Europaudvalget 2005-06
2695 - transport, tele og energi Bilag 1
Offentligt
Medlemmerne af Folketingets Europaudvalg
og deres stedfortrædere
Bilag
1
Journalnummer
400.C.2-0
Kontor
EUK
16. november 2005
Med henblik på mødet i Folketingets Europaudvalg den 25. november 2005
– dagsordenspunkt rådsmøde (transport, telekommunikation og energi) den
1. december 2005 – vedlægges Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udviklings notat om de punkter, der forventes optaget på dagsordenen for så
vidt angår tele-delen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg vedrørende rådsmøde
(transport, telekommunikation og energi) den 1. december 2005
Tele-delen
Dagsordenen for rådsmødet forventes at omfatte:
4. Bedre regulering på telekommunikationsområdet
- orientering fra formandskabet og politisk drøftelse
- der foreligger ikke dokumenter til dette punkt
5. i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst og
beskæftigelse
KOM(2005) 229
KOM(2005) 425
- politisk drøftelse
og vedtagelse af rådskonklusioner om i2010 strategi
- vedtagelse af rådskonklusioner om eTilgængelighed
s. 22
6. Fremskyndelsen af overgangen fra analog til digital tv
KOM(2005) 204
KOM(2005) 461
- udveksling af synspunkter
- vedtagelse af rådskonklusioner
7. Verdenstopmødet om informationssamfundet,
16.-18. november 2005
- orientering fra formandskabet og Kommissionen
- der foreligger ikke dokumenter til dette punkt
s. 2
s. 5
s. 27
s. 34
s. 39
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
Ad dagsordenens punkt 4
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Bedre regulering på telekommunikationsmarkedet
- Orientering fra formandskabet og politisk drøftelse
- Der foreligger ikke dokumenter til dette punkt.
Resumé: Formandskabet lægger op til en politisk drøftelse af, hvorvidt der er behov
for bedre regulering på området for elektronisk kommunikation.
Baggrund
Det britiske EU-formandskab har som et af sine tværgående fokusområder i forhold til
Lissabon-strategien peget på, at den europæiske lovgivning skal forbedres
kvalitetsmæssigt.
Da EU’s direktiver om elektronisk kommunikation (”teledirektivpakken”)
skal revideres i 2006 har formandskabet lagt op til en politisk drøftelse på
rådsmødet om, hvorvidt der er behov for bedre regulering på området for
elektronisk kommunikation.
Indhold
I det foreløbige udkast til retningslinier for denne drøftelse stiller formandskabet to
spørgsmål.
For det første spørges der om, hvilke nøgleområder Kommissionen bør sætte fokus på
i den kommende revision af direktiverne om elektronisk kommunikation i betragtning
af behovet for en konsekvent, grundig og forbedret implementering sammenholdt med
behovet for et konkurrencedygtigt udvalg af tjenester til brugerne og behovet for
investeringer i kommende elektroniske netværk.
For det andet spørges der om, hvad de respektive roller for Kommissionen
og medlemsstaterne skal være i forhold til fastsættelsen af den fremtidige
frekvenspolitik for fremtidens ”sammensmeltede” trådløse netværk.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0004.png
4
Nærhedsprincippet
Da den politiske drøftelse blandt andet vil tage udgangspunkt i EU’s
direktiver om elektronisk kommunikation, vurderes sagen at være i fuld
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Drøftelsen i sig selv har ingen implikationer til gældende dansk ret.
Dansk høring
Sagen vil blive forelagt EU-specialudvalget for it- og telekommunikation på
udvalgets møde den 9. november 2005.
Dansk holdning
Det er tale om en både relevant og nødvendig drøftelse forud for revisionen
af EU’s direktiver om elektronisk kommunikation. Det er begyndelsen på en
væsentlig debat om fremtidens regulatoriske rammer på IKT- og
medieområdet.
Fra dansk side er det væsentligt, at debatten bliver fremadskuende, og at den
adresserer hele spektret af IKT- og medieområdet, herunder sammenhængen
til mediereguleringen, jf. multiplatformstilgangen i Kommissionens i2010-
initiativ, og mulighederne for effektive elektroniske betalingssystemer.
Danmark støtter aktivt arbejdet med bedre regulering i EU og
Kommissionens seneste meddelelse om bedre regulering
1
. Arbejdet i EU
ligger i naturlig forlængelse af indsatsen for regelforenkling og administrative
lettelser i Danmark.
Danmark lægger vægt på, at regelforenklingsarbejdet og
konsekvensvurderingerne styrkes, samt at der fastholdes en central
koordinering i tråd med det hidtidige arbejde. Danmark støtter, at
regelforenkling sker ud fra en balanceret og integreret tilgang, som ikke bør
sænke miljøbeskyttelsen, forbrugersikkerheden eller sundhedsstandarder.
Andre landes holdninger
I forhold til formandskabets retningslinier for drøftelsen på rådsmødet
(transport, telekommunikation og energi) den 1. december 2005 har en enkelt
medlemsstat udtrykt ønske om, at drøftelsen fokuserer på at få
afdækket
1
Strategi for forenkling af EU-lovgivningen
-
Communication of the Commission on a strategy for simplification of the
regulatory environment KOM (2005) 535 af 25/10 2005
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
evt. problemer med de eksisterende systemer på spektrumområdet, og et par
andre medlemsstater, har udtrykt bekymring over, at drøftelsen er planlagt til
at skulle deles mellem ministrenes frokostdrøftelse og selve rådsmødet.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at sagen ikke i sig selv vil have statsfinansielle og/eller
lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark eller for Fællesskabet.
Samfundsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at sagen ikke i sig selv vil have samfundsmæssige konsekvenser.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0006.png
6
Ad dagsordenens punkt 5-1
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst
og beskæftigelse - KOM(2005) 229
- politisk drøftelse
- vedtagelse af rådskonklusioner
Resumé: Kommissionen foreslår i meddelelsen en strategisk ramme - i2010, som et
væsentligt element i Lissabon-strategien, der sigter på at forbedre rammerne for vækst og
beskæftigelse i EU. i2010 skal bidrage til at gøre Europa mere attraktiv for investeringer
og innovation i videnbaserede processer, varer og tjenester. Kommissionen opstiller i i2010
tre prioriterede politikker:
-
-
-
etableringen af et europæisk informationsrum, som fremmer et åbent,
konkurrerende indre marked for informationssamfundet og medierne,
styrkelse af innovation og investering i IKT
2
med henblik på at fremme vækst og
skabe flere og bedre job,
opnåelse af et informationssamfund, der rummer alle, der fremmer vækst og job på
en måde, der er i overensstemmelse med bæredygtig udvikling og som prioriterer
bedre offentlige tjenester og forbedring af livskvalitet.
For at kunne udmønte de nævnte politikker opstiller Kommissionen tre mål:
-
etableringen af et europæisk informationsrum, som tilbyder sikker
højhastighedskommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret
indhold samt digitale tjenester,
EU skal være i verdensklasse inden for IKT-forskning og innovation og yde
præstationer på højde med Europas førende konkurrenters resultater,
et informationssamfund med plads til alle, og som stiller offentlige tjenester af høj
kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet.
-
-
Formandskabets udkast til konklusioner støtter op om intentionerne i meddelelsen om
i2010, og det understreges, at effektive og integrerede IKT politikker på såvel europæisk
som nationalt niveau er væsentlige for at nå de revitaliserede Lissabon-målsætninger for
vækst og beskæftigelse. Ligesom et åbent, konkurrerende og innovativt marked for
elektroniske kommunikationstjenester og en stærk og konkurrencedygtig europæisk IKT-
2
Informations- og kommunikationsteknologi
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0007.png
7
sektor er nøgleelementer i øget udnyttelse af IKT samt, hvor det er relevant og i
overensstemmelse med fællesskabskompetencen - en koordination af nationale politikker for
at opnå effektiv og fleksibel anvendelse af radiospektrum i EU.
I udkastet til rådskonklusioner omtales også Kommissionens intentioner om revision af den
regulatoriske ramme for elektronisk kommunikation (telepakken) samt retningslinier for
den administrative styringsmodel, der skal gælde for i2010.
Baggrund
På Det Europæiske Råds møde den 22.-23. marts 2005 i Bruxelles vedtog
stats- og regeringscheferne at revitalisere Lissabon-processen og prioritere
vækst og beskæftigelse. Dette afspejledes bl.a. i formandskabets konklusioner
fra mødet.
Rådet konkluderer, at det er bydende nødvendigt at udvikle et helt igennem
rummeligt informationssamfund baseret på en generel brug af informations-
og kommunikationsteknologier (IKT) i den offentlige sektor, i erhvervslivet
og i hjemmene.
For at nå dette mål offentliggjorde Kommissionen 1. juni 2005 meddelelsen
i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst og beskæftigelse, som
skal afløse de hidtidige eEurope handlingsplaner
3
.
Indhold
Meddelelsen
i2010 er en strategisk ramme, der fokuserer på konvergens og
interoperabilitet med henblik på at skabe et informationsrum uden grænser
på udviklingen af indholdsindustrierne, på netværks- og
informationssikkerheden samt på forskning og innovation inden for IKT.
i2010-meddelelsen indeholder en passus om, at de nationale Lissabon-
handlingsplaner skal indeholde et punkt om IKT. Dette krav er opfyldt i den
danske nationale handlingsplan.
Kommissionens meddelelse i2010 - Et europæisk informationssamfund for
vækst og beskæftigelse er inddelt i 5 afsnit:
1.
2.
3.
4.
3
Introduktion
Et europæisk informationsrum
Innovation og investering i forskning
IKT for alle (inclusion), bedre offentlige tjenester og livskvalitet
Kommissionens meddelelse om eEurope: Et informationssamfund for alle – En handlingsplan som oplæg til Det
Europæiske Råds møde i Sevilla 21.-22. juni 2002 KOM(2002) 263
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0008.png
8
5. Konklusion
Ad 1 Introduktion
På baggrund af omfattende udfordringer for informationssamfundet foreslår
Kommissionen i i2010 tre prioriterede politikker:
-
-
-
etableringen af et europæisk informationsrum, som fremmer et åbent,
konkurrerende indre marked for informationssamfundet og medierne,
styrkelse af innovation og investering i IKT med henblik på at
fremme vækst og beskæftigelse,
opnåelse af et informationssamfund, der rummer alle, der fremmer vækst og
job på en måde, der er i overensstemmelse med bæredygtig udvikling, og som
prioriterer bedre offentlige tjenester og livskvalitet.
En fjerdedel af EU’s vækst i BNP skyldes IKT. IKT-tjenester og -
kompetencer, medier og indhold udgør en voksende andel af økonomien.
Traditionelt indhold såsom film, video og musik er nu tilgængeligt i digitale
formater, og nye tjenester, som er ”født digitale” som f.eks. interaktivt
software, spirer frem. Den digitale konvergens i informationssamfundet
mellem medietjenester, netværk og udstyr er en realitet, og IKT bliver
smartere, mindre, sikrere, hurtigere, opkoblet 24 timer i døgnet og let
anvendeligt med indhold i tredimensionelt multimedieformat. Der er derfor
behov for proaktive politikker, som kan håndtere de fundamentale
teknologiske ændringer, som den digitale konvergens afstedkommer.
Ad 2 Et europæisk informationsrum
Kommissionen foreslår følgende mål for et Europæisk Informationsrum:
Mål 1: Et Europæisk Informationsrum som tilbyder sikker
højhastighedskommunikation til overkommelige priser, værdifuldt og varieret
indhold og digitale tjenester.
Etableringen af et europæisk informationsrum gør det nødvendigt fra
begyndelsen at tage fire store udfordringer op, som er en konsekvens af
digital konvergens:
-
-
-
hastighed: hurtigere bredbåndsforbindelser i Europa, der er i stand til
at levere avancerede tjenester som f.eks. højopløsningsvideo og –tv,
værdifuldt indhold: øget retlig og økonomisk sikkerhed for at
stimulere udviklingen af nye tjenester og nyt indhold,
interoperabilitet: det er nødvendigt at fremme udstyr og platforme,
der kan kommunikere med hinanden, og ”flytbare” tjenester, der
fungerer på forskellige platforme,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0009.png
9
-
sikkerhed: internettet skal sikres mod svindlere, skadeligt indhold og
teknologisvigt så tilliden til internettet hos investorer og forbrugere
øges.
Digital konvergens nødvendiggør et konsistent sæt af regler for
informationssamfundet og medierne. Det indre marked for medieindhold og
-tjenester er reguleret af et bredt sæt af regler, som dækker de audiovisuelle
tjenester, digital tv, eHandel, ophavsret og hjælpeforanstaltninger for
udvikling og udbredelse af europæisk indhold.
Kommissionen vil iværksætte en undersøgelse af regelgrundlaget, der har
indflydelse på den digitale økonomi, og sikre større indbyrdes sammenhæng
og orientering mod den økonomiske og teknologiske virkelighed.
Konkret vil Kommissionen i i2010 dagsordenen for ”Et europæisk
informationsrum” sætte skub i den økonomiske gevinst ved digital
konvergens,
ved:
-
inden udgangen af 2005
4
at komme med forslag til revision af
direktivet om ”TV uden grænser” med henblik på en modernisering
af reglerne for audiovisuelle medietjenester,
at komme med forslag til gennemførelse af den foreskrevne revision
af tele-pakken (2006),
i samarbejde med medlemsstaterne at definere en effektiv
frekvensforvaltningsstrategi (2005),
fortsat at yde støtte til udviklingen og udbredelsen af europæisk
indhold og viden,
inden udgangen af 2007 at have analyseret de dele af ”the community
acquis”
5
, som har indflydelse på informationssamfundet og medierne
og i lyset heraf fremsætte forslag til ændringer, hvor det er
nødvendigt,
at etablere komplementære politikker, som vil fremme hurtig og
effektiv implementering af nye regler,
at udstikke rammerne for og implementere en strategi for et sikkert
europæisk informationssamfund (2006),
at identificere og fremme målsætninger for interoperabilitet, særligt i
relation til administrationen af digitale rettigheder (digital rights
management) (2006/2007).
-
-
-
-
-
-
-
Kommissionen vil anvende de instrumenter, der er nødvendige for at sikre
digital konvergens gennem forskning, fremme af åbne standarder, støtte til
interessenternes dialog, og - hvor det er nødvendigt - vedtagelse af regulering.
4
Kommissionen har efterfølgende oplyst, at revisionen ikke forventes påbegyndt før primo 2006
EU’s juridiske grundlag, den såkaldte
acquis communautaire.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0010.png
10
Ad 3 Innovation og investering i forskning
IKT bidrager afgørende til vækst og beskæftigelse i Europa. IKT-sektoren i
sig selv er en væsentlig bidragyder til økonomien, mens indførelsen og en
talentfuld udnyttelse af IKT er en af de største bidragydere til produktivitet
og vækst i alle dele af den europæiske økonomi. IKT fører til fornyelse og
udvikling i alle sektorer.
Kommissionen foreslår følgende mål for Innovation og investering i
forskning:
Mål 2: EU skal være i verdensklasse inden for IKT-forskning og innovation
og yde præstationer på højde med Europas førende konkurrenters resultater.
Kommissionen har den 6. april 2005 offentliggjort to omfattende forslag, som
bl.a. har til formål at styrke IKT i Europa. Der er dels tale om et forslag til
rammeprogram for konkurrenceevne og innovation (CIP), der samler en række
eksisterende programmer, der er af betydning for fremme af produktivitet,
innovationskapacitet og bæredygtig vækst i EU inden for en fælles ramme,
dels forslaget til det syvende rammeprogram for forskning, teknologisk
udvikling og demonstration (FP7-RTD). CIP fokuserer på ikke-teknologiske
områder af innovation og på indsatsen efter selve forsknings og
udviklingsfasen, mens det syvende rammeprogram vil fokusere på forsknings-
og udviklingsdelen.
For at skabe innovation og investering i forskning vil Kommissionen i i2010-
dagsordenen prioritere en forskningsstrategi inden for områder, hvor den
europæiske merværdi er højest og indvirkningerne på vækst og beskæftigelse
størst, ved at:
-
foreslå en stigning på 80% i støtten til forskning i IKT på
fællesskabsplan frem til 2010 og invitere medlemsstaterne til at gøre
tilsvarende,
prioritere strategisk IKT-forskning inden for syvende
rammeprograms nøgleområder (2007):
o
Teknologier for viden, indhold og udvikling
o
Avancerede og åbne kommunikationsnetværk
o
Sikker og pålidelig software
o
Indlejrede systemer
o
Nanoelektronik,
igangsætte forskning og udvikling af initiativer til at overvinde centrale
flaskehalse, som kræver både teknologiske og organisatoriske
løsninger (2006),
angive komplementære mål, som kan anspore til private investeringer
i IKT forskning og innovation (2006),
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0011.png
11
-
-
-
fremsætte specifikke forslag om et informationssamfund for alle i
Kommissionens Strategiske Retningslinier om Samhørighed 2007-
2013
6
,
angive eBusiness-politikker, som skal hjælpe med at fjerne
teknologiske, organisatoriske og retlige barrierer for IKT-anvendelsen
med fokus på små og mellemstore virksomheder,
udvikle redskaber til støtte for nye arbejdsmetoder, som forstærker
fornyelsen i virksomhederne og understøtter tilpasningen foranlediget
af behovet for nye færdigheder.
Ad 4 IKT for alle (inclusion), bedre offentlige tjenester og livskvalitet
Når anvendelsen af IKT øges, påvirkes samfundet tilsvarende. i2010
anerkender dette på tre måder, nemlig ved at:
-
-
-
søge at sikre, at alle borgere har fordel af IKT,
gøre offentlige tjenester bedre, mere omkostningseffektive og mere
tilgængelige,
tilstræbe en forbedring af livskvalitet.
Kommissionen foreslår følgende mål for IKT for alle (inclusion):
Mål 3: Et informationssamfund, der omfatter alle (inclusion), stiller offentlige
tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer livskvalitet.
For at igangsætte i2010´s samfundsdagsorden vil Kommissionen:
-
-
-
-
udstede en vejledning for e-tilgængelighed, herunder bredbånd (2005).
foreslå et europæisk initiativ for IKT for alle (eInclusion) (2008),
vedtage en handlingsplan for digital forvaltning og en strategisk plan
for offentlige tjenester, som benytter IKT (2006),
igangsætte test-demonstrationsprojekter i en operationel skala -
teknologiske, retlige og organisatoriske løsninger for at bringe
offentlige tjenester on-line (2007),
iværksætte tre ”livskvalitets” IKT flagskibs – initiativer:
o
Nødvendige foranstaltninger i et ”aldrende samfund”: Omsorg
for folk i et samfund, hvor der bliver flere ældre
o
Sikker og ren transport: Intelligente biler
o
Kulturel forskellighed: Digitale biblioteker.
-
Ad 5 Konklusion
6
Retningslinierne som vedrører strukturfonde har været i høring over sommeren 2005 og forventes vedtaget hurtigst
muligt, da en vedtagelse af EU’s budget for 2007-13 først skal vedtages.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0012.png
12
Kommissionen fremhæver i konklusionen, at medlemsstaterne via nationale
Lissabon-handlingsplaner, som vil blive vedtaget inden midten af oktober
2005 bør definere informationssamfundets prioriteringer på linie med de
Integrerede Retningslinier for vækst og beskæftigelse
7
, som understreger
vigtigheden af anvendelsen af IKT, IKT infrastruktur og IKT som middel til
jobskabelse og uddannelse.
Desuden fremhæves det, at øvrige interessenter bør engagere sig i en åben og
konstruktiv dialog til støtte for et innovativt vidensamfund. Navnlig bør
erhvervslivet sigte mod at øge investeringerne i IKT-forskning og teknologi,
og der bør gøres en konstruktiv indsats på områder, hvor der er kritiske
flaskehalse, der bremser udviklingen i den digitale økonomi.
Udkast til rådskonklusioner
Konklusionerne støtter op om intentionerne i meddelelsen om i2010, og det
understreges at effektive og integrerede IKT politikker på såvel europæisk
som nationalt niveau er væsentlige for at nå de revitaliserede Lissabon-
målsætninger for vækst og beskæftigelse. Ligeledes er et åbent,
konkurrerende og innovativt marked for elektroniske
kommunikationstjenester og en stærk og konkurrencedygtig europæisk IKT
sektor nøgleelementer i øget udnyttelse af IKT. Hvor det er relevant i
henhold til fællesskabskompetencen – bør en koordination af nationale
politikker overvejes med henblik på at opnå effektiv og fleksibel anvendelse
af radiospektrum i EU.
Kommissionens intentioner hilses velkommen, og der opfordres til at
undersøge , hvorvidt revurdering af fællesskabets kompetencer på områder
inden for den regulatoriske ramme for elektronisk kommunikation
(telepakken) inklusive forvaltningen af radiospektrum, er nødvendig, og til at
undersøge den audiovisuelle lovgivning og relaterede politikkers virkninger
på konvergensen i lyset af markedets og den teknologiske udvikling.
Også Kommissionens initiativ til en styringsmodel for i2010 strategiske
ramme angives. I udkastet til konklusionerne foreslås en styringsmodel, hvor
der etableres et embedsmandsudvalg på højt niveau med repræsentanter fra
medlemsstaterne og en forberedende stedfortræder-gruppe, som skal bistå
højniveaugruppen.
Årlig afrapportering af i2010-prioriteternes status og anbefaling af eventuelt
nødvendige politiske ændringer for sikring af en fortsat relevant og
fremadskuende IKT strategi.
Kommissionen skal om nødvendigt udarbejde forslag, der kan fremme
digitalt indhold, samt sikre øget anvendelse af bredbånd og udvikling af nye
7
Retningslinierne for vækst og beskæftigelse blev vedtaget på mødet i Det Europæiske Råd den 16.-17. juni 2005
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
generationer af netværk (Next Generation Networks - NGNs). Endvidere
skal Kommissionen sikre, at en europæisk standardiseringspolitik adresserer
behovene i IKT-sektoren. Kommissionen skal desuden forberede det
europæiske eInclusion-initiativ 2008 om eTilgængelighed samt fremme
politikker for uddannelse og træning, så det sikres, at den europæiske
befolkning har de nødvendige kvalifikationer til at kunne anvende IKT.
Endelig hilses Kommissionens intention om i 2006 at udarbejde en strategi
for udvikling af et sikkert og trygt europæisk informationsrum velkommen.
Kommissionen og medlemsstaterne skal sikre fuld implementering af
telepakken og at markedsanalyserne færdiggøres. De skal opmuntre til
investering i IKT forskning og udvikling både i den offentlige og i den
private sektor samt fremme effektiv anvendelse af IKT i den offentlige
forvaltning gennem udveksling af erfaringer, udvikling af interoperabilitet og
effektiv anvendelse af åbne standarder.
Medlemsstaterne skal identificere prioriterede IKT politikker i det nationale
Lissabon-reformprogram, så målsætningerne i Lissabon-strategien nås.
Medlemsstaterne skal desuden sikre en mere effektiv og fleksibel anvendelse af
spektrum gennem udveksling af erfaringer og god praksis, for at fremme
innovation, konkurrence, interoperabilitet og konvergens samt et dynamisk marked
for innovativt trådløst udstyr og tjenester. Endvidere skal medlemsstaterne fremme
udrulningen af avancerede netværk gennem hurtig implementering af nationale
strategier med henblik på at øge bredbåndsdækning og multiplatform-adgang, og
hvor det er relevant, ved hjælp af EU strukturfonde i overensstemmelse med
Kommissionens retningslinier. Desuden skal medlemsstaterne opmuntre til effektiv
anvendelse af IKT i offentlige tjenester og særligt i små og mellemstore
virksomheder ved at fremme, at de nødvendige kompetencer anvendes, fremme
interoperabilitet og brug af åbne standarder og effektive offentlige on-line-tjenester
gennem introduktion af organisationstilpasninger.
Endelig bør alle interessenter sammen med medlemsstaterne og Kommissionen
bidrage til et informationssamfund, der rummer alle i et konkurrencedygtigt og
innovativt, globalt miljø. Dette bør ske ved at identificere nye forretningsmodeller,
innovative teknologiske løsninger og effektiv selvregulering, som fremmer
konkurrence og styrker forbrugernes tillid og tryghed til IKT-produkter og tjenester
i et globalt internet-miljø samt ved at forstærke integration af IKT i
virksomhedsprocesserne gennem innovative, interoperable IKT applikationer,
standardisering, organisatoriske tilpasninger og bedre kompetencer.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Strategirammen er en fællesskabsstrategi, som er et væsentligt element i
Lissabon-strategien, der sigter på at forbedre rammerne for vækst og
beskæftigelse i EU. Det vurderes, at strategien er i overensstemmelse med
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0014.png
14
princippet om nærhed, idet en fælles samordnet indsats vil være mere effektiv
og føre til bedre resultater, end hvis medlemsstaterne enkeltvis og
ukoordineret skulle bidrage til at gøre Europa mere attraktiv for investeringer
og innovation i videnbaserede varer og tjenester.
Det er derfor regeringens vurdering, at Kommissionens strategi er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Gældende dansk ret
Kommissionens meddelelse påvirker ikke i sig selv gældende dansk ret. I strategien lægges
der op til en gennemgang og muligvis ændring af rammerne for Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og
brugerrettigheder i forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og –tjenester
(forsyningspligtdirektivet) i 2005. Endvidere vil der skulle ses på såvel
forsyningspligtdirektivet som på telepakkens direktiver
8
i lyset af en revisionsklausul i
direktiverne og Europa-Parlamentets og Rådets beslutning af 7. marts 2002 om et
frekvenspolitisk regelsæt i Det Europæiske Fællesskab (frekvenspolitikbeslutningen)
– Nr. 676/2002/EF.
En evt. ændring af forsyningspligtdirektivets anvendelsesområde og eventuel
revision i lyset af revisionsklausulen kan medføre ændringer i:
-
-
-
-
-
-
-
lov om konkurrence- og forbrugerforhold på telemarkedet, jf.
lovbekendtgørelse nr. 679 af 23. juni 2004
bekendtgørelse nr. 666 af 10. juli 2003 om udbud af elektroniske
kommunikationsnet og –tjenester
bekendtgørelse nr. 1254 af 14. december 2004 om forsyningspligtydelser
bekendtgørelse nr. 668 af 10. juli 2003 om høringsprocedurer og
grænseoverskridende konfliktløsning på samtrafikområdet m.v.
bekendtgørelse nr. 671 af 10. juli 2003 om afvisning og afbrydelse af
samtrafik
bekendtgørelse nr. 653 af 3. juli 2003 om den samlede danske
nummerplan
bekendtgørelse nr. 142 af 3. marts 2004 om det frekvenspolitiske
rammemandat.
8
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/21/EF af 7. marts 2002 om fælles rammebestemmelser for
elektroniske kommunikationsnet og –tjenester
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/19/EF af 7. marts 2002 om adgang til og samtrafik mellem elektroniske
kommunikationsnet og tilhørende faciliteter
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/20/EF af 7. marts 2002 om tilladelser for elektroniske
kommunikationsnet og –tjenester
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/22/EF af 7. marts 2002 om forsyningspligt og brugerrettigheder i
forbindelse med elektroniske kommunikationsnet og –tjenester
Europa-Parlamentets og Rådets beslutning 676/2002/EF af 7. marts 2002 om et regelsæt for radiospektrumspolitikken
i Det Europæiske Fællesskab
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2002/58/EF af 12. juli 2002 om behandling af personoplysninger og
beskyttelse af privatlivets fred i den elektroniske kommunikationssektor
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0015.png
15
Der lægges med i2010-strategien tillige op til forslag til en revision af Europa-
Parlamentets og Rådets direktiv 97/36/EF af 30. juni 1997 om ændring af
Rådets direktiv 89/552/EØF om samordning af visse love og administrative
bestemmelser i medlemsstaterne vedrørende udøvelse af tv-
spredningsvirksomhed (tv uden grænser) med udgangen af 2005.
En evt. ændring kan medføre ændring i lov om radio- og
fjernsynsvirksomhed, jf. lovbekendtgørelse nr. 506 af 6. juni 2004.
Dansk høring
Kommissionens meddelelse har været forelagt EU-Specialudvalget for it og
telekommunikation på udvalgets møde den 13. juni 2005.
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling sendte den 2. juni 2005
Kommissionens meddelelse om i2010 - Et europæisk informationssamfund for vækst
og beskæftigelse i høring. Høringsfristen udløb den 15. juli 2005.
Der er indkommet høringssvar fra Advokatsamfundet, Banedanmark, Danske
Dagblades Forening (DDF), Datatilsynet, De Samvirkende Invalideorganisationer
(DSI), Den Danske Forlæggerforening, Det Centrale Handicapråd, Forbrugerrådet,
HK Danmark, Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS), Realkreditrådet, Rådet
for it-sikkerhed, TDC.
Der var ingen bemærkninger fra Advokatsamfundet, Banedanmark,
Datatilsynet, Forbrugerrådet og Realkreditrådet Forbrugerstyrelsen.
Der var følgende bemærkninger fra:
Danske Dagblades Forening (DDF) støtter generelt Kommissionens forslag
om tre prioriterede politikker. Særligt for så vidt angår den første om "et
europæisk informationsrum", ønsker Foreningen at bemærke følgende:
Kommissionen konstaterer i meddelelsen, at ny produktion af indhold,
tjenester og forretningsmodeller skaber vækst og beskæftigelse. Det
pointeres, at såfremt dette økonomiske potentiale skal udnyttes bedst muligt,
kræver det, at fire udfordringer, der er en konsekvens af digital konvergens,
tages op.
Blandt disse udfordringer opregnes "værdifuldt indhold", hvor
Kommissionen finder, at der er behov for en øget retlig og økonomisk
sikkerhed for at tilskynde til nye tjenester og indhold on-line, samt
"sikkerhed", hvilket angår sikringen af Internet med henblik på øget tillid hos
investorer og forbrugere.
DDF kan tilslutte sig disse synspunkter. Det er Foreningens opfattelse, at
produktionen af værdifuldt – ophavsretligt beskyttet – indhold styrkes,
såfremt virksomhederne i højere grad kan råde over de ansatte ophavsmænds
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0016.png
16
frembringelser og dermed hurtigere kan møde de behov, som efterspørges på
et marked, der er præget af stadig større international konkurrence. Dette kan
opnås gennem en ændring af de ophavsretlige regler, således at ophavsretten
i ansættelsesforhold overgår til virksomhederne. Der henvises i den
forbindelse til det omfattende udvalgsarbejde, der p.t. finder sted i
Kulturministeriets såkaldte Kapitel 3-udvalg.
For så vidt angår spørgsmålet om sikkerhed på internettet, bifalder DDF
endvidere Kommissionens ønske om at gøre internettet sikkert, således at
nye tjenester og indhold on-line beskyttes bedst muligt mod uretmæssig
udnyttelse. Som eksempel kan nævnes, at dagbladene er udsat for en
omfattende elektronisk kopiering og anden udnyttelse af artikler m.v., der
gøres tilgængelige på internettet, hvilket lægger en dæmper på
virksomhedernes udnyttelse af det potentiale, som informationssamfundet
giver.
Kommissionen meddeler, at den digitale konvergens nødvendiggør et
konsistent sæt af regler for informationssamfundet og medierne, og at man
derfor vil analysere behovet for ændringer af de regler, der har indflydelse på
den digitale økonomi og fremsætte forslag til ændringer af acquis
communautaire, hvor det findes nødvendigt.
DDF bifalder Kommissionens initiativ; for dagbladene kan
informationssamfundet således give nye forretningsmuligheder, men også
væsentlige risici for uretmæssig udnyttelse af virksomhedernes
frembringelser. Foreningen finder det derfor naturligt og rigtigt at gennemgå
fællesskabsretten med henblik på at sikre de bedst mulige betingelser for den
digitale økonomi.
De Samvirkende Invalideorganisationer (DSI) konstaterer med glæde, at der i
meddelelsen nævnes, at e-inklusion er et væsentligt tema. Det er DSI
naturligvis helt enig i. DSI bakker også op om de tiltag, der nævnes for dette
område i meddelelsen.
Det er dog DSI’s holdning, at det er meget problematisk, at tilgængelighed og
lige muligheder for mennesker med handicap er så nedprioriteret i teksten,
som det er tilfældet - og ikke reflekteres konkret og direkte i forhold til alle
nævnte IKT-områder. Eksempelvis mener vi, at det bør være obligatorisk,
når offentlige opgaver udbydes, at sikring af tilgængelighed for mennesker
med handicap skal indgå i kravspecifikationerne i udbuddet.
DSI mener derfor, at den danske holdning skal være, at tilgængelighed for
mennesker med handicap bør have en langt mere klar og tydelig placering i
Kommissionens meddelelse. Her kunne Kommissionen virkeliggøre sin
vision om reel sektoransvarlighed i forhold til personer med handicap.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0017.png
17
Den Danske Forlæggerforening er naturligvis enig i meddelelsens
overordnede mål: at forbedre rammerne for vækst og beskæftigelse i Europa.
Forlæggerforeningen vurderer også, at mange af de tiltag, som er nævnt i
meddelelsen givetvis, vil kunne styrke Europa på IKT-området og dermed
fremme meddelelsens overordnede mål. Blandt tiltagene finder
Forlæggerforeningen dog anledning til at fremkomme med bemærkninger til
meddelelsens side 11, der som et af Kommissionens 3 flagskibe nævner
”digital libraries making multimedia sources easier and more interesting to
use.”
Forlæggerforeningen har gennem de senere år oplevet et stigende – både
nationalt og internationalt – pres fra bibliotekerne, som ønsker at stå som
formidlere af digitale værker. Det er Forlæggerforeningens frygt, at en stærk
fokusering på digitale biblioteker vil kunne få alvorlige følger for skabelsen
og produktionen af bøger. Forlagene har forståelse for såvel brugernes som
politikernes ønsker om digital og nem adgang til bøger, og forlagene og
Forlæggerforeningens medlemmer har af samme grund iværksat initiativer
med henblik på at etablere en salgsportal for e-bøger i Danmark. På
nuværende tidspunkt kan der købes e-bøger bl.a. på
www.daktyl.dk,
www.mtp.hum.ku.dk
og flere private forlag udbyder deres bøger digitalt.
Forlagene er dermed aktive på e-bog-området og medvirker til at sikre fri og
lige adgang til bøger. Imidlertid vurderer Forlæggerforeningen, at det vil være
vanskeligt/umuligt at konkurrere med biblioteker, som stiller samme værker
gratis til rådighed. Det er en afgørende forudsætning for at skabe nye bøger,
at rettighedshavernes ophavsrettigheder er sikret, og at der potentielt er
mulighed for at skabe et marked for bogen. Der er ikke uvæsentlige
omkostninger forbundet med digitalisering af bøger. Hvis muligheden for
salg begrænses væsentligt som følge af bibliotekernes udbud, vil dette givetvis
få konsekvenser for udviklingen af nye bøger. Frem for at fokusere støtte på
udvikling af digitale biblioteker, anbefaler Forlæggerforeningen, at støtten
målrettes mod forlagenes udvikling af digitale bøger.
En afgørende forudsætning for at fastholde interessen for udviklingen af
informations- og kommunikationsteknologien er, at der er noget indhold,
som kan kommunikeres ud. I iveren for at sikre ”infrastrukturen” skal
Forlæggerforeningen advare mod, at det glemmes, at IKT uden indhold er
uinteressant. Uanset at tanken om digitale biblioteker, hvor borgerne kan få
fri, lige og gratis adgang til bøger, lyder smuk, er det næppe interessant, hvis
incitamentet til at skabe nye bøger ophører. Det er Forlæggerforeningens
opfattelse, at en sådan udvikling tillige på langt sigt vil stille sig hindrende for
meddelelsens overordnede mål om vækst og beskæftigelse.
Det Centrale Handicapråd kan generelt sige, at det er vigtigt at tage hensyn til
tilgængeligheden for handicappede, når der tænkes på informationssamfundet.
Indførelsen af den nye teknologi har for nogle handicapgrupper medført en øget
ligestilling, mens den for andre handicapgrupper har gjort det sværere at være med.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0018.png
18
Det vigtige er, at man er opmærksom på problemstillingen og dermed forsøger at
forebygge, at handicappede hægtes af.
I meddelelsen opstilles tre mål. Det tredje mål "Et informationssamfund med plads
til alle, og som stiller offentlige tjenester af høj kvalitet til rådighed og fremmer
livskvalitet", har især rådets interesse. Her nævnes blandt andet, at man vil behandle
spørgsmålet om e-tilgængelighed gennem en kombination af forsknings- og
stimuleringstiltag for at gøre IKT-systemer lettere at anvende for en bredere kreds
af brugere. Det nævnes, at informations- og kommunikationsteknologiens enorme
muligheder for at øge livskvaliteten ofte undervurderes og kun udnyttes i begrænset
omfang. Kommissionen vil derfor iværksætte IKT-flagskibsinitiativer i forbindelse
med centrale sociale udfordringer. Dette er rådet ganske enig i og opfordrer til, at
det præciseres, at spørgsmålet om hensynet til tilgængeligheden for handicappede
også indarbejdes.
HK Danmark er generelt enig i kommissionens tre politiske sigtelinier for et
europæisk informationssamfund år 2010, nemlig at der 1) etableres et
europæisk informationsrum, som fremmer et åbent, konkurrerende indre
marked for informationssamfundet og medier, 2) at EU styrkes hvad angår
forskning, innovation og investeringer i IKT med henblik på at fremme
vækst og skabe flere og bedre job, 3) opnåelse af et informationssamfund,
der rummer alle, som fremmer vækst og job på en måde, der er i
overensstemmelse med bæredygtig udvikling og som prioriterer bedre
offentlige tjenester og livskvalitet.
Mål 1:
Et europæisk informationsrum (Europæisk bredbåndsnet) Nyt
indhold, nye medier, nye digitale tjenester og business-modeller står for ca. 8
% af Europa’s BNP, og det er en sektor, som vil vokse mange gange de
kommende år. EU har ca. 1/3 af verdensmarkedet på IT (BNP), et marked
som gror med 5 % om året, og EU er samtidig en global leder omkring
telekommunikation med en markedsandel på 40-50 % blandt ledende
telekommunikationsfirmaer i verden. Kommissionen lægger vægt på, at
indhold og indholdstjenester er en afgørende faktor for vækst i job og
beskæftigelse i Europa. Derfor skal det europæiske informationsrum
udbygges med højere hastigheder, højt indhold, åbne standarder og fokus på
IT-sikkerhed.
HK er enig i, at man politisk på europæisk plan må stimulere anvendelsen af
informations- og kommunikationsteknologier (IKT), digitale medier og nye
tjenester i den offentlige service over for små og mellemstore virksomheder
(SME’er) samt de europæiske forbrugere for, at EU kan klare sig i den
globale konkurrence. HK har bemærket, at det ikke skal ske på bekostning af
forbruger- og privatlivsbeskyttelsen, da målet er et sikkert og bæredygtigt
Europæisk Informationssamfund.
HK ser gerne, at bredbåndspriserne i forbindelse med ovennævnte strategi-
plan sættes yderligere ned for forbrugeren, idet priserne generelt set er for
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0019.png
19
høje i mange europæiske lande, ikke mindst i Danmark, hvilket en barriere
for vækst og udvikling.
Mål 2:
At skabe et EU i verdensklasse inden for forskning og innovation
Det europæiske informationssamfund inden for forskning og innovation
halter bagefter de ledende konkurrenter i USA og Japan. Der skal sættes
turbo på forskning og innovation i Europa ved at øge bevillingerne, også for
at kunne opfylde Barcelona-målene for forskning (3% af BNP), konstaterer
EU-Kommissionen.
HK finder, at der i forslaget til det europæiske rammeprogram om forskning
og teknologisk udvikling i Europa (FP7) er afsat for få midler til forskning i
IKT. HK kan derfor tilslutte sig EU-Kommissionens forslag om at øge
bevillingerne til forskning i IKT med 80 % på fællesskabsplan særligt inden
for forskningsområderne i 7. rammeprogram om forskning og teknologisk
udvikling: Teknologier for viden, indhold og udvikling, Avancerede og åbne
kommunikationsnetværk, Sikker og pålidelig software, Indlejrede systemer og
Nano-elektronik.
Mål 3:
Et informationssamfund tilgængeligt for alle, med bedre offentlige
tjenester og bedre livskvalitet. Offentlige tjenester udgør en stor del af den
europæiske økonomi, i dag ca. 16 % af EU’s BNP. IKT kan hjælpe den
offentlige sektor til at blive endnu mere effektiv, og IKT kan bruges til en
bæredygtig udvikling af miljøvenlige teknologier. EU-Kommissionen foreslår
tre livskvalitetsflagskibe: 1) Nødvendige foranstaltninger i et ”aldrende
samfund”: Omsorg for folk i et samfund, hvor der bliver flere ældre. 2)
Sikker og ren transport: Intelligente biler. 3) Kulturel forskellighed: Digitale
biblioteker.
HK vil opfordre til, at medlemsstaterne og den danske regering i en åben
dialog med erhvervslivet og arbejdsmarkedets parter understøtter EU’s i2010
strategi med at få udarbejdet ambitiøse nationale IT-handlingsplaner. HK vil
samtidig opfordre regeringen til at øge sine investeringer i forskning og
innovation. De seneste oplysninger viser, at Danmarks offentlige
forskningsindsats (1 % BNP) halter bagefter og ligger under det europæiske
gennemsnit siden år 2000. Som opfølgning på EU’s strategi-plan i2010,
foreslår EU-kommissionen, at medlemsstaterne hvert år afleverer en status-
rapport om resultaterne af den implementerede strategi.
Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS) støtter de overordnede
prioriteter, særligt støttes et effektivt indre marked for IKT, investeringer i
IKT-forskning for at fremme vækst og beskæftigelse samt bedre og mere
effektiv offentlig service i kraft af digitale løsninger.
HTS støtter til fulde de fire hovedprioriteter: Udbredelsen af et effektivt og
betalbart bredbånd til samtlige borgere og virksomheder, juridisk og
økonomisk sikkerhed til at fremme nye IKT-services og on-line-indhold,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
interoperabilitet samt net-sikkerhed for at bremse vira, hackervirksomhed
etc.
Mht. interoperabilitet er HTS enige i, at åbne standarder bør fremmes, da det
vil lette arbejdet med at digitalisere den offentlige forvaltning og sikre, at
systemerne kan ”tale sammen”. Brugen af åbne standarder vil desuden gøre
det nemmere for private virksomheder at byde ind på offentlige IT-løsninger
og dermed øge konkurrencen på markedet, hvilket i sidste ende kan være
med til at skabe bedre og billigere løsninger for borgerne. HTS er
opmærksom på regeringens arbejde med at analysere og fremme brugen af
standarder og finder en hurtig indsats væsentlig – ikke mindst i lyset af den
kommende kommunalreform.
HTS finder det essentielt, at EU ikke halter bagud i forhold til USA og Asien,
når det gælder investeringer i IKT og IKT-forskning. Derfor bør EU
investere de nødvendige ressourcer, ligesom det er nødvendigt at forpligte
medlemslandene til øgede investeringer. Som Kommissionen fremhæver, har
hidtidige investeringer i IKT både ført til vækst i BNP og
produktivitetsvækst. Investeringer i IKT må også i fremtiden formodes at
være forudsætning for øget vækst og beskæftigelse.
HTS finder det positivt, at Kommissionen vil søge at fremme innovative
løsninger (applikationer og services), der involverer offentlig-private
partnerskaber, for dermed at mobilisere tilstrækkelig know-how, viden og
kapital inden for både forskning og erhvervsliv. Det er vigtigt, at
virksomhederne inddrages i de strategiske prioriteringer.
Kommissionen nævner i sin meddelelse det forhold, at særligt SMV’er kan
have svært ved at implementere IKT i det omfang, det er nødvendigt. HTS
finder, at Kommissionen derfor bør overveje løsninger, der gør det lettere og
billigere for de mindre virksomheder at anvende IKT, eller opfordre
medlemsstaterne til at implementere sådanne løsninger. Det kan f.eks. være i
form af mere gunstige afskrivningsregler, videnspredning etc.
HTS vurderer, at der er et stort potentiale i prioriteterne, ”det aldrende
samfund” og ”sikker og ren transport”, da der uden tvivl er gode
anvendelsesmuligheder for IKT inden for f.eks. pleje- og omsorgssektoren,
medico, generelle velfærdsydelser samt transport. HTS mener dog, at
Kommissionen også bør have øje for mulige anvendelser af IKT inden for
f.eks. fødevarebranchen (i emballager etc.), ligesom man generelt bør
indtænke perspektiverne i ”pervasive computing”, herunder det digitale hjem.
HTS vil endvidere understrege vigtigheden af at udvikle elektroniske
løsninger, herunder krav om elektroniske procedurer, jf. Kommissionens
forslag til direktiv om tjenesteydelser i det indre marked (servicedirektivet).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0021.png
21
Rådet for it-sikkerhed er positiv over for de af Kommissionen foreslåede
initiativer på it-sikkerhedsområdet, hvor det af meddelelsen fremgår, at
Kommissionen ønsker at styrke it-sikkerheden gennem udarbejdelse af en
strategi for et sikkert informationssamfund og ved en væsentlig øget indsats –
også økonomisk - på det forsknings- og udviklingsmæssige område.
Vedrørende strategien for et sikkert informationssamfund har rådet med
tilfredshed noteret sig, at Kommissionen bl.a. vil overveje nødvendige
regulatoriske tiltag f.eks. i relation til beskyttelse mod meddelelser med
ulovligt eller skadeligt indhold.
Det er rådets opfattelse, at en koordineret international indsats er en
forudsætning, hvis der skal gøres en virkelig effektiv indsats over for f.eks.
spam-problemet. Kommissionens forslag er således et skridt i den rigtige
retning.
TDC finder det positivt, at Kommissionen med i2010 meddelelsen
samordner og fokuserer en række planlagte initiativer med en mere klar
prioritering, end det var tilfældet med de tidligere eEurope mål. En række af
initiativerne i meddelelsen bør efter selskabets opfattelse støttes, særligt i
henseende til incitamenter, der med harmoniserede løsninger på områder
som sikkerhed og DRM
9
understøtter og fremmer brugen af ICT.
Specielt mht. den kommende revision af EU's direktivpakke ('NRF') noterer
TDC, at Kommissær Reding ved fremlæggelsen af i2010 understregede, at
hensynet til investeringer nu bør vægtes højere:
“Secondly, i2010 includes an ambitious objective: By 2010, we want to have
50% of all EU households connected to high-speed broadband networks
with a performance of at least 10 Megabit per second. I will in addition ask
that the review of the Telecom package, which will take place in 2006, will –
without calling into question the basic principles of our rules – encourage
investments in new high speed infrastructures.” (Reding, i2010 presentation)
TDC vil opfordre til, at et sådant investeringsorienteret sigte med revisionen
fastholdes. Samtidig vil selskabet foreslå, at det fra dansk side understreges, at
realisering af målet om 10 Mb/s til 50 % af alle EU-husholdninger (dette
fremgår dog ikke direkte af i2010 meddelelsen) skal ske på baggrund af
markedsdrevne, økonomisk sunde investeringer. Det er derfor vigtigt, at
eventuel offentlig støtte, der kobles til i2010, skal ske målrettet og transparent
med anvendelse af offentlige udbud, ligesom udbygning af infrastruktur fra
forskellige - herunder helt eller delvist offentligt kontrollerede - aktører skal
ske på markedsorienterede vilkår.
9
DRM: Digital Right Management
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Den nuværende udmøntning af NRF med sine meget detaljerede krav til
adgang og reelle forhindring af, at 'first mover' fordele ved innovation og
investeringer udnyttes, understøtter ikke investeringer, hverken i
højhastighedsnet eller i udvikling af tjenester. Derfor bør sammenkoblingen
af revision af NRF med i2010 udnyttes til at fjerne elementer i direktiverne,
der ikke fremmer denne markedsorienterede udvikling af bredbånd. Bl.a. er
investeringer i NGN og VoIP præget af usikkerhed om mulige regulatoriske
indgreb, ligesom der mangler en erkendelse af, at fremadrettede investeringer
må baseres på afkast af eksisterende produkter.
TDC imødeser en fortsat dialog, når de specifikke initiativer skal
konkretiseres, specielt med hensyn til revision af NRF og af tiltag vedr.
frekvensforvaltning.
Dansk holdning
Danmark finder, at de angivne prioriteter er rigtige og vigtige.
Danmark arbejder for at styrke Lissabon-processen og finder det rigtigt, at IKT behandles
som en fast bestanddel af de nationale Lissabon-handlingsplaner. Det er centralt, at i2010-
strategien med sine prioriteringer bidrager positivt til konkurrenceevne og innovation, og at
der er tale om, at reel merværdi kan opnås via de foreslåede initiativer.
Danmark savner imidlertid en beskrivelse af den organisatoriske sikring af den politiske
forankring og forvaltning i Kommissionens meddelelse om i2010. Danmark vil i lyset
heraf arbejde for, at der i i2010 etableres en effektiv styringsmekanisme.
Danmark støtter en fortsættelse af initiativer igangsat inden for indsatsområderne eHealth,
eLearning, eBusiness, eGovernment, eSecurity og Benchmarking under eEurope-
handlingsplanerne.
Danmark er generelt meget tilfreds med i2010 meddelelsens indhold, da den i
alt væsentligt indeholder de elementer, som Danmark fremhævede som
vigtige i forberedelsesfasen.
Fra dansk side har man desuden lagt særlig vægt på gennem konklusionerne
at få Rådet til at forlange en tilfredsstillende styring af i2010-initiativet
gennem oprettelse af en tostrenget struktur med en tværgående højniveau-
gruppe, som bør mødes 1-2 gange hvert år for at fastlægge udmøntningen af
den overordnede strategi for det europæiske informationssamfund, og en
forberedende gruppe, som mødes med kortere mellemrum for blandt andet
at sikre koordination mellem eksisterende fora på IKT-området, at forberede
kommende drøftelser i højniveau-gruppen og følge op på implementeringen
af de beslutninger, som træffes af denne.
Fra dansk side er der tilfredshed med de øvrige aspekter i udkastet til
rådskonklusioner, som de foreligger efter arbejdsgruppebehandlingen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Andre landes holdninger
På den første politiske drøftelse om i2010 på rådsmøde (transport, telekommunikation
og energi) den 27.-28. juni 2005 var alle medlemsstater generelt meget positive over
for Kommissionens forslag. Der var ydermere meget bred opbakning til
Kommissionens opfordring til at lade IKT-politikken indgå i de nationale
reformprogrammer som led i Lissabon-processen. Flere medlemsstater udtrykte behov
for klarerer koordination og styring i forhold til initiativet.
På rækken af møder i rådets arbejdsgruppe Telekommunikation og
informationssamfundet har der fortsat været støtte fra en bred kreds af
medlemsstaterne til de valgte fokuspunkter i i2010-meddelelsen herunder
sammenkædningen til Lissabon-processen. Der er ligeledes fra en gruppe af
medlemsstater lagt vægt på det afgørende i, at Kommissionen nedsætter en
styringsmekanisme, så der bliver mulighed for dels at skabe en ramme for
drøftelser mellem medlemsstaterne og Kommissionen, der kan understøtte
opfyldelsen af ambitionen om at skabe en fleksibel og holistisk IKT-strategi,
dels kan sikre den effektive implementering af i2010. Der er blevet foreslået
en to-lagsstyringsmodel bestående af en embedsmandsgruppe på højt niveau
og en forberedende stedfortræder-gruppe. For enkelte medlemsstater er det
den overordnede holdning, at det vil være tilstrækkeligt med etableringen af
en gruppe på højt niveau. Et flertal finder det værdifuldt og hensigtsmæssigt,
at der etableres en gruppe på højt niveau og en forberedende stedfortræder-
gruppe til at bistå højniveau-gruppen. På møde i rådsarbejdsgruppen den 17.
oktober 2005 blev de fire medlemsstater, som havde problemer med den
foreslåede styringsmodel, anmodet om at overveje, om de fortsat havde
problemer med denne model. På møde i Coreper den 9. november 2005 har
to medlemsstater fastholdt deres tilgang til en styringsmodel. Kommissionen
vil udfærdige en erklæring, der nærmere beskriver, hvordan den fremtidige
struktur bag i2010 kommer til at se ud - herunder hvilken rolle deputies
gruppen vil spille.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse forventes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige
eller statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Kommissionens meddelelse forventes ikke i sig selv at have samfundsøkonomiske
konsekvenser. En forstærket indsats inden for de forventede indsatsområder må forventes
at styrke det europæiske informationssamfund og bidrage til økonomisk vækst, øget
beskæftigelse og effektiviseringsgevinster.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Tidligere forelæggelser
Kommissionens meddelelse af 1. juni 2005 har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg den 24. juni ved samlenotat forud for rådsmøde (transport,
telekommunikation og energi) den 27.-28. juni 2005. Folketingets Europaudvalg har
med Udenrigsministeriets brev af 29. juni hhv. 22. juli 2005 modtaget hhv. grundnotat
og supplerende grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0025.png
25
Ad dagsordenens punkt 5-2
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om eTilgængelighed - KOM(2005) 425
-
Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Resumé: Med meddelelsen udpeger Kommissionen tre indsatsområder, der tilsammen skal
forbedre handicappedes adgang til vidensamfundet.
De tre indsatsområder er offentlige indkøb, certificering og bedre udnyttelse af den
nuværende lovgivning. På disse områder vil Kommissionen videreføre eller iværksætte
initiativer for at fremme handicaptilgængeligheden.
Samtidig bliver en del af Kommissionens nuværende aktiviteter på eTilgængelighedsområdet
beskrevet.
Såfremt man ikke med den nuværende indsats og strategi opnår væsentlige forbedringer, vil
Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne overveje muligheden for specifik
lovgivning om eTilgængelighed.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter op om Kommissionens meddelelse og
lægger op til, at Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne gennemfører de
initiativer, der er foreslået iværksat i meddelelsen, og opfordrer til, at medlemsstaterne og
industrien fortsætter med at fremme og implementere tilgængelighed i forbindelse med
udvikling af nye teknologier og tjenester.
Baggrund
I forbindelse med Lissabon-strategien og Kommissionens meddelelse om en i2010
strategi
10
er det Kommissionens målsætning, at EU’s befolkning i så stort omfang som
muligt skal kunne deltage i udviklingen af vidensamfundet.
Formålet med meddelelsen er, at iværksætte initiativer på europæisk plan, der
kan fremme alles deltagelse i vidensamfundet, herunder personer med
funktionsnedsættelser.
Kommissionens meddelelse i2010 – Et europæisk informationssamfund for vækst og
beskæftigelse – KOM(2005) 229
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0026.png
26
Kommissionen ønsker med meddelelsen at fremme en ensartet tilgang til
eTilgængeligheds-initiativer i medlemsstaterne og industrien. Kommissionen
vil arbejde for, at industrien tager et større ansvar for at udvikle produkter og
tjenester til gavn for handicappede.
Indhold
Meddelelsen
Meddelelsen blev offentliggjort den 13. september 2005.
Kommissionen anfører en række tekniske udfordringer og beskriver,
hvordan den teknologiske udvikling kan være en hindring for handicappede
frem for at være en fordel.
Kommissionen gennemgår de direktiver, resolutioner og diverse
handlingsplaner, hvor eTilgængelighed og handicappedes rettigheder til
adgang til vidensamfundet fastslås eller operationaliseres.
Kommissionen gennemgår tillige de aktiviteter, der er iværksat på europæisk
plan på områderne standardisering, design for alle, web-tilgængelighed,
kvalitetsmærke, benchmarking og forskning.
Kommissionen nævner tre hovedindsatsområder, der er nødvendige for at
sikre alles deltagelse i vidensamfundet. Det drejer sig om offentlige indkøb,
certificering og bedre udnyttelse af eksisterende lovgivning.
Offentlige indkøb i Europa udgør 16% af BNP. Dette er derfor et vigtigt
middel, hvis den offentlige sektor ønsker at påvirke industrien til at
producere tilgængeligt digitalt udstyr.
Kommissionen vil iværksætte et standardiseringsarbejde, hvor man vil
identificere og standardisere de funktionaliteter, som er nødvendige for, at et
digitalt system er tilgængeligt for alle.
Kommissionen foreslår, at der iværksættes en undersøgelse af, hvorvidt det
er muligt i højere grad at mærke eller certificere tilgængeligt digitalt udstyr.
I meddelelsen vurderer Kommissionen, hvorledes der kan opnås en bedre udnyttelse
af eksisterende lovgivning. Kommissionen ser på en række direktiver, der sikrer
handicappedes rettigheder i forbindelse med adgangen til vidensamfundet, herunder
på ikke-diskriminations-bestemmelser og på mere specifikke regler, som f.eks. at alle
skal have adgang til alarmopkald.
I meddelelsen lægger Kommissionen op til, at der iværksættes en
undersøgelse af, hvordan man måler fremdrift på eTilgængelighedsområdet,
Undersøgelsen foreslås iværksat i 2005 og forventes afsluttet i 2007.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0027.png
27
I meddelelsen konkluderer Kommissionen, at de resultater, der opnås i de
kommende to år, skal bruges til at forme det initiativ, som er annonceret som
2008 European Inititative on eInclusion
11
. De kommende to år skal således
bruges til at skabe opmærksomhed, fremme brugen af værktøjer til brug for
implementering af eTilgængelighed, samle empiri og fortsætte interessent-
konsultationer.
Udkast til rådskonklusioner
Konklusionerne støtter initiativerne og konklusionerne i Kommissionens
meddelelse om eTilgængelighed, herunder at adgangen til IKT kan have en
positiv indflydelse på beskæftigelse og livskvalitet for personer med
funktionsnedsættelse, og at skabelsen af et tilgængeligt vidensamfund er et af
de instrumenter, der kan være med til at nå de økonomiske og sociale
målsætninger i Lissabon-strategien.
Kommissionens intentioner om at evaluere effektiviteten af de iværksatte
initiativer og efter to år, om nødvendigt at foreslå yderligere tiltag på området
anerkendes.
Kommissionen opfordres til i samarbejde med medlemsstaterne at
gennemføre de initiativer, der er iværksat i forbindelse med meddelelsen, og
medlemsstaterne og industrien opfordres til at fortsætte med at fremme og
implementere tilgængelighed i forbindelse med udvikling af nye teknologier
og tjenester.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at Kommissionens meddelelse er i
overensstemmelse med nærhedsprincippet. Formålet med forslaget er at
fremme en ensartet tilgang til eTilgængeligheds-initiativer i medlemsstaterne,
hvilket ikke kan ske ved nationale foranstaltninger alene. eTilgængelighed har
i sig selv en grænseoverskridende karakter, da de fleste producenter er
multinationale, og deres produkter sælges i mange forskellige lande. Det vil
være en stor ekstraomkostning, hvis produkterne skal tilpasses 25 forskellige
standarder.
Gældende dansk ret
Meddelelsen i sig selv påvirker ikke gældende dansk ret.
11
Jf. meddelelsens afsnit 7 (Konklusioner og opfølgning)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Høring
Forslaget har været sendt i høring i EU-specialudvalget for it- og telekommunikation,
og der blev ikke modtaget nogle bemærkninger.
Dansk holdning
Danmark støtter Kommissionen i dens tiltag på eTilgængelighedsområdet på de
udpegede indsatsområder. Danmark er allerede langt fremme og samarbejder med
Kommissionen og andre medlemsstater om videreudvikling og implementering af de
værktøjer, som eksisterer i Danmark og på europæisk plan. Det er dansk holdning, at
meddelelsen udpeger netop de tre indsatsområder, der kan være med til at forbedre
handicaptilgængeligheden i vidensamfundet.
Udkastet til konklusioner støtter op om initiativerne i Kommissionens
meddelelse, som er i overensstemmelse med den danske it og telepolitik på
området. Initiativerne implementeres i et tæt samarbejde med Kommissionen
og de andre medlemsstater for at fremme eTilgængelighed på europæisk plan
bedst muligt.
Andre landes holdninger
En række medlemsstater tog meddelelsen til efterretning. Frankrig
bemærkede, at man gerne havde set Rådet anerkende behovet for yderligere
udvikling på eTilgængelighedsområdet, og fandt, at der også burde fokuseres
på områderne standardisering og offentlige udbud i forbindelse med
eTilgængelighed – et synspunkt som Frankrig også har fremført under
drøftelserne af konklusionerne.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Kommissionens meddelelse eller vedtagelsen af formandskabets konklusioner
vurderes ikke i sig selv at have lovgivningsmæssige konsekvenser.
Hverken Kommissionens meddelelse eller Rådets konklusioner vurderes at medføre
statsfinansielle konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Såfremt indholdet i Kommissionens meddelelse giver anledning til nye initiativer og
efterfølgende koordinering af initiativer i medlemsstaterne, som fører til en bedre
handicaptilgængelighed, vil det have store positive samfundsøkonomiske
konsekvenser.
Et tilgængeligt vidensamfund betyder, at alle borgere i Danmark får mulighed for at
bruge nye tjenester i for eksempel den digitale forvaltning. Det vil betyde, at en række
personer, der i dag står uden for arbejdsmarkedet på grund af tekniske barrierer, vil få
mulighed for aktivt arbejdsliv.
Samtidig er der undersøgelser, som refereret i meddelelsen, der dokumenterer, at ca.
60% af befolkningen i den arbejdsdygtige alder vil have glæde af, at de digitale
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
systemer, der bruges i forvaltningen eller i virksomhederne, lever op til
tilgængelighedskravene.
Tidligere forelæggelser
Folketingets Europaudvalg har tidligere modtaget grundnotat om eTilgængelighed
fremsendt ved Udenrigsministeriets brev af 11. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0030.png
30
Ad dagsordenens punkt 6-1
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Kommissionens meddelelse om at fremskynde overgangen fra analog til digital tv
– KOM (2005) 204
- Udveksling af synspunkter
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Resumé: Kommissionen offentliggjorde den 26. maj 2005 en meddelelse om at
fremskynde overgangen fra analog til digital tv. Kommissionen skriver i sin
meddelelse, at den forventer, at skiftet fra analog til digital tv vil være langt fremme i
2010, på hvilket tidspunkt hovedparten af transmissionerne forventes at være digitale.
Kommissionen foreslår for første gang en fælles europæisk frist for lukning af det
analoge sendenet, nemlig senest i begyndelsen af 2012.
Kommissionen præsenterede meddelelsen på Rådets arbejdsgruppe for
telekommunikation og informationssamfundet den 2. juni 2005. Kommissionen oplyste
her, at den ikke ville komme med forslag til, hvordan Rådet bør gribe sagen an, men
at den vil deltage i enhver form for drøftelse, der må blive indledt på baggrund af
meddelelsen.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter op om Kommissionens meddelelse og
lægger op til, at der skabes enighed om at 2012 bliver sidste frist for lukning. Der
opfordres til at der skabes fleksibilitet i frekvensplanerne ved bl.a. at sikre retfærdig adgang
for alle potentielle brugere og ved på ITU's
12
kommende regionale
radiokommunikationskonference i 2006 - RRC-2006 og den efterfølgende Verdens
radiokommunikationskonference ,WRC 2007
13
at støtte muligheden for fleksibel
anvendelse af frigivne frekvenser.
Baggrund
I september 2003 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om overgangen fra
analog til digital radio-/tv-spredning (KOM (2003) 541), som beskrev fordelene ved at
skifte til digital tv, og som igangsatte debatten om EU-politikken for den fremtidige
anvendelse af det frekvensspektrum, som potentielt frigives ved lukningen af det
analoge tv-sendenet.
Indhold
12
ITU - International Telecommunication Union. ITU er en organisation under FN, hvor
regeringer og private organisationer koordinerer telekommunikationsnet- og tjenester.
13
WRC – World Radio Conference, som er en konference under ITU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0031.png
31
Meddelelsen
Kommissionen offentliggjorde den 26. maj 2005 en meddelelse om fremskyndelse af
overgangen fra analog til digital tv. Meddelelsen indeholder en vurdering af de
konklusioner, der kunne drages af den analyse af medlemsstaternes overgangsplaner,
der blev gennemført inden for rammerne af eEurope-handlingsplanen
14
.
Kommissionen forventer, at skiftet fra analog til digital tv i EU som helhed, vil være
langt fremme i 2010. Kommissionen foreslår på denne baggrund, at der aftales en
fælles europæisk tidsramme for overgangen til digital tv, og at der aftales en fælles
europæisk frist for lukning af det analoge sendenet senest i begyndelsen af 2012. De
medlemsstater, der endnu ikke har truffet beslutning om en analog lukkedato,
opfordres til ved udgangen af 2005 at fremlægge planer for en lukkedato. Desuden
opfordrer Kommissionen til mere fleksibilitet for den fremtidige anvendelse af det
frekvensspektrum, som på nuværende tidspunkt anvendes til analog radio-/tv-
spredning, og Kommissionen vil undersøge muligheden for en koordineret tilgang for
at gøre dele af dette frekvensspektrum tilgængeligt på EU-plan.
I meddelelsen peger Kommissionen på, at udbydere af radio-/tv -
transmissionstjenester skifter til digital udsendelse, og at brugerne i stigende grad går
over til digitale tjenester, så Europa i begyndelsen af 2010 hovedsageligt vil benytte
sig af digital radio-/tv-udsending, og analog udsendelse tilsvarende vil falde støt.
Overgangen fra analog til digital udsendelse vil bidrage til forbedrede radio-/tv -
tjenester og mange nye tjenester. En fremskyndelse af overgangen fra analog til
digital udsendelse vil have umiddelbare fordele på medlemsstatsniveau, og en
koordinering vil bidrage til hurtigt at opnå yderligere fordele for EU som helhed.
Desuden vil forbrugerfordelene ved at skifte fra analog til digital udsendelse blandt
andet give flere tv- og radiokanaler, forbedret billed- og lydkvalitet, bedre mobil
modtagelse og interaktivitet. Skiftet fra analog til digital udsendelse kan potentielt
også bidrage til en forbedring af muligheden for at tilfredsstille ældre og
handicappedes særlige behov.
Ved lukningen af analog tv-sending frigives værdifuld frekvenskapacitet. Udnyttelse
af mange af fordelene ved digital udsendelse kræver imidlertid et fuldstændigt skift
fra analog til digital udsendelse, da en overgangsperiode med både analog og digital
udsending midlertidigt kan forværre den frekvensmæssige kapacitetssituation.
Anvendelsen af en frekvensrest på nationalt plan opnået ved lukning af analog tv-
sending, vil afhænge af antallet af nabolande, som allerede har lukket for den analoge
sending, og vil først kunne udnyttes fuldt ud til fælleseuropæiske tjenester, når al
analog tv-udsendelse i EU og de omkringliggende nabolande er ophørt.
Nye teknologier og tjenester er afhængige af at opnå en kritisk masse af brugere på
europæisk plan. En koordineret europæisk tilgang vil være med til at overvinde den
nuværende fragmentering af det europæiske digitale tv-marked og dermed forbedre
konkurrenceevnen for de europæiske deltagere i hele den globale digital-tv
værdikæde. En fremskyndelse af overgangen fra analog til digital udsendelse vil
stimulere innovation og vækst og således bidrage til opfyldelsen af den revitaliserede
eEurope 2005: Et informationssamfund for alle – En handlingsplan som oplæg til Det
Europæiske Råds møde i Sevilla 21.-22. juni 2005 KOM(2002) 263
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0032.png
32
Lissabon-målsætning. Endelig er priserne på digital tv-udstyr faldende, og derfor er
der stor sandsynlighed for, at der vil ses en aftagende bekymring hos de fleste borgere
for de meromkostninger til teknisk udstyr, der er forbundet med overgangen fra
analog til digital TV modtagelse.
En større fleksibilitet for anvendelsen af frekvensspektrum vil forøge værdien af de
tjenester, som udbydes i frekvensspektret både for økonomien og samfundet som
helhed. Bred tilgængelighed til dele af dette frekvensspektrum på EU-niveau vil lette
introduktionen af nye paneuropæiske tjenester.
På grund af medlemsstaternes forskellige tilgange til overgangen fra analog til digital
tv-udsendelse, er det ikke realistisk med en bindende fælleseuropæisk lukkedato. Men
i lyset af, at de økonomiske og sociale fordele ved overgangen fra analog til digital tv-
udsendelse først fuldt ud opnås for Europa som helhed, når alle medlemsstater har
lukket for analog tv-udsendelse, foreslår Kommissionen, at der aftales en fælles
europæisk slutdato for lukning af de analoge tv-sendenet senest i begyndelsen af
2012.
Udkast til rådskonklusioner
Det britiske EU-formandskabs udkast til rådskonklusioner om overgangen til
digital tv er i overensstemmelse med Kommissionens meddelelse om at
fremskynde overgangen fra analog til digital tv – KOM(2005) 204 og
Kommissionens meddelelse om frekvenspolitiske
prioriteter i EU inden
overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's
kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006
(RRC-06)
KOM 2005 (461).
Ligesom i Kommissionens meddelelse peges der på, at overgangen fra analog
til digital tv er en kompleks proces, hvor geografisk dækning, informering af
offentligheden og tilgængelighed af relevant udstyr bør tages i betragtning. I
forhold til frist for lukning bør de fleste medlemsstater have skiftet fra analog
til digital tv ved udgangen af 2012 og nogle lande allerede før 2008. Der
peges tillige på, at medlemsstaterne senest i 2006 bør offentliggøre deres
forslag for overgangen fra analog til digital tv (Kommissionen havde foreslået
2005 i meddelelsen). Der skal desuden sikres tilstrækkelig koordinering med
interessenterne.
I konklusionerne udtrykkes anerkendelse af, at overgangen fra analog til
digital tv vil støtte den revitaliserede Lissabon-målsætning og stimulere
innovation og vækst samt bidrage til bedre kvalitet i og større udbud af
tjenester til forbrugerne.
Medlemsstaterne bør sikre en strategi for information af forbrugerne om
overgangen fra analog til digital udsendelse. Desuden vil de frekvenser, som
bliver tilgængelige i forbindelse med overgangen fra analog til digital
udsendelse, skulle genanvendes på en måde, der giver størst mulig værdi til
samfundet og økonomien. Medlemsstaterne bør tillige tillade fleksibilitet i
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
33
frekvensplanerne ved bl.a. at sikre retfærdig adgang for alle potentielle
brugere og igennem RRC-2006 og WRC 2007 at støtte muligheden for
fleksibel anvendelse af frigivne frekvenser og vedtagelse af en frist for
slutdato for beskyttelse af analog jordbaseret tv så tæt på 2012 som muligt.
Endelig anerkendes det, at politikken for overgangen fra analog til digital tv
er et medlemsstats anliggende, men at der kan være mulighed for
koordinering på EU-plan indenfor rammerne af fællesskabskompetencen.
Der peges på, at Kommissionen kan støtte medlemsstaterne i at fremme
digital tv og fortsætte med at støtte udviklingen af nye innovative sendenet
og trådløse teknologier via EUs forsknings- og udviklingsprogrammer.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
I meddelelsen vurderer Kommissionen, at det er hensigtsmæssigt med en
koordinering af lukketidspunktet på europæisk plan for fuldt ud at opnå
fordelene ved overgangen til digital tv, men at dette ikke nødvendigvis behøver
at ske ved en bindende retsakt. Kommissionen har hverken i meddelelsen eller
under de drøftelser, der foreløbig har været af meddelelsen i EU-regi,
tilkendegivet, på hvilken måde den vil fastsætte en fælles frist for lukningen af
analog tv-udsendelse.
Det er regeringens vurdering, at de politiske perspektiver, der er beskrevet i
Kommissionens meddelelse, er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Selv om
anvendelsen af radiofrekvensressourcer er et nationalt anliggende, er det regeringens
vurdering, at der i visse situationer kan være anledning til fælleseuropæiske drøftelser
i forbindelse med styringen af frekvensressourcerne i internationale
frekvensforhandlinger.
Gældende dansk ret
Meddelelsen i sig selv påvirker ikke dansk ret.
Høring
Meddelelsen blev den 13. juni 2005 sendt i høring i EU-specialudvalget for it- og
telekommunikation. Der var høringsfrist for umiddelbare bemærkninger den 17. juni
2005, herudover var der mulighed til at komme med uddybende bemærkninger inden
den 14. juli 2005.
Ved høringsfristens udløb for umiddelbare bemærkninger var der indkommet to
høringssvar fra henholdsvis Sonofon og HK/Privat, der begge ikke havde nogen
bemærkninger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
34
Ved høringsfristens udløb for uddybende bemærkninger til brug for
fastlæggelsen af dansk holdning var der indkommet et høringssvar fra TDC.
TDC finder, at den danske situation angående overgangen fra analog til
digital transmission er ændret mærkbart siden udsendelsen af
høringsoplægget, idet der nu er truffet politisk beslutning om at lukke for
dansk analog terrestrisk tv-sending den 1. oktober 2009. I den forbindelse vil
der efter TDC's opfattelse blive tale om betragteligt større samfundsmæssige
økonomiske omkostninger, end det er angivet. Det skyldes, at
omkostningerne til borgernes udskiftning af terminaler og/eller anskaffelse af
udstyr til konvertering fra digital modtagelse til analog brug, vil blive et meget
betragteligt beløb. Omkostningen vil selvsagt være større, jo hurtigere der
lukkes for det analoge signal. Dels, fordi der så er flere terminaler/udstyr, der
skal udskiftes/anskaffes, og dels, fordi terminaler/udstyr ikke vil være faldet
så meget i pris.
Endvidere mener TDC, at et meget væsentligt punkt i forhold til en lukning
af den analoge terrestriske transmission er, at det ikke bør medføre, at andre
distributionsmedier ikke må distribuere de kanaler, hvis primære distribution
er digital i analog form. F.eks. skal kabel-tv-nettene og kabel-tv operatørerne
kunne bistå borgerne med at realisere en fælles modtagning og omformning
af de digitale signaler til det udstyr, de har i deres hjem.
TDC har i denne forbindelse med tilfredshed noteret sig, at IT- og
Telestyrelsen og Kulturministeriet har givet udtryk for den opfattelse, at
kravene i dansk og EU lovgivning om transparent viderespredning af tv- og
radiosignaler ikke forhindrer, at digitale signaler omformes og redistribueres i
analog form i et netværk, forudsat at de digitale signaler redistribueres
parallelt.
Dansk holdning
Danmark støtter, at man i EU drøfter det hensigtsmæssige i en fælles dato for, hvornår
der senest skal lukkes for analog jordbaseret tv-sending i medlemsstaterne, for dermed
at opnå fordelene ved overgangen til digitaljordbaseret tv fuldt ud.
I Danmark blev der den 22. juni 2005 truffet politisk beslutning om at lukke for det
analoge jordbaserede tv-sendenet med udgangen af oktober 2009.
Overordnet er det vigtigt for Danmark, at meddelelsen ikke ændrer den
nationale kompetence til at varetage frekvensforhandlinger og til at
bestemme, hvordan frekvenserne skal anvendes. Men helt generelt er
Danmark enig i, at der ved de internationale forhandlinger skal sikres så
megen fleksibilitet som muligt for frekvenserne anvendelsesmuligheder.
Danmark har indgivet en erklæring til teksten til rådskonklusioner f.s.v.a.
forståelsen af ordet ”koordination” på fællesskabsplan, som på baggrund af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
35
Kommissionens oplysninger må forstås som udveksling af erfaringer og god
praksis.
Andre landes holdninger
Storbritannien er enig i, at der bør arbejdes for en fælles europæisk slutdato
for lukning af det analoge sendenet, men mener, at starten af 2012 kan vise
sig at være for ambitiøst et mål.
Frankrig så gerne en mere fleksibel tilgang.
Østrig har opfordret til løbende samarbejde mellem medlemsstaterne og
Kommissionen om, hvordan overgangsforløbet håndteres.
Polen har oplyst, at man har analyseret egen situation og er kommet frem til, at
lukning af det analoge net tidligst er mulig i 2014.
Følgende oplysninger foreligger om lukning af analoge tv-sendenet i
medlemsstaterne:
Italien:
Finland:
Sverige:
Tyskland:
Polen
Storbritannien:
Østrig:
Spanien:
Belgien:
Ungarn:
Litauen:
Slovakiet:
Slovenien:
Grækenland:
2006
31. august 2007 besluttet som lukkedato for hele landet
Februar 2008 besluttet som sidste frist for lukning for hele landet
Planlægger en lukning i 2010
Forventes at ske imellem 2014 og 2018
Beslutning om lukning i 2012
Forudser 2010
31. december 2011 (foreløbig dato)
Forudser en lukning i Flandern 2012
31. december 2012
Begyndelsen af 2012
2012
2012
2012
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Kommissionen har ikke i sin meddelelse angivet på hvilken måde, der skal opnås
enighed om den i meddelelsen foreslåede slutdato for udsending af analog tv,
herunder om det skal ske i form af en retsakt.
Ved præsentationen af meddelelsen oplyste Kommissionen, at den ikke ville komme
med forslag til, hvordan Rådet bør gribe sagen an, men at den vil deltage i enhver
form for drøftelse, der må blive indledt på baggrund af meddelelsen.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
36
Generelt mener Kommissionen, at en fremskyndelse af overgangen fra analog til
digital udsendelse vil stimulere innovation og vækst, og bidrage til den revitaliserede
Lissabon-målsætning.
Ved lukningen af analog tv-sending frigives der værdifuld frekvenskapacitet.
Ved lukning af analog tv-sending vil den gruppe seere, som ikke forinden ”frivilligt”
har skaffet sig mulighed for at modtage digital tv via kabel-tv/fællesantenneanlæg
eller har anskaffet en såkaldt set-top-boks, skulle anskaffe sig en af disse, for at
bevare muligheden for at se tv. Størrelsen af denne gruppe vil falde gradvist.
Opgradering af tv-sendenet til digital tv-udsendelse udgør en betragtelig omkostning
for tv-stationer og netværksoperatører. Men en lukning af det analoge sendenet sparer
samtidig tv-stationerne for omkostninger til parallel jordbaseret analog/digital
sending. Endvidere kan overgangen til digital tv i sig selv føre til besparelser, idet
adskillige digitale tv-kanaler kan sendes over ét og samme tv-sendenet, det vil sige
inden for den samme kapacitet, som hidtil er blevet brugt til udsendelse af én analog
tv-kanal.
Tidligere forelæggelser
Folketingets Europaudvalg har med Udenrigsministeriets brev af 22. juni 2005
modtaget grundnotat vedrørende Kommissionens meddelelse af 26. maj 2005.
Folketingets Europaudvalg har modtaget supplerende grundnotat med
Udenrigsministeriets brev af 25. juli 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0037.png
37
Ad dagsordenens punkt 6-2
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Meddelelse fra Kommissionen om frekvenspolitiske prioriteter i EU inden
overgangen til digital transmission set i sammenhæng med ITU's
15
kommende
regionale radiokommunikationskonference i 2006 (RRC-06) – KOM (2005) 461
Resumé:
Kommissionen offentliggjorde den 30. september 2005 meddelelse om
”frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006
(RRC-06)”. Heri opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at støtte
igangsætningen af en debat om anvendelsen af frekvensdividenden (de frekvenser,
som bliver tilgængelige i forbindelse med overgangen fra analog til digital).
Endvidere opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at vedtage en fælles holdning
ved RRC-06 forhandlingerne for at sikre, at slutdatoen for overgangsperioden,
navnlig for den generelle beskyttelse af analoge kanaler, sker på det tidligste
foreslåede tidspunkt, så tæt på 2012 som muligt.
Formandskabets udkast til rådskonklusioner støtter op om Kommissionens meddelelse om
fremskyndelse for overgangen fra analog til digital tv
16
og lægger op til, at der skabes
enighed om, at 2012 bliver sidste frist for lukning. Der opfordres til at der skabes
fleksibilitet i frekvensplanerne ved bl.a. at sikre retfærdig adgang for alle potentielle brugere
og ved på ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006 - RRC-
2006 og den efterfølgende Verdens radiokommunikationskonference, WRC 2007
17
at
støtte muligheden for fleksibel anvendelse af frigivne frekvenser.
Baggrund
I september 2003 offentliggjorde Kommissionen en meddelelse om overgangen fra
analog til digital radio-/tv-spredning (KOM (2003) 541), som beskrev fordelene ved at
skifte til digital tv, og som igangsatte debatten om EU-politikken for den fremtidige
anvendelse af det frekvensspektrum, som potentielt frigives ved lukningen af det
analoge tv-sendenet.
Kommissionen offentliggjorde den 26. maj 2005 en meddelelse om fremskyndelse af
overgangen fra analog til digital tv. Heri forventer Kommissionen, at skiftet fra analog
til digital tv vil være langt fremme i 2010, på hvilket tidspunkt hovedparten af
15
ITU - International Telecommunication Union. ITU er en organisation under FN, hvor
regeringer og private organisation koordinerer telekommunikationsnet- og tjenester.
16
KOM(2005) 204
17
WRC – World Radio Conference, som er en konference under ITU.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
220145_0038.png
38
transmissionerne forventes at være digitale. Kommissionen foreslår for første gang en
fælles europæisk frist for lukning for det analoge sendenet nemlig senest 2012.
Indhold
Meddelelsen
Kommissionen offentliggjorde den 30. september 2005 meddelelsen
”frekvenspolitiske prioriteter i EU inden overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's kommende regionale radiokommunikationskonference i
2006 (RRC-06)”.
Hensigten med meddelelsen er at præsentere EU prioriteterne for tilgængeligt
frekvensspektrum i forbindelse med overgangen til digital jordbaseret tv og den
kommende ITU Regional Radio Conference (RRC-06). Meddelelsen skal bidrage til
i2010 målene sammenholdt med Lissabon agendaen, som fremhæver vigtigheden af
tilgængeligt frekvensspektrum for at styrke innovation inden for IKT samt øget
fleksibilitet i styringen af frekvensressourcen for at opnå en mere effektiv anvendelse.
I meddelelsen giver Kommissionen udtryk for, at det europæiske perspektiv skal tages
med i betragtning ved RRC-06 konferencen. Medlemsstaterne, som har
forhandlingskompetencen ved RRC-06 (Kommissionen er alene observatør), bør
ifølge meddelelsen styrke deres forhandlingsposition ved at vedtage fælles
forhandlingspositioner og fælles forhandlingsstrategier, når dette er muligt. Den fælles
position bør ifølge meddelelsen tage udgangspunkt i en fælles aftale om, hvordan de
politiske hovedprioriteter bør tages i betragtning.
Kommissionen opfordrer medlemsstaterne til at støtte igangsætningen af en debat om
anvendelsen af frekvensdividenden (de frekvenser som bliver tilgængelige i
forbindelse med overgangen fra analog til digital tv). Desuden meddeler
Kommissionen sine intentioner om at stå i spidsen for at sikre en passende
koordinering af tilgangen til frekvensdividenden, særligt for at kunne efterkomme
fremtidig efterspørgsel for paneuropæiske tjenester og anvendelsesmuligheder.
Kommissionen understreger, at planlægningen af RRC-forhandlingerne skal give
tilstrækkelig fleksibilitet til at kunne håndtere både et stort udbud af fremtidige radio
og tv-tjenester samt mulig alternativ anvendelse af de samme frekvenser til andre
teknologier og tjenester. Endelig opfordrer Kommissionen medlemsstaterne til at
vedtage en fælles holdning ved RRC forhandlingerne for at sikre, at slutdatoen for
overgangsperioden, navnlig for den generelle beskyttelse af analoge kanaler, sker på
det tidligste foreslåede tidspunkt som muligt og senest 2012.
Udkast til rådskonklusioner
Det britiske EU-formandskabs udkast til rådskonklusioner om overgangen til
digital tv er i overensstemmelse med Kommissionens meddelelse om at
fremskynde overgangen fra analog til digital tv – KOM(2005) 204 og
Kommissionens meddelelse om frekvenspolitiske
prioriteter i EU inden
overgangen til digital transmission set i
sammenhæng med ITU's
kommende regionale radiokommunikationskonference i 2006
(RRC-06)
KOM 2005 (461).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
39
Ligesom i Kommissionens meddelelser peges der på, at overgangen fra
analog til digital tv er en kompleks proces, hvor geografisk dækning,
informering af offentligheden og tilgængelighed af relevant udstyr bør tages i
betragtning. I forhold til frist for lukning bør de fleste medlemsstater have
skiftet fra analog til digital tv ved udgangen af 2012 og nogle lande allerede
før 2008. Der peges tillige på, at medlemsstaterne senest i 2006 bør
offentliggøre deres forslag for overgangen fra analog til digital tv
(Kommissionen havde foreslået 2005 i meddelelsen). Der skal desuden sikres
tilstrækkelig koordinering med interessenterne.
I konklusionerne udtrykkes anerkendelse af, at overgangen fra analog til
digital tv vil støtte den revitaliserede Lissabon-målsætning og stimulere
innovation og vækst samt bidrage til bedre kvalitet i og større udbud af
tjenester til forbrugerne.
Medlemsstaterne bør sikre en strategi for information af forbrugerne om
overgangen fra analog til digital udsendelse. Desuden vil de frekvenser, som
bliver tilgængelige i forbindelse med overgangen fra analog til digital
udsendelse, skulle genanvendes på en måde, der giver størst mulig værdi til
samfundet og økonomien. Medlemsstaterne bør tillige tillade fleksibilitet i
frekvensplanerne ved bl.a. at sikre retfærdig adgang for alle potentielle
brugere og igennem RRC-2006 og WRC-2007 at støtte muligheden for
fleksibel anvendelse af frigivne frekvenser og vedtagelse af en slutdato for
beskyttelse af analog jordbaseret tv så tæt på 2012 som muligt. Endelig
anerkendes det, at politikken for overgangen fra analog til digital tv er et
medlemsstats anliggende, men at der kan være mulighed for koordinering på
EU-plan indenfor rammerne af fællesskabskompetencen.
Der peges på, at Kommissionen kan støtte medlemsstaterne i at fremme
digital tv og fortsætte med at støtte udviklingen af nye innovative sendenet
og trådløse teknologier via EUs forsknings- og udviklingsprogrammer.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentets holdning foreligger endnu ikke.
Nærhedsprincippet
Det er regeringens vurdering, at de politiske perspektiver, der er beskrevet i
Kommissionens meddelelse, er i overensstemmelse med nærhedsprincippet. Selv om
anvendelsen af radiofrekvensressourcer er et nationalt anliggende, er det regeringens
vurdering, at der i visse situationer kan være anledning til fælleseuropæiske drøftelser
i forbindelse med styringen af frekvensressourcerne i internationale
frekvensforhandlinger.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
40
Gældende dansk ret
Meddelelsen i sig selv påvirker ikke dansk ret.
Høring
Sagen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for IT- og Telekommunikation,
og der blev ikke modtaget bemærkninger.
Dansk holdning
I Danmark blev der den 22. juni 2005 truffet politisk beslutning om at lukke for det
analoge jordbaserede tv sendenet med udgangen af oktober 2009.
Det skal understreges, at internationale frekvensforhandlinger, herunder
forhandlingerne ved RRC-06, er et nationalt anliggende, men det kan være
hensigtsmæssigt at have fælles drøftelser om en slutdato for beskyttelse af de
analoge tv signaler og sikringen af fleksibilitet for anvendelsesmulighederne
af frekvensbåndene. Dette kan være med til at sikre, at fordelene ved
overgangen fra analog til digital tv udnyttes fuldt ud.
Overordnet er det vigtigt for Danmark, at meddelelsen ikke ændrer den
nationale kompetence til at varetage frekvensforhandlinger og til at
bestemme, hvordan frekvenserne skal anvendes. Men helt generelt er
Danmark enig i, at der ved de internationale forhandlinger skal sikres så
megen fleksibilitet som muligt for frekvenserne anvendelsesmuligheder.
Danmark har indgivet en erklæring til teksten til rådskonklusioner f.s.v.a.
forståelsen af ordet ”koordination” på fællesskabsplan, som på baggrund af
Kommissionens oplysninger må forstås som udveksling af erfaringer og god
praksis.
Andre landes holdninger
Følgende oplysninger foreligger om lukning af analog jordbaseret tv-sendenet i
medlemsstaterne:
Italien:
Finland:
Sverige:
Tyskland:
Polen
Storbritannien:
Østrig:
Spanien:
Belgien:
Ungarn:
Litauen:
Slovakiet:
Slovenien:
2006
31. august 2007 besluttet som lukkedato for hele landet
Februar 2008 besluttet som sidste frist for lukning for hele landet
Planlægger en lukning i 2010
Forventes at ske imellem 2014 og 2018
Beslutning om lukning i 2012
Forudser 2010
31. december 2011 (foreløbig dato)
Forudser en lukning i Flandern 2012
31. december 2012
Begyndelsen af 2012
2012
2012
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
41
Grækenland:
2012
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Meddelelsen har ikke i sig selv lovgivningsmæssige eller statsfinansielle
konsekvenser.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Meddelelsen vil i sig selv ikke have nogen samfundsøkonomiske konsekvenser.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Folketingets Europaudvalg har modtaget grundnotat fremsendt med
Udenrigsministeriets brev af 28. oktober 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
42
Ad dagsordenens punkt 7
Aktuelt notat til Folketingets Europaudvalg
Verdenstopmødet om informationssamfundet, 16.-18. november 2005: opfølgning
- Orientering fra formandskabet og Kommissionen
- Der foreligger ikke dokumenter til dette punkt.
Resumé: Formandskabet og Kommissionen vil på rådsmødet orientere om udfaldet af
anden del af Verdenstopmødet om Informationssamfundet, som holdes i Tunis 16.-18.
november 2005.
Baggrund
Anden del af Verdenstopmødet om Informationssamfundet (World Summit
on the Information Society – WSIS) holdes i Tunis 16.-18. november 2005.
De spørgsmål, som har været til forhandling i forbindelse med WSIS, henhører kun
for en dels vedkommende under Fællesskabets kompetence. Men EU’s medlemsstater
er – i lighed med situationen i forhold til møder i internationale organisationer og
andre internationale konferencer – forpligtet til at samordne deres optræden i
forhandlingerne, jf. artikel 19 i traktaten om Den Europæiske Union.
Indhold
På rådsmødet (transport, telekommunikation og energi) den 1. december
2005 vil Kommissionen orientere om udfaldet af topmødet. Der vil samtidig
blive lejlighed til at foretage en første vurdering af, hvordan der skal følges
op på de beslutninger, der blev truffet på topmødet, og ikke mindst af, om
der er udestående emner, som man fra EU’s side skal forberede sig på at
håndtere i andre internationale fora.
Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant i den foreliggende sag.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
43
Gældende dansk ret
Der er ingen specifik dansk lovgivning, der berøres af Verdenstopmødet om
Informationssamfundet.
Dansk høring
Sagen vil blive forelagt EU-specialudvalget for it- og telekommunikation på
udvalgets møde den 9. november 2005.
Dansk holdning
Danmark har arbejdet hårdt for at sikre EU-konsensus i forhold til
forhandlingerne forud for WSIS – ikke mindst vedrørende spørgsmålet om
den internationale forvaltning af internettet.
Andre landes holdning
Andre landes holdning til orienteringen om udfaldet af WSIS vil først være
kendt efter afholdelsen af topmødet.
Statsfinansielle og lovgivningsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at sagen ikke i sig selv vil have statsfinansielle og/eller
lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark eller for Fællesskabet.
Samfundsmæssige konsekvenser
Det vurderes, at sagen ikke i sig selv vil have samfundsmæssige konsekvenser.
Et positivt udfald af anden del af Verdenstopmødet om Informationssamfundet kan
imidlertid få betydning for danske og europæiske virksomheders muligheder for
samhandel med udviklingslandene i form af afsætning af produkter og tjenesteydelser,
outsourcing af opgaver samt direkte investeringer, hvilket samlet må forventes at
kunne bidrage til styrket økonomisk vækst.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
EU’s forberedelser til anden del af Verdenstopmødet om
Informationssamfundet har tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg på følgende tidspunkter:
24. juni 2005 forud for rådsmøde (transport, telekommunikation og
energi) 27.-28. juni 2005.
17. februar 2005 forud for rådsmøde (ØKOFIN) 17. februar 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
44
3. december 2004 forud for rådsmøde (transport, telekommunikation og
energi) 9.-10. december 2004.
4. juni 2004 forud for rådsmøde (transport, telekommunikation og energi)
10.-11. juni 2004.
23. april 2004 forud for rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne
forbindelser) 26-27. april 2004.
3. marts 2004 forud for rådsmøde (transport, telekommunikation og
energi) 8.-9. marts 2004.