Europaudvalget 2005-06
2695 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
NOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
8. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning
om flerårig finansiering af det europæiske søfartssikkerhedsagenturs
tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe og om ændring af
forordning (EF) nr. 1406/2002 - KOM(2005) 210 ................................ 2
9. Udkast til rådskonklusioner om maritim beskæftigelse ........................ 6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0002.png
2/9
8. Kommissionens forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forord-
ning om flerårig finansiering af det europæiske søfartssikkerheds-
agenturs tiltag til bekæmpelse af forurening fra skibe og om ændring
af forordning (EF) nr. 1406/2002 - KOM(2005) 210
Der er tale om et revideret notat i forhold til revideret notat oversendt til
Folketingets Europaudvalg den 19. august 2005. Ændringerne er
fremhævet.
Resumé
Det europæiske søfartssikkerhedsagentur (herefter agenturet) varetager
blandt andet opgaver inden for forebyggelse og bekæmpelse af olieforu-
rening. Forslaget vil tilvejebringe en flerårig finansiel budgetramme for
bekæmpelse af olieforurening finansieret over fællesskabsbudgettet i pe-
rioden 1. januar 2007 til 31. december 2013 med 154 mio. EUR som fi-
nansielt referencebeløb. De årlige bevillinger godkendes af budgetmyn-
digheden som led i EU-budgetforhandlingerne. Bevillingen er primært
begrundet i en foreslået etablering af et EU-beredskab af oprensningsski-
be.
Forslaget vil med den foreslåede udgiftsramme indebære merudgifter på
EU-budgettet på 154 mio. EUR i perioden 2007-13. Heraf betaler Dan-
mark omkring to procent. Den økonomiske ramme skal vurderes på
grundlag af en samlet aftale om de finansielle perspektiver. Afhængigt af
placeringen og størrelsen af et operativt EU-beredskab kan der være af-
ledte mindre udgifter i forhold til det nationale danske beredskab og
overvågningsindsats med videre.
Forslaget er sat på dagsordenen på Rådsmødet (Transport, Telekommuni-
kation og Energi) den 5. december 2005 med henblik på en delvis fælles
tilgang, idet man for så vidt angår finansieringen afventer forhandlinger-
ne om de finansielle perspektiver.
Forslaget kræver ingen lovændringer.
1.
Baggrund og indhold
Med hjemmel i traktatens artikel 80, stk. 2, har Kommissionen den 25. maj
2005 fremlagt et forslag til en forordning om flerårig finansiering af det eu-
ropæiske søfartssikkerhedsagenturs tiltag til bekæmpelse af forurening fra
skibe samt ændring af forordning 1406/2002 om etablering af søfartssikker-
hedsagenturet. Forslaget kan vedtages med kvalificeret flertal efter procedu-
ren for fælles beslutningstagen i artikel 251.
Ulykkerne ERIKA og PRESTIGE i 1999 og 2001 viste ifølge Kommissio-
nen, at de enkelte medlemsstater ikke rådede over tilstrækkeligt oliebe-
kæmpelsesudstyr, som hurtigt og effektivt kunne sættes ind ved større olie-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0003.png
3/9
udslip. Dette har påvist et behov for, at der stilles supplerende midler til rå-
dighed.
På denne baggrund har det europæiske søfartssikkerhedsagentur i 2004 ved-
taget en handlingsplan for beredskab og bekæmpelse af olieforurening, der
skal danne rammen for agenturets tiltag inden for forebyggelse og bekæm-
pelse af olieforurening.
Agenturets tiltag inden for forebyggelse og bekæmpelse af olieforurening
omfatter
i overensstemmelse med handlingsplanen for beredskab og be-
kæmpelse af olieforurening:
-
Operativ bistand, hvor agenturet efter anmodning fra en medlemsstat
stiller supplerende oliebekæmpelsesmidler, såsom miljøskibe og udstyr,
til rådighed for medlemsstatens oliebekæmpelsesaktiviteter ved forure-
ning fra skibe.
Indsamling, analyse og formidling af information, bedste praksis, tek-
nikker og innovation inden for bekæmpelse af olieforurening.
Samarbejde og koordinering i form af teknisk og videnskabelig bistand
til Kommissionen i forbindelse med aktiviteter inden for rammerne af
relevante regionale aftaler mellem kyststater om at yde gensidig bistand
i tilfælde af forureningsulykker til søs.
-
-
Kommissionen vurderer, at udviklingen og udvidelsen af forureningsbe-
kæmpende aktiviteter i overensstemmelse med handlingsplanen forudsætter
langsigtede investeringer og tilstrækkelig finansiel sikkerhed. Det vil derfor
være vanskeligt at gennemføre ovennævnte tiltag uden en passende bud-
getmæssig fleksibilitet. Øget finansiel sikkerhed vil yderligere kunne mind-
ske agenturets udgifter, når der skal forhandles om længerevarende kontrak-
ter.
Forordningsforslaget vil tilvejebringe en flerårig finansiel budgetramme fi-
nansieret over fællesskabsbudgettet i perioden 1. januar 2007 til 31. decem-
ber 2013. Det foreslås, at der i denne periode øremærkes 154 mio. EUR
som finansielt referencebeløb. De årlige bevillinger godkendes af budget-
myndigheden inden for det finansielle overslag som led i EU budgetfor-
handlingen.
Der vil løbende blive ført tilsyn med det faktiske behov med henblik på til-
pasning af de årlige finansielle forpligtelser. Agenturets bestyrelse kan fore-
slå ændringer af agenturets budget.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0004.png
4/9
3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen udtaler sig ikke om nærhedsprincippet. Det er regeringens
opfattelse, at forslaget overholder nærhedsprincippet, da koordinerede EU
tiltag på området kan skabe en merværdi. Forslaget medfører alene en
ændring i budgetperioden, der får som konsekvens, at EMSA kan stille et
supplerende forureningsbekæmpelsesberedskab til rådighed. Der er ikke
tale om, at EU overtager opgaven vedrørende forureningsbekæmpelsen.
4.
Gældende dansk ret
Der er ikke danske regler på området.
5.
Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i EF-specialudvalget for skibs-
fartspolitiske spørgsmål, hvor søfartserhvervets parter er repræsenteret.
HTS Handel Transport og Serviceerhvervene
støtter forslaget. Samti-
dig finder HTS det afgørende, at EU-beredskabet afpasses og koordineres
med de respektive nationale beredskaber med henblik på dels at sikre en
effektiv indsats i tilfælde af en ulykke, dels at visse EU-medlemsstater
ikke begrænser bevillingerne til deres egne oliebekæmpelsesberedskaber
som følge heraf. Endelig skal koordinationen sikre, at de samlede investe-
rede midler udnyttes bedst muligt både nationalt og på EU-niveau.
Der er ikke indkommet yderligere bemærkninger fra andre organisatio-
ner.
6.
Andre landes holdninger
Der er generel opbakning til forslaget fra medlemslandenes side, dog så-
ledes, at man med hensyn til det foreslåede budget, afventer forhandlin-
gerne vedrørende aftalen om EU’s finansielle perspektiver 2007-13, således
at den endelige vedtagelse af forordningen bringes inden for rammerne af
de finansielle perspektiver.
Herudover er der enighed om, at forslaget ikke overflødiggør medlems-
staternes selvstændige ansvar samt det regionale element i forureningsbe-
kæmpelsen.
7.
Foreløbig dansk holdning
Danmark kan generelt støtte et styrket samarbejde og teknisk udvikling in-
den for olieforureningsbekæmpelse. I forhold til elementer i og dimensione-
ring af et operativt EU olieberedskab, herunder leje af oprensningsskibe,
lægger Danmark vægt på, at der er klar EU-merværdi i forhold til de natio-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0005.png
5/9
nale beredskaber, samt at olieberedskabet kommer Østersøen og de danske
stræder til gode.
Den økonomiske ramme vil
således
skulle vurderes på grundlag af en sam-
let aftale om EU’s finansielle perspektiver 2007-13.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget kræver ikke lovændring og vil umiddelbart finde anvendelse i
dansk ret.
Forslaget vil med den foreslåede udgiftsramme indebære merudgifter på
EU-budgettet på 154 mio. EUR i perioden 2007-13, hvoraf Danmark be-
taler omkring to procent. Den økonomiske ramme skal vurderes på
grundlag af en samlet aftale om de finansielle perspektiver. Afhængigt af
placeringen og størrelsen af et operativt EU-beredskab kan der være af-
ledte mindre udgifter i forhold til det nationale danske beredskab og
overvågningsindsats med videre.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige samfundsøkonomiske konse-
kvenser, dog vil agenturets oliebekæmpelsesaktiviteter kunne bidrage til
at forebygge og bekæmpe olieforurening i Østersøen.
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Grundnotat er oversendt til Folketingets Europaudvalg den 22. juni 2005
og revideret notat er oversendt den 19. august 2005.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0006.png
6/9
9. Udkast til rådskonklusioner om maritim beskæftigelse
Resumé
Formandskabets udkast til rådskonklusioner har til formål at sikre, at de
maritime sektorer i EU-landene fortsat har mulighed for at rekruttere et til-
strækkeligt antal europæiske søfarende. Konklusionerne indeholder en ræk-
ke opfordringer til initiativer, som skal gennemføres af medlemsstaterne,
EU-Kommissionen og de sociale partnere. De spænder fra uddannelsestiltag
til tiltag til fremme af sikkerhed, de søfarendes vilkår og skibsfartens image.
Udkastet til rådskonklusioner er overordnet set i overensstemmelse med
den danske strategi for rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af søfa-
rende samt den danske målsætning om at fremme kvalitetsskibsfart.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet (Transport, Tele-
kommunikation og Energi) den 5. december 2005.
Rådskonklusionerne skønnes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige el-
ler statsfinansielle konsekvenser.
1.
Baggrund og indhold
Det engelske formandskab har valgt at prioritere rekruttering, uddannelse
og beskæftigelse af europæiske søfarende højt og har til hensigt, at der på
rådsmødet for transport den 5. december 2005 skal vedtages rådskonklu-
sioner herom. Emnerne blev senest drøftet i EU-sammenhæng på et
uformelt rådsmøde i juni 2003 under det græske formandskab. Her blev
der opnået enighed om et sæt rådskonklusioner med en række generelt
formulerede initiativer til at forbedre skibsfartens image og rekrutteringen
til de maritime uddannelser.
Det engelske formandskab har udarbejdet et udkast til rådskonklusioner,
som dels skal ses som en opfølgning på rådskonklusionerne fra det græ-
ske formandskab, og dels indeholder en række nye politiske målsætnin-
ger.
Rådskonklusionernes overordnede mål er at sikre, at de maritime sektorer
i EU-landene fortsat har mulighed for at rekruttere et tilstrækkeligt antal
europæiske søfarende. Man ønsker at imødegå det fald i antallet af søfa-
rende, der har været i en del europæiske lande i de senere år. For de land-
baserede dele af de maritime sektorers vedkommende fokuseres der sær-
ligt på, at disse skal kunne rekruttere et tilstrækkeligt antal maritime offi-
cerer med erfaring fra beskæftigelse til søs til de jobs, hvor en sådan erfa-
ring er nødvendig. Det slås fast i rådskonklusionerne, at hvis dette ikke
lykkes, kan det på sigt føre til tab af maritim viden i EU-landene og i sid-
ste ende til manglende – og i værste fald – negativ vækst i EU-landenes
maritime sektorer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0007.png
7/9
For at nå det overordnede mål indeholder rådskonklusionerne en række
initiativer som medlemsstaterne, EU-Kommissionen og de maritime sek-
torers sociale partnere opfordres til at arbejde videre med. Medlemssta-
terne opfordres for eksempel til at fremme kvalitetsskibsfart gennem ret-
tidig og korrekt implementering af international regulering på det mariti-
me område. Endvidere opfordres medlemsstaterne til at fremme den ma-
ritime sektors image for derved at tiltrække flere til de maritime uddan-
nelser. Herudover gives støtte til vedtagelsen af den nye konsoliderede
ILO-konvention (International Labour Organisation) på søfartsområdet,
der forventes vedtaget på en konference i ILO i februar 2006.
Kommissionen opfordres blandt andet til at forbedre mulighederne for
partnerskaber og samarbejder mellem maritime uddannelsesinstitutioner
og til fortsat at følge og analysere udviklingen i rekruttering og træning af
søfarende i medlemsstaterne.
Endelig opfordres de sociale partnere (heriblandt rederne og deres organi-
sationer) blandt andet til at styrke deres rekrutterings- og uddannelsesind-
sats for derved at tiltrække flere til de maritime uddannelser. Der er desu-
den en opfordring til at drøfte beskæftigelsesmulighederne for søfarende
fra EU-lande, herunder på landenes passagerskibe i fart mellem EU-
landenes havne.
2.
Europa-Parlamentets holdning
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig i sagen.
3.
Nærhedsprincippet
Rådskonklusionerne skønnes generelt at være i overensstemmelse med
nærhedsprincippet, herunder den måde hvorpå de enkelte opfordringer
retter sig til henholdsvis medlemsstaterne, EU-Kommissionen og de soci-
ale partnere.
4.
Gældende dansk ret
Rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af søfarende er reguleret i lov
om maritime uddannelser (lov nr. 226 af 4. april 2002), lov om skibes be-
sætning (lov nr. 15 af 13. januar 1997), sømandsloven (lovbekendtgørelse
nr. 742 af 18. juli 2005), og lov om Dansk Internationalt Skibsregister
(lovbekendtgørelse nr. 273 af 11. april 1997).
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0008.png
8/9
5.
Høring
Rådskonklusionerne har været sendt i høring hos medlemmerne af EF-
Specialudvalget vedrørende skibsfartspolitiske spørgsmål. Der indkom tre
høringssvar.
Danske Havne har meddelt, at de ikke havde bemærkninger.
Fagligt Fælles Forbund (3F) kan tilslutte sig rådskonklusionernes formål
om at øge rekrutteringen og beskæftigelsen af europæiske søfarende. 3F
henviser i øvrigt til Det Europæiske Transportarbejderforbunds skrivelse af
12. september 2005 om samme emne til det britiske formandskab.
Endvidere gentager 3F forbundets modstand mod DIS-loven, og herunder
dens bestemmelser om overenskomster. Dette sker blandt andet under hen-
visning til, at visse af lovens bestemmelser - efter 3F’s mening - er hæm-
mende for beskæftigelsen af danske menige søfarende, samt at de strider
mod indholdet af den nye konsoliderede ILO-konvention. Endelig nævner
3F, at DIS-loven bør ændres blandt andet som følge af de nævnte forhold.
Danmarks Rederiforening finder det positivt, at Rådet har taget initiativ til
at skabe fokus på uddannelse og rekruttering af kvalificeret arbejdskraft
til den maritime industri, herunder ønsket om at medvirke til at forbedre
erhvervets generelle image og dermed medvirke til at tiltrække unge til
erhvervet. Rederiforeningen påpeger dog, at aktiviteterne bør tage ud-
gangspunkt i lokalt funderede rekrutteringsstrategier for at bevare og ud-
vikle de forskellige lokale/regionale maritime klynger.
Danmarks Rederiforening mener, at man skal lægge afgørende vægt på,
at teksten i konklusionen om industriens sikring af den maritime beskæf-
tigelse og vilkår ikke skal foregribe bestemte løsninger, som kan skade
konkurrencen. Mere generelt bør drøftelse af sådanne spørgsmål overla-
des til arbejdsmarkedets parter.
Rederiforeningen finder det ikke dokumenteret, at det samlede antal eu-
ropæiske søfarende er for nedadgående, særlig ikke efter de seneste udvi-
delser af Den Europæiske Union.
Det vurderes positivt, at medlemslandene arbejder for at tilvejebringe vi-
dendeling af ”good practice” samt udveksling/mobilitet mellem de mari-
time uddannelsesinstitutioner. Tilsvarende gælder medlemslandenes be-
stræbelser på at identificere tilbageværende barrierer for søfarendes mo-
bilitet mellem medlemslandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
221818_0009.png
9/9
6.
Andre landes holdninger
Rådskonklusionerne har været drøftet på tre møder i Rådets arbejdsgrup-
pe og blev drøftet i Coreper den 9. november 2005. Sagen vil herefter
komme på Transportrådsmødet den 5. december 2005, hvor det forventes,
at rådskonklusionerne kan vedtages. Der er således blandt medlemslan-
dene generel støtte til det overordnede formål med og hovedlinerne i ud-
kastet til rådskonklusioner.
7.
Foreløbig dansk holdning
Udkastet til rådskonklusioner er overordnet set i overensstemmelse med
den danske strategi for rekruttering, uddannelse og beskæftigelse af søfa-
rende samt den danske målsætning om at fremme kvalitetsskibsfart. For
eksempel er rådskonklusionerne og flere af de initiativer, der foreslås
heri, i god tråd med formålet med og indholdet af den politiske aftale om
en reform af de maritime uddannelser, som regeringen indgik med et
bredt flertal af Folketingets partier i juni 2004.
Fra dansk side har man generelt indtaget den holdning, at rådskonklusio-
nerne skal sikre vækst, de nødvendige kompetencer for de maritime indu-
strier og kvalitetsskibsfart.
8.
Lovgivningsmæssige og statsfinansielle konsekvenser
Rådskonklusionerne skønnes ikke i sig selv at få lovgivningsmæssige el-
ler statsfinansielle konsekvenser.
9.
Samfundsøkonomiske konsekvenser
Rådskonklusionernes generelle budskab er i sig selv en støtte til den ma-
ritime industri og fremme af maritime kompetencer, men har ikke i sig
selv en samfundsmæssig betydning.
10.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.