Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2678+2679 - Almindelige anl. Bilag 1, FOU Alm.del Bilag 134, UPN Alm.del Bilag 71, URU Alm.del Bilag 236
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
23. september 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 30. september 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 3. oktober 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets notat om
de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0002.png
2
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
september 2005
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den
23.
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 3. oktober 2005
Samlenotat
1. Udvidelsen
2. Iran
3. Mellemøsten
4. Det vestlige Balkan
5. EU-Rusland: forberedelse af topmøde
6. Uzbekistan
7. International Traktat om handel med våben/Arms Trade Treaty (ATT)
8. Menneskerettigheder – Udkast til EU årsrapport
9. Grænsemonitoreringsmission Moldova/Ukraine
10. Eventuelt
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0003.png
3
1. Udvidelsen
Dok. 10690/05
Genoptryk af samlenotat forud for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 18.-19. juli 2005. Ændringerne er markeret i margenen.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage forhandlingsrammen for Tyrkiets tiltrædelsesforhandlinger, der
derefter ventes indledt den 3. oktober 2005. Endvidere forventes Rådet at drøfte status for
samarbejdet mellem Kroatien og ICTY og i lyset heraf træffe beslutning vedrørende eventuel
forhandlingsindledning..
2. Baggrund
Det Europæiske Råd besluttede den 16.-17. december 2004 under
forudsætning af, at Tyrkiet gennemførte lovgivning på seks områder (er sket),
og at Tyrkiet underskrev den såkaldte Ankara-protokol (er sket), at indlede
optagelsesforhandlinger med Tyrkiet den 3. oktober 2005. Rådet noterede sig
den 18. juli 2005 Kommissionens forslag af den 29. juni 2005 til
forhandlingsramme med Tyrkiet, som Det Europæiske Råd havde anmodet
om i december 2004, og som var genstand for en drøftelse på det uformelle
EU-udenrigsministermøde den 1.-2. september 2005.
Rådet gjorde den 18. juli 2005 status over situationen med hensyn til
Kroatien, bl.a. med henblik på de videre drøftelser i task forcen vedrørende
dette spørgsmål til september. Rådet konkluderede, at forhandlingerne vil
blive indledt, så snart Rådet har fastslået, at Kroatien samarbejder fuldt ud
med Det Internationale Krigsforbrydertribunal vedrørende det tidligere
Jugoslavien (ICTY).
3. Hjemmelsgrundlag
Hjemmelsgrundlaget for åbning af optagelsesforhandlinger er TEU art. 49,
der foreskriver enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag til forhandlingsramme for Tyrkiet bygger på
erfaringerne fra den femte udvidelse, gældende fællesskabsret samt på
konklusionerne fra Det Europæiske Råd i december 2004, herunder afsnittet
om en styrket forhandlingsramme.
I rammen, der afspejler den stramme ramme fra Det Europæiske Råd i
december, indgår,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0004.png
4
-
-
-
-
-
-
-
-
-
at formålet med forhandlingerne er tiltrædelse;
at forhandlingerne er en åben proces, hvis resultat ikke kan garanteres
på forhånd;
at EU forventer, at Tyrkiet fastholder reformprocessen;
at de politiske Københavnskriterier indgår i forudsætningerne for
medlemskab;
at forhandlingerne tidligst kan afsluttes efter, at de finansielle rammer
for perioden fra 2014 er etableret;
at EU’s absorptionskapacitet er en vigtig overvejelse;
at der kan anvendes overgangsperioder, særordninger og permanente
sikkerhedsmekanismer;
at Tyrkiet ved tiltrædelsen skal indføre og gennemføre EU’s regelsæt;
at Rådet på forslag fra Kommissionen vil fastlægge kriterier for
foreløbig afslutning, og, hvis relevant også åbning af hvert enkelt
kapitel.
I forlængelse af konklusionerne fra rådsmødet den 18. juli 2005 ventes man
at drøfte status for samarbejdet mellem Kroatien og ICTY og i lyset heraf
træffe beslutning vedrørende eventuel forhandlingsindledning. Der er
forudset møde i taskforcen vedrørende Kroatien umiddelbart inden
rådsmødet med henblik på at vurdere status på samarbejdet.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres i forbindelse med spørgsmål relateret til
åbning af optagelsesforhandlinger, men først ved beslutning om optagelse.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side finder man, at Tyrkiet skal opfylde de konkrete krav for
forhandlings-indledning den 3. oktober 2005. Vedrørende Tyrkiet
forhandlingsrammen lægges vægt på, at den opstrammede ramme for
udvidelsesforhandlinger fra Det Europæiske Råds konklusioner fra december
2004 fastholdes.
Fra dansk side finder man ligeledes, at Kroatien skal samarbejde fuldt med
ICTY i overensstemmelse med konklusionerne fra det Europæiske Råd i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0005.png
5
december 2004, for at tiltrædelsesforhandlingerne kan indledes med
Kroatien. Regeringen lægger i den sammenhæng stor vægt på ICTY’s
chefanklager del Ponte’s vurdering af samarbejdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Medlemslandene forventes at tilslutte sig Tyrkiet forhandlingsrammen med
forholdsvis få ændringer og tilføjelser til Kommissionens forslag, der
fastholder den opstrammede ramme fra Det Europæiske Råds konklusioner
december 2004, hvorefter tiltrædelsesforhandlingerne kan ventes indledt ved
en kort ceremoni den 3. oktober 2005.
Den generelle holdning er, at Kroatien skal samarbejde fuldt ud med ICTY i
overensstem-melse med konklusionerne fra det Europæiske Råd i december
2004, før der kan indledes optagelsesforhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Udvidelsen blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmøderne (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 21.-22.
februar 2005, den 16.-17. marts 2005, den 13.-14. juni 2005 og den 18.-19.
juli 2005. Europaudvalget modtog ligeledes en orientering forud for det
uformelle udenrigsministermøde den 1.-2. september 2005. Spørgsmålet om
indledning af optagelsesforhandlinger med Kroatien og Tyrkiet blev forelagt
til forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-14. december
2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0006.png
6
2. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at ville drøfte status for EU’s forhandlinger med Iran om det iranske
atomprogram efter mødet i IAEA’s Styrelsesråd den 19. september 2005.
2. Baggrund
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19.
juli 2005 drøftede rådet status for Trioens (Tyskland, Frankrig og UK, bistået
af Den Høje Repræsentant, Javier Solana) forhandlinger med Iran om landets
atomprogram. Rådet udtrykte støtte til Trioens fortsatte indsats for at opnå
en diplomatisk løsning, herunder til fremlæggelsen af et samlet
forhandlingsudspil for Iran.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) besluttede på sit
møde den 11.-12. oktober 2004, at Trioen (Frankrig, Tyskland og UK, nu
bistået af Den Høje Repræsentant Solana) skulle forsøge at undgå yderligere
konfrontation med Iran ved at tilbyde en pakke med både krav og
incitamenter. Den 15. november 2004 i Paris blev Trioen og Iran enige om
en foreløbig aftale. Ifølge denne suspenderede Iran enhver
uranberigelsesaktivitet og genbekræftede, at man ikke ønskede at udvikle eller
erhverve atomvåben. Iran forpligtede sig endvidere til at fremkomme med
”objektive garantier” for atomprogrammets entydigt civile karakter. Til
gengæld tilbød EU at begynde forhandlinger om en EU-Iran handels- og
samarbejdsaftale, ligesom EU lovede at støtte Irans optagelse i WTO.
EU-forslagspakken til forhandlingerne blev fremlagt den 5. august 2005 i
Teheran. Iran afviste pakken få dage senere og genstartede herefter sine
uranberigelsesaktiviteter. Den 11. august 2005 vedtog IAEA’s Styrelsesråd en
resolution, som udtrykte alvorlig bekymring over Irans genoptagelse af disse
aktiviteter. Styrelsesrådet anmodede endvidere IAEA’s generaldirektør om at
fremkomme med en rapport om status for Irans efterlevelse af landets ikke-
spredningsforpligtelser. Den 2. september 2005 forelå rapporten, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
konkluderer, at Iran ikke har gjort tilstrækkeligt for at tilvejebringe den
nødvendige transparens omkring det iranske atomprogram.
Trioen har meddelt, at den ikke længere ser grundlag for at fortsætte
forhandlingerne med Iran på grundlag af Paris-aftalen. Fra EU’s side har man
dog ikke endeligt afvist muligheden for at genoptage forhandlingerne. En
betingelse er imidlertid fuld iransk genetablering af berigelsessuspensionen.
Ellers er det hensigten at rapportere sagen til FN’s Sikkerhedsråd. Under
drøftelserne i IAEA’s Styrelsesråd den 19. - 23. september 2005 vil EU søge
at opnå enighed om en fælles IAEA-linje over for Iran. Trioen har tidligere
understreget, at en drøftelse af Irans atomprogram i Sikkerhedsrådet ikke er
ensbetydende med en opgivelse af de diplomatiske bestræbelser. En
behandling af sagen i Sikkerhedsrådet vil tværtimod kunne styrke muligheden
for at finde en diplomatisk løsning.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for dansk lovgivning.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter fortsat Trioens bestræbelser på at opnå en diplomatisk
løsning. Danmark støtter også en eventuel forelæggelse for FN´s
Sikkerhedsråd, idet Danmark er enig i, at en behandling af sagen i
Sikkerhedsrådet vil kunne styrke muligheden for at finde en diplomatisk
løsning. EU’s målsætning over for Iran må forblive uændret: Fuldstændig og
verificerbar iransk efterlevelse af IAEA’s resolutioner og påbud, herunder
garanti for det iranske atomprograms udelukkende civile karakter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed indenfor EU om at støtte Trioens/Solanas diplomatiske
bestræbelser og herunder en eventuel beslutning om at forelægge sagen for
FN’s Sikkerhedsråd.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
18.-19. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0009.png
9
3. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation i Mellemøsten.
2. Baggrund
Der ventes en drøftelse af status for situationen i Mellemøsten med fokus på
situationen i Gaza og Vestbredden efter tilendebringelsen af Israels
tilbagetrækning fra Gaza.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincip
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse samt vedtagelse af konklusioner vedrørende den
aktuelle situation i forbindelse med fredsprocessen med fokus på situationen
på Gaza/Vestbredden efter tilendebringelsen medio september af Israels
tilbagetrækning fra Gaza. Drøftelsen ventes herunder at berøre spørgsmålet
om nødvendigheden af bistand til palæstinenserne samt koordinationen
heraf.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor.
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå
palæstinenserne og israelerne i at udnytte det opståede momentum efter
Israels tilbagetrækning fra Gaza.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om
en aktiv indsats fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
18.-19. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0011.png
11
4. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af situationen i Bosnien og Hercegovina, herunder status af
forhandlingerne om en politireform og effekten i forhold til iværksættelse af forhandlinger
om en stabiliserings- og associeringsaftale. Der forventes desuden en første drøftelse af
rapport fra FN’s Generalsekretærs særlige udsending, Kai Eide, vedrørende Kosovo.
Der ventes vedtaget en opdateret liste vedrørende indefrysning af midler for personer, sigtet
ved ICTY.
2. Baggrund
Forhandlingerne om en politireform i Bosnien og Hercegovina (BiH) går
vanskeligt. Manglende enighed mellem parterne i BiH om dette sidste større
udestående, vil vanskeliggøre iværksættelse af forhandlingerne om en
stabiliserings- og associeringsaftale.
FN’s Generalsekretærs særlige udsending, Kai Eide, forventes i slutningen af
september, at fremlægge en rapport for FN om implementeringen af
forvaltningsstandarder i Kosovo, som forudsætning for indledning af
statusforhandlinger. Såfremt rapporten foreligger, forventes en første
drøftelse mellem EU-landene. I så fald forventes der bred støtte til
rapportens konklusioner og anbefalinger samt til udpegelsen af en særlig FN-
forhandler vedrørende statusspørgsmålet.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af situationen i Bosnien og Hercegovina, herunder
status af forhandlingerne om en politireform og effekten i forhold til
iværksættelse af forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale. Der
forventes desuden en første drøftelse af rapport fra FN’s Generalsekretærs
særlige udsending, Kai Eide, vedrørende Kosovo.
Der forventes vedtaget en opdateret liste vedrørende indefrysning af midler
for personer, sigtet ved ICTY.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfunds-økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side lægges vægt på enighed i Bosnien og Hercegovina om en
politireform.
Fra dansk side støtter man, at EU spiller en aktiv rolle og bakker op om
Eide-rapportens konklusioner i spørgsmålet om Kosovo samt udnævnelse af
en særlig FN-forhandler.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmål om status af politireformen i Bosnien og Hercegovina har ikke
tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Spørgsmålet om Kosovos fremtid har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 13.-14. juni 2005, men Eides rapport har ikke
været forelagt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0013.png
13
5. EU-Rusland: forberedelse af topmøde
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil forberede EU’s holdninger til topmødet EU-Rusland den 4. oktober 2005, der
som hovedemne har gennemførelse af handlingsplanen for de fire fælles rum.
2. Baggrund
På EU-Rusland topmødet den 10. maj 2005 blev der opnået enighed om en
omfattende handlingsplan for de fire fælles rum (økonomisk rum, rum for
frihed, sikkerhed og retfærdighed, rum for ekstern sikkerhed, rum for vide-
nskab og uddannelse). Opgaven er nu at gennemføre denne plan.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at opnå enighed om konkret gennemførelse af de højst
prioriterede elementer i ovennævnte handlingsplan. EU har udvalgt nogle få
prioriteter.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udviklingen af et nærmere samarbejde med Rusland på
områder af fælles interesse og på grundlag af fælles værdier som respekt for
demokratiske principper og menneskerettigheder. Formandskabet og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Kommissionen har lagt en forhandlingslinie i tråd med EU’s generelle politik
over for Rusland.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generel tilslutning i EU-kredsen til formandskabets og Kommis-
sionens linie i forhandlingerne med Rusland.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0015.png
15
6. Uzbekistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af EUSR Jan Kubis’ rapport fra besøg i Uzbekistan i september,
og der ventes vedtaget rådskonklusioner, der følger op på konklusionerne fra rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juli 2005. Konklusionerne
ventes at beklage den uzbekiske afvisning af EU's’ krav om en international undersøgelse
af Andisjan-uroen i maj og skærpe EU's politik overfor Uzbekistan.
2. Baggrund
EUSR Jan Kubis besøgte Centralasien i september og førte samtaler i
Uzbekistan den 8.-9. september 2005. Den uzbekiske præsident og regering
var fortsat afvisende overfor enhver international undersøgelse. De
uzbekiske myndigheder kom med udfald mod EU's politik over landet og
betegnede EU's attitude som belærende og utidig fokuserende på
menneskerettigheder på bekostning af spørgsmål om radikal
fundamentalisme og terrorisme. Fra uzbekisk side ønskede man dog at føre
dialog med EUSR’en.
EU's rådskonklusioner fra juli var præget af afventning af EUSR’s besøg.
Efter besøget har Tyskland tilkendegivet en vis åbning og forekommer nu
parat til at diskutere nye tiltag.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse af EUSR Jan Kubis’ rapport fra besøg i Uzbekistan i
september, og der ventes vedtaget rådskonklusioner, der følger op på
konklusionerne fra rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 18.-19. juli 2005. Konklusionerne ventes at beklage den
uzbekiske afvisning af EU's’ krav om en international undersøgelse af
Andisjan-uroen i maj og skærpe EU's politik overfor Uzbekistan.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfunds-økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man en skærpelse af tiltag overfor Uzbekistan i
forhold til konklusionerne fra rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 18.-19. juli 2005.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes at være bred enighed om at stramme rådskonklusionerne fra juli
op.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
18.-19. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0017.png
17
7. International Traktat om handel med våben/Arms Trade Treaty
(ATT)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at rådsmødet vil vedtage konklusioner, som udtrykker støtte til bl.a.
formandskabets bestræbelser på i FN-regi at få forhandlet og vedtaget en bindende
international traktat vedrørende handel med våben.
2. Baggrund
UK har foreslået, at der indledes forhandlinger om en bindende international
traktat om handel med våben/våbenoverførsler (Arms Trade Treaty, ATT).
Danmark støtter det britiske initiativ. UK har anvendt sit formandskab for
G8 såvel som EU til at fremme sagen, herunder gennem den forventede
vedtagelse af rådskonklusioner. Store våbenleverandører som USA og
Rusland forholder sig indtil videre skeptisk afventende. Foruden disse landes
accept vil det være afgørende at få tilslutning fra toneangivende
udviklingslande, som prioriterer muligheden for at købe våben til varetagelse
af FN-Pagtens ret til selvforsvar højere end kontrol med den internationale
våbenhandel. Fra britisk side arbejdes der på allerede i efteråret 2006 at få
vedtaget en FN-Generalforsamlingsresolution, som skal initiere en formel
mellemstatslig forberedelses- og forhandlingsproces vedrørende traktaten.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådskonklusionerne forventes at udtale EU’s aktive støtte til de
igangværende bestræbelser på at skabe international opbakning til at der i
FN-regi indledes forhandlinger om en international bindende traktat
vedrørende handel med våben.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke umiddelbart at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Såfremt man til sin tid i international regi måtte nå til enighed om en
international traktat vedrørende våbenhandel vil en sådan – forudsat at man
fra dansk side tiltræder et sådan instrument – kunne pålægge Danmark nye
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
forpligtigelser vedrørende forvaltningen af danske regler for handel med og
eksport af våben.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man bestræbelserne på, at der via FN søges enighed
om grundlaget for at påbegynde forhandlinger om en international traktat
vedrørende våben.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I EU-kredsen er der enighed om vedtagelsen af konklusioner i
overensstemmelse med ovennævnte retningslinier.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0019.png
19
8. Menneskerettigheder – Udkast til EU årsrapport
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes uden debat at godkende EU’s årsrapport om menneskerettigheder.
2. Baggrund
EU har siden 1999 udgivet en årlig rapport om EU’s
menneskerettighedspolitik og initiativer på menneskerettighedsområdet.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet forudses uden debat at godkende EU’s årsrapport om
menneskerettigheder for perioden 1. juli 2004 – 30. juni 2005. Rapporten,
som er den syvende i rækken, indeholder en bred fremstilling af EU’s
menneskerettighedspolitik og gennemgår EU’s initiativer på
menneskerettighedsområdet, herunder i FN’s Generalforsamling og i FN’s
Menneskerettighedskommission, vedrørende emner som dødsstraf, tortur,
kvinder, børn og racisme.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke sendes i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Regeringen kan godkende udkastet til EU’s årsrapport om
menneskerettigheder
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Rapporten forventes godkendt uden debat.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
204303_0021.png
21
9. Grænsemonitoreringsmission Moldova/Ukraine
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes på rådsmødet opnået politisk enighed om oprettelsen af en EU
grænsemonitoreringsmission til Moldova/Ukraine.
2. Baggrund
Siden 1992 har den russisktalende minoritet haft politisk og militær kontrol
med Transnistrien-regionen i Moldova, der grænser op til Ukraine.
Mæglingsforhandlingerne mellem Moldovas myndigheder og den selvudråbte
republik Transnistrien går trægt, og konflikten karakteriseres som ”frossen”.
Moldovas og Ukraines præsidenter har i et fællesbrev af den 2. juni 2005 til
Kommissionsformand Barroso og SG/HR Javier Solana anmodet EU om
støtte til kapacitetsopbygning og monitorering af grænseområdet mellem
Moldova og Ukraine. EU udsendte en fact finding mission til området i
perioden 23.-29. august 2005 mhp. at undersøge mulighederne for en evt.
EU-mission.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU er blevet anmodet om dels at stille med en grænsemonitoreringsmission,
der kan rådgive om tekniske aspekter af grænseovervågning og toldkontrol
således at de lokale myndigheders kapacitet styrkes - dette vil finde sted i
Kommissionens regi, dels et politisk engagement, der i form af en styrkelse af
EU’s særlige rådgiver er med til at sikre, at der fra internationalt hold er et
politisk overblik over udviklingen ved grænseområdet og herunder en evt.
løsning af den transnistriske konflikt. EU’s særlige repræsentant ventes
styrket med fire rådgivere, herunder en senior politisk rådgiver, der er
dobbelthattet via sin funktion som chef for Kommissionens
grænsemonitoreringsmission.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt til tiltag, der kan medvirke til en normalisering
af forholdene i grænseområdet, herunder situationen i Transnistrien.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er et i EU kredsen udbredt ønske om at bidrage til tiltag, der kan
medvirke til en normalisering af forholdene i grænseområdet, herunder
situationen i Transnistrien.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.