Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2678+2679 - Almindelige anl.
Offentligt
1453471_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi)
(Presse 241)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2678. samling i Rådet
Almindelige anliggender og eksterne forbindelser
Almindelige anliggender
Den 3. oktober 2005 i Luxembourg
Formand
Jack STRAW
Det Forenede Kongeriges minister for udenrigs- og
Commonwealth-spørgsmål
*
2679. samling vedrørende eksterne forbindelser er omhandlet i en separat pressemeddelelse
(12515/05)
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0002.png
3.X.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet godkendte en ramme for EU-tiltrædelsesforhandlingerne med
Tyrkiet
på baggrund af Det
Europæiske Råds mandat fra december 2004, således at forhandlingerne kunne begynde
umiddelbart efter samlingen.
Det gav også grønt lys for tiltrædelsesforhandlingerne med
Kroatien
på grundlag af en positiv
vurdering af Kroatiens samarbejde med Krigsforbrydertribunalet vedrørende det Tidligere
Jugoslavien, således at forhandlingerne kunne begynde umiddelbart efter samlingen.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0003.png
3.X.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSEN ............................................................................................................................... 7
Tyrkiet: forhandlingsramme og indledning af drøftelserne ..................................................... 7
Kroatien: indledning af forhandlinger - Rådets konklusioner .................................................. 7
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING.................................................................................. 9
Tiltrædelseskonference med Tyrkiet....................................................................................... 9
Tiltrædelseskonference med Kroatien .................................................................................... 9
Undertegnelse af aftalen mellem EU og Canada om overførsel af oplysninger
vedrørende flypassagerer........................................................................................................ 9
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER/DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Colombia - Rådets konklusioner ......................................................................................................................10
EU's årsberetning om menneskerettigheder ......................................................................................................12
EU-støtte til international fred og sikkerhed - Rådets konklusioner ...................................................................12
International traktat om våbenhandel - Rådets konklusioner .............................................................................14
Indonesien - EU's observatørmission i Aceh.....................................................................................................15
Forbindelserne med Republikken Korea - EU's udvidelse.................................................................................15
Forbindelserne med Usbekistan - EU's udvidelse..............................................................................................15
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
1
AVS-staterne - Finansiering af foranstaltninger................................................................................................16
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
mødeprotokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.X.2005
HANDELSPOLITIK
Anti-dumping - Kina og USA - Trichlorisocyanursyre......................................................................................16
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Fornyet prøvelse af afgørelser truffet af Retten i Første Instans.........................................................................17
Domstolen - Procesreglement ..........................................................................................................................17
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................17
BESKIKKELSE
Regionsudvalget..............................................................................................................................................18
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0005.png
3.X.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Karel DE GUCHT
Didier DONFUT
Den Tjekkiske Republik:
Cyril SVOBODA
Danmark:
Per Stig MØLLER
Tyskland:
Joschka FISCHER
Estland:
Urmas PAET
Grækenland:
Petros MOLYVIATIS
Spanien:
Alberto NAVARRO GONZÁLEZ
Frankrig:
Philippe DOUSTE-BLAZY
Catherine COLONNA
Irland:
Dermot AHERN T.D.
Italien:
Gianfranco FINI
Cypern:
George IACOVOU
Letland:
Artis PABRIKS
Litauen:
Antanas VALIONIS
Luxembourg:
Jean ASSELBORN
Nicolas SCHMIT
Ungarn:
Ferenc SOMOGYI
Malta:
Richard CACHIA-CARUANA
Nederlandene:
Bernard R. BOT
Østrig:
Ursula PLASSNIK
Polen:
Adam Daniel ROTFELD
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål under
udenrigsministeren
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister og stedfortrædende
forbundskansler
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Statssekretær for spørgsmål vedrørende Den Europæiske
Union
Udenrigsminister
Viceminister med ansvar for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Vicepremierminister og udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Vicepremierminister samt udenrigs- og
indvandringsminister
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Udenrigsminister
Fast repræsentant
Udenrigsminister
Forbundsudenrigsminister
Udenrigsminister
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0006.png
3.X.2005
Portugal:
Diogo FREITAS DO AMARAL
Fernando DE OLIVEIRA NEVES
Slovenien:
Dimitrij RUPEL
Slovakiet:
Eduard KUKAN
Finland:
Erkki TUOMIOJA
Sverige:
Laila FREIVALDS
Det Forenede Kongerige:
Jack STRAW
Douglas ALEXANDER
Udenrigsminister
Statssekretær for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Udenrigsminister
Minister for udenrigs- og Commonwealth-spørgsmål
Viceminister for Europaspørgsmål
Kommissionen:
Benita FERRERO-WALDNER
Olli REHN
Medlem
Medlem
Generalsekretariatet for Rådet:
Javier Solana
Generalsekretær/højtstående FUSP-repræsentant
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Meglena KUNEVA
Rumænien:
Mihai-Razvan UNGUREANU
Minister for Europaspørgsmål
Udenrigsminister
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0007.png
3.X.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
UDVIDELSEN
Tyrkiet: forhandlingsramme og indledning af drøftelserne
Rådet godkendte en ramme for EU-tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet på baggrund af Det
Europæiske Råds mandat fra december 2004, således at forhandlingerne kunne begynde
umiddelbart efter samlingen.
Kroatien: indledning af forhandlinger - Rådets konklusioner
Rådet gav grønt lys for tiltrædelsesforhandlingerne med Kroatien, efter at en ministertaskforce har
givet en positiv vurdering af Kroatiens samarbejde med Krigsforbrydertribunalet vedrørende det
Tidligere Jugoslavien (ICTY), således at forhandlingerne kunne begynde umiddelbart efter
samlingen.
1
Det vedtog følgende konklusioner:
"Rådet erindrede om, at det i marts 2005 havde bekræftet, at Kroatien er kandidat til medlemskab,
og havde givet sin tilslutning til, at der efter fælles aftale vil blive indkaldt til en bilateral
regeringskonference med henblik på indledning af forhandlinger, så snart Rådet har fastslået, at
Kroatien samarbejder fuldt ud med ICTY.
Rådet så med stor tilfredshed på rapporten til taskforcen vedrørende Kroatien fra ICTY's
chefanklager, hvori det hedder, at Kroatien nu samarbejder fuldt ud med ICTY, og på det klare
tilsagn fra Kroatiens premierminister om, at det fuldstændige samarbejde vil fortsætte, indtil den
sidste anklagede stilles for domstolen i Haag, og så længe det kræves af ICTY. Rådet noterede sig,
at chefanklageren erklærede sig overbevist om, at hvis Kroatien fortsætter sin indsats med samme
beslutsomhed og intensitet som hidtil, vil Ante Gotovina vil blive overført til Haag inden længe.
Rådet konkluderede, at Kroatien har opfyldt den sidste betingelse for indledning af tiltrædelses-
forhandlinger, og at forhandlingerne derfor bør indledes hurtigst muligt.
1
Rådet besluttede, at disse konklusioner skal være en del af forhandlingsrammen.
7
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.X.2005
Rådet bekræftede, at et vedvarende fuldstændigt samarbejde med ICTY til enhver tid vil være en
betingelse for, at der gøres fremskridt under tiltrædelsesprocessen. Rådet opfordrede Kommissionen
til fortsat at overvåge dette nøje på grundlag af regelmæssige rapporter fra ICTY, samt at aflægge
rapport til Rådet, hvis samarbejdet ikke fortsættes i fuldt omfang. Rådet noterede sig, at en
vurdering af samarbejdet med ICTY vil udgøre en del af Kommissionens rapporter til Rådet om
Kroatiens opfyldelse af de politiske kriterier. Rådet var enigt om, at mindre end fuldt samarbejde
med ICTY på et hvilket som helst tidspunkt vil få konsekvenser for hele forhandlingsprocessen og
vil kunne være en begrundelse for at iværksætte mekanismen i forhandlingsrammens punkt 12."
Tiltrædelsesforhandlingerne blev indledt umiddelbart efter samlingen.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0009.png
3.X.2005
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Tiltrædelseskonference med Tyrkiet
Der blev afholdt et ministermøde den 3. oktober, hvor EU-tiltrædelsesforhandlingerne med Tyrkiet
blev indledt.
Tiltrædelseskonference med Kroatien
Der blev afholdt et ministermøde den 3. oktober, hvor EU-tiltrædelsesforhandlingerne med
Kroatien blev indledt.
Undertegnelse af aftalen mellem EU og Canada om overførsel af oplysninger vedrørende
flypassagerer
Den Europæiske Union og Canada undertegnede den 3. oktober en aftale om overførsel af
oplysninger vedrørende flypassagerer.
I henhold til aftalen skal flyselskaber, der flyver fra EU til Canada, overføre udvalgte
passageroplysninger til de canadiske myndigheder for at hjælpe med at identificere passagerer, som
kan udgøre en sikkerhedstrussel.
Aftalen skaber en god balance mellem sikkerhedskrav og de databeskyttelsesstandarder, der kræves
i henhold til EU's og Canadas lovgivning, og er således et væsentligt bidrag til kampen mod
terrorisme. Den blev undertegnet af Det Forenede Kongeriges ambassadør Sir John Grant KCMG
for formandskabet, kommissær for eksterne forbindelser og europæisk naboskabspolitik Benita
Ferrero-Waldner og ambassadør Jeremy Kinsman ved Canadas missionen ved Den Europæiske
Union.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0010.png
3.X.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
EKSTERNE FORBINDELSER/DEN FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Colombia - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"På baggrund af den colombianske præsident Uribes stadfæstelse af loven om retfærdighed og fred
vedtog Rådet følgende konklusioner.
1.
Rådet mindede om og bekræftede på ny sine konklusioner fra december 2004, hvori det
bl.a. udtrykte EU's uforbeholdne solidaritet med det colombianske folk og dets fulde støtte
til den colombianske regering i dens bestræbelser på at opnå en forhandlingsløsning på den
interne væbnede konflikt. Rådet mindede også om Cartagena-erklæringen fra februar 2005,
erklæringen fra formandskabet for Menneskerettighedskommissionen (CHR) om Colombia
fra april 2005 og CHR's resolution 2005/81 om straffrihed.
Rådet gentog sin opfordring til alle konfliktens parter om at overholde
menneskerettighederne og den humanitære folkeret, og det opfordrede på ny alle ulovlige
grupper til at indstille alle fjendtligheder og indgå i en fredsforhandlingsproces og at
handle i overensstemmelse hermed. I den forbindelse konstaterede Rådet med tilfredshed,
at præsident Uribe for nylig har taget initiativ til at undersøge muligheden for
fredsforhandlinger med ELN og til at skabe kontakt med FARC. Rådet understregede
behovet for en humanitær aftale. Rådet gentog sin anmodning om, at de ulovlige væbnede
grupper, der fortsat tilbageholder gidsler, omgående og betingelsesløst frigiver dem og
afholder sig fra fremtidige kidnapninger. Rådet understregede betydningen af at garantere
sikkerheden for de personer, organisationer og institutioner, herunder
menneskerettighedsforkæmpere, der arbejder på at fremme og beskytte
menneskerettighederne, og af at beskytte mindretalsrettigheder og indfødte folks
rettigheder.
Rådet udtrykte tilfredshed med det arbejde, der er udført af kontoret for FN's
højkommissær for menneskerettigheder i Colombia, og opfordrede indtrængende til en
omgående gennemførelse af dets henstillinger som afspejlet i den erklæring fra
formandskabet om Colombia, der blev vedtaget på Menneskerettighedskommissionens 61.
samling. Rådet gav udtryk for, at EU er rede til sammen med den colombianske regering
og FN's højkommissær for menneskerettigheder at drøfte, hvilke fremskridt der er gjort
med gennemførelsen efter et halvt år, inden for rammerne af G 24 i Bogota.
2.
3.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.X.2005
4.
Rådet mindede om, at det i sine konklusioner fra december 2004 havde opfordret til en
hurtig vedtagelse af en overordnet juridisk ramme for afvæbning, demobilisering og
reintegration (DDR) af de ulovlige væbnede grupper og understreget, at en sådan ramme
bør være i overensstemmelse med de internationale forpligtelser og tage hensyn til ofrenes
ret til sandhed, retfærdighed og erstatning. Rådet anså derfor loven om retfærdighed og
fred, der blev vedtaget af den colombianske kongres den 21. juni og stadfæstet af præsident
Uribe den 25. juli, som en vigtig udvikling, eftersom den giver en generel juridisk ramme
for DDR i Colombia. Rådet erkendte, at den blev vedtaget efter en langvarig og grundig
demokratisk parlamentarisk proces. Rådet anerkendte, at der i sådanne situationer må
findes en vanskelig balance mellem fred (som bl.a. indebærer, at ulovlige væbnede grupper
skal have tilstrækkelig tilskyndelse til at nedlægge våbnene og demobilisere) og
retfærdighed (der kræver sandhed og erstatning til ofre og straf til dem, der har begået
forbrydelser).
Rådet noterede sig, at FN's højkommissær for menneskerettigheder og andre har givet
udtryk for bekymring over, at loven i sin endelige form ikke tager tilstrækkeligt hensyn til
principperne om sandhed, retfærdighed og erstatning i overensstemmelse med
internationalt vedtagne standarder. Rådet deler denne bekymring, herunder at der ikke er
lagt tilstrækkelig vægt på behovet for en effektiv afvikling af de kollektive paramilitære
strukturer, at sondringen mellem "politiske" og andre forbrydelser er udvisket, at der er for
kort tid til efterforskning af tilståelser og efterforskning af ejendomsaktiver, der kan være
erhvervet ved illegale aktiviteter, at ofre har begrænsede muligheder for at kræve
erstatning, at der er begrænsede maksimumsstraffe for de mest alvorlige forbrydelser, og at
der hviler et tungt ressourcepres på det colombianske retssystem på grund af kravene i den
nye lov.
Ikke desto mindre mente Rådet, at hvis loven gennemføres effektivt og åbent, vil den yde
et positivt bidrag til bestræbelserne for fred i Colombia. Rådet bekræftede sin vilje til at
arbejde tæt sammen med regeringen, institutionerne og civilsamfundet i Colombia samt
med FN's højkommissær for menneskerettigheder, Den Interamerikanske Kommission for
Menneskerettigheder, G 24 og andre, der måtte blive involveret i kontrollen med
gennemførelsen af den juridiske proces, der er fastlagt i loven. Rådet så med tilfredshed på,
at Organisationen af Amerikanske Stater (OAS) fortsat medvirker ved demobiliseringen af
de paramilitære grupper.
Rådet bekræftede, at EU og dens medlemsstater er rede til at bistå den colombianske
regering og civilsamfundet ved at yde støtte til lokalsamfund, der er berørt af den interne
konflikt, offergrupper, lokale forsoningsaktiviteter og reintegration og demobilisering af
børnesoldater som supplement til eksisterende programmer udviklet af UNICEF og andre.
5.
6.
7.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.X.2005
8.
Rådet mente, at fremskridt på disse komplementære områder sammen med den
colombianske regerings effektive og åbne gennemførelse af loven om retfærdighed og fred
og henstillingerne fra FN's højkommissær for menneskerettigheder vil få en positiv
indvirkning på fredsopbygningen i Colombia."
EU's årsberetning om menneskerettigheder
Rådet vedtog EU's syvende årsberetning om menneskerettigheder (2005) (12416/05).
Beretningen beskriver EU's tiltag og politik i perioden fra den 1. juli 2004 til den 30. juni 2005 som
led i dets mål om at fremme den universelle respekt for menneskerettighederne og de
grundlæggende frihedsrettigheder.
Årsberetningen er et led i opfølgningen af den erklæring, som Rådet vedtog i december 1998 i
anledning af halvtredsåret for verdenserklæringen om menneskerettigheder.
(http://ue.eu.int/human-rights)
EU-støtte til international fred og sikkerhed - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet mindede om den europæiske sikkerhedsstrategi og gennemgik EU’s støtte til international
fred og sikkerhed inden for rammerne af Den Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik (FUSP) og
Den Europæiske Sikkerheds- og Forsvarspolitik (ESFP) og noterede sig det vigtige bidrag, som
fællesskabsprogrammer yder til disse mål.
ACEH
Rådet hilste indledningen af observatørmissionen i Aceh den 15. september i samarbejde med
ASEAN-landene velkommen. Det udtrykte med tilfredshed de første skridt til nedlæggelse af
våbnene i Aceh og tilbagetrækning af medlemmer af de militære styrker og politistyrkerne. Dette
udgør et betydeligt fremskridt hen imod gennemførelsen af det aftalememorandum, der blev
undertegnet af Indonesiens regering og Acehs Befrielsesbevægelse den 15. august i Helsingfors.
Rådet noterede sig, at dette er den første ESFP-mission, der indsættes i Asien og understreger, at
EU er fast besluttet på at fremme fred i Aceh og yde et meningsfyldt bidrag til international fred og
sikkerhed.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.X.2005
Rådet hilste ligeledes med tilfredshed Kommissionens støtte til præsident Ahtisaaris vellykkede
mægling og den supplerende støttepakke til gennemførelse af fredsprocessen i Aceh. Rådet
noterede sig, at denne pakke supplerer AMM's arbejde ved at støtte reintegrationen af tidligere
GAM-soldater og tilbageholdte og et program til forbedring af de lokale styrende organer. Der vil
på mellemlang sigt blive ydet yderligere støtte med henblik på bæredygtig fred og stabilitet i Aceh.
SUDAN/DARFUR
Rådet noterede sig, at der er gjort fremskridt med EU's civil-militære aktion til støtte for AMIS II,
især gennemførelsen den 8. september af støtten til de politimæssige elementer. Rådet så med
tilfredshed på det fortsatte tætte samarbejde med andre internationale aktører, især FN og NATO,
og gentog sit tilsagn om støtte til AMIS II i fuld respekt for princippet om afrikansk ejerskab. Rådet
gav også udtryk for alvorlig bekymring over de seneste beretninger om alvorlige sammenstød i
Darfur, der tilsyneladende omfatter medlemmer af de væbnede grupper, Sudans regering og
arabiske militser. Rådet udtrykte igen dyb bekymring over de krænkelser af menneskerettighederne
og den humanitære folkeret, der begås mod den civile befolkning i Darfur. Rådet opfordrede alle
parter, især SLM/A, til at få deres medlemmer under kontrol.
Rådet hilste også indledningen af forarbejdet til næste runde af de inter-sudanske fredsforhandlinger
om Darfur i Abuja, der ledes af Den Afrikanske Union, velkommen, og opfordrede alle parter til at
deltage i de kommende forhandlinger uden forhåndsbetingelser og til at forhandle med smidighed
og åbenhed, så der hurtigt kan opnås en retfærdig og varig fredsaftale for Darfur. Rådet hilste også
meddelelsen af 22. september om dannelse af den nationale enhedsregering velkommen. Dette er et
væsentligt og historisk skridt hen imod fred i Sudan. Rådet lykønskede både National Congress
Party og Sudan People's Liberation Movement for det mod, de har udvist ved at arbejde for
gennemførelse af den samlede fredsaftale.
DEN DEMOKRATISKE REPUBLIK CONGO
Rådet noterede sig den vigtige rolle, som EUSEC RD Congo og EUPOL Kinshasa spiller for støtten
til overgangsprocessen i DRC, herunder reformen af sikkerhedssektoren. Rådet hilste den revision
af betalingsstrømmene til de væbnede styrker i DRC velkommen, som EUSEC DR Congo har
gennemført i august måned, og noterede sig, at der bliver arbejdet med at evaluere forslagene fra
revisionen. Rådet gentog, at det er fast besluttet på at støtte valgprocessen i DRC og bemærkede, at
valget ville udgøre et vigtigt skridt hen imod at sikre fred og skabe grundlag for en demokratisk og
ansvarlig regering.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.X.2005
GEORGIEN
Rådet så med tilfredshed på, at der er gjort fremskridt med hensyn til at gennemføre Rådets
beslutning om at styrke EU's særlige repræsentants hold med henblik på dels at yde fortsat støtte til
strafferetssystemet, dels at yde støtte og rådgivning til reformen af de georgiske
grænsemyndigheder, mentoring af grænsepolitienhederne på stedet og fortsat vurdering af
situationen ved Georgiens grænser. Rådet noterede sig, at holdet indledte sine operationer den 1.
september og håber, at dets indsats vil danne grundlag for yderligere EU-aktion til støtte for
reformen af Georgiens grænsepoliti; det ser endvidere frem til, at Georgien samarbejder med EU's
særlige repræsentants hold og til, at der oprettes en arbejdsgruppe på højt niveau, der skal
samarbejde med EU's særlige repræsentants hold om reformen af Georgiens grænsepoliti. Rådet
noterede sig endvidere, at EF er den største donor i konfliktzonerne i både Abkhasien og i
Sydossetien og også yder en væsentlig støtte til fremme af retsstatsprincippet i Georgien.
MOLDOVA/UKRAINE
Rådet noterede sig, at der er enighed om at reagere positivt på en anmodning fra præsident Voronin
og Jusjtjenko om, at EU opretter en grænsemission ved grænsen mellem Moldova og Ukraine,
herunder Transdnestrien-segmentet. Rådet så frem til et tæt samarbejde mellem EU og de
moldoviske og ukrainske myndigheder for at bidrage til bekæmpelsen af ulovlig våbenhandel,
smugling, organiseret kriminalitet og korruption. Rådet udtrykte tilfredshed med det arbejde, der
gøres for at oprette en sådan mission inden den 1. december 2005. Rådet gav udtryk for sine
forventninger til, at denne mission kan bidrage til sikkerhed og stabilitet i området. Rådet mindede
også om sin støtte til en løsning på Transdnestrien-problemet og gentog, at det er villigt til at
samarbejde med alle interesserede parter for at finde en løsning.
ANDRE IGANGVÆRENDE EU-OPERATIONER OG -HJÆLPEAKTIONER
Rådet noterede sig også de fremskridt, der er gjort med hensyn til igangværende EU-operationer og
-hjælpeaktioner: EU's militære og politimæssige missioner i Bosnien-Hercegovina (EUFOR og
EUPM); EU's politimission i Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien (EUPOL
PROXIMA); EU's integrerede retsstatsmission for Irak (EUFUST LEX) og EU's støtte til det
palæstinensiske politi (EU COPPS)."
International traktat om våbenhandel - Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet erkendte, at der overalt i verden er voksende støtte til en international traktat, der skal
fastlægge fælles standarder for den globale handel med konventionelle våben, og for at sikre, at en
sådan kan blive til en realitet, opfordrede det alle stater, regionale organisationer og multilaterale
institutioner til at bakke op om den voksende internationale konsensus om handling på dette
område.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3.X.2005
Rådet understregede sin støtte til dette princip og var enigt om, at bindende standarder, der er
forenelige med staternes nuværende ansvar i henhold til den relevante folkeret, vil være afgørende
med hensyn til at tackle spredning, som er uønsket og uansvarlig, og som underminerer fred,
sikkerhed, udvikling og fuld respekt for menneskerettighederne i nogle af de mest sårbare egne af
verden.
Rådet var desuden enigt om, at FN er det eneste forum, som vil kunne levere et virkelig universelt
instrument, og opfordrede til, at der ved førstkommende lejlighed indledes en formel proces i FN.
Rådet mente, at Den Europæiske Union bør spille en aktiv rolle i denne proces sammen med
ligesindede stater og regionale organisationer fra forskellige egne af verden. Rådet påpegede, at der
i denne proces bør tages behørigt hensyn til andre relevante initiativer, bl.a. konferencen i 2006 til
gennemgang af FN's handlingsprogram til forebyggelse, bekæmpelse og afskaffelse af alle aspekter
ved ulovlig handel med håndskydevåben og lette våben."
Indonesien - EU's observatørmission i Aceh
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse af en aftale med Indonesien om opgaver, status, privilegier
og immuniteter for EU's observatørmission i Aceh (Indonesien) og dens personale.
Forbindelserne med Republikken Korea - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om undertegnelse af en protokol til aftalen om handel og samarbejde med
Republikken Korea for at tage hensyn til, at EU har fået ti nye medlemsstater. Det besluttede at høre
Europa-Parlamentet om denne protokol med henblik på efterfølgende indgåelse (10966/05).
Forbindelserne med Usbekistan - EU's udvidelse
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af en protokol til partnerskabs- og samarbejdsaftalen
mellem EU og Usbekistan for at tage hensyn til, at EU har fået ti nye medlemsstater (10654/05).
Partnerskabs- og samarbejdsaftalen blev undertegnet i juni 1996 og trådte i kraft i juli 1999.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0016.png
3.X.2005
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
AVS-staterne - Finansiering af foranstaltninger
Rådet godkendte den holdning, der skal indtages i AVS-EU-Ministerrådet vedrørende en afgørelse
om brug af midler fra Den Europæiske Udviklingsfond til:
·
finansiering af budgettet for henholdsvis Centret for Virksomhedsudvikling og Det Tekniske
Center for Samarbejde på Landbrugsområdet og i Landdistrikterne
·
finansiering af EU’s energiinitiativ
·
bidrag til den internationale finansieringsfacilitet til håndtering af råvarerisici
·
tilpasning til EU’s nye regler for dyre- og plantesundhed i forbindelse med foderstoffer og
fødevarer
·
styrkelse af Den Afrikanske Union
·
et bidrag til initiativet uddannelse til alle
·
bidrag til den globale fond til bekæmpelse af hiv/aids, tuberkulose og malaria.
Rådet vedtog også en afgørelse om den holdning, der skal indtages i AVS-EU-Ministerrådet
vedrørende godkendelsen af brugen af en anden tildeling på 250 mio. EUR til AVS-EU-
vandfaciliteten.
HANDELSPOLITIK
Anti-dumping - Kina og USA - Trichlorisocyanursyre
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold og endelig opkrævning af
den midlertidige told på importen af trichlorisocyanursyre med oprindelse i Folkerepublikken Kina
og Amerikas Forenede Stater
(12107/05).
Den danske, nederlandske, estiske, finske og svenske
delegation stemte imod.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0017.png
3.X.2005
INSTITUTIONELLE SPØRGSMÅL
Fornyet prøvelse af afgørelser truffet af Retten i Første Instans
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af protokollen vedrørende statutten for Domstolen for så vidt
angår Domstolens fornyede prøvelse af afgørelser truffet af Retten i Første Instans
(11687/05).
Formålet med afgørelsen er at tilpasse statutten for Domstolen i overensstemmelse med Nice-
traktatens bestemmelser vedrørende fornyet prøvelse af Rettens afgørelser vedrørende afgørelser
truffet af de særlige retsinstanser og vedrørende præjudicielle spørgsmål, idet disse bestemmelser
bør præcisere
– parternes rolle i en sag indbragt for Domstolen med henblik på at sikre beskyttelse af deres
rettigheder
– virkningen af proceduren for fornyet prøvelse for eksigibiliteten af den afgørelse, som Retten i
Første Instans har truffet
– virkningen af Domstolens afgørelse for tvisten mellem parterne
Domstolen - Procesreglement
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af De Europæiske Fællesskabers Domstols procesreglement
(11813/05).
Der foretages visse ændringer med hensyn til dommerkollegiernes sammensætning, og i andre
bestemmelser foretages der nogle ændringer af teknisk eller redaktionel karakter.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog
– et svar på genfremsat begæring nr. 34/c/01/05, idet den østrigske delegation stemte imod
(11686/05)
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453471_0018.png
3.X.2005
– et svar på genfremsat begæring nr. 35/c/04/05 fra Aurel Sari (11697/05)
– et svar på genfremsat begæring nr. 36/c/01/05, idet den svenske delegation stemte imod
(11754/05).
BESKIKKELSE
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af
– C.H.J. Lamers, borgmester i Houten, som suppleant til Regionsudvalget som efterfølger for
G.B.M. Leers for den resterende del af dennes mandatperiode, dvs. indtil den 25. januar 2006
(12221/05.
12514/1/05 REV 1 (en,nl,da,fi) (Presse 241)
18
DA