Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2672 - Økofin
Offentligt
1453348_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10879/05 (Presse 181)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2672. samling i Rådet
Økonomi og finans
den 12. juli 2005 i Bruxelles
Formand
Gordon Brown
Det Forenede Kongeriges finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
10879/05 (Presse 181)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0002.png
12.VII.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet fastslog, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort offentligt underskud i
Italien,
og vedtog
en udtalelse om et opdateret stabilitetsprogram, som
Portugal
havde forelagt.
Det godkendte nye foranstaltninger til forebyggelse af
forurening fra skibe
ved indførelse af sank-
tioner og styrkelse af den strafferetlige ramme for dette område samt strengere bestemmelser om
bekæmpelse af
euro-falskmøntneri
og et system med kontrol med transport af likvide midler med
henblik på at bekæmpe
finansieringen af terrorisme.
Rådet vedtog endvidere
retningslinjer for de økonomiske politikker
og
beskæftigelsesretningslin-
jer
for perioden 2005-2008.
10879/05 (Presse 181)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0003.png
12.VII.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 7
FINANSIERING AF UDVIKLINGSBISTAND - ÅRTUSINDUDVIKLINGSMÅLENE ............... 8
ØKONOMISK GENOPBYGNING PÅ VESTBREDDEN OG I GAZA-STRIBEN ........................ 9
STRUKTUR FOR KONTROLLEN MED EF'S BUDGET............................................................ 10
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN ........................................................................................ 11
Portugals opdaterede stabilitetsprogram ............................................................................... 11
Italiens opdaterede stabilitetsprogram .................................................................................. 11
I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET .......................................................................... 12
Ministermøde med de tiltrædende lande og kandidatlandene ................................................ 12
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Integrerede retningslinjer for de økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne i perioden
2005-2008.......................................................................................................................................................13
De nationale centralbankers eksterne revisorer - De Nederlandsche Bank .........................................................13
Indkomstforhold og levevilkår i EU .................................................................................................................14
EKSTERNE FORBINDELSER
Afrika - EU's aktiviteter til støtte for menneskerettigheder................................................................................14
Forbindelserne med Tunesien ..........................................................................................................................14
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10879/05 (Presse 181)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12.VII.2005
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU's eksterne bistand.......................................................................................................................................15
Finansielle bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond* ...................................................................................15
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Algeriet - opløsninger af urinstof og ammoniumnitrat...............................................................15
Antidumping - Kina og Vietnam - Cykler ........................................................................................................15
Ukraine - Stålprodukter ...................................................................................................................................16
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Det Økonomiske og Sociale Udvalg.................................................................................................................16
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri .........................................................................................................16
Bekæmpelse af forurening fra skibe - Skærpelse af de strafferetlige rammer* ...................................................17
TRANSPORT
Bekæmpelse af forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser.............................................17
Trafiksikkerhed – Sæder, disses forankringer og nakkestøtter* .........................................................................18
TOLDUNION
Kontrol med likvide midler - Bekæmpelse af finansiering af terrorisme* ..........................................................18
Den Europæiske Frihandelssammenslutning - Fælles forsendelsesprocedure.....................................................19
ENERGI
Gasnet - Betingelser for adgang for tredjepart* ................................................................................................19
SOCIALPOLITIK
Programmer for ligestilling mellem mænd og kvinder ......................................................................................20
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................20
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................21
Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design).........................................................21
10879/05 (Presse 181)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0005.png
12.VII.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Didier REYNDERS
Den Tjekkiske Republik:
Bohuslav SOBOTKA
Danmark:
Claus GRUBE
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Domenico SINISCALCO
Cypern:
Iacovos KERAVNOS
Letland:
Eduards STIPRAIS
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Martine SCHOMMER
Ungarn:
János VERES
Malta:
Lawrence GONZI
Nederlandene:
Thom DE BRUIJN
Østrig:
Gregor WOSCHNAGG
Polen:
Miroslaw GRONICKI
Portugal:
Luís CAMPOS E CUNHA
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Vicepremierminister og finansminister
Vicepremierminister og finansminister
Fast repræsentant
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Premierminister og finansminister
Fast repræsentant
Fast repræsentant
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
10879/05 (Presse 181)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0006.png
12.VII.2005
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Ivan LEWIS
Vicestatsminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Statssekretær for økonomiske spørgsmål,
Finansministeriet
Kommissionen:
Siim KALLAS
Joaquín ALMUNIA
László KOVÁCS
Næstformand
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Milen VELCHEV
Rumænien:
Nicolae IVAN
Finansminister
Statssekretær, Finansministeriet
Endvidere deltog:
Pierre VAN DER HAEGEN
Philippe MAYSTADT
Caio KOCH-WESER
Joe GRICE
Generaldirektør for Den Europæiske Centralbank
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
10879/05 (Presse 181)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0007.png
12.VII.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Formandskabet forelagde arbejdsprogrammet for det økonomiske og finansielle område for andet
halvår 2005.
Arbejdsprogrammet er koncentreret om to centrale prioriterede aktioner:
·
Opbygge fremgangsprægede, dynamiske europæiske økonomier gennem: gennemførelse af den
reviderede økonomiske reformdagsorden med henblik på at skabe bæredygtig vækst og høj be-
skæftigelse; videreførelse af arbejdet med lovgivningsreformen for at forbedre Europas konkur-
renceevne; drøftelser inden for nøglesektorer, herunder med en strategisk tilgang til finansielle
tjenesteydelser.
·
Tage de internationale udfordringer op således: EU skal bane vejen for en international reduktion
af fattigdom og finansiering af udvikling forud for FN-topmødet i september; effektive forbin-
delser med vigtige internationale partnere, herunder en styrket transatlantisk økonomisk dialog.
Formandskabet har til hensigt at bekæmpe terrorisme, navnlig finansieringen af terrorisme, som
skal drøftes på et uformelt finansministermøde den 9. og 10. september i Manchester.
Det agter at videreføre drøftelserne om EU's finansielle ramme for 2007-2013 på grundlag af de
hidtidige fremskridt og med henblik på at indkredse alle de elementer, der er nødvendige for at nå
frem til en samlet enighed snarest muligt. Det vil forinden konsultere medlemsstaterne om det vi-
dere forløb.
Arbejdsprogrammet kommer også ind på gennemførelsen af stabilitets- og vækstpagten, EU's nye
strategi for bæredygtig udvikling samt moderniseringen af momssystemet og arbejdet med moms-
satserne.
10879/05 (Presse 181)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0008.png
12.VII.2005
FINANSIERING AF UDVIKLINGSBISTANDEN - ÅRTUSINDUDVIKLINGSMÅLENE
På baggrund af G8-topmødet den 6.-8. juli i Gleneagles (Skotland) gjorde Rådet status over finan-
sieringen af udviklingssamarbejdet under de årtusindudviklingsmål, som De Forenede Nationer
fastsatte i 2000. Det evaluerede de vigtigste spørgsmål i den forbindelse med henblik på at frem-
lægge en samordnet EU-holdning på FN's generalforsamling den 14.-16. september i New York.
Rådet anmodede Det Økonomiske og Finansielle Udvalg om at fortsætte arbejdet med sagen, så
ministrene kan drøfte den yderligere på et uformelt møde den 9.-10. september 2005 i Manchester.
Der erindres om, at Rådet på samlingen vedrørende eksterne forbindelser den 23.-24. maj 2005
godkendte fælles mellemliggende mål på baggrund af de tilsagn, der allerede var givet internationalt
(jf. pressemeddelelse 8817/05).
10879/05 (Presse 181)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0009.png
12.VII.2005
ØKONOMISK GENOPBYGNING PÅ VESTBREDDEN OG I GAZA-STRIBEN
Rådet drøftede en eventuel støtte fra EU til den økonomiske genopbygning på Vestbredden og i
Gaza-striben.
Det anmodede Kommissionen og Den Europæiske Investeringsbank om at arbejde videre med sa-
gen og rapportere tilbage til ministrene på et uformelt møde den 9.-10. september i Manchester.
10879/05 (Presse 181)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0010.png
12.VII.2005
STRUKTUR FOR KONTROLLEN MED EF'S BUDGET
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet noterer sig Kommissionens meddelelse om en køreplan for indførelse af en integreret struk-
tur for intern kontrol, der rejser en række vigtige og specifikke spørgsmål. Det noterer sig, at for-
mandskabet og Kommissionen - under fuld iagttagelse af EF-traktaten - vil gennemgå meddelelsen i
et panel med eksperter fra alle medlemsstaterne. Rådet opfordrer Coreper til at gennemgå panelets
arbejde med henblik på at udarbejde et udkast til konklusioner til samlingen i Rådet (økonomi og
finans) i november."
10879/05 (Presse 181)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0011.png
12.VII.2005
STABILITETS- OG VÆKSTPAGTEN
Portugals opdaterede stabilitetsprogram
Rådet vedtog en udtalelse om Portugals opdaterede stabilitetsprogram for 2005-2009
(11122/05).
Opdateringen bygger på behovet for at korrigere et offentligt underskud, der i 2005 er sat til 6,2% af
BNP, hvilket er væsentligt over de 3% af BNP, der er den referenceværdi, som er fastsat i traktaten.
Dette tal følger efter et underskud på 2,9% af BNP i årene fra 2002 til 2004, hvilket er betydeligt
værre end målet om 2,2% af BNP for 2005 i den tidligere programopdatering, som Portugal havde
indsendt.
Til mindskning af underskuddet skitseres der i opdateringen en strategi med gennemførelse af struk-
turforanstaltninger i stedet for betydelige engangsforanstaltninger og midlertidige foranstaltninger.
Det offentlige underskud forventes derfor at falde, men det vil i hvert fald indtil 2007 overstige
referenceværdien på 3% af BNP.
Italiens opdaterede stabilitetsprogram
Rådet nåede til politisk enighed om et udkast til afgørelse i henhold til traktatens artikel 104, stk. 6,
hvori det fastslås, at der foreligger et uforholdsmæssigt stort underskud i Italien, og om et udkast til
henstilling i henhold til artikel 104, stk. 7, om at bringe denne situation til ophør
(11123/05 +
11124/05).
Ifølge de hidtil indberettede tal lå Italiens underskud i 2003 og 2004 over, men dog tæt på de 3% af
bruttonationalproduktet (BNP), som er den referenceværdi, der er fastsat i traktaten. Underskuddet
kan ikke betegnes som exceptionelt, som defineret i stabilitets- og vækstpagten; og det kan heller
ikke betegnes som midlertidigt, eftersom Kommissionen forudser et underskud i 2005 og 2006 på et
godt stykke over 3% af BNP.
I overensstemmelse med de nye regler i stabilitets- og vækstpagten og i lyset af den italienske øko-
nomis aktuelle svaghed giver henstillingen Italien seks måneder (i stedet for fire) til at rette op på
situationen og to år (i stedet for et) til at bringe det uforholdsmæssigt store underskud til ophør. Der
stilles dog krav om finanspolitiske foranstaltninger på 1,6% af BNP over de to år.
Rådet vil vedtage afgørelsen og henstillingen ved skriftlig procedure i slutningen af juli, når forord-
ning nr. 1056/2005, hvorved de nye regler for proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store
underskud gennemføres, er trådt i kraft.
10879/05 (Presse 181)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0012.png
12.VII.2005
I TILKNYTNING TIL SAMLINGEN I RÅDET
Ministermøde med de tiltrædende lande og kandidatlandene
Der blev holdt en ministerdialog med de tiltrædende lande og kandidatlandene, hvorunder der blev
godkendt fælles konklusioner for alle fire lande (Bulgarien, Rumænien, Kroatien og Tyrkiet) og
fælles udtalelser om Bulgariens og Rumæniens økonomiske førtiltrædelsesprogrammer for 2004
(10816/05).
*
*
*
Under frokosten fik ministrene en orientering om resultaterne af G8-topmødet den 6.-8. juli i
Gleneagles (Skotland) og af Eurogruppens møde den 11. juli.
10879/05 (Presse 181)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0013.png
12.VII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Integrerede retningslinjer for de økonomiske politikker og beskæftigelsespolitikkerne i
perioden 2005-2008
Rådet vedtog i overensstemmelse med et mandat fra Det Europæiske Råd i marts
1
et sæt bestående
af 24
integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse,
der udgøres af to elementer:
overord-
nede retningslinjer for de økonomiske politikker (10667/05)
og
retningslinjer for beskæftigelse
(10205/05),
for den treårige cyklus 2005/2008.
De
integrerede retningslinjer for vækst og beskæftigelse
skal danne grundlag for nationale reform-
programmer, som skal forelægges af medlemsstaterne senest i efteråret 2005. Denne integrerede
tilgang inddrager såvel makro- og mikroøkonomiske politikker som beskæftigelsespolitikker.
De
overordnede retningslinjer for de økonomiske politikker
afspejler den nye impuls til Lissabon-
strategien for økonomiske reformer og er koncentreret om de økonomiske politikkers bidrag til
større vækst og flere arbejdspladser. De omhandler den indflydelse, som de makroøkonomiske po-
litikker kan få i den forbindelse, idet de fokuserer på de foranstaltninger, som medlemsstaterne bør
gennemføre for at styrke viden og innovation med henblik på vækst og gøre Europa til et mere at-
traktivt sted at investere og arbejde i.
Retningslinjerne for beskæftigelse
tager sigte på at nå målene om fuld beskæftigelse, kvalitet i ar-
bejdet, arbejdsproduktivitet og social samhørighed udtrykt i klare prioriteter: få flere folk i beskæf-
tigelse og beholde dem der, øge arbejdsudbuddet og modernisere de sociale beskyttelsessystemer,
forbedre arbejdstageres og virksomheders omstillingsevne og øge investeringen i menneskelig ka-
pital gennem bedre uddannelse og færdigheder.
De nationale centralbankers eksterne revisorer - De Nederlandsche Bank
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af Josephus Andreas Nijhuis, statsautoriseret revisor og
formand for direktionen i PricewaterhouseCoopers BV, i dennes personlige egenskab som ekstern
revisor for De Nederlandsche Bank fra regnskabsåret 2005 for et ikke nærmere fastsat tidsrum, un-
der forbehold af godkendelse hvert år (9669/05).
Denne afgørelse ændrer afgørelse 1999/70/EF om de nationale centralbankers eksterne revisorer.
1
Jf. formandskabets konklusioner, punkt 39, litra b)
(7619/05).
10879/05 (Presse 181)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0014.png
12.VII.2005
Indkomstforhold og levevilkår i EU
Rådet vedtog en forordning om EF-statistikker over indkomstforhold og levevilkår og om ændring
af forordning (EF) nr. 1177/2003
(PE-CONS 3624/05).
Forordning (EF) nr. 1177/2003 blev vedtaget med det formål at fastlægge en fælles ramme for udar-
bejdelse af EF-statistikker over indkomstforhold og levevilkår (EU-SILC), som kan blive reference-
kilden for sammenlignende statistikker.
Eftersom SILC-projektet er en kilde til vigtige socioøkonomiske indikatorer og vil blive anvendt i
bekæmpelsen af fattigdom og social udstødelse i EU, skal det opfylde kvalitetsstandarder, herunder
især en høj svarprocent, en lav fejlprocent og fuld geografisk dækning.
Der indføres i den nye forordning en undtagelse for at give de nye medlemsstater, undtagen Estland,
mulighed for at igangsætte SILC-projektet i 2005; det anføres, at EU's finansielle bidrag til Estland
ydes for fire års indsamling af data fra 2005, og der gives en definition af den mindste effektive
stikprøvestørrelse for hver af de ti nye medlemsstater.
EKSTERNE FORBINDELSER
Afrika - EU's aktiviteter til støtte for menneskerettigheder
Rådet godkendte en rapport om de aktiviteter, der er gennemført i henhold til dets fælles holdning
98/350/FUSP vedrørende menneskerettigheder, demokratiske principper, retsstatsprincippet og god
regeringsførelse i Afrika.
Forbindelserne med Tunesien
Rådet godkendte et udkast til afgørelse truffet af associeringsrådet EU-Tunesien vedrørende defini-
tionen af begrebet "produkter med oprindelsesstatus" og ordningen for administrativt samarbejde
som fastsat i associeringsaftalen mellem EU og Tunesien (10003/05,
2605/05).
10879/05 (Presse 181)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0015.png
12.VII.2005
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
EU's eksterne bistand
Rådet godkendte et udkast til politisk enighed om et forslag til Europa-Parlamentets og Rådets for-
ordning om adgangen til EU's eksterne bistand.
Finansielle bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en beslutning om fastsættelse af 2. tranche af de finansielle
bidrag for 2005 til Den Europæiske Udviklingsfond (EUF)
(10435/05 og 10458/05).
Et samlet beløb på 750 mio. EUR, svarende til 2. tranche for 2005, vil blive betalt af de 15 med-
lemsstater, der var i EU før udvidelsen, til finansiering af EUF-virksomhed forvaltet af Kommissio-
nen vedrørende hjælpeprojekter i Afrika, Vestindien og Stillehavet og medlemsstaternes oversøiske
lande og territorier. Desuden vil der blive betalt et beløb på 250 mio. EUR til Den Europæiske Inve-
steringsbank.
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Algeriet - opløsninger af urinstof og ammoniumnitrat
Rådet vedtog en forordning om afslutning af den fornyede undersøgelse af forordning (EF)
nr. 1995/2000 om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af opløsninger af urinstof
og ammoniumnitrat med oprindelse i bl.a. Algeriet, vedrørende en ny eksportør
(10266/05).
Antidumping - Kina og Vietnam - Cykler
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af cykler med
oprindelse i Vietnam og om ændring af forordning (EF) nr. 1524/2000 om indførelse af en endelig
antidumpingtold på importen af cykler med oprindelse i Kina
(10062/05).
10879/05 (Presse 181)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0016.png
12.VII.2005
Ukraine - Stålprodukter
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en aftale mellem EU og Ukraine om handel med visse
stålprodukter (10507/05) samt en forordning om restriktioner for indførslen af visse stålprodukter
fra Ukraine (10597/05).
Denne nye aftale fastsætter kvantitative lofter for indførsel til Fællesskabet af visse stålprodukter,
og den skal gælde fra ikrafttrædelsesdatoen og indtil den 31. december 2006, eller indtil Ukraine
bliver optaget i WTO, alt efter hvilken dato der falder først.
Forordningen er den nødvendige gennemførelseslovgivning til denne aftale og ophæver forordning
(EF) nr. 2266/2004.
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om tilpasning af dagpengene til Det Europæiske Økonomiske og Sociale
Udvalgs medlemmer og deres suppleanter (9603/05).
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Beskyttelse af euroen mod falskmøntneri
Rådet vedtog en afgørelse om beskyttelse af euroen mod falskmøntneri ved udpegelse af Europol til
centralkontor for bekæmpelse af euro-falskmøntneri (8380/05).
For de medlemsstater, der er kontraherende parter i Den internationale konvention til bekæmpelse
af falskmøntneri, der blev vedtaget i 1929 i Genève, skal Europol fungere som centralkontor for be-
kæmpelse af euro-falskmøntneri i henhold til denne konvention.
De nationale centralkontorer har fortsat kompetence med hensyn til falskmøntneri i forbindelse med
alle øvrige valutaer samt opgaver, der henhører under centralkontoret og ikke er uddelegeret til Eu-
ropol.
10879/05 (Presse 181)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0017.png
12.VII.2005
Bekæmpelse af forurening fra skibe - Skærpelse af de strafferetlige rammer*
Rådet vedtog en rammeafgørelse om skærpelse af de strafferetlige rammer med henblik på håndhæ-
velse af lovgivningen til bekæmpelse af forurening fra skibe (9810/05+COR
5, 10122/05).
Målet er at skærpe de strafferetlige foranstaltninger, at tilpasse medlemsstaternes love og forskrifter
vedrørende ulovlig forurening fra skibe samt at lette samarbejdet mellem medlemsstaterne om be-
kæmpelse af sådanne lovovertrædelser.
Rammeafgørelsen påbyder strafferetlige sanktioner, der er effektive, står i et rimeligt forhold til
overtrædelsen og har afskrækkende virkning, og som i det mindste i grove tilfælde har form af
fængselsstraf. Den fastsætter, at juridiske personer kan holdes ansvarlige og pålægges sanktioner,
navnlig bøder eller andre sanktioner end bøder (f.eks. udelukkelse fra offentlige ydelser eller til-
skud, midlertidigt eller varigt forbud mod at udøve kommerciel virksomhed mfl.).
Rammeafgørelsen åbner mulighed for, at den enkelte medlemsstat foretager en afgrænsning af sin
straffemyndighed; den indfører en ordning med underretning, når der er begået en strafbar handling,
eller at der er risiko for, at der vil blive begået en sådan handling, og den fastsætter, at der skal ud-
peges kontaktpunkter.
TRANSPORT
Bekæmpelse af forurening fra skibe og indførelse af sanktioner for overtrædelser*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal et direktiv om forurening fra skibe og om indførelse af sankti-
oner for overtrædelser (11964/3/04 + REV3 ADD 1, 6614/05, 9639/05 + ADD 1 REV 1).
Den græske og den maltesiske delegation stemte imod, og den cypriotiske delegation afholdt sig fra
at stemme.
Formålet med direktivet er at gøre de internationale regler for forurening fra skibe til fællesskabsret
og sikre, at der kan benyttes hensigtsmæssige sanktioner, mod personer der har ansvaret for udtøm-
ninger. Det står medlemsstaterne frit for at træffe strengere foranstaltninger mod forurening fra ski-
be i henhold til folkeretten.
10879/05 (Presse 181)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0018.png
12.VII.2005
Hovedprincippet i direktivet er, alle former for udtømning af forurenende stoffer betragtes som
overtrædelser, hvis de begås forsætligt, hensynsløst eller groft uagtsomt. Der fastsættes således i
denne retsakt foranstaltninger for at sikre sammenhæng mellem ansvaret hos hver enkelt part, der er
involveret i transport af forurenende gods ad søvejen, og dennes risiko for at få pålagt sanktioner.
Medlemsstaterne skal derfor træffe de nødvendige foranstaltninger for at sikre, at overtrædelser
medfører sanktioner, der er effektive, har afskrækkende virkning og står i rimeligt forhold til over-
trædelsen, hvad enten de er strafferetlige eller administrative.
Trafiksikkerhed – Sæder, disses forankringer og nakkestøtter*
Rådet vedtog et direktiv med henblik på at forbedre sikkerheden i motorkøretøjer med hensyn til
sæder, disses forankringer og nakkestøtter
(9194/05, 11935/3/04 +REV 3 ADD 1 og 10377/05 +
ADD 1).
Dette direktiv ændrer direktiv 74/408/EØF og skal bidrage til den indbyrdes tilnærmelse af med-
lemsstaternes lovgivning på dette område.
Bestemmelserne i direktivet om at tillade sidevendte sæder med topunktsseler i særlige køretøjs-
klasser bør være midlertidige, indtil der træder en fællesskabslovgivning i kraft om at ændre di-
rektiv 70/156/EØF og udvide Fællesskabets typegodkendelsessystem til at omfatte alle køretøjer.
Efter direktivets ikrafttræden har medlemsstaterne 6 måneder til at opfylde bestemmelserne heri.
TOLDUNION
Kontrol med likvide midler - Bekæmpelse af finansiering af terrorisme*
Rådet vedtog en forordning med henblik på at forbedre effektiviteten af direktiv 91/308/EØF om
forebyggende foranstaltninger mod anvendelse af det finansielle system til hvidvaskning af penge
for bedre at kunne bekæmpe finansieringen af terrorisme, idet der indføres et fælles kontrolsystem
for likvide midler ved EU's ydre grænser (14843/1/04,
9839/05, 10033/05 ADD 1).
10879/05 (Presse 181)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0019.png
12.VII.2005
Forordningen tager også sigte på at gennemføre henstillingerne fra Den Finansielle Aktionsgruppe
vedrørende Hvidvaskning af Penge, der blev nedsat på initiativ af G7.
I forordningen fastsættes det, at fysiske personer er forpligtede til at angive likvide midler på
10 000 EUR og derover ved passage af EU's ydre grænser. Oplysninger i skriftlige, mundtlige eller
elektroniske angivelser registreres og behandles af de nationale myndigheder.
Den Europæiske Frihandelssammenslutning - Fælles forsendelsesprocedure
Rådet vedtog Fællesskabets holdning med henblik på vedtagelsen af en afgørelse truffet af Den
Blandede Kommission EF-EFTA om ændring af konventionen af 1987 om en fælles forsendelses-
procedure
(9954/05).
Forslaget om ændring af konventionen har til formål at garantere, at det nye datamatiserede forsen-
delsessystem anvendes fuldt ud i overensstemmelse med EF-lovgivningen.
ENERGI
Gasnet - Betingelser for adgang for tredjepart*
Rådet vedtog en forordning, der fastsætter betingelserne for adgang til naturgasnet i EU med henblik
på at sikre et velfungerende indre marked for gas
(11652/2/04, 7082/05, 7913/05 ADD 1).
Forordningen tager sigte på at fastsætte harmoniserede principper for:
definition af tariffer for netadgang og adgangstjenester for tredjepart
mekanismer for kapacitetstildeling og procedurer for håndtering af kapacitetsbegrænsnin-
ger
krav om gennemsigtighed
regler om balancering og gebyrer for ubalancer
handel med kapacitetsrettigheder.
10879/05 (Presse 181)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0020.png
12.VII.2005
Der fastsættes i forordningen retningslinjer for adgang, idet der tages hensyn til forskellene mellem
de nationale gassystemer. Der fastsættes i retningslinjerne mindstekrav med henblik på at sikre
ikke-diskriminerende adgang til nettet.
Medlemsstaterne skal fastsætte de sanktioner, der skal anvendes i tilfælde af overtrædelse af be-
stemmelserne i den nye forordning, som får virkning fra den 1. juli 2006.
Forordningen har til formål at supplere direktivet om det indre gasmarked (2003/55/EF) som en pa-
rallel til forordning (EF) nr. 1228/2003 om betingelserne for netadgang i forbindelse med grænse-
overskridende elektricitetsudveksling, der blev vedtaget som en pakke i 2003.
Forordningen tager også hensyn til de retningslinjer, der er vedtaget af Det Europæiske Gasregule-
ringsforum (Madrid-forummet).
SOCIALPOLITIK
Programmer for ligestilling mellem mænd og kvinder
Rådet vedtog en beslutning om forlængelse med en etårig overgangsperiode (2006) af to EF-hand-
lingsprogrammer vedrørende ligestilling mellem mænd og kvinder
1
, indtil der er fastlagt et nyt fler-
årigt rammeprogram for finansiering af aktioner på ligestillingsområdet i tidsrummet 2007-2013
(PE-CONS 3630/05).
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
svaret på genfremsat begæring nr. 28/c/06/05 fra David Cronin
(9711/05),
idet den danske,
svenske og finske delegation stemte imod
svaret på genfremsat begæring nr. 30/c/07/05 fra David Cronin
(10026/05 + COR 1),
idet
den svenske delegation stemte imod.
1
Jf. Rådets beslutning 2001/51/EF (EFT L 17 af 19.1.2001, s. 22) og Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse
848/2004/EF (EUT L 157 af 30.4.2004, s. 18).
10879/05 (Presse 181)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453348_0021.png
12.VII.2005
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse af:
– William John Williams, Councillor, Cyngor Sir Ynys Môn, som medlem af Regionsudvalget
som efterfølger for Brian Smith
– David Parsons, Councillor, Leicester County Council, som suppleant til Regionsudvalget som
efterfølger for William Speechley
– Stefan Kraxner, Mitglied der Hamburgischen Bürgerschaft, som suppleant til Regionsudvalget
som efterfølger for Barbara Brüning
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006.
Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked
Rådet vedtog afgørelser om udnævnelse af:
Peter Lawrence (Det Forenede Kongerige) til vicepræsident for Kontoret for Harmonise-
ring i det Indre Marked (Varemærker og Design)
Detlef Schennen, Théophilos Margellos og Tomás de las Heras til formænd for appelkamre
under Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design)
for en periode på fem år. De datoer, hvorfra femårsperioderne skal løbe, fastsættes af Administra-
tionsrådet under Kontoret for Harmonisering i det Indre Marked (Varemærker og Design).
10879/05 (Presse 181)
21
DA