Europaudvalget 2005-06
2685 - landbrug og fiskeri Bilag 9
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
2. november 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Fødevare-
ministeriets redegørelse for rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 24.-25.
oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale anliggender / MLFN
Den 1. november 2005
FVM 307
Referat af møde i Rådet (landbrug og fiskeri) den 24. - 25. oktober 2005
1. Forslag til Rådets beslutning om Grækenlands midlertidige forbud mod
markedsføringen af frø af GMO-majsen MON 810
Der blev hverken konstateret et kvalificeret flertal for eller imod forslaget,
hvorfor Rådet ikke kunne træffe afgørelse. Fra dansk side stemte man imod
forslaget, idet man samtidig pegede på behovet for fælles regler for
sameksistens. Kommissionen kan herefter i henhold til procedurerne vedtage
forslaget.
Pkt. 2. – 6: Punkterne blev dækket af forbruger- og familieministeren Lars
Barfoed
7. – 8. Forslag om indførelse af en frivillig licensordning for import af
tømmer til Det Europæiske Fællesskab og forslag om forhandlinger om
partnerskabsaftale mhp iværksættelse af EU’s handlingsplan på
skovbrugsområdet
Der blev opnået politisk enighed om forslagene. Danmark afgav sammen med
Belgien og Tyskland en erklæring om behovet for at tage supplerende skridt for
at forhindre, at licensordningen omgås gennem import af træ til tredjelande og
derfra reeksport til EU.
9. Foranstaltninger til genopretning af sydlig kulmule og jomfruhummer i
Det Cantabriske Hav og ud for den vestlige del af Den Iberiske Halvø
Der blev med enstemmighed opnået politisk enighed om kompromisforslaget.
10. Forberedelse af konsultationer med Norge med henblik på indgåelse af
en fiskeriaftale mellem EU og Norge for 2006
Kommissionen udtrykte indledningsvist, at det var helt afgørende for
Kommissionen at have en aftale på plads inden 1. januar 2006. Der var ikke lagt
op til væsentlige ændringer i overførslerne mellem EU og Norge. Man håbede
på, at kyststatsforhandlingerne i København den følgende uge kunne
afstedkomme en aftale om blåhvilling og eventuelt også have en positiv virkning
i forhold til atlantoskandiske sild. Fra dansk side blev det blandt andet
understreget, at det var meget vigtigt med en aftale inden årets udgang. I den
forbindelse fremhævede Danmark blandt andet balancen i aftalen, herunder
tildelingen af blåhvilling til Norge samt fiskerimuligheder i Nordsøen i forhold
til Barentshavet. Andre lande med væsentlige interesser i fiskeriaftalen med
Norge fremhævede især betydningen af EØS-torsken samt vigtigheden af, at der
bliver indgået en kyststatsaftale om blåhvilling. Formandskabet afsluttede
drøftelsen med at understrege, at det er væsentligt, at der bliver indgået en aftale
med Norge, der kan træde i kraft den 1. januar 2006.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
11. Ændring af TAC/kvoteforordningen
Forslaget var ikke på dagsordenen.
12. Reform af markedsordningen for sukker
Kommissionen gennemgik kort de tekniske ændringer i det reviderede forslag.
Kommissæren erindrede om timingen i forslaget. Den 30. juni 2006 udløber den
gældende markedsordning, hvilket indebærer, at der pr. denne dato ikke længere
findes kvoter eller institutionelle priser for sukker. Forlængelse af den
eksisterende ordning er ikke nogen option, jfr. EU’s internationale forpligtelser.
Der er desuden behov for at give såvel dyrkerne som industrien og ACP-landene
klarhed over situationen.
På grundlag af tre spørgsmål fra formandskabet drøftede Rådet forslaget. Der
var fortsat ikke en væsentlig ændring i forhandlingssituationen. I indlæggene
blev der dog lagt mere vægt på de enkelte landes konkrete indsigelser end på
overordnede politiske indvendinger.
Frankrig, Tyskland, Storbritannien, Holland, Belgien, Tjekkiet, Luxembourg,
Estland, Malta, Sverige og Cypern kunne i det store hele støtte forslaget, idet
flere lande fremhævede omstruktureringsfonden som et afgørende element i
forslaget.
Danmark gav udtryk for ønske om en så vidtgående og gennemgribende reform
som muligt. Fra dansk side advarede man mod udvanding af forslaget.
Grækenland, Ungarn og Letland var skeptiske overfor forslaget, idet man
navnlig ønskede en lavere (eventuel gradvis) prisreduktion.
Italien, Polen, Spanien, Østrig, Finland, Portugal, Irland, Slovenien, Litauen og
Slovakiet havde store problemer eller var direkte imod forslaget. Flere af disse
lande fremhævede, at sukkerproduktionen skulle kunne opretholdes i hele EU,
hvilket man ikke mente var muligt med det foreliggende forslag. Endvidere
mente flere, at prisnedsættelserne var alt for drastiske, og at støtten til dyrkerne
skulle kunne kobles til produktionen.
Kommissionen understregede, at prisreduktionen på de 39 pct. er vigtig for hele
balancen i forslaget, idet mindre prisfald ikke ville give det fornødne incitament
til produktionsophør og føre til øget produktion i ACP-landene. Man var enig i,
at der er behov for mere præcise regler for omstruktureringsfonden.
Kommissæren noterede sig, at en række lande ønskede at kunne yde
kompensation til dyrkerne og mente, at dette kunne løses via subsidiaritet inden
for visse rammer. Endelig var kommissæren enig i, at der er behov for en
effektiv sikkerhedsklausul i forbindelse med import og for at forhindre svindel
med oprindelse. Afslutningsvist konstaterede kommissæren, at et flertal af
medlemslandene er indstillet på en afgørelse i sagen på rådsmødet i november.
13. Forenkling af landbrugslovgivningen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Punktet blev behandlet under eventuelt. Kommissionen forelagde
Kommissionens meddelelse om forenkling og bedre regulering af den fælles
landbrugspolitik, idet det blev fremhævet, at den skal ses i sammenhæng med
Lissabon-processens tiltag om bedre regulering. Kommissionen forventer at
fremsætte et forslag i 2. halvår 2006, hvorved man vil forsøge at sammenskrive
de ca. 20 eksisterende markedsordninger i en enkelt horisontal markedsordning.
Kommissionen vil endvidere fremlægge en handlingsplan og organisere en
konference med deltagelse af erhvervet i 2006.
14. Strategiske retningslinjer for udvikling af landdistrikterne (2007–2013)
Punktet var ikke på dagsordenen.
15. Forhandlinger om ris i WTO-regi
Punktet var ikke på dagsordenen.
16. Forslag om undtagelsesforanstaltninger til støtte for markedet
Punktet var ikke på dagsordenen.
17. Forslag vedrørende opdrættede fisk i forbindelse med den europæiske
konvention om beskyttelse af dyr, der holdes til landbrugsformål
Forslaget blev vedtaget som a-punkt.
18. Forslag om toldsatser for bananer
Punktet var ikke på dagsordenen.
19. WTO-forhandlinger om landbrug
Drøftelserne om WTO-forhandlingerne om landbrug skete i lukket møde for
ministrene (alene) efter frokostdrøftelsen om samme emne. Der var generelt et
ønske om, at Rådet blev helt og fuldt informeret om forhandlingsforløbet. Der
var efter en længere drøftelse af mandatet ligeledes opbakning til
Kommissionens forhandlingslinie.
Under
punktet eventuel
gav Kommissionen blandt andet en status for
udbruddet af aviær influenza og håndteringen heraf. Endvidere drøftede man
kort de økonomiske aspekter som følge af udbruddet af aviær influenza.
Udover frokostdrøftelsen om WTO-forhandlingerne for ministrene alene, var der
endvidere en
frokost for ministrene,
hvor man drøftede arbejdsmetoderne ved
de årlige fiskeriforhandlinger i december. Der var en generel opbakning blandt
ministrene til at fremskynde den biologiske rådgivning samt forbedre front-
loading processen.