Europaudvalget 2005-06
2685 - landbrug og fiskeri Bilag 10
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
3. november 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggenders redegørelse for rådsmøde (landbrug og
fiskeri) den 24.-25. oktober 2005 vedr. sager inden for ministeriets område.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Familie- og Forbrugeranliggender
30. oktober 2005
Redegørelse for møde i Rådet (landbrug og fiskeri) 24.-25. oktober
2005 – sager inden for Ministeriet for Familie- og
Forbrugeranliggenders område
2 og 3. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af
fødevarer fremstillet af GM majslinierne GA 21 og MON 863 i henhold
til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97
Der kunne ikke opnås enighed i Rådet om at vedtage de foreslåede
beslutninger eller om at tilkendegive, at man er imod forslagene til
beslutning.
I forbindelse med GA 21 var der 94 stemmer for en godkendelse, 155
stemmer imod og 72 stemmer, der afstod. Danmark stemte imod.
I forbindelse med MON 863 var der 152 stemmer for en godkendelse, 103
stemmer imod og 64 stemmer, der afstod. Danmark stemte imod under
henvisning til, at spørgsmålet om antibiotikaresistente markørgener havde
givet anledning til overvejelser, og nævnte i den forbindelse arbejdet i den af
EU nedsatte arbejdsgruppe.
Da Rådet således ikke var i stand til at handle med kvalificeret flertal,
vedtager Kommissionen de foreslåede beslutninger efter udløbet af
tidsfristen på 3 måneder for Rådets stillingtagen.
4, 5 og 6. Forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring
af rugbrød og pølser tilsat phytosteroler/phytostanoler i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 258/97
Sagerne blev behandlet som a-punkter.
Rådet afviste med kvalificeret flertal at godkende en konkret tilladelse til
markedsføring af pølser tilsat phytosteroler/phytostanoler. Der var 59
stemmer for en godkendelse, 250 stemmer imod, og 12 undlod at stemme.
Danmark stemte imod en godkendelse.
Rådet afgav samtidig en erklæring. Rådet mener, at det er nødvendigt
yderligere at vurdere det kumulative forbrug af plantesteroler fra forskellige
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
eksisterende produkter i lyset af udtalelsen fra den tidligere Videnskabelige
Komité for Levnedsmidler af 4. april 2003 og at finde ud af, om
risikobegrænsningsforanstaltninger, der udelukkende vedrører mærkning og
præsentation, er tilstrækkeligt i lyset af de af komitéen erkendte risici. Der er
også betænkeligheder med hensyn til tilsætning af
phytosteroler/phytostanoler til en produktkategori, der normalt indeholder
store mængder mættet fedt, og som generelt burde undgås af forbrugere, der
forsøger at nedsætte deres kolesteroltal. Under hensyn til denne usikkerhed
går Rådet imod vedtagelsen af den foreslåede foranstaltning.
Rådet var derimod ikke i stand til at opnå enighed om at vedtage de
foreslåede beslutninger om 2 konkrete tilladelser til markedsføring af rugbrød
tilsat phytosteroler/phytostanoler eller om at tilkendegive, at man er imod
forslagene til beslutning. I disse 2 sager var der 110 stemmer for en
godkendelse, 167 stemmer imod, og 44 undlod at stemme. Danmark stemte
imod de 2 godkendelser.
Danmark afgav samtidig en erklæring. Phytosteroler og phytostanoler
tilsættes fødevarer med et medicinsk formål med henblik på reduktion af
kolesteroloptagelsen hos personer med forhøjet kolesterolindhold i blodet.
Den danske regering finder det betænkeligt at sammenblande medicin og
fødevarer, idet indtagelsen af produkterne sker under forskellige betingelser.
Medicin indtages under lægeligt tilsyn, som bl.a. indebærer overvågning af
eventuelle bivirkninger, mens fødevarer kan købes i dagligvarehandelen, og
det overlades til forbrugerne at overskue informationerne på emballagen.
Den danske regering finder det endvidere problematisk at acceptere flere
sterol-/stanolberigede produkter, ud fra den betragtning, at der allerede
foreligger en række tilladelser til tilsætning af de pågældende stoffer til
forskellige fødevaregrupper, hvorfor tilladelse til berigelse af yderligere
produktgrupper vil føre til negative effekter som følge af for højt indtag. Den
danske regering finder derfor, at det samlede indtag af phytosteroler fra
samtlige kilder bør undersøges. Den danske regering kan af disse årsager ikke
støtte de forelagte forslag om tilladelse til markedsføring af fødevarer med
tilsatte phytosteroler/phytostanoler.
Da Rådet således ikke var i stand til at handle med kvalificeret flertal i de to
sager vedrørende tilladelse til markedsføring af rugbrød tilsat
phytosteroler/phytostanoler, vedtager Kommissionen de foreslåede
beslutninger efter udløbet af tidsfristen på 3 måneder for Rådets stillingtagen.
Eventuelt
Under punktet eventuelt præsenterede Kommissionen en rapport til Europa-
Parlamentet og Rådet om de foranstaltninger, medlemsstaterne har truffet til
overholdelse af forordning (EF) nr. 1774/2002 om sundhedsbestemmelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
215822_0004.png
4
for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum. Den primære
hensigt med forordningen er, at animalsk affald destrueres
fødevaresikkerhedsmæssigt forsvarligt. Kommissionen har undersøgt
medlemsstaternes anvendelse af forordningen og kan konstatere, at
bestemmelserne anvendes korrekt, især vedrørende håndtering af kategori 1-
og kategori 2-materiale. Efter Kommissionens vurdering er der grundlag for
at ændre de gældende regler om håndtering af animalske biprodukter.
Endvidere orienterede Kommissionen og medlemsstaterne under punktet
eventuelt om seneste nyt vedrørende aviær influenza (fugleinfluenza).
Kommissionen kunne konkludere, at skulle det komme til et udbrud af aviær
influenza af typen H5N1 i Fællesskabet, har Kommissionen de nødvendige
redskaber til at håndtere situationen sammen med medlemsstaterne.
Under samme punkt rejste Frankrig spørgsmålet om de økonomiske aspekter
som følge af udbruddet af aviær influenza. Kommissionen opfordrede
medlemsstaterne til at fortsætte oplysning af forbrugerne om tilberedning af
fjerkræ for at undgå risiko. Der findes ikke umiddelbart finansielle
instrumenter til brug i fjerkræsektoren i tilfælde af veterinære kriser, der
påvirker forbruget af fjerkræ.