Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Forsvarsudvalget 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
2686+2687 - almindelige anl. Bilag 4, UPN Alm.del Bilag 18, FOU Alm.del Bilag 39, URU Alm.del Bilag 57
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
10. november 2005
Til underretning for Folketingets Europaudvalg vedlægges Udenrigsministe-
riets redegørelse for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbin-
delser) den 7. november 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218813_0002.png
2
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
REFERAT
EUK j.nr. 400.A.5-0-0
Den 9. november 2005
Rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne
forbindelser) den 7. no-
vember 2005.
1. Uformelt møde mellem stats- og regeringscheferne den 27. oktober
2005
Formandskabet orienterede ganske kort og generelt om opfølgning på top-
mødet. Der forudses videre arbejde inden for områderne forskning og udvik-
ling, universiteter, demografiske udfordringer, energi, migration og sikkerhed.
Kommissionen vil efter konsultationer med det britiske og østrigske for-
mandskab senere informere Rådet om tilrettelæggelsen af arbejdet inden for
disse områder. Kommissionen vil præsentere Det Europæiske Råd i decem-
ber 2005 for sine første overvejelser og tilgang til emnerne. Vedrørende det
arbejde, der allerede er iværksat i Rådet på disse områder, forventer formand-
skabet at præsentere Det Europæiske Råd for papirer inden for anti-
terrorisme og migration. Det gælder ligeledes for en EU-strategi for Afrika.
Vedrørende ESDP og FUSP vil den Høje Repræsentant også præsentere Det
Europæiske Råd for sine første overvejelser om et styrket samarbejde.
2. Finansielle perspektiver
Drøftelsen af de finansielle perspektiver tog udgangspunkt i formandskabets
"issue paper" og Kommissionens papir af 20. oktober 2005 udsendt forud
for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 7. no-
vember 2005. Generelt ønske om en december-aftale med Luxembourgs ju-
ni-pakke som det klare udgangspunkt for de videre forhandlinger. Kommis-
sionen hilste formandskabets papir velkommen, men pointerede et væsentligt
problem i papiret, idet formandskabet heri ikke signalerede vilje til bevægelse
på rabatten. De konkrete forslag i de to papirer fik en blandet modtagelse.
Generel villighed til at se nærmere på en øremærkning af strukturfonds- og
landdistriktsmidler til Lissabon-formål, idet især EU-10 dog var skeptiske,
medmindre definitionen gøres meget bred (f.eks. inkluderer infrastruktur) og
fleksibel. Blandede signaler i forhold til globaliseringsfonden, idet mange af-
venter den nærmere konstruktion. Forslaget om yderligere modulation mødte
skepsis, da det ses som en underminering af 2002-landbrugsaftalen samt
2003-landbrugsreformen. Vedrørende forslag til en revisionsklausul var der
generel åbenhed, idet stort set alle medlemslande betingede sig, at den vedrø-
rer alle områder (også indtægtssiden) og først kan få effekt efter 2013.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218813_0003.png
3
I en diskussion om EU’s egne indtægter blev fremlagt velkendte synspunkter.
Flertallet imod yderligere rabatter i forhold til juni med klar adresse til for-
mandskabet, der omvendt stod fast på, at juni-pakken indeholdt en alt for
stor reduktion af UK-rabatten. NL og Sverige forfægtede deres "nettosyns-
punkter" og syntes nu igen at møde opbakning fra Østrig.
Formandskabet (Straw) rundede drøftelsen af med en gennemgang af tids-
planen for den videre proces. Forud for rådsmøde (almindelige anliggender
og ekstern forbindelser) den 21. november 2005 drøftes udgiftsstruktur og -
niveau i Coreper den 9. november 2005 og modernisering/revisionsklausul i
Coreper den 17. november 2005 på basis af nye papirer fra formandskabet.
Kommissionen vil i den forbindelse bidrage med mere konkrete forslag ved-
rørende globaliseringsfond samt nærmere kriterier for, hvilke strukturfonds-
og landdistriktsmidler, der skal kunne medregnes som "Lissabon-mål". For-
mandskabet planlægger en ministerkonklave vedrørende egne indtægter på et
endnu ikke fastsat tidspunkt mellem rådsmøde (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 21.-22. november 2005 og rådsmøde (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 12.-13. december 2005.
3. Fugleinfluenza
Rådet vedtog på baggrund af formandskabets og Kommissionens redegørelse
konklusioner om situationen vedrørende fugleinfluenza, samt iværksatte initi-
ativer og kommende tiltag, herunder arbejdet med den omfattende hand-
lingsplan, der ventes vedtaget til december 2005. Rådet (almindelige anlig-
gender og eksterne forbindelser) vil fortsat følge situationen. Sagen behandles
på kommende rådsmøder (landbrug og fiskeri) og på rådsmødet (beskæftigel-
se, socialpolitik, sundhed og forbrugerbeskyttelse) den 8.-9. december 2005.
4. Belarus
Rådet vedtog konklusioner, der udtrykker bekymring over den forringede
menneskerettighedssituation, herunder forfølgelse af politiske partier, frie
medier og NGO’er. Der opfordres til, at præsidentvalget i 2006 bliver gen-
nemført på lovlig og demokratisk vis og med valgobservation af
OSCE/ODIHR. Den gældende EU-politik bekræftes (normalisering af rela-
tionerne med Belarus er betinget af belarussiske fremskridt inden for demo-
krati og retsstat). Den fleksible brug af EU's instrumenter, så man undgår
myndighedernes kontrol, understreges, ligesom der lægges op til, at støtten
skal øges i perioden 2007-2013. Åbning af en EU-delegation i Minsk bekræf-
tes. Rådet havde endvidere en generel drøftelse af situationen i Belarus. Bela-
rus behandles igen på rådsmøde i januar 2006.
5. Iran
Rådet drøftede og fordømte i stærke vendinger den iranske præsident Ah-
madinejads seneste udtalelse om Israels eksistensberettigelse. Derudover
drøftedes også vigtigheden af, at Iran indgik i den såkaldte omfattende dialog
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218813_0004.png
4
med EU. Iran blev opfordret til at genoptage menneskerettighedsdialogen
med EU og i handlinger vise sin vilje til at efterleve landets menneskeret-
tighedsforpligtelser.
Rådet drøftede brevet fra den iranske chefatomforhandler indeholdende en
opfordring til en genoptagelse af forhandlingerne mellem EU og Iran. Der
var enighed om, at der fortsat ikke er grundlag for at genoptage forhandlin-
gerne i den nuværende situation. Samtidig udtrykte Rådet sin fortsatte støtte
til en diplomatisk løsning på sagen, idet Rådet opfordrede Iran til at efterleve
IAEA’s Styrelsesråds resolution fra den 24. september 2005. Denne opfor-
drer blandt andet Iran til at retablere berigelsessuspensionen og til fulde at
genoptage samarbejdet med IAEA. Der var enighed om, at efterlevelse af
resolutionen ville skabe forudsætninger for, at EU-Iran forhandlingerne kan
genoptages inden det næste IAEA Styrelsesrådsmøde den 24. november
2005.
6. Det vestlige Balkan/Kosovo
Rådet vedtog konklusioner vedrørende Bosnien-Hercegovina og Kosovo. I
relation til Bosnien-Hercegovina støttede man fortsættelse af processen hen i
mod en snarlig iværksættelse af forhandlinger om en stabiliserings- og associ-
eringsaftale, herunder med understregning af vigtigheden af blandt andet
Københavnskriterierne og fuldt samarbejde med ICTY. I relation til Kosovo
blev der blandt andet udtrykt støtte til FN-Generalsekretærens beslutning om
at iværksætte forhandlingerne om Kosovos fremtidige status. Med henblik på
EU’s understøttelse af processen bekræftede man udnævnelsen af Stefan
Lehne, Rådssekretariatet, til støtte for FN’s Særlige Udsending til Kosovo.
7. Syrien
Rådet drøftede Syrien og Libanon og vedtog konklusioner, hvori bl.a. den
enstemmige vedtagelse af FN sikkerhedsrådsresolution 1636(2005) bydes
velkommen. Desuden opfordres Syrien til at samarbejde betingelsesløst med
den FN-nedsatte uafhængige undersøgelseskommission.
8. Mellemøsten
Rådet havde en drøftelse af situationen i Mellemøsten og vedtog konklusio-
ner, hvori EU bl.a. erklærer sin principielle villighed til at yde bistand med
administrationen af Gazas grænser, såfremt alle parter er enige herom.
9. Irak
Som opfølgning på undertegnelsen af erklæringen om politisk dialog mellem
EU og Irak og det politiske dialogmøde mellem EU og Irak i oktober 2005 i
Bagdad blev der uden drøftelse vedtaget rådskonklusioner den 7. november
2005. Af rådskonklusionerne fremgår blandt andet, at Rådet opfordrer alle
irakere til at deltage i det irakiske parlamentsvalg i december 2005, understre-
ger EU’s stærke modstand mod anvendelsen af dødsstraf i Irak og udtrykker
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218813_0005.png
5
bekymring over menneskerettighedssituationen i Irak, specielt i forhold til de
irakiske sikkerhedsstyrker. Rådet tilskynder den irakiske regering til at adres-
sere beskyldningerne om brud på menneskerettighederne og tilbyder EU’s
assistance til dette. Endvidere noterer Rådet sig i rådskonklusionerne de ira-
kiske myndigheders ønske om, at ESDP-missionen (EU JUSTLEX) forlæn-
ges og understreger EU’s fortsatte støtte til genopbygning i Irak.
10. FN: Opfølgning på 2005-topmødet
Rådet havde en generel drøftelse af EU's indsats i opfølgningen på resulta-
terne af 2005-topmødet. Drøftelsen mundede ud i vedtagelsen af konklusio-
ner, der fastlægger en aktiv EU indsats i opfølgningen på 2005-topmødet.
Indsatsen bliver - i overensstemmelse med præsidenten for Generalforsam-
lingen, Jan Eliassons plan - koncentreret om 5 hovedindsatsområder, som er:
Etableringen af en Fredsopbygningskommission, etableringen af et Menne-
skerettighedsråd, terrorismekonvention, udvikling samt på reformer i FN
sekretariatet.
11. Forslag om at Rådet bemyndiger kommissionen til at videreføre
forhandlinger med Middelhavslandene om yderligere gensidige ind-
rømmelser for handel med landbrugsprodukter, forarbejdede land-
brugsprodukter og fiskeriprodukter inden for rammerne af associe-
ringsaftalerne med Algeriet, Egypten, Jordan, Israel, Libanon, Marok-
ko og Tunesien samt inden for rammerne af den midlertidige associe-
ringsaftale med Den Palæstinensiske Myndighed
Punktet blev taget af dagsordenen.
12. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om fastlæg-
gelse af ledsageforanstaltninger for sukkerprotokollande, der påvirkes
af reformen af EU’s sukkerordning
Punktet blev taget af dagsordenen.
13. Uzbekistan
Punktet blev taget af dagsordenen.
14. ESDP mission til de palæstinensiske selvstyreområder
Under rådsmødet blev en fælles aktion om oprettelse af en EU politi- og
retsstatsmission til de palæstinensiske selvstyreområder vedtaget uden debat.
15. Mandat til forhandlinger med Ukraine om visumlempelser
Punktet blev vedtaget uden debat.
16. Status i WTO-forhandlingerne
Kommissionen ved kommissærerne Mandelson og Fischer-Boel ridsede for-
handlingssituationen op siden det seneste rådsmøde, som behandlede WTO
forhandlingerne (den 18. oktober 2005). Kommissionens nye forhandlings-
tilbud, der var blevet præsenteret på det ekstraordinære møde i Coreper den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
218813_0006.png
6
28. oktober 2005, havde været afgørende for sikringen af den fortsatte runde,
selv om modtagelsen hos de andre forhandlingspartnere havde været som
forventet. Det var dog værd at bemærke, at hvad, der var for lidt for en part,
var for meget for en anden part, og ingen havde afvist tilbudet. WTO’s gene-
ralsekretær, Lamy, havde udtalt, at EU’s tilbud var et seriøst tilbud, som for-
tjente en seriøs drøftelse. Kommissionen forventede ”et blueprint for Hong
Kong” i løbet af en uges tid, og Kommissionen vil på den række af mini-
stermøder, der forventes i denne og næste uge fortsætte sit pres for at få an-
dre til at forstå, at EU ikke kan yde mere, og at det nu er op til andre at leve-
re. Frankrig kritiserede Kommissionen for at være gået for langt på det land-
brugsmæssige område og for ikke at udvise tilstrækkelig transparens. Den
franske holdning fik en afdæmpet støtte fra Irland, Grækenland og Cypern,
medens Sverige kritiserede Kommissionen for ikke at være gået langt nok.
17. Forslag til Rådets forordning om ændring af Rådets forordning
(EF) nr. 2007/2000 om exceptionelle handelsforanstaltninger for lande
og territorier, der deltager i eller er knyttet til den Europæiske Unions
stabiliserings- og associeringsproces
Punktet blev vedtaget uden debat.
18. Sukkerprotokol for den tidligere jugoslaviske republik Makedonien
Punktet blev taget af dagsordenen.
19. Eventuelt
Columbia
Holland opfordrede med opbakning fra flere til, at EU støtter præsident Uri-
be i lyset af, at Forfatningsdomstolen har åbnet op for, at Uribe kan kandide-
re til endnu en periode som præsident. Konkret pegedes på behovet for fi-
nansiel støtte til NGO’er, OAS monitorering og til den uafhængige Freds- og
Verifikationskommission.
Cuba
Tjekkiet redegjorde for om omstændighederne ved fejringen i Havana den
28. oktober af den tjekkiske nationaldag. Tjekkiet ønskede, at de cubanske
myndigheders uacceptable optræden overfor et EU-medlemsland fik konse-
kvenser i Rådets næste drøftelse af forholdet til Cuba.