Europaudvalget 2005-06
2689 - Uddannelse, ungdom og kultur
Offentligt
1453483_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14061/05 (Presse 284)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2689. samling i Rådet
Uddannelse, ungdom og kultur
Bruxelles, den 14.-15. november 2005
Formand
Ruth Kelly
Det Forenede Kongeriges minister for uddannelse og
erhvervskompetencer
Tessa Jowell
Det Forenede Kongeriges minister for kultur, medier og sport
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14061/05 (Presse 284)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0002.png
14.-15.XI.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet:
nåede til delvis politisk enighed om de fire programmer
Media 2007, Kultur 2007, Livslang
læring
og
Aktive unge
vedtog en fælles aktion om oprettelse af en
EU-politimission i de palæstinensiske områder
vedtog en fælles holdning og en forordning om
restriktive foranstaltninger over for Usbekistan
som følge af begivenhederne i maj 2005 i Andijan
vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af et direktiv, der skal højne
sikkerhedsstandarderne og forbedre
EF-flyvekontrolsystemets
funktionsdygtighed ved
udstedelse af et EF-flyveledercertifikat.
14061/05 (Presse 284)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0003.png
14.-15.XI.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN AUDIOVISUELLE SEKTOR................................................................................................ 8
Programmet Media 2007........................................................................................................ 8
KULTUR........................................................................................................................................ 9
Programmet Kultur 2007........................................................................................................ 9
Den Europæiske Kulturhovedstad ........................................................................................ 11
I2010: Digitale biblioteker ................................................................................................... 13
UDDANNELSE............................................................................................................................ 15
Programmet for livslang læring ............................................................................................ 15
Mobilisering af Europas intellektuelle ressourcer - Rådets resolution ................................... 17
Udvikling af færdigheder og kompetencer - Rådets konklusioner ......................................... 20
Arbejdsprogrammet "Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010" .......................................... 24
UNGDOM .................................................................................................................................... 25
Ungdomsprogram ................................................................................................................ 25
Gennemførelse af den europæiske ungdomspagt - Rådets resolution .................................... 27
At bringe Europa tættere på dets unge borgere ..................................................................... 31
EVENTUELT ............................................................................................................................... 32
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
KULTUR
1
Samarbejdet på arkivområdet...........................................................................................................................33
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
14061/05 (Presse 284)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavs-associeringsaftaler - landbrugsprodukter og fiskevarer..........................................................33
Chile - Vin, spiritus og aromatiserede drikkevarer ............................................................................................34
Det vestlige Balkan - exceptionelle handelsforanstaltninger..............................................................................34
Midlertidig modtagelse af visse palæstinensere ................................................................................................34
Den Europæiske Unions politimission i de palæstinensiske områder - den særlige repræsentants mandat ..........35
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Usbekistan - Visumforbud og våbenembargo ...................................................................................................35
Observatørmissionen i Aceh - aftale med Schweiz ...........................................................................................35
DET INDRE MARKED
System for fastsættelse af gebyrer til Det Europæiske Lægemiddelagentur .......................................................35
Procedurer i forbindelse med offentlige indkøb ................................................................................................36
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger ...........................................................................................................................36
USA - Aftale om handel med vin .....................................................................................................................37
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Finansielt bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond*.....................................................................................37
TRANSPORT
Galileo - Samarbejde med Ukraine...................................................................................................................37
EF-flyveledercertifikat*...................................................................................................................................38
LANDBRUG
Olivenolie og spiseoliven - Indgåelse af en international overenskomst.............................................................38
BESKIKKELSER
Regionsudvalget..............................................................................................................................................39
Det Økonomiske og Sociale Udvalg.................................................................................................................39
14061/05 (Presse 284)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0005.png
14.-15.XI.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Bert ANCIAUX
Marie-Dominique SIMONET
Den Tjekkiske Republik:
Petra BUZKOVÁ
Petra SMOLÍKOVÁ
Danmark:
Brian MIKKELSEN
Bertel HAARDER
Tyskland:
Jürgen ZÖLLNER
Wolf-Michael CATENHUSEN
Georg BOOMGARDEN
Estland:
Raivo PALMARU
Mailis REPS
Grækenland:
Marietta GIANNAKU
Costas CHALASTANIS
Spanien:
María Jesús SANSEGUNDO GÓMEZ DE CADIÑANOS
Cristóbal GONZÁLEZ-ALLER
Frankrig:
Renaud DONNEDIEU de VABRES
Gilles de ROBIEN
Irland:
Síle de VALERA
Kenneth THOMPSON
Italien:
Rocco BUTTIGLIONE
Mario LANDOLFI
Valentina APREA
Cypern:
Pefkios GEORGIADES
Letland:
Helēna DEMAKOVA
Ina DRUVIETE
Lithuania:
Vladimiras PRUDNIKOVAS
Remigijus MOTUZAS
Flamsk minister for kultur, ungdom, sport og spørgsmål
vedrørende Bruxelles
Minister for forskning, ny teknologi og eksterne
forbindelser (regionen Vallonien)
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Vicekulturminister
Kulturminister
Undervisningsminister og kirkeminister
Minister for videnskab, videreuddannelse, forskning og
kultur, delstaten Rheinland-Pfalz
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab og Forskning
Statssekretær, Udenrigsministeriet
Kulturminister
Undervisnings- og videnskabsminister
Minister for uddannelse og trossamfund
Stedfortrædende fast repræsentant
Undervisningsminister og videnskabsminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Kultur- og kommunikationsminister
Minister for almen uddannelse, videregående uddannelse
og forskning
Viceminister, Ministeriet for uddannelse og videnskab,
med særligt ansvar for voksenuddannelse, ungdoms-
spørgsmål og de uddannelsesmæssigt dårligst stillede
Stedfortrædende fast repræsentant
Kulturminister
Kommunikationsminister
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Uddannelses- og kulturminister
Kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister
Kulturminister
Uddannelses- og videnskabsminister
14061/05 (Presse 284)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0006.png
14.-15.XI.2005
Luxembourg:
Mady DELVAUX-STEHRES
Marie-Josée JACOBS
Octavie MODERT
Minister for uddannelse og erhvervsuddannelse
Minister for familiespørgsmål og integration samt
ligestillingsminister
Statssekretær for forbindelserne med Parlamentet,
statssekretær for landbrug, vinavl og landdistriktudvikling
samt statssekretær for kultur, videregående uddannelse og
forskning
Minister for den nationale kulturarv
Stedfortrædende fast repræsentant
Stedfortrædende fast repræsentant
Minister for undervisning, kultur og videnskab
Statssekretær for undervisning, kultur og videnskab
Forbundsminister for undervisning, videnskab og kultur
Statssekretær, Forbundsministeriet for Social Sikkerhed,
Generationsspørgsmål og Forbrugerbeskyttelse
Statssekretær, forbundskanslerens kontor
Minister for uddannelse og videnskab
Statssekretær, Kulturministeriet
Statssekretær under ministeren, med ansvar for
uddannelsesspørgsmål
Statssekretær for kulturspørgsmål
Uddannelses- og sportsminister
Kulturminister
Uddannelsesminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Undervisningsminister
Kulturminister
Statssekretær under uddannelses- og kulturministeren
Stedfortrædende fast repræsentant
Viceminister for livslang læring og videregående
uddannelse
Minister for turisme, kultur og sport (den skotske
regering)
Minister for kultur, medier og sport
Minister for uddannelse og erhvervskompetencer
Ungarn:
András BOZÓKI
Egon DIENES-OEHEM
Malta:
Theresa CUTAJAR
Nederlandene:
Maria van der HOEVEN
Medy van der LAAN
Østrig:
Elisabeth GEHRER
Ursula HAUBNER
Franz MORAK
Polen:
Michal SEWERYŃSKI
J. SELLIN
Portugal:
Jorge PEDREIRA
Mario VIEIRA DE CARVALHO
Slovenien:
Milano ZVER
Varsko SIMONITI
Slovakiet:
Martin FRONC
Juraj NOCIAR
Finland:
Antti KALLIOMÄKI
Tanja KARPELA
Sverige:
Kerstin ELIASSON
Ingrid HJELT AF TROLLE
Det Forenede Kongerige:
Bill RAMMELL
Patricia FERGUSON
Tessa JOWELL
Ruth KELLY
Kommissionen:
Viviane REDING
Ján FIGEL
Medlem
Medlem
14061/05 (Presse 284)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0007.png
14.-15.XI.2005
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Daniel VALTCHEV
Ina KILEVA
Rumænien:
Dumitru MIRON
Borbely KAROLY
Delia MUCICA
Minister for uddannelse og videnskab
Vicekulturminister
Statssekretær, Ministeriet for Uddannelse og Forskning
Formand for den nationale ungdomsmyndighed
Generalsekretær, Ministeriet for Kultur og Religiøse
Anliggender
14061/05 (Presse 284)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0008.png
14.-15.XI.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DEN AUDIOVISUELLE SEKTOR
Programmet Media 2007
Rådet nåede til
delvis politisk enighed
om en afgørelse om oprettelse af programmet
Media 2007,
som tager sigte på at yde finansiel støtte til den europæiske audiovisuelle sektor i
perioden 2007-2013.
Enighedens "delvise" karakter skyldes, at de budgetmæssige aspekter er udeladt, indtil der forelig-
ger et resultat af drøftelserne vedrørende Fællesskabets kommende finansielle ramme (de finansielle
overslag for 2007-2013)
1
. Dette punkt forventes derfor at optræde igen på dagsordenen for en
kommende samling i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur), så forslagets budget
2
og dets endelige
opdeling kan blive færdigbehandlet.
Der erindres om, at programmet, som kombinerer de nuværende programmer Media Plus og Media
Training, tager sigte på at yde støtte til den europæiske audiovisuelle sektor for at nå følgende mål:
– bevarelse og forbedring af kulturel mangfoldighed i Europa, herunder kulturarven på det
audiovisuelle område
– sikring af denne kulturarvs tilgængelighed for de europæiske borgere
– fremme af tværkulturel dialog
– forøgelse af omløbet af og seertallet for europæiske audiovisuelle værker både inden for og uden
for EU
– styrkelse af den europæiske audiovisuelle sektors konkurrenceevne inden for rammerne af et
åbent og konkurrencedygtigt marked.
Foreslået retsgrundlag: artikel 150, stk. 4, og artikel 157, stk. 3, i traktaten - kvalificeret flertal i
Rådet og fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 25. oktober 2005 (13679/05). En lang
række af de foreslåede ændringer er blevet indarbejdet i den vedtagne tekst, enten helt eller delvis
eller indholdsmæssigt.
Nærmere enkeltheder findes i Kommissionens forslag: 11585/04.
1
2
Artikel 2 i Kommissionens forslag indgår ikke i den vedtagne tekst.
Kommissionen har foreslået et budget på 1 055 mio. EUR.
8
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0009.png
14.-15.XI.2005
KULTUR
Programmet Kultur 2007
Rådet nåede til
delvis politisk enighed
om en afgørelse om oprettelse af programmet
Kultur 2007,
der har til formål at yde finansiel støtte til den kulturelle sektor i Europa i perioden 2007-2013.
Med hensyn til det eneste spørgsmål, der endnu ikke var blevet løst (projektudvælgelse i henhold til
udvalgsproceduren), blev det besluttet at acceptere et kompromis fra formandskabet, hvorved pro-
jekter, hvis samlede fællesskabsstøtte er på over 200 000 EUR, omfattes af forvaltningsudvalgspro-
ceduren.
Enighedens "delvise" karakter skyldes, at de budgetmæssige aspekter er udeladt, indtil der forelig-
ger et resultat af drøftelserne vedrørende Fællesskabets kommende finansielle ramme (de finansielle
overslag for 2007-2013)
1
. Dette punkt forventes derfor at optræde igen på dagsordenen for en
kommende samling i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur), så forslagets budget
2
og dets endelige
opdeling kan blive færdigbehandlet.
Der erindres om, at programmet skal træde i stedet for Kultur 2000-programmet og først og
fremmest skal støtte følgende tre mål:
– fremme af den tværnationale bevægelighed for personer, der arbejder inden for den kulturelle
sektor i EU
– fremme af den tværnationale udbredelse af kunstværker og kulturelle frembringelser
– fremme af den tværkulturelle dialog.
Programudkastet omfatter tre støtteområder:
– direkte finansiel støtte til kulturelle aktioner
– støtte til organer, der er aktive på kulturområdet på europæisk plan
– støtte til analyser samt indsamling og formidling af information og til andre aktiviteter, der for-
bedrer virkningen af projekter inden for europæisk kultursamarbejde.
1
2
Artikel 2 i Kommissionens forslag indgår ikke i den vedtagne tekst.
Kommissionen har foreslået et budget på 408 mio. EUR.
9
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
Det skal bemærkes, at både Kommissionen og Rådet tilsluttede sig Europa-Parlamentets forslag om
at overføre punkt 2.2 i Kommissionens forslag vedrørende aktioner, der har til formål at bevare
mindesmærker, til det foreslåede program "Borgere for Europa".
Foreslået retsgrundlag: artikel 151, stk. 5, i traktaten - enstemmighed i Rådet og fælles beslutnings-
procedure med Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 25. oktober 2005 (13677/05). En lang
række af de foreslåede ændringer er blevet indarbejdet i den vedtagne tekst enten helt eller delvis
eller indholdsmæssigt.
Nærmere enkeltheder findes i Kommissionens forslag: 11572/04.
14061/05 (Presse 284)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0011.png
14.-15.XI.2005
Den Europæiske Kulturhovedstad
Den Europæiske Kulturhovedstad for årene 2007-2019
I afventen af Europa-Parlamentets udtalelse nåede Rådet frem til en generel indstilling vedrørende
en afgørelse om udpegelse af Den Europæiske Kulturhovedstad for årene 2007-2019.
Afgørelsen skal træde i stedet for den tidligere afgørelse om Den Europæiske Kulturhovedstad
for 2005-2019
1
, da erfaringerne har vist, at der, trods aktionens positive virkninger med hensyn til
omtale i medierne, udvikling af kultur og turisme og indbyggernes anerkendelse af, at byerne er ud-
peget, stadig er mulighed for forbedring; det gælder navnlig:
– konkurrence mellem byerne (medlemsstaterne bør afholde nationale konkurrencer mellem de
byer, der er interesserede)
– sammensætning af juryen: seks eksperter udpeges af den pågældende medlemsstat; de syv med-
lemmer, der indstilles af de europæiske institutioner, udnævnes for tre år
– vejledning og overvågning, der skal udføres af et rådgivende panel
– europæisk merværdi (udvælgelseskriterier: den europæiske dimension og borgerskabsdimensio-
nen)
– længere tid til planlægning
– tildeling af en pris i form af et pengebeløb for projektets kvalitet.
Foreslået retsgrundlag: artikel 151 i traktaten - enstemmighed i Rådet og fælles
beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Nærmere enkeltheder findes i Kommissionens forslag: 9620/05.
1
Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse 1419/1999/EF af 25. maj 1999 om en
fællesskabsaktion vedrørende "Den Europæiske Kulturhovedstad" 2005-2019 (EFT L 166 af
1.7.1999, s. 1). Ændret ved afgørelse 649/2005/EF (EUT L 117 af 4.5.2005, s. 20).
11
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0012.png
14.-15.XI.2005
Byer, der er udpeget for 2009
Rådet udpegede i medfør af afgørelse 1419/1999/EF
1
Linz (Østrig) og Vilnius (Litauen) til
Europæiske Kulturhovedstæder for 2009.
Nærmere enkeltheder findes i dokument 13410/05.
Medlemmer af juryen for 2010
Rådet udpegede Claude Frisoni (Luxembourg) og Sir Jeremy Isaacs (Det Forenede Kongerige) som
Rådets repræsentanter i juryen vedrørende Den Europæiske Kulturhovedstad for 2010. De to
kandidater blev foreslået af Luxembourg og Det Forenede Kongerige på Rådets sidste samling den
23. maj 2005 (9060/05).
Afgørelsen vil blive optaget i protokollen for Rådets samling, og formandskabet vil derefter under-
rette Kommissionen om Rådets udpegelse af jurymedlemmerne.
Der erindres om, at i medfør af afgørelse 1419/1999/EF
2
indkalder Kommissionen hvert år en jury
bestående af syv uafhængige højtstående personer, som er eksperter med baggrund inden for den
kulturelle sektor. Juryen aflægger derefter rapport om udpegelsen af Den Europæiske
Kulturhovedstad. I overensstemmelse med afgørelse 2000/C9/01
3
udpeger de to medlemsstater, der
varetager formandskabet for Rådet i løbet af året, hver en højtstående person, således at Rådet kan
udpege dem som Rådets repræsentanter i juryen det følgende år.
1
2
3
Se foregående fodnote.
Se foregående fodnote.
Rådets afgørelse af 17. december 1999 om Rådets udpegelse af to jurymedlemmer (EFT C 9
af 13.1.2000, s. 1).
12
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
I2010: Digitale biblioteker
Rådet drøftede
i2010: Digitale biblioteker
og kom på forslag fra formandskabet ind på følgende
spørgsmål (13392/2/05):
– oprettelse af et europæisk digitalt bibliotek, som vil gøre det lettere og mere interessant at bruge
europæisk kulturelt indhold og europæiske informationsressourcer i et multikulturelt og flerspro-
get online-miljø
– de skridt, der dernæst kan prioriteres på europæisk plan for at virkeliggøre denne vision
– bidrag til dette initiativ fra eksisterende og planlagte digitaliseringsaktiviteter i medlemsstaterne.
Formanden opsummerede drøftelserne således:
"Det var en vigtig og betydningsfuld debat. Der blev udtrykt stor tilfredshed med Kommissionens
forslag om oprettelse af et europæisk digitalt bibliotek.
Vi er under drøftelserne blevet gjort opmærksom på en række spørgsmål, herunder nødvendigheden
af at:
·
fremme alle Europas sprog, også minoritetssprog
·
fremme kulturel mangfoldighed og forståelse mellem forskellige etniske grupper
·
fremme regional identitet.
Også nogle af de praktiske spørgsmål blev fremhævet under drøftelserne, bl.a.:
·
sikring af, at den intellektuelle ejendomsret respekteres
·
mulighed for samarbejde med den private sektor
·
udveksling af bedste praksis.
14061/05 (Presse 284)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
Kommissionen og medlemsstaterne bør sammen gå videre med dette spørgsmål, så projektet kan
blive stillet til rådighed for Europas befolkning gennem europæiske portaler."
Debatten har været nyttig og vil kunne bidrage til at bringe drøftelserne om dette spørgsmål videre
mod det endelige mål, som er at vedtage en henstilling fra Rådet i slutningen af 2006/begyndelsen
af 2007.
Nærmere enkeltheder findes også i meddelelsen fra Kommissionen (12981/05) og noten fra den
franske delegation (13411/05).
14061/05 (Presse 284)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0015.png
14.-15.XI.2005
UDDANNELSE
Programmet for livslang læring
Rådet nåede til
delvis politisk enighed
om en afgørelse om oprettelse af programmet
Livslang
læring,
der har til formål at yde finansiel støtte til den europæiske uddannelsessektor i
perioden 2007-2013.
Med hensyn til de udestående spørgsmål (projektudvælgelse i henhold til udvalgsproceduren og
mulighed for, at ministerier kan fungere som nationale kontorer) blev det besluttet at:
a)
acceptere et kompromis fra formandskabet, hvorved centraliserede projekter, for hvilke
fællesskabsstøtten overstiger 1 mio. EUR, skal være omfattet af forvaltningsproceduren
at godkende den bestemmelse i Kommissionens forslag, som forhindrer, at ministerier kan
fungere som nationale kontorer.
b)
Enighedens "delvise" karakter skyldes, at de budgetmæssige aspekter er udeladt, indtil der
foreligger et resultat af drøftelserne vedrørende Fællesskabets kommende finansielle ramme (de
finansielle overslag for 2007-2013)
1
. Dette punkt forventes derfor at optræde igen på dagsordenen
for en kommende samling i Rådet (uddannelse, ungdom, kultur), så forslagets budget
2
og dets
endelige opdeling kan blive færdigbehandlet.
Der erindres om, at det nye integrerede program vil omfatte fire underprogrammer, som allerede
findes inden for det nuværende
Socrates-program: Comenius-programmet
(skoleuddannelse),
Erasmus-programmet
(videregående uddannelse),
Leonardo da Vinci-programmet
(erhvervsuddannelse) og
Grundtvig-programmet
(voksenuddannelse). Det vil også omfatte et
"tværgående" program, der inkorporerer fire nøgleaktiviteter (politisk udvikling, sprogindlæring,
innovative metoder og udbredelse af projektresultater) samt et
Jean Monnet-program
til støtte for
indsatsen inden for europæisk integration og europæiske institutioner og organisationer. Et enkelt
program skulle muliggøre bedre synergier mellem de forskellige indsatsområder samt mere
sammenhængende, strømlinede og effektive handlemåder.
Formålet med programmet er gennem livslang læring både at bidrage til udviklingen af Fællesska-
bet som et avanceret vidensamfund med holdbar økonomisk vækst, flere og bedre job og større
social samhørighed, samtidig med at der sikres en god beskyttelse af miljøet af hensyn til de kom-
mende generationer, og at fremme vekselvirkningen, samarbejdet og mobiliteten mellem uddannel-
ses- og erhvervsuddannelsessystemerne i Fællesskabet, således at de bliver en kvalitetsreference på
verdensplan.
1
2
Artikel 15 i Kommissionens forslag indgår ikke i den vedtagne tekst.
Der er foreslået et budget på 13 620 mio. EUR.
15
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
Foreslået retsgrundlag: artikel 149, stk. 4, og artikel 150, stk. 5, i traktaten - kvalificeret flertal i
Rådet og fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 25. oktober 2005 (13675/05). En lang
række af de foreslåede ændringer er blevet indarbejdet i teksten, enten helt eller delvis eller ind-
holdsmæssigt.
Nærmere enkeltheder findes i Kommissionens forslag: 11587/05.
14061/05 (Presse 284)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0017.png
14.-15.XI.2005
Mobilisering af Europas intellektuelle ressourcer - Rådets resolution
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende resolution:
"Rådet for Den Europæiske Union og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet,
som tager følgende i betragtning:
I Det Europæiske Råds konklusioner af 22.-23.marts 2005
1
om et nyt afsæt for Lissabon-strategien
opfordres der til, at der satses på viden, innovation og udnyttelse af den menneskelige kapital for at
kunne gennemføre kerneprioriteterne jobskabelse og vækst. I konklusionerne understreges behovet
for bedre investeringer i universiteter, mere moderne styring af universiteter og partnerskaber mel-
lem universiteter og erhvervsliv.
I den fælles midtvejsrapport for 2004 fra Rådet og Kommissionen "Uddannelse og
Erhvervsuddannelse 2010"
2
forklares det, at den europæiske sektor for videregående uddannelse
bør stræbe efter at nå et særlig højt kvalitetsniveau og blive en kvalitetsreference på verdensplan for
at kunne konkurrere med de bedste i verden.
I rapporten påpeges det, at Bologna-processen har medført vigtige fremskridt ved at reformere
nogle aspekter af den videregående uddannelse, herunder foranstaltninger til at øge mobiliteten,
fremme større gennemsigtighed og gøre grader mere umiddelbart sammenlignelige,
NOTERER SIG,
at det er de enkelte medlemsstater, der skal tilrettelægge og finansiere den videregående uddannelse
i overensstemmelse med nationale prioriteringer og national lovgivning og praksis,
at videregående uddannelse i en videnbaseret økonomi og et videnbaseret samfund bør ses i nøje
sammenhæng med forskning og innovation,
NOTERER SIG Kommissionens meddelelse "Mobilisering af Europas intellektuelle ressourcer:
Hvordan universiteternes bidrag til Lissabon-strategien kan maksimeres"
3
som et væsentligt bidrag
til debatten om, hvordan kvaliteten af den videregående uddannelse kan forbedres i hele Europa
som et middel til at øge Europas konkurrenceevne,
1
2
3
Dok. 7619/1/05.
Dok. 6905/04.
Rådets dok. 8437/05 + ADD 1.
17
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
ER ENIGE OM, AT MEDLEMSSTATERNE BØR
1.
gøre det muligt for de videregående uddannelsesinstitutioner i Europa at forbedre deres
resultater med hensyn til niveau, adgang og forskning sammenlignet med andre regioner
og lande i verden
gøre det muligt for de videregående uddannelsesinstitutioner at tilpasse sig skiftende om-
stændigheder med henblik på at fremme deres kvalitet, tiltrækningskraft og relevans for
samfundet og økonomien
medvirke til udviklingen af god forvaltningsskik inden for de videregående uddannelsesin-
stitutioner og sikre, at de har tilstrækkelig autonomi
forbedre holdbarheden af finansieringen af de højere uddannelsesinstitutioner ved om nød-
vendigt at øge investeringerne og diversificere investeringskilderne
styrke den videregående uddannelses sociale dimension, navnlig ved at give adgang for
mange forskellige socioøkonomiske grupper og samtidig søge at reducere de studerendes
frafaldsprocent
tilskynde institutionerne til at udvikle stærkere partnerskaber med det omgivende samfund,
herunder lokalsamfund og erhvervslivet,
2.
3.
4.
5.
6.
UNDERSTREGER BETYDNINGEN AF
1.
i nødvendigt omfang at tilpasse de lovgivningsmæssige rammer, som de videregående ud-
dannelsesinstitutioner arbejder under, så der kan udvikles et mere fleksibelt forhold mellem
de enkelte institutioner og de myndigheder i medlemsstaterne, der har ansvaret for den
strategiske styring af de videregående uddannelsessystemer, og således yde dem støtte til
modernisering og tilpasning til samfundets skiftende behov og gøre dem ansvarlige for de-
res egne beslutninger
at fremme den videregående uddannelses tiltrækningskraft for studerende gennem facilite-
ter af høj kvalitet, bedre information, større undervisningsdifferentiering, især ved hjælp af
ikt, højere kvalitet og bedre forberedelse af de enkelte, så de sikres vellykkede akademiske
karriereforløb, varig integration på arbejdsmarkedet og aktiv deltagelse i samfundet
at udvide adgangen til videregående uddannelse, navnlig for personer, der er dårligt stillede
på grund af deres baggrund, hjælpe de enkelte med at udnytte deres potentiale og tilbyde
flere muligheder for optagelse på videregående uddannelsesinstitutioner og således gøre
livslang læring til en realitet
2.
3.
14061/05 (Presse 284)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
4.
at fremme mangfoldigheden i de videregående uddannelsessystemer og -institutioner og
tillige udvikle ekspertisecentre, der kan bidrage til reformprocessen gennem samarbejde
med andre institutioner og organer
at opfordre de videregående uddannelsesinstitutioner til at udvikle bæredygtige partnerska-
ber med samfundet i almindelighed og med erhvervslivet for at kunne imødekomme sam-
fundets og arbejdsmarkedets skiftende behov
at involvere alle aktører i forberedelsen og gennemførelsen af reformer
at betragte investeringer i videregående uddannelse som en investering i samfundets frem-
tid
at undersøge hvor mange ressourcer, der er afsat til de videregående uddannelser, og på ny
gennemgå muligheden for at tilvejebringe yderligere midler på en række måder, herunder
både offentlig og privat støtte, hvor det er relevant
at skabe incitamenter til reformer, f.eks. ved at målrette investeringer for at forbedre kvali-
teten af undervisning, forskning, innovation, forvaltning og tjenester for studerende,
5.
6.
6a.
7.
8.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
at gøre noget ved de spørgsmål, der er omfattet af denne resolution, og til i deres bidrag til den fæl-
les midtvejsrapport i 2008 om gennemførelsen af arbejdsprogrammet for uddannelse og erhvervs-
uddannelse 2010 at orientere om, hvilke fremskridt der er gjort,
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
at gøre brug af peer learning og af den næste fælles midtvejsrapport om gennemførelsen af arbejds-
programmet for uddannelse og erhvervsuddannelse 2010 ved behandlingen af de spørgsmål, der er
omfattet af denne resolution
at tilgodese de videregående uddannelsers behov gennem en mere effektiv brug af fællesskabspro-
grammer såsom Socrates, Leonardo og kommende uddannelses- og erhvervsuddannelsesprogram-
mer, EIB-Gruppens europæiske finansieringsinstrumenter og strukturfondene, hvor det er relevant
at tilskynde til internationalt samarbejde mellem videregående uddannelsesinstitutioner, især gen-
nem deres deltagelse i fællesskabsprogrammer såsom Tempus og Erasmus Mundus."
14061/05 (Presse 284)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0020.png
14.-15.XI.2005
Udvikling af færdigheder og kompetencer - Rådets konklusioner
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringerne vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet,
SOM HENVISER TIL
1.
Det Europæiske Råds konklusioner fra marts 2005
1
, som gav et nyt afsæt for Lissabon-
strategien ved at fokusere på vækst og beskæftigelse med vægt på viden, innovation og
menneskelig kapital samt livslang læring som afgørende forudsætninger for at nå disse
mål,
de integrerede Lissabon-retningslinjer for vækst og beskæftigelse (2005-2008)
2
, som op-
fordrer til, at uddannelsessystemerne tilpasses gennem:
·
forøgelse og sikring af tiltrækningskraft, åbenhed og kvalitetsnormer
·
opfyldelse af nye erhvervsmæssige behov, nøglekompetencer og fremtidige færdig-
hedskrav gennem en bedre definition og gennemskuelighed af kvalifikationer, anerken-
delse heraf og validering af ikke-formel og uformel læring,
ERINDRER OM,
1.
at Maastricht-kommunikéet fra december 2004 opfordrede til, at der som led i Køben-
havnsprocessen dels sættes fokus på forbindelsen mellem erhvervsuddannelsessystemerne
og vidensøkonomiens krav om en højt kvalificeret arbejdsstyrke, dels udarbejdes en euro-
pæisk referenceramme for kvalifikationer, der hovedsagelig er baseret på kompetencer og
læringsudbytte,
at den fælles midtvejsrapport fra 2004
3
opfordrede til, at der som led i arbejdsprogrammet
"Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010" indgås et udvidet partnerskab (nationalt, regio-
nalt, lokalt og sektorbaseret) med henblik på at udvikle fleksible og effektive uddannelses-
og erhvervsuddannelsessystemer og opstille en europæisk referenceramme for kvalifikati-
oner, som Kommissionen for tiden fører konsultationer om,
2.
2.
1
2
3
Dok. 7619/1/05.
Dok. 10205/05 (vil blive offentliggjort i EUT).
Dok. 6905/04.
20
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
UNDERSTREGER,
1.
at "færdigheder og kompetencer" i disse konklusioner omfatter udbyttet af alle former og
niveauer for læring, både formel, ikke-formel og uformel læring. Færdigheder og kompe-
tencer bidrager til personlig udvikling, aktivt borgerskab og social samhørighed og danner
grundlag for økonomisk vækst. De bidrager også til tilpasningsevne og til innovation og
større iværksætterkultur,
at EU's økonomiske resultater vil blive forbedret gennem øget produktivitet, iværksætter-
kultur og udnyttelse af forskningsresultater og innovation,
2.
UNDERSTREGER,
1.
at højere færdigheds- og kompetenceniveauer hos arbejdsstyrken forbedrer produktiviteten.
En højt kvalificeret arbejdsstyrke kan bedre tilpasse sig forandringerne i en dynamisk
vidensøkonomi, samtidig med at der er større sandsynlighed for, at personer med højere
færdigheds- og kompetenceniveauer bliver socialt integrerede og aktive borgere, der reali-
serer deres muligheder,
at der i det videnbaserede samfund og den videnbaserede økonomi er behov for tilstrække-
lige nøglekompetencer, bl.a. skal borgerne have digitale færdigheder og e-færdigheder, og
der skal være kapacitet til efter behov at højne færdigheds- og kompetenceniveauet,
at økonomisk vækst ikke kan opnås, hvis investeringen i færdigheder og kompetencer be-
grænses til de veluddannede. Der kan også opnås store økonomiske gevinster ved at for-
bedre nøglekompetencer og tilgodese lavtuddannede og dårligt stillede gruppers behov,
herunder gennem bedre anvendelse af f.eks. ældre borgeres eksisterende færdigheder og
kompetencer,
2.
3.
ER ENIGE OM,
1.
at udviklingen af færdigheder og kompetencer er et centralt element i strategierne for livs-
lang læring. Disse bør omfatte erhvervelse af nøglekompetencer og baseres på effektive
almene uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer, så resultatet bliver mennesker, der
er ivrige efter at forny og udvikle deres færdigheder og kompetencer hele livet igennem.
En ligeværdig vurdering af erhvervsuddannelse og almen uddannelse bør fremmes tillige
med forbindelser mellem de to. Livslang vejledning er også af afgørende betydning med
henblik på at støtte den enkelte i at opnå og forny sine færdigheder og kompetencer,
at undervisningsministrene spiller en central rolle med henblik på at sikre effektive strate-
gier for færdigheder og kompetencer. Dette kan kun ske gennem et tæt samarbejde med al-
le relevante ministerier,
2.
14061/05 (Presse 284)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
3.
at uddannelses- og erhvervsuddannelsespolitikkerne også skal omfatte en fremadrettet
tilgang for at foregribe samfundets og økonomiens behov for færdigheder, kompetencer og
beskæftigelse,
at de relevante ministerier derfor skal inddrage arbejdsmarkedets parter og de økonomiske
interesseorganisationer samt andre interessenter, herunder forskningsorganer, aktivt i
arbejdet med at identificere sektorbestemte behov for færdigheder og kompetencer. Sådan-
ne partnerskaber kan forbedre produktiviteten, bygge bro over færdighedskløfterne og give
arbejdsgiverne et incitament til at uddanne deres arbejdskraft,
at fastlæggelsen af en europæisk referenceramme for kvalifikationer vil bidrage til større
gennemsigtighed og anerkendelse af de færdigheder og kompetencer, som arbejdsmarkedet
har behov for, og give sektorerne på europæisk plan mulighed for at tage fat på nye uddan-
nelses- og erhvervsuddannelsesmæssige udfordringer,
at innovative metoder til forsyning med læring, f.eks. ved anvendelse af ikt, muliggør bre-
dere deltagelse i livslang læring og derfor kan mindske social udelukkelse og forbedre ba-
lancen mellem arbejdsliv og privatliv. Fleksible læringsordninger for arbejdsstyrken kan
lettes gennem et forbedret samarbejde med leverandører af læring og effektiv brug af ikt-
infrastrukturerne,
4.
5.
6.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL I FÆLLESSKAB
1.
at behandle spørgsmålet om sektorbaserede færdigheder i forbindelse med udviklingen af
færdigheder og kompetencer som led i gennemførelsen af arbejdsprogrammet "Uddannelse
og erhvervsuddannelse 2010"
at anvende fremtidige fællesskabsinstrumenter inden for uddannelse og erhvervsuddannel-
se til at støtte udviklingen af sektorbaserede tilgange til færdigheder og kompetencer i for-
bindelse med både erhvervsuddannelse og videregående uddannelse,
2.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
1.
at sikre et effektivt samarbejde mellem relevante ministerier med henblik på at udvikle
strategier for færdigheder og kompetencer, herunder i forbindelse med udarbejdelsen af
deres årlige nationale Lissabon-rapporter og som en del af deres nationale strategier for
livslang læring
at indgå partnerskaber på nationalt, regionalt, lokalt og sektorbaseret plan med de vigtigste
aktører, herunder arbejdsgivere og fagforeninger, i overensstemmelse med national lovgiv-
ning og praksis. Disse partnerskaber skal skabe et system, som dækker efterspørgslen, ta-
ger hensyn til behovene for færdigheder og kompetencer på lang sigt, tilskynder til investe-
ring i færdigheder og kompetencer og tilgodeser dårligt stillede gruppers særlige behov
2.
14061/05 (Presse 284)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
3.
at tilskynde til et samarbejde mellem uddannelses- og erhvervsuddannelsesinstitutionerne
om udnyttelse af de eksisterende ikt-infrastrukturer for at øge deltagelsen i livslang læring
og forbedre borgernes e-færdigheder,
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
1.
i 2006 at nedsætte en gruppe af de medlemsstater, der ønsker at udvikle peer-læring-
aktiviteter omkring sektorbaserede færdigheder som led i arbejdsprogrammet "Uddannelse
og erhvervsuddannelse 2010"
at henstille til Cedefop og om nødvendigt Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut, at
de i 2006 afslutter en revision af forskellige sektorbaserede tilgange til færdigheder og
kompetencer i hele EU og i de tiltrædende lande og kandidatlandene."
2.
14061/05 (Presse 284)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
Arbejdsprogrammet "Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010"
Rådet havde en drøftelse om
den fælles midtvejsrapport for 2006
vedrørende arbejdsprogrammet
"Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010" og navnlig om følgende spørgsmål, som formandskabet
har foreslået: de prioriteter i forbindelse med såvel økonomiske som sociale målsætninger, som den
fælles rapport for 2006 bør opstille for programmets næste fase.
Som prioriteter pegede delegationerne hovedsagelig på behovet for at:
·
nå til enighed om den europæiske referenceramme for kvalifikationer
·
øge investeringerne i uddannelse i almindelighed og i aktioner inden for livslang læring i særde-
leshed med henblik på at:
– forbedre voksenuddannelse, erhvervsuddannelse og almen uddannelse for at leve op til
markedets krav
– mindske antallet af elever, der forlader skolen i utide
·
forbedre uddannelseskvaliteten, f.eks. ved at forbedre uddannelsen af lærere
·
øge mobiliteten ikke blot inden for de videregående uddannelser, men også på gymnasieniveau
og inden for erhvervsuddannelserne
·
anerkende uformelle og ikke-formelle kvalifikationer
·
forbedre erhvervsuddannelsernes status
·
medtagelse nye teknologier i læseplanerne
·
forbedre indlæringen af forskellige sprog.
Nogle delegationer mindede om, at de vigtigste tiltag vil indebære gennemførelse af de prioriteter,
der allerede er fastlagt i arbejdsprogrammet "Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010".
Der erindres om, at Rådet og Kommissionen i
den fælles interimsrapport om uddannelse og er-
hvervsuddannelse for 2004
gav udtryk for, at de agter at se på, hvilke fremskridt der gøres med
gennemførelsen af arbejdsprogrammet hvert andet år. Der findes et udkast til rapport for 2006 - det
blev formelt vedtaget af Kommissionen den 9. november og skal vedtages af Rådet i februar 2006
eller næste år - som vil være den første i denne cyklus, og som vil give mulighed for på ny at foku-
sere på arbejdsprogrammet "Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010".
14061/05 (Presse 284)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0025.png
14.-15.XI.2005
UNGDOM
Ungdomsprogram
Rådet nåede til
delvis politisk enighed
om en afgørelse om oprettelse af programmet
Aktive
unge 2007,
der har til formål at yde finansiel støtte til den europæiske ungdomssektor i
perioden 2007-2013.
Med hensyn til de sidste to udestående spørgsmål blev det besluttet at bibeholde Kommissionens
tekst, samt
– at udvælgelsen af projekter ikke skal underlægges forvaltningsproceduren, og
– at forslaget om, at et ministerium får mulighed for at fungere som nationalt kontor, forkastes.
Enighedens
"delvise"
karakter skyldes, at de budgetmæssige aspekter er udeladt, indtil der
foreligger et resultat af drøftelserne vedrørende Fællesskabets kommende finansielle ramme (de
finansielle overslag for 2007-2013)
1
. Dette punkt forventes derfor at optræde igen på dagsordenen
for en kommende samling i Rådet (uddannelse, ungdom og kultur), så forslagets budget
2
og dets
endelige opdeling kan blive færdigbehandlet.
Der erindres om, at dette program, der efterfølger det nuværende program for unge, har til formål
fortsat at give unge i de 31 deltagende lande mulighed for ungdomsudvekslinger (35 000 projekter
i 2013), for volontørarbejde (10 000 volontører om året) og for at indgå i projekter sammen med
tredjelande.
Programmets hovedformål er:
– at fremme de unges aktive medvirken i de europæiske integrationsbestræbelser gennem deltagel-
se i tværnationale udvekslinger
– at fremme en følelse af aktivt medborgerskab blandt unge og sætte dem i stand til at blive
ansvarlige samfundsborgere
1
2
Artikel 13 i Kommissionens forslag indgår ikke i den vedtagne tekst.
Foreslået budget: 915 mio. EUR.
25
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
– at fremme de unges initiativ, iværksætterånd og kreativitet og derved fremme anerkendelsen af
værdien af uddannelsesmæssige erfaringer, der er erhvervet i europæisk sammenhæng uden for
det formelle uddannelsessystem
– at styrke samarbejdet på ungdomsområdet.
Programmets operative struktur er blevet forenklet. Der er dog sikret kontinuitet i forhold til det
nuværende program.
Foreslået retsgrundlag: artikel 149, stk. 4, i traktaten - kvalificeret flertal i Rådet og fælles beslut-
ningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet afgav førstebehandlingsudtalelse den 25. oktober 2005
(13676/05).
En lange
række af de foreslåede ændringer er indarbejdet i teksten, enten helt eller delvis eller indholdsmæs-
sigt.
Nærmere enkeltheder findes i Kommissionens forslag: 11586/04.
14061/05 (Presse 284)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0027.png
14.-15.XI.2005
Gennemførelse af den europæiske ungdomspagt - Rådets resolution
Rådet og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer vedtog følgende resolution:
"Rådet for Den Europæiske Union og repræsentanterne for medlemsstaternes regeringer, forsamlet i
Rådet,
SOM ERINDRER OM
Europa-Kommissionens hvidbog fra november 2001 med titlen "Et nyt afsæt for europæisk ung-
dom"
1
, som Rådet tilsluttede sig i sine konklusioner af 14. februar 2002
2
, samt Rådets resolution af
27. juni 2002
3
om rammerne for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet og om
den europæiske ungdomspagt, som Det Europæiske Råd vedtog på forårsmødet den 22. og
23. marts 2005 som et af de instrumenter, der kan bidrage til at virkeliggøre Lissabon-målene om
vækst og beskæftigelse. Pagten fokuserer på tre områder, nemlig beskæftigelse, integration og
social fremgang, uddannelse, erhvervsuddannelse og mobilitet samt forening af arbejdsliv og
familieliv
4
,
SOM SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse om europæiske
ungdomspolitikker: "Varetagelse af unges interesser i Europa – gennemførelse af den europæiske
ungdomspagt og fremme af aktivt borgerskab"
5
, og
SOM UNDERSTREGER,
1.
at unges aktive borgerskab er nøglen til at opbygge demokratiske og rummelige samfund
på alle niveauer,
at unge og deres organisationer skal spille en rolle i udviklingen af Den Europæiske Union,
bl.a. ved at bidrage til at nå Lissabon-målene om flere arbejdspladser og større vækst,
2.
1
2
3
4
5
14441/01
- KOM(2001) 681 endelig.
EFT C 119 af 22.5.2002, s. 6.
EFT C 168 af 13.7.2002, s. 2-5.
7619/1/05,
punkt 37.
9679/01
- KOM(2005) 206 endelig.
27
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
3.
at unge, hvis Lissabon-beskæftigelsesmålene skal nås, må integreres fuldt ud i samfundet
og derfor må
·
have støtte til at komme ind på arbejdsmarkedet og tilskyndes til at udvikle kreativitet
og iværksætterånd
·
bibringes viden, færdigheder og kvalifikationer gennem relevant almen uddannelse og
erhvervsuddannelse af høj kvalitet samt gennem mobilitetsforløb i både den formelle og
den ikke-formelle sektor
·
være i stand til at forene familie- og arbejdsliv,
4.
at de fællesskabsinstrumenter, der understøtter Lissabon-partnerskabet for vækst og be-
skæftigelse, som f.eks. arbejdsprogrammet "Uddannelse og erhvervsuddannelse 2010"
samt strategierne for beskæftigelse og social integration, skal spille en afgørende rolle i
gennemførelsen af den europæiske ungdomspagts mål,
at de politisk ansvarlige på lokalt, regionalt, nationalt og europæisk plan bør tage hensyn til
unges særlige behov, så ungdomsdimensionen i alle relevante politikker styrkes,
at unge og deres organisationer bør høres om og inddrages snævert i udarbejdelsen, gen-
nemførelsen og opfølgningen af politiske tiltag, som berører dem, hvilket også vil bidrage
til at højne følelsen af aktivt borgerskab blandt unge,
at personer, der er aktive inden for ungdomsarbejde og ungdomsorganisationer, skal ud-
dannes og kvalificeres på passende måde, så de kan yde en effektiv støtte til unge,
5.
6.
7.
NOTERER SIG, at de europæiske rammer for samarbejde på ungdomsområdet nu omfatter tre
aktionsområder:
·
støtte til unges aktive borgerskab gennem den åbne koordinationsmetode på ungdomsområdet
·
den europæiske ungdomspagt, der fokuserer på ungdomsspørgsmål på nøgleområder i Lissabon-
partnerskabet for vækst og beskæftigelse
·
integration af ungdomsdimensionen i andre relevante europæiske politikker.
14061/05 (Presse 284)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
Ungdomsprogrammet og det kommende program "Aktive unge" supplerer disse rammer,
ER ENIGE OM
1.
at arbejdet med at støtte aktivt borgerskab ved hjælp af de højt prioriterede områder, der er
aftalt i forbindelse med den åbne koordinationsmetode på ungdomsområdet, bør fortsætte:
deltagelse, oplysning, volontøraktiviteter og en bedre viden om ungdomsanliggender, her-
under øget viden om de spørgsmål, der behandles i den europæiske ungdomspagt,
at den europæiske ungdomspagts mål skal forfølges inden for Lissabon-partnerskabet for
vækst og beskæftigelse,
at der i forbindelse med udviklingen af en ungdomsdimension i andre relevante europæiske
politikker først og fremmest skal satses på bekæmpelse af diskrimination, sund livsstil,
herunder sport, samt forskning i ungdomsspørgsmål,
at ved udfyldelsen af samarbejdsrammen
·
bør der sikres komplementaritet og sammenhæng mellem de tre aktionsområder
·
bør unge og deres organisationer høres gennem Det Europæiske Ungdomsforum, natio-
nale ungdomsråd eller lignende organer, ligesom dialogen med uorganiserede unge også
bør udvikles
·
bør ordninger og eksisterende tidsplaner for det enkelte aktionsområde overholdes
·
bør enhver form for diskrimination på grund af køn, race eller etnisk baggrund, religion
eller tro, handicap eller seksuel orientering bekæmpes,
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE TIL
1.
forsat at arbejde for at nå de fælles mål, der er aftalt i forbindelse med den åbne koordina-
tionsmetode på ungdomsområdet
at sørge for reel opfølgning af den europæiske ungdomspagt, når Lissabon-strategien føres
ud i livet, f.eks. ved at opstille målbare målsætninger
2.
3.
4.
2.
14061/05 (Presse 284)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
3.
at udvikle en struktureret dialog med unge og disses organisationer på nationalt, regionalt
og lokalt plan om politiske tiltag, der vedrører dem, med inddragelse af forskere på
ungdomsområdet,
OPFORDRER KOMMISSIONEN TIL
1.
at udvikle en struktureret dialog med unge på europæisk plan om politiske tiltag, der ved-
rører dem, f.eks. ved innovativ brug af informationsteknologi og ved regelmæssigt at ar-
rangere møder mellem unge, disses organisationer, forskere på ungdomsområdet og poli-
tisk ansvarlige
at udvikle, fremme og lette adgangen til Den Europæiske Ungdomsportal, Eures, Ploteus
og Eurodesk for at hjælpe unge med bedst muligt at udnytte mulighederne for at arbejde,
gøre volontørtjeneste og studere i udlandet
at sørge for en effektiv opfølgning af den europæiske ungdomspagt, når Lissabon-
strategien føres ud i livet,
2.
3.
OPFORDRER MEDLEMSSTATERNE OG KOMMISSIONEN TIL
1.
for unge og personer, der er aktive inden for ungdomsarbejde og ungdomsorganisationer,
at tilskynde til anerkendelse af ikke-formel og uformel læring, f.eks. ved udvikling af et
"ungdomspas" og eventuel indarbejdelse deraf i Europass, og overveje valideringen af så-
dan læring under hensyn til den nationale situation og under iagttagelse af medlemsstater-
nes kompetence
at indkredse hindringer for unges mobilitet samt udveksle, udarbejde og anvende god prak-
sis på området for at gøre det lettere for unge at arbejde, gøre volontørtjeneste og studere i
hele Den Europæiske Union og i andre dele af verden
bedst muligt at udnytte de muligheder, som Fællesskabets og medlemsstaternes politikker,
programmer og andre instrumenter giver, så unges aktive borgerskab og deres sociale ind-
dragelse, beskæftigelsesegnethed og uddannelsesniveau fremmes
at evaluere rammerne for det europæiske samarbejde på ungdomsområdet i 2009."
2.
3.
4.
14061/05 (Presse 284)
30
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
At bringe Europa tættere på dets unge borgere
Rådet udvekslede synspunkter om
at bringe Europa tættere på dets unge borgere
og drøftede
følgende spørgsmål, der var foreslået af formandskabet:
– hvilke spørgsmål med hensyn til Den Europæiske Unions udvikling optager især de unge i de
enkelte medlemsstater
– hvad kan der gøres på nationalt og på europæisk plan for at bringe Europa tættere på alle dets
unge borgere.
Delegationerne gav udtryk for, at de emner, der især optager de unge i forhold til Den Europæiske
Union, er:
– beskæftigelses- og uddannelsesmuligheder
– lige muligheder og social integration
– de dårligt stillede unges behov
– anerkendelse af uformel læring
– manglende information om EU
– unges begrænsede deltagelse i beslutningsprocesserne.
Delegationerne var af den opfattelse, at ud over de programmer, der allerede er iværksat i EU, bør
der gøres noget for at inddrage de unge mere direkte i de beslutninger, der berører dem.
Der erindres om, at debatten foregik på et tidspunkt, hvor forholdet mellem EU og dets borgere
anses for yderst vigtigt. Denne debat indgår i en lang række af debatter om EU's fremtid, som vil
blive afholdt for at indkredse, hvorledes EU efter borgernes mening bør udvikle sig, og hvad EU's
prioriteter bør være.
14061/05 (Presse 284)
31
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0032.png
14.-15.XI.2005
EVENTUELT
Rådet blev af formandskabet orienteret om følgende emner:
– UNESCO's konvention om beskyttelse af kulturelt indhold og kunstneriske udtryk
(13419/05)
– Rådets arbejdsplan på kulturområdet 2005-2006
(13420/05)
– programmet "Borgere for Europa"
(13422/05).
Rådet blev endvidere orienteret af Kommissionen om følgende emner:
– det europæiske år for interkulturel dialog 2008 (13094/05)
– det europæiske kvalitetscharter for mobilitet (12639/05)
– nøglekompetencer for livslang læring (13425/05)
– den europæiske indikator for sprogkundskaber (11704/05).
Rådet blev desuden orienteret af den tyske delegation om resultaterne af konferencen "Europæisk
ungdom i aktion for mangfoldighed og tolerance" (den 6.-9. november 2005 i Berlin).
14061/05 (Presse 284)
32
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0033.png
14.-15.XI.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
KULTUR
Samarbejdet på arkivområdet
Rådet vedtog en henstilling med henblik på at fremme EU-samarbejdet på arkivområdet
(13255/05).
I Rådets resolution af 6. maj 2003
1
blev det fremhævet, hvor stor betydning arkiver har for forståel-
sen af Europas historie og kultur og for, at vore samfund kan fungere demokratisk.
Rådet henstiller nu, at der nedsættes en gruppe af eksperter fra medlemsstaterne og EU's
institutioner, som skal sikre et europæisk samarbejde om og koordineringen af spørgsmål
vedrørende arkiver og følge op på gennemførelsen af følgende prioriterede foranstaltninger:
·
bevaring af og forebyggelse af skader på arkiver
·
styrkelse af det tværfaglige samarbejde om elektroniske dokumenter og arkiver
·
oprettelse og vedligeholdelse af en internetportal for dokumenter og arkiver
·
fremme af bedste praksis med hensyn til national og europæisk lovgivning om forvaltning af og
adgang til dokumenter og arkiver
·
vedtagelse af foranstaltninger til forebyggelse af tyveri af arkivdokumenter.
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavs-associeringsaftaler - landbrugsprodukter og fiskevarer
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at forhandle om supplerende
gensidige indrømmelser for samhandelen med landbrugsprodukter, forarbejdede
landbrugsprodukter og fiskevarer med Algeriet, Egypten, Jordan, Israel, Libanon, Marokko, Den
Palæstinensiske Myndighed og Tunesien.
1
EUT C 113 af 13.5.2003, s. 2.
33
14061/05 (Presse 284)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14.-15.XI.2005
Chile - Vin, spiritus og aromatiserede drikkevarer
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
henblik på ajourføring af aftalerne med Chile om handel med vin og om handel med spiritus og
aromatiserede drikkevarer.
Aftalerne har været gældende siden februar 2003 og indeholder lister over gensidigt beskyttede
geografiske betegnelser, traditionelle udtryk og kvalitetsoplysninger samt en liste over varemærker.
Det vestlige Balkan - exceptionelle handelsforanstaltninger
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 2007/2000 om exceptionelle
handelsforanstaltninger for lande og territorier, der deltager i eller er knyttet til Den Europæiske
Unions stabiliserings- og associeringsproces (13318/05).
Forordningen tager sigte på at fortsætte det nuværende system med handelspræferencer indtil den
31. december 2010. Den ændrer også bestemmelserne i forordning (EF) nr. 2007/2000 for at afspej-
le den nye udvikling i importbetingelserne for tekstilprodukter fra Montenegro og Kosovo som føl-
ge af den bilaterale aftale om handel med tekstilprodukter mellem EU og Serbien, der blev under-
tegnet den 31. marts 2005. Endelig tager forordningen hensyn til, at Forbundsrepublikken Jugosla-
vien har skiftet navn til Serbien og Montenegro, samt til at Republikken Montenegro, Republikken
Serbien og Kosovo udgør særskilte toldområder.
Forordningen finder anvendelse fra den 1. januar 2006.
Midlertidig modtagelse af visse palæstinensere
Rådet vedtog en fælles holdning om forlængelse med et år af gyldighedsperioden for de nationale
tilladelser til, at de palæstinensere, der blev evakueret fra Betlehem efter de israelske styrkers
besættelse af Fødselskirken i 2002, kan blive i EU
(13331/05).
(Yderligere oplysninger findes i pressemeddelelse
9017/02).
14061/05 (Presse 284)
34
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0035.png
14.-15.XI.2005
Den Europæiske Unions politimission i de palæstinensiske områder - den særlige
repræsentants mandat
Rådet vedtog en fælles aktion om oprettelse af en EU-politimission i de palæstinensiske områder
(se
pressemeddelelse 14402/05).
Rådet vedtog desuden en fælles aktion om ændring af mandatet for EU's særlige repræsentant for
fredsprocessen i Mellemøsten, Marc Otte, for at tage hensyn til den nye EU-politimission
(13526/05).
FÆLLES UDENRIGS- OG SIKKERHEDSPOLITIK
Usbekistan - Visumforbud og våbenembargo
Rådet vedtog en fælles holdning og en forordning om restriktive foranstaltninger over for
Usbekistan som følge af begivenhederne i maj 2005 i Andijan (10910/05
og 13294/05 - for
yderligere oplysninger henvises der til pressemeddelelsen i 14392/05).
Observatørmissionen i Aceh - aftale med Schweiz
Rådet godkendte indgåelsen af en aftale med Schweiz om Schweiz' deltagelse i EU's
observatørmission i Aceh (Indonesien).
DET INDRE MARKED
System for fastsættelse af gebyrer til Det Europæiske Lægemiddelagentur
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EF) nr. 297/95 om fastsættelse af gebyrer til
Det Europæiske Lægemiddelagentur (EMEA) efter den seneste revision af EU's
lægemiddellovgivning, som har givet EMEA nye opgaver og ansvarsområder (13167/05).
14061/05 (Presse 284)
35
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0036.png
14.-15.XI.2005
Forordningens hovedformål er:
·
at tilpasse den eksisterende gebyrordning til den ændrede lovgivning og de nye ansvarsområder,
som EMEA har fået, under hensyn til erfaringerne med det nuværende system
·
at sikre proportionalitet mellem gebyrernes størrelse og de ydelser, som EMEA faktisk leverer
·
at lette den finansielle byrde, som pålægges ansøgerne, uden at undergrave EMEA's muligheder
for at udføre sit arbejde.
For at skabe konsekvens finder denne forordning anvendelse fra den 20. november 2005, hvor også
reformen træder i kraft.
Procedurer i forbindelse med offentlige indkøb
Rådet vedtog et direktiv om berigtigelse af direktiv 2004/18/EF om procedurerne ved indgåelse af
offentlige vareindkøbskontrakter, offentlige tjenesteydelseskontrakter og offentlige bygge- og
anlægskontrakter (3655/05).
Tærskelværdien for visse tjenesteydelseskontrakter, hvortil der ydes et tilskud på mere end 50%,
bør tilpasses tærskelværdien for tjenesteydelseskontrakter, der indgås af andre ordregivende
myndigheder end centrale regeringsmyndigheder. Direktivet er blevet berigtiget for at sikre, at
denne tilpasning også finder sted inden for rammerne af justeringen af tærskelværdierne.
Medlemsstaterne skal efterkomme bestemmelserne i direktivet senest den 31. januar 2006.
HANDELSPOLITIK
Antidumpingforanstaltninger
Asiatiske lande - Skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af rustfrit stål
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af visse
skruer, bolte, møtrikker og lignende varer af rustfrit stål med oprindelse i Kina, Indonesien, Taiwan,
Thailand og Vietnam, om afslutning af proceduren vedrørende importen af visse skruer, bolte,
møtrikker og lignende varer af rustfrit stål med oprindelse i Malaysia og Filippinerne og om endelig
opkrævning af den midlertidige told (13476/05).
14061/05 (Presse 284)
36
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0037.png
14.-15.XI.2005
Kina - Cykler
Rådet vedtog en forordning om afslutning af den delvise interimsundersøgelse af
antidumpingforanstaltningerne vedrørende importen af cykler med oprindelse i Kina
(13482/05).
Belarus, Rusland og Ukraine - Kaliumchlorid
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning (EØF) nr. 3068/92 om indførelse af en
endelig antidumpingtold på importen af kaliumchlorid med oprindelse i Hviderusland, Rusland og
Ukraine
(13479/05).
USA - Aftale om handel med vin
Rådet godkendte indgåelsen af en aftale med Amerikas Forenede Stater om handel med vin
(13608/05).
UDVIKLINGSSAMARBEJDE
Finansielt bidrag til Den Europæiske Udviklingsfond*
Rådet vedtog med kvalificeret flertal en beslutning om fastsættelse af 3. tranche af de finansielle
bidrag for 2005 til Den Europæiske Udviklingsfond (EUF)
(13987/05 og 13502/1/05).
Et samlet beløb på 220 mio. EUR vil blive betalt af de 15 medlemsstater, der var i EU før
udvidelsen, til finansiering af EUF-virksomhed forvaltet af Kommissionen vedrørende
hjælpeprojekter i lande i Afrika, Vestindien og Stillehavet og medlemsstaternes oversøiske lande og
territorier. Hertil kommer et beløb på 20 mio. EUR, som finansieres ved en overførsel af midler til
Kommissionen fra Den Europæiske Investeringsbank.
TRANSPORT
Galileo - Samarbejde med Ukraine
Rådet vedtog en afgørelse, der godkender undertegnelsen af en aftale mellem EU og Ukraine til
fremme af samarbejdet inden for civil global satellitnavigation (13240/05
og 13242/05).
14061/05 (Presse 284)
37
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0038.png
14.-15.XI.2005
Samarbejdet omfatter følgende områder: radiofrekvenser, videnskabelig forskning og uddannelse,
industrisamarbejde, handel og markedsudvikling, standarder, certificering og forskrifter, udvikling
af globale og regionale jordbaserede GNSS-forstærkningssystemer, sikkerhed, erstatningsansvar og
dækning af omkostninger.
EF-flyveledercertifikat*
Rådet vedtog en fælles holdning med henblik på vedtagelse af et direktiv, der har til formål at højne
sikkerhedsstandarderne og forbedre EF-flyvekontrolsystemets funktionsdygtighed ved udstedelse af
EF-flyveledercertifikater. (10724/05
og 13457/05 ADD1).
Det foreslåede certifikat bygger på harmonisering af den uddannelse, der gives til ansøgere med
henblik på erhvervelse af et flyvelederelevcertifikat, og til flyveledere, der er ansat af
luftfartstjenesteudøvere, som tilbyder deres tjenester til den almene lufttrafik.
Teksten til den fælles holdning tager hensyn til på den ene side det legitime ønske om at øge
sikkerheden og på den anden side flyveledernes mobilitet og frie bevægelighed. Den indfører
fællesskabsstandarder for betingelserne for adgang til erhvervet, kvalifikationernes struktur,
indholdet af grunduddannelsen og sprogkundskaber.
Den fælles holdning forelægges for Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
LANDBRUG
Olivenolie og spiseoliven - Indgåelse af en international overenskomst
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af indgåelsen af en international overenskomst om
olivenolie og spiseoliven
(13132/05).
EU tegner sig for 80% af bidragsandelene i overenskomsten.
Det er planen, at overenskomsten skal undertegnes på et møde i FN's Internationale Olivenråd den
14.–18. november 2005 i Madrid, således at den kan træde i kraft den 1. januar 2006. Den skal
gælde indtil den 31. december 2014, medmindre Det Internationale Olivenråd beslutter andet.
Den tidligere overenskomst blev vedtaget i 1986, ændret i 1993 og er siden blevet forlænget med
to år ad gangen.
14061/05 (Presse 284)
38
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453483_0039.png
14.-15.XI.2005
BESKIKKELSER
Regionsudvalget
Rådet vedtog afgørelser om beskikkelse til Regionsudvalget (14233/05
og 13726/05):
– af Emilio Pérez Touriño, Presidente de la Xunta de Galicia, som efterfølger for Manuel Fraga
Iribarne
– af Luciano Caveri, Presidente della Regione autonoma Valle d'Aosta, som medlem
– af Rosario Condorelli, Assessore Comunale del Comune di Sant'Agata Li Battiati (Catania), som
suppleant.
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 25. januar2006.
Det Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådets vedtog en afgørelse om beskikkelse af et medlem af Det Europæiske Økonomiske og
Sociale Udvalg (13533/05):
– Georges Liarokapis som efterfølger for Claude Cambus
for den resterende del af mandatperioden, dvs. indtil den 20. september 2006.
14061/05 (Presse 284)
39
DA