Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Forsvarsudvalget 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
2686+2687 - almindelige anl. Bilag 1, UPN Alm.del Bilag 11, FOU Alm.del Bilag 19, URU Alm.del Bilag 23
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
27. oktober 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 4. november 2005 –
dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 7. november 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets notat
om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0002.png
2
UDENRIGSMINISTERIET
400.A.5-0-0
Nordgruppen
EUK, j.nr.
Den 27. oktober 2005
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 7. november 2005
Samlenotat
1. Tilbagemelding fra det uformelle topmøde mellem stats- og
regeringschefer den 27. oktober 2005
2. Flerårige finansielle rammer 2007-2013
3. (Evt.) Fugleinfluenza
4. Belarus
5. Iran
6. Vestbalkan/Kosovo
7. Syrien
8. Mellemøsten
9. Irak
10. FN: Opfølgning på 2005-topmødet
11. Forslag om at Rådet bemyndiger kommissionen til at videreføre
forhandlinger med Middelhavslandene om yderligere gensidige
indrømmelser for handel med landbrugsprodukter, forarbejdede
landbrugsprodukter og fiskeriprodukter inden for rammerne af
associeringsaftalerne med Algeriet, Egypten, Jordan, Israel,
Libanon, Marokko og Tunesien samt inden for rammerne af den
midlertidige associeringsaftale med Den Palæstinensiske
Myndighed
12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæggelse af
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes af
reformen
af EU’s sukkerordning
13. Uzbekistan
14. ESDP mission til de palæstinensiske selvstyreområder
15. Mandat til forhandlinger med Ukraine om visumlempelser
16. Status i WTO-forhandlingerne
17. Eventuelt
(sid
(sid
(sid
(sid
(sid
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0004.png
4
1. Tilbagemelding fra det uformelle topmøde mellem stats- og
regeringschefer den 27. oktober 2005
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet forventes på rådsmødet (for almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) at afrapportere fra det uformelle topmøde den 27. oktober. Der vil ikke blive
udarbejdet skriftlige konklusioner fra det uformelle topmøde, ligesom der heller ikke
foreligger en formel dagsorden hertil.
2. Baggrund
Topmødet mellem stats- og regeringscheferne den 27. oktober er uformelt.
Der foreligger således ingen kommenteret dagsorden, og der vil heller ikke
blive udarbejdet skriftlige konklusioner fra mødet. Ligeledes er den
traditionelle forberedelse i Coreper og i rådet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) ikke anvendt.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med mødets uformelle format er at tilvejebringe en bred, åben
drøftelse af de strategiske udfordringer, der præger EU-samarbejdet og
medlemslandene nu og fremover. Formandskabet fokuserer i sin invitation til
stats- og regeringscheferne på følgende overordnede problemstilling:
Hvorledes kan EU imødegå globaliseringens konkurrenceudfordringer og
samtidig sikre borgernes sikkerhed – både internt i og uden for Europa?
6. Udtalelser
Der foreligger ingen udtalelser, men Blair orienterede om topmødet i
Europa-Parlamentet den 26. oktober 2005.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side hilses formandskabets oplæg til det uformelle topmøde
velkommen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes opbakning til afholdelsen af det uformelle topmøde.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Statsministeren har forelagt sagen for Folketingets Europaudvalg den 26.
oktober 2005 og vil afrapportere den 28. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0006.png
6
2. Flerårige finansielle rammer 2007-2013
KOM(2004) 101 final, KOM(2004) 487 final og KOM(2004)498 final
Nyt notat.
1. Resumé
Det luxembourgske formandskabs forhandlingsudspil kunne ikke samle fuld tilslutning
på Det Europæiske Råd den 16.-17. juni. Det britiske formandskab har nu ansvaret for
at føre processen videre, men har endnu ikke spillet ud med, hvad der konkret skal ske
frem til topmødet i december. På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) forventes formandskabet at orientere om de afholdte bilaterale konsultationer
samt at komme med et første udspil for de finansielle perspektiver, evt. som et issues-paper.
Kommissionens formand José Manuel Barroso har den 20. oktober sendt et brev med en
række idéer til de videre forhandlinger.
2. Baggrund
Flerårige finansielle rammer - også kaldet finansielle perspektiver - er EU’s
flerårige budgetlofter for en række hovedudgiftsområder over en årrække. De
startede med Delors I og II-pakkerne for hhv. 1988-1992 og 1994-1999, og
de nuværende lofter fra Berlin-aftalen gælder for 2000-2006. Der er tale om
et styringsinstrument, der kombinerer planlægningssikkerhed med
budgetdisciplin og politikreformer. Eksistensen af flerårige budgetforlig har
desuden bidraget til at effektivisere forhandlingerne om EU's årlige budgetter
mellem Rådet og Parlamentet. De finansielle perspektiver vedtages som en
samlet pakke med enighed i DER. Efterfølgende forhandles med Europa-
Parlamentet om de nødvendige indrømmelser for dets accept heraf.
Kommissionen udsendte en meddelelse af 10. februar 2004, som siden er blevet
fulgt op af en uddybende meddelelse i juli samt et konkret forslag til ny
interinstitutionel aftale om de finansielle perspektiver. Endvidere vedtog
Kommissionen den 14. juli og 29. september sidste år samt 6. april i år en række
forslag til retsakter vedrørende nye flerårige finansielle perspektiver for 2007-
2013, der supplerer og uddyber indholdet af forslaget. Disse retsakter
færdigforhandles efter, at de overordnede udgiftsrammer er aftalt.
Sagen har været drøftet regelmæssigt i rådet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser), der er ansvarlig for dagsorden 2007-processen, og i ECOFIN, som
har en særlig interesse for sagen.
Det lykkedes ikke det luxembourgske formandskab at opnå en aftale på topmødet
den 16.-17. juni trods en stor indsats. Det er nu op til det britiske formandskab at
føre processen videre. I første omgang har formandskabet gennemført bilaterale
møder med alle medlemslande på embedsmandsniveau.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0007.png
7
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 7. november
forventes formandskabet at orientere om de afholdte bilaterale konsultationer
samt at komme med et første udspil for de finansielle perspektiver, evt. som et
issues-paper.
Kommissionens formand, José Manuel Barroso, sendte den 20. oktober et
brev med en række idéer til de videre forhandlinger (øremærkning af
strukturfondsmidler til Lissabon-målsætningerne, især konkurrencefremme
herunder forskning; oprettelse af en globaliseringsfond efter samme
principper som Solidaritetsfonden; konsolidering af igangværende
landbrugsreformer herunder øget modulation; plan for modernisering af EU-
budgettet; styrkelse af den demokratiske kontrol og sammenhængen i den
eksterne politik herunder indlemmelse af EDF i EU-budgettet).
3. Hjemmelsgrundlag
Flerårige finansielle rammer fastlægges gennem en politisk inter-institutionel
aftale mellem Rådet, Europa-Parlamentet og Kommissionen. Den
nuværende inter-institutionelle aftale vedrører EU’s budgetrammer for årene
2000-2006. Fastlæggelse af EU’s egne indtægter har hjemmel i traktatens art.
269.
4. Nærhedsprincippet
Da der er tale om et forslag i relation til EU’s budget, kan det kun behandles
på EU-niveau, og det er derfor i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Kommissionens forslag tog udgangspunkt i tre grundpiller:
EU skal skabe flere og bedre job gennem større og bæredygtig vækst.
EU skal sikre borgerne et område præget af frihed, retfærdighed og
sikkerhed.
EU skal have en stærk global rolle, der afspejler Europas politiske og
økonomiske tyngde.
Den samlede udgiftsramme i Kommissionens forslag svarede til 1,24 pct. af BNI i
forpligtelsesbevillinger
1
og 1,13 i betalingsbevillinger i gennemsnit for perioden
(ved anvendelse af de seneste BNI-prognoser). Det svarer til en årlig realvækst i
perioden 2006-2013 på hhv. ca. 4 pct. i forpligtelsesbevillinger og ca. 3 pct. i
betalinger.
Udgangspunktet for de videre drøftelser er de fremskridt, som er gjort i
forhandlingerne indtil nu. Det luxembourgske formandskab fremlagde et
Forpligtelser vil sige de tilsagn om bevillinger, EU kan afgive et givet budgetår, mens
betalingsbevillinger vil sige de konkrete udbetalinger, EU kan foretage et givet budgetår.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0008.png
8
kompromisudkast i juni, som ikke vandt fuld tilslutning
2
. Kompromisudkastet
anfører et samlet gennemsnitligt udgiftsloft for perioden på 1,06 pct. af BNI i
forpligtelsesbevillinger og 1,00 pct. af BNI i betalinger. I bilag 1 ses tabel over det
foreliggende kompromisforslag sammenholdt med Kommissionens forslag.
Det er de faktiske udgifter, der er bestemmende for EU-landenes bidrag til det
fælles budget. Disse ligger traditionelt betydeligt under udgiftslofterne. Alle
udgiftslofter ligger desuden traditionelt betydeligt under det samlede årlige loft på
1,24 pct. af BNI for betalinger, som EU maksimalt kan opkræve i finansiering
(egne indtægter). Dette loft har derfor historisk ikke haft praktisk relevans for
fastlæggelsen af EU’s udgifter og skatteopkrævningen til finansiering heraf.
Ifølge kompromisforslaget vil de største enkelte udgiftsområder fortsat være den
fælles landbrugspolitik og samhørighed (strukturfonde mv.), om end den fælles
landbrugspolitiks andel vil være faldende, særligt som andel af BNI. Udgifterne til
den fælles landbrugspolitik (søjle I) forventes således at falde fra 0,41 pct. af BNI
i 2006 til 0,33 pct. af BNI i 2013. Samhørighedspolitikken foreslås at stige med ca.
18 pct. fra 2006-2013, hvilket som andel af BNI udgør ca. 0,40 pct. i 2006 og 0,39
pct. i 2013
3
. De foreslåede finansielle rammer fremgår mere detaljeret af bilag 1,
idet der for nærmere beskrivelse henvises til aktuelt notat forud for rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 22.-23. november 2004.
På indtægtssiden indeholder kompromisudkastet en fastholdelse af de
nuværende egne indtægter i form af traditionelle egne indtægter fra told- og
landbrugsafgifter, momsbidrag samt bidrag som andel af medlemslandenes
BNI, idet der dog sker en justering af momsbidraget af teknisk karakter.
BNI-bidraget udgør ca. ¾ af de samlede indtægter. Den eksisterende UK-
rabat foreslås fastfrosset på niveauet før EU's udvidelse i 2004. Hertil
kommer, at kompromisudkastet halverer det tyske, svenske og nederlandske
momsbidrag og Sverige og Nederlandene tildeles en forhøjelse af den
procentsats for traditionelle egne indtægter, som landene kan beholde som
dækning for omkostninger ved opkrævning heraf på EU's vegne (fra 25 til 35
pct.).
6. Udtalelser
De finansielle rammer skal aftales ved en interinstitutionel aftale mellem Europa-
Parlamentet, Kommissionen og Rådet. Der foreligger således ikke udtalelse fra
Europa-Parlamentet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Det foreliggende kompromisudkast blev fremlagt af det luxembourgske formandskab umiddelbart
før Det Europæiske Råds møde den 16-17. juni. På selve Det Europæiske Råd blev endnu et
kompromisudkast fremlagt, men trukket tilbage, da det ikke kunne opnå fuld støtte.
3
Der er i denne beregning taget højde for den del af samhørighedspolitikken, som vedrører
landdistriktsstøtte og fiskeri, som ikke konteres under den nye udgiftskategori 1b.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Flerårige finansielle rammer udgør lofterne for EU’s udgifter og udgør
sammen med reglerne for EU’s finansiering rammerne for Danmarks årlige
bidrag til EU.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Det årlige danske EU-bidrag er stærkt afhængig af indholdet af det endelige
kompromis, samt hvordan den faktiske årlige budgettering og implementering af
budgettet bliver.
Tages udgangspunkt i det foreliggende kompromisforslag fra det luxembourgske
formandskab, samt at der budgetteres med samme margen inden for de
finansielle perspektiver som i dag, hvilket er den mest realistiske antagelse, vil det
betyde en stigning i det danske EU-bidrag i størrelsesordenen 0,7 mia. kr. årligt i
gennemsnit i forhold til 2006 (2004-priser). Såfremt udgiftsrammen udnyttes fuldt
ud, ville merudgiften være omkring 1 mia. kr. højere i gennemsnit pr. år.
Danmarks bidrag som andel af BNI vil falde lidt over perioden - også under
antagelse af fuld udnyttelse af rammen.
Danmarks EU-bidrag i 2006 vil med Kommissionens budgetforslag være 16
mia. kr. i 2004-priser.
9. Høring
De enkelte programmer vil i nødvendigt omfang blive sendt i høring af de
ressortansvarlige ministerier. Kommissionens generelle meddelelse af 10. februar
2004 har været i ekstern høring med følgende svar:
Landbrugsrådet finder overordnet set det fremlagte forslag fornuftigt set i lyset af
de udfordringer og opgaver, det udvidede EU står overfor. For landbruget skal
reformen af den fælles landbrugspolitik understøttes, og den aftalte ramme under
det danske formandskab i 2002 skal respekteres. Det anføres, at aftalen om 1 pct.
årlig nominel stigning for den fælles landbrugspolitik betyder reelt fald i
udgifterne til den traditionelle markedspolitik, dels fordi stigningstakten overgås
af inflationen, og dels fordi der sker et fradrag i landbrugspolitikken via
modulation (overførsel til landdistriktspolitikken), og endelig skal budgetrammen
også kunne rumme kommende reformer. Angående landdistriktspolitikken ser
man positivt på, at indsatsen samles i en fælles fond under forudsætning af
bevarelse af aktiviteterne som i dag (jf. Rfo 1257/99).
LO bemærker, at opfølgningen på Lissabon-målsætningerne har vist, at mange
lande ligger langt bag målsætningerne, og hvis målsætningen om at have den
stærkeste vidensøkonomi i 2010 skal opfyldes, er der behov for en kraftig indsats
inden for investeringer, arbejdsmarked, forskning og udvikling. Der er behov for
en samordnet økonomisk indsats for at skabe flere job i EU; her tænkes specielt
på udbygning af infrastrukturen i de central- og østeuropæiske lande samt øget
erhvervsfrekvens via større indsats på ligestillingsområdet. Strukturfondsmidlerne
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
skal i større omfang allokeres til de nye medlemslande, og der skal samtidig ske en
reduktion af tildelingen til de øvrige medlemslande, herunder de sydeuropæiske.
Det er vigtigt at fastholde fokus på kompetenceudvikling som en målsætning, da
udviklingen af arbejdskraftens menneskelige ressourcer er afgørende for den
industrielle udvikling i de nye medlemslande og dermed også for at undgå, at billig
arbejdskraft vil være disse landenes eneste konkurrenceparameter.
DA finder det positivt, at Kommissionen har taget udgangspunkt i Lissabon-
målsætningen, som er central for den danske og europæiske
konkurrenceevne. Midlerne til den Europæiske Socialfund under
strukturfondene skal i højere grad bevilges i henhold til Lissabon-strategien
og henstillingerne i den Europæiske beskæftigelsesstrategi. Udgifterne til
fonden bør dæmpes samtidig med, at hovedparten af midlerne anvendes i de
nye medlemslande under hensyntagen til absorptionsevnen. Fokus bør være
beskæftigelse og uddannelse. Endvidere understreges behovet for social
dialog.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes formandskabets plan om at indgå en rammeaftale på Det
Europæiske Råds møde i december 2005 under behørig hensyntagen til danske
interesser.
Set i lyset af forhandlingssituationen er der fastsat følgende danske
hovedprioriteter:
Opprioritering af forskning og uddannelse inden for udgiftsområdet for
vækst og beskæftigelse (udgiftskategori 1a) med henblik på fordobling.
Mindske rabatordninger mest muligt.
Krav om budgetdisciplin primært via reduktion af stigningen i midlerne til
strukturfondene i retning af fastholdelse af 2006-udgiftsniveau med fokus
på de mindst velstående områder samt en mindre stigning i
landdistriktsstøtten.
Derudover er der generelt fastsat følgende pejlemærker for den danske position:
Arbejdet med de flerårige finansielle rammer bør tage udgangspunkt i en
drøftelse og fastlæggelse af de politiske prioriteter for EU-samarbejdet,
samtidig med at stram budgetdisciplin og en effektiv forvaltning sikres,
ligesom på nationalt plan.
Kommissionens meddelelse indeholder generelt gode og fremadrettede
forslag, men det foreslåede udgiftsniveau er samlet set for højt, og
efterlader et betydeligt behov for prioritering.
Indenfor det nuværende udgiftsniveau i perioden 2003-2006, målt som
andel af BNI, vil der være et betydeligt råderum for EU’s nye prioriteter.
Det skyldes blandt andet, at landbrugsudgifterne i søjle I (markedsstøtte
og direkte støtte) til og med 2013 vil udgøre en stadigt faldende
udgiftsandel som følge af aftalen fra oktober 2002. Danmark fastholder
udgangspunktet i landbrugsaftalen fra 2002, men arbejder for yderligere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
reformer, ikke mindst reduktioner af udgifterne i det omfang området evt.
åbnes i en sen fase af forhandlingerne.
Fokus bør rettes mod de områder, hvor der er en merværdi gennem en
fælles indsats i EU snarere end en national indsats. Der skal sikres en
vækstorienteret prioritering af Lissabon-målene på et miljømæssigt
bæredygtigt grundlag og inden for rammerne af en fortsat udvikling af det
indre marked. Danmark har allerede foreslået flere og bedre investeringer i
forskning og innovation og en styrket uddannelsesmæssig mobilitet på
europæisk plan, der kan styrke Europas innovative vækst.
Det er afgørende, at der sikres en målrettet prioritering af EU’s
samhørighedsmidler til fordel for de mindst velstående områder, så de nye
medlemslande hjælpes godt på vej til gavn for væksten i hele EU. Dette
kan som udgangspunkt gøres gennem omprioritering inden for en uændret
ramme i forhold til 2006-niveauet. For at fremme dette mål forfølges
enhver mulig reduktion i beregningsmetoden for mål 1-støtte,
udfasningsordninger og samhørighedsstøtten samt en vis reduktion i mål 3
støtten. Danmark er ligeledes parat til væsentlige reduktioner af de
strukturfondsmidler, der primært kommer rigere lande, herunder
Danmark, til gode i det omfang dette sker generelt for de støtteberettigede
områder og følges af tilsvarende reduktion af stigningen i de danske
økonomiske forpligtelser over for EU.
Landbrugsaftalen fra 2002 gælder for 25 lande, men som udmøntning af
allerede fastsat holdning accepterer Danmark en indfasning af midler til
Bulgarien og Rumænien under rammen, hvis der er overvejende støtte
hertil, herunder fra Frankrig.
For landdistriktsstøtten støttes en reduktion af midler under
udviklingssektionen på linie med strukturfondene. Endvidere accepteres
en reduktion af midler under garantisektionen (hvorfra Danmark
modtager midler), således at Danmark kan støtte en stigning i de samlede
midler til landdistriktsstøtte, som er mindre end Kommissionens forslag.
Fra dansk side kan accepteres en mindre stigning på op til Kommissionens
forslag i midlerne til strukturforanstaltninger for fiskeriet.
Danmark ønsker fokusering på et stærkere og mere effektivt samarbejde
om retlige og indre anliggender under den nye borgerskabskategori.
Indvandringspresset på EU som helhed skaber således behov for en
samlet indsats samt behov for at modvirke misbrug af asyl- og
visumsystemet. På området for grænsekontrol og tilbagesendelse må den
primære indsats fokuseres på styrket operativt og teknisk samarbejde.
Danmark er imod etableringen af et fælles europæisk grænsepoliti.
Der vil være behov for at styrke EU’s internationale rolle. Eksterne
aspekter af retlige og indre anliggender bør tænkes sammen med dette. Fra
dansk side støttes en stigning, idet mindre stigninger end Kommissionens
forslag kan accepteres som led i et samlet balanceret kompromis.
Der bør som i dag indgå en samlet opgørelse og et samlet loft over de
administrative udgifter ved budgettets vedtagelse, ligesom øget
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0012.png
12
administrativ aktivitet som udgangspunkt bør tilvejebringes gennem øget
produktivitet.
Eventuelle problemer med relativt store nettobidrag for enkelte lande må
søges løst gennem budgetdisciplin på udgiftssiden. Danmark fastholder sin
principielle modstand imod rabatter, herunder især en uændret videreførsel
af UK-rabatten, som vil være meget dyr for Danmark. Danmark arbejder
sekundært for en begrænsning af rabatter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det luxembourgske formandskabs forsøg på at nå en aftale i juni måned lykkedes
ikke. Det er nu op til det britiske formandskab at føre sagen videre. UK havde
selv en stor andel i sammenbruddet i juni. Der har ikke været nye tilkendegivelser
siden juni og juli måned.
En væsentlig interesse samler sig hos de lande, som skal modtage betydelige
strukturfondsbeløb, om hurtigt at få aftalen i hus. Dette gælder især de nye
medlemslande.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til forhandlingsoplæg
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 13.-
14. juni 2005.
Bilag 1. Sammenfattende tabel vedrørende kompromisforslag af 15.
juni til de finansielle perspektiver for 2007-2013
(forpligtelsesbevillinger)
I alt
År
Mia. euro, 2004-priser 2006 2007 2008 2009 2010 2011 2012 2013 2007-
13
1. Konkurrenceevne
for vækst og
beskæftigelse
1
7,7 8,2 8,8 9,5 10,2 10,9 11,7 12,6 72,0 7,4
Kommissionens forslag
7,7 10,8 13,0 15,2 17,4 19,6 21,8 24,0 121,7 17
1b. Strukturfonde mv.
38,6 42,4 42,9 43,0 43,8 44,1 44,9 45,5 306,5 2,4
Kommissionens forslag 38,6 46,2 47,4 48,5 48,9 49,3 50,2 51,1 341,6 4,1
2. Forvaltning af
naturressourcer
2
55,5 54,5 54,5 54,4 53,9 53,6 53,5 53,4 377,8 -0,
Kommissionens forslag 55,5 56,8 57,5 57,6 57,4 57,2 57,1 57,1 400,7 0,4
3a. Retlige og indre
anlig.
0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1,1
1,2 1,4 6,6
15,
Kommissionens
forslag
3
0,5 0,6 0,8 1,0 1,2 1,4 1,5 1,7 8,3
18
3b. Borgerskab
3
0,5 0,6 0,6 0,6 0,6 0,7 0,7 0,7 4,4
4,3
Kommissionens
0,5 0,6 0,7 0,8 0,9 1,0 1,1 1,2 6,4
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0013.png
13
forslag
3
EU som global
partner
5
9,0 6,3 6,6 6,8 7,1 7,4 7,7 8,1 50,0 -1,
Kommissionens forslag
9,0 7,4 11,0 11,7 12,7 13,4 14,0 14,5 84,7 7,0
5. Administration
6,3 6,7 6,8 7,0 7,2 7,4 7,5 7,7 50,3 2,9
Kommissionens forslag
6,3 7,1 7,5 7,9 8,3 8,6 9,0 9,3 57,7 5,7
Kompensationer
1,0 0,4 0,2 0,2
0,8
I alt
119,0 119,7 121,0 122,3 123,7 125,1 127,2 129,4 868,4 1,2
Andel af BNI
6
1,11% 1,08% 1,07% 1,05% 1,04% 1,03% 1,02% 1,02% 1,04%
Kommissionen i alt
4
119,0 131,0 139,0 143,8 147,6 151,3 155,6 159,8 1.028,0 4,3
Andel af BNI
1,11% 1,18% 1,22% 1,24% 1,24% 1,24% 1,25% 1,25% 1,24%
1) Udgiftskategori 1a indeholder størstedelen af det der i dag rubriceres
under ”EU's interne politikker”, dvs. forskning, transeuropæiske net,
uddannelse mv.
2) Udgiftskategori 2 inkluderer landbrugsudgifter, landdistriktsstøtte, fiskeri
samt miljø.
3) Kategori 3 blev oprindeligt foreslået som én samlet kategori af
Kommissionen.
4) Kommissionens samlede tal inkluderer indbudgettering af
solidaritetsfonden (udgiftskategori 3). For at sikre sammenligneligheden i
forhold til kompromisforslaget er solidaritetsfonden ikke medregnet under
kategori 3, men udelukkende i totalen.
5) Kommissionens foreslåede ramme for udgiftskategori 4 stiger markant fra
2008, hvor Den Europæiske Udviklingsfond foreslås indbudgetteret. Dette
sker ikke i kompromisforslaget. Det umiddelbare fald i bevillingsrammerne
skyldes alene bortfald af udgifter til førtiltrædelsesstøtte.
6) Pga. opjusterede BNI-tal er der ikke fuld overensstemmelse mellem
kompromisforslaget angivne samlede udgiftsramme på 1,06 pct. af BNI i
forpligtelsesbevillinger og de konkrete beløb i forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0014.png
14
3. (Evt.) Fugleinfluenza
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 7. november 2005 vil redegøre for den aktuelle udvikling omkring
fugleinfluenza. Rådet forventes at drøfte situationen i lyset af redegørelsen samt at vedtage
rådskonklusioner om emnet.
2. Baggrund
Der har gennem de seneste år været flere tilfælde af fugleinfluenza (Aviær
Influenza) i Sydøstasien, og problemet har i de seneste måneder bredt sig og
er nu kommet meget tæt på EU og flere af dets nabolande. Der er
konstateret tilfælde i Rusland, Tyrkiet og Rumænien, mens en række test
viser, at der ikke er tale om forekomst af virus af den særligt smittefarlige
karakter H5N1 i Grækenland.
Rumænien: Indtil videre er der konstateret to udbrud af fugleinfluenza
(virustype H5N1) i Donau-deltaet. Kommissionen vurderer, at de rumænske
myndigheder har håndteret situationen åbent og effektivt. Kommissionen har
sendt ekspertbistand i form af laboratoriepersonale til Rumænien.
Tyrkiet: Der er konstateret udbrud af fugleinfluenza (H5N1), men også her
vurderer Kommissionen, at Tyrkiet har håndteret situation åbent og effektivt.
Tyrkiet har også taget imod Kommissionens tilbud om ekspertbistand.
Rusland: Der er konstateret flere udbrud af fugleinfluenza af H5N1-typen i
området syd for Moskva.
Der er indført importforbud for fugle og fjerkræprodukter, herunder fjer, fra
de pågældende lande.
De relevante myndigheder i Danmark følger situationen tæt og deltager aktivt
i de løbende EU-aktiviteter med henblik på at forhindre sygdommens
spredning.
Fødevarestyrelsens eksperter deltager løbende i møder i Bruxelles for at
beslutte, hvilke forholdsregler der skal gennemføres i EU for at reducere
risikoen for smitte med fugleinfluenza. Danmark vil gennemføre disse
beslutninger, så snart de foreligger.
Det understreges, at der er tale om en dyresygdom, og at problemerne indtil
videre håndteres inden for denne ramme. Der er ikke grund til udsende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
alarmerende meldinger i forbindelse med udbruddene i Tyrkiet, Rumænien
og Rusland.
Det er besluttet i Danmark at iværksætte en intensiveret overvågning af
fjerkræbesætninger, som især foregår ved at tage mange prøver både blandt
tamfjerkræ og blandt vildfugle. Endvidere skal ande-, fjerkræ- og
svinebesætninger holdes adskilt, hvilket reducerer risikoen for
smittespredning.
Danmark overvejer løbende situationen og er indstillet på at træffe de
nødvendige beslutninger, deltage aktivt i EU-samarbejdet og øjeblikkeligt at
gennemføre de vedtagne EU beslutninger.
Hertil kommer, at Danmark deltager aktivt i øvrige internationale fora og
relevante bilaterale aktiviteter, hvor forebyggelse af smittespredning af
fugleinfluenza er på dagsordenen.
For så vidt angår de potentielle human-problemer, dvs. udvikling af en
human variant af fugleinfluenzaen (pandemi), er der tæt samarbejde mellem
veterinær- og sundhedsmyndighederne.
Danmark har til imødegåelse af en evt. influenzapandemi indkøbt et
beredskabslager af det antivirale middel, Tamiflu, til brug i den tidlige fase af
en pandemi. Sundhedsstyrelsen har anbefalet at øge lageret af dette præparat.
Denne anbefaling drøftes med Folketingets partier. Lageret skal blandt andet
anvendes til behandling af de personer, som måtte få influenza, og som vil
være i størst risiko for alvorlig sygdom og død.
Sundhedsstyrelsen har udarbejdet en omfattende beredskabsplan for
pandemisk influenza, som snart sendes i høring. Fødevarestyrelsen har den
13. oktober 2005 offentliggjort en handlingsplan mod fugleinfluenza, som vil
betyde en national udvidelse af overvågningen fra 1. februar 2006 efter
udløbet af den igangværende overvågningsplan.
Udenrigsministeriet har i samarbejde med Fødevarestyrelsen udarbejdet en
kommerciel kriseberedskabsplan, som skal komplementere Fødestyrelsens
nationale beredskabsplaner. Formålet med den kommercielle
kriseberedskabsplan er at begrænse konsekvenserne for dansk eksport som
følge af fugleinfluenzaudbrud i andre EU-lande. Endvidere er der under
ledelse af Udenrigsministeriet oprettet en særskilt kommerciel
kriseberedskabsgruppe med deltagelse af myndigheder og
erhvervsorganisationer. Der indhentes løbende oplysninger fra
repræsentationerne, og gennem den kommercielle kriseberedskabsgruppe
sikres, at erhvervslivet er orienteret om reaktioner fra de vigtigste
eksportmarkeder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
På foranledning af USA deltog Danmark sammen med repræsentanter fra 85
andre lande, EU-Kommissionen og internationale organisationer, herunder
WHO og FAO i et møde i Washington den 6. – 7. oktober 2005 om forslag
til internationalt partnerskab til bekæmpelse af fugleinfluenza og risikoen for
udviklingen af en global influenza pandemi (IPAPI). På mødet redegjorde
FN’s repræsentant for den samlede problemstilling, herunder at det er meget
vigtigt at adskille den aktuelle situation med fugleinfluenza, der spreder sig
med fugle fra det ene kontinent til det andet, fra en influenzapandemi.
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) vedtog på mødet
den 18. oktober 2005 konklusioner, der bl.a. understreger værdien af et
intensiveret samarbejde i EU og på internationalt niveau.
Der blev afholdt uformelt EU-sundhedsministermøde den 20.-21. oktober
2005 i England, hvor et af emnerne var influenzapandemi. Her konstaterede
man, at alle lande nu har en pandemiplan – nogle endnu i udkastform.
Ministrene understregede, at fugleinfluenza og pandemisk influenza blandt
mennesker er to vidt forskellige ting, og at risikoen for smitte med
fugleinfluenza i Europa er meget lille for den almindelige befolkning. Selvom
det er fugleinfluenza og ikke pandemisk influenza, som er konstateret i
Europa, forbereder alle lande sig på, hvad der skal ske, hvis en pandemi
blandt mennesker måtte opstå. Man understregede dog samtidig, at risikoen
for, at der opstår en influenzapandemi, ikke er rykket nærmere. Ministrene
var enige om at koordinere indsatsen bedre på europæisk niveau og at
fortsætte samarbejdet med WHO i erkendelse af, at intet land kan løse disse
problemer alene.
Landenes beredskabsplaner drøftes på en konference den 24.-26. oktober
2005 i København på initiativ af WHO og EU.
WHO afholder den 7.-9. november 2005 i samarbejde med FAO (Food and
Agriculture Organization), OIE (Verdensorganisationen for Dyresundhed)
samt Verdensbanken en konference i Genève med henblik på at koordinere
og forbedre influenzapandemiberedskab med udgangspunkt i behovene hos
påvirkede lande og lande i risikozonen. Der lægges blandt andet op til en
drøftelse af fordelingen af ansvaret blandt det internationale samfund samt
koordinationsmekanismer på såvel nationalt, regionalt som globalt niveau.
Fugleinfluenza ventes på dagsordenen for kommende rådsmøder (landbrug
og fiskeri) og på rådsmødet (beskæftigelse, socialpolitik, sundhed og
forbrugerbeskyttelse) den 8.-9. december 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Der er tale om risiko for grænseoverskridende smitte. Det er efter
regeringens opfattelse særdeles relevant at samarbejde på området på EU-
plan.
5. Formål og indhold
Det forventes, at Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) på
mødet den 7. november 2005 vil modtage en orientering om status, herunder
vedrørende udarbejdelsen af en omfattende handlingsplan, samt vedtage nye
konklusioner om situationen vedrørende fugleinfluenzaen.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
7. Gældende dansk ret
Ikke relevant.
8. Konsekvenser
Hvis Danmark på et tidspunkt bliver ramt af fugleinfluenza, må det forudses
at få både statsfinansielle og samfundsmæssige konsekvenser. Størrelsen af
sådanne udgifter vil bl.a. afhænge af, om smitten alene smitter fugle, eller om
smitten på et senere tidspunkt også udvikler sig til at kunne smitte mellem
mennesker. Formodede udgifter kunne f.eks. omfatte tab af eksportindtægter
og danske arbejdspladser, foruden udgifter til erstatninger og
sygdomsbekæmpelse (vacciner) hos både dyr og mennesker.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man og deltager aktivt i samarbejdet på EU-plan og i
de øvrige internationale fora samt øvrige internationale initiativer, herunder
mulige fællesinitiativer mellem EU og USA.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er forventningen, at alle øvrige medlemsstater i sagens natur er indstillet
på at træffe de nødvendige beslutninger, deltage aktivt i EU-samarbejdet og
øjeblikkeligt gennemføre vedtagne EU-beslutninger med henblik på at
bekæmpe fugleinfluenzaen. Herunder også deltage aktivt i øvrige
internationale foras arbejde med at bekæmpe sygdommen (OIE, WHO og
FAO).
12. Tidligere forelæggelse for Folketinget Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for det ekstraordinære rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 18. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0018.png
18
4. Belarus
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes vedtaget rådskonklusioner, som udtrykker bekymring over den forringede
menneskerettighedssituation, herunder forfølgelse af politiske partier, frie medier og
NGO’er. For at sikre et frit præsidentvalg i 2006 ventes Lukasjenko opfordret til ikke
at stille op og til at tillade fuld valgobservation af OSCE/ ODIHR. Den eksisterende
politik, hvor normalisering af relationerne med Belarus, bl.a. inden for Partnerskabs- og
samarbejdsaftalen, er betinget af belarussiske fremskridt inden for demokrati og rule of law
bekræftes. Der ventes bekræftelse af den forestående åbning af en EU-delegation i Minsk.
2. Baggrund
Der forventes præsidentvalg i Belarus i 2006, og Lukasjenko og det
belarussiske regime har strammet kursen over for oppositionelle, frie medier
og menneskerettighedsaktivister og NGO’er. Europarådets Venedig-
kommission har betegnet den belarussiske folkeafstemning i oktober 2004,
der muliggjorde Lukasjenkos opstilling til valget i 2006, som retsstridig. På
den baggrund ønsker man, at 2006-valget finder sted på andre vilkår, og at
Lukasjenko ikke stiller op. Lukasjenko og belarusssiske myndigheder har
indtil videre afvist seriøs dialog med EU og andre organisationer om landets
menneskerettighedssituation.
3. Hjemmelsgrundlag
Der er ikke redegjort for hjemmelsgrundlaget, da der ikke er tale om
stillingtagen til konkrete lovgivningsforslag.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes vedtaget rådskonklusioner, som udtrykker bekymring over den
forringede menneskerettighedssituation, herunder forfølgelse af politiske
partier, frie medier og NGO’er. For at sikre et frit præsidentvalg i 2006
ventes Lukasjenko opfordret til ikke at stille op og til at tillade fuld
valgobservation af OSCE/ ODIHR. Den eksisterende politik, hvor
normalisering af relationerne med Belarus, bl.a. inden for Partnerskabs- og
samarbejdsaftalen, er betinget af belarussiske fremskridt inden for demokrati
og rule of law bekræftes. Der ventes bekræftelse af den forestående åbning af
en EU-delegation i Minsk.
6. Udtalelser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side arbejder man for at fremme menneskerettigheder i Belarus og
støtter på forskellig vis relevante demokratiske kræfter og NGO’er, hvorfor
konklusionsudkastet kan støttes.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning til udkastet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0020.png
20
5. Iran
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte EU’s generelle politik overfor Iran, herunder den i 1998
iværksatte omfattende dialog med Iran vedrørende bl.a. menneskerettigheder. Rådet
forventes også at bekræfte den fortsatte støtte til EU3’s bestræbelser i atom-sagen. Rådet
forudses at vedtage konklusioner.
2. Baggrund
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) besluttede den 4.
oktober 2005 at iværksætte en vurdering af status for EU’s relationer til Iran.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) besluttede den 4.
oktober 2005 at iværksætte en vurdering af status for EU’s relationer til Iran.
EU iværksatte i 1998 en såkaldt omfattende dialog med Iran vedrørende bl.a.
terrorisme, menneskerettigheder, den mellemøstlige fredsproces, ikke-
spredning, narkotikabekæmpelse, handel og investeringer samt energi og
transport. Der har ikke været afholdt møder i dialogen siden december 2003.
Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) besluttede på sit
møde den 11.-12. oktober 2004, at Trioen (Frankrig, Tyskland og UK, nu
bistået af Den Høje Repræsentant Solana) skulle forsøge at undgå yderligere
konfrontation med Iran ved at tilbyde en pakke med både krav og
incitamenter. Den 15. november 2004 i Paris blev Trioen og Iran enige om
en foreløbig aftale. Ifølge denne suspenderede Iran enhver
uranberigelsesaktivitet og genbekræftede, at man ikke ønskede at udvikle eller
erhverve atomvåben. Iran forpligtede sig endvidere til at fremkomme med
”objektive garantier” for atomprogrammets entydigt civile karakter. Til
gengæld tilbød EU at begynde forhandlinger om en EU-Iran handels- og
samarbejdsaftale, ligesom EU lovede at støtte Irans optagelse i WTO.
EU-forslagspakken til forhandlingerne blev fremlagt den 5. august 2005 i
Teheran. Iran afviste pakken få dage senere og genstartede herefter sine
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
uranberigelsesaktiviteter. Den 11. august 2005 vedtog IAEA’s Styrelsesråd en
resolution, som udtrykte alvorlig bekymring over Irans genoptagelse af disse
aktiviteter. Styrelsesrådet anmodede endvidere IAEA’s generaldirektør om at
fremkomme med en rapport om status for Irans efterlevelse af landets ikke-
spredningsforpligtelser. Den 2. september 2005 forelå rapporten, der
konkluderer, at Iran ikke har gjort tilstrækkeligt for at tilvejebringe den
nødvendige transparens omkring det iranske atomprogram. På grundlag af
rapporten blev sagen behandlet på mødet i IAEA’s Styrelsesråd den 19.-24.
september 2005 i Wien. Her vedtog Styrelsesrådet et forslag, som var
udarbejdet af Trioen. Resolutionen fastslår, at Iran ikke har efterlevet sine
forpligtelser i henhold til ”Safeguards”-aftalen med IAEA. IAEA er
forpligtiget til at rapportere sådanne brud til FN’s Sikkerhedsråd.
Resolutionen understreger endvidere, at Irans hemmeligholdelse af
atomaktiviteter og utilstrækkelige samarbejde med IAEA falder inden for
Sikkerhedsrådets kompetence. Tidspunkt og indhold af en rapportering vil
blive besluttet senere. Resolutionen indeholder desuden en ny opfordring til
Iran om bl.a. fuldt samarbejde med IAEA samt re-suspension af landets
berigelsesaktiviteter. Herudover opfordres Iran til at vende tilbage til
forhandlingerne med Trioen. Iran har efterfølgende kritiseret resolutionen i
skarpe vendinger.
Trioen har meddelt, at den ikke længere ser grundlag for at fortsætte
forhandlingerne med Iran på grundlag af Paris-aftalen. Fra EU’s side har man
dog ikke endeligt afvist muligheden for at genoptage forhandlingerne. En
betingelse er imidlertid fuld iransk genetablering af berigelsessuspensionen.
Ellers er det hensigten at rapportere sagen til FN’s Sikkerhedsråd. Trioen har
tidligere understreget, at en drøftelse af Irans atomprogram i Sikkerhedsrådet
ikke er ensbetydende med en opgivelse af de diplomatiske bestræbelser. En
behandling af sagen i Sikkerhedsrådet vil tværtimod kunne styrke muligheden
for at finde en diplomatisk løsning.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har ikke konsekvenser for dansk lovgivning.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Danmark støtter, at de diplomatiske kanaler holdes åbne i forhold til Iran,
samtidig med at man forbereder sig på eventuelle konfrontationer med Iran
på enkeltområder (atom-spørgsmålet). EU’s omfattende dialog med Iran,
som påbegyndtes i 1998, er fortsat EU’s hovedinstrument for dialog med
Iran, herunder er det et instrument for EU til at fremkomme med sine
bekymringer bl.a. på menneskerettighedsområdet.
I atomsagen finder Danmark det vigtigt, at EU giver Iran en mulighed for at
vende tilbage til forhandlingssporet. Betingelsen for en genoptagelse af
forhandlingerne må imidlertid være en retablering af suspensionen af
uranberigelsesaktiviteterne. I modsat fald må sagen atter rejses i IAEA og
forelægges Sikkerhedsrådet. EU’s målsætning må fortsat være en fuldstændig
og verificerbar iransk efterlevelse af IAEA’s resolutioner og påbud, herunder
garanti for det iranske atomprograms udelukkende civile karakter.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til at EU’s omfattende dialog med Iran
forsøges reaktiveret, herunder på menneskerettighedsområdet. I atomsagen
er der bred opbakning til Trioens vurdering af, at der for nærværende ikke er
grundlag for at genoptage forhandlingerne med Iran på grundlag af Paris-
aftalen. Samtidig er der dog enighed om, at EU bør genoptage
forhandlingerne, såfremt Iran genetablerer berigelsessuspensionen fuldt ud.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om EU’s politik overfor Iran har senest været forelagt
Folketingets Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 18.-19. juli 2005.
Irans atomprogram har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 3. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0023.png
23
6. Vestbalkan/Kosovo
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes drøftelse og vedtagelse af rådskonklusioner vedr. det vestlige Balkan, herunder
om støtte til Eide-rapportens anbefaling om at iværksætte forhandlingerne om Kosovos
fremtidige status og vedr. iværksættelse af forhandlinger om en stabiliserings- og
associeringsaftale med Bosnien-Hercegovina.
2. Baggrund
Kosovo
Den Norske NATO-ambassadør, Kai Eide, har på opdrag fra FNs
Generalsekretær fremlagt sin rapport om situationen i Kosovo. Det
konkluderes i rapporten, at selvom implementeringen af standarderne,
herunder vedrørende beskyttelse af mindretal, ikke er fuldt tilfredsstillende,
er tiden inde til at indlede status drøftelser. FN’s Generalsekretær har
tilsluttet sig denne konklusion. Efter rapporten er blevet drøftet i
Sikkerhedsrådet, forventes generalsekretæren at udpege en særlig
statusforhandler.
Bosnien-Hercegovina
Republika Srpska’s parlament vedtog den 5. oktober 2005 en aftale om
reform af politistrukturen i Bosnien-Hercegovina. Aftalen er efterfølgende og
uden tekstændringer blevet godkendt af alle bosniske kompetente
institutioner. Med vedtagelsen af politireformen er alle krav stillet fra EU's
side for at kunne iværksætte forhandlinger om en stabiliserings- og
associeringsaftale med Bosnien-Hercegovina blevet opfyldt. Formandskabet
stiler efter godkendelse af selve forhandlingsdirektivet på rådsmødet
(almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 12. december 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes drøftelse og vedtagelse af rådskonklusioner vedr. det vestlige
Balkan, herunder om støtte til Eide-rapportens anbefaling om at iværksætte
forhandlingerne om Kosovos fremtidige status og vedr. iværksættelse af
forhandlinger om en stabiliserings- og associeringsaftale med Bosnien-
Hercegovina.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfunds-økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes Eide-rapportens anbefaling om at iværksætte
forhandlingerne om Kosovos fremtidige status.
Fra dansk side støttes endvidere iværksættelsen af forhandlinger om en
stabiliserings- og associeringsaftale med Bosnien-Hercegovina.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter svarende til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Spørgsmålet om Kosovos fremtid har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg til orientering forud for rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 13.-14. juni 2005, men Eides rapport har ikke
været forelagt.
Spørgsmålet om iværksættelse af forhandlinger om en stabiliserings- og
associeringsaftale for Bosnien-Hercegovina har ikke tidligere været forelagt
Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0025.png
25
7. Syrien
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation vedrørende Syrien i lyset af Mehlis-
rapporten (FN’s undersøgelseskommission for mordet på Libanons tidligere
premierminister Rafik Hariri).
2. Baggrund
Den tidligere libanesiske premierminister Rafik Hariri og 22 andre blev den
14. februar 2005 myrdet ved et attentat i Beirut. FN’s Sikkerhedsråd
besluttede med resolution 1595 af 7. april 2005 at nedsætte en uafhængig
undersøgelseskommission ledet af Detlev Mehlis. FN offentliggjorde den 20.
oktober undersøgelseskommissionens foreløbige rapport (Mehlis-rapporten),
der pegede på beviser for såvel syrisk som libanesisk involvering i mordet.
Samtidig med offentliggørelsen samt efter libanesisk anmodning har FN’s
Generalsekretær anmodet undersøgelseskommissionen om at fortsætte
undersøgelserne indtil 15. december 2005.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse samt vedtagelse af konklusioner om den aktuelle
situation vedrørende Syrien på baggrund af Mehlis-rapporten samt
udkommet af FN’s Sikkerhedsråds drøftelse af sagen.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen arbejder for, at EU støtter FN’s Sikkerhedsråds indsats for at
komme til bunds i attentatet på tidligere premierminister Hariri, herunder i
forhold til eventuel syrisk og libanesisk involvering. Samtidig støtter
regeringen, at det nøje overvejes, hvilke virkemidler EU har til rådighed, der
vil kunne bidrage til at bringe Syrien ind i en konstruktiv og positiv udvikling
i forhold til sine naboer og det internationale samfund, samt hvilke
virkemidler vil kunne bidrage til at fastholde og fremme den positive
udvikling i Libanon.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at dele vurderingen af situationen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
18.-19. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0027.png
27
8. Mellemøsten
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte den aktuelle situation vedrørende mellemøstfredsprocessen.
2. Baggrund
Der forventes en drøftelse af status for situationen for
mellemøstfredsprocessen med fokus på situationen i Gaza og Vestbredden.
Efter Israels rømning af Gaza og dele af den nordlige Vestbred i september
2005 er den regionale dagsorden domineret af behovet for at styrke det
Palæstinensiske Selvstyres kapacitet og muligheder for at udøve sin
myndighed effektivt.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse samt vedtagelse af konklusioner vedrørende den
aktuelle situation i forbindelse med fredsprocessen med fokus på situationen
på Gaza/Vestbredden efter tilendebringelsen medio september af Israels
tilbagetrækning fra Gaza, herunder en drøftelse af en mulig sekundær EU-
rolle i forhold til grænseovervågning mellem Gaza og Egypten. Drøftelsen
forventes at inddrage Kommissionens meddelelse af 5. oktober 2005 om
EU-palæstinensisk samarbejde efter Israels rømning af Gaza og dele af den
nordlige Vestbred i september 2005.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte konkrete skridt fra EU’s side, som vil kunne bistå
palæstinenserne og israelerne i at udnytte det opståede momentum efter
Israels tilbagetrækning fra Gaza.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU-lande ventes at dele vurderingen af situationen og ønsket om
en aktiv indsats fra EU’s side i den videre proces.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
3. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0029.png
29
9. Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Det forventes, at formandskabet vil inkludere tekst om Irak i rådskonklusionerne til
rådsmødet den 7. november 2005. Teksten ventes at byde den politiske dialog mellem EU
og Irak velkommen samt konkretisere, hvordan EU's samarbejde med Irak kan styrkes.
Der ventes ingen diskussion om Irak på rådsmødet.
2. Baggrund
I margin af UNGA den 14.-16. september 2005 blev en erklæring om politisk
dialog mellem EU og Irak undertegnet.
Ny irakisk forfatning blev vedtaget ved folkeafstemningen den 15. oktober
2005. I forbindelse med forfatningsprocessen har Kommissionen bidraget
med 20 mio. euro og ventes at bidrage med ca. 30 mio. euro til
parlamentsvalget i december. Kommissionen har endvidere ansat fem
europæiske eksperter til teknisk bistand til forberedelse af valget i samarbejde
med FN og de irakiske myndigheder. Danmark har bilateralt bidraget med 20
mio. kr.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med den politiske dialog mellem EU og Irak er at øge EU's
engagement i Irak, herunder at støtte den igangværende politiske proces hen
imod et sikkert, stabilt, samlet og demokratisk Irak, hvor menneske- og
politiske rettigheder holdes i hævd. EU/Irak-dialogen skal endvidere
underbygge de politiske fremskridt i Irak, som er fastsat under FN
Sikkerhedsrådsresolution 1546.
Efter folkeafstemningen om den irakiske forfatning skal der afholdes
parlamentsvalg i december 2005. Den politiske dialog ventes på baggrund af
erklæringen videreført snarest muligt med henblik på at sende et positivt
politisk signal til den irakiske overgangsregering om EU's engagement i den
politiske proces i Irak. Endvidere ventes EU at udtrykke bekymring over
menneskerettighedssituationen i Irak og opfordre til, at alle irakiske
myndigheder respekterer menneskerettighederne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen forventes ikke at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man generelt et styrket EU engagement på Irak og i
særdeleshed et mere synligt EU inde i selve Irak, herunder etablering af et
EU-Kommissionskontor i Bagdad.
Man vil derfor kunne støtte de forventede konklusioner om den politiske
dialog mellem EU og Irak, herunder om hvordan samarbejdet med Irak kan
styrkes. Danmark støtter, at der medtages tekst om overholdelse af
menneskerettighederne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger bred enighed om behovet for et stærkere EU engagement på
Irak. Der er imidlertid forskellige opfattelser af, hvor hurtigt dette kan finde
sted. Der er ligeledes uenighed om, hvorvidt EU kan etablere et kontor i
Bagdad på nuværende tidspunkt henset til sikkerhedssituationen.
Skillelinien går især med UK og bl.a. Danmark, Sverige og Østrig på den fløj,
der ønsker et stort engagement og en hurtig og synlig tilstedeværelse i Irak,
og Frankrig på en mere tøvende fløj, hvor sikkerhedsproblemerne fremhæves
som en bremsende faktor.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering,
senest forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 18.-19. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0031.png
31
10. FN: Opfølgning på 2005-topmøde
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte EU’s indsats i arbejdet med at følge op på resultaterne af 2005
Topmødet. Drøftelsen ventes at munde ud i konklusioner.
2. Baggrund
Punktet var sat på Rådets dagsorden den 3. oktober 2005, men blev af
tidsmæssige årsager ikke drøftet.
Præsidenten for FN’s Generalforsamling, svenskeren Jan Eliasson, har
fremlagt en ambitiøs plan for arbejdet med at følge op på resultatet af 2005
Topmødet. Hovedindsatsen i opfølgningsarbejdet bliver – i
overensstemmelse med Danmarks og EU’s prioriteter – på
etableringen af en Fredsopbygningskommission, etableringen af et
Menneskerettighedsråd, terrorismekonvention, udvikling samt på reformer i
FN sekretariatet. Også andre resultater af 2005 Topmødet vil der skulle
følges op på, herunder bl.a. behovet for en langsigtet reform af FN’s
operationelle udviklingsaktiviteter, udviklingen af en mere sammenhængende
institutionel ramme for FN’s miljøaktiviteter m.m. Drøftelsen på rådsmødet
skal samtidig signalere, at FN reformer – også efter 2005 Topmødet – fortsat
står højt på EU udenrigsministrenes dagsorden.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en generel drøftelse af, hvorledes EU aktivt kan støtte arbejdet
med at følge op på resultaterne af 2005 Topmødet. Drøftelsen vil primært
fokusere på hovedindsatsområderne - etableringen af en
Fredsopbygningskommission, etableringen af et Menneskerettighedsråd,
terrorismekonvention, udvikling samt på reformer af FN sekretariatet – som
fastlagt af Generalforsamlingspræsidenten. Drøftelsen munder ud i
konklusioner.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man en aktiv indsats fra EU's side i opfølgningen af
2005 Topmødet, herunder også vedr. reformer.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er i EU-kredsen enighed om en aktiv indsats fra EU's side i
opfølgningen af 2005 Topmødet, herunder også vedr. reformer.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
senest forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 3. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0033.png
33
11. Forslag om at Rådet bemyndiger Kommissionen til at videreføre
forhandlinger med Middelhavslandene om yderligere gensidige
indrømmelser for handel med landbrugsprodukter, forarbejdede
landbrugsprodukter og fiskeriprodukter inden for rammerne af
associeringsaftalerne med Algeriet, Egypten, Jordan, Israel, Libanon,
Marokko og Tunesien samt inden for rammerne af den midlertidige
associeringsaftale med Den Palæstinensiske Myndighed
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har stillet et forslag til Rådets beslutning om at bemyndige
kommissionen til at videreføre forhandlinger med Middelhavslandene om
yderligere gensidige indrømmelser for handel med landbrugsprodukter,
forarbejdede landbrugsprodukter og fiskeriprodukter inden for rammerne af
associeringsaftalerne med EU’s partnerlande syd og øst for Middelhavet.
2. Baggrund
Kommissionen har stillet et forslag til Rådets beslutning om at bemyndige
kommissionen til at videreføre forhandlinger med Middelhavslandene om
yderligere gensidige indrømmelser for handel med landbrugsprodukter,
forarbejdede landbrugsprodukter og fiskeriprodukter inden for rammerne af
associeringsaftalerne med Algeriet, Egypten, Jordan, Israel, Libanon,
Marokko og Tunesien samt inden for rammerne af den midlertidige
associeringsaftale med Den Palæstinensiske Myndighed.
3. Hjemmelsgrundlag
TEU art. 300.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at tilvejebringe et grundlag for indledning af forhandlinger med
Middelhavslandene om yderligere gensidige indrømmelser for handel med
landbrugsprodukter, forarbejdede landbrugsprodukter og fiskeriprodukter
inden for rammerne af associeringsaftalerne med Algeriet, Egypten, Jordan,
Israel, Libanon, Marokko og Tunesien samt inden for rammerne af den
midlertidige associeringsaftale med Den Palæstinensiske Myndighed.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens holdning til forslaget er generelt positiv.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er principiel tilslutning til forhandlingsmandatet. Visse lande forventes at
have forslag til ændringer vedr. visse varer og tidsplaner for gennemførelse af
liberaliseringen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0035.png
35
12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
fastlæggelse af ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der
påvirkes af reformen af EU’s sukkerordning
Dok. Kom (2005) 266 endelig
Dok. Sec (2005) 828 final annex
1. Resumé
Forslaget har til formål at fastægge ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der
påvirkes af reformen af EU’s sukkerordninger.
2. Baggrund
I henhold til sukkerprotokollen, der er knyttet til bilag V i Cotonou-
partnerskabsaftalen mellem EU og AVS-landene (dvs. landene i Afrika,
Vestindien og Stillehavsområdet), har 18 AVS-lande kunnet eksportere
sukker til EU’s marked på fordelagtige vilkår. Sukkersektoren har i disse
lande ofte en stor socioøkonomisk betydning, og udgør dermed en væsentlig
faktor i landenes bestræbelser på at bekæmpe fattigdom og skabe bæredygtig
udvikling. Den igangværende reform af EU’s sukkerordninger vil imidlertid
efter al sandsynlighed i væsentlig grad ændre størstedelen af disse landes
markedsforhold.
På denne baggrund forpligtede Kommissionen sig i meddelelse KOM(2004)
499 til at støtte sukkerprotokollandenes tilpasningsproces og fremlagde
principperne for støtteforslagene i arbejdsdokument SEC(2005) 61.
Principperne har efterfølgende været genstand for drøftelser med
sukkerprotokollandene.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget om ledsageforanstaltninger er hjemlet i TEF artikel 179. I medfør
af denne artikel træffer Rådet afgørelse med kvalificeret flertal i fælles
beslutningstagen med Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen vurderer, at hjælp til AVS-landenes tilpasningsproces, der
påvirkes af EU’s sukkerreform, ikke kan opfyldes i tilstrækkelig grad af
medlemslandene. På grund af omfanget og virkningerne af den foreslåede
indsats nås målet bedre på fællesskabsplan. Det er regeringens vurdering, at
nærhedsprincippet er overholdt.
5. Formål og indhold
Forslaget har til formål at fastlægge ledsageforanstaltninger for
sukkerprotokollande, der påvirkes af reformen af EU’s sukkerordninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
Kommissionen foreslår, at der indføres en ordning om finansiel og teknisk
bistand, herunder i givet fald budgetstøtte, for at hjælpe med
tilpasningsprocessen i sukkerprotokollandene. Bistanden har til hensigt at
fremme konkurrenceevnen i protokollandenes sukkersektor, når der her er
tale om en langsigtet, bæredygtig proces. Er dette ikke tilfældet, kan der ydes
bistand til fremme af diversificering af produktionen i de sukkerafhængige
områder.
Det finansielle referencegrundlag for gennemførelse af denne forordning i
2006 er 40 mio. euro. Formandskabet har oplyst, at ledsageforanstaltningerne
i 2006 tænkes finansieret over budgettets kategori 4 (eksterne relationer).
Bistanden tænkes givet i en periode på et år med mulighed for fortsat støtte
indtil 2013. Støtten for 2007-2013 foreslås finansieret gennem
udviklingsdelen af instrumentet for udviklingssamarbejde og økonomisk
samarbejde under forudsætning af, at der opnås enighed om de finansielle
perspektiver.
6. Udtalelser
Forslaget behandles i Europa-Parlamentets udviklingsudvalg.
Europa-Parlamentets fælles udtalelse forventes at foreligge medio december
2005.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Cotonou-partnerskabsaftalen mellem EU og AVS-landene indeholder en
sukkerprotokol.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Ved en udgift for EU på 40 mio. euro i 2006 vil udgiften for Danmark
udgøre 6 mio. kr. i 2006. Udgiften er ikke medtaget på budgetforslaget for
2006, og der vil dermed være tale om merudgifter i det omfang, udgiften ikke
modsvares af tilsvarende kompenserede reduktioner i udgiftskategorien. Det
er generel dansk holdning, at de fastlagte udgiftslofter (finansielle
perspektiver) skal overholdes.
Det samlede forslag er forudsat at indebære mindst tilsvarende merudgifter
årligt i perioden 2007-2013. Disse udgifter forudsættes først besluttet i
forlængelse af en samlet aftale om de finansielle perspektiver for 2007-13.
Forslaget skønnes ikke herudover at ville have statsfinansielle konsekvenser for
Danmark.
Vedtagelse af forslaget ses ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0037.png
37
9. Høring
Forslaget har været i høring i Fødevareministeriets paragraf 2-udvalg
(landbrug).
Følgende organisationer er repræsenteret i udvalget:
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Dansk Erhvervsfrugtavl, Dansk Industri,
Dansk Landbrug, Dansk Naturfredningsforening, DEG, Forbrugerrådet,
Friluftsrådet, HTS, Landbrugsraadet, Ø-gruppen, Økologisk Landsforening.
Følgende har afgivet bemærkninger til forslaget:
Landbrugsraadet bemærker, at man kan støtte Kommissionens forslag, idet det
anbefales, at fordelingen af bistanden tager højde for de hensyn, der på længere
sigte tjener sukkerprotokollandene bedst.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens holdning til forslaget er samlet set positiv. Regeringen kan støtte,
at udgifterne til sukkerreformen og udgifterne vedr. AVS-kompensation bør
ses i sammenhæng, idet man fra dansk side arbejder for den størst mulige
grad af budgetneutralitet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Hovedparten af medlemslandene har på foreløbig basis tilkendegivet, at de
principielt støtter Kommissionens forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0038.png
38
13. Uzbekistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 3. oktober 2005 traf
man bl.a. beslutning om at indføre embargo mod eksport af visse våben samt restriktioner
på udvalgte uzbekiske personers adgang til EU. For at udmønte denne beslutning ventes
der snarest muligt uden debat vedtaget to rådsforordninger med de nærmere praktiske
detaljer. Fsva. våben gælder det forbud mod eksport af udrustning og våben, der især finder
anvendelse til undertrykkelse af borgerlig uro og kontrol med borgerne. Vedr.
begrænsninger i adgang til EU ventes der vedtaget en visum-forbudsliste over personer, som
har direkte ansvar for de uzbekiske myndigheders særdeles brutale optræden under
Andisjan-urolighederne i maj.
2. Baggrund
De uzbekiske myndigheder har hidtil afvist bl.a. EU og FN’s
generalsekretærs krav om en uvildig, international undersøgelse af de blodige
uroligheder i maj. Regimet har strammet grebet yderligere om oppositionelle,
journalister og menneskerettighedsorganisationer. Tilløb til demonstrationer
er blevet slået ned. Som et af flere synlige skridt indføres våbenembargo og
visumrestriktioner. Disse tiltag ventes foreløbig at være i kraft for et år, og de
holdes under opsyn mhp. evt. tilpasninger. Målet er at få sendt signalet til
uzbekiske kredse, at de bør samarbejde med det internationale samfund.
3. Hjemmelsgrundlag
TEU artikel 15 dækkende vedtagelse af EU fælles holdning.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 3.
oktober 2005 traf man bl.a. beslutning om at indføre embargo mod eksport
af visse våben samt restriktioner på udvalgte uzbekiske personers adgang til
EU. For at udmønte denne beslutning ventes der snarest muligt uden debat
vedtaget to rådsforordninger med de nærmere praktiske detaljer. Fsva. våben
gælder det forbud mod eksport af udrustning og våben, der især finder
anvendelse til undertrykkelse af borgerlig uro og kontrol med borgerne.
Vedr. begrænsninger i adgang til EU ventes der vedtaget en visum-
forbudsliste over personer, som har direkte ansvar for de uzbekiske
myndigheders særdeles brutale optræden under Andisjan-urolighederne i maj.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støttes tiltagene overfor de uzbekiske myndigheder.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel opbakning på linje med de danske synspunkter.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering senest
forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den
3. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0040.png
40
14. ESDP mission til de palæstinensiske selvstyreområder (COPPS)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der ventes på rådsmødet vedtaget fælles aktion om oprettelsen af en EU politi- og
retsstatsmission til de palæstinensiske selvstyreområder.
2. Baggrund
EU’s koordinationskontor for støtte til palæstinensisk politi (EU COPPS)
blev oprettet under kontoret for EU’s særlige repræsentant for den
mellemøstlige fredsproces og dettes mandat ved brevveksling af 20. april
2005 mellem premierminister Ahmed Qurei og EU’s særlige repræsentant
Marc Otte. Opgaven for EU COPPS er at støtte opbygningen af en effektiv
og ansvarlig politistyrke gennem rådgivning. Rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 18. juli 2005 traf en
principbeslutning om, at EU COPPS skulle overgå til en ESDP mission
mhp. at indgå i en bredere EU kontekst med støtte til opbyggelse af
politisystem i overensstemmelse med internationalt anerkendte
retsstatsprincipper.
3. Hjemmelsgrundlag
TEU art. 14.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Målet for ESDP missionen EU COPPS er at bidrage - i form af rådgivning -
til oprettelsen af et bæredygtigt og effektivt politisystem under palæstinensisk
ejerskab, der opererer i overensstemmelse med anerkendt international
standard. Missionen skal indgå i et samarbejde med fællesskabets øvrige
institutionelle kapacitetsopbygningsprogrammer og andre internationale tiltag
i området. EU COPPS vil rådgive og overvåge det civile palæstinensiske
politi på distrikts-, hovedkvarter- og ministerielt niveau. EU COPPS vil
endvidere yde rådgivning mht. en reform af dele af strafferetssystemet.
Missionen ventes indledningsvist at have en varighed af tre år med review
hver sjette måned. Missionen indledes senest 1. januar 2006.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslaget konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen ventes ikke at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen stiller sig positivt til tiltag, der kan medvirke til en normalisering
af forholdene i området.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er bred enighed om ønsket om en aktiv indsats fra EU’s side i den videre
proces i området.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
forud for rådsmøderne (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 18.-19. juli 2005 og den 13.-14. juni 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0042.png
42
15. Mandat til forhandlinger med Ukraine om visumlempelser
Dok. 13564/05
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at vedtage Kommissionens forslag til forhandlingsmandat om indgåelse af en
aftale mellem EU og Ukraine om lempelse af reglerne for udstedelse af visa til kortvarige
ophold. Danmark deltager ikke i en vedtagelse af et mandat, da området er omfattet af det
danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender.
2. Baggrund
I EU-Ukraine handlingsplanen er det fastsat, at der skal indledes en dialog
om lempelse af visumreglerne mellem EU og Ukraine. I konklusionerne fra
d. 21. februar 2005 besluttede Rådet at undersøge mulighederne for at lempe
visumreglerne. I EU-kredsen tilstræbes det, at der opnås enighed om et
forhandlingsmandat forud for EU-Ukraine topmødet d. 1. december 2005.
Det bemærkes, at Ukraine d. 1. maj 2005 ensidigt har ophævet visumpligten
for EU-borgere.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget til forhandlingsmandat om en visumaftale samt indgåelse heraf har
hjemmel i EF-traktaten, afsnit IV, artikel 62, stk. 2b, litra ii). Ifølge artikel 1 i
Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i Rådets vedtagelse
af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i TEF, og ifølge
protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der er vedtaget i
henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i Danmark.
Vedtagelse af forhandlingsmandatet om visumaftale samt indgåelse heraf er
derfor ikke bindende for Danmark.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at opnå enighed om mandat til brug for Kommissionens
forhandlinger med Ukraine om lempelser i Schengenlandenes visumpraksis
over for Ukraine og ophævelse af visumpligten for ukrainske indehavere af
diplomatpas. Forslaget vedrører alene korttidsvisum, og en eventuel aftale
med Ukraine skal respektere eksisterende Schengen-regler. Forslaget
indebærer ingen ændringer i mulighederne for at udøve kontrol, herunder
afvisning, ved indrejse. Følgende konkrete emner er omfattet af
mandatforslaget:
Visumgebyr.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
43
Betingelser for udstedelse af visum, herunder anvendelse af multiple
visa med lang gyldighed for særlige grupper samt simplificering af
ansøgningsprocedurerne for særlige grupper.
Fastsættelse af fælles tidsfrister for behandling af visumansøgninger.
Visumfrihed for indehavere af diplomatpas. En sådan bestemmelse
forudsætter, at reglerne for udstedelse af ukrainske diplomatpas og
håndhævelsen af disse er tilstrækkeligt sikre og gennemskuelige.
Endelig fremgår det af mandatet, at en aftale skal tage højde for den særlige
stilling, som Danmark, Storbritannien, Irland, Island og Norge har, og at en
eventuel aftale mellem EU og Ukraine bør indeholde en fælles erklæring om
det ønskelige i at indgå bilaterale aftaler på dette område mellem Ukraine og
de nævnte lande. Denne bestemmelse i mandatet indebærer ikke en juridisk
forpligtelse for hverken Ukraine eller de pågældende lande til at indgå aftale.
Indgåelsen og gennemførelsen af en aftale om visumlempelser kædes
sammen med indgåelsen og gennemførelsen af en tilbagetagelsesaftale
mellem EU og Ukraine.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark deltager ikke i en vedtagelse af mandatet, da området er omfattet af
det danske forbehold vedrørende retlige og indre anliggender. Det vil blive
besluttet, hvorvidt der skal indgås en bilateral aftale med Ukraine, når der er
opnået enighed om en fællesskabsaftale.
Regeringen lægger vægt på, at en aftale om visumlempelser med Ukraine ikke
forringer sikkerheden inden for Schengen-området, og at aftalen kædes
sammen med aftalen om tilbagetagelse.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
44
Der er principiel enighed om det ønskelige i at indgå en aftale om
visumfacilitering med Ukraine. Forhandlingsmandatets nærmere detaljer er
under drøftelse i Råds regi.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
214026_0045.png
45
16. Status i WTO-forhandlingerne
1. Resumé
WTO er på dagsordenen efter anmodning fra Frankrig, som er kritisk
overfor Kommissionens forhandlingslinie, og som derfor nøje ønsker at
følge, om Kommissionen frem til WTO-ministermødet i Hongkong 13.-18.
december holder sig inden for sit forhandlingsmandat. Frankrig har en vis
støtte blandt især de sydeuropæiske lande.
2. Baggrund
Ministermødet i Hongkong finder sted som led i den aktuelle runde, der blev
igangsat i Doha (Qatar) i 2001.
3. Hjemmelsgrundlag
Overvejelser om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen ventes at give en forholdsvis detaljeret statusorientering om
forhandlingerne på især landbrugsområdet, hvor Kommissionens
forhandlingslinie i Doha-runden har fremkaldt fransk kritik. Frankrigs ønske
om en GAERC-drøftelse af WTO-forhandlingerne den 7. november ligger
således i forlængelse af det uformelle GAERC den 18. oktober, som blev
afholdt på fransk foranledning m.h.v. til behov for at drøfte Kommissionens
linie i forhold til mandatet.
Frankrig har siden EU´s tilbud i sommeren 2004 om udfasning af
eksportsubsidier – under forudsætning af at USA m.fl. udfasede tilsvarende
eksportstøtteordninger – været stadig mere utilfreds med Kommissionens
forhandlingslinie. Frankrig finder, at Kommissionen har solgt ud af EU´s
forhandlingskort uden at få noget til gengæld samt optrådt uden tilstrækkelig
transparens i forhold til EU´s medlemslande. På uformelt GAERC den 18.
oktober var der en vis støtte til de franske synspunkter fra især
sydeuropæiske lande.
WTO´s generaldirektør Pascal Lamy har tilkendegivet, at han forventer at
kunne fremlægge et første udkast til Hongkong-erklæring medio november.
Derfor må Kommissionen i denne kritiske fase af forhandlingerne balancere
på en knivsæg, hvor man på den ene side ikke må overskride
forhandlingsmandatet, men på den anden side må spille ud med forslag, som
er tilstrækkelig interessante til, at forhandlingerne vil kunne holde
momentum frem til Hongkong.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
46
WTO-drøftelserne frem til Lamys første erklæringsudkast medio november
forventes at give en væsentlig retningspil for mulighederne for fremdrift i
Doha-forhandlingerne i forbindelse med ministerkonferencen i Hongkong.
Drøftelserne vil fortsat finde sted inden for rammerne af det grundlag, der
forelå i forbindelse med WTO-ministermødet i Cancun i september 2003 og
WTO’s Generelle Råds møde i juli 2004. Dette grundlag er senest aktualiseret
med Folketingsvedtagelse nr. V39 af 9. juni 2005.
Siden WTO-rammeaftalen fra juli 2004 har Danmarks og EU’s bestræbelser
sigtet på at bringe forhandlingerne videre frem mod Hongkong-mødet. I
første række har det drejet sig om forhandlingerne i Genève, hvor EU i flere
omgange er gået i spidsen med udspil og fremme af aktivitet i de respektive
forhandlingsregi. EU's aktive og drivende rolle har været understøttet af
konkrete tiltag med blandt andet vedtagelse af EU's Generelle
Præferencesystem overfor udviklingslandene og forslag til sukkerreform i
EU. Hermed fastholdes EU's linie i runden, hvor EU særligt sigter på at
tilgodese de fattige lande, og hvor EU tidligere har tilbudt, at de fattige
udviklingslande i G90-gruppen ikke behøver at åbne deres markeder
yderligere som følge af runden.
Dertil kommer en lang række bilaterale konsultationer med WTO-partnere,
som EU's handelskommissær har gennemført. Også fra regeringens side har
der ved en række lejligheder været gennemført bilaterale samtaler om WTO-
forhandlingerne, ligesom det af Danmark foranledigede Nordiske Afrika
Initiativ med afholdelse af ministerkonference tidligere i år med 19 afrikanske
lande har været et væsentligt dialog-tiltag overfor udviklingslandene med sigte
på at bygge bro mellem rige og fattige lande i forhandlingerne.
Det samlede forhandlingsbillede synes fortsat blandet. På den ene side er
tiden ved at løbe ud, idet der inden Hongkong må skabes fremskridt på
mange politisk vanskelige og teknisk komplicerede emner, hvis det skal blive
muligt for ministrene at træffe beslutninger og skabe konsensus blandt
WTO´s 148 medlemmer om rammerne for de videre forhandlinger i runden.
På den anden side er det positivt, at forhandlingerne er på vej ind i en mere
konkret fase, idet EU, USA og de større udviklingslande har fremlagt nye
forslag, som skaber mulighed for drøftelse af konkrete tal i stedet for
overordnede principper. Sammenfattende tegner Hongkong-mødet dog
vanskeligt.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
47
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Organisationer og NGOer har løbende drøftelser indenfor rammerne af
Beach Club-samarbejdet..
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
For Danmark er det væsentligt, at EU fortsat påtager sig ansvar og spiller en
ledende rolle i at drive forhandlingerne fremad, herunder med særlig sigte på
at tilgodese de fattige landes interesser og fremme disses integration i den
økonomiske udviklingsproces.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Frankrig forudses at anlægge en kritisk linie, som ventes at samle en vis støtte
blandt især sydeuropæiske lande.
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering,
herunder senest forud for rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 18.-19. juli 2005.