Europaudvalget 2005-06
2696 - RIA Bilag 3
Offentligt
222470_0001.png
F
o
r
b
F i o l s t r æ d e 1 7
r
T e l e f o n : 7 7 4 1 7 7
u
i
g
e
o
r
Justitsministeriet
r
l
Procesretskontoret
å
d
s
Slotsholmsgade 10
e
1216
t
København K
t
r
P o s t b o k s 2 1 8 8
4 1
T e l e f a x : 7 7
4 1
D K - 1 0 1 7
K ø b e n h a v n K
7 7 4 2
E m a i l : f b r @ f b r . d k
Tlf: 77 41 77 41
Benedicte Federspiel
Dok. 32679/ph
Att. Jens Røn
i
o
l
E-mail:
d
s
t
e
r
æ
1
d
e
æ
7
F
[email protected]
6. april 2005
1
7
Fax: 77 41 77
2005 (j.nr. 2005-748/21-0105) anmodet om For-
Justitsministeriet har med skrivelse af 24. februar
42
P
P
o
brugerrådets kommentarer til forslag til Rådets direktiv om visse aspekter af mægling på det civil-
o
s
t
og handelsretlige område (KOM(2004) 718 endelig).
s
t
Det
af ministeriets grundnotat, at Danmark ikke deltager "i en kommende vedtagelse af det
b
foreliggende direktivforslag, der således ikke vil være bindende for eller finde anvendelse i Dan-
2
o
1
mark".
8
k
Uanset at Danmark ikke for nærværende deltager
[email protected]
Abonnement:
i det retlige samarbejde, kan det ske på et senere
s
D
tidspunkt, hvor det vil være usandsynligt, at danske synspunkter vil kunne ændre et vedtaget direk-
K
2
tiv. Forbrugerrådet skal derfor opfordre Justitsministeriet til at sikre, at direktivet i så høj grad som
1
-
muligt afspejler danske synspunkter.
8
1
8
b
o
k
fremgår
s
8
Forslaget til direktiv skal ses som en follow-up på Kommissionens grønbog om ADR fra 2004, men
K
Forbrugerrådet mener, at Kommissionens tidligere dokumenter på forbruger-ADR-området, således
D
ø
f.eks.
b
Kommissionens Anbefaling fra april 2001, burde være afspejlet i dette direktiv.
K
e
n
h
a
Forbrugerrådet skal indledningsvis præcisere, at ligesom vi ikke finder, at voldgiftsinstituttet egner
1
v
n
sig til forbrugersager, er det ikke oplagt, at mægling egner sig til forbrugersager, der adskiller sig fra
-
0
0
1
7
K
de øvrige omfattede civil- og handelsretlige tvister ved ikke at forudsætte, at de to parter nogensinde
1
Redaktion: [email protected]
behøver mødes igen - endsige drive forretning sammen.
7
K
Generelt er direktivet ikke tilstrækkeligt præcist. Definitionen af mægler er meget bred, og der stilles
ø
ingen krav til denne hverken med hensyn til uvildighed (nævnt i dokumentet fra april 2001), uddan-
b
nelse eller anden ekspertise, ligesom det ikke kræves, at parterne informeres nærmere om mægleren
e
og dennes uddannelse, ekspertise mm.
n
h
a
v
n
K
T
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Forbrugerrådet finder ikke, at Kommissionens endossering af og ubestemte hensigtserklæring om, at
medlemsstaterne skal fremme frivillige adfærdskodeks og uddannelse af mæglere, er tilstrækkelig,
bl.a. fordi det ingen konsekvenser har, hvis reglerne ikke overholdes. Sådanne regler bør præciseres
i direktivet.
Der tages heller ikke højde for, at forbrugeren oplyses tilstrækkeligt om sine rettigheder, fravigelige
som ufravigelige. Eksistensen af ufravigelige regler på forbrugerområdet gør det særligt vigtigt, at
mægleren er kompetent, da forbrugeren ellers kan blive dårligere stillet end ved småsagsbehandling
eller andre ADR-modeller, f.eks. behandling i godkendte klagenævn.
Forbrugerrådet ser positivt på, at der i artikel 5 er taget højde for problemet med fuldbyrdelse af ind-
gåede aftaler.
Afslutningsvis skal Forbrugerrådet konkludere, at mægling ikke generelt kan anbefales som en an-
vendelig metode til at opfylde forbrugerens behov for på en let, billig og sikker måde at få sin ret.
Udkastet til direktiv bør forbedres væsentligt, for at mægling er bedre end alternative ADR-
systemer.
Med venlig hilsen
Villy Dyhr
Chef for Politisk Afdeling
Benedicte Federspiel
Chefkonsulent