Europaudvalget 2005-06
2688 - Økofin
Offentligt
1453482_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
13678/05 (Presse 277)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2688. samling i Rådet
Økonomi og finans
den 8. november 2005 i Bruxelles
Formand
Gordon BROWN
Det Forenede Kongeriges finansminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
13678/05 (Presse 277)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0002.png
8.XI.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet vedtog en beslutning i henhold til traktatens artikel 104, stk. 8, om konstatering af, at
Ungarn
ikke har fulgt op på dets henstillinger om de foranstaltninger, der er nødvendige for at re-
ducere Ungarns uforholdsmæssigt store underskud på budgettet til under 3% af GNP inden 2008.
Rådet vedtog konklusioner om at mindske de
administrative byrder
for erhvervslivet og opfordrede
Kommissionen til at begynde at måle de administrative byrder som led i de integrerede konsekvens-
analyser af nye forslag til EU-regulering fra januar 2006.
Rådet vedtog desuden konklusioner om de foranstaltninger, der skal træffes til forbedring af kvali-
teten af
statistiske data,
der skal anvendes til vurdering af medlemsstaternes budgetsituation, samt
om forbedret kontrol med
EU's budget.
13678/05 (Presse 277)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0003.png
8.XI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STRUKTUR FOR KONTROL MED EU'S BUDGET
- Rådets konklusioner..................................
7
MINDSKELSE AF DE ADMINISTRATIVE BYRDER FOR ERHVERVSLIVET
- Rådets
konklusioner..................................................................................................................................
12
STATISTISK STYRING INDEN FOR EU
- Rådets konklusioner
................................................ 14
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD...... 20
Ungarn: Rådets konklusioner ............................................................................................... 20
BESKATNING............................................................................................................................. 21
MOMS - forenklede forpligtelser for virksomhederne .......................................................... 21
MOMS - Nedsatte satser ...................................................................................................... 21
GRÆNSEOVERSKRIDENDE KONSOLIDERING I SEKTOREN FOR FINANSIELLE
TJENESTEYDELSER.................................................................................................................. 22
SUKKER - FINANSIELLE FØLGER AF EU-REFORMEN ........................................................ 24
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING................................................................................ 24
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Revisionsrettens særberetning - Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) -
Rådets
konklusioner....................................................................................................................................................25
HANDELSPOLITIK
1
Anti-dumping - Kroatien og Ukraine - Sømløse rør af jern eller ulegeret stål ....................................................27
Anti-dumping - Kina, Indien, Sydafrika og Ukraine - tovværk og kabler af stål.................................................27
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13678/05 (Presse 277)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
LANDBRUG
Frø - ligestilling af tredjelande .........................................................................................................................27
TRANSPORT
Aftaler om lufttrafik med Aserbajdsjan, Bulgarien, Kroatien, Georgien og Libanon ..........................................28
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................28
13678/05 (Presse 277)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0005.png
8.XI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Jan DE BOCK
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš PROUZA
Danmark:
Thor PEDERSEN
Tyskland:
Hans EICHEL
Estland:
Aivar SÕERD
Grækenland:
Georgios ALOGOSKOUFIS
Spanien:
Pedro SOLBES MIRA
Frankrig:
Pierre SELLAL
Irland:
Brian COWEN
Italien:
Giulio TREMONTI
Cypern:
Michalis SARRIS
Letland:
Oskars SPURDZIŅŠ
Litauen:
Zigmantas BALČYTIS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
Ungarn:
János VERES
Malta:
Richard CACHIA-CARUANA
Nederlandene:
Gerrit ZALM
Østrig:
Karl-Heinz GRASSER
Polen:
Wiesław SZCZUKA
Portugal:
Emanuel AUGUSTO SANTOS
Slovenien:
Andrej BAJUK
Slovakiet:
Ivan MIKLOŠ
Fast repræsentant
Vicefinansminister
Finansminister
Forbundsfinansminister
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Anden viceministerpræsident samt økonomi- og
finansminister
Fast repræsentant
Finansminister
Økonomi- og finansminister
Finansminister
Finansminister
Finansminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt
sportsminister
Finansminister
Fast repræsentant
Viceministerpræsident og finansminister
Forbundsfinansminister
Understatssekretær, Finansministeriet
Statssekretær under ministeren, med ansvar for
budgetspørgsmål
Finansminister
Vicepremierminister og finansminister
13678/05 (Presse 277)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0006.png
8.XI.2005
Finland:
Eero HEINÄLUOMA
Sverige:
Pär NUDER
Det Forenede Kongerige:
Gordon BROWN
Dawn PRIMAROLO
Vicestatsminister og finansminister
Finansminister
Finansminister
Paymaster General
Kommissionen:
Siim KALLAS
Joaquin ALMUNIA
Lásló KOVÁCS
Charlie MCCREEVY
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
Endvidere deltog:
Philippe MAYSTADT
Caio Kai KOCH-WESER
Joe GRICE
Formand for Den Europæiske Investeringsbank
Formand for Det Økonomiske og Finansielle Udvalg
Formand for Udvalget for Økonomisk Politik
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Plamen Vassiler ORESHARSKI
Rumænien:
Claudiu DOLTU
Finansminister
Understatssekretær
13678/05 (Presse 277)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0007.png
8.XI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
STRUKTUR FOR KONTROL MED EU'S BUDGET
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Indledning
1.
Siden indledningen af dechargeproceduren for 1994-budgettet har Den Europæiske Revi-
sionsret afgivet revisionserklæring (DAS
1
) om de fleste af Den Europæiske Unions regn-
skaber og de underliggende transaktioner. Rådet ser ikke desto mindre med tilfredshed på
de væsentlige fremskridt, Kommissionen og medlemsstaterne har gjort med hensyn til at
styrke kontrolsystemerne, og noterer sig nu offentliggørelsen af Kommissionens meddel-
else om en køreplan indførelse af en integreret struktur for intern kontrol. Et ekspertpanel
mødtes den 21.-22. september 2005 for at drøfte de spørgsmål, der rejses i meddelelsen.
Der er allerede gennemført flere foranstaltninger med henblik på at fremme en forsvarlig
økonomisk forvaltning. Det er i EU’s interesse fortsat at forbedre den økonomiske forvalt-
ning, så der kan opnås rimelig og påviselig sikkerhed for, at der er indført kontrolforan-
staltninger, der fungerer korrekt og effektivt. At nå frem til en positiv revisionserklæring er
en ambitiøs midtvejsmålsætning.
Rådet erindrer om, at Kommissionen i henhold til EF-traktaten er ansvarlig for gennem-
førelsen af Den Europæiske Unions budget. Det finder endvidere, at den nødvendige kon-
trol og revision bør forbedres på grundlag af de eksisterende kontrolstrukturer med henblik
på at forbedre cost-benefit-forholdet og fremme forenkling. De, der deltager i forvaltnin-
gen af EU's midler, bør sikre, at kontrollen fungerer effektivt.
Rådet er af den opfattelse, at indførelse af en effektiv integreret intern kontrolstruktur i
overensstemmelse med principperne i Revisionsrettens udtalelse nr. 2/2004 bør garantere
en rimelig sikkerhed med hensyn til styring af risikoen for fejl i de underliggende trans-
aktioner.
2.
3.
4.
1
Revisionserklæring
(DAS).
7
13678/05 (Presse 277)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0008.png
8.XI.2005
Forenkling
5.
Det er af afgørende betydning fortsat at harmonisere kontrolprincipperne og samtidig for-
enkle lovgivningen. De bestemmelser, der skal vedtages for programmeringsperioden
2007-2013, bør omfatte forenkling af kontrolkravene og samtidig garantere rimelig sikker-
hed. Bestemmelserne bør være enkle, lette at anvende og forudsigelige igennem hele pro-
grammeringsperioden. Rådet opfordrer Kommissionen til at vurdere kontrolomkostnin-
gerne fordelt på udgiftsområder. Forenklingen bør ikke føre til en stigning i de nuværende
administrations- og kontrolomkostninger, men bør sikre, at man undgår, at forskellige
organer og enheder udfører samme interne kontrol.
Kontrolsystemerne
6.
Medlemsstaterne og Kommissionen bør stræbe efter at forbedre de nuværende kontrol-
systemers effektivitet og rentabilitet. Rådet erkender, at medlemsstaterne har forskellige
nationale administrationsordninger, men er af den overbevisning, at der er grundlag for
generelle fælles principper og elementer med hensyn til intern kontrol, hvad enten de fin-
des eller skal vedtages for programmeringsperioden 2007-2013. For så vidt angår flerårige
programmer bør kontrolsystemer til styring af risikoen for fejl desuden vurderes over peri-
oden som helhed. Rådet opfordrer Kommissionen til at afklare en række af spørgsmålene i
meddelelsen
1
, bl.a. vedrørende:
– forenkling af lovgivningen samt harmonisering;
– én enkelt revision i forbindelse med intern kontrol;
– vurdering af de interne kontrolstandarders relevans;
– vurdering af risikoen for fejl og de økonomiske konsekvenser af sådanne fejl;
– afvejning af kontrolforanstaltningernes cost-benefit-forhold under en risikobaseret til-
gang; og
– de forskellige aktørers roller.
1
10326/05 KOM(2005) 252 endelig.
8
13678/05 (Presse 277)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0009.png
8.XI.2005
Europa-Kommissionens indsats
7.
Der er foretaget en indledende analyse med offentliggørelsen af Kommissionens tjeneste-
grenes meddelelse om vurdering af manglerne i den interne kontrolstruktur i Kommissio-
nens tjenestegrene i forhold til kontrolprincipperne i Revisionsrettens udtalelse nr. 2/2004
om
et forslag til en struktur for intern kontrol i Fællesskabet.
Rådet vil gennemgå Kom-
missionens handlingsplan med henblik på forbedring af administrations- og kontrolsyste-
mernes kvalitet.
Rådet noterer sig, hvad Kommissionen i henhold til sin meddelelse
1
agter at gøre for at for-
bedre sin egen interne kontrolstruktur for budgetforvaltning og centralt forvaltede midler
og for at forbedre strukturerne for decentraliseret forvaltning. For så vidt angår delt for-
valtning opfordres Kommissionen til at vurdere gennemførelsen af nugældende lovgivning
bl.a. vedrørende stikprøvekontrol af transaktioner, betalingsmyndigheder og afviklings-
organernes aktiviteter.
Kommissionen bør i samarbejde med medlemsstaterne foretage en vurdering af den eksi-
sterende kontrol i de enkelte sektorer og regioner og af værdien af de nuværende oplys-
ningserklæringer og erklæringer.
8.
9.
Medlemsstaternes rolle
10.
Rådet erindrer om, at Kommissionen gennemfører budgettet på eget ansvar, og at med-
lemsstaterne inden for rammerne af deres samarbejde med Kommissionen i henhold til EF-
traktatens artikel 274 fortsat bør bestræbe sig på at foretage og forbedre kontrollen med
midler inden for arrangementer med delt forvaltning.
Arrangementer med tillidskontrakter som foreslået under strukturfondsprogrammerne
kunne medvirke til at øge sikkerheden i forbindelse med de nuværende bestemmelser, og
Rådet opfordrer Kommissionen og de medlemsstater, der har udtrykt ønske herom, til at
færdiggøre vedtagelsen af disse arrangementer.
11.
Erklæringer og decentraliseret forvaltning af EU-midlerne
12.
Da man bør undgå at sætte spørgsmålstegn ved den nuværende balance mellem Kommis-
sionen og medlemsstaterne eller at kompromittere ansvarligheden og redegørelsespligten
på operationelt plan, mener Rådet, at de eksisterende erklæringer på operationelt plan kan
være en betydningsfuld måde, hvorpå Kommissionen og i sidste ende Revisionsretten kan
opnå sikkerhed, og bør være nyttige og omkostningseffektive, og at Kommissionen og i
sidste instans Revisionsretten bør tage hensyn hertil med henblik på en positiv DAS.
1
10326/05 KOM(2005) 252 endelig.
9
13678/05 (Presse 277)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
Revisionsspørgsmål
13.
Rådet understreger behovet for en klar skelnen mellem intern kontrol og ekstern revision.
Eksterne organer er ikke en del af den interne kontrolstruktur.
Rådet understreger, at enhver form for samarbejde mellem uafhængige overordnede revisi-
onsorganer og Revisionsretten kun kan baseres på EF-traktatens artikel 248. Det noterer
sig, at det er muligt, at visse uafhængige overordnede revisionsorganer er villige til yderli-
gere at drøfte, hvorledes de kan styrke deres bidrag til en integreret kontrolstruktur i for-
bindelse med forvaltning af EU-midler.
Kommissionen og medlemsstaterne bør sikre, at deres strategi for en integreret intern kon-
trolstruktur bygger på fælles kontrolstandarder, og de bør sammen - i et passende forum -
undersøge, hvordan disse standarder kan anvendes mest effektivt. Rådet opfordrer Revi-
sionsretten til at undersøge og aflægge rapport om, hvordan den integrerede interne kon-
trolstruktur vil berøre dens revisionsstrategi under hensyn til gældende internationalt aner-
kendte revisionsstandarder.
Rådet opfordrer Revisionsretten til:
– at fortsætte med at gøre affattelsen af DAS klarere;
– hvert år at identificere, hvilke faktorer der har hindret tilsyns- og kontrolsystemerne i at
fungere effektivt, så der kan sørges for en passende risikostyring i forbindelse med de
underliggende transaktioners lovlighed og formelle rigtighed;
– at drøfte spørgsmålet om flerårige programmer og deres forbindelse med DAS;
– at tage hensyn til de eksisterende erklæringer fra medlemsstaterne; og
– at forelægge DAS suppleret med specifikke vurderinger for hvert enkelt af Fællesska-
bets større aktivitetsområder i overensstemmelse med EF-traktatens artikel 248.
Rådet opfordrer medlemsstaterne til efter den nuværende procedure at føre bilaterale drøf-
telser med Revisionsretten om dennes DAS-revisioner og til at løse eventuelle systempro-
blemer, der måtte blive afdækket. Kommissionen opfordres til at finde løsninger på de
problemer, flere medlemsstater måtte have til fælles, og til at aflægge rapport til Rådet.
14.
15.
16.
13678/05 (Presse 277)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
17.
Rådet mener, at det i overensstemmelse med Revisionsrettens udtalelse nr. 2/2004 bør nå
til enighed med Europa-Parlamentet om, hvilke risici der vil kunne accepteres i forbindelse
med de underliggende transaktioner under hensyn til kontrollens cost-benefit-forhold på de
forskellige politikområder og til omfanget af de pågældende udgifter.
De videre skridt
18.
I forbindelse med decharge-processen for 2004 bør Rådet gennemgå Kommissionens hand-
lingsplan med henblik på at afhjælpe manglerne i den nuværende kontrolstruktur.
Rådet vil undersøge, de fremskridt der i 2006 gøres med hensyn til disse konklusioner med
henblik på yderligere forbedring af den interne kontrol."
19.
13678/05 (Presse 277)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0012.png
8.XI.2005
MINDSKELSE AF DE ADMINISTRATIVE BYRDER FOR ERHVERVSLIVET
- Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet fremhæver, at bedre regulering har betydning for Lissabon-dagsordenen, og hilser med til-
fredshed Kommissionens tilsagn om at lade den reguleringsmæssige reform figurere blandt topprio-
riteterne for strategien til fremme af beskæftigelse og vækst. I den forbindelse noterer det sig med
bekymring den byrde, som de administrative udgifter forbundet med national lovgivning og EU-
lovgivning pålægger det europæiske erhvervsliv, og opfordrer til hasteforanstaltninger på EU-plan
og nationalt plan for at begrænse og mindske disse byrder samtidig med, at de bredere målsætninger
og fordele i forbindelse med lovgivning og regulering overholdes.
Økofin-Rådet henviser til sine konklusioner fra oktober 2004
1
og til Det Europæiske Råds konklu-
sioner fra november 2004, som støttede udviklingen af en fælles metode til måling af den admini-
strative byrde som følge af EU's lovgivning og opfordrede Kommissionen til at implementere me-
toden gennem konsekvensanalyser og forenkling af eksisterende EU-lovgivning så hurtigt som
muligt i 2005 efter afslutning af pilotfasen. Rådet henviser desuden til Det Europæiske Råds kon-
klusioner fra marts 2005
2
, som opfordrer Kommissionen og Rådet til at udvikle en fælles metode til
måling af de administrative byrder i forbindelse med det nye afsæt for Lissabon-strategien med det
formål at opnå enighed inden udgangen af 2005.
Økofin-Rådet udtrykker tilfredshed med den vellykkede afslutning af Kommissionens pilotfase og
Kommissionens tilsagn om at indlede implementeringen med henblik på at opnå forbedring af de
reguleringsmæssige rammer og fremme beskæftigelse og vækst. Økofin-Rådet
– opfordrer Kommissionen til at begynde at måle de administrative byrder, som valideret i pilot-
fasen, på et konsekvent grundlag og ud fra gennemsigtige kriterier som led i de integrerede kon-
sekvensanalyser af nye forslag til EU-regulering fra januar 2006
– gentager sit tilsagn fra oktober 2004 om at bistå Kommissionen med at implementere metoden.
Ministrene er i den forbindelse enige om, at de efter anmodning og afpasset efter omstændighe-
derne vil forelægge de oplysninger, der er nødvendige for at gennemføre analyser af administra-
tive byrder som følge af EU-lovgivning, og at Kommissionens foreslåede metode giver et fælles
grundlag for indsamling og udveksling af oplysninger
– noterer sig, at målingen af de administrative byrder på EU-plan supplerer og underbygger de
interne initiativer i en række medlemsstater, der fortsat er frivillige
1
2
13017/04 Presse 284.
7619/05.
12
13678/05 (Presse 277)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
– opfordrer Kommissionen til at undersøge, hvordan målingen af de administrative byrder bedst
kan indarbejdes i arbejdsprogrammet vedrørende forenkling, og give Rådet oplysninger om,
hvordan dette arbejde skrider frem, i løbet af første halvår af 2006
– gentager sin opfordring fra oktober 2004 til Kommissionen og medlemsstaterne om at overveje
at opstille kvantitative målsætninger for mindskelse af de administrative byrder, der pålægges
erhvervslivet på visse udvalgte områder. Økofin-Rådet opfordrer i den forbindelse Kommissio-
nen til at undersøge, hvilke muligheder der er for at opstille målelige mål for mindskelse af de
administrative byrder som følge af EU-lovgivning i bestemte sektorer, og at forelægge forslag
herom inden foråret 2006
– opfordrer til et fortsat og styrket samarbejde mellem Kommissionen og medlemsstaterne med
henblik på at revidere brugen af metoden og opfordrer Kommissionen til at aflægge rapport om
fremskridt og indhøstede erfaringer efter en indledende implementeringsfase på tolv måneder, så
metoden om nødvendigt kan tilpasses, for at maksimere det bidrag, som målingen af den admini-
strative byrde yder til forbedringen af de reguleringsmæssige rammer i EU, og
– noterer sig, at administrative procedurer og komplekse reguleringsmæssige krav ofte lægger de
største byrder på smv'er, og udtrykker tilfredshed med, at Kommissionen vil lette disse byrder
gennem sit forenklingsprogram og sit arbejdsprogram mere generelt under iagttagelse af subsidi-
aritets- og proportionalitetsprincippet. Rådet opfordrer i den forbindelse Kommissionen til på
grundlag af sit arbejde med de administrative byrder at fremlægge forslag, der sikrer, at smv'er
beskyttes mod uforholdsmæssigt store byrder som følge af nye EU-reguleringsmæssige forslag."
13678/05 (Presse 277)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0014.png
8.XI.2005
STATISTISK STYRING INDEN FOR EU
- Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner og godkendte politisk tre bilag, der skal indarbejdes i et udkast
til forordning om ændring af forordning 3605/93 for så vidt angår kvaliteten af statistiske data, der
anvendes i forbindelse med proceduren for uforholdsmæssigt store underskud.
"EFC's
situationsrapport for 2005 om oplysningskrav i forbindelse med ØMU'en
Rådet noterer sig med tilfredshed EFC's situationsrapport om oplysningskrav i forbindelse med
ØMU'en. Som følge af tilsagnene fra og det nære samarbejde mellem Eurostat og de nationale stati-
stiske kontorer er der på flere områder gjort store fremskridt med hensyn til de vigtigste europæiske
økonomiske indikatorer (PEEI) i de seneste år. Desuden blev der gennemført vigtig ny lovgivning,
der baner vej for yderligere fremskridt på disse områder. Generelt opfylder ni ud af i alt nitten PEEI
fuldt ud eller næsten målene for ajourføring og dækning for øjeblikket og forbedrer dermed betyde-
ligt oplysningsgrundlaget for den økonomiske analyse og pengepolitikken.
Til trods for disse fremskridt erkender Rådet, at der stadig findes betydelige udfordringer. Det bør
være en mærkesag at forbedre adgangen til ajourførte indikatorer med høj dækningsgrad for marke-
det for tjenesteydelser og arbejdsmarkedet, især med hensyn til beskæftigelsesdata. Der er ganske
vist sket forbedringer med hensyn til ajourføringen, men de fleste PPEI er generelt stadig langt bag-
efter USA's indikatorer, og der skal stadig en større indsats til for at nå USA's ajourføringsniveau.
For at kunne tage disse udfordringer op kræves der større engagement på længere sigt fra de natio-
nale statistiske kontorer og Eurostat med støtte fra ECB; på kort og mellemlang sigt bør indsatsen
koncentreres om fuldt ud at gennemføre alle PEEI og konsolidere forbedringerne snarere end at
opstille nye ambitiøse mål. "EU-først-princippet" for PEEI bør styrkes med henblik på en nøjere
koordinering af praksis for frigivelse, revision og formidling, sæsonbestemt regulering og arbejds-
dagsregulering for europæiske aggregater samt anvendelsen af europæiske ordninger for stikprøve-
tagning. Med henblik herpå bør Eurostat og ECB udarbejde endnu en fremskridtsrapport om disse
mål og om gennemførelsesplanen for PEEI. Rådet opfordrer det europæiske statistiske system til at
undersøge den bedste praksis i EU for hver indikator og aflægge rapport for EFC om, hvorledes
disse kan anvendes mere generelt. Disse to elementer bør indgå i situationsrapporten for 2006, som
Eurostat og ECB skal udarbejde i fællesskab inden udgangen af 2006.
Der bør af og til gennemføres benchmarking over for andre lande på verdensplan, så man sikrer, at
europæiske statistikker er af samme kvalitet som de bedste internationale standarder. Det støttes
stærkt, at medlemsstaterne fuldt ud og hurtigt gennemfører de lovrammer, der er vedtaget i henhold
til ØMU-handlingsplanen, således at de indkredsede problematiske områder kan forbedres. For at
frigøre de nødvendige ressourcer på nationalt og europæisk plan anmoder Rådet Kommissionen om
at fortsætte og styrke prioriteringsindsatsen.
13678/05 (Presse 277)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
Med hensyn til medlemsstaternes overholdelse af adfærdskodeksen om udarbejdelse og indberet-
ning af data som led i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud noterer
Rådet sig med tilfredshed, at indberetningerne herom fra september 2005 generelt må siges at være
af høj kvalitet. Der findes imidlertid stadig visse udestående spørgsmål, herunder også den kends-
gerning, at en række medlemsstater endnu ikke har ajourført deres beholdninger. Med henblik på de
næste konvergensberetninger i foråret 2006 appellerer Rådet til de pågældende medlemsstater om
hurtigst muligt at afbøde de resterende lakuner i deres statistiske data, der ligger til grund for disse
konvergensberetninger. Rådet noterer sig med tilfredshed fremskridtsrapporten om handlingsplanen
for økonomiske, monetære og finansielle statistikker for de tiltrædende lande og kandidatlandene.
Rådet mener, at disse spørgsmål bør drøftes som led i næste dialogmøde i foråret 2006.
Den statistiske styring inden for EU
Eurostats og det europæiske statistiske systems uafhængighed, integritet og ansvarlighed
Som led i forbedringen af styringen af det europæiske statistiske system understregede Rådet (øko-
nomi og finans) i sin rapport om stabilitets- og vækstpagten, som blev godkendt af Det Europæiske
Råd den 23. marts 2005, betydningen af at få udviklet Eurostats operationelle kapacitet, kontrolbe-
føjelser, uafhængighed og ansvarlighed. Rådet hilser derfor med tilfredshed Kommissionens tilsagn
om, at adfærdskodeksens principper vil blive overholdt af Eurostat via gennemførelsen af Kommis-
sionens henstilling "om medlemsstaternes og Fællesskabets statistikmyndigheders uafhængighed,
integritet og ansvarlighed". Rådet har ved flere lejligheder gentaget, at Eurostats faglige uafhængig-
hed og troværdighed er meget afhængige af dets kompetence vedrørende statistik og dets operative
kapacitet til at udføre sine faste faglige opgaver. Hensigtsmæssige og højtkvalificerede personale-
ressourcer er centrale i denne forbindelse.
Rådet noterer sig, at Kommissionen agter at foreslå en større reform af Det Europæiske Rådgivende
Udvalg for Statistisk Information på det Økonomiske og Sociale Område (CEIES), således at der
etableres et mindre og mere effektivt organ. Et reformeret CEIES vil bidrage til forbedret styring af
det europæiske statistiske system og til at højne kvaliteten af Fællesskabets statistikker.
13678/05 (Presse 277)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
Rådet bekræfter sit synspunkt, nemlig at det vigtigste fortsat er at sikre en hensigtsmæssig praksis
og tilstrækkelige ressourcer og kapaciteter med henblik på udarbejdelse af statistikker af høj kvalitet
på nationalt og europæisk plan for at sikre både de nationale statistiske kontorers og Eurostats uaf-
hængighed, integritet og ansvarlighed. Rådet mener, at et nyt rådgivende organ på højt plan ville
styrke Eurostats og - i forbindelse med peer-gruppe-evalueringen af gennemførelsen af adfærds-
kodeksen for europæiske statistikker - også det europæiske statistiske systems uafhængighed, inte-
gritet og ansvarlighed. Det nye organ bør være en lille gruppe personer, der er udnævnt på grundlag
af disse personers uafhængighed og kompetence. Det bør have en indflydelsesrig og velanset per-
son, der udvælges af Rådet, som formand. Det nye organ bør forelægge Rådet og Europa-
Parlamentet en årsberetning om gennemførelsen af adfærdskodeksen for europæiske statistikker i
forbindelse med Eurostat. Denne rapport vil supplere Kommissionens gennemførelsesrapport om
det europæiske statistiske system. Rådet noterer sig endvidere, at Kommissionen agter at indføre en
indberetningsordning for at overvåge, at adfærdskodeksen bliver overholdt i det europæiske statisti-
ske system i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet. Det reformerede CEIES bør få til
opgave at være interesseorganisation for de ikke-statslige brugere og de europæiske statistikkers
respondenter. Med hensyn til sammensætning skal det kunne repræsentere alle aktører i forbindelse
med europæiske statistikker.
Ændring af forordning 3605/93
I sine konklusioner vedrørende den statistiske styring inden for EU, der blev vedtaget den 7. ju-
ni 2005, udtrykte Rådet (økonomi og finans) den opfattelse, at der forventes yderligere detaljer
vedrørende afviklingen af eventuelle metodologiske besøg i et kommende kommissionsdokument
om disse besøg, og at de praktiske enkeltheder skal drøftes med de relevante fora, især EFC. Ende-
lig konkluderede Rådet, at disse enkeltheder offentliggøres, når Rådets forordning vedtages.
Rådet noterer sig med tilfredshed skrivelsen fra Kommissionen til Rådets formand med præciserin-
ger om principperne for og detaljerne om Eurostats metodologiske besøg samt forsikringen om, at
Eurostat vil drøfte alle eventuelle revisioner med medlemsstaterne og behørigt tage hensyn til deres
bemærkninger, hvis der opstår behov for revisioner.
Efter Rådets opfattelse skal medlemsstaternes juridiske forpligtelser specificeres. Rådet går ind for,
at disse juridiske forpligtelser skal have retlig karakter, samt at Eurostat skal have ny efterforsk-
ningskapacitet, og de bør derfor medtages i et bilag til forordningsudkastet. Især skal medlemssta-
terne give specificerede data begrænset til de oplysninger, der er strengt nødvendige for at kontrol-
lere, om ENS-reglerne overholdes. Af hensyn til gennemsigtigheden foreslår Rådet også, at med-
lemsstaterne høres om spørgeskemaernes format, f.eks. via Udvalget for Penge-, Kreditmarkeds- og
Betalingsbalancestatistik (CMFB). Desuden går Rådet ligesom Den Juridiske Tjeneste ind for, at
det skal fastlægges, hvilke statistiske myndigheder der skal være omfattet af de metodologiske be-
søg; de er de myndigheder, der er ansvarlige for rapporterne om proceduren i forbindelse med ufor-
holdsmæssigt store underskud (EDP). Endvidere mener Rådet, at de nationale eksperter, der delta-
ger i de metodologiske besøg i medlemsstaterne, skal udnævnes af de nationale myndigheder, der er
ansvarlige for EDP-rapporteringen i eksperternes hjemland.
13678/05 (Presse 277)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
Da bilaget er blevet godkendt, godkender Rådet udkastet til forordning om ændring af forordning
3605/93 og imødeser en ændring af forordningen i så god tid, at den kan anvendes ved den næste
EDP-indberetning.
Udvalget for Penge-, Kreditmarkeds- og Betalingsbalancestatistik (CMFB)
I Økofin-Rådets konklusioner af 7. juni 2005 hedder det, at CMFB's rolle, kompetenceområder og
funktionsmåde samt dets samspil med Eurostat, herunder strategien for meddelelse af Eurostats
endelige beslutninger i relation til EDP-statistikker, bør evalueres. Rådet gennemgik situationen på
baggrund heraf. Den nuværende ordning, der bygger på CMFB-høringer, har virket tilfredsstillende
i mange år, og CMFB har afgivet udtalelser regelmæssigt.
Der var et bredt flertal for at bibeholde CMFB samt at undlade at ændre den nuværende ordning,
hvor CMFB er et rådgivende organ. Dette synspunkt bygger på følgende hovedargumenter. I mod-
sætning til andre områder inden for statistik er det grundlæggende formål for EDP-proceduren hur-
tigst muligt at få konstateret, at der foreligger en situation med uforholdsmæssigt store underskud
eller gæld, og bringe denne til ophør, således at medlemsstaterne kan undgå uforholdsmæssigt store
offentlige underskud. CMFB giver uvurderlig ekspertrådgivning fra medlemsstaternes nationale
statistiske kontorer og nationale centralbanker i så god tid, at Eurostat kan reagere hurtigt i kon-
flikttilfælde. Procedurerne og gennemsigtigheden samt formidlingen af oplysninger til EFC er i åre-
nes løb løbende blevet udviklet og forenklet. Det forhold, at CMFB er et rådgivende organ, der an-
vender de mest erfarne europæiske statistikeres ekspertbistand, har den fordel, at CMFB-udtalelser
betragtes som rent tekniske og ikke som resultat af en politisk beslutning. Dette styrker billedet af
europæiske statistikkers uafhængighed og af EDP-oplysningernes troværdighed. Rådet anmoder
CMFB om at gennemgå sine procedurer og undersøge eventuelle områder og metoder med henblik
på forbedring. Rådet noterer sig i denne forbindelse med tilfredshed, at Kommissionen agter at tage
sin kommunikationspolitik vedrørende Eurostat-afgørelser op til revision.
Revision af prioriteterne
Allerede i juni 2004 fastslog Økofin-Rådet betydningen af at revidere prioriteterne for statistikkerne
og reducere de statistiske krav for områder, som nu anses for mindre væsentlige. Rådet er siden da
ved flere lejligheder vendt tilbage til prioriteringsspørgsmålet, senest den 7. juni 2005, da det anmo-
dede om, at prioriteringsarbejdet fremskyndes.
13678/05 (Presse 277)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
Rådet noterer sig med tilfredshed de initiativer, der er taget, og de fremskridt, der er gjort i det for-
løbne år. Især noterer det sig og bifalder det arbejde, der udføres af Eurostats taskforce, der bygger
på de tre vejledende principper for prioritering, som Økofin-Rådet har godkendt. Det bør understre-
ges, at omprioritering ikke først og fremmest drejer sig om omkostningsreducering, men om at om-
fordele ressourcer, så de kan anvendes så effektivt som muligt. Desuden bør EU's nye statistiske
krav kun accepteres, hvis de er nødvendige med henblik på gennemførelsen af EU-politikker. Rådet
mener, at tiden nu er inde til at udmønte omprioriteringen i praksis, og at der findes en række kom-
plementære metoder til at gennemføre dette. Rådet erkender betydningen af, at omprioritering fore-
tages både oppefra og ned og nedefra og op. Det anbefaler, at taskforcens arbejde, herunder også
omkostningsevalueringen, inkorporeres i det kommende forslag fra Kommissionen om det flerårige
statistiske program for 2008-12 og, som et pilotprojekt, også i det årlige arbejdsprogram for 2007.
Det anbefaler endvidere, at der udarbejdes og inkorporeres andre omprioriteringsinstrumenter og
-mekanismer.
Adskillige områder, der ikke er faste bestanddele af ØMU-handlingsplanen, er af de nationale stati-
stiske kontorer blevet identificeret som negative prioriteter. Det drejer sig bl.a. om landbrugsstati-
stikker, INTRASTAT, Prodcom, statistikker over erhvervsstrukturer og transportstatistikker. Euro-
stat opfordres til sammen med taskforcen om prioritering at overveje disse områder med henblik på
pilotprojekter og at aflægge fremskridtsrapport senest i december 2005, således at der kan opnås
konkrete resultater senest i juli 2006.
Rådet noterede sig også meddelelsen til Europa-Parlamentet og Rådet med titlen "Gennemførelse af
Fællesskabets Lissabon-program: En strategi for enklere lovgivning", som vedtaget af Kommissio-
nen den 25. oktober 2005. I denne forbindelse erkendes det, at den reducerede indsamling af stati-
stikker og data kræver særlig opmærksomhed, især under hensyn til små og mellemstore virksom-
heders særlige behov og begrænsede ressourcer. Desuden noterer Rådet sig, at statistikker over er-
hvervsstrukturer og INTRASTAT-statistikker vil blive omfattet af det program for forenkling af
EU-lovgivning for 2005-2008, som Kommissionen har foreslået, og ser frem til at gennemgå de
specifikke forslag. Dette arbejde bør tilrettelægges, så at det kan bidrage til ovennævnte drøftelser
senest i juli 2006. For at omprioriteringen skal lykkes, er det af afgørende betydning, at man forbed-
rer samordningen af alle initiativer på europæisk plan og gennemfører en bedre informationspolitik
for alle aktører.
13678/05 (Presse 277)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
Behandling af komplekse metodologiske tilfælde af relevans for EDP
Rådet drøftede desuden som et separat element fra ovennævnte pakke behandlingen af komplekse
metodologiske tilfælde af relevans for EDP-statistikkerne. Der er fastlagt procedurer med henblik
på at sikre en korrekt behandling af individuelle sager, som f.eks. klassificering af regeringernes
transaktioner og ansvar. I den forbindelse er Rådet af den opfattelse, at der bør skelnes mellem på
den ene side Eurostats og CMFB's synspunkter og Eurostats afgørelser vedrørende tidligere trans-
aktioner og på den anden side synspunkter vedrørende transaktioner, der skal foregå fremover,
navnlig i de tilfælde, hvor de planlagte transaktioner vil kunne få stor betydning for Rådets afgørel-
ser om EDP-spørgsmål. Hvad angår førstnævnte er der i artikel 11 i den påtænkte ændring af for-
ordning nr. 3605/93 fastlagt procedurer for afklaring af komplekse tilfælde, hvilket således giver
den største sikkerhed. Hvad angår sidstnævnte er synspunkter og retningslinjer formuleret i god tid i
gensidig tillid af afgørende betydning for fremme af effektiv finanspolitisk planlægning og progno-
ser. Rådet opfordrer Kommissionen til at overveje dette spørgsmål yderligere og vil vende tilbage
hertil på en kommende samling, navnlig med henblik på at fastlægge de proceduremæssige ret-
ningslinjer, herunder CMFB-høring, for ydelse af denne form for rådgivning. Den nye ledelses-
struktur bør tage sigte på at øge sikkerheden af den rådgivning, medlemsstaterne får. Dette burde
også kunne løse eventuelle kontroversielle spørgsmål vedrørende klassificering af data."
13678/05 (Presse 277)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0020.png
8.XI.2005
PROCEDUREN I FORBINDELSE MED UFORHOLDSMÆSSIGT STORE UNDERSKUD
Ungarn: Rådets konklusioner
Rådet har vedtaget en beslutning, hvori det konstateres, at de foranstaltninger, som Ungarn har truf-
fet til opfølgning af Rådets henstilling som led i proceduren i forbindelse med uforholdsmæssigt
store underskud (jf. traktatens artikel 104, stk. 8), er utilstrækkelige. Dette følger en lignende be-
slutning, som Rådet traf i januar 2005, hvor det konkluderede, at Ungarn ikke havde truffet virk-
ningsfulde foranstaltninger til opfølgning af Rådets henstilling fra juli 2004. Endvidere har Rådet
vedtaget følgende konklusioner:
"Rådet har gennemgået de foranstaltninger, som Ungarn har truffet i forlængelse af Rådets henstil-
ling af 8. marts 2005 som led i EU's procedure i forbindelse med uforholdsmæssigt store underskud.
I denne henstilling havde Rådet opfordret de ungarske myndigheder til så hurtigt som muligt at
bringe den nuværende situation med et uforholdsmæssigt stort underskud til ophør og træffe foran-
staltninger på mellemlang sigt som fastsat i det opdaterede ungarske konvergensprogram fra de-
cember 2004. Det havde også givet Ungarn en frist til den 8. juli 2005 til at tage effektive skridt til
gennemførelse af de foranstaltninger, der var planlagt for at nå det reviderede underskudsmål for
2005 på 3,6% af BNP (inkl. pensionsfondsbidrag), som var fastsat i det opdaterede konvergenspro-
gram fra december 2004.
Ganske vist blev der i marts og juni truffet en række yderligere foranstaltninger, men Rådet bekla-
ger, at det mål for 2005, der er omhandlet i Rådets henstilling fra marts 2005, langt fra vil blive
nået, og at regeringen på trods af tidligere løfter har besluttet ikke at træffe korrigerende foranstalt-
ninger. Endvidere konstaterer Rådet, at det underskudsmål for 2006, som også var omhandlet i
Rådets henstilling, er blevet opgivet, og at selv det nye meget lempeligere mål, sandsynligvis ikke
vil blive nået. Rådet gentager sin henstilling til Ungarn fra marts 2005 om at gøre timingen og gen-
nemførelsen af skattelettelserne betinget af, at underskudsmålene nås.
Rådet er bekymret over de offentlige finansers situation i Ungarn og over perspektiverne. Hvis ikke
regeringen hurtigt og resolut griber ind, sætter de stigende budgetskævheder ikke blot spørgsmåls-
tegn ved troværdigheden af den planlagte tilpasningskurs, der skal korrigere det uforholdsmæssigt
store underskud senest i 2008; de bringer også den fornødne forbedring af de makroøkonomiske
uligevægte i fare og øger dermed økonomiens sårbarhed."
13678/05 (Presse 277)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0021.png
8.XI.2005
BESKATNING
MOMS - forenklede forpligtelser for virksomhederne
Rådet noterede sig en fremskridtsrapport om forslag, der tager sigte på at forenkle de grænseover-
skridende handelsmæssige forpligtelser i forbindelse med moms, samt at det britiske og det kom-
mende østrigske formandskab agter fortsat at behandle denne sag som en prioritet.
Forslagene skal forenkle momsforpligtelserne for virksomhederne, navnlig dem, der ikke er etable-
ret i de medlemsstater, hvor de udfører deres aktiviteter.
Forslagene består af:
– et udkast til direktiv om ændring af direktiv 77/388/EØF med henblik på at forenkle de moms-
mæssige forpligtelser
– et udkast til direktiv om detaljerede regler for tilbagebetaling af moms til virksomheder i en med-
lemsstat, hvor de ikke er etableret, som fastsat i direktiv 77/388/EØF
– et udkast til forordning om ændring af forordning 1798/2003 med hensyn til administrativt sam-
arbejde i sammenhæng med étsteds (one stop-)ordningen og tilbagebetalingsproceduren for
moms.
MOMS - Nedsatte satser
Rådet drøftede på grundlag af et kompromisforslag fra formandskabet en række ændringer til EU-
bestemmelserne om nedsatte momssatser, der anvendes af medlemsstaterne.
Rådet opfordrede De Faste Repræsentanters Komité til at fortsætte arbejdet på dette grundlag, så
Rådet kan nå til enighed på samlingen den 6. december.
I juli 2003 forelagde Kommissionen et forslag til generel revision af nedsatte momssatser, men
trods forskellige forsøg har det hidtil ikke været muligt at nå til enighed i Rådet. Senest besluttede
Rådet den 7. juni 2005 at bibeholde minimumsniveauet for normalsatsen på 15% indtil decem-
ber 2010, men der blev ikke fundet noget kompromis om de andre spørgsmål.
I henhold til gældende bestemmelser kan der anvendes nedsatte satser for en begrænset liste over
leveringer samt midlertidige nedsatte satser indtil den 31. december 2005 for visse arbejdskraft-
intensive tjenesteydelser. For de nye medlemsstater er der i de respektive tiltrædelsesakter indføjet
andre undtagelser med begrænset tidsfrist, for de flestes vedkommende indtil udgangen af 2007.
13678/05 (Presse 277)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0022.png
8.XI.2005
GRÆNSEOVERSKRIDENDE KONSOLIDERING I SEKTOREN FOR FINANSIELLE
TJENESTEYDELSER
Rådet fik en orientering af Kommissionen om det igangværende arbejde med at forbedre de lovgiv-
ningsmæssige rammer for grænseoverskridende fusioner og opkøb i sektoren for finansielle tjene-
steydelser.
Det havde en udveksling af synspunkter, og formandskabet vedtog følgende konklusioner:
"FORMANDSKABET, og alle medlemmer af Rådet, undtagen ét:
– NOTERER SIG Kommissionens undersøgelse af hindringer for grænseoverskridende konsolide-
ring i sektoren for finansielle tjenesteydelser og OPFORDRER til, at drøftelserne af disse
spørgsmål fortsættes i 2006;
– STØTTER Kommissionens igangværende revision af de eksisterende tilsynsregler i artikel 16 i
det kodificerede bankdirektiv (2000/12/EF) og i tilsvarende artikler i forsikringsdirektiverne;
– UNDERSTREGER betydningen af rimelige, gennemsigtige og sammenhængende tilsynsregler i
forbindelse med fusioner og overtagelser på tværs af EU's kapitalmarkeder og finansieringsin-
stitutter for at gøre EU mere attraktiv for udenlandske investeringer og sikre en effektiv kapital-
allokering i EU. I den forbindelse bør konvergens mellem praksis og øget samarbejde mellem til-
synsmyndigheder styrkes;
– OPFORDRER Kommissionen til:
i)
at fastlægge forsigtighedskriterier med henblik på at forbedre gennemsigtigheden og
opnå en mere sammenhængende tilgang for tilsynsmyndighedernes evaluering af
aktionærkontrol i de forskellige medlemsstater;
i samarbejde med de relevante tilsynsudvalg på niveau 3 at basere den sammenhæn-
gende tilgang på en klar procedure, som finansieringsinstitutter og tilsynsmyndighe-
der skal følge i vurderingen af kvalificeret deltagelse, herunder forpligtelser med
hensyn til gennemsigtighed og markedsoplysninger;
at sikre tilstrækkeligt samarbejde med tilsynsmyndighederne, når den vurderer en
anmeldt grænseoverskridende overtagelse inden for EU under hensyntagen til de på-
gældende kompetente myndigheders respektive ansvar;
at tydeliggøre, hvilken procedure der skal følges, når den anmeldte erhverver ikke er
hjemmehørende i en EU-medlemsstat;
ii)
iii)
iv)
13678/05 (Presse 277)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
– UNDERSTREGER behovet for sammenhæng på tværs af sektorerne for finansielle tjenesteydel-
ser for så vidt angår forsigtighedsregler i forbindelse med fusioner og overtagelser;
– HENSTILLER til Kommissionen, at den i overensstemmelse med principperne om bedre lovgiv-
ning foretager en omfattende høring af markedsdeltagerne og en komplet konsekvensanalyse af
revisionen, før der forelægges et formelt forslag for Rådet og Europa-Parlamentet."
13678/05 (Presse 277)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0024.png
8.XI.2005
SUKKER - FINANSIELLE FØLGER AF EU-REFORMEN
Rådet drøftede de finansielle følger af reformen af EU's fælles markedsordning for sukker.
Formanden oplyste, at han ville tage spørgsmålet op med formændene for Rådet (landbrug), Rådet
(økonomi og finans/budget) og Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser).
I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING
Følgende møder blev afholdt i tilknytning til Rådets samling:
– møde i eurogruppen
– møde med EFTA-landenes finansministre
– makro-økonomisk dialog med arbejdsmarkedets parter.
13678/05 (Presse 277)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0025.png
8.XI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
ØKONOMI OG FINANS
Revisionsrettens særberetning - Det Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig (OLAF) -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner
"Rådet:
1.
SER MED TILFREDSHED PÅ Revisionsrettens særberetning om forvaltningen af Det
Europæiske Kontor for Bekæmpelse af Svig, som er et led i Rådets anmodning om fra
december 2003 om, at der gennemføres en ekstern revision af OLAF.
ERINDRER OM, at OLAF opererer inden for en kompleks institutionel ramme, hvor tal-
rige aktører og myndigheder direkte eller indirekte er inddraget i beskytte Den Europæiske
Unions finansielle interesser; det lægger stor vægt på OLAF's uafhængige undersøgelses-
arbejde med henblik på bekæmpelse af svig.
ER ENIG med Revisionsretten i, at det har været en fordel, at OLAF har en hybrid status,
at dette ikke har berørt undersøgelsesarbejdets uafhængighed, og at der indtil videre ikke er
grund til at ændre på kontorets status.
OPFORDRER OLAF til at sikre en passende balance mellem interne og eksterne under-
søgelser; fremhæver betydningen af, at dets personale sættes mere effektivt ind, navnlig
med hensyn til at iværksætte målrettede undersøgelser på de områder, hvor risikoen for
svig må anses for at være størst.
ER ENIGT I, at ressourcerne skal omprioriteres, og at der skal lægges større vægt på
OLAF's undersøgelsesarbejde. Rådet opfordrer OLAF til i hver enkelt tilfælde at præcisere
målene for efterforskerne klarere og udarbejde et tidsregistreringssystem til måling af
efterforskernes arbejdsbyrde. Rådet finder, at OLAF desuden bør støtte Kommissionen i
forbindelse med lovgivningsmæssig opfølgning og strategien vedrørende beskyttelse af
EU's finansielle interesser, og at OLAF ikke bør varetage den finansielle opfølgning.
ER ENIGT I Revisionsrettens forslag om en bedre afgrænsning af Overvågningsudvalgets
rolle, men anerkender det hensigtsmæssige i, at udvalget overvåger OLAF's arbejde. Ud-
valget bør undgå indblanding i igangværende undersøgelser og overlapning mellem dets
egen og Den Europæiske Ombudsmands rolle.
2.
3.
4.
5.
6.
13678/05 (Presse 277)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8.XI.2005
7.
UNDERSTREGER betydningen af at præcisere reglerne for indledning, afslutning og ud-
videlse OLAF's undersøgelser; erindrer om det hensigtsmæssige i at sondre klart mellem
undersøgelser og støtteaktiviteter.
SER MED TILFREDSHED PÅ at OLAF efter en første etableringsfase foretog en omfat-
tende omstrukturering i november 2003 og indførte et justitskontor og et system til styring
af efterforskningerne (CMS-systemet).
ER ENIG I Revisionsrettens henstilling om nødvendigheden af at mindske varigheden af
OLAF's undersøgelser; opfordrer OLAF til at opstille et mål for, hvor længe undersøgel-
serne højst må vare, og til at forelægge alle relevante institutioner og parter en liste vedrø-
rende opfølgning af undersøgelsesresultaterne baseret på, om de er af administrativ, disci-
plinær eller strafferetlig art.
UNDERSTREGER nødvendigheden af at sikre undersøgelsesprocedurernes lovlighed og
styrke den processuelle ret til forsvar for personer hvis forhold efterforskes; fremhæver
nødvendigheden af at afhjælpe forskelle med hensyn til beskyttelse af personer, hvis for-
hold efterforskes i interne og eksterne undersøgelser; hilser OLAF's offentliggørelse af dets
forretningsorden velkommen.
OPFORDRER OLAF til at udarbejde et system til evaluering af dets resultater; udarbej-
delse og forbedring af resultatindikatorer bør muliggøre dette.
OPFORDRER OLAF og medlemsstaterne til at styrke deres samarbejde med henblik på en
bedre samordning af deres aktiviteter i forbindelse med beskyttelse af EU's finansielle
interesser og bekæmpelse af svig; finder det hensigtsmæssigt at forbedre procedurerne for
udveksling af oplysninger i den forbindelse; er enig med Revisionsretten med hensyn til
muligheden for at etablere en enhed for koordinerings- og støtteoperationer.
OPFORDRER i forlængelse af de synspunkter, Domstolen har tilkendegivet, OLAF,
EUROJUST og EUROPOL til at forbedre deres samarbejde og noterer sig med tilfredshed,
at OLAF og EUROJUST for nylig har indledt et samarbejde inden for deres respektive
kompetencer vedrørende beskyttelse af Den Europæiske Unions finansielle interesser.
OPFORDRER Kommissionen til regelmæssigt at aflægge rapport om de fremskridt, der
gøres på baggrund af disse konklusioner.
8.
9.
10.
11.
12.
13.
14.
13678/05 (Presse 277)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0027.png
8.XI.2005
15.
NOTERER sig afslutningsvis, at Kommissionen agter at forelægge et ændret forslag ved-
rørende forordning nr. 1073/1999. Rådet vil nøje overveje dette forslag, bl.a. på baggrund
af den foreliggende særberetning."
HANDELSPOLITIK
Anti-dumping - Kroatien og Ukraine - Sømløse rør af jern eller ulegeret stål
Rådet vedtog en forordning om forlængelse af den delvise suspension af den endelige antidum-
pingtold, der blev indført ved forordning (EF) nr. 258/2005 på importen af visse sømløse rør af jern
eller ulegeret stål med oprindelse i Kroatien og Ukraine
(13473/05).
Anti-dumping - Kina, Indien, Sydafrika og Ukraine - tovværk og kabler af stål
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på
importen af tovværk og kabler af stål med oprindelse i Folkerepublikken Kina, Indien, Sydafrika og
Ukraine efter en udløbsundersøgelse i henhold til artikel 11, stk. 2, i forordning (EF) nr. 384/96
(13468/05).
LANDBRUG
Frø - ligestilling af tredjelande
Rådet vedtog en beslutning om ligestilling af visse tredjelandes kontrol med vedligeholdelsesavl
(11300/1/05)
Beslutningen fastholder Rådets kompetence med hensyn til ajourføring af den liste over tredjelande,
der er opstillet i beslutning 2003/17/EF, tilføjer en ny bestemmelse om basisfrø i overensstemmelse
med ny lovgivning om ligestilling og fastsætter, at beslutningen træder i kraft den 1. juli 2005, så
risiko for afbrydelse af handelen med tredjelande undgås.
På listerne i beslutningen anføres, hvilke relevante myndigheder i en række tredjelande der har
ansvar for at foretage kontrol.
Ved beslutning 97/788/EF vedtog Rådet, at den officielle kontrol med vedligeholdelsesavl, der
foretages i visse tredjelande, skal frembyde samme garantier som medlemsstaternes kontrol.
13678/05 (Presse 277)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453482_0028.png
8.XI.2005
TRANSPORT
Aftaler om lufttrafik med Aserbajdsjan, Bulgarien, Kroatien, Georgien og Libanon
Rådet vedtog afgørelser om godkendelse af undertegnelse og midlertidig anvendelse af aftaler om
lufttrafik mellem EU og Aserbajdsjan, Bulgarien, Kroatien, Georgien og Libanon.
De fem aftaler er resultatet af forhandlinger i henhold til et mandat, der giver Kommissionen mulig-
hed for at forhandle med et hvilket som helst tredjeland med henblik på at bringe medlemsstaternes
eksisterende bilaterale luftfartsaftaler i overensstemmelse med fællesskabslovgivningen.
UDNÆVNELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af:
Gabrielle Kagan, Councillor - Brent Council, som medlem af Regionsudvalget som efterfølger for
Sally Powell for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar 2006.
13678/05 (Presse 277)
28
DA