Europaudvalget 2005-06
2696 - RIA Bilag 3
Offentligt
222468_0001.png
Folketingets Europaudvalg
Christiansborg
1240 København K
23. november 2005
Dok. 38323
Møde i Europaudvalget den 25. november 2005
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til udvalgte punkter på Europaudvalgets
dagsorden den 25. november 2005 kl. 11.
Rådsmøde nr. 2696 (retlige og indre anliggender)
Pkt. 1.
Rådets og Europa-Parlamentets forordning om indførelse af en europæisk
betalingspåkravsprocedure. Politisk enighed. KOM (2004) 0173.
Forbrugerrådet henviser til sit høringssvar af 23. februar 2004 over Retspleje-
rådets betænkning nr. 1436/2004 om Adgang til domstolene (Reform af den
civile retspleje III), der bl.a. indeholder et forslag om en forenklet inkassopro-
ces. Forbrugerrådet anfører heri generelt, at anvendelsen af et statsligt tvangs-
fuldbyrdelsessystem mod en borger kræver et sikkert grundlag, og at de grund-
læggende regler om prøvelse af kravet ved udeblivelse, genoptagelse, fogedret-
tens prøvelse af indsigelser samt appel af fogedrettens afgørelser mv. derfor
også bør gælde en forenklet inkassoproces.
Forbrugerrådet opfordrer til, at det sikres, at forordningen får et retssikker-
hedsniveau, som opfylder kravene i den danske lov om en forenklet inkasso-
proces samt i Retsplejerådets betænkning om bl.a. en forenklet inkassoproces
for det tilfælde, at Danmark i fremtiden vil deltage i det retlige samarbejde.
Pkt. 2.
Rådet og Europa-Parlamentets forordning om indførelse af en europæisk
småkravprocedure. Indledende politisk drøftelse. KOM (2005) 0087.
Det er forkert, som nævnt i notatet, at Forbrugerrådet ikke har relateret sig til
dette udkast til forordning. Forbrugerrådet skal henvise til vedlagte brev af 9.
juni 2005.
1/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det er fortsat Forbrugerrådets holdning, at der er et stort behov for en små-
sagsproces både i Danmark anvendt og som en opfølgning på klagenævnssa-
ger, og det er derfor Forbrugerrådet magtpåliggende, at det sikres, at det fore-
liggende udkast til forordning ikke hindrer Danmark i på et senere tidspunkt at
indføre regler om en småsagsproces, hvis det retlige forbehold måtte blive op-
hævet.
Efter den anvendte terminologi kan der være tvivl om, hvorvidt national lov-
givning kun kan vælges, såfremt den allerede eksisterer. Forbrugerrådet finder
generelt, at det skal præciseres både i teksten (artikel 1) og i begrundelsen, at
de enkelte lande altid kan indføre og videreudvikle regler, der er bedre end
dem, som foreslås i forordningen.
Generelt er Forbrugerrådet enig i den foreløbige danske holdning om at være
positiv over for sådanne initiativer samt betragtningen om, at en småsagsproces
ikke må være en "discountretspleje".
Forbrugerrådet er imidlertid ikke enig i, at forordningen kun bør gælde sager
med et grænseoverskridende islæt. Der er mange lande, der slet ikke har tilløb
til regler om småsagsproces, og det er vigtigt, at de i det mindste kan drage
fordel af en sådan forordnings minimumsregler.
Beløbet på 2000 € er meget lavt set i forhold til Retsplejerådets forslag om, at
sager op til 50.000 kr. skal være omfattet. Forbrugerrådet skal derfor anmode
om at blive orienteret og hørt igen under forløbet af forhandlingerne.
Pkt. 3.
Rådets og Europa-Kommissionens direktiv om visse aspekter af mægling på
det civil- og handelsretlige område. Generel tilgang. KOM (2004) 0718.
Forbrugerrådet opfordrer Justitsministeriet til at sikre, at direktivet i så høj grad
som muligt kommer til at afspejle danske synspunkter, da Danmark på et sene-
re tidspunkt evt. skal deltage i det retlige samarbejde.
Forbrugerrådet mener, at Kommissionens tidligere dokumenter på forbruger-
ADR-området, således f.eks. Kommissionens Anbefaling fra april 2001, burde
være afspejlet i direktivforslaget.
2/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forbrugerrådet anfører, at det ikke oplagt, at mægling egner sig til forbrugersa-
ger, der adskiller sig fra de øvrige omfattede civil- og handelsretlige tvister ved
ikke at forudsætte, at de to parter nogensinde behøver mødes igen.
Forbrugerrådet finder ikke direktivet tilstrækkeligt præcist. Definitionen af en
mægler er meget bred, og er stilles ingen krav til denne hverken med hensyn til
uvildighed, uddannelse eller anden ekspertise, ligesom det ikke kræves, at par-
terne informeres nærmere om mægleren og dennes uddannelse, ekspertise mm.
Forbrugerrådet konkluderer, at mægling ikke generelt kan anbefales som en
anvendelig metode til at opfylde forbrugerens behov for på en let, billig og
sikker måde at få sin ret. Rådet finder, at udkastet til direktiv bør forbedres væ-
sentligt, for at mægling er bedre end alternative ADR-systemer. (Brev af 6.
april 2005 vedlægges).
Pkt. 4.
EU-regler om logning af data om teletrafik. Politisk enighed og eventuel
vedtagelse. KOM (2005) 0182. KOM (2005) 0438.
Rækkeviden af rammeafgørelsen bør undersøges. Forbrugerrådet lægger vægt
på, at rammeafgørelsen ikke omfatter logning af selve dataenes indhold. Det er
derfor meget betænkeligt, hvis forslaget alligevel åbner for, at indholdsdata kan
undtages rammeafgørelsen i forbindelse med den nationale implementering.
Registrering af indholdsdata vil stride mod dansk lovgivning og i øvrigt have
vidtrækkende konsekvenser.
Opbevaringstiden for data bør begrænses til 1 år. Af hensyn til at sikre propor-
tionalitet og saglig begrundelse for registreringens omfang, finder Forbrugerrå-
det det uheldigt, at rammeafgørelsen lægger op til 3 års opbevaring på et tids-
punkt, hvor man ikke har praktiske erfaringer for, hvor brugbar den omfattende
registering er. Samtidig bør der sikres mulighed for, at den nationale 1 års op-
bevaringsregel kan tages op til revision med henblik på forkortelse, hvilket
rammeafgørelsen i dens nuværende form ikke muliggør.
Dataansvaret skal fastlægges. Rammeafgørelsens bestemmelser om databe-
handlingsskik og sikkerhedsforanstaltninger er alt for uklare, hvilket kan
3/4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
svække mulighederne for at føre et effektivt tilsyn og fastlægge, hvem der er
ansvarlig for registreringen. Forbrugerrådet skal derfor opfordre til, at man æn-
drer formuleringerne i retning af de tilsvarende bestemmelser i persondatalo-
ven.
Med venlig hilsen
Rasmus Kjeldahl
Direktør
Villy Dyhr
Chef for Politisk Afdeling
4/4