Europaudvalget 2005-06
2697 - miljø
Offentligt
1453491_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
14933/05 (Presse 315)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2697. samling i Rådet
Miljø
Bruxelles, den 2. december 2005
Formand
Margaret BECKETT
Det Forenede Kongeriges minister for miljø, fødevarer og
landdistriktspørgsmål
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 285 8716 / 6319
Fax: +32 (0)2 285 8026
[email protected] http://ue.eu.int/Newsroom
14933/05 (Presse 315)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0002.png
2.XII.2005
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til
delvis politisk enighed
om et udkast til forordning om det finansielle instrument for
miljøet - LIFE +.
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af et europæisk register over
udledning og overførsel af forureningsstoffer (PRTR) og vedtog en afgørelse om indgåelse på Det
Europæiske Fællesskabs vegne af UNECE's protokol om registre over udledning og overførsel af
forureningsstoffer (PRTR).
14933/05 (Presse 315)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0003.png
2.XII.2005
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
MINDSKELSE AF KLIMAPÅVIRKNINGERNE FRA LUFTFARTEN –
Rådets
konklusioner....................................................................................................................................
7
DET FINANSIELLE INSTRUMENT FOR MILJØET (LIFE+) ................................................... 10
INTERNATIONAL KEMIKALIEFORVALTNING -
Rådets konklusioner
.................................. 12
GENETISK MODIFICERET MAJS MON 863 x MON 810......................................................... 16
TEMASTRATEGI FOR LUFTFORURENING ............................................................................ 17
GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER - NÆSTE SKRIDT............................................ 19
EVENTUELT ............................................................................................................................... 20
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Konventionerne om henholdsvis Oder og Elben - Beskyttelse af flodvand ........................................................21
Alpekonventionen ...........................................................................................................................................21
Europæisk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer - forordning ..........................................21
Europæisk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer - UNECE's protokol ..............................22
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavs-ministerkonferencen om transport ........................................................................................23
ØKONOMI OG FINANS
Fælles erklæring fra EU og USA om de finansielle markeder ...........................................................................23
1
Ÿ
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Ÿ
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted http://ue.eu.int.
Ÿ
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
14933/05 (Presse 315)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2005
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina og Rusland - polytetrafluorethylen i granulatform.............................................................24
LANDBRUG
EU/Schweiz - Fælles standarder for animalske produkter .................................................................................25
ÅBENHED
Aktindsigt .......................................................................................................................................................25
14933/05 (Presse 315)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0005.png
2.XII.2005
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Bruno TOBBACK
Kris PEETERS
Den Tjekkiske Republik:
Tomáš NOVOTNÝ
Danmark:
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Estland:
Tiit NABER
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Cristina NARBONA RUIZ
Frankrig:
Nelly OLIN
Irland:
Dick ROCHE
Italien:
Altero MATTEOLI
Cypern:
Panicos POUROS
Letland:
Raimonds VĒJONIS
Litauen:
Arūnas KUNDROTAS
Luxembourg:
Georges FRIDEN
Ungarn:
Miklós PERSÁNYI
Malta:
George PULLICINO
Nederlandene:
Pieter van GEEL
Østrig:
Josef PRÖLL
Polen:
Jan SZYSZKO
Miljø- og pensionsminister
Flamsk minister for offentlige arbejder, energi, miljø og
naturspørgsmål
Vicemiljøminister, kontoret for internationale forbindelser
Miljøminister og minister for nordisk samarbejde
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og reaktor-
sikkerhed
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Miljøminister
Minister for økologi og bæredygtig udvikling
Miljøminister og minister for kultur- og naturarv samt
lokalstyre
Minister for miljø og naturbevaring
Generaldirektør i Ministeriet for Landbrug, Naturressour-
cer og Miljø
Miljøminister
Miljøminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister og minister for vandressourcer
Miljøminister og minister for landdistriktspørgsmål
Statssekretær for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
Forbundsminister for landbrug og skovbrug, miljø og
vandforvaltning
Miljøminister
14933/05 (Presse 315)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0006.png
2.XII.2005
Portugal:
Francisco NUNES CORREIA
Slovenien:
Janez PODOBNIK
Slovakiet:
László MIKLÓS
Finland:
Jan-Erik ENESTAM
Sverige:
Lena SOMMESTAD
Det Forenede Kongerige:
Margaret BECKETT
Elliot MORLEY
Miljøminister og minister for fysisk planlægning og regio-
naludvikling
Minister for miljø og fysisk planlægning
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktsspørgsmål
Viceminister for klimaændringer og miljø
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Medlem
De tiltrædende staters regeringer var repræsenteret således:
Bulgarien:
Dzhevdet CHAKAROV
Rumænien:
Sulfina BARBU
Miljøminister og minister for vandressourcer
Miljøminister
14933/05 (Presse 315)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0007.png
2.XII.2005
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
MINDSKELSE AF KLIMAPÅVIRKNINGERNE FRA LUFTFARTEN –
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union,
1.
MINDER OM, at det i forbindelse med udviklingen af EU's strategi på mellemlang og lang
sigt for bekæmpelse af klimaændringer og påbegyndelsen af en proces blandt alle parterne
i De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC) er nødvendigt
at undersøge, hvordan gennemførelsen af denne konvention kan bringes videre med hen-
blik på at nå dens endelige mål ved at fastlægge en post-2012-ordning, sikre, at alle lande
samarbejder i videst muligt omfang, medtage alle vigtige drivhusgasser, sektorer og imø-
degåelsesmuligheder, skabe teknologisk innovation under anvendelse af den bedst mulige
blanding af push- og pull-politikker, fremme teknologioverførsel til de relevante markeder
og give mulighed for fortsat anvendelse af markedsbaserede og fleksible instrumenter.
MINDER OM, at der i sjette EF-miljøhandlingsprogram opfordres til at fastlægge og gen-
nemføre særlige tiltag til at reducere drivhusgasemissionerne fra luftfarten, medmindre Or-
ganisationen for International Civil Luftfart (ICAO) vedtog sådanne tiltag inden udgangen
af 2002; BEKRÆFTER PÅ NY de talrige tidligere rådskonklusioner, hvori emissioner fra
luftfart anerkendes som et alvorligt og voksende problem, og hvori der opfordres til hand-
ling som fastsat i sjette miljøhandlingsprogram; og ANERKENDER, at EU er en vigtig
aktør i den globale luftfart, som tegner sig for ca. halvdelen af de CO2-emissioner fra in-
ternational luftfart, der indberettes af bilag I-parterne i UNFCCC, og har et ansvar for at
handle med henblik på at imødegå luftfartens klimapåvirkninger.
ANERKENDER, at medlemsstaterne har folkeretlige forpligtelser, navnlig som følge af
konventionen angående international civil luftfart (Chicago-konventionen) og UNFCCC,
og FREMHÆVER, at det er Den Europæiske Unions holdning, at alle politiske instrumen-
ter, der kan reducere klimapåvirkningerne, bør opretholdes som muligheder, indtil luft-
fartssektoren har nået det punkt, hvor den fuldt ud forholder sig til sine klimapåvirkninger.
SER MED TILFREDSHED PÅ Kommissionens meddelelse om reduktion af lufttrafikkens
indvirkning på klimaet, der vedrører det påtrængende problem med emissioner fra luftfart,
og som er et vigtigt skridt i forbindelse med en analyse af mulighederne for en yderligere
indsats, og ANERKENDER, at denne meddelelse er et specifikt svar på Rådets anmodnin-
ger om, at der gøres en indsats.
2.
3.
4.
14933/05 (Presse 315)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2005
5.
ANERKENDER, at medlemsstaterne i betragtning af sagens hastende karakter omgående
må indlede en opfølgning af meddelelsen; TILSLUTTER SIG Kommissionens vurdering i
meddelelsen, nemlig at der er behov for en bredspektret og konsekvent tilgang med henblik
på at imødegå lufttrafikkens indvirkning på klimaet, og UNDERSTREGER, at de nuvæ-
rende politikker og aktioner bør videreføres og styrkes samt suppleres med yderligere om-
kostningseffektive tiltag.
ANERKENDER, at den bedste vej frem set ud fra et økonomisk og miljømæssigt syns-
punkt synes at være at inddrage luftfartssektoren i EU’s emissionshandelsordning, efter-
som emissionshandel allerede er gennemført i EU og har større potentiale for at blive an-
vendt internationalt end andre alternative politikker; ANMODER derfor indtrængende
Kommissionen om at forelægge et forslag til en retsakt inden udgangen af 2006, der er
både miljømæssigt meningsfuldt og økonomisk effektivt, sammen med en konsekvensana-
lyse, som giver en detaljeret analyse af de miljømæssige, økonomiske − herunder også for
konkurrenceevnen − og sociale konsekvenser og bl.a. også en analyse af virkningerne af
inddragelsen af luftfartssektoren for
– handelsordningen, herunder kvoteprisen, og i forbindelse med den generelle revision af
emissionshandelsordningen de potentielle konsekvenser for elektricitetsprisen og ener-
gisektorens konkurrenceevne, herunder også den energiintensive industri
– konkurrencemarkedet mellem luftfartsselskaberne
– konkurrencemarkedet mellem forskellige transportformer
– de mange forskellige situationer i Fællesskabets forskellige regioner, herunder regioner-
ne i den yderste periferi og de oversøiske lande og territorier.
7.
SER MED TILFREDSHED på Kommissionens beslutning om at nedsætte en arbejdsgrup-
pe for luftfart under anden fase af det europæiske klimaændringsprogram, der skal under-
søge mulighederne for at medtage luftfartens indvirkning på klimaet i EU’s emissionshan-
delsordning; UNDERSTREGER behovet for at anvende systemet på ensartede vilkår både
for EU og for luftfartsselskaber fra tredjelande; FINDER, at der ved systemets udformning
bør tages hensyn til de mange forskellige situationer i Fællesskabets forskellige regioner,
herunder øer, regionerne i den yderste periferi og de oversøiske lande og territorier, og
ANERKENDER, at følgende spørgsmål er centrale for den videre debat: hvilken type en-
hed skal have ansvaret for luftfartens indvirkning på klimaet; i hvilket omfang tages der
hensyn til de samlede klimapåvirkninger; hvilken type flyvninger er omfattet; hvilken me-
tode bruges til beregning og fordeling af sektorens samlede emissionsbegrænsning i og
samspillet med Kyoto-protokollen; ER, uden at det foregriber resultatet af yderligere tekni-
ske analyser, som arbejdsgruppen for luftfart foretager, AF DEN OPFATTELSE, at der
bør tages hensyn til følgende foreløbige vejledende principper:
6.
14933/05 (Presse 315)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2005
·
Den ansvarlige enhed bør være luftfartsselskaberne og luftfartsoperatørerne, eftersom
det er dem, der har den mest direkte kontrol over de benyttede flytyper og deres drift.
·
For at minimere de potentielle negative følger af kompromisser mellem de forskellige
virkninger og for at beskytte den generelle ordnings miljøintegritet bør både CO2- og
ikke-CO2–effekten af luftfart i videst muligt omfang tages i betragtning. Herved kan
usikkerhedsmomenterne omkring visse virkninger afvejes mod de risici, de udgør for
klimaet. Indtil videnskaben har udviklet mere egnede måleenheder til sammenligning af
de forskellige virkninger, er der behov for en pragmatisk tilgang. Arbejdsgruppen for
luftfart bør drøfte dette spørgsmål yderligere.
·
Målet bør være at finde en realistisk model for luftfarten i den europæiske emissions-
handel, som med tiden vil kunne anvendes i hele verden. I miljømæssig henseende vil
den bedste løsning bestå i, at alle fly med afgang fra EU-lufthavne omfattes af denne
handel. Medtager man kun interne EU-flyvninger, vil mindre end 40% af emissionerne
fra alle fly med afgang fra EU være omfattet af ordningen. Arbejdsgruppen for luftfart
bør drøfte dette spørgsmål yderligere og bør navnlig behandle konkurrencespørgsmål
som f.eks. virkningen for relative markedsandele for EU- og ikke-EU-luftfartsselskaber
og minimering af konkurrencefordrejning på markedet.
·
På grund af den udtalte integration på Fællesskabets lufttransportmarked bør der på EU-
niveau vedtages en harmoniseret metode til fordeling af det samlede antal emissions-
kvoter, der tildeles luftfarten inden for denne sektor.
·
Inddragelsen af luftfart bør ikke få negative virkninger for det registersystem, der blev
indført med Kommissionens forordning (EF) nr. 2216/2004 for at sikre sammenhæng
mellem handel i henhold til den europæiske emissionshandelsordning og handel i hen-
hold til Kyoto-protokollen."
14933/05 (Presse 315)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0010.png
2.XII.2005
DET FINANSIELLE INSTRUMENT FOR MILJØET (LIFE+)
Rådet nåede med kvalificeret flertal
1
til
delvis politisk enighed
om et udkast til forordning om det
finansielle instrument for miljøet (Life+)
(14785/05 ADD 1 - ADD 2).
Enighedens "delvise" karakter skyldes, at de budgetmæssige aspekter er udeladt, indtil der forelig-
ger et resultat af drøftelserne vedrørende Fællesskabets kommende finansielle ramme (de finansielle
overslag for 2007-2013)
2
. Det forventes derfor, at Rådet vil vedtage denne tekst som
fælles hold-
ning,
når der er fundet en løsning mht. budgettet
3
og de spørgsmål, der hænger uløseligt sammen
dermed.
Formålet med LIFE+ er at finansiere udvikling, gennemførelse, overvågning, evaluering og formid-
ling af Fællesskabets miljøpolitik og -lovgivning med særligt sigte på at fremme bæredygtig udvik-
ling i EU. LIFE+ skal navnlig støtte gennemførelsen af sjette miljøhandlingsprogram.
4
Kommissionen har foreslået ét enkelt instrument, hvori der samles en række eksisterende program-
mer; forvaltningen af programmet skal for en stor dels vedkommende overdrages til medlemsstater-
ne. Det foreslås endvidere, at finansieringen af andre miljøforanstaltninger, navnlig miljøteknologi-
er og foranstaltninger til forvaltning af natur og biodiversitet, integreres i andre finansielle EU-
instrumenter.
Rådet er nået til delvis politisk enighed om en tekst, der omfatter de grundlæggende principper i
Kommissionens forslag, men hvori der lægges større vægt på natur og biodiversitet og åbnes mu-
lighed for finansiering af visse projekter vedrørende miljøteknologier under LIFE+, når de ikke er
berettigede til støtte fra EU-finansieringsinstrumenter. Rådet har med denne tilgang i høj grad taget
hensyn til Europa-Parlamentets førstebehandlingsforslag, som går i samme retning.
LIFE+ støtter:
– bedste praksisforanstaltninger eller demonstrationsforanstaltninger til støtte for natur- og biodi-
versitetsmål, såsom hastebevaringsforanstaltninger for truede arter (f.eks. den iberiske los)
1
2
3
4
Den belgiske og den nederlandske delegation kunne ikke acceptere den godkendte tekst.
Artikel 11, stk. 2, i Kommissionens forslag er ikke en del af den godkendte tekst.
Kommissionens budgetforslag: € 2 190 mio.
Afgørelse 1600/2002//EF, EUT L 242 af 10.9.2002, s. 1.
10
14933/05 (Presse 315)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2005
– innovative foranstaltninger eller demonstrationsforanstaltninger til støtte for gennemførelse og
udvikling af EU's miljøpolitik (bl.a. løsninger med hensyn til udledning af drivhusgasser, vand-
kvalitet, kemikaliepolitik)
– aktiviteter, der ikke er berettigede til finansiering fra andre af Fællesskabets finansielle instru-
menter.
Foreslået retsgrundlag: Artikel 175, stk. 1, i traktaten - der kræves kvalificeret flertal til en rådsafgø-
relse og fælles beslutningsprocedure med Europa-Parlamentet.
Europa-Parlamentet afgav sin førstebehandlingsudtalelse den 7. juli 2005
(10814/05).
14933/05 (Presse 315)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0012.png
2.XII.2005
INTERNATIONAL KEMIKALIEFORVALTNING -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"RÅDET FOR DEN EUROPÆISKE UNION,
1.
SOM HENVISER TIL den afgørelse (SS.VII/3) om nødvendigheden af, at der udformes en
strategisk tilgang til international kemikalieforvaltning (SAICM), som blev truffet af Sty-
relsesrådet for FN's Miljøprogram på dets 7. ekstraordinære samling i februar 2002,
SOM LIGELEDES HENVISER TIL kapitel 19 i Agenda 21 og punkt 23 i Johannesburg-
gennemførelsesplanen, som blev vedtaget på verdenstopmødet om bæredygtig udvikling
den 4. september 2002, som tager sigte på inden 2020 at have opnået, at kemikalier bruges
og produceres på en måde, der fører til en så lille negativ indvirkning på sundhed og miljø
som mulig, og at udformningen af den strategiske tilgang anerkendes som et væsentligt bi-
drag til at nå dette mål,
SOM LIGELEDES HENVISER TIL punkt 56, litra k), i resultaterne fra verdenstopmødet i
september 2005, som bekræfter forpligtelsen til med SAICM at fremme en sund forvalt-
ning af kemikalier og farligt affald i hele deres livscyklus,
NOTERER SIG resultatet af det hidtidige arbejde med udformningen af den strategiske
tilgang, som har fundet sted under De Forenede Nationers Miljøprogram, med bistand fra
en styrelseskomité, som omfatter andre mellemstatslige nøgleorganisationer, der beskæfti-
ger sig med kemikalieforvaltning. Der blev holdt et første forberedende møde SAICM
PrepCom1 i Bangkok fra den 9. til den 13. november 2003. SAICM PrepCom2 blev holdt i
Nairobi i Kenya fra den 4. til den 8. oktober 2004. SAICM PrepCom3 fandt sted i Wien i
Østrig fra den 19. til den 24. september 2005. Der skal afholdes en "international konferen-
ce om kemikalieforvaltning" (ICCM), som skal vedtage den endelige udgave af SAICM, i
Dubai i De Forenede Arabiske Emirater fra den 4. til den 6. februar 2006,
BIFALDER de hidtidige fremskridt i udformningen af den strategiske tilgang, TAKKER
navnlig formanden for arbejdet med SAICM, SAICM-sekretariatet og donorerne, hvis støt-
te har muliggjort den inklusive tilgang, og ANERKENDER alle deltageres indsats og den
særlige rolle, de regionale grupper har spillet gennem et omfattende arbejde mellem mø-
derne,
BIFALDER den strategiske tilgangs struktur, som kommer til at bestå af tre dokumenter:
en erklæring på højt niveau, en overordnet politisk strategi og en global handlingsplan. På
PrepCom3 nåede man langt med den endelige udformning af disse dokumenter, men der er
stadig en del arbejde tilbage for at kunne nå målet for ICCM, hvor der skal tages udgangs-
punkt i disse resultater,
2.
3.
4.
5.
6.
14933/05 (Presse 315)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2005
7.
BEKRÆFTER sin fortsatte stærke støtte til udformningen af den strategiske tilgang og
TILSKYNDER alle deltagere i SAICM-processen til at deltage konstruktivt og øge deres
bestræbelser på at afslutte arbejdet med den strategiske tilgang, så den kan vedtages på
ICCM i februar 2006,
HENSTILLER, at Det Europæiske Fællesskab og medlemsstaterne i forbindelse med den
endelige udformning af den strategiske tilgang søger at sikre:
a)
at processen med udformningen og den efterfølgende gennemførelse af den strategi-
ske tilgang vedbliver med at være gennemsigtig, åben og inddrager alle lande, inter-
esserede parter og sektorer
at erklæringen på højt niveau giver ministrene mulighed for at forpligte sig politisk
på den strategiske tilgang, idet det anerkendes, at den ikke er juridisk bindende, og at
den er en verdensomspændende proces, som støtter vore internationale juridiske for-
pligtelser
at den overordnede politiske strategi udspringer af de forpligtelser, der kommer til
udtryk i erklæringen på højt niveau, og gennemføres gennem den globale handlings-
plan, som er et bredt udvalg af tiltag, som lande og andre interesserede parter bør
gøre brug af for at opfylde disse forpligtelser med hensyn til en sund kemikaliefor-
valtning
at den strategiske tilgang har et bredt anvendelsesområde og tager sigte på en sund
forvaltning af alle former for kemikalier i hele deres livscyklus
at det i forbindelse med den strategiske tilgang anerkendes, at det er vigtigt, at der
tilvejebringes flere nationale og internationale finansielle midler, så den kan gennem-
føres med et positivt resultat. Disse midler skal komme fra en række eksisterende og
nye kilder, herunder
i)
nationale eller regionale aktioner til støtte for finansieringen af den strategiske
tilgangs målsætninger, idet der tages hensyn til omkostningerne ved ikke at
gøre noget, bl.a. ved integrering af en sund kemikalieforvaltning i relevante
strategier og passende anvendelse af økonomiske instrumenter
fremme af industrielle partnerskaber og finansiel og teknisk deltagelse, bl.a.
ved nye og igangværende initiativer og tilvejebringelse af midler
integrering af den strategiske tilgangs målsætninger i multilateralt og bilateralt
udviklingsbistandssamarbejde, bl.a. a) gennem modtagere, som overvejer at in-
tegrere den strategiske tilgangs målsætninger i relevante nationale dokumenter,
som kan påvirke udviklingsbistandssamarbejdet og b) gennem donorer, som
imødekommer anmodninger ved at anerkende den strategiske tilgangs målsæt-
ninger som et vigtigt element i det bilaterale støtteagentursamarbejde til fordel
for bæredygtig udvikling
8.
b)
c)
d)
e)
ii)
iii)
14933/05 (Presse 315)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2005
iv)
eksisterende kilder til relevant global finansiering og en mere effektiv anven-
delse af disse, navnlig ved at undersøge muligheden for yderligere støtte fra
den globale miljøfacilitet og Montreal-protokollen og dens multilaterale fond
udarbejdelse af et frivilligt klart tidsbegrænset "quick start-program" til støtte
for indledende kapacitetsopbyggende aktiviteter, som Det Europæiske Fælles-
skab og medlemsstaterne efter evne søger at bidrage til
v)
f)
at der henvises til anvendelse af forsigtighedsprincippet og substitution og anvendel-
se heraf på kemikalieforvaltning for at beskytte sundhed og miljø i overensstemmelse
med gældende EU-holdninger; dette indebærer ikke nogen svækkelse af de interna-
tionale præcedenstilfælde som helhed
at den strategiske tilgang har prioriteter såsom persistente, bioakkumulerende og tok-
siske stoffer (PBT), meget persistente og meget bioakkumulerende stoffer (vPvB),
kemikalier, der er carcinogene eller mutagene, eller som bl.a. indvirker negativt på
det reproduktive system, det endokrine system, immunsystemet eller nervesystemet,
herunder alle former for asbest, persistente organiske miljøgifte (POP) og kviksølv
og andre tungmetaller, som er et globalt problem
at der i den strategiske tilgang tilskyndes til forskning i og udvikling af brugen af
ikke-kemiske alternativer som et vigtigt middel til at mindske risikoen fra kemikalier
at den globale handlingsplan vedtages som et vejledende dokument for alle interesse-
rede parter på globalt, regionalt, nationalt og lokalt plan med henblik på vurdering af
den øjeblikkelige status af deres indsats til støtte for en sund kemikalieforvaltning og
bl.a. kortlægge prioriteter med henblik på at lukke huller i denne forvaltning
at den globale handlingsplan omfatter vejledning i prioritering af aktiviteter som
f.eks. fokusering på at mindske afstanden mellem industrialiserede lande og udvik-
lingslande, reducering af udsættelsen for særligt skadelige stoffer og integrering af
kemikalier i en bredere udviklingsdagsorden; desuden kortlægger den globale hand-
lingsplan globale prioriteter, hvor en passende samarbejdsindsats er af afgørende be-
tydning
at grupper af kemikalie- og affaldskonventioner medtages i den globale handlings-
plan som et skridt i retning af de vedtagne mål for god international forvaltnings-
praksis på miljøområdet
g)
h)
i)
j)
k)
14933/05 (Presse 315)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2.XII.2005
l)
at gennemførelsen af den strategiske tilgang og den status, der skal foretages, støttes
af et sekretariat med FN's Miljøprogram som administrativt hovedansvarligt og stærk
inddragelse af WHO. Sekretariatet skal arbejde i samråd og/eller sammen med
IOMC's deltagende organisationer og i givet fald med andre mellemstatslige organi-
sationer
at der afholdes møder til opfølgning af ICCM med henblik på regelmæssig revision
og gennemførelse af den strategiske tilgang så ofte, at der opstår og fastholdes et
momentum, samtidig med at intervallerne mellem møderne er lange nok til at sikre
praktisk gennemførelse og fremskridt. Hvor det er muligt, bør ICCM's møder afhol-
des sideløbende med møder i de relevante mellemstatslige organisationers styrende
organer."
m)
14933/05 (Presse 315)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0016.png
2.XII.2005
GENETISK MODIFICERET MAJS MON 863 x MON 810
Rådet drøftede et kommissionsforslag til beslutning om markedsføring af et majsprodukt (Zea mays
L., hybrid MON 863 x MON 810), der er genetisk modificeret med henblik på resistens over for
majsrodorm og visse skadelige sommerfugle
(14893/05).
Ifølge tilladelsen må produktet ikke an-
vendes til fødevarer og dyrkning.
Formandskabet noterede sig, at der ikke var det nødvendige kvalificerede flertal til at vedtage eller
forkaste forslaget. Hvis der ikke foreligger en afgørelse fra Rådets side, påhviler det Kommissionen
at træffe afgørelse.
De tyske myndigheder har modtaget en anmeldelse fra Monsanto Europe S.A. med anmodning om
tilladelse til at importere og forarbejde genetisk modificeret majs MON 863 x MON 810 i en perio-
de på ti år.
I sin udtalelse af 8. juni 2005 konkluderede Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet
1
, at
MON 863 x MON 810 ud fra alle oplysninger at dømme ikke – i betragtning af den foreslåede an-
vendelse heraf - kan ventes at få skadelige virkninger for menneskers og dyr sundhed eller for mil-
jøet. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet fandt også, at ansøgerens overvågningsplan var
fyldestgørende i betragtning af de påtænkte anvendelser af MON 863 x MON 810.
På grundlag af denne udtalelse forelagde Kommissionen den 19. september 2005 forskriftsudvalget
2
et udkast til beslutning med henblik på godkendelse af produktet. Udvalget var ikke i stand til at
afgive udtalelse, da der ikke kunne opnås kvalificeret flertal.
I overensstemmelse med udvalgsproceduren
3
forelagde Kommissionen derfor den 11. novem-
ber 2005 et forslag, hvorefter Rådet har tre måneder til at træffe afgørelse. Der kræves kvalificeret
flertal i Rådet for at vedtage eller forkaste Kommissionens forslag, medens der kræves enstemmig-
hed for at ændre det. Hvis Rådet forkaster forslaget, skal Kommissionen behandle det på ny. Hvis
det ikke lykkes Rådet at træffe afgørelse, kan Kommissionen vedtage retsakten.
1
2
3
Se http://www.efsa.eu.int/science/gmo/gmo_opinions/176_en.html
Nedsat i medfør af artikel 30 i direktiv 2001/18/EF.
Se artikel 5 i Rådets afgørelse 1999/468/EØF (EUT L 194/23 af 17.7.1999).
16
14933/05 (Presse 315)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0017.png
2.XII.2005
TEMASTRATEGI FOR LUFTFORURENING
Rådet havde en orienterede drøftelse af en temastrategi for
luftforurening
og om forslaget til direk-
tiv
om luftkvaliteten og renere luft i Europa,
begge foreslået af Kommissionen.
Drøftelsen vedrørte navnlig:
– temastrategiens mål frem til 2020;
– den fleksibilitet, som direktivforslaget giver medlemsstaterne med hensyn til gennemførelsen,
således at folkesundheden kan forbedres på en omkostningseffektiv måde (f.eks. ved fastsættelse
af regler om fine partikler).
Formålet med Rådets drøftelser er at give retningslinjer for det videre arbejde vedrørende luftkvali-
teten.
Som afslutning på drøftelserne konkluderede formanden følgende:
"Det har været en meget nyttig debat både om temastrategien og om forslaget til nyt direktiv. Som
formand vil jeg gerne pege på følgende punkter, uden at mine bemærkninger er hverken udtøm-
mende eller skal foregribe Rådets konklusioner:
– de fleste af os mener, at de langfristede mål for strategien kan overvejes, inden der foreligger
lovgivningsforanstaltninger;
– vi vil dog være nødt til at foretage en detaljeret gennemgang af den lovgivning, Kommissionen
overvejer, på grundlag af en afbalanceret konsekvensvurdering;
– vi bifalder i vid udstrækning forslaget til et nyt direktiv, som er et godt eksempel på bedre lov-
givning;
– der vil være behov for flere forhandlinger om direktivet for at fastslå, hvilken værdi det har for
medlemsstaterne at få større fleksibilitet med hensyn til at opfylde deres forpligtelser;
– det vil også være vigtigt fortsat at tage hensyn til folkesundheden i forhandlingerne og at holde
sig målet om at nedbringe befolkningens udsættelse for luftforurening, navnlig fine partikler, for
øje."
14933/05 (Presse 315)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0018.png
2.XII.2005
Der erindres om, at luftforurening - på trods af væsentlige forbedringer i Europas luftkvalitet takket
være lovgivning og andre faktorer - stadig har alvorlige (negative) virkninger for folkesundheden
og miljøet. I september 2005 forelagde Kommissionen en temastrategi for luftforurening og et for-
slag til nyt direktiv om luftkvalitet med henblik på at nedbringe luftforureningen i EU inden for
rammerne af Ren luft i Europa-programmet (CAFE)
(12735/05 + ADD 1 + ADD 2).
Strategien indgår som led i sjette miljøhandlingsprogram
1
(6. MHP), der som mål for strategien
fastsætter, at der skal opnås "et luftkvalitetsniveau, der ikke medfører væsentlige negative virknin-
ger og risici for sundhed og miljø".
En del af strategien vil blive gennemført ved en revision af den gældende luftkvalitetslovgivning,
som kommer til at omfatte to nøgleelementer:
a)
strømlining af gældende bestemmelser og sammenskrivning af fem retsakter til et enkelt
direktiv (rammedirektivet
2
, første
3
, andet
4
og tredje
5
datterdirektiv og beslutningen om ud-
veksling af information
6
; fjerde datterdirektiv
7
vil senere blive indarbejdet gennem en for-
enklet kodifikationsprocedure).
indførelse af nye luftkvalitetsstandarder for fine partikler (PM
2.5
) i luften på grund af de
store sundhedsmæssige gevinster, der kan opnås.
b)
Samtidig får medlemsstaterne større fleksibilitet. Det foreslås, at de skal kunne anmode om forlæn-
gelse af fristen for at opfylde kravene i de berørte zoner, hvis de kan påvise, at de har truffet alle
rimelige foranstaltninger til at gennemføre lovgivningen men alligevel ikke har kunnet opfylde luft-
kvalitetsstandarderne på bestemte steder.
Ambitionsniveauet for denne strategi er blevet anslået til at give mindst 42 mia. EUR om året i
sundhedsmæssigt udbytte. Opnåelse af disse mål er anslået til at koste omkring 7,1 mia. EUR om
året (svarende til ca. 0,05% af EU-25 BNP i 2020).
1
2
3
4
5
6
7
Afgørelse nr. 1600/2002/EF (EFT L 242 af 10.9.2002, s. 1).
Direktiv 96/62/EF (EFT L 296 af 21.11.1996, s. 55).
Direktiv 1999/30/EF (EFT L 163 af 29.6.1999, s. 41).
Direktiv 2000/69/EF (EFT L 313 af 13.12.2000, s. 12).
Direktiv 2002/3/EF (EFT L 67 af 9.3.2002, s. 14).
Beslutning 97/101/EF (EFT L 35 af 5.2.1997, s. 14).
Direktiv 2004/107/EF (EUT L 23 af 26.1.2005, s. 3).
18
14933/05 (Presse 315)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0019.png
2.XII.2005
GENETISK MODIFICEREDE ORGANISMER - NÆSTE SKRIDT
Rådet havde en første orienterende drøftelse om de europæiske perspektiver for den bedste fremti-
dige anvendelse af genetisk modificerede organismer (gmo'er) som afgrøder eller fødevarer og den
europæiske beslutningsproces vedrørende gmo'er.
Debatten omfattede talrige aspekter af politikken for gm-afgrøder, -foderstoffer og -fødevarer,
navnlig de mulige risici og fordele ved gm-teknologi, sameksistensen mellem gm-afgrøder og tradi-
tionelle afgrøder, beslutningsprocessen for så vidt angår individuelle gmo'er og behovet for yderli-
gere forskning.
Debatten herom vil fortsætte under det kommende formandskab, navnlig i lyset af de vurderings-
rapporter, Kommissionen skal forelægge i 2006 om gennemførelse af den nyeste EU-lovgivning
(direktiv om udsætning i miljøet af genetisk modificerede organismer
1
, forordning om genetisk
modificerede fødevarer og foderstoffer
2
, forordning om sporbarhed og mærkning af genetisk modi-
ficerede organismer og sporbarhed af fødevarer og foder fremstillet af genetisk modificerede orga-
nismer
3
).
1
2
3
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/18/EF af 12. marts 2001 (EFT L 106,
17.4.2001 s.1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 (EUT
L 268, 18.10.2003, s.1).
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1830/2003 af 22. september 2003 (EUT
L 268, 18.10.2003, s. 24).
19
14933/05 (Presse 315)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0020.png
2.XII.2005
EVENTUELT
Kommissionen orienterede Rådet om:
·
Strategi for biodiversitet
(15081/05)
Endvidere orienterede formandskabet Rådet om:
·
En handlingsplan vedrørende nanovidenskab og nanoteknologi
(14990/05)
·
Miljøvenlige offentlige indkøb
(14991/05)
Rådet blev desuden orienteret om følgende punkter:
·
Orientering om det uformelle ministermøde den 23. november 2005:
"Hasteindsats til fordel for
Østersøen - diskussion om fremtidsperspektiverne"
(indlæg fra den svenske delegation -
15082/05)
·
Import af vilde fugle til EU (indlæg fra den belgiske delegation -
14882/05)
·
Ren, effektiv og konkurrencedygtig (indlæg fra den nederlandske delegation -
14997/05)
14933/05 (Presse 315)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0021.png
2.XII.2005
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
MILJØ
Konventionerne om henholdsvis Oder og Elben - Beskyttelse af flodvand
Rådet vedtog en beslutning, der indebærer, at Fællesskabet er ophørt med at være part i de interna-
tionale konventioner om beskyttelsen af floderne Elben og Oder
(13673/05).
Efter Polens og Den Tjekkiske Republiks tiltrædelse af Den Europæiske Union den 1. maj 2004 er
Fællesskabets deltagelse i konventionerne ikke længere berettiget, da alle kontraherende parter nu
er EU-medlemsstater.
Alpekonventionen
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse til undertegnelse af protokollen om jordbundsbeskyt-
telse, protokollen om energi og protokollen om turisme til Alpekonventionen
(14830/05).
Europæisk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer - forordning
Rådet vedtog under førstebehandlingen Europa-Parlamentets og Rådets forordning om oprettelse af
et europæisk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer (PRTR).
Et PRTR defineres generelt som en integreret database (et register) over forureningsstoffer med an-
lægsspecifikke data om udledninger til miljøet og overførsler af affald. Det kan desuden indeholde
oplysninger om udledninger fra andre relevante kilder (diffuse kilder).
Målet med denne forordning er at give offentligheden bedre adgang til miljøoplysninger ved at op-
rette en integreret, sammenhængende PRTR for hele Fællesskabet, der bidrager til at forebygge og
mindske forurening, forsyner de politiske beslutningstagere med data og fremmer offentlighedens
deltagelse i beslutningsprocessen på miljøområdet. Forordningen vedtages i sammenhæng med
UNECE-protokollen om PRTR, som blev godkendt i maj 2003 i Kiev.
Når det europæiske PRTR er blevet vedtaget, vil det fuldt ud træde i stedet for den gældende
euro-
pæiske oversigt over forurenende emissioner
(EPER) og instrumentet til
integreret forebyggelse og
bekæmpelse af forurening
(IPPC).
14933/05 (Presse 315)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0022.png
2.XII.2005
Europæisk register over udledning og overførsel af forureningsstoffer - UNECE's protokol
Rådet vedtog en afgørelse om indgåelse på Det Europæiske Fællesskabs vegne af De Forenede
Nationers Økonomiske Kommission for Europas
1
(UNECE) protokol om registre over udledning og
overførsel af forureningsstoffer (PRTR).
Et PRTR defineres generelt som en integreret database (et register) over forureningsstoffer med an-
lægsspecifikke data om udledninger til miljøet og overførsler af affald. Det kan desuden indeholde
oplysninger om udledninger fra andre relevante kilder (diffuse kilder).
Blandt de vigtigste kendetegn ved et PRTR kan nævnes: periodisk, obligatorisk rapportering fra en-
keltanlæg, opregning af forureningsstoffer, udledninger til luft, vand, jord og overførsler af affald,
integreret landsdækkende database, inddragelse af interessenter, offentlig tilgængelighed.
På linje med denne definition fastlægger protokollen følgende hovedforpligtelser:
·
oprettelse og vedligeholdelse af (nationale) PRTR over punktkilder og diffuse kilder
·
sammenhængende og struktureret, offentligt tilgængelig, brugervenlig edb-baseret database
·
rapporteringskrav på anlægsniveau
·
forureningsstofspecifik multimedierapportering om udledninger til alle tre miljøelementer (luft,
vand, jord)
·
rapportering af affaldsoverførsler bort fra anlægsstedet
·
obligatorisk årlig rapportering
·
kvalitetsvurdering af de registrerede data
·
frivillig rapportering om diffuse kilder.
Protokollen omfatter i alt 64 aktiviteter og 86 stoffer, hvori der senere kan foretages ændringer.
1
http://www.unece.org/env/welcome.html
22
14933/05 (Presse 315)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0023.png
2.XII.2005
UNECE's protokol om registre over udledning og overførsel af forureningsstoffer er et vigtigt skridt
i retning af fuld gennemførelse af Århus-konventionen om adgang til oplysninger, offentlig delta-
gelse i beslutningsprocesser samt adgang til klage og domstolsprøvelse på miljøområdet.
EKSTERNE FORBINDELSER
Euro-Middelhavs-ministerkonferencen om transport
Rådet vedtog et udkast til ministerkonklusioner med henblik på Euro-Middelhavs-ministerkonfe-
rencen om transport 15. december 2005 i Marrakesh.
ØKONOMI OG FINANS
Fælles erklæring fra EU og USA om de finansielle markeder
Rådet godkendte følgende fælles erklæring fra EU og USA om de finansielle markeder:
"Dynamiske finansielle markeder får stadig større global karakter og samtidig større betydning for
vækst og innovation. Som følge heraf kan udviklingen på et marked eller inden for en given juris-
diktion få indvirkning på andre. Den Europæiske Union og De Forenede Stater etablerede i 2002 en
dialog om reglerne for de finansielle markeder med henblik på at forvalte sådanne følgevirkninger.
Dialogen er fortsat, og man forsøger at indkredse og drøfte potentielle konfliktområder og samtidig
se frem i tiden for at sikre, at vore finansielle markeder arbejder sammen, så de transatlantiske fi-
nansielle markeder kan fungere så effektivt som muligt. Dialogens styrke ligger i dens uformelle
karakter, idet de forskellige spørgsmål drøftes på professionelt plan af tekniske reguleringseksper-
ter. Dialogen ledes af Europa-Kommissionen og det amerikanske Finansministerium med deltagelse
af personale fra USA's "Securities and Exchange Commission" og "Federal Reserve Board" og, i
relevante tilfælde, repræsentanter for andre tilsynsmyndigheder. Dialogen får også input fra virk-
somheder, den akademiske verden og lovgivere.
Umiddelbare spørgsmål til drøftelse inden for rammerne af dialogen er:
·
Fremme af konvergens mellem revisionsstandarder
·
Gennemførelse og håndhævelse af reformer på de finansielle markeder, herunder konsekvent
gennemførelse og anvendelse af handlingsplanen for finansielle tjenesteydelser
·
Samarbejde mellem tilsynsførende på revisionsområdet
·
God virksomhedsledelse og ansvar blandt internationale standardsættere
14933/05 (Presse 315)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0024.png
2.XII.2005
·
Reform vedrørende ophævelse af registreringskravet for ikke-amerikanske udstedere i USA
·
Gennemførelse af Basel II-kapitalaftalen
·
Solvency II-forsikringsbestemmelserne og kravet om sikkerhedsstillelse i forbindelse med gen-
forsikring
·
Politikker vedrørende etiske regler for kreditvurderingsinstitutter og
·
Overvågning af relevant udvikling i relation til hedgefonde.
Dialogen fokuserer for så vidt angår spørgsmål på mellemlang sigt og aktuelle spørgsmål på:
·
Konkurrence mellem handelspladser
·
Selskabsstyringspraksis og
·
Styrkelse af dybere og bredere kapitalmarkeder.
På baggrund af det ansvar, som de amerikanske og de europæiske myndigheder har for verdens
største finansielle markeder, bør de bestræbe sig på at sikre, at konflikter mellem love og bestem-
melser forvaltes, uden at der opstår spændinger på de finansielle markeder. Samtidig må de europæ-
iske og de amerikanske regulerende myndigheder arbejde tæt sammen i internationale organisatio-
ner om så vidt muligt i fællesskab at finde fælles løsninger, der gavner de globale finansielle mar-
keder. Således vil fordelene af mere effektive markeder, der fremmer økonomisk vækst, komme
ikke blot EU og USA til gavn, men også verdensøkonomien."
HANDELSPOLITIK
Antidumping - Kina og Rusland - polytetrafluorethylen i granulatform
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af poly-
tetrafluorethylen i granulatform med oprindelse i Rusland og Folkerepublikken Kina
(14375/05).
14933/05 (Presse 315)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453491_0025.png
2.XII.2005
LANDBRUG
EU/Schweiz - Fælles standarder for animalske produkter
Rådet vedtog med enstemmighed en afgørelse om Fællesskabets holdning til afgørelse nr. 1/2005
truffet af Den Blandede Veterinærkomité, der er nedsat ved aftalen mellem EU og Schweiz om han-
del med landbrugsprodukter
(14026/05).
Ændringen af aftalen indebærer, at den schweiziske regerings seneste bestræbelser på i sin nationale
lovgivning at
indarbejde EU-lovgivningen
om fødevarehygiejne og kontrolmekanismerne vedrø-
rende foderstof- og fødevarelovgivningen og dyresundheds- og dyrevelfærdsbestemmelserne kan
betragtes som tilstrækkelige til,
at schweiziske standarder og EU-standarder kan anerkendes som
ligestillede for så vidt angår animalske produkter til konsum samt mælk og mejeriprodukter fra
køer, hvorved handelen lettes.
ÅBENHED
Aktindsigt
Rådet vedtog:
– svar på genfremsat begæring nr. 41/c/03/05, idet den svenske delegation stemte imod
(13997/05
+ ADD 1)
– svar på genfremsat begæring nr.42/c/04/05
(14371/05)
– svar på brev fra Den Europæiske Ombudsmand til Rådet vedrørende klage 1487/2005/CG
(13951/05).
14933/05 (Presse 315)
25
DA