Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Skatteudvalget 2004-05 (2. samling)
2671 - transport, tele og energi Bilag 3, SAU Alm.del Bilag 123
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
16. juni 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 24. juni 2005 –
rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005 –
vedlægges Skatteministeriets samlenotat vedrørende de punkter, der
forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
187379_0002.png
2
Samlenotat
om
Forslag til Rådets forordning der fastlægger
gennemførelsesbestemmelser for direktiv 77/388/EØF om det fælles
merværdiafgiftssystem, KOM (2004) 641
Resumé
Forslaget har til formål, gennem fastsættelse af bindende
gennemførelsesbestemmelser for anvendelse af 6. momsdirektiv, at sikre en
ensartet fortolkning af direktivets bestemmelser. Således undgås tilfælde af
dobbeltmoms og ingen moms i forbindelse med grænseoverskridende handel
og det sikres, at det indre marked kan fungere bedst muligt.
De bestemmelser, der foreslås fastsat, har hidtil eksisteret som ikke bindende
retningslinier for fortolkninger – udstukket efter, at drøftelser blandt
medlemslandene i Momskomiteen har vist enighed herom.
Forslaget indeholder ikke ændringer af de hidtidige retningslinier og ændrer
ikke dansk praksis.
Fra dansk side støtter vi en vedtagelse af forslaget, som forventes vedtaget
som A-punkt på et Rådsmøde den 27. juni 2005.
1. Baggrund
Momskomiteen, som er nedsat i henhold til artikel 29 i 6. momsdirektiv, har
gennem en længere årrække drøftet specifikke fortolkningsspørgsmål i
relation til 6. momsdirektiv og på baggrund af disse drøftelser udarbejdet
retningslinier. Formålet har været i størst muligt omfang at sikre, at
medlemslandene har en ensartet fortolkning af bestemmelserne i direktivet,
således at tilfælde af dobbeltmoms eller ingen moms i den
grænseoverskridende handel kan undgås.
Retningslinierne har imidlertid ikke været bindende for medlemslandene.
Både medlemslande og Kommissionen mener dog, at en ensartet fortolkning
af 6. momsdirektivs bestemmelser er meget væsentlig for det indre markeds
funktion. Retningslinierne bør derfor være bindende og et forslag om, at
Rådet med enstemmighed kan vedtage bindende
gennemførelsesbestemmelser, blev vedtaget i foråret 2004 med indsættelse af
artikel 29a.
2. Indhold
Kommissionen har gennemgået de retningslinier, som i perioden 1977 til
2003 er udarbejdet med enstemmighed blandt medlemslandene. Hvor disse
fortsat er anvendelige, foreslås de at få bindende status gennem den
foreslåede Rådsforordning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
187379_0003.png
3
Kommissionen understreger, at de oprindelige retningslinier blev udarbejdet i
relation til konkrete fortolkningsspørgsmål. Den foreslåede konvertering til
bindende retningslinier ændrer ikke ved, at de enkel te bestemmelser har et
veldefineret, begrænset anvendelsesområde og derfor ikke automatisk kan
overføres til andre lignende tilfælde.
Forslaget består af 9 kapitler med sammenlagt 27 artikler, hvor kapitel I lister
op, hvilke artikler i 6. momsdirektiv der fastsættes
gennemførelsesbestemmelser til og kapitel IX er ikrafttrædelsesbestemmelse.
De mellemliggende kapitler med 25 artikler er delt op i følgende:
Kapitel II om afgiftspligtige personer og afgiftspligtige transaktioner, som
vedrører direktivets artikel 4 og 6.
Kapitel III om leveringssted for ydelser (beskatningssted), som vedrører
direktivets artikel 9
Kapitel IV om det afgiftspligtige beløb, som vedrører direktivets artikel 11
Kapitel V om fritagelser, som vedrører direktivets artikel 13 og 15
Kapitel VI om fradragsret, som vedrører direktivets artikel 18
Kapitel VII om særordninger, som vedrører direktivets artikel 25 til 26c
Kapitel VIII om overgangsbestemmelser, som vedrører direktivets artikel 28a
og 28b.
Det største kapitel er kapitel III om leveringssted (det sted, hvor momsen
skal betales) for ydelser. Dette afspejler, at det især i forbindelse med den
grænseoverskridende handel bør sikres, at der er en ensartet opfattelse i
medlemslandene af, i hvilket land en leverance skal momses – netop for at
undgå dobbelt eller ingen momsning.
Bilaget givet en samlet oversigt over de forhold, som reguleres ved
forordningsforslaget.
Det er hensigten, at når der under fremtidige drøftelser i Momskomiteen af
konkrete fortolkningsspørgsmål bliver enighed blandt medlemslandene om
en given fortolkning, vil dette fortolkningsbidrag kunne indsættes som en ny
bindende bestemmelse ved at Kommissionen fremsætter forslag om ændring
af forordningen til Rådets vedtagelse.
3. Retsgrundlag
Forslaget har basis i 6. momsdirektiv, særlig artikel 29a, og skal vedtages med
enstemmighed uden høring af Europa Parlamentet.
4. Høring
Det er skønnet ufornødent at sende forslaget i høring, idet der alene er tale
om, at allerede gældende praksis gøres bindende.
5. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, idet en ensartet fortolkning af bestemmelserne er
nødvendig af hensyn til en korrekt funktion af det indre marked.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
6. Samfundsøkonomiske, administrative og statsfinansielle
konsekvenser
Forslaget har ikke samfundsøkonomiske, administrative eller statsfinansielle
konsekvenser, da det ikke medfører ændringer i forhold til gældende dansk
regelfortolkning.
7. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har hverken økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da det ikke medfører ændringer i forhold til gældende dansk
regelfortolkning.
8. Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil ikke medføre lovændring.
9. Forelæggelse for Folketinget
Folketinget er orienteret med grundnotat oversendt den 11. november 2004.
10. Holdning
Vedrørende dansk holdning
Fra dansk side støttes Kommissionens forslag. De bestemmelser der foreslås
vedtaget, gør tidligere retningslinier umiddelbart gældende i alle
medlemslande og sikrer en mere ensartet fortolkning af reglerne i 6.
momsdirektiv og bedre funktion af det indre marked. Det er dansk
opfattelse, at det er absolut mest hensigtsmæssigt at retsakten bliver en
forordning, idet et direktiv vil åbne op for forskellige nationale
gennemførelser i medlemslandene, hvilket netop er det, som søges undgået
ved retsakten.
Fra dansk side kan vi godt acceptere, at visse af Kommissionens oprindelige
forslag er udgået. De fleste af bestemmelserne vil blive tage op igen og
drøftet i Momskomiteen med henblik på at finde en udformning af dem der
gør, at de senere kan komme ind i forordningen
Forordningen vil ikke ændre dansk lov eller praksis og derfor kunne vi fra
dansk side godt acceptere Kommissionens forslag om en ikrafttræden 20
dage fra offentliggørelse. Et medlemsland ønskede imidlertid datoen for
ikrafttrædelse sat til medio 2006, fordi man skal foretage en lovændring. Et
andet medlemsland har et stort problem med misbrug af momsreglerne for
kortgebyrer og har brug for en hurtig ikrafttræden af forslagets artikel 14.
Der er derfor blevet enighed om, at forordningen træder i kraft 1. juli 2006,
men artikel 14 anvendes fra 1. januar 2006.
Vedrørende andre landes holdning
Alle lande har udtrykt positiv holdning til det forslag, der fremlægges for
Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
187379_0005.png
5
BILAG – Forslagets enkelte bestemmelser
Forslagets kapitel/artikel samt evt. væsentlige ændringer i bestemmelsernes
indhold i det forslag, der forelægges Rådet, er indført med
fed skrift.
Forslagets
Bestemmelsens indhold som foreslået
kapitel/artikel
Kapitel I
Art. 1
Kapitel II
Art. 2
Liste over de direktivbestemmelser der
fastsættes gennemførelsesbestemmelser for.
Direktiv
bestemmelse
-
Momslov
bestemmelse
-
Fastslår, at Europæiske Økonomiske Art. 4, stk. 1
Interessegrupper kan leverer en momspligtig
ydelse/varer
som
en
selvstændig
momspligtig person
Fastslår, at salg af en option i sig selv er et Art. 6, stk. 1
salg af en ydelse.
Fastslår, i stk. 2, at det er en ydelse at samle
en maskine (når delene er leveret af køber).
Fastslår, i stk. 1, at følgende 2 ydelser
Art. 9 (1)
har leveringssted (det sted, hvor
momsen skal betales) i sælgers land:
leje af jernbanevogne og
ydelser i forbindelse med en
begravelse, hvis er er tale om en
samlet ydelse.
Reglen vedrørende jernbanevogne er flyttet
til artikel 10.
§ 3, stk. 1
Art. 3
§ 4, stk. 1
Kapitel III
Art. 4
§ 15, stk. 1
Gør det klart, hvor momsen skal betales, når
en virksomhed har hjemsted for den
økonomiske virksomhed i et EU-land og
desuden fast forretningssted i et andet EU-
land.
Denne klargøring er udgået.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
187379_0006.png
6
Art. 5
Fastslår, at leveringsstedet for samling af en Art. 9 (1), litra c § 18
maskine, jf. forslagets art. 3, der ikke bliver
en del af en fast ejendom, er det sted, hvor
ydelsen faktisk udføres.
Fastslår, at for følgende ydelser er Art. 9 (2) litra e § 15, stk. 2
leveringsstedet i den afgiftspligtige købers
land:
Tekstoversættelse
3. lands virksomheders salg af TV-
rettigheder til fodboldkampe.
Den ydelse det er, at anmode om
refusioner.
Agenters ydelser i enten eget navn og
på vegne af køber, eller i egent navn
og på vegne af sælger.
Trailere og semi-trailerere
samt
jernbanevogne (fra artikel 4)
Herudover
defineres
omfanget
af
direktivbestemmelsen om leveringssted for
radio- og TV udsendelsesydelser. Det
fastslås, at ydelser som optagelser,
transmissionsrettigheder, leje af udstyr og
faciliteter ikke omfattes.
Artikel 11 er udgået.
Elektronisk leverede ydelser er beskrevet i
Bilag l til direktivet. I forslaget gives en
klarere definition og der nævnes en række
yderligere ydelser (herunder digitaliserede
produkter og on-line auktionsydelser).
Endvidere foretage en negativ afgrænsning
ved eksempler på, hvad der ikke kan anses
som værende elektronisk leverede ydelser.
Et gebyr for betaling med kort må ikke Art. 11
nedbringe den momspligtige værdi af et salg,
når den opkrævede pris er ens uanset, om
der betales kontant eller med kort.
§ 27
Art. 6 – 13
Art. 6
Art. 7
Art. 8
Art. 9
Art. 10
Art. 11
Udgår
Art. 12 og 13
Kapitel IV
Art. 14
Kapitel V
Art. 15
Udtrykket
”faglig
uddannelse
eller Art. 13A (1), litra § 13, stk. 1, nr. 3
omskoling ” præcises nærmere og det gøres
klart, at i længden af kurset er uden
betydning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
187379_0007.png
7
Fastslår, at platinum nobles ikke omfattes af Art. 13B, litra d, § 13, stk. 1, nr.
momsfritagelsen.
nr. 4
11, litra d
Art. 17 og 18 Fastslår, at udtrykket ”transportmiddel til Art. 15, stk. 2
§ 34, stk. 1, nr. 5
privat
brug”
også
omfatter
et
transportmiddel
anvendt
til
ikke-
forretningsmæssig brug af foreninger og
offentlige myndigheder.
Det gøres klart, at når det skal fastslås,
hvorvidt et varekøb overstige grænsen for
tilladt momsfri udførsel, skal værdien
udregnes på basis af fakturaværdien inkl.
moms. Den samlede værdi af flere varer må
kun anvendes, hvis alle varerne er på samme
faktura.
Bestemmelsen er ændret, så det ikke
længere fremgår, at fakturaværdien skal
være inkl. moms.
Art. 19
Fastslår, at luftfartskontrol-ydelser i Art. 15, stk. 2
§ 34, stk. 1, nr. 7
Udgået
lufthavns zoner skal anses for momsfritaget,
når ydelsen er nødvendig for fly, som
anvendes
af
luftfartsselskaber,
der
hovedsagelig flyver i udenrigsfart.
Artiklen er udgået.
Kapitel VI
Art. 20
Fastslår, at når elektronisk fortoldning er Art. 18 (1)
Momsbekendtgø
Art. 19
mulig, skal et ”import dokument” kunne
r-else
være et elektronisk dokument, når dette kan
danne
baggrund
for
kontrol
af
fradragsretten.
Kapitel VII
Art. 21
Præciserer regler for udregning af procenten Art. 25 (3)
DK
anvender
Udgået
for standartgodtgørelse i særordningen for
ikke
landbrugere.
særordningen
Artiklen er udgået.
Art. 22
I forbindelse med særordningen for Art. 26b A
§ 73a
Art. 20
investeringsguld fastsættes, hvilke vægte,
som udtrykket ”vægt, godkendt af
guldmarkederne” i det mindste dækker samt
at priserne på den årlige liste over mønter,
der omfattes af ordningen, fastsættes efter
værdien pr. 1. april.
Art. 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
187379_0008.png
8
Art. 23
Art. 21
I forbindelse med særordningen for Art. 26c B
elektronisk leverede ydelser (fra 3.lande)
foretages nogle præciseringer af reglerne i
vedrørende:
Udelukkelsen fra ordningen, herunder at
dette kan ske umiddelbart efter at
betingelserne for at deltage i ordningen ikke
længere er opfyldt.
Gennemførelse
af
korrektioner
for
overbetalinger og fejlbetalinger
Afrun
dingsregler (ingen afrunding)
Præcisering af, at skal en erhvervelse Art.28a (1)
momses i erhvervelseslandet, men ved en
fejl ikke er blevet det, skal den momses i
erhvervelseslandet
uanset
momsbehandlingen i sælgers land. Eventuel
godtgørelse af moms betalt af sælger
godtgøres af sælgers land i henhold til dette
lands regler.
Fastslår, at en privatpersons medflytning af Art. 28 a (1)
et nyt transportmiddel i forbindelse med
flytning til et andet EU-land ikke er en intra-
EU erhvervelse, forudsat det ikke kan
påvises at flytning var påtænkt ved købet af
transportmidlet.
Artiklen er udgået.
Præcisere, at hvis fjernsalgsgrænsen Art. 28b B (2)
overskrides i løbet af et kalenderår, skal
alene salgene efter grænsen overskridelse
samt det følgende års salg ændre
leveringssted (momses i forbrugslandet).
Fastslår, at forordningen træder i kraft på
20. dagen efter offentliggørelse i Den
Europæiske Unions Tidende.
Datoen for forordningens ikrafttræden er
ændret således, at den træder i kraft
1.juli 2006, dog anvendes artikel 14 fra 1.
januar 2006.
-
§ 66
Kapitel VIII
Art. 24
Art. 22
§ 11
Art. 25
Udgået
§ 11
Art. 26
Art. 23
§ 14, stk. 2 og §
49, stk. 3
Kapitel IX
Art. 27
Art. 24
-