Europaudvalget 2004-05 (2. samling), Forsvarsudvalget 2004-05 (2. samling), Det Udenrigspolitiske Nævn 2004-05 (2. samling), Udenrigsudvalget 2004-05 (2. samling)
2678+2679 - Almindelige anl. Bilag 2, FOU Alm.del Bilag 138, UPN Alm.del Bilag 73, URU Alm.del Bilag 238
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
28. september 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 30. september 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 3. oktober 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205619_0002.png
2
Supplerende bidrag til samlenotat vedr. dagsordenpunkt 10:
Saudi-Arabien/
WTO
for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 3.
oktober 2005
KOM-dokument foreligger ikke
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har ønsket at sætte spørgsmålet om WTO-medlemskab for Saudi-
Arabien på dagsordenen for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 3. oktober 2005. Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet vil redegøre for
forhandlingssituationen i forbindelse med den bilaterale aftale mellem EU og Saudi-
Arabien i relation til landets WTO-optagelse. Der forventes en drøftelse mhp. afklaring
fra medlemslandene om vilkårene for den bilaterale aftale mellem EU og Saudi-Arabien
med hensyn til landets dobbeltprissystem.
2. Baggrund
En række lande vil formentlig blive optaget som medlemmer af WTO på det
næste ministermøde, som finder sted i Hongkong, december 2005. Blandt
kandidatlandene findes Saudi-Arabien samt Rusland.
Forud for en optagelse forhandler det ansøgende land individuelt med de
øvrige medlemmer af WTO. EU-Kommissionen forhandler på vegne af
EU’s medlemslande. WTO-medlemmer stiller individuelle krav, som
ansøgeren skal opfylde for at blive medlem af WTO. Endvidere forhandler
WTO med det ansøgende land om den samlede optagelse i WTO.
EU’s forhandlinger med Saudi-Arabien er stort set tilendebragt. Der udestår
imidlertid ét punkt, idet Saudi-Arabien har indført et dobbeltprissystem for
naturgas. Det indebærer, at prisen for den naturgas, der sælges i landet, ligger
ca. 30% under verdensmarkedsprisen, og dermed er omkostningerne ved
produktion, hvor naturgas indgår, lavere i Saudi-Arabien.
Kommissionen har under optagelsesforhandlingerne søgt at få Saudi-Arabien
til at afskaffe dobbeltprissystemet, men landet har trukket tidligere afgivne
løfter om at afvikle systemet for naturgas tilbage. Kommissionen har på den
baggrund introduceret en balancemekanisme, der dels skulle modvirke de
konkurrenceforvridende elementer for EU’s petrokemiske industri, dels
skulle have fungeret i tilfælde af manglende forhandlingsløsning med Saudi-
Arabien. Efter først at have været positivt indstillet over for en sådan
mekanisme, har Saudi-Arabien også forkastet den mulighed.
Ifølge Kommissionen er Rusland opmærksom på, under hvilke vilkår Saudi-
Arabien optages, og der er en risiko for, at Rusland bruger Saudi-Arabien
som lejlighed til at trække sig fra sine bilaterale forpligtelser mht.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
dobbeltprissystem i den bilaterale aftale mellem EU og Rusland.
Dobbeltprissystemet i Rusland er i højere grad diskriminerende end det
saudiarabiske, da der i Rusland diskrimineres mellem russisk og ikke-russisk
ejede virksomheder i landet. Hvorimod det saudiarabiske dobbeltprissystem
ikke diskriminerer mellem saudiarabiske og ikke-saudiarabiske virksomheder i
landet.
3. Hjemmelsgrundlag
Traktatens art. 133 og kan vedtages af Rådet med kvalificeret flertal.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med at rejse sagen på rådsmødet den 3. oktober 2005 er at få
afsluttet den bilaterale aftale mellem EU og Saudi-Arabien og dermed bane
vejen for Saudi-Arabiens WTO-optagelse, formentlig under WTO’s
ministerkonference i Hongkong i december 2005.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Optagelse af Saudi-Arabien i WTO må på længere sigt forventes at have en
positiv effekt på samhandlen med landet.
9. Høring
Handelspolitisk Specialudvalg er blevet hørt i skriftlig procedure. Der er
enighed om, at Danmark gerne ser Saudi-Arabien optaget i WTO, og at
Danmark ikke i sidste ende vil modsætte sig, at det sker selv med
opretholdelsen af dobbeltprissystemet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side har man traditionelt fundet, at det er en styrke for WTO, jo
flere medlemmer organisationen har. Danmark arbejder derfor generelt for,
at WTO skal omfatte så mange lande som muligt.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Kommissionen ser ikke mulighed for flertal for vedtagelse af
balancemekanismen blandt medlemslandene og har ikke støtte i Rådet til at
forsinke optagelsen af Saudi-Arabien i WTO, selv med opretholdelsen af
dobbeltprissystem.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.