Europaudvalget 2005-06
2682 - Økofin Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
6. oktober 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 7. oktober 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (økonomi- og finansministre) den 11. oktober
2005 - vedlægges Finansministeriets supplerende notat vedrørende
dagsordenspunkt 9.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208602_0002.png
2
6. oktober 2005
F12
Aktuelt notat vedrørende tilsynsudvalgene i den finansielle sektor
Dagsordenspunkt 9:
Tilsynsudvalgene i den finansielle sektor – drøftelse
af bedre regulering
Resumé: Formandskabet har inviteret formændene for de tre Lamfalussy-komitéer (Det
europæiske udvalg for banktilsyn, Det europæiske tilsynsudvalg for forsikrings- og
arbejdsmarkedspensionsordninger og Det europæiske tilsynsudvalg for værdipapirer) til en
drøftelse i ECOFIN den 11. oktober 2005. Drøftelsen ventes at tage udgangspunkt i en
orientering fra hver af de tre formænd. Formændene ventes at belyse arbejdet i de enkelte
komitéer samt betydningen af samarbejdet mellem dels de tre udvalg og dels
tilsynsmyndighederne inden for de tre udvalgs områder.
Baggrund og indhold
I 2003-2004 blev den såkaldte Lamfalussy-proces indført for udarbejdelsen af
alle direktiver og forordninger om finansielle tjenesteydelser i EU.
Lamfalussy-processsen kan beskrives som en særlig aftale, der er indgået med
henblik på at tilpasse aspekter af den finansielle lovgivning til den ofte
hurtige udvikling, der finder sted på de finansielle markeder. I processen
indgår en omfattende inddragelse af offentligheden i udformningen af udkast
til nye direktiver mv.
Lamfalussy processen er en udbygning af Traktatens almindelige
beslutningsprocedure (Rådets afgørelse af 28. juni 1999 om ”komitologi” /
udstedelse af gennemførelsesforskrifter). Lamfalussy-processen er ikke
beskrevet i en retsakt men bygger på en række aftaler og erklæringer mellem
Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen.
Processen bygger på følgende 4 niveauer i reguleringen:
Niveau 1: Rådet og Europa-Parlamentet fastlægger de overordnede rammer /
principper for indholdet af reguleringen.
Niveau 2: Kommissionen udsteder på grundlag af en komitologiprocedure
gennemførelsesdirektiver og forordninger af mere teknisk karakter.
Niveau 3: Medlemslandenes tilsynsmyndigheder rådgiver Kommissionen om
bl.a. indholdet og udformningen af gennemførelsesbestemmelser samt
samarbejde om fælles tilsynsstandarder.
Niveau 4: Kommissionen kontrollerer gennemførelsen af reglerne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
208602_0003.png
3
De 3 tilsynsudvalg er såkaldte niveau 3 udvalg:
CEBS – Committee of European Banking Supervisors (Det europæiske udvalg
for banktilsyn)
CEIOPS – Committee of European Insurance and Occupational Pension
Supervisors (Det europæiske tilsynsudvalg for forsikrings- og
arbejdsmarkedspensionsordninger)
CESR – Committee of European Securities Regulators (Det europæiske
tilsynsudvalg for værdipapirer).
Udvalgene fungerer dels som rådgivende udvalg for Kommissionen i
forbindelse med udarbejdelse af forslag til direktiver m.m. om finansielle
tjenesteydelser og dels som samarbejdsforum for EØS-landenes finansielle
tilsynsmyndigheder. Udvalgene samarbejder internt om spørgsmål, der er
tværgående i den finansielle sektor vedrørende f.eks. finansielle
konglomerater og tilsyn med såkaldte "offshore centers"
1
.
Det ventes, at formændene for udvalgene på rådsmødet bl.a. vil orientere om
følgende:
samarbejdet mellem udvalgene
"risikobaseret tilsyn", hvilket betyder, at tilsynsvirksomheden koncentreres om
områder, hvor risikoen for – eller konsekvenserne af – overtrædelser af den
finansielle lovgivning er størst
samarbejdet om tilsyn med finansielle koncerner, der arbejder i flere lande
arbejdet med at fjerne forskelle i indberetningerne til finanstilsynene i de
forskellige lande, samt
vigtigheden af, at arbejdet med regnskabsreglerne og solvensreglerne
færdiggøres.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Holdning
Dansk holdning
Fra dansk side støtter man et tæt samarbejde mellem de tre tilsynskomiteer.
Det er positivt, at de tre komiteer samarbejder dels om tværgående emner i
den finansielle sektor og dels om tilsynet med udbydere af finansielle
tjenesteydelser, herunder tilsynet med finansielle konglomerater.
Andre landes holdninger
Rådet ventes at støtte udvalgenes arbejde, herunder samarbejdet om
tværgående emner i den finansielle sektor.
1
Det vil sige virksomheder, der har hjemsted i et land, hvor den finansielle regulering er lempelig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Orienteringen vurderes ikke at have lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Orienteringen har ikke samfundsøkonomiske konsekvenser eller konsekvenser
for miljø eller forbrugerbeskyttelse. Orienteringen har til formål at oplyse om
fordele ved samarbejdet mellem de nationale finanstilsyn.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været nævnt for Folketingets Europaudvalg.