Europaudvalget 2005-06, Det Udenrigspolitiske Nævn 2005-06, Forsvarsudvalget 2005-06, Udenrigsudvalget 2005-06
2690+2691 Almindelige Anl. Bilag 2, UPN Alm.del Bilag 17, FOU Alm.del Bilag 38, URU Alm.del Bilag 56
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
14. november 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 18. november 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) den 21.-22. november 2005 – vedlægges Udenrigsministeriets
supplerende notat vedrørende dagsordenspunkt 22.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
219149_0002.png
2
Den 11. november 2005
MELA j.nr.: 400.E.6-14-2
Bidrag til samlenotat
22. Forslag om, at Rådet bemyndiger Kommissionen til at indlede
forhandlinger med Middelhavslandene om aftaler om økonomisk
integration i forbindelse med tjenesteydelser og etablering
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at vedtage en bemyndigelse til Kommissionen til at indlede forhandlinger
med Middelhavslandene om aftaler om liberalisering af handel med tjenesteydelser og
etablering mhp. realisering af langsigtet mål om gradvis tilknytning af EU’s nabolande til
EU’s interne marked.
2. Baggrund
Kommissionen har stillet forslag til Rådets beslutning om at bemyndige
kommissionen til at indlede forhandlinger med Middelhavslandene om
aftaler om økonomisk integration i forbindelse med tjenesteydelser og
etablering. Der bliver tale om individuelle forhandlinger mellem EU og de
enkelte partnerlande på grundlag af forhandlingsdirektiverne.
EU’s forhandlingsmandat til forhandlingerne med EuroMed-landene om
økonomisk integration i forbindelse med tjenesteydelser og etablering ønskes
vedtaget inden Barcelona-topmødet den 27. november i anledning af
Barcelona-processens 10-års jubilæum. Der stiles mod vedtagelse på
udenrigsrådsmødet den 21. november 2005.
Forslaget er kommet op med henblik på realisering af EU’s langsigtede mål
om gradvis tilknytning af EU’s nabolande til EU’s indre marked. EU har
således indgået associeringsaftaler med Middelhavspartnerlandene med
henblik på at sikre økonomisk, politisk og social fremgang i disse lande. EU
har besluttet at udbygge de individuelle handelsaftaler med partnerlandene
med henblik på etablering af et Euro-Med-frihandelsområde inden år 2010.
Kommissionen har til hensigt at indlede forhandlinger med de af de ti lande,
der ønsker det, så hurtigt som muligt efter vedtagelsen af
forhandlingsmandatet. Nogle af de ti lande, der ikke endnu er WTO-
medlemmer, har på forhånd tilkendegivet, at de vil afvente WTO-
medlemskabet, før de ønsker at påbegynde forhandlingerne med EU. Når
forhandlingerne først er indledt, går der typisk en årrække, før aftalerne er
færdigforhandlet. Det forventes, at de første aftaler vil kunne træde i kraft i
2009/10.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Strukturen af aftalerne skal iflg. forhandlingsmandatet baseres på en
modelaftale om liberalisering af handel med tjenesteydelser , som godkendtes
i konklusionerne fra EUROMED ministerkonferencen i juli 2004.
Modelaftalen bygger generelt på Barcelona-erklæringen fra 1995 hvoraf
målsætningen om etablering af et generelt frihandelsområde mellem
EUROMED-landene fremgår. Alle centrale principper fra GATS-aftalen er
indeholdt i modelaftalen.
Det må forventes, at EU som led i en evt. aftale formentlig skulle give
yderligere markedsåbninger inden for tjenesteydelser og investeringer mod at
opnå bedre markedsadgang i Middelhavslandene. En aftale vil bl.a. forventes
at give adgang for levering af tjenesteydelser ved fysisk tilstedeværelse af visse
grupper af tjenesteudbydere til EU’s marked (den såkaldte Mode 4) på visse
betingelser.
Forhandlingsmandatet lægger op til en blandet aftale, og både mandat og til
sin tid aftalen skal derfor vedtages med enstemmighed. Hvert enkelt
medlemsstat skal endvidere selv ratificere aftalen efter sine egne
forfatningsmæssige regler.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget lægger op til en bilateral aftale, som skal indgås dels af EU dels af
medlemsstaterne. I overensstemmelse med praksis ved blandede aftaler
forelægges det endelige hjemmelsgrundlag først, når forhandlingerne er
afsluttet. Hjemmelen forventes at blive enten TEF artikel 133 om
handelspolitikken eller TEF 310 om associering.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet er at tilvejebringe et EU-forhandlingsmandat til kommissionens
forhandlinger med EuroMed-landene om økonomisk integration i
forbindelse med tjenesteydelser og etablering.
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget berører ikke dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ikke umiddelbart lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
9. Høring
Sagen har været i høring hos relevante myndigheder.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringens støtter, at der åbnes forhandlinger med Middelhavslandene om
aftaler om liberalisering af handel med tjenesteydelser og etablering mhp.
realisering af langsigtet mål om gradvis tilknytning af EU’s nabolande til EU’s
interne marked.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generel støtte i Rådet til det fremlagte forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.