Europaudvalget 2005-06
2688 - Økofin
Offentligt
226298_0001.png
Skatteministeriet
Finansministeriet
Notat
Besvarelse af spørgsmål 2688 (Økofin) – delspørgsmål 2 – stillet
af Folketingets Europaudvalg den 8. november 2005
Spørgsmål 2:
Finansministeren bedes – som lovet på Europaudvalgsmødet d. 4. november 2005
– sende et notat om, hvordan man kontrollerer, at 280.000 kr. fjernsalgsgrænses
overholdes.
Svar:
Forskellige typer af grænseoverskridende handel
Der er forskellige typer af handel, der kan foregå over grænserne. De momsmæs-
sige konsekvenser af disse handler er reguleret i momsloven. Momsloven imple-
menterer 6. momsdirektiv. Der er således tale om regler, der er ens for al grænse-
handel mellem medlemsstaterne i EU.
Med
fjernsalg
forstår man levering af varer fra et andet land end forbrugslandet,
som indføres til forbrugslandet af den udenlandske sælger. Dette kan ske med
udenlandsk moms, hvis den udenlandske forretning sælger for mindre end
280.000 kr. årligt til Danmark. Sælges der for mere end den nævnte beløbsgrænse,
skal den udenlandske sælger momsregistreres i Danmark og han skal betale dansk
moms af varesalget.
Der vil typisk være tale om nethandel og postordresalg. Det vil fortrinsvis være
varer af mindre værdi, der købes på denne måde, såsom bøger og CD’er, hvor
forsendelsesomkostningerne ikke er så store. Der ses dog også eksempler på, at
danske forbrugere køber forbrugsgoder af større værdi over internettet eller som
postordrekøb.
Med
fjernkøb
forstås levering af varer fra et andet land end forbrugslandet, som
indføres til forbrugslandet af købers vognmand. Det afgørende er, at varen leveres
til køber i udlandet, således at sælgers ansvar/forpligtigelser ophører ved udleve-
ring af varen. Dette foregår til salgslandets afgifts- og momsregler. Der gælder dog
særlige regler for køb af biler, både og fly.
Der vil som regel være tale om varer af en vis værdi før det kan svare sig, idet et
fjernkøb kræver en del organisering fra købers side (i forbindelse med udlevering
og transport).
30. november 2005
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Med
grænsehandel
forstås køb af varer i et andet land end forbrugslandet, som
indføres til forbrugslandet af forbrugeren (den rejsende) selv og til eget brug. Ved
grænsehandel gælder de udenlandske afgifts- og momsregler. Også her gælder der
særlige regler for køb af biler, både og fly. For så vidt angår EU, kan den rejsende
i princippet medføre en ubegrænset mængde varer, blot de er til eget privatfor-
brug.
Dette er typisk den slags handel, der foregår når man kører ned syd for grænsen
og handler spiritus, øl, vin m.m. eller når man køber eksempelvis tøj på sin ferie.
Førstnævnte handel er fortrinsvis båret af den punktafgiftsbesparelse, man kan
opnå og ikke så meget af momsbesparelsen.
Dette notat beskæftiger sig kun med
fjernsalg.
Fjernsalgsreglerne
I dag kan medlemslandene i EU – inden for en øvre og nedre grænse - fastsætte
en national grænse for, hvornår en virksomhed fra et andet EU-land skal moms-
registreres og betale moms i forbrugslandet ved salg af varer til private eller ikke
momsregistrerede virksomheder.
I Danmark har vi valgt at bruge den nedre grænse svarende til 280.000 kr. Sælger
virksomheden for mindre end de 280.000 kr. årligt skal den betale moms af salget
til myndighederne i eget land og med dette lands momssats. Sælger den derimod
for over 280.000 kr. skal virksomheden registreres og betale moms i Danmark i
det år, hvor beløbsgrænsen overskrides og det følgende år, uanset om der sælges
over beløbsgrænsen i det følgende år.
Kontrol med fjernsalgsreglerne
Fjernsalgsreglerne er EU-regler, som har været gældende siden etableringen af det
indre marked pr. 1. januar 1993. Omfanget af fjernsalg er stigende i takt med den
øgede handel, der sker via nettet.
Da det er virksomheder, etableret i andre EU-lande, der står som sælgere til priva-
te danske forbrugere, har SKAT ikke nogen direkte kontrolmulighed. Det er alene
de udenlandske skattemyndigheder, der kan kontrollere, om en virksomheds salg
til Danmark overstiger 280.000 kr.
Derfor anmoder SKAT de udenlandske skattemyndigheder – via bistandssamar-
bejdet - om at kontrollere sådanne virksomheder, når det formodes, at en virk-
somhed sælger for mere end 280.000 kr. via fjernsalg til Danmark.
SKAT har nedsat en enhed, der særligt arbejder med e-handel. Denne enhed har
bl.a. til opgave at identificere udenlandske netbutikker, der via nettet markedsfører
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
sig mod private danske forbrugere. Endvidere har SKAT hjemmel til at foretage
eftersyn på de hovedposthuse, der modtager pakker fra udlandet.
Da kontrollen er afhængig af bistand fra skattemyndighederne i de andre EU-
lande er der – bl.a. efter dansk ønske – blevet etableret en multilateral aftale mel-
lem EU-landene, hvor landene på fjernsalgsområdet forpligter sig til i højere grad
at understøtte og informere hinanden på dette område (artikel 4, nr. 3, i Kommis-
sionens forordning nr. 1925/2004 af 29.10.2004 om gennemførelsesbestemmelser
til visse bestemmelser i RFO 1798/2003).
Kommissionens forslag til ændrede regler (KOM(2004)728)
En del af forslaget vedrørende one stop shop mv. vedrører en forenkling af de
gældende regler for fjernsalg. Kommissionen foreslår, at de nationale grænsebeløb
fjernes og at der fastsættes én samlet grænse for alt fjernsalg, som en virksomhed
foretager i EU. Den foreslåede grænse svarer i danske kroner til godt 1.110.000 kr.
og er derved en del højere end den nuværende danske grænse.
Dette betyder, at har f.eks. en tysk virksomhed kun fjernsalg til Danmark vil den
kunne sælge varer til private her i landet for 830.000 årlig mere end i dag med tysk
og ikke dansk moms. Herved vil den danske statskasse miste momsprovenu.
Fra dansk side arbejdes der for, at grænsen helt fjernes, fordi den med indførelse
af one-stop systemet netop ikke er nødvendig mere. Virksomhederne kan i stedet
for momsregistrering i forbrugslandene anvende one-stop systemet, og derved
angive momsbetaling til alle forbrugslandene gennem ét EU-lands myndigheder.
Kan dette ikke finde opbakning vil der fra dansk side arbejdes for, at der ikke sker
ændres i de gældende regler, således at de nationale grænsebeløb fortsat skal an-
vendes.
Det bemærkes, at der i Rådets arbejdsgruppe for nuværende er flertal for at bevare
de gældende regler.