Europaudvalget 2005-06
2682 - Økofin Bilag 2
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. oktober 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 7. oktober 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 11. oktober
2005 - vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenspunkt 1.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207308_0002.png
2
4. oktobe
F12
Aktuelt notat vedrørende proceduren for uforholdsmæssigt store
underskud vedrørende Ungarn
Dagsordenspunkt 1:
Stabilitets- og Vækstpagten – opfølgning på
rådsanbefaling til Ungarn under artikel 104(7)
Resumé: Der ventes på rådsmødet at blive orienteret om den
finanspolitiske situation i Ungarn, herunder en status for Ungarns
opfølgning på rådshenstillingen af 8. marts 2005 om at bringe
situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør. Sagen
forventes at blive taget op igen på et kommende rådsmøde.
Baggrund
Rådets henstilling under Traktatens artikel 104.7 om at bringe
situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør (5. juli
2004).
Ungarns offentlige budgetunderskud for 2003 blev i april 2004 opgjort
til 5,9 pct. af BNP (senere revideret til 6,2 pct. af BNP).
ECOFIN vedtog derfor på rådsmødet den 5. juli 2004 på grundlag af
henstillinger fra Kommissionen en rådsbeslutning om eksistensen af et
uforholdsmæssigt stort underskud i Ungarn, jf. Traktatens artikel 104.6
og en rådshenstilling til Ungarn om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør, jf. Traktatens artikel 104.7.
Stabilitets- og Vækstpagten fastslår, at Rådets henstillinger under
artikel 104.7 fastlægger en frist på højst fire måneder for det
pågældende lands iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger,
samt en frist for korrektionen af det uforholdsmæssigt store
underskud, som bør gennemføres i året efter, at det er konstateret,
medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Kommissionen og Rådet fandt, at der i tilfældet vedrørende Ungarn
forelå sådanne ’særlige omstændigheder’ i lyset af, at underskuddet
ved indtrædelsen i EU lå signifikant over 3-procentsgrænsen og i lyset
af den strukturelle omstilling til markedsøkonomi.
Kommissionen og Rådet fandt derfor, at Ungarns konvergensprogram
(programmet fra maj 2004 og efterfølgende opdateringer) – med planer
om at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP senest i 2008 –
samt Rådets udtalelser herom burde udgøre grundlaget for
korrektionen af det uforholdsmæssigt store underskud
1
.
Rådshenstillingen til Ungarn af 5. juli 2004 anbefaler således flg.:
Rådet traf tilsvarende afgørelser for andre lande, som havde uforholdsmæssigt store underskud, da de blev optaget i EU den
1. maj 2004.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
de ungarske myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
budgetunderskud til ophør hurtigst muligt
de ungarske myndigheder bør iværksætte tiltag inden for en mellemfristet
finanspolitisk ramme for at nå myndighedernes mål om at bringe underskuddet ned
under 3 pct. af BNP i 2008 på en troværdig og holdbar måde og i
overensstemmelse med planen for reduktion af underskuddet specificeret i Rådets
udtalelse af 5. juli 2004 om det ungarske konvergensprogram fra maj 2004
de ungarske myndigheder bør beslutsomt implementere de i
konvergensprogrammet planlagte tiltag, og særligt være parate til at gennemføre
yderligere tiltag, hvis det måtte vise sig nødvendigt for at nå målet for
budgetunderskuddet i 2004
de ungarske myndigheder bør senest den 5. november 2004 iværksætte effektive
tiltag for at nå målet for budgetunderskuddet i 2005
de ungarske myndigheder opfordres til at udnytte enhver mulighed for at
accelerere den finanspolitiske tilpasning; gennemføre de planlagte reformer af den
offentlige administration samt sundheds- og uddannelsessystemerne med henblik
på at realisere den planlagte reduktion af de offentlige udgifter i forhold til BNP og
at styrke den langsigtede holdbarhed af de offentlige finanser; sikre at de planlagte
skattelettelser finansieres og gøre gennemførelsen af skattelettelserne betinget af, at
målene for underskuddene realiseres.
Rådets beslutning under Traktatens artikel 104.8 om manglende
iværksættelse af virkningsfulde foranstaltninger i opfølgning på
henstillingen under artikel 104.7 (18. januar 2005)
ECOFIN vedtog på rådsmødet den 18. januar 2005 på grundlag af en
henstilling fra Kommissionen
en rådsbeslutning under artikel 104.8, der slår fast, at Ungarn ikke har iværksat
virkningsfulde foranstaltninger i opfølgning på rådshenstillingen under artikel 104.7
af 5. juli 2004.
Rådsbeslutningen konkluderede i sine præmisser bl.a. flg.:
Ungarn har i opfølgning på henstillingen vedtaget en række tiltag, som dog ikke
har været tilstrækkelige til at nå målet om et underskud på 4,6 pct. af BNP i 2004,
der ventes at være overskredet betydeligt
En række tiltag i 2005-budgettet sigter på at reducere underskuddet, men vil
ikke være tilstrækkelige til at nå målet om et underskud på 4,1 pct. af BNP i 2005,
der ligeledes ventes at blive overskredet betydeligt
De ungarske myndigheders hidtidige tiltag vil ikke være tilstrækkelige til at
undgå en afvigelse fra den planlagte mellemfristede forbedring af de offentlige
finanser, og regeringens fortsatte forpligtelse til at korrigere det uforholdsmæssigt
store underskud i 2008 bør understøttes af yderligere finanspolitisk konsolidering
og strukturreformer.
Rådet kan ifølge artikel 104.8 beslutte at offentliggøre sin henstilling, hvis det
konstaterer, at dets henstilling ikke er fulgt op af virkningsfulde foranstaltninger
inden for den fastsatte tidsfrist; henstillingen til Ungarn blev imidlertid
offentliggjort i forbindelse med vedtagelsen den 5. juli 2004.
Ungarns konvergensprogram af 1. december 2004
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207308_0004.png
4
Ungarn fremlagde den 1. december 2004 et nyt konvergensprogram
med en revideret mellemfristet plan for de offentlige finanser, som
fastholder Ungarns mål om korrektion af det uforholdsmæssigt store
underskud i 2008 i overensstemmelse med Rådets henstilling af 5. juli
2004, jf. tabel 1.
Tabel. 1. Ungarns offentlige budgetsaldo
2004
2005
2006
2007
2008
------------------- Pct. af BNP ------------------
-4,6
-4,1
-3,6
-3,1
-2,7
-4,4
-5,3
-5,5
-4,5
-3,6
-4,7
-5,2
-3,9
-2,9
-4,1
-4,7
-4,1
(-2,2)
-3,4
(-1,6)
-2,8
Forrige konvergensprogram (maj 2004)
Nyt konvergensprogram (december 2004):
(saldo
inkl.
fondsbaseret pensionsordning)
(saldo
ekskl.
fondsbaseret pensionsordning)
Kommissionens skøn af oktober 2004
(saldo
ekskl.
fondsbaseret pensionsordning)
Kommissionens skøn af marts 2005
(saldo
inkl.
fondsbaseret pensionsordning)
Anm.: 1: Eurostats beslutning vedr. pensionsordninger indebærer, at individuelle aktuariske
fondsbaserede pensionsordninger ikke medregnes i de offentlige finanser. Ungarns
overgangsordning indebærer, at sådanne pensionsordninger kan medregnes i de offentlige finanser
indtil indberetningerne vedr. offentlige finanser i marts 2007.
Kilde: Ungarns konvergensprogram af 1. december 2004, Kommissionens vurdering, samt
Kommissionens prognose af oktober 2004.
Rådets nye henstilling under Traktatens artikel 104.7 om at bringe
situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør (8.
marts 2005)
Da Ungarn ikke deltager i euroen, er Ungarn ikke omfattet af artikel
104.9, hvorefter Rådet – i opfølgning på en beslutning under artikel
104.8 om manglende efterlevelse af en henstilling under artikel 104.7 –
kan beslutte at pålægge et land at træffe foranstaltninger til at rette op
på det uforholdsmæssigt store underskud. Rådet kan for lande uden
for euroen i stedet vedtage en ny henstilling under artikel 104.7 om at
bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
ECOFIN vedtog således på rådsmødet den 8. marts en ny henstilling
under artikel 104.7 om at bringe situationen med et uforholdsmæssigt
stort underskud til ophør.
Kommissionen fandt – i sin begrundelse for udkastet til henstilling – at
konvergensprogrammets mål for de årlige budgetunderskud, herunder
målet for underskuddet i 2005, er i overensstemmelse med slutmålet
om at sikre en korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i
2008. Kommissionen vurderede imidlertid, at Ungarns daværende
finanspolitik ikke var tilstrækkelig til at opnå målene for nedbringelse
af underskuddet i programmet. Kommissionen vurderede således, at
Ungarn for at nå målet for 2005-underskuddet ville skulle gennemføre
yderligere budgetforbedrende tiltag svarende til omkring 0,5 pct. af
BNP.
Kommissionen konstaterede, at tidsfristen – 2008 – falder efter udløbet
af Ungarns overgangsordning, der giver en midlertidig undtagelse fra
Eurostat-beslutningen om, at individuelle aktuariske fondsbaserede
pensionsordninger ikke medregnes i de offentlige finanser, og at
overgangsordningen forbedrer tallene for budgetsaldoen med omkring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
1 procentenhed per år fra 2004 til 2008. Ungarns efterlevelse af
henstillingen om korrektion af det uforholdsmæssigt store underskud i
2008 bliver således vurderet ud fra budgetsaldoen eksklusive de
pågældende pensionsordninger. Denne saldo planlægges at udgøre 2,8
pct. af BNP i 2008, hvilket indebærer en relativt lille sikkerhedsmargin
i forhold til 3-procentsgrænsen.
Kommissionen noterede, at budgettet for 2005 indeholder en særlig
reservepulje på 0,5 pct. af BNP, som kan anvendes for at undgå en
overskridelse af underskudsmålet for 2005, og vurderer, at puljebeløbet
kan vise sig utilstrækkeligt i lyset af risiciene knyttet til budgettet, og
at der er risiko for, at reservepuljen kan blive udnyttet på et tidligt
tidspunkt og kan reducere incitamenterne til en streng gennemførelse
af budgettet.
ECOFIN’s henstilling vedtaget på rådsmødet den 8. marts 2005
anbefaler således flg.:
de ungarske myndigheder bør bringe situationen med et uforholdsmæssigt stort
budgetunderskud til ophør hurtigst muligt
de ungarske myndigheder bør iværksætte tiltag inden for en mellemfristet
finanspolitisk ramme for at bringe underskuddet ned under 3 pct. af BNP i 2008 på
en troværdig og holdbar måde og i overensstemmelse med planen for reduktion af
underskuddet specificeret i Rådets udtalelse af 8. marts 2005 om det ungarske
konvergensprogram fra december 2004
de ungarske myndigheder bør senest den 8. juli 2005 iværksætte effektive tiltag,
i videst muligt omfang af strukturel karakter, for at realisere det nye mål for
underskuddet i 2005 fremlagt i det opdaterede konvergensprogram. Specielt kan
reservepuljen i 2005-budgettet øges væsentligt og brugen af den kan begrænses
mest muligt og gøres afhængig af klare beviser for, at man er på vej til at opnå
underskudsmålet for 2005.
de ungarske myndigheder bør gøre timing og gennemførelse af skattelettelser
betinget af, at målene for underskuddene i konvergensprogrammet realiseres.
Indhold
Kommissionens og Eurostats opgørelser viser, at Ungarns budgetunderskud
udgjorde 4,5 pct. af BNP i 2004 og således var tæt på målet om et underskud
på 4,4 pct. af BNP i Ungarns konvergensprogram. Kommissionens
forårsprognose peger på, at underskuddet vil blive reduceret til 3,9 pct. af
BNP i 2005, hvilket er over målet om et underskud på 3,6 pct. af BNP i
konvergensprogrammet og i det ungarske budget for 2005 vedtaget af det
ungarske parlament den 20. december 2004. Kommissionens forårsprognose
peger endelig på, at underskuddet kan stige til 4,1 pct. af BNP i 2006, hvilket
er væsentlig over målet om et underskud på 2,9 pct. af BNP i
konvergensprogrammet, idet dog Kommissionens skøn er en teknisk
fremskrivning af hvad underskuddet kan blive i tilfælde af uændret
økonomisk politik i 2006.
Kommissionens meddelelse om de foranstaltninger, som den ungarske
regering har iværksat frem til den 8. juli som opfølgning på
rådshenstillingen af 8. marts 2005 (13. juli 2005)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
207308_0006.png
6
De ungarske myndigheder har i maj måned fremlagt reviderede
budgettal for 2005. Den samlede budgetoverskridelse for 2005 opgøres
til ca. 1,5 pct. point af BNP i forhold til konvergensprogrammets mål
om et underskud på 3,6 pct. af BNP i 2005. Overskridelsen er således
væsentlig større end den i Kommissionens prognose skønnede.
Ungarn har derfor ad flere omgange siden Rådets fornyede
anbefalinger annonceret yderligere budgetforbedringstiltag på såvel
indtægts- som udgiftssiden med henblik på at reducere underskuddet i
2005. Det drejer sig om følgende:
udgiftssiden
består korrektionen først og fremmest i en operation vedrørende
den særlige reservepulje til håndtering af budgetproblemer, idet der resten af året
gennemføres en fastfrysning af udgifterne svarende til en besparelse på 0,6 pct.
point af BNP i 2005.
indtægtssiden
består korrektionen primært af forøgede engangsindtægter ved
salg af statslig ejendom og igangsættelse af flere OPP-projekter. Dertil kommer en
række øvrige indtægter som følge af, at allerede eksisterende mobiltelefonlicenser
forlænges, at spilleskatten hæves pr. 1. september 2005, at der sikres en bredere
base for sociale bidrag pr. 1. oktober, samt at grænsekontrollen vedrørende
tobaksprodukter forstærkes.
Den Ungarske regering har derudover for nylig præsenteret det såkaldte ”100 steps
programme” til gennemførelse i 2006 og frem. Programmet indeholder dels forslag
til strukturreformer på arbejdsmarkedet og i sundhedssektoren dels en større
skattereform i perioden 2006 til 2010. Skattereformen ventes at resultere i et
væsentligt provenutab fra 2006 og frem (ca. 1 pct. point af BNP i 2006). Den
ungarske regering planlægger at kompensere herfor med – endnu uspecificerede –
budgetforbedrende tiltag.
Kommissionen vurderede i sin meddelelse af 13. juli 2005 – på baggrund af de
foranstaltninger, som den ungarske regering har iværksat frem til den 8. juli som
opfølgning på den seneste rådshenstilling – at det ville være muligt at holde sig
inden for målet på 3,6 pct. af BNP for 2005. Kommissionen bemærkede dog, at
budgetsituationen i Ungarn er sårbar, og at en effektiv implementering af de
allerede planlagte tiltag derfor ville være nødvendig for at nå budgetmålet for 2005.
Det var forventningen, at yderligere tiltag – herunder vedtagelsen af et forsigtigt
budget for 2006 – ville være afgørende for nå budgetmålet for 2006. Det skal blandt
andet ses i lyset af, at en væsentlig del af korrektionen i 2005 baserer sig på
engangsforbedringer.
Orientering om den finanspolitiske situation i Ungarn
Siden Kommissionens meddelelse er der kommet nye oplysninger om
den finanspolitiske situation i Ungarn, der peger på, at billedet er
betydeligt værre end hidtil antaget.
2
På baggrund af disse oplysninger
må det forventes, at Kommissionen ikke kan give en positiv vurdering
af de initiativer , som Ungarn har taget for at leve op til
Det fremgår bl.a. af IMF’s seneste landeundersøgelse
”Hungary – 2005 Staff Visit. Concluding Statement of the IMF Mission,
September 21, 2005.”
samt af drøftelser i regi af EFC.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
rådshenstillingen af 8. marts 2005 om at bringe situationen med et
uforholdsmæssigt stort underskud til ophør
.
Det skal blandt andet ses i lyset af, at Eurostat for nylig har besluttet,
at de engangstiltag, som den ungarske regering har iværksat for at
reducere underskuddet i 2005, herunder salg af veje mv., ikke kan
medregnes i en reduktion af underskuddet. Herudover har der været
betydelige overskridelser af den planlagte budgetramme.
ECOFIN ventes på rådsmødet den 11. oktober 2005 at blive orienteret
om den finanspolitiske situation i Ungarn. En drøftelse af og konkret
stillingtagen til konsekvenserne af Ungarns manglende efterlevelse af
rådshenstillingen ventes på et senere rådsmøde, efter et nyt oplæg fra
Kommissionen.
Underskuddet i 2005 forventes at overstige 6 pct. af BNP og for 2006
lægger den ungarske regering op til en af en kraftig opjustering af
udsigterne for underskuddet, herunder som følge af ekspansive
finanspolitiske tiltag.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Sagen har ingen
konsekvenser.
Nærhedsprincippet
statsfinansielle
eller
lovgivningsmæssige
Ikke relevant.
Forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Iværksættelsen af proceduren vedrørende uforholdsmæssigt store
underskud over for Ungarn og Rådets første henstilling under artikel
104.7 blev forelagt Folketingets Europaudvalg forud for ECOFIN den
5. juli 2004 til forhandlingsoplæg. Ungarns opfølgning på
rådshenstilling af 5. juli 2004 blev forelagt Folketingets Europaudvalg
forud for ECOFIN den 18. januar 2005 til forhandlingsoplæg. Rådets
anden henstilling under artikel 104.7 blev forelagt Folketingets
Europaudvalg forud for ECOFIN den 8. marts 2005 med henblik på
forhandlingsoplæg.
Holdning
Vedrørende dansk holdning
Fra dansk side er man enig i – på basis af de nye oplysninger – at den
finanspolitiske situation i Ungarn er alvorlig, og at der er klare tegn på,
at Ungarn ikke vil kunne efterleve rådshenstillingen om at bringe
situationen med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør.
Fra dansk side finder man det nødvendigt med kraftigere advarsler
over for den finanspolitiske situation i Ungarn med henblik på at sikre,
at de nødvendige underskudsreducerende tiltag bliver gennemført.
Vedrørende andre landes holdning
På baggrund af de seneste oplysninger tyder det på, at der er bred
enighed om, at den finanspolitiske situation er alvorlig, og at det er
nødvendigt at advare kraftigere mod udviklingen i Ungarns
finanspolitik.