indsatser med energibesparelser, fleksibelt
energiforbrug, kraftvarme og indfasning af VE kan dokumenteres
opbrugt.
6. Forhandlingssituationen
Der er bred enighed om artiklerne samt om strukturen i annekserne til
forslaget. Den seneste kompromistekst søger at forenkle strukturen i
Beslutningen så den svarer så meget som muligt til den Beslutning, som den
skal afløse (Nr. 1229/2003). De vigtigste forenklinger er følgende: Artiklerne
8 (Projekter af europæisk interesse), 9 (Gennemførelse af projekter af
europæisk interesse) og 10 (Den europæiske Koordinator) er blevet slettet, da
de fleste delegationer fandt at de supplerende niveauer af prioriteringer og
procedurer var alt for tunge, over-bureaukratiske og forvirrende.
Kommissionen har taget forbehold over for disse sletninger. Der er også sket
en forenkling af strukturen i annekserne, hvori TEN-projekterne er opstillet
– bl.a. er annekserne I og IV slået sammen.
Forslaget er sat på dagsordenen for rådsmødet den 28. juni 2005 med henblik
på at opnå politisk enighed. Formandskabet, Europa-Parlamentet og
Kommissionen har for at opnå en vedtagelse i første læsning afholdt
uformelle trialog-forhandlinger. Forhandlingerne er ikke lykkedes.
Formandskabet forsøger derfor at opnå politisk enighed om den fælles
holdning på baggrund af den generelle orientering, med dele af
kompromisforslaget fra de kuldsejlede trialogforhandlinger indarbejdet.
7. Dansk holdning
Det er generelt i dansk interesse, at udbygningen af samkøringslinier
fremmes med henblik på at forbedre forsyningssikkerheden samt at der
skabes et velfungerende marked. Danmark støtter derfor forslaget, også fordi
det er i dansk interesse at EU kan bidrag til udviklingen i de nye
medlemslandes energiinfrastruktur.
8. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt for Folketingets Europaudvalg med henblik på
forhandlingsoplæg den 4. juni 2004, jf. aktuelt samlenotat af 26. maj 2004,
sendt til udvalget den 28. maj 2004. Grundnotat fremsendtes til Folketingets
Europaudvalg den 1. april 2004.
29
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
30
30
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0031.png
31
Dagsordenspunkt 9: Forslag til direktiv om energieffektivitet i
slutanvendelserne og om energitjenester, KOM(2003) 739
Revideret notat
Resumé
Formålet med direktivforslaget om energieffektivitet i slutanvendelser og om energitjenester
er todelt: Dels at reducere energiforbruget af hensyn til forsyningssikkerheden og miljøet,
dels at få energimarkedet til at fungere bedre, så markedskræfterne får mulighed for at
allokere de økonomiske ressourcer og naturressourcer effektivt.
Målet søges opnået ved at forpligte medlemsstaterne til at iværksætte energispareaktiviteter
med en samlet årlig effekt på 1 % af energiforbruget i et givent basisår (gennemsnit af de
seneste 5 år), hvor eksisterende tiltag siden 1991 godskrives. Her skal den offentlige sektor
gå foran med 1,5 % årlige besparelser. Et andet element er at skabe et marked for
energitjenester, hvor der sælges varmekomfort og belysningskomfort i stedet for blot el og
varme. Dette skal bl.a. ske ved at pålægge leverandører af energi at udbyde energitjenester
som led i deres distribution og salg af energi. Ydermere fremhæves behovet for statslige
energieffektiviseringsprogrammer for at rette op på de markedssvigt, der er på
energimarkederne.
Det foreliggende kompromisforslag indebærer, at alle medlemslande skal vedtage en
vejledende målsætning om at effekten af besparelsesindsatsen over en 6-årig periode skal
udgøre 6 % af energiforbruget i et givent basisår (gennemsnit af de seneste 5 år). Effekten
af eksisterende tiltag siden 1995, og i særlige tilfælde 1991, kan godskrives.
Kompromisforslaget indeholder ingen mål for den offentlige sektor.
I kompromisforslaget er der sket en forskydning fra en ensidig fokus på energitjenesteydelser
til en bredere energispareindsats omfattende forskellige former for virkemidler. Af konkrete
elementer kan nævnes, at den offentlige sektor skal spille en eksemplarisk rolle med hensyn
til energibesparelser, og at energiselskaberne skal involveres i energispareindsatsen, herunder
medvirke til at udvikle et marked for energitjenester, hvor der sælges varmekomfort og
belysningskomfort i stedet for blot el og varme. Der er også bestemmelser om finansiering og
evt. tilskud, om tariffer og om informative regninger.
Der er stort set enighed i Rådet om den foreliggende tekst, som har indarbejdet de mindst
kontroversielle ændringsforslag fra Europa-Parlamentet, men afvist de mest kontroversielle.
Rådet har således bl.a. afvist EP’s ændringsforslag om en obligatorisk målsætning stigende
til 1,5 % om året. Formandskabet forventer, at der opnås politisk enighed om
kompromisteksten på rådsmødet den 28. juni 2005.
1. Baggrund og indhold
Kommissionen sendte d. 12. december 2003 ovennævnte forslag til Rådet.
Forslaget har hjemmel i artikel 175 i TEF, og det skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i
artikel 251 i TEF.
31
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0032.png
32
Forslaget skal ifølge Kommissionen ses som et nødvendigt supplement til de
nylig vedtagne regler om åbning af det indre energimarked, der først og
fremmest medfører effektivisering på forsyningssiden, hvor
effektivitetsforbedringer på forbrugssiden har været fraværende
I Rådets konklusioner af 5. december 2000 fremgår det, at fremme af
energitjenester er et hovedindsatsområde i en strategi for
energieffektivisering, hvilket også er fremhævet i Kommissionens
handlingsplan for større energieffektivitet fra d. 26. april 2000.
Forslaget skal ses i lyset af Kommissionens grønbog fra 2000 "På vej mod en
europæisk strategi for forsyningssikkerhed", og som et bidrag til at mindske
udledningerne af CO
2
og andre drivhusgasser, og opfølgning på meddelelsen
om iværksættelse af første fase af det europæiske klimaændringsprogram
(ECCP), hvor et direktiv om styring af energiefterspørgslen er fremhævet
som et centralt element.
I resolutionen af 7. december 1998 om energieffektivitet i Det Europæiske
Fællesskab tilsluttede Rådet sig et indikativt mål for Fællesskabet som helhed
gående ud på, at det endelige forbrugs energiintensitet frem til år 2010 skulle
forbedres med gennemsnitligt yderligere et procentpoint årligt. I
konklusionerne fra Det Europæiske Råd d. 25-26. marts 2004 bemærkes, at
en forbedring af energieffektiviteten er et afgørende element som led i
virkeliggørelsen af Lissabon-målene om bl.a. bæredygtig vækst, samt at et
vejledende energieffektivitetsmål for hele EU er vigtigt i målretning af
indsatsen.
Som middel til at nå målet om større energieffektivitet i slutanvendelserne
pålægges medlemsstaterne i henhold til Kommissionens forslag bl.a. at;
-
fjerne barrierer og tilvejebringe mekanismer og incitamenter, som kan
få energileverandører, -distributører og andre til at udbyde og aktivt
fremme energitjenester og energieffektiviseringer,
-
vedtage nationale energisparemål med en årlig besparelseseffekt på 1
% af det endelige energiforbrug og sikre, at den offentlige sektor går
foran og bidrager med årlige besparelser på 1�½ %,
-
etablering af kvalifikations-, certificerings- og godkendelsesordninger
for leverandører af energitjenester, samt overvåge og kontrollere
energisparemålene og energitjenesteforpligtelserne,
-
fjerne incitamenter i tarifstrukturer og lignende som hindrer
udbredelsen af energitjenester og andre energieffektiviseringstiltag,
-
sørge for at slutbrugerne på en omkostningseffektiv måde får
individuel forbrugsmåling der viser energiforbrug og tidspunkt.
Europa-Parlamentet vedtog sin første læsning den 7. juni 2005. Det
væsentligste element heri er et forslag om en skærpelse af den oprindeligt
32
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0033.png
33
foreslåede bindende målsætning på 1 % årlig forbedring i energieffektiviteten
over 6 år. Parlamentet foreslår en bindende målsætning om en samlet
forbedring på 11.5 % pr. 2015 som skal opnås over tre trin fra 2006: 1 %
årlig forbedring de første tre år, 1.3 % årligt de følgende tre år og 1.5 % årligt
de sidste tre år.
Endvidere foreslår Europa-Parlamentet også en skærpelse af den oprindeligt
foreslåede bindende målsætning på 1�½ % årligt i 6 år for den offentlige
sektor, således at den pålægges en forbedring ligeledes i tre faser over 9 år,
med henholdsvis 4.5 % samlet for den første fase, 5.5 % for de følgende tre
år og 6 % for de sidste tre år frem til 2015.
Europa-Parlamentet foreslå også, at muligheden for at vælge mellem
forskellige målemetoder, der kan anvendes for at verificere indsatsen i
medlemslandene (såkaldte top-down eller/og bottom-up metoder) afskaffes,
således at kun bottom-up metoder tillades.
Endelig foreslår Europa-Parlamentet, at man sletter kravet om at
distributionsselskaber og energileverandører tilbyder energitjenester med
dækning af omkostningerne via tarifferne. I stedet foreslås det, at der
oprettes et energieffektivitetsfond i hvert medlemsland, som alle
energileverandører i konkurrence med hinanden har mulighed for at søge om
midler til energitjenester.
2. Nærheds- og proportionalitetsprincippet
Kommissionen anfører, at målene med direktivet om at fremme
energieffektivitet i slutanvendelserne og udvikle et marked for energitjenester
ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne og derfor bedre
gennemføres på fællesskabsplan. Derfor er de foranstaltninger, der foreslås, i
overensstemmelse med nærhedsprincippet i traktatens artikel 5.
Regeringen er enig i, at en indsats på fællesskabsplan er påkrævet, dels for at
alle medlemslandene i fællesskab løfter byrden ved en øget indsats, dels fordi
fælles europæiske initiativer bidrager til at sikre mere ensartede
konkurrencevilkår landene imellem. Regeringen finder derfor, at forslaget er i
overensstemmelse med nærheds- og proportionalitetsprincippet.
3. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Lov om fremme af energibesparelser (energispareloven) fastlægger de
overordnede rammer for prioritering og planlægning af de fremtidige
energispareaktiviteter, således der kan opnås størst mulig effekt i forhold til
indsatsen.
Net- og distributionsselskaber inden for el, fjernvarme og naturgas er med
hjemmel i henholdsvis elforsyningsloven, varmeforsyningsloven og lov om
33
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0034.png
34
naturgasforsyning med tilhørende bekendtgørelser pålagt at arbejde for
fremme af energibesparelser hos forbrugerne.
Kommunernes adgang til låntagning og herunder muligheder for
tredjepartsfinansiering er reguleret ved lov om kommunernes styrelse med
tilhørende bekendtgørelser.
Bestemmelser om individuel måling af el, gas, vand og varme er fastsat i
bekendtgørelse nr. 891 af 9. oktober 1996 med hjemmel i byggeloven, og
vedrørende varme og varmt brugsvand i lejeloven, lov om leje af almene
boliger og lov om leje af erhvervslokaler m.v.
Desuden virker en lang række danske love og bekendtgørelser for en øget
energieffektivisering og energibesparelser, der alle vedrører initiativer der
indirekte falder ind under direktivforslagets mål om 1 % besparelser pr. år.
Forslaget forventes at medføre behov for mindre ændringer af forskellige
love og bekendtgørelser afhængigt af omfanget af nye initiativer, der skal til
for at sikre realiseringen af de opstillede mål, samt af udformningen af det
endelige direktiv.
4. Konsekvenser for Danmark
Administrative konsekvenser
Forslaget kan medføre reducerede administrative byrder for virksomheder og
borgere gennem udviklingen af et velfungerende marked for energitjenester.
Statsfinansielle konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser. Det
skønnes, at forslaget samlet set kan indebære administrative omkostninger i
Transport- og Energiministeriet, Energistyrelsen. Disse omkostninger
afholdes inden for Transport- og Energiministeriets rammer.
Samfunds- og privatøkonomiske konsekvenser
Forslaget har ikke i sig selv samfundsøkonomiske konsekvenser. En
opfølgende omkostningseffektiv energieffektiviseringsindsats vil have
neutrale eller positive privatøkonomiske konsekvenser for virksomheder og
borgere.
Beskyttelsesniveau
Forslaget vurderes at have en positiv indvirkning på beskyttelsesniveauet i
Danmark og i EU.
5. Høring
Forslaget har været sendt i høring den 26. januar 2004 til 88 interessenter.
Der er indkommet 22 høringssvar, som nedenfor kort resumeres.
34
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0035.png
35
Generelt
Københavns kommune, HNG og Naturgas Midt-Nord, Elsparefonden,
Dansk Energi samt Vindmølleindustrien finder, at direktivforslaget er et
vigtigt og nødvendigt initiativ til at sikre opfyldelsen af klimaforpligtigelser og
sikring af forsyningssikkerheden. Dansk Industri mener ikke, at forslagene er
den mest effektive måde at fremme målene om øget forsyningssikkerhed og
CO2-reduktioner, men er enig i, at der i enkelte sammenhænge kan være
barrierer i forhold til realisering af samfundsøkonomiske og
privatøkonomiske effektive energibesparelser. Disse barrierer bør
identificeres i den relevante lovgivning og løses der.
Det generelle 1 % mål og 1�½ % målet for den offentlige sektor
København Kommune, Dansk Industri, Dansk Energi og Foreningen for
Energi og Miljø betragter 1%-målet som ambitiøst, mens Det Økologiske
Råd, Greenpeace, Organisationen for Vedvarende Energi giver udtryk for, at
målsætningerne er uambitiøse, og påpeger, at eftersom direktivet indebærer at
kun omkostningseffektive energibesparelser skal gennemføres, er det uden
omkostninger at sætte en højere målsætning. Ejendomsforeningen Danmark
udtrykker modsat, at målene er urealistiske.
Energitjenester
Dansk Industri og Foreningen for Slutbrugere af Energi mener, at markedet
for energitjenester kan etableres på frivillig basis og på kommercielle vilkår,
hvor evt. barrierer nedbrydes via information. Foreningen af Rådgivende
Ingeniører – FRI, Foreningen af Slutbrugere af Energi og Det Økologiske
Råd mener, at fremme af udbudet af energitjenester af hensyn til en effektiv
gennemførelse skal ske uafhængigt af energidistributører og
energileverandører, hvorved indbyggede konflikter kan undgås, og det må
sikres, at det ikke bliver muligt at foretage krydssubsidiering mellem
forskellige kundegrupper. Københavns Kommune finder, at netselskabernes
lovpligtige energirådgivning stadig er et vigtigt og nødvendigt virkemiddel, og
Dansk Energi ønsker, at energispareinitiativer på reguleret basis generelt
pålægges de neutrale netselskaber.
6. Forhandlingssituationen
Formålet med direktivet om at fremme omkostningseffektive
energieffektiviseringer er blevet budt velkommen af stort set alle
delegationer. Derimod har mange delegationer udtrykt reservationer overfor
bindende målsætninger for energispareindsatsen samt direktivets krav om at
pålægge energileverandørerne en aktiv rolle i promoveringen af
energitjenester.
Det foreliggende kompromisforslag indebærer, at alle medlemslande skal
vedtage en vejledende målsætning om at effekten af besparelsesindsatsen
over en 6-årig periode skal udgøre 6 % af energiforbruget i et givent basisår
35
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0036.png
36
(gennemsnit af de seneste 5 år). Effekten af eksisterende tiltag siden 1995, og
i særlige tilfælde 1991, kan godskrives.
Under forhandlingerne er kommet større fokus på virkemidler til fremme af
energibesparelser, således at forslaget ikke længere så ensidigt handler om
udvikling af energitjenesteydelser.
Af konkrete elementer kan nævnes, at den offentlige sektor skal spille en
eksemplarisk rolle med hensyn til energibesparelser, og at energiselskaberne
skal involveres i energispareindsatsen, herunder medvirke til at udvikle et
marked for energitjenester, hvor der sælges varmekomfort og
belysningskomfort i stedet for blot el og varme. Der er også bestemmelser
om finansiering og evt. tilskud, om tariffer og om informative regninger.
Der er stort set enighed i Rådet om den foreliggende tekst, som har
indarbejdet de mindst kontroversielle ændringsforslag fra Europa-
Parlamentet, men afvist de mest kontroversielle. Rådet har således bl.a. afvist
EP’s ændringsforslag om en obligatorisk målsætning, der i løbet af nogle år
stiger til 1,5 % forbedring af energieffektiviteten om året.
7. Dansk holdning
Danmark er generelt positiv over for fælles omkostningseffektive initiativer
på europæisk plan, da det kan reducere evt. negative effekter på
virksomhedernes konkurrenceevne samt reducere initiativernes
omkostninger, i den overordnede bestræbelse på at forbedre
forsyningssikkerheden, økonomisk og teknologisk vækst samt øge
miljøbeskyttelsen. Danmark har i mange år haft en omfattende indsats
indenfor energibesparelser, og kan betegnes som en af frontløberne indenfor
området, og vil derfor sandsynligvis med de allerede implementerede og
planlagte initiativer kunne nå den generelle målsætning på 1 %. Derfor er det
meget positivt, at der rejses forslag på fællesskabsniveau, som kan bringe
landene op på nogenlunde samme niveau. Dels kan det forøge
eksportmulighederne for danske energieffektive teknologier og produkter,
dels vil fælles europæiske initiativer sikre mere ensartede konkurrencevilkår
landene imellem. Fra dansk side støtter man generelt, at direktivet udformes
som et sæt rammebestemmelser, der fastlægger de overordnede formål og
hensyn, men som giver medlemslandende frihed til selv at fastlægge den
konkrete udformning.
Det foreliggende kompromisforslag er i god overensstemmelse med
regeringens handlingsplan for en fornyet energispareindsats, som blev
fremlagt i december 2005, og som der nu er opnået enighed om med
forligspartierne.
36
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0037.png
37
De få punkter i den oprindelige tekst som Danmark havde problemer med er
ændret, således at de danske synspunkter er tilgodeset. Et særligt dansk
hensyn i sidste fase af forhandlingerne har været at sikre, at der ikke blev
indføjet begrænsninger for netselskabernes muligheder for at inddrage
omkostningerne til deres energispareindsats i tarifferne.
8. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering d.
4. juni 2004 og den 19. november 2004. Grundnotat om direktivforslaget
blev fremsendt til Folketingets Europaudvalg den 1. april 2004.
37
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0038.png
38
Dagsordenspunkt 10: Meddelelse fra Kommissionen: Grønbog om
energieffektivitet.
Nyt notat
1. Baggrund og indhold
Den nye kommissær for energi, Andris Piebalgs, har annonceret, at
energieffektivisering er hans højest prioriterede indsatsområde i 2005. Som
led i denne prioritering vil Kommissionen præsentere en grønbog om
energieffektivisering på rådsmødet. Efter det oplyste planlægges grønbogen
godkendt af Kommissionen den 22. juni 2005.
Der er ikke fremlagt et udkast til grønbogen, men det forventes at den,
udover en analyse af besparelsesmuligheder, barrierer mv., vil indeholde en
række konkrete forslag til en styrkelse af EU-initiativerne til fremme af
energibesparelser. Disse initiativer forventes at ligge i forlængelse af allerede
vedtagne initiativer. Det kan bl.a. omfatte implementeringen af Eco-design
direktivet og opstramninger af bygningsdirektivet. Grønbogen forventes også
at indeholde initiativer på transportområdet.
2. Dansk holdning
Umiddelbart er man fra dansk side positivt indstillet overfor at
Kommissionen fremlægger en grønbog om energieffektivitet. På Rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005 vil man fra
dansk side noterer sig Kommissionens præsentation af grønbogen.
3. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
38
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0039.png
39
Dagsordenspunkt 11: Internationale relationer på energiområdet
Nyt notat
1. Baggrund og indhold
Under dette dagsordenspunkt vil der blive orienteret om status for
samarbejdet for så vidt angår en række internationale fora mv.
EU-OPEC dialogen
Formandskabet og Kommissionen vil orientere om resultatet af det første
EU-OPEC møde den 9. juni 2005 i Bruxelles, med deltagelse af trojkaen,
Kommissionen og formanden for OPEC, den kuwaitiske olieminister.
Hovedemnerne var oliemarkedssituationen og udvikling af
dialogsamarbejdet. Fra EU’s side opfordrede man OPEC til at øge
produktionen med henblik på en sænkning af priserne.
EU-Rusland dialogen
Energidialogen blev lanceret på topmødet mellem EU og Rusland under det
franske formandskab i efteråret 2000. Energidialogen er et led i
bestræbelserne på at etablere et partnerskab mellem Fællesskabet og Rusland
på energiområdet. EU's interesser i samarbejdet med Rusland knytter sig
først og fremmest til import af energiråstoffer fra Rusland, herunder især olie
og gas. Ruslands interesser knytter sig især til EU-investeringer i
energisektoren og overførsel af teknologi samt know-how. Fra EU’s side
føres dialogen af Kommissionen på Fællesskabets vegne. Energidialogen
mellem EU og Rusland er ofte på rådsmødet (energi), som et punkt, hvor
Kommissionen giver en mundtlig orientering, der jævnligt giver anledning til
kritik for manglende inddragelse af medlemslandene og manglende åbenhed
om dialogen.
UK forventes at lægge stor vægt på dialogen under sit formandskab i andet
halvår 2005 og vil formentlig derfor opfordre Kommissionen til et tættere
samarbejde med Rådet i fremtiden.
Regionalt energisamarbejde i Østersøområdet
På energiområdet foregår det regionale samarbejde mellem Østersølandene i
BASREC (Baltic Sea Regional Energy Cooperation). I forhold til EU er
hovedproblemet, set fra BASREC-landenes side, at Kommissionen giver
forholdsvis for stor vægt til samarbejdet i Middelhavsregionen. BASREC har
for nylig udarbejdet en handlingsplan for samarbejdet i de nærmeste år, og
man er i den forbindelse meget opsat på at opnå et større engagement fra
EU’s side i dette regionale arbejde. Et centralt argument for større EU-
engagement er at Rusland er med i BASREC-samarbejdet, hvilket EU burde
være mere interesseret i at udnytte.
39
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
187374_0040.png
40
Polen har som formand for BASREC foreslået, at man på rådsmødet drøfter
en tættere tilknytning af dette regionale samarbejde til EU.
Traktat mellem Det Europæiske Fællesskab og staterne i Sydøst-Europa med henblik på
at etablere et integreret energimarked i Sydøst-Europa
Siden Helsingfors-topmødet i december 1999 har EU haft som mål at styrke
stabilitet, sikkerhed og økonomisk udvikling i Sydøst-Europa. På et uformelt
rådsmøde (energi) i Thessaloniki den 22. februar 2003 kunne formanden
konkludere, at der generelt var en positiv holdning til, at der bør gøres en
indsats for at udvikle energisektorerne i de pågældende lande. Som
opfølgning herpå fik Kommissionen i maj 2004 mandat til at forhandle en
traktat, som etablerer en organisering af et integreret energimarked for
Sydøst-Europa. Hovedindholdet i den foreslåede traktat er etableringen af et
energifællesskab mellem medlemslandene, som dels er EU-medlemslandene,
dels de pågældende lande i Balkan-området.
2
Rådet har tidligere, i rådskonklusioner af 14. maj 2003, hilst etableringen af
dette fællesskab velkomment og understreget vigtigheden af, at der etableres
åbne, driftssikre og konkurrencebetonede markeder, bl.a. gennem
rekonstruktion og udvikling af de nødvendige el- og gasinfrastrukturer.
2. Forhandlingssituationen
Traktat mellem Det Europæiske Fællesskab og staterne i Sydøst-Europa med henblik på
at etablere et integreret energimarked i Sydøst-Europa
Der udestår fortsat nogle problemer, før en beslutning om Kommissionens
undertegnelse på vegne af Fællesskabet kan finde sted. Det drejer sig især om
traktatens gyldighedsområde, sprogregime og passende repræsentation af
medlemslande i de institutioner der oprettes under traktaten samt hjemsted
for disse institutioner.
3. Dansk holdning
EU-OPEC dialogen
Fra dansk side vil man kunne tage orienteringen til efterretning.
EU-Rusland dialogen
Danmark er enig i kritikken af Kommissionens manglende åbenhed.
Samtidig vil man dog fra dansk side kunne tage orienteringen til efterretning.
Regionalt energisamarbejde i Østersøområdet
Danmark støtter de øvrige BASREC-lande i bestræbelserne på, at der fra
EU’s side kommer en større fokus på BASREC-samarbejdet.
2
De kontraherende parter er De Europæiske Fællesskaber, Albanien, Bulgarien, Bosnien og Hercegovina,
Kroatien, FYROM (Makedonien), Montenegro, Rumænien, Serbien, Tyrkiet og Kosovo.
40
Rådsmøde nr. 2671 (transport, telekommunikation og energi) 27. - 28. juni 2005 - Bilag 1: Samlenotat vedr. transport, tele og energi 27-28/6-05 - transportdelen (pkt. 4-11)
41
Traktat mellem Det Europæiske Fællesskab og staterne i Sydøst- Europa med henblik
på at etablere et integreret energimarked i Sydøst-Europa
Danmark støtter vedtagelsen af en traktat om etableringen af et energimarked
i Sydøst-Europa, der bygger på de samme principper som det indre
energimarked i EU og som er integreret med dette.
4. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
41