Europaudvalget 2004-05 (2. samling)
2683 - RIA Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
29. september 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 7. oktober 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (retlige og indre anliggender) og møde i de
blandede udvalg med deltagelse henholdsvis af Norge og Island og af
Schweiz den 12. oktober 2005 - vedlægges Ministeriet for Flygtninge,
Indvandrere og Integrations notat vedrørende de punkter, der forventes
optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
28. september 2005
Internationalt kontor
2005/4050-717
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) og møde i de blandede udvalg med deltagelse
henholdsvis af Norge og Island og af Schweiz den 12. oktober 2005
Dagsordenspunkt 17): Rådskonklusioner om regionale beskyttelsesprogra-
mmer: pilotforslag ....................................................................................................................................
Dagsordenspunkt 18): Rådskonklusioner vedrørende frivillig tilbagevenden.........................................
Dagsordenspunkt 19): Direktiv og to forslag til henstillinger, der skal lette
tredjelandsstatsborgeres indrejse med henblik på videnskabelig forskning i Det
Europæiske Fællesskab. KOM (2004) 178 endelig .................................................................................
Dagsordenspunkt 20): Europa-Parlamentets og Rådets kommende forordning om
visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold. (KOM (2004) 835 endelig) ..........................................
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0003.png
3
Dagsordenspunkt 17): Rådskonklusioner om regionale beskyttelsesprogrammer: pilotforslag
Nyt notat.
Resumé:
Med drøftelse af en række rådskonklusioner ventes Rådet at opnå politisk enighed om, at
der iværksættes to pilotprogrammer som beskrevet i Kommissionens meddelelse om regionale
beskyttelsesprogrammer af 1. september 2005. Medlemslandene forventes at kunne tilslutte
sig politisk enighed og senere vedtagelse af konklusioner om iværksættelse af
pilotprogrammer. Nærhedsprincippet har ikke relevans for sagen. I det omfang Danmark
ønsker at finansiere de regionale beskyttelsesprogrammer eller dele heraf, vil det få
statsfinansielle konsekvenser.
1. Indledning
I sin meddelelse af 14. juni 2004 om en styret indrejse i EU for personer med
behov for beskyttelse og kapacitetsopbygning i nærområder fremlagde
Kommissionen forslag til en ny tilgang til asyl- og flygtningeområdet,
herunder etableringen af regionale beskyttelsesprogrammer. Regionale
beskyttelsesprogrammer har til hensigt at forbedre adgangen til varige
løsninger for de flygtninge, der opholder sig i nærområderne. Det
Europæiske Råd opfordrede med vedtagelse af Haag-programmet den 4. – 5.
november 2004 Kommissionen til at udvikle sådanne regionale
beskyttelsesprogrammer, herunder indledningsvist som del af en pilotfase.
Den 1. september 2005 vedtog Kommissionen en meddelelse om regionale
beskyttelsesprogrammer.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. oktober 2005 ventes
Rådet at drøfte et sæt konklusioner om iværksættelse af to pilotprogrammer
om indsats i flygtninges nærområder på baggrund af Kommissionens
meddelelse med henblik på at opnå politisk enighed herom. Konklusionerne
ventes formelt vedtaget på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 24. oktober 2005 eller på et senere rådsmøde.
2. Indhold
Konklusionerne udgør Rådets tilsagn til, at der iværksættes to
pilotprogrammer som beskrevet i Kommissionens meddelelse om regionale
beskyttelsesprogrammer af 1. september 2005. Meddelelsen indeholder en
handlingsplan for to pilotprogrammer til forbedret beskyttelse i nærområdet.
Den overordnede målsætning for regionale beskyttelsesprogrammer er en
forbedret adgang til varige løsninger for de flygtninge, der opholder sig i
nærområderne, herunder ved kapacitetsopbygning af de pågældende landes
asylsystemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0004.png
4
De regionale beskyttelsesprogrammer forventes at indebære
implementeringen af projekter, der har til formål i de relevante lande at
forbedre beskyttelse af flygtninge generelt, etablere en effektiv asylprocedure,
forbedre modtagelsesfaciliteter for asylansøgere og flygtningene, forbedre
infrastrukturelle forhold for såvel flygtninge som lokalbefolkning samt træne
og uddanne personer, der håndterer asylansøgere og flygtninge. Herudover
skal registrering af asylansøgere og flygtninge og genbosætning af
kvoteflygtninge indgå i programmerne.
Det foreslås, at de to indledningsvise pilotprogrammer placeres i de vestlige
SNG-lande, Ukraine, Moldova/Hviderusland, blandt andet med fokus på
tjetjenske flygtninge og i De Store Søer Region i Afrika, herunder særligt
Tanzania, primært for at forbedre vilkårene for burundiske og congolesiske
flygtninge. Fremtidige beskyttelsesprogrammer vil efter Kommissionens
opfattelse med fordel kunne placeres i Nordafrika, området omkring
Afghanistan og Afrikas Horn.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen venter at kunne tilslutte sig vedtagelsen af konklusioner om
iværksættelse af pilotprogrammer på baggrund af Kommissionens meddelelse
om regionale beskyttelsesprogrammer.
4. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der forventes at være bred støtte blandt medlemsstaterne til en fælles EU-
indsats i nærområderne og til det overordnede indhold af Kommissionens
meddelelse om regionale beskyttelsesprogrammer. På denne baggrund
forventes medlemsstaterne at opnå politisk enighed og senere formelt
vedtage konklusioner om iværksættelse af pilotprogrammer på baggrund af
Kommissionens meddelelse herom.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 22. september 2005.
Kommissionens meddelelse om en styret indrejse i EU for personer med
behov for beskyttelse og kapacitetsopbygning i nærområder blev drøftet den
24. maj 2005.
6. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0005.png
5
7. Nærhedsprincippet
Regionale beskyttelsesprogrammer iværksat i overensstemmelse med
meddelelsens handlingsplan er i overensstemmelse med nærheds- og
proportionalitetsprincippet, idet der er tale om en politik, der på EU-niveau
skal styrke dels den fælles asylpolitik, dels EU’s engagement i opbygningen af
beskyttelseskapaciteten i nærområderne.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Konklusionerne forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser. I
det omfang Danmark ønsker at medfinansiere de regionale
beskyttelsesprogrammer eller dele heraf, vil det få statsfinansielle
konsekvenser.
Sagen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige
eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Forslag til rådskonklusioner om iværksættelse af pilotprogrammer i
nærområder har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg
eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
Forslag til rådskonklusioner om forbedret adgang til ”holdbare løsninger”
blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 2. november 2004.
Kommissionens meddelelse om en styret indrejse i EU for personer med
behov for beskyttelse og kapacitetsopbygning i nærområder blev forelagt for
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.
juni 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0006.png
6
Dagsordenspunkt 18): Rådskonklusioner vedrørende frivillig
tilbagevenden
Nyt notat.
Resumé:
Rådet (retlige og indre anliggender) ventes at vedtage konklusioner vedrørende frivillig
tilbagevenden. Medlemslandene forventes at støtte konklusionerne. Nærhedsprincippet har
ikke relevans for sagen. Sagen har ikke statsfinansielle konsekvenser.
1. Indledning
Det britiske formandskab fremlagde den 1. september 2005 udkast til
rådskonklusioner vedrørende frivillig tilbagevenden.
Konklusionerne har ikke form af en retsakt og er efter deres indhold ikke
retligt bindende. Konklusionerne er derfor ikke omfattet af det danske
forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 12. oktober 2005 forventes
konklusioner vedrørende frivillig tilbagevenden vedtaget som a-punkt.
2. Indhold
I konklusionerne fastslås det indledningsvis, at frivillig tilbagevenden af
tredjelandsstatsborgere er et vigtigt element i en balanceret og effektiv tilgang
til udsendelse eller tilbagevenden af afviste asylansøgere og andre
udlændinge.
Det angives, at frivillig tilbagevenden kan være relevant i forhold til afviste
asylansøgere, asylansøgere, der afventer udfaldet af deres ansøgning om asyl,
personer med midlertidig beskyttelsesbehov og eventuelt tillige udlændinge
med ulovligt ophold samt udlændinge med opholdstilladelse.
Det fremgår, at information om muligheden for frivillig tilbagevenden bør
være let tilgængelig på et så tidligt tidspunkt som muligt.
Derudover angives der eksempler på hvilke elementer, der kan indgå i
programmer for frivillig tilbagevenden, herunder bl.a. modtagelse i
hjemlandet, relevant træning og begrænset støtte til start af egen virksomhed.
Rådet opfordrer de relevante fora til at foretage yderligere undersøgelser af
frivillig tilbagevenden med henblik på, navnlig at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0007.png
7
Lette udvekslingen af bedste praksis mellem medlemsstaterne, herunder
vedrørende anvendelsen af programmer for frivillig tilbagevenden som et
alternativ til tvangsmæssig udsendelse.
Identificere muligheder for at styrke det praktiske samarbejde mellem
medlemsstaterne og relevante tredjelande, internationale organisationer
og ngo'er, herunder ved fælles projekter, forskning og evaluering.
Gøre optimal brug af de muligheder for finansiel støtte, som
Fællesskabet stiller til rådighed i forhold til frivillig tilbagevenden.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter konklusionerne vedrørende frivillig tilbagevenden.
Fra regeringens side lægges vægt på frivillig tilbagevenden som et vigtigt
element i udsendelses- og repatrieringspolitikken. Regeringen finder, at øget
fokus på frivillig tilbagevenden i EU-sammenhæng vil kunne tilføre merværdi
til de enkelte medlemsstaters arbejde med repatriering og udsendelse, ligesom
der vil kunne drages nytte af erfaringsudveksling.
4. Generelle forventninger til andre landes holdning
Medlemsstaterne forventes at støtte konklusionerne.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 22. september 2005.
6. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet skal ikke høres om sagen.
7. Nærhedsprincippet
Da der ikke er tale om en retsakt, har nærhedsprincippet ikke relevans for
nærværende sag.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne har ikke lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Sagen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige
eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0008.png
8
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0009.png
9
Dagsordenspunkt 19): Direktiv og to forslag til henstillinger, der skal
lette tredjelandsstatsborgeres indrejse med henblik på videnskabelig
forskning i Det Europæiske Fællesskab.
KOM (2004) 178 endelig
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv.
Resumé:
Kommissionen har den 24. marts 2004 fremsat et forslag til Rådets direktiv om
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på forskning.
Direktivforslaget har til formål at fastsætte regler for tredjelandsstatsborgeres indrejse og
ophold med henblik på forskning, når der er indgået en værtsaftale mellem forskeren og en
forskningsinstitution.
Danmark støtter udarbejdelsen af ensartede retningslinjer for tredjelandsstatsborgeres
indrejse og ophold i medlemsstaterne med henblik på forskning. Der blev på rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 19. november 2004 opnået politisk enighed om direktivet,
og direktivet ventes formelt vedtaget på rådsmødet den 12. oktober 2005 eller på et
kommende rådsmøde. Direktivforslaget skønnes at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet. Forslaget til direktiv har hverken lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke
deltager i vedtagelsen.
1. Indledning
Kommissionen
fremsatte
den 24. marts 2004 et forslag til Rådets direktiv om
betingelserne for tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på
forskning og et forslag til Rådets henstilling med henblik på at lette forskeres
indrejse samt et forslag til Rådets henstilling om lettelse af medlemsstaternes
udstedelse af ensartet visa til kortvarigt ophold for forskere fra tredjelande,
som rejser inden for Det Europæiske Fællesskab med henblik på
videnskabelig forskning (KOM (2004)178 endelig).
Direktivforslaget og de to forslag til henstillinger er tidligere blevet behandlet på tre
forskellige rådsmøder. De to henstillinger forventes vedtaget på rådsmødet den 12. oktober
eller et kommende rådsmøde. Der henvises i den forbindelse til kommenteret dagsorden af
26. maj 2004 forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8. juni 2004 og
kommenteret dagsorden af 24. juni 2004 forud for rådsmødet (miljø) den 28. juni 2004. I
det følgende behandles alene direktivforslaget.
Kommissionens direktivforslag er fremsat med hjemmel i afsnit IV i
Traktaten om oprettelse af Det Europæiske Fællesskab, artikel 63, stk. 3, litra
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks
Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0010.png
10
a, og artikel 63, stk. 4. Direktivet skal i henhold til EF-traktatens artikel 67,
nr. 1, vedtages med enstemmighed efter høring af Europa-Parlamentet.
På rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. november 2004
blev
der
opnået
politisk
enighed om
direktivforslaget.
Direktivet ventes vedtaget som et a-punkt på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den
12. oktober 2005 eller et kommende rådsmøde.
2. Indhold
Direktivforslaget har til formål at fastsætte regler for tredjelandsstatsborgeres
indrejse og ophold med henblik på forskning, når der er indgået en
værtsaftale mellem forskeren og en forskningsinstitution.
Efter direktivets
artikel 5
skal en forskningsinstitution godkendes af
medlemsstatens myndigheder som en institution, der kan indgå værtsaftaler
med forskere. For at kunne opnå godkendelse skal forskningsinstitutionen
dokumentere, at institutionen rent faktisk udfører forskning, og
det enkelte
medlemsland kan vælge at kræve i overensstemmelse med national lovgivning, at
forskningsinstitutionen påtager sig det finansielle ansvar for de forskere, som
de indgår værtsaftaler med, både for så vidt angår udgifter under opholdet
som udgifter i forbindelse med hjemrejsen.
Såfremt der pålægges
forskningsinstitutionerne et finansielt ansvar for forskeren udløber dette seks måneder efter
værtsaftalens ophør og forskningsinstitutionen kan ikke længere drages til finansielt ansvar
for forskeren.
Artikel 6
fastsætter, at forskningsinstitutionen og forskeren skal indgå en
værtsaftale. Betingelserne for, at der kan indgås en værtsaftale, er, at
forskningsprojektet er godkendt i forskningsinstitutionen, og at de
nødvendige finansielle ressourcer er tilvejebragt. Forskeren skal dokumentere
at have de fornødne faglige kvalifikationer i forhold til forskningsprojektet.
Forskeren skal råde over tilstrækkelige midler til ikke at blive en byrde for det
sociale system i medlemsstaten og skal aflønnes på tilsvarende vilkår som
andre forskere. Endelig skal forskeren råde over en sygeforsikring.
Artikel 7
fastslår, at når der er indgået en værtsaftale, skal den pågældende
forsker have udstedt en opholdstilladelse, hvis den pågældende har gyldige
rejsedokumenter, har en erklæring fra forskningsinstitutionen vedrørende de
finansielle forhold, og hvis forskeren ikke er til fare for den offentlige orden
og sikkerhed.
Efter artikel 9 skal en medlemsstat,
hvis
den beslutter at tillade forskerens
familiemedlemmer indrejse og ophold, som udgangspunkt udstede en
opholdstilladelse med en varighed svarende til gyldighedsperioden for
forskerens opholdstilladelse. Udstedelse af opholdstilladelse til forskerens
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0011.png
11
familiemedlemmer må ikke gøres afhængig af, at forskeren har opholdt sig en
vis periode på medlemsstatens område.
Efter artikel 12 skal forskeren under sit ophold ligebehandles med
medlemsstatens egne statsborgere for så vidt angår anerkendelse af
eksamensbeviser, arbejdsvilkår, social sikring, skattefordele og adgang til samt
levering af goder og tjenesteydelser, som står til rådighed for offentligheden.
Efter artikel 13 skal en forsker, der har fået udstedt en opholdstilladelse efter
direktivet som forsker i en medlemsstat, have mulighed for på grundlag af
opholdstilladelsen og gyldige rejsedokumenter at tage ophold i en anden
medlemsstat med henblik på at udføre en del af forskningsprojektet dér.
Hvis
forskeren opholder sig i en anden medlemsstat i en periode på op til tre måneder, kan
forskningen udføres på grundlag af den værtsaftale, der er indgået i den første medlemsstat,
forudsat at forskeren har tilstrækkelige økonomiske midler og ikke udgør en trussel mod
den offentlige orden og sikkerhed. Forbliver forskeren i mere end tre måneder, kan
medlemsstaten kræve, at der indgås en ny værtsaftale i overensstemmelse med artikel 6 og
7.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark
har støttet
udarbejdelsen af ensartede retningslinjer for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold i medlemsstaterne med henblik
på forskning.
Regeringen tager vedtagelsen af direktivet til efterretning.
4. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der blev på rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 19. november 2004 opnået
politisk enighed om direktivet. Direktivforslaget forventes endeligt vedtaget på rådsmødet
den 12. oktober 2005 eller på et kommende rådsmøde.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 24. maj 2004. Sagen har endvidere
været sendt i skriftlig høring i SPAIS forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 19. november 2004.
For så vidt angår de spørgsmål, som
blev drøftet
på rådsmødet den 19.
november, har Institut for Menneskerettigheder anført, at man ikke har haft
mulighed for at fremkomme med bemærkninger indenfor den fastsatte
tidsramme.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0012.png
12
Sagen har endvidere været sendt i skriftlig høring hos EF-Specialudvalget for
forskning. Ved høringsfristens udløb den 21. april 2004 var der indkommet
følgende svar:
Akademikernes Centralorganisation (AC), som noterer sig, at Danmark ikke
deltager i vedtagelsen af direktivet, og at det ikke vil blive anvendt i
Danmark, er principielt af den holdning, at der i videst muligt omfang skal
være mulighed for, at videnarbejdere fra tredjelande tager ophold og arbejder
i Danmark. AC peger på, at akademikerarbejdsløsheden er stor i Danmark,
og at problemet ikke synes at være mangel på forskere, men mangel på
midler til at ansætte forskere i faste stillinger. Man peger på, at der ikke må
opstå en kategori af forskere, som det er attraktivt for institutionerne at
ansætte, fordi de er billigere eller mere fleksible. Der peges endvidere på, at
forskningsorganisationerne efter direktivforslaget binder sig til at påtage sig
det finansielle ansvar for de forskere, som forskningsorganisationerne indgår
aftaler med, hvilket kan give forskningsinstitutionerne økonomiske vilkår,
som kan være usikre at vurdere. I relation til godkendelse af de
forskningsorganisationer, som kan indgå værtsaftaler, foreslår AC, at et organ
inden for Lov om Forskningsrådgivning bruges som høringsorgan.
Den Kgl. Veterinær- og Landbohøjskole har den opfattelse, at såfremt
Danmark skulle vælge at gennemføre tilsvarende regler i dansk ret, vil det
medføre et udvidet ansvar for forskningsorganisationer ved ansættelse af
gæsteforskere fra tredjelande, som økonomisk vil kunne være uoverskueligt
for forskningsorganisationen, hvis gæsteforskeren bliver syg. Højskolen
finder ligeledes, at det i forhold til dansk retspraksis er ualmindeligt, at en
forskningsorganisation kan blive holdt økonomisk ansvarlig for en
gæsteforskers ulovlige handlinger, eksempelvis ulovligt ophold i landet.
København Universitet (KU) anfører, at det må være i dansk interesse at
fremme forskermobiliteten og forbedre universiteternes stilling i den
tiltagende internationale konkurrence. Mere enkle regler og procedurer vil
harmonere med den nye universitetslov og set ud fra et
universitetssynspunkt, kan der kun være interesse for, at Danmark
gennemfører regler, der svarer til de regler, det endelige direktiv kommer til
at indeholde. KU er betænkelig ved en ordning, hvor
forskningsorganisationen skal garantere at ville påtage sig ansvaret for
forskerens opholds-, sundheds- og hjemrejseudgifter, men lægger dog til
grund, at ”opholdsudgifterne” er dækket af en almindelig
overenskomstmæssig løn, ligesom sygeforsikring må være dækket af den
almindelige danske sygesikringsordning. KU finder det ønskeligt, at
ordningen også kommer til at omfatte gæstelærere, uden at disse indgår i et
forskningsprojekt.
Syddansk Universitetet støtter direktivet og rådshenstillingerne og finder, at
Danmark snarest muligt bør gennemføre anbefalingerne i rådshenstillingerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0013.png
13
Universitetet hilser det især velkommen, at opholdstilladelsen efter
direktivforslaget skal udstedes højest 30 dage efter ansøgning og at der ikke
skal søges særskilt arbejdstilladelse. Ligeledes anses det for glædeligt, at der
tages skridt til at lette rejser til et eller flere EU-lande under gæsteopholdet,
og at opholdstilladelsen kan forlænges uendeligt under hensyntagen til
værtsaftalen.
Aalborg Universitet støtter direktivet og henstiller, at Danmark i videst mulig
omfang følger direktivets formål, selvom direktivet er omfattet af det danske
forbehold. Universitetet peger på, at forskningsorganisationen ikke kan gribe
ind over for en forsker, der ikke overholder modtagelsesaftalen, men anfører
samtidig, at man i den henseende ikke har oplevet problemer i praksis.
Universitetet finder, at det ville være en forbedring, hvis opholdstilladelsen
kunne gives for mere end ét år ad gangen. Det findes positivt, at der lægges
op til en sagsbehandlingstid på 30 dage, og at indrejse og ophold for
familiemedlemmer efter rådshenstillingerne skal lettes.
6. Europa-Parlamentet
Europa-Parlamentet vedtog den 1. april 2005 sin udtalelse om direktivforslaget.
Europa-Parlamentet er generelt positiv over for direktivforslaget.
Europa-Parlamentet har blandt andet fremsat forslag om, at direktivet skal give adgang til
familiesammenføring, idet dette ifølge Parlamentet er afgørende for fremme af
forskermobilitet. Endvidere har Parlamentet peget på, at det burde være muligt at indgå
mere end én værtsaftale for at opnå et reelt fælles forskningsområde i Europa.
Europa-Parlamentets forslag er ikke imødekommet, dog er en række forslag fra
Parlamentet til mindre justeringer af teksten medtaget
7. Nærhedsprincippet
Kommissionen har i sit forslag anført, at betingelserne for
tredjelandsstatsborgeres indrejse og ophold med henblik på forskning i dag
er forskellige fra medlemsstat til medlemsstat. Hovedformålet med direktivet
er at fastlægge en harmoniseret retlig ramme for tredjelandsstatsborgernes
indrejse og ophold med henblik på forskning for at sikre, at Europa fortsat
kan tiltrække højtkvalificerede forskere og nå målsætningen om, at
medlemsstaterne skal investere 3 % af bruttonationalproduktet i forskning.
Direktivforslaget fastsætter kun hovedprincipperne og på en række områder
overlades det til medlemsstaterne at vælge, hvordan direktivet bedst kan
gennemføres i de enkelte medlemsstaters lovgivning.
Det skønnes, at direktivforslaget er i overensstemmelse med
nærhedsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0014.png
14
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget til direktiv har hverken lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks Stilling ikke
deltager i vedtagelsen.
Såfremt regler svarende til direktivforslagets regler ønskes gennemført i
dansk ret, skønnes dette på det foreliggende grundlag ikke at medføre
statsfinansielle konsekvenser. Det kan ikke på nuværende tidspunkt vurderes,
hvorvidt en gennemførelse i dansk ret vil kunne medføre lovgivningsmæssige
konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har været forelagt for Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 30. marts 2004 og den 8. juni 2004, forud
for rådsmødet (konkurrenceevne) den 17. – 18. maj 2004
og forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 19. november 2004,
og for Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 30. marts 2004, den 8. juni 2004
og den 19. november 2004.
Endvidere er Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udlændinge- og
Integrationsudvalg orienteret om sagen ved aktuelt notat oversendt forud for
rådsmødet (miljø) den 28. juni 2004.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0015.png
15
Dagsordenspunkt 20): Europa-Parlamentets og Rådets kommende
forordning om visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af
oplysninger mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold.
(KOM (2004) 835 endelig)
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
visuminformationssystemet (VIS) og udveksling af oplysninger mellem medlemsstaterne
om visa til kortvarigt ophold har til formål at forbedre udvekslingen af visumoplysninger
mellem Schengen-landene med henblik på blandt andet at forebygge trusler mod
medlemsstaternes indre sikkerhed, lette bekæmpelsen af ulovlig indvandring, og bistå
med identifikation og tilbagesendelse af indvandrere uden lovligt ophold.
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Danmark deltager ikke i vedtagelsen af forslaget, jf. Protokollen om Danmarks Stilling.
Da forslaget udgør en udbygning af Schengen-reglerne, følger det af Protokollen om
Danmarks Stilling, at Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen træffer afgørelse
om, hvorvidt det vil gennemføre afgørelsen i dansk ret. En eventuel tilslutning til
forordningen på mellemstatsligt grundlag vil, som forslaget foreligger, medføre
ændringer i udlændingeloven. En sådan tilslutning vil endvidere medføre statsfinansielle
konsekvenser, som dog på nuværende tidspunkt ikke kan fastlægges fuldt ud.
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der oprettes et system, der forbedrer
udvekslingen af oplysninger om visa mellem Schengen-landene. Endvidere støtter
regeringen oprettelsen af et system, der er med til at forbedre sikkerheden i Schengen-
landene, og som gør myndighederne i stand til med størst mulig sikkerhed at
identificere de personer, man ikke ønsker at give tilladelse til indrejse, samt bistår med
identifikation og tilbagesendelse af ulovlige indvandrere. De øvrige medlemslande
forventes generelt at bakke op om forslaget.
1. Indledning
På baggrund af en række konklusioner fra Det Europæiske Råds (DER)
møder, første gang i Laeken (2001) og senest i Bruxelles (2004), vedtog Rådet
(retlige og indre anliggender) den 19. februar 2004 et sæt konklusioner om
visuminformationssystemet (VIS) indeholdende Rådets forventninger til
indhold og opbygning af VIS. Herudover vedtog Rådet (retlige og indre
anliggender) den 8. juni 2004 en beslutning om etableringen af VIS med
Forslaget er fremsat helt eller delvist med hjemmel i TEF, afsnit IV. Protokollen om Danmarks
Stilling, der er knyttet til Amsterdam-traktaten, finder derfor anvendelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0016.png
16
henblik på at sikre et retsgrundlag for Kommissionens tilpasning af sit
budget i forbindelse med samarbejdet herom med Europa-Parlamentet.
Kommissionen har den 28. december 2004 fremsat et forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om VIS og udveksling af oplysninger
mellem medlemsstaterne om visa til kortvarigt ophold.
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel
62, nr. 2), litra b), nr. ii), og artikel 66, og skal vedtages med kvalificeret flertal
i overensstemmelse med proceduren for fælles beslutningstagen med høring
af Europa-Parlamentet, jf. EF-Traktatens artikel 251.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-
traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til
udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-
traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks
Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige
medlemsstater.
Det fremgår af forordningsforslagets præambel, at der er tale om et
forordningsforslag til udbygning af Schengen-reglerne.
Forordningsforslaget fastlægger reglerne for etablering og anvendelse af en
fælles europæisk database, der skal indeholde oplysninger om visumsager.
På et kommende rådsmøde (retlige og indre anliggender) forventes forslaget
til forordning vedtaget.
2. Indhold
2.1. Generelle bestemmelser
Forordningsforslaget fastlægger formålet med visuminformationssystemet
(VIS), samt funktionerne i og ansvaret for VIS. Endvidere fastlægger
forslaget betingelser og procedurer for udveksling af oplysninger mellem
medlemsstaterne om ansøgninger om visa til kortvarigt ophold og om
afgørelser, som træffes i forbindelse hermed, herunder afgørelser om
hvorvidt et visum skal annulleres, inddrages eller forlænges.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0017.png
17
Ifølge forordningsforslagets artikel 1 er formålet med VIS at forbedre
administrationen af den fælles visumpolitik, det konsulære samarbejde og
konsultationerne mellem de centrale konsulære myndigheder ved at lette
udvekslingen af oplysninger mellem medlemsstaterne om visumansøgninger
og om afgørelser i forbindelse hermed med henblik på at:
-
-
Forebygge trusler mod de enkelte medlemsstaters indre sikkerhed
Forebygge omgåelse af kriterierne for afgørelse af, hvilken
medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af ansøgningen
Lette bekæmpelsen af svig
Lette kontrollen ved kontrolstederne ved de ydre grænser og inden
for medlemsstaternes område
Bistå med identifikation og tilbagesendelse af ulovlige indvandrere
Lette anvendelsen af forordning (EF) nr. 343/2003 (Dublin-
forordningen)
-
-
-
-
Forordningsforslagets artikel 2 definerer en række begreber, der anvendes i
forslaget, herunder ord som ”visummærkat”, ”visummyndigheder”,
”ansøgningsskema” og ”ansvarlig medlemsstat”.
Forordningsforslaget fastlægger i artikel 3 kategorierne af oplysninger, der
kan registreres i VIS. Disse er i det væsentligste alfanumeriske oplysninger
(oplysninger, der indeholder bogstaver og tal, for eksempel navn og
fødselsdato), fotografier og fingeraftryk.
I forslagets artikel 4 fastlægges, hvem der skal have adgang til at indlæse,
ændre og slette oplysninger i VIS, og hvem der alene skal have adgang til at
søge oplysninger. Adgang til førstnævnte gives kun til bemyndigede
medarbejdere i visummyndighederne, mens adgang til at søge – ud over
visummyndighederne – gives til bemyndigede medarbejdere i
grænsekontrolmyndigheder, asylmyndigheder og politi. Søgeadgangen er
begrænset til det omfang, oplysningerne er nødvendige for udførelsen af
specifikke arbejdsopgaver, der er nærmere beskrevet i artikel 13-19.
2.2. Visummyndighedernes indlæsning og anvendelse af oplysninger
Visummyndighedernes forpligtelser og procedurer for indlæsning samt
anvendelse af oplysningerne fremgår af forordningsforslagets kapitel 2,
artikel 5-15. Det præciseres, hvilke oplysninger der skal indlæses ved
registrering af visumansøgningen, og hvilke oplysninger der skal tilføjes, når
der er truffet afgørelse om at udstede, give afslag på, annullere, inddrage eller
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0018.png
18
forlænge et visum, eller afvise at behandle ansøgningen. Endvidere fastsættes
bestemmelser om visummyndighedernes brug af oplysninger i forbindelse
med rapportering og statistikker.
2.2.1. Registrering af oplysninger i VIS
I forslagets artikel 5 fastlægges procedurerne for indlæsning af oplysninger
om ansøgningen. Visummyndigheden skal således straks ved modtagelsen af
en ansøgning oprette et ansøgningsdossier i VIS og i den forbindelse
kontrollere, om en medlemsstat tidligere har registreret en ansøgning fra den
pågældende ansøger. I bekræftende fald skal det nye ansøgningsdossier
forbindes med det foregående.
Når visummyndigheden indlæser en ansøgning skal ifølge artikel 6 en række
nærmere bestemte oplysninger om ansøgeren registreres, herunder navn,
køn, fødselsdato og –sted, oplysninger om personen, der har udstedt
invitation eller er forpligtet til at dække leveomkostningerne under opholdet,
fotografi samt fingeraftryk.
Hvis
en
af
medlemsstaterne
i
overensstemmelse
med
Schengenkonventionens artikel 17, stk. 2, kræver høringer mellem de centrale
myndigheder, før visum udstedes, indlæser visummyndigheden ifølge
forslagets artikel 7 yderligere oplysninger fra ansøgningsskemaet i VIS,
herunder oplysninger om rejsens formål, ankomst- og afrejsedato, første
indrejsested, samt nuværende beskæftigelse og arbejdsgiver.
Hvis visummyndigheden har truffet afgørelse om at udstede visum, tilføjes
ifølge forslagets artikel 8 yderligere oplysninger til ansøgningsdossieret,
herunder statusoplysninger, som viser, at visum er udstedt, oplysninger om,
hvilken myndighed der har udstedt visummet, dato, sted og visumtype.
Det fremgår af forslagets artikel 9, at hvis visummyndigheden afviser at
behandle ansøgningen, skal en række oplysninger tilføjes i det oprettede
ansøgningsdossier, herunder statusoplysninger, som viser, at man har afvist
at behandle ansøgningen, og oplysninger om, hvilken myndighed der har
afvist at behandle ansøgningen.
Ifølge forslagets artikel 10 skal visummyndigheden, hvis der træffes afgørelse
om afslag på visum, tilføje oplysninger i ansøgningsdossieret om, at der er
givet afslag, hvilken myndighed der har givet afslag, samt hvor og hvornår.
Endvidere skal begrundelsen for afslaget angives.
Det fremgår af forslagets artikel 11, at hvis visummyndigheden træffer
afgørelse om at annullere eller inddrage et visum, skal oplysninger herom
tilføjes ansøgningsdossieret, herunder hvor og hvornår dette er sket, hvilken
myndighed der har gjort det og begrundelsen herfor.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0019.png
19
Tilsvarende skal en forlængelse af et visum ifølge artikel 12 registreres i VIS
blandt andet med oplysninger om, hvilken myndighed der har forlænget
visummet, perioden for forlængelsen samt begrundelsen for at forlænge.
2.2.2. Anvendelse af oplysningerne i VIS
Ifølge forslagets artikel 13 skal den kompetente visummyndighed konsultere
VIS med henblik på at behandle ansøgninger og træffe afgørelser i
forbindelse hermed. I den forbindelse skal visummyndigheden have adgang
til at søge på blandt andet ansøgningsnummeret, navn, efternavn, fødested,
pasnummer, foto, fingeraftryk eller nummer på tidligere udstedte
visummærkater. Hvis søgningen viser, at ansøger er registreret i VIS, gives
visummyndigheden med henblik på behandling af den aktuelle sag adgang til
det pågældende ansøgningsdossier og den eller de dertil knyttede
ansøgningsdossierer.
VIS kan endvidere ifølge forslagets artikel 14 anvendes til høringer og
anmodninger om dokumenter. Høringer, der foretages af andre
medlemslandes centrale myndigheder i medfør af Schengenkonventionens
artikel 17, stk. 2, forinden visum udstedes, kan sendes via VIS ved at sende
høringsanmodningen til VIS med angivelse af ansøgningsnummer og den
eller de medlemsstater, der skal høres. VIS videresender anmodninger til den
eller de anførte medlemsstater, der herefter sender svar retur til VIS, som
videresender til den anmodende medlemsstat.
Nævnte procedure kan endvidere anvendes i forbindelse med fremsendelse
af andre meddelelser, herunder i forbindelse med det konsulære samarbejde
samt anmodninger om fremsendelse af kopier af rejsedokumenter og andre
dokumenter til brug for en ansøgning.
Endelig har visummyndighederne ifølge artikel 15 udelukkende med henblik
på rapportering og statistikker adgang til at konsultere en række oplysninger i
VIS.
2.3. Andre myndigheders anvendelse af oplysninger
I forordningsforslagets kapitel 3, artikel 16-19, fastsættes betingelserne og
procedurerne for andre myndigheders end visummyndighedernes anvendelse af
oplysningerne i VIS, herunder med henblik på kontrol af visa, identifikation og
tilbagesendelse af ulovlige indvandrere, fastsættelse af ansvaret for asylansøgninger og
behandling af asylansøgninger. De omhandlede myndigheder har alene adgang til
søgning i og konsultation af VIS og ikke adgang til indlæsning, opdatering, rettelse eller
sletning af oplysninger.
Forslagets artikel 16 fastlægger således, at grænsekontrolmyndighederne og
de myndigheder, der har kompetence til at foretage kontrol inden for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0020.png
20
medlemsstatens område, kan søge i og konsultere VIS på baggrund af
nærmere angivne søgekriterier. Med artikel 17 gives de kompetente
indvandringsmyndigheder med henblik på identifikation og tilbagesendelse af
ulovlige indvandrere adgang til at søge i og konsultere VIS, og i artikel 18 og
19 gives asylmyndighederne adgang til søgning i og konsultation af VIS med
henblik på at træffe afgørelse i relation til forordning (EF) nr. 343/2993,
Dublin-forordningen.
2.4. Lagring og ændring af oplysninger
I forordningsforslaget kapitel 4, artikel 20-22, fastlægges reglerne for lagring
og ændring af de oplysninger, der er registreret i VIS.
I artikel 20 fastlægges således en lagringsperiode på 5 år. Efter udløb af
denne periode sletter VIS automatisk ansøgningsdossieret. I artikel 21
fastlægges det, at det kun er den ansvarlige medlemsstat, det vil sige den, der
har oprettet sagen, der kan ændre, supplere eller slette oplysninger om en
given person i VIS. Endelig fastlægger artikel 22, at oplysninger i VIS om en
person, der har fået statsborgerskab i en af medlemsstaterne inden udløb af
de fem år, på baggrund af orientering herom slettes fra VIS af det
medlemsland, der har oprettet sagen.
2.5. Drift og ansvar
I forordningsforslaget kapitel 5, artikel 23-29, fastlægges ansvaret for VIS,
herunder ansvaret for den operationelle forvaltning af VIS og for
anvendelsen af oplysninger og datasikkerhed, og der fastsættes regler om
erstatningsansvar, registre og sanktioner.
Artikel 23 fastlægger således, at Kommissionen er ansvarlig for oprettelsen
og
driften
af
det
centrale
visuminformationssystem
og
kommunikationslinjerne mellem den centrale del og de nationale
grænseflader. Medlemsstaternes tilsvarende ansvar fastlægges i artikel 24,
hvorefter medlemsstaterne er ansvarlige for udvikling eller tilpasningen og
driften af det nationale system, der forbindes med den centrale del af VIS via
den nationale grænseflade. Omkostningerne til de nationale systemer
afholdes endvidere af medlemsstaterne.
Artikel 25 fastlægger, at medlemsstaterne skal sikre, at oplysningerne
behandles på lovlig vis, herunder i forbindelse med indsamling og
fremsendelse. Den ansvarlige medlemsstat skal endvidere, jf. artikel 26,
garantere oplysningernes sikkerhed, blandt andet med henblik på at
forhindre, at uautoriserede personer får adgang til de nationale anlæg og
forhindre, at oplysninger læses eller kopieres af uautoriserede personer. Ifølge
artikel 27 pålægges en medlemsstat erstatningsansvar for skader som følge af
medlemsstatens eventuelle ulovlige behandling af oplysningerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0021.png
21
I artikel 28 og 29 etableres en forpligtelse til henholdsvis at føre registre over
alle behandlinger af oplysninger i VIS, samt til at fastsætte sanktioner for
overtrædelse af forordningen med hensyn til databeskyttelse.
2.6. Rettigheder og tilsyn med hensyn til databeskyttelse
Forordningsforslagets kapitel 6, artikel 30-35, vedrører rettigheder og tilsyn
med hensyn til databeskyttelse. Direktiv 95/46/EF af 24. oktober 1995 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger og om fri udveksling af sådanne oplysninger finder
anvendelse på medlemsstaternes behandling af personoplysninger, og Rådets
forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om beskyttelse af fysiske
personer i forbindelse med behandling af personoplysninger i
fællesskabsinstitutionerne og om fri udveksling af sådanne oplysninger finder
anvendelse på Kommissionens aktiviteter med hensyn til beskyttelse af
personoplysninger. Begge retsakter finder fuldt ud anvendelse på VIS-
forordningen. Samtidig præciserer bestemmelserne i dette kapitel en række
punkter vedrørende beskyttelse af den registreredes rettigheder og den rolle,
som de nationale tilsynsmyndigheder og den uafhængige tilsynsmyndighed
spiller.
I
artikel
30
etableres
ansøgers
og
references
(den
person/virksomhed/organisation, der inviterer) ret til at blive informeret om
blandt andet formålene med at behandle oplysningerne i VIS. Retten til
indsigt i egne oplysninger, berigtigelse af ukorrekte oplysninger og sletning af
ulovligt registrerede oplysninger fastlægges i artikel 31. Denne ret kan
eventuelt udøves med bistand fra den nationale tilsynsmyndighed i
databeskyttelsesanliggender (Datatilsynet), jf. artikel 32.
Endvidere fastlægges i artikel 33 retten til at anlægge sag eller indgive klage
ved medlemsstaternes kompetente domstole, hvis den pågældende nægtes
retten til at få berigtiget eller slettet ukorrekte eller ulovligt registrerede
oplysninger.
Endelig fastlægges i artikel 34, at den nationale tilsynsmyndighed skal
overvåge, at behandlingen af oplysninger i VIS foregår på lovlig vis, og ifølge
artikel 35 skal den europæiske tilsynsførende for databeskyttelse, som er
nedsat ved Rådets forordning (EF) nr. 45/2001 af 18. december 2000 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personoplysninger i fællesskabsinstitutionerne, overvåge Kommissionens
aktiviteter for at sikre, at de registrerede personers rettigheder ikke krænkes.
2.7. Afsluttende bestemmelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0022.png
22
Forordningsforslagets kapitel 7, artikel 36-41, vedrører gennemførelsen af
forordningen, starten på fremsendelse af oplysninger, komitologi, kontrol og
evaluering, ikrafttræden og anvendelse af forordningen.
Gennemførelsen af VIS skal ifølge artikel 36 ske i to faser. Funktionerne for
behandling af alfanumeriske oplysninger (bogstaver og tal) og fotografier
gennemføres senest den 31. december 2006, og funktionerne for behandling
af biometriske data gennemføres senest den 31. december 2007.
Det bemærkes, at ifølge Rådets konklusioner om indsættelse af biometriske
data i visa og opholdstilladelser vedtaget af Rådet for retlige og indre
anliggender den 24. februar 2005 skal Kommissionen gøre alt for at
fremskynde aktiveringen af biometri i den centrale del af VIS til 2006.
Ifølge artikel 37 og 38 starter idriftsættelsen af VIS, når de fem første
medlemsstater er klar til at udveksle oplysninger, og de har meddelt
Kommissionen dette. Kommissionen fastsætter datoen for idriftsættelsen.
Ingen medlemsstat kan konsultere oplysninger i VIS, før den selv er klar til at
indlæse oplysninger.
Det fremgår af artikel 39, at Kommissionen bistås af et udvalg, når den skal
vedtage de nødvendige regler for den tekniske gennemførelse og udvikling af
VIS.
To år efter idriftsættelsen af VIS og derefter hvert andet år skal
Kommissionen forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en rapport om,
hvordan VIS fungerer teknisk set. En samlet evaluering af VIS fremlægges
efter fire år og derefter hvert fjerde år ligeledes af Kommissionen, jf. artikel
40.
Forordningen træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelse og
anvendes fra den føromtalte dato fastsat af Kommissionen, når fem
medlemslande har meddelt, at de er klar til at udveksle oplysninger i VIS, jf.
artikel 41.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det hensigtsmæssigt, at der oprettes et system, der
forbedrer udvekslingen af oplysninger om visa mellem Schengen-landene,
henset til at de fleste af de visa, der udstedes af Schengen-landene, har
gyldighed til hele Schengen-området.
Regeringen støtter endvidere oprettelsen af et system, der er med til at
forbedre sikkerheden i Schengen-landene, og som gør myndighederne i stand
til med sikkerhed at identificere de personer, man ikke ønsker at give
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0023.png
23
tilladelse til indrejse. Den større sikkerhed i identificeringen er ligeledes med
til at begrænse svig og anvendelsen af falske rejsedokumenter.
Endelig finder regeringen det hensigtsmæssigt, at der oprettes et system,
hvorefter det bliver nemmere at identificere indvandrere uden lovligt ophold
med henblik på tilbagesendelse, samt at anvendelsen af Dublin-forordningen
om fastlæggelsen af, hvilken medlemsstat der er ansvarlig for behandlingen af
en given asylansøgning, gøres mere effektiv.
4. Generelle forventninger til andre landes holdning
På baggrund af Det Europæiske Råds (DER) gentagne opfordringer og
Haag-programmets omtale af oprettelsen af VIS har sagen høj prioritet
blandt medlemsstaterne.
Forud for Kommissionens fremsættelse af forordningsforslaget vedtog Rådet
(retlige og indre anliggender) et sæt konklusioner om retningslinjerne for
oprettelsen af VIS, jf. Rådets konklusioner om visuminformationssystemet
(VIS) af 19. februar 2004. Herudover vedtog Rådet (retlige og indre
anliggender) den 8. juni 2004 en beslutning om indførelse af
visuminformationssystemet (VIS), (2004/512/EF).
Der forventes på den baggrund generel opbakning til forordningsforslaget.
Visse medlemslande kan imidlertid forventes at lægge vægt på en længere
lagringsperiode end de fem år, der er lagt op til i forslaget, og der kan
forventes drøftelser af, hvilke oplysninger, der skal registreres i VIS i
forbindelse med oprettelsen af et ansøgningsdossier. Endelig kan der
forventes drøftelser af, hvorvidt VIS skal omfatte visa udstedt med henblik
på længerevarende ophold, der udstedes på baggrund af nationale regler og
derfor ikke er medtaget i Kommissionens udkast til forordning.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været drøftet i Specialudvalget vedrørende
Indvandringssamarbejdet (SPAIS) den 22. september 2005.
6. Europa-Parlamentet
Kommissionen har sendt forslaget til forordning til Europa-Parlamentet
samtidig med oversendelsen til Rådet med henblik på Europa-Parlamentets
stillingtagen til forslaget i overensstemmelse med proceduren for fælles
beslutningstagen, jf. EF-traktatens artikel 251.
Europa-Parlamentet har endnu ikke afgivet rapport om dets stillingtagen til
forslaget.
Asyl-
og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0024.png
24
7. Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører i begrundelsen for forslaget til forordning, at
formålene med forordningen, hvorefter der skal oprettes et fælles system og
fælles procedurer for udveksling af visumoplysninger mellem
medlemsstaterne, ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemsstaterne og
derfor på grund af foranstaltningens omfang og virkninger bedst
gennemføres på fællesskabsplan.
Kommissionens aktiviteter er begrænset til oprettelse og vedligeholdelse af
det centrale visuminformationssystem, de nationale grænseflader og
kommunikationsinfrastrukturen mellem det centrale VIS og de nationale
grænseflader, mens kompetencen for de nationale systemer fortsat ligger hos
de enkelte medlemsstater. Forordningsformen er valgt, fordi det er
nødvendigt at vedtage en almengyldig retsakt, som er bindende i alle
enkeltheder og finder direkte anvendelse i medlemsstaterne.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens bemærkninger for så vidt angår
nærhedsprincippet, idet oprettelsen af et fælles system for udveksling af
oplysninger kræver fælles regler for, hvilke oplysninger der skal indlægges
med henblik på at få et ensartet sammenligningsgrundlag. Sådanne fælles
regler kan alene vedtages på fællesskabsniveau.
Herudover er det alene oprettelsen og vedligeholdelsen af den centrale
enhed, der skal varetages af Kommissionen, mens kompetencen til tilpasning
eller oprettelse af de nationale systemer, samt vedligeholdelsen af disse, ligger
hos medlemsstaterne. Der fastholdes således en national kompetence over
nationale data.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen vil hverken få lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks
Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forordningen ikke er bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
En tilknytning til forordningen på mellemstatsligt grundlag skønnes at ville få
lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser. For så vidt angår de
lovgivningsmæssige konsekvenser drejer det sig, som forslaget foreligger, om
ændringer i udlændingeloven.
For så vidt angår de statsfinansielle konsekvenser af dansk deltagelse i VIS
blev Folketingets Europaudvalg orienteret herom forud for Rådets
beslutning af 8. juni 2004 om indførelse af VIS (2004/512/EF).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
205835_0025.png
25
Udgifter til national gennemførelse af VIS
Etablerings- og driftsudgifterne til tilpasning af det nationale visumsystem
dækkes af de enkelte medlemsstater. Implementeringen og driften af
visuminformationssystemet vil medføre statsfinansielle konsekvenser af et
omfang, som på nuværende tidspunkt dog endnu ikke er fuldt fastlagt.
Folketingets Finansudvalg vil blive anmodet om at give sin tilslutning til
afholdelse af udgifterne til den nationale gennemførelse af VIS.
Udgifter til gennemførelse af den centrale del af VIS
Ved en beslutning om dansk tilslutning på mellemstatsligt grundlag til
forordningen om VIS vil der være statslige merudgifter i form af dansk
medfinansiering af opbygningen og driften af den centrale del af VIS.
Uden en tilslutning ville Danmark således have modtaget en refusion af det
danske EU-bidrag svarende til en forholdsmæssig andel af EU’s udgifter
vedrørende VIS.
Det danske bidrag beregnes på grundlag af den generelle finansieringsnøgle
for EU's budget, svarende til et bidrag på ca. 2 % af udgifterne.
For årene 2004-2006 er på EU-budgettet afsat 30 mio. euro til udviklingen af
første fase af VIS. Det vil sige udviklingen af et system, der indeholder
digitaliserede fotos og alfanumeriske oplysninger. Dansk bidrag frem til 2006
vil dermed udgøre i størrelsesordenen samlet op til knap 4,5 mio. kr.,
afhængigt af tidspunktet for tilslutning og beslutning vedrørende
medfinansiering af etableringsudgifter før tilslutning.
For perioden 2007-2013 har Kommissionen lagt op til at afsætte 64 mio.
euro på EU budgettet til investeringsomkostninger med henblik på
indlæggelse af biometriske oplysninger i VIS, samt 33 mio. euro til
driftsomkostninger. Baseret på Kommissionens udspil vil dansk bidrag fra
2007-2013 udgøre i størrelsesordenen samlet omkring 14,5 mio.kr. eller godt
2 mio.kr. årligt.
På visse punkter må det forventes, at medlemsstaterne under forhandlingerne
vil fremsætte forslag til ændringer, der kan føre til justeringer af ovennævnte
beløbsangivelser.
Sagen skønnes ikke at få samfundsøkonomiske, miljømæssige eller
beskyttelsesmæssige konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Forordningsforslaget har ikke tidligere været forelagt for Folketingets
Europaudvalg eller Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik.
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 13. juni 2002 blev
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik orienteret om Rådets retningslinjer til Kommissionen med
henblik på udarbejdelse af en rapport om indførelse af et
visuminformationssystem (VIS).
Forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 5. – 6. juni 2003 blev
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik orienteret om Kommissionens rapport om indførelse af et
visuminformationssystem (VIS).
Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for Udlændinge- og
Integrationspolitik blev endvidere orienteret om konklusioner om
udviklingen af visuminformationssystemet (VIS) forud for rådsmødet
(landbrug og fiskeri) den 16. – 19. december 2003 og forud for rådsmødet
(retlige og indre anliggender) den 19. februar 2004.
Endelig blev Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik orienteret om Rådets beslutning om
etablering af VIS forud for rådsmødet (retlige og indre anliggender) den 8.
juni 2004.
Et grundnotat om forordningsforslaget er henholdsvis den 22. og 23. august
2005 sendt til Folketingets Europaudvalg og Folketingets Udvalg for
Udlændinge- og Integrationspolitik.