Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2676 - landbrug og fiskeri
Offentligt
1453320_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
10817/05 (Presse 179)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2676. samling i Rådet
Landbrug og fiskeri
Bruxelles, den 18. juli 2005
Formand
Margaret BECKETT
Det Forenede Kongeriges minister for miljø, fødevarer og
landdistriktspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 9589 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
10817/05 (Presse 179)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0002.png
18.VII.2005
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en omfattende orienterende debat om reformen af
EU's sukkersektor.
10817/05 (Presse 179)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0003.png
18.VII.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM .............................................................................. 7
LANDBRUG .................................................................................................................................. 8
Beskyttelse af slagtekyllinger................................................................................................. 8
Fællesskabets strategiske retningslinjer for udvikling af landdistrikterne
(programperiode 2007–2013) ................................................................................................. 9
Reform af sukkersektoren .................................................................................................... 10
FISKERI ....................................................................................................................................... 12
Kommissionens nødforanstaltninger for ansjoser ................................................................. 12
EVENTUELT ............................................................................................................................... 13
Definition af fersk fjerkrækød og oprindelsesmærkning ....................................................... 13
Krisedestillation i vinsektoren.............................................................................................. 14
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
EU-Schweiz: Toldkontingent for import af levende kvæg*...............................................................................15
FISKERI
EU-Marokko og EU-Grønland - partnerskabsaftaler.........................................................................................15
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Tredjelandsstatsborgeres indrejse i EU med henblik på videnskabelig forskning...............................................15
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
10817/05 (Presse 179)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
DET INDRE MARKED
Typegodkendelse af køretøjer - beskyttelse af fører og passagerer ....................................................................16
Initiativ og iværksætterånd - forlængelse af fællesskabsprogrammet*...............................................................16
Beskyttelse af arbejdstagerne - fremstilling af maskiner*..................................................................................17
TRANSPORT
Galileo - EU-samarbejde med Norge, Argentina og Republikken Korea ...........................................................18
SKIBSFART
International kode for sikker skibsdrift.............................................................................................................18
Kina - aftale om søtransport - EU's udvidelse ...................................................................................................18
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Arbejdstagerne i jernbanesektoren - aftale truffet af arbejdsmarkedets parter* ..................................................19
MILJØ
Århus-konventionen* ......................................................................................................................................19
Beskyttelse af vilde dyr - migrerende vandfugle* .............................................................................................20
Batterier og akkumulatorer* ............................................................................................................................20
10817/05 (Presse 179)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0005.png
18.VII.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Sabine LARUELLE
Yves LETERME
Minister for selvstændige erhverv og små og mellemstore
virksomheder samt landbrug
Ministerpræsident for den flamske regering og flamsk
minister for institutionelle reformer, landbrug, havfiskeri
og landdistrikter
Landbrugsminister
Minister for fødevarer, landbrug og fiskeri
Forbundsminister for forbrugerbeskyttelse, fødevarer og
landbrug
Landbrugsminister
Minister for landdistriktudvikling og fødevarer
Minister for landbrug, fiskeri og fødevarer
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for landbrug og fødevarer
Landbrugs- og skovbrugsminister
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Landbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt minister for selvstændige erhverv, små og
mellemstore virksomheder, turisme og boligspørgsmål
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet,
statssekretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Landbrugsminister og minister for landdistriktudvikling
Miljøminister og minister for landdistriktspørgsmål
Stedfortrædende fast repræsentant
Generaldirektør
Den Tjekkiske Republik:
Petr ZGARBA
Danmark:
Hans Christian SCHMIDT
Tyskland:
Renate KÜNAST
Estland:
Ester TUIKSOO
Grækenland:
Evangelos BASIAKOS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Frankrig:
Christian MASSET
Irland:
Mary COUGHLAN
Italien:
Giovanni ALEMANNO
Cypern:
Efthymios EFTHYMIOU
Letland:
Mārtiņš ROZE
Litauen:
Kazimira Danute PRUNSKIENE
Luxembourg:
Fernand BODEN
Octavie MODERT
Ungarn:
József GRÁF
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Henne J.J. SCHUWER
Ate OOSTRA
10817/05 (Presse 179)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0006.png
18.VII.2005
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Józef Jerzy PILARCZYK
Portugal:
Jaime SILVA
Slovenien:
Marija LUKAČIČ
Franci BUT
Slovakiet:
Zsolt SIMON
Finland:
Juha KORKEAOJA
Sverige:
Ann-Christin NYKVIST
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Ben BRADSHAW
Forbundsminister for landbrug og skovbrug samt miljø og
vandforvaltning
Minister for landbrug og landdistriktudvikling
Minister for landbrug, landdistriktudvikling og fiskeri
Landbrugs-, skovbrugs- og fødevareminister
Statssekretær, Landbrugs-, skovbrugs- og
fødevareministeriet
Landbrugsminister
Landbrugs- og skovbrugsminister
Landbrugsminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Statssekretær, Ministeriet for Miljø, Fødevarer og
Landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Mariann FISCHER BOEL
Joe BORG
Markos KYPRIANOU
Medlem
Medlem
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Byurhan Iliyazov ABAZOV
Rumænien:
Mugur CRACIUN
Viceminister for landbrug og skovbrug
Statssekretær, Ministeriet for Landbrug, Skovbrug og
Landdistriktudvikling
10817/05 (Presse 179)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0007.png
18.VII.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
FORMANDSKABETS ARBEJDSPROGRAM
Formandskabet præsenterede kort sit arbejdsprogram for landbrug og fiskeri
1
. Formandskabets
vigtigste mærkesag vil blive at opnå politisk enighed om reformen af sukkersektoren. WTO-
forhandlingerne i Hongkong i december vil også være en vigtig begivenhed. Formandskabet vil
sørge for, at alle delegationer bliver underrettet om forhandlingernes forløb.
Med hensyn til dyresundhed og -velfærd vil formandskabet stræbe efter om muligt at afslutte
forhandlingerne om fugleinfluenza og om minimumsforskrifter til beskyttelse af slagtekyllinger.
Formandskabet håber også at gøre fremskridt med hensyn til den europæiske strategi for
dyresundhed og vil påbegynde arbejdet på TSE-området, herunder også med Kommissionens TSE-
strategi.
For så vidt angår fiskeri vil formandskabets topprioritet være forordningen om samlede tilladte
fangstmængder og kvoter, hvor formandskabet vil søge at forbedre og forenkle
beslutningsprocessen. Der vil også blive gjort en ihærdig indsats med hensyn til Østersøen og
Middelhavet, en række planer for genoprettelse af bestandene og Den Europæiske Fiskerifond.
1
Dette program er gengivet på det britiske formandskabs websted under undertitlen "priorities of the
Presidency":
http://www.eu2005.gov.uk/servlet/Front?pagename=OpenMarket/Xcelerate/ShowPage&c=Page&cid=111513
9037161.
10817/05 (Presse 179)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0008.png
18.VII.2005
LANDBRUG
Beskyttelse af slagtekyllinger
Rådet noterede sig kommissær Markos Kyprianous præsentation af et forslag til Rådets direktiv om
minimumsforskrifter til beskyttelse af slagtekyllinger.
Rådet noterede sig også Kommissionens påtænkte strategi inden for Markos Kyprianous
ansvarsområder samt formandskabets planer om at fremme denne sag for at kunne vende tilbage til
disse strategiske spørgsmål inden årets udgang.
Den tyske, svenske og danske delegation gav udtryk for bred støtte til Kommissionens forslag og
advarede imod risikoen ved en for høj belægningsgrad for slagtekyllinger. Den danske og den
svenske delegation oplyste også, at de for øjeblikket anvender nationale forskrifter vedrørende krav
til slagtning og maksimale belægningsgrader.
Den slovakiske, tjekkiske og franske delegation var bekymrede over, at den europæiske
fjerkræindustri risikerer at miste konkurrenceevne på verdensmarkedet og at tabe markedsandele i
EU, og fremhævede behovet for at tage behørigt hensyn til de økonomiske aspekter og til
medlemsstaternes geografiske beliggenhed samt til tidsplanen for det foreslåede direktivs
gennemførelse. Den franske delegation foreslog, at Kommissionens konsekvensanalyse af forslaget
gennemgås af Specialkomitéen for Landbrug.
Den græske delegation fremhævede behovet for tilstrækkelig beskyttelse af slagtekyllinger samt for
sikre rammer på området og understregede betydningen af, at der er en cost-benefit-balance.
Kommissær Markos Kyprianou mindede om, at der hvert år slagtes 5,5 mia. slagtekyllinger i EU,
og at forslaget var blevet omhyggeligt forberedt og vedtaget efter høring af de berørte parter, som
f.eks. de vigtigste repræsentanter for industrien og forbruger- og dyrevelfærdsorganisationer, samt
drøftelser med relevante eksperter fra medlemsstaterne. Han bemærkede også, at den
videnskabelige udtalelse fra Den Videnskabelige Komité for Dyrs Sundhed og Trivsel var blevet
brugt som grundlag for en detaljeret gennemgang af forslaget, der fastsætter en output-orienteret
strategi. Forslaget kombinerer harmoniserede tekniske krav og data indsamlet af landbrugerne med
en indikatorbaseret overvågning af flokkene efter slagtning. Han understregede, at han er klar over
betydningen af, at EU's slagtekyllingeindustri er konkurrencedygtig i forhold til produktionen i
tredjelande. Han oplyste også, at Kommissionen vil aflægge rapport til Europa-Parlamentet og
Rådet om en frivillig mærkningsordning.
10817/05 (Presse 179)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
Fællesskabets strategiske retningslinjer for udvikling af landdistrikterne (programperiode
2007–2013)
Rådet noterede sig Kommissionens præsentation af forslaget til Rådets afgørelse om Fællesskabets
strategiske retningslinjer for udvikling af landdistrikterne og gav Specialkomitéen for Landbrug
mandat til at gennemgå forslaget med henblik på at forberede en drøftelse på en kommende samling
i Rådet
(10893/05).
Måldatoen for vedtagelse af Fællesskabets strategiske retningslinjer er efteråret 2005. De fælles
rammer for overvågning og evaluering bør være fuldt udarbejdet ved udgangen af 2005. Den
20. juni 2005 nåede Rådet enstemmigt til politisk enighed om forordningen om oprettelse af en
europæisk fond for udvikling af landdistrikterne for perioden 2007-2013.
10817/05 (Presse 179)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
Reform af sukkersektoren
Efter at have påhørt Kommissionens præsentation af de tre retsakter og delegationernes foreløbige
reaktioner på de tre spørgsmål om hovedprincipperne bag forslaget om en reform af sukkersektoren
opfordrede Rådet Specialkomitéen for Landbrug til at foretage en grundig gennemgang af alle
spørgsmålene og udarbejde en rapport, som Rådet vil behandle på en kommende samling
(10514/05
+ ADD 1).
De spørgsmål, som var blevet forelagt Specialkomitéen for Landbrug den 11. juli, havde til formål
at opnå politiske retningslinjer fra ministrene. Den generelle politiske indstilling efter en bordrunde
i Rådet kan kort sammenfattes således:
·
Generelt erkendte langt de fleste delegationer, at der er behov for en reform af sukkersektoren;
delegationerne erkendte også vigtigheden af at efterkomme Verdenshandelsorganisationens
juridiske krav efter resultatet af WTO-panelet. De fleste delegationer støttede også, at der
indføres en omstruktureringsordning for navnlig at afbøde sukkerprisnedskæringernes sociale
konsekvenser for sukkerproducenter og roedyrkere.
·
Med hensyn til det foreslåede valg mellem den frivillige omstruktureringsordning kombineret
med en større prisnedskæring eller den mindre prisnedskæring og obligatoriske
kvotenedskæringer som foreslået i Kommissionens meddelelse fra juli 2004 kunne en lang række
delegationer støtte den første strategi i forslagene. Flere delegationer gik dog ind for reducerede
prisnedskæringer, idet disse nedskæringer eventuelt kan strækkes over en længere periode end de
to år, der foreslås. Visse af disse delegationer gik også ind for, at der i nogle tilfælde foretages en
reduktion af den nuværende B-kvote (eksporteret sukker til garanterede priser) og en yderligere
reduktion af det nuværende C-sukker (sukker solgt uden for EU uden eksportrestitution), og
ønskede den nuværende sondring mellem A-kvote (sukker til hjemmemarkedet til garanterede
priser) og B-kvote opretholdt for at beskytte EU's sukkerproduktion til indenlandsk forbrug.
·
Med hensyn til forslaget om at lade den reformerede ordning gælde indtil produktionsåret 2014-
2015 støttede de fleste delegationer dette langtidsperspektiv, der vil give EU-producenter og
-forbrugere stabilitet og gøre ordningen for sukkerimporten fra staterne i Afrika, Vestindien og
Stillehavet (AVS-staterne) og fra de mindst udviklede lande bæredygtig. Nogle delegationer
foreslog imidlertid, at der indføres en midtvejsrevision i forslagene, eventuelt efter
omstruktureringsordningen i 2010, således at eventuelle yderligere pris- og kvotenedskæringer
kan overvejes.
10817/05 (Presse 179)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
·
Med hensyn til Kommissionens forslag om kompensation efter ordningen med en afkoblet
betaling og med nationale puljer til direkte betalinger, der vil repræsentere 60% af det skønnede
indtægtstab, fandt mange delegationer ganske vist denne fremgangsmåde, der er på linje med
nylige reformer af den fælles landbrugspolitik, rimelig og afbalanceret, men adskillige
delegationer ønskede en øget kompensationssats, og andre insisterede på at fastholde
budgetneutraliteten. Enkelte delegationer ønskede, at en del af betalingen fortsat kobles til
produktionen for at undgå, at aktiviteterne ophører totalt i visse EU-regioner.
Kommissionen forelagde forslagene den 22. juni 2005. Siden da er der blevet arbejdet intensivt med
spørgsmålet på tre møder i arbejdsgruppen, den 1. juli, den 6. juli og den 12.-13. juli.
Da retsgrundlaget for forslagene er traktatens artikel 37, finder den såkaldte høringsprocedure
anvendelse, dvs. Europa-Parlamentet afgiver ikke en retligt bindende udtalelse; Europa-
Parlamentets udtalelse er berammet til den 15. november 2005, idet udvalgets betænkning forventes
vedtaget den 11. oktober. Europa-Parlamentets ordfører er Jean-Claude Fruteau (PSE).
10817/05 (Presse 179)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0012.png
18.VII.2005
FISKERI
Kommissionens nødforanstaltninger for ansjoser
Rådet drøftede Kommissionens forordning om nødforanstaltninger for ansjoser i Biscayabugten
(ICES-underområde VIII) og opfordrede Kommissionen til nøje at overvåge situationen på
baggrund af den seneste videnskabelige udtalelse og træffe passende foranstaltninger.
Den franske delegation, der oplyste, at ansjosfiskeriet vedrørte 100 fartøjer, 400 familier og tusinder
af arbejdspladser i koncentrerede geografiske områder, anmodede om genoptagelse af
ansjosfiskeriet efter seks uger, dvs. den 16. august, på grundlag af en videnskabelige udtalelse fra
IFREMER (det franske forskningsinstitut for udnyttelse af havet)
1
, hvorefter ansjosfiskeri kunne
tillades for voksne fisk, og der opereres med et beskyttet gydeområde ("en kasse") i Girondes
munding, hvor fiskeri forbydes.
2
Den spanske og den tyske delegation støttede Kommissionens beslutning om at indstille
ansjosfiskeriet i Biscayabugten i tre måneder.
Kommissær Joe Borg fremførte på ny Kommissionens holdning med hensyn til beslutningen om at
indstille ansjosfiskeriet i tre måneder efter en videnskabelig udtalelse, der indeholdt klare beviser
for meget nedfiskede ansjosbestande. Han nævnte, at kun sådanne drastiske foranstaltninger kan
redde og genopbygge bestandene, og erklærede sig uenig i IFREMER's udtalelse. På denne
baggrund oplyste han, at Kommissionen for øjeblikket ikke vil genoverveje sin beslutning om at
indstille fiskeriet medio august og vil opretholde forbuddet i tre måneder. Han gjorde det dog klart,
at Kommissionen vil træffe passende foranstaltninger, hvis der skulle ske afgørende ændringer.
Som følge af nye videnskabelige oplysninger, der viser, at der er behov for hasteforanstaltninger for
at beskytte og genoprette denne bestand, vedtog Kommissionen den 1. juli 2005 en forordning om
nødforanstaltninger for ansjoser i Biscayabugten, således at fiskeriet indstilles i tre måneder
3
indtil
den 3. oktober. Den samlede tilladte fangstmængde (TAC) for ansjos for 2005 var på 30 000 tons i
ICES-underområde VIII.
Den 4. juli 2005 anmodede Frankrig om, at Kommissionens forordning blev forelagt for Rådet i
henhold til Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 af 20. december 2002 om bevarelse og
bæredygtig udnyttelse af fiskeressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik.
1
2
3
http://www.ifremer.fr/francais/.
http://www.agriculture.gouv.fr/spip/leministere.leministrelecabinet.communiquesdepresse_a4977.html.
Kommissionens forordning (EF) nr. 1037/2005 af 1. juli 2005, EFT L 171 af 2.7.2005, s. 24.
10817/05 (Presse 179)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0013.png
18.VII.2005
EVENTUELT
Definition af fersk fjerkrækød og oprindelsesmærkning
Rådet noterede sig en anmodning fra den nederlandske delegation vedrørende behovet for en
revision af Rådets forordning nr. 1906/90
1
og Kommissionens forordning nr. 1538/91
2
(11178/05).
Delegationen anførte især, at handelsnormerne i disse forordninger ikke er tilstrækkeligt klare for så
vidt angår optøet fjerkrækød, og fandt navnlig, at fjerkrækød, der har været frosset, ikke bør
mærkes som fersk fjerkrækød. Den nederlandske delegation slog også til lyd for, at der indføres
EU-mærkning for fjerkrækød med oprindelse i EU, under henvisning til, at Rådets forordning
nr. 1906/90 fastsætter, at fjerkrækød fra tredjelande, der markedsføres som fersk, skal mærkes med
oplysning om oprindelseslandet.
Kommissær Mariann Fischer Boel understregede, at man efter en omfattende høring i
Kommissionen var nået til den konklusion, at ovennævnte forordninger ud fra et juridisk synspunkt
fastsatte specifikke og detaljerede regler vedrørende den generelle fødevarelovgivning. Hun gjorde
det imidlertid klart, at det i henhold til Kommissionens nuværende fortolkning ikke er i
overensstemmelse med Fællesskabets normer at sælge optøet fjerkrækød mærket som fersk kød.
Med hensyn til EU-mærkning af fjerkrækød med oprindelse i EU anførte hun, at sporbarhed og
mærkning ikke var obligatorisk i fjerkræsektoren for indeværende, men at det kunne overvejes i
fremtiden. Endelig påpegede hun, at hun havde rejst spørgsmålet på et møde med repræsentanter for
fjerkræindustrien den 26. maj og foreslået frivillig mærkning som et første skridt, med kontrol efter
et vist stykke tid.
1
2
Rådets forordning (EØF) nr. 1906/90 af 26. juni 1990 om handelsnormer for fjerkrækød (EFT L 173 af
6.7.1990, s. 1).
Kommissionens forordning (EØF) nr. 1538/91 af 5. juni 1991 om gennemførelsesbestemmelser til Rådets
forordning (EØF) nr. 1906/90 om handelsnormer for fjerkrækød (EFT L 143 af 7.6.1991, s. 11).
10817/05 (Presse 179)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0014.png
18.VII.2005
Krisedestillation i vinsektoren
Rådet noterede sig en anmodning fra den italienske delegation til Kommissionen om, at der åbnes
for krisedestillation i Italien senest ved udgangen af juli
(11234/05).
De italienske myndigheder finder en sådan foranstaltning berettiget også som følge af
markedssituationen i Italien. De forelagde Kommissionen deres oprindelige anmodning i maj med
supplerende data i juni.
Kommissær Mariann Fischer Boel erkendte, at sektoren befinder sig i en alvorlig situation, og
anførte, at Kommissionen stadig er i gang med en indgående gennemgang af den italienske
anmodning; hun forsikrede dog, at Kommissionens tjenestegrene snarest muligt vil afslutte deres
undersøgelser, da spørgsmålet er af stor betydning for den italienske delegation.
Ifølge artikel 30 i forordning (EF) nr. 1493/1999 af 17. maj 1999
1
om den fælles markedsordning
for vin kan der indføres krisedestillation i tilfælde af ekstraordinære markedsforstyrrelser som følge
af stor overskudsproduktion. Sådanne foranstaltninger kan begrænses til bestemte vinkategorier
og/eller til bestemte produktionsområder og kan anvendes på kvdb på anmodning af den
pågældende medlemsstat.
I
2005
har Kommissionen allerede åbnet for krisedestillation
tre gange:
– i
Grækenland
den 10. juni (Kommissionens forordning (EF) nr. 887/2005, EUT L 148 af
11.6.2005, s. 34)
– i
Spanien
den 19. maj (Kommissionens forordning (EF) nr. 762/2005, EUT L 127 af 20.5.2005,
s. 8)
– i
Frankrig
den 19. maj (Kommissionens forordning (EF) nr. 761/2005, EUT L 127 af 20.5.2005,
s. 6).
1
EFT L 179 af 14.7.1999, s. 1, senest ændret ved tiltrædelsesakten af 2003.
10817/05 (Presse 179)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0015.png
18.VII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
LANDBRUG
EU-Schweiz: Toldkontingent for import af levende kvæg*
Rådet vedtog en forordning om åbning som en selvstændig og midlertidig foranstaltning af et EF-
toldkontingent for import af levende kvæg med oprindelse i Schweiz (10730/05
og 11139/05).
FISKERI
EU-Marokko og EU-Grønland - partnerskabsaftaler
Rådet vedtog to udkast til forhandlingsdirektiver med henblik på en fiskeripartnerskabsaftale med
henholdsvis Kongeriget Marokko og Grønland.
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Tredjelandsstatsborgeres indrejse i EU med henblik på videnskabelig forskning
Rådet vedtog en henstilling om lettelse af medlemsstaternes udstedelse af ensartede visa til
kortvarigt ophold til forskere fra tredjelande (3621/1/05).
Formålet med henstillingen er at styrke den europæiske forskningspolitik med henblik på at nå
målene for Lissabon-strategien for økonomisk reform.
Henstillingen vedrører udelukkende ensartede visa, der udstedes til ophold, hvis samlede varighed
ikke overstiger tre måneder, og medlemsstaterne opfordres til at vedtage foranstaltninger, som letter
indrejse i Fællesskabet og rejser inden for Fællesskabet for forskere fra tredjelande, som er
undergivet visumpligt i henhold til forordning nr. 539/2001.
Henstillingen vil blive suppleret af to andre tekster: et direktiv om en indrejseprocedure for
tredjelandsstatsborgere med henblik på videnskabelig forskning og en henstilling om lettelse af
tredjelandsstatsborgeres indrejse i EU med henblik på videnskabelig forskning.
10817/05 (Presse 179)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0016.png
18.VII.2005
DET INDRE MARKED
Typegodkendelse af køretøjer - beskyttelse af fører og passagerer
Rådet vedtog en afgørelse om EU's tiltrædelse af nogle regulativer udstedt af FN's Økonomiske
Kommission for Europa (ECE) vedrørende typegodkendelse af køretøjer for så vidt angår
beskyttelse af fører og passagerer (7590/05).
ECE's regulativer vedrørende typegodkendelse af køretøjer for så vidt angår beskyttelse af fører og
passagerer i tilfælde af frontal kollision (regulativ 94) og i tilfælde af sidekollision (regulativ 95)
tilsigter at fjerne de tekniske hindringer for samhandelen med motorkøretøjer og at opnå en høj grad
af sikkerhed og beskyttelse for fører og passagerer.
EU blev kontraherende part i ECE-aftalen i 1998 og har tiltrådt 78 regulativer, der er knyttet som
bilag til aftalen.
Initiativ og iværksætterånd - forlængelse af fællesskabsprogrammet*
Rådet vedtog en afgørelse om forlængelse med et år af det flerårige program til fremme af initiativ
og iværksætterånd
(PE-CONS 3635/05 og 10936/05 ADD1).
Formålet med afgørelsen er at ændre beslutning 2000/819/EF om et flerårigt program til fremme af
initiativ og iværksætterånd, navnlig for små og mellemstore virksomheder (SMV) (2001-2005), ved
at forlænge gyldighedsperioden indtil den 31. december 2006 og hæve det finansielle
referencegrundlag med 88,5 mio. EUR.
Programmet er en aktivitetsrammeplan, der tager sigte på
·
at styrke virksomhedernes vækst og konkurrenceevne
·
at fremme iværksætterånden
·
at forenkle og forbedre de lovgivningsmæssige og administrative rammer for
virksomhederne
·
at forbedre det finansielle klima for virksomhederne, navnlig for SMV
·
at lette virksomhedernes adgang til EU's støttetjenester, programmer og netværk.
10817/05 (Presse 179)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0017.png
18.VII.2005
Beskyttelse af arbejdstagerne - fremstilling af maskiner*
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv om harmoniserede sikkerhedskrav
i forbindelse med konstruktion og fremstilling af visse maskiner med henblik på at forbedre
forebyggelsen af ulykker under brugen
(5786/05 + ADD1 og 10855/05 ADD 1).
Den fælles
holdning vil blive forelagt Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Formålet med det foreslåede direktiv er at ajourføre de tekniske forskrifter i den nuværende
fællesskabslovgivning
1
om konstruktion og fremstilling af maskiner, udskifteligt udstyr,
sikkerhedskomponenter, hejse- og løftetilbehør, aftagelige mekaniske kraftoverføringsaksler og
delmaskiner.
Den vedtagne tekst fastlægger kun de væsentlige sikkerheds- og sundhedskrav af generel art,
suppleret med en række krav, som er mere specifikke for visse kategorier af maskiner.
Når de nye bestemmelser træder i kraft vil medlemsstaterne skulle påse, at fabrikanterne, inden de
markedsfører maskiner, har:
·
sikret sig, at maskinerne opfylder de obligatoriske sikkerheds- og sundhedskrav
·
sikret sig, at det tekniske dossier er til rådighed
·
sikret sig, at den nødvendige information såsom brugsanvisninger og advarsler stilles til
rådighed
·
gennemført de relevante overensstemmelsesvurderingsprocedurer
·
udfærdiget EF-overensstemmelseserklæringen
·
anbragt CE-mærkningen.
Siden Kommissionen forelagde det oprindelige forslag i januar 2001, er teksten blevet stærkt ændret
for at sikre terminologisk konsekvens, for at tage hensyn til betænkeligheder hos interessenter i
industrien og for at sikre en gnidningsfri overgang fra det nuværende direktiv.
1
Det foreslåede direktiv ændrer direktiv 95/16/EF og udvider dets anvendelsesområde til også at omfatte
bærbart udstyr med eksplosiv ladning og byggepladselevatorer. Det ophæver også direktiv 98/37/EF.
10817/05 (Presse 179)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0018.png
18.VII.2005
TRANSPORT
Galileo - EU-samarbejde med Norge, Argentina og Republikken Korea
Rådet vedtog afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om
samarbejdsaftaler med henholdsvis Norge, Argentina og Republikken Korea om udviklingen af et
civilt globalt satellitnavigationssystem.
SKIBSFART
International kode for sikker skibsdrift
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om gennemførelse af den internationale kode for sikker skibsdrift (ISM-koden) i EU
(6919/05).
Forordningen har til formål at tilvejebringe forbedringer inden for sikkerhedsstyring og sikker drift
af skibe samt forebyggelse af forurening fra skibe ved at sikre, at rederier, der driver skibe, opfylder
ISM-koden; dette kan ske ved skibs- eller landbaseret sikkerhedsstyring og ved, at flag- og
havnestaternes administrationer fører kontrol hermed.
ISM-koden blev vedtaget af Den Internationale Søfartsorganisation (IMO) i 1993, og den blev
ændret af IMO ved resolution MSC.104 (73), som blev vedtaget i 2000.
Kina - aftale om søtransport - EU's udvidelse
Rådet vedtog to afgørelser om henholdsvis undertegnelse og indgåelse af protokollen om ændring
af aftalen om søtransport med Kina som følge af de ti nye medlemsstaters tiltrædelse af EU
(6721/05 og 7996/05).
Aftalen om søtransport mellem EU og Kina blev undertegnet i 2002.
10817/05 (Presse 179)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0019.png
18.VII.2005
SOCIAL- OG ARBEJDSMARKEDSPOLITIK
Arbejdstagerne i jernbanesektoren - aftale truffet af arbejdsmarkedets parter*
Rådet vedtog et direktiv med henblik på gennemførelse af den aftale, der i 2004 blev indgået
mellem Fællesskabet af de Europæiske Jernbaner (CER) og Det Europæiske
Transportarbejderforbund (ETF) om visse aspekter af betingelserne for anvendelse af mobile
arbejdstagere, der udfører interoperable grænseoverskridende tjenester i jernbanesektoren
(10050/05+COR
1 og 10924/05 ADD 1).
Den østrigske, slovakiske og britiske delegation undlod at stemme.
Aftalen omfatter især daglige og ugentlige hvileperioder, pauser, køretid, fortegnelser over
arbejdstimer og bestemmelser om fremtidig evaluering og opfølgning.
Medlemsstaterne skal efter høring af arbejdsmarkedets parter sætte de nødvendige bestemmelser i
kraft for at efterkomme direktivet senest tre år efter dets ikrafttræden eller sikre sig, at
arbejdsmarkedets parter inden dette tidspunkt har indført de nødvendige bestemmelser ad
aftalemæssig vej.
MILJØ
Århus-konventionen*
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af Europa-Parlamentets og Rådets
forordning om anvendelse af bestemmelserne i konventionen om adgang til oplysninger, offentlig
deltagelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet
(Århus-konventionen) på Fællesskabets institutioner og organer (6273/05
+ ADD 1 og 10896/05
ADD 1).
Den belgiske delegation stemte imod, og den tyske delegation undlod at stemme.
Forordningen har til formål at lade Århus-konventionens krav gælde for EU-institutioner og
-organer, navnlig ved:
·
at sikre retten til offentlig adgang til miljøoplysninger, som EU-institutioner eller
-organer modtager eller tilvejebringer, og som er i sådanne institutioner eller organers
besiddelse
10817/05 (Presse 179)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.VII.2005
·
at sikre, at miljøoplysninger gradvis stilles til rådighed for og formidles til
offentligheden med henblik på at sikre, at miljøoplysninger i videst muligt omfang
systematisk stilles til rådighed for og formidles til offentligheden
·
at give mulighed for offentlig deltagelse i forbindelse med planer og programmer på
miljøområdet
·
at give adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet på EU-plan på de
betingelser, der fastsættes i forordningen.
Forordningen vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Beskyttelse af vilde dyr - migrerende vandfugle*
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af aftalen om beskyttelse af afrikansk-
eurasiske migrerende vandfugle
(8647/1/05 +ADD1 og 10729/05).
Det Europæiske Fællesskab er kontraherende part i konventionen om beskyttelse af migrerende
arter af vilde dyr (Bonn-konventionen), som fastsætter, at der kan indgås regionale aftaler om arter
med ugunstig status.
Batterier og akkumulatorer*
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv med henblik på at minimere
batteriers og akkumulatorers negative påvirkning af miljøet
(5694/05 + ADD 1 og 10844/05 ADD
1).
Belgien, Grækenland, Irland og Italien undlod at stemme. Den fælles holdning vil blive sendt til
Europa-Parlamentet til andenbehandling.
Det foreslåede direktiv skal bidrage til at beskytte miljøet uden at medføre urimelige sociale og
økonomiske omkostninger ved at:
– begrænse bortskaffelse af udtjente batterier og akkumulatorer
– nedsætte den producerede mængde af farlige batterier og akkumulatorer og
– øge indsamlings- og genvindingsniveauet for udtjente batterier og akkumulatorer.
10817/05 (Presse 179)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453320_0021.png
18.VII.2005
Det foreslåede direktiv fastsætter regler for markedsføring af batterier og akkumulatorer og særlige
regler for indsamling, behandling, genvinding og bortskaffelse af udtjente batterier og
akkumulatorer uanset deres form, volumen, vægt, materialesammensætning og brug.
Rådet nåede til politisk enighed om den fælles holdning i december 2004 (jf.
pressemeddelelse
15962/04, s. 9).
10817/05 (Presse 179)
21
DA