Europaudvalget 2005-06
2689 - Uddannelse, ungdom og kultur Bilag 3
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
4. november 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 11. november 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 14.-15.
november 2005 – vedlægges Integrationsministeriets supplerende notat
vedrørende dagsordenspunkt 13.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
216196_0002.png
2
NOTAT
Dato:
Kontor:
J.nr.:
4. november 2005
Internationalt kontor
2002/4050-56
Bidrag til samlenotat til brug for rådsmødet (uddannelse, ungdom og
kultur) den 14.-15. november 2005
Dagsordenspunkt 13: Europa-Parlamentets og Rådets forordning om
foranstaltninger med henblik på at lette procedurerne for ansøgning
om og udstedelse af visum til medlemmer af den olympiske familie,
der deltager i De Olympiske og/eller De Paralympiske Vinterlege 2006
i Torino
(Kom (2005) 412 endelig)
Nyt notat.
Resumé:
Kommissionens forslag har til formål midlertidigt at ændre procedurerne for ansøgning om
og udstedelse af visum til medlemmer af den olympiske familie i forbindelse med De
Olympiske og/eller De Paralympiske Vinterlege 2006 i Torino.
Forslaget skønnes at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Danmark deltager ikke i vedtagelsen af forslaget, jf. Protokollen om Danmarks Stilling.
Da forslaget udgør en udbygning af Schengen-reglerne, følger det af Protokollen om
Danmarks Stilling, at Danmark inden seks måneder efter vedtagelsen træffer afgørelse om,
hvorvidt det vil gennemføre afgørelsen i dansk ret. En eventuel tilslutning til forordningen
på mellemstatsligt grundlag har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Regeringen støtter vedtagelsen af forslaget.
De øvrige medlemsstater har ingen indvendinger mod forslaget.
1. Indledning
Kommissionen har den 7. september 2005 fremsat forslag til Europa-
Parlamentets og Rådets forordning om foranstaltninger med henblik på at
lette procedurerne for ansøgning om og udstedelse af visum til medlemmer
af den olympiske familie, der deltager i De Olympiske og/eller De
Paralympiske Vinterlege 2006 i Torino.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
216196_0003.png
3
Kommissionens forslag er fremsat under henvisning til EF-traktatens artikel
62, nr. 2), litra a) og b), nr. ii), og skal vedtages med kvalificeret flertal i
overensstemmelse med proceduren for fælles beslutningstagen med høring af
Europa-Parlamentet, jf. EF-Traktatens artikel 251.
Ifølge artikel 1 i Protokollen om Danmarks Stilling deltager Danmark ikke i
Rådets vedtagelse af foranstaltninger, der foreslås i henhold til afsnit IV i EF-
traktaten, og ifølge protokollens artikel 2 er ingen af de foranstaltninger, der
er vedtaget i henhold til dette afsnit, bindende for eller finder anvendelse i
Danmark.
I det omfang Rådet har truffet afgørelse om et forslag om eller initiativ til
udbygning af Schengen-reglerne efter bestemmelserne i afsnit IV i EF-
traktaten, træffer Danmark i henhold til artikel 5 i Protokollen om Danmarks
Stilling inden seks måneder afgørelse om, hvorvidt det vil gennemføre denne
afgørelse i sin nationale lovgivning. Hvis Danmark beslutter sig herfor, vil
afgørelsen skabe en folkeretlig forpligtelse mellem Danmark og de øvrige
medlemsstater.
Det fremgår af forordningsforslagets præambel, at der er tale om et
forordningsforslag til udbygning af Schengen-reglerne.
Når sagen har været forelagt for Europa-Parlamentet, forventes forslaget til
forordning vedtaget som et a-punkt på et kommende snarligt rådsmøde.
2. Indhold
Baggrunden for Kommissionens forslag er den kommende afholdelse af
Olympiske Lege (OL) og Paralympiske Lege i Torino/Italien i februar og
marts 2006. Det Olympiske Charter fastlægger en ret for medlemmer af den
olympiske familie til indrejse i det land, der arrangerer OL, ved forelæggelse
af et OL akkrediteringskort og pas.
Formålet med forslaget er således midlertidigt at ændre procedurerne for
ansøgning om og udstedelse af visum til visumpligtige personer, der
akkrediteres til deltagelse i OL i Torino i 2006. Visummet udstedes i form af
to numre på det olympiske akkrediteringskort.
Betingelserne for udstedelse af et sådant særligt visum er – ud over at være
akkrediteret til deltagelse i OL – besiddelse af gyldigt rejsedokument, at den
pågældende ikke er indberettet i Schengeninformationssystemet (SIS) og ikke
udgør en trussel mod den offentlige orden, nationale sikkerhed eller
internationale forbindelser.
Det er anden gang efter Schengen-samarbejdets ikrafttræden, at der afholdes
OL i en Schengen-stat. Første gang var i Athen i august og september 2004. I
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
216196_0004.png
4
den forbindelse vedtog Rådet forordning nr. 1295/2003 af 15. juli 2003 om
foranstaltninger med henblik på at lette procedurerne for ansøgning om og
udstedelse af visum til medlemmer af den olympiske familie, der deltager i
De Olympiske eller De Paralympiske Lege i Athen i 2004.
Kommissionen har på baggrund af en rapport udarbejdet af Grækenland og
de øvrige medlemsstaters indberetninger om anvendelsen af forordningen
evalueret ordningen fra OL i Athen 2004. Kommissionens rapport
konkluderer, at ordningen har fungeret efter hensigten og uden
nævneværdige problemer.
På baggrund af erfaringerne fra De Olympiske Lege i Athen i 2004 i
forbindelse med anvendelsen af nævnte forordning indeholder
Kommissionens forslag til forordning vedrørende OL i Torino ingen
ændringer ud over de nødvendige ændringer i forhold til tid og sted, samt en
mindre ændring i forhold til personer med opholdstilladelse udstedt af en
medlemsstat. Disse personer behøver ikke visum til indrejse i en anden
medlemsstat, hvilket ikke var nævnt i den første forordning.
3. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter vedtagelsen af forordningsforslaget.
4. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der er ingen indvendinger mod forslaget.
5. Specialudvalget vedrørende Asyl- og Indvandringssamarbejdet
Sagen har været i skriftlig høring i Specialudvalget vedrørende Asyl- og
Indvandringssamarbejdet (SPAIS).
6. Europa-Parlamentet
Kommissionen har sendt forslaget til forordning til Europa-Parlamentet
samtidig med oversendelsen til Rådet med henblik på Europa-Parlamentets
stillingtagen til forslaget i overensstemmelse med proceduren for fælles
beslutningstagen, jf. EF-Traktatens artikel 251.
Europa-Parlamentets rapport om sagen forventes vedtaget i plenum uden
ændringsforslag den 14. – 17. november 2005.
7. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at forslaget indebærer en midlertidig fravigelse fra
de gældende Schengen-regler vedrørende ansøgning om og udstedelse af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
216196_0005.png
5
visum til medlemmer af den olympiske familie og er begrænset til varigheden
af OL i Torino i 2006. Formålet hermed er at lette deltagernes indrejse i
Italien og eventuelle gennemrejse via en eller flere medlemsstater under
hensyntagen til de sikkerhedsmæssige krav i Schengen-området.
Dette mål kan kun nås gennem en fællesskabsretsakt, idet ingen medlemsstat
har ret til at vedtage nationale foranstaltninger for at opnå samme mål.
Regeringen kan tilslutte sig Kommissionens opfattelse.
8. Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Vedtagelsen af forordningen har ingen lovgivningsmæssige eller
statsfinansielle konsekvenser, da Danmark efter Protokollen om Danmarks
Stilling ikke deltager i vedtagelsen, og forordningen ikke er bindende for eller
finder anvendelse i Danmark.
En tilslutning til forordningen på mellemstatsligt grundlag medfører ingen
lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Sagen skønnes endvidere hverken at få samfundsøkonomiske, miljømæssige
eller beskyttelsesmæssige konsekvenser.
9. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg og
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg eller
Folketingets Udvalg for Udlændinge- og Integrationspolitik.